HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 13 Jul 2017, 16:35

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
1
5%
75 - 79
1
5%
80 - 84
7
37%
85 - 89
9
47%
90 - 94
1
5%
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 19

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jun 2017, 08:40

Dit is het startonderwerp van sample 7. In de lijn met het eerder aangekondigde:

- Het onderwerp over het sample is gedurende de proefweek in een met wachtwoord beschermde locatie (HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected), maar wordt vanaf het moment van bekendmaking geheel openbaar. Zo kunnen degenen die geproefd hebben, alvast discussiëren. Dit voorkomt dat er door deelnemers of niet-deelnemers spoilers worden verstuurd.
- Het wachtwoord krijg je na het indienen van de proefnotitie van het desbetreffende sample
- Wil je eerder het wachtwoord ontvangen, dan kun je dit per PB aanvragen. Let wel: eigenlijk staat dit het principe van blindproeven in de weg, maar we willen niemand iets verbieden.

Verder is het organisatorisch soms lastig om laat ingezonden notities nog op handige wijze te verwerken (ivm thuiskomen, eten en dergelijke). Daarom worden in bij het eerste keer publiceren van de notities alleen de notities meegenomen, die voor maandag om 12:00 uur zijn ingediend.Overige notities worden dan later bijgevoegd.

In het kort:

Inzending notities: graag voor maandag, 12:00 uur
Bekendmaking notities: maandag, ca. 20:00 uur
Demasqué: dinsdag, ca. 20:00 uur

Demasqué

Na al dat gereis over de wereld komen we toch terug op Schots grondgebied. Oost, West, thuis best? Dat mogen jullie zelf uitmaken.
Ook bij dit sample waren de observaties verschillend. Het leidde tot het gevoel dat verschillende mensen bepaalde geurstoffen juist wel of juist niet lijken waar te nemen (hetgeen ook best mogelijk is). Ofschoon er een paar keer is verwezen naar een grain, was de meerderheid er van overtuigd dat dit een single malt is. Dit klopt ook.

Qua beleving van het sample kwam relatief vaak de woorden jong en scherp voor. Dit in tegenstelling tot anderen die er nog een romige toon in ontdekten. Jong is deze whisky echter niet echt, met ruim 15 jaar op de teller. Daarnaast liepen de meningen uiteen van lijmachtig en weinig uitgesproken, tot fruitig (vooral vers en tropisch fruit, citrus), zoet en ook wel wat houtachtig. Anderen vonden hem helaas gesloten, wellicht door het alcoholpercentage.

Als het gaat om een omschrijving van de whisky sluit de organisatie sluit zich geheel aan bij de uitspraak van Erik (WhiskyclubSpakenburg): “Een voorbeeld van een fantastische bourbon cask rijping”. Deze whisky rijpte 15 jaar in een 1st fill bourbon cask, waardoor tonen van fruit, vanille, en licht hout doorkomen en er een vrij complexe dram is ontstaan.

De herkomst is al enigszins onthuld. Weinigen vermoedden hier een non Scotch. Enkelen dachten aan een Lowland (Auchentoshan is genoemd), Highland (Clynelish) is genoemd, of aan een Speyside (Glenburgie en Glendronach zijn genoemd). De laatsten hadden het bij het rechte eind, althans qua herkomst. De whisky die geproefd is, is afkomstig van Mannochmore. Het is de Mannochmore 2001 SMWS 64.78 “Like an American Fruit Punch”

Mannochmore is in 1971 gebouwd door DCL, de voorganger van Diageo (waarvan het nu nog steeds deel uitmaakt). De distilleerderij grossiert niet in bottelingen onder de eigen naam, maar is met name een blendfiller (Dimple en Haig schijnen Mannochmore te bevatten). Ook is deze distilleerderij bekend van een markant “experiment” in de whiskywereld: de Loch Dhu. Dit is een bijna zwarte (vandaar het woord Dhu) whisky, met een bijna evenzo zwarte smaak. De geruchten gaan dat deze whisky zo donker kon zijn door het gebruik van caramel, maar dit is nooit officieel bevestigd (noch ontkend).

Mannochmore produceert een redelijke sloot whisky per jaar, ca. 4,5 miljoen LPA. Fermentatie is vrij lang (minimaal 65 uur) en de stills zijn relatief groot. Mede hierdoor ontstaat een relatief fruitige, geurige en bloemige spirit. Deze leent zich uitstekend voor rijping in ex-bourbonvaten.

Dit is onder andere opgemerkt door de Scotch Malt Whisky Society (SMWS), die deze fles heeft gebotteld. SMWS is in 1983 opgericht als een groep mensen die vaten kochten en deelden. Nu is het een onafhankelijke bottelaar annex club, waar je lid van kunt worden. Flessen worden alleen via de centrale club in Schotland, of via landelijke branches (in een aantal landen bestaan deze nog) verkocht. Zowel leden als niet-leden kunnen kopen (de laatsten echter wel tegen een hoger tarief).
De whiskies die de SMWS bottelt zijn allemaal single cask, niet gekleurd, en non-chillfiltered.

De whiskies worden geselecteerd door een proefpanel, dat eigenzinnige en aparte proefnotities schrijft. Daarbij wordt af en toe wat gefantaseerd. Toch geeft het wel een indruk van hoe de whisky zal smaken. Daarnaast zijn alle whiskies in een smaakprofiel ingedeeld. Met name enkele jongere whiskies zijn voor een aantrekkelijke prijs te verkrijgen.

Proefnotities
Berrysaki
"Geur: Are you kidding me?!? Het eerste wat ik ruik is Zwitsal creme! Heeft de afvuller niet toevallig de babybilletjes ingesmeerd alvorens de samples te vullen? ;)

Als daar doorheen ruik (hij blijft aanwezig...) komt er wat zurigs naar boven (ik probeer de gedachte van babybilletjes van me af te zetten).

Na een kwartiertje te hebben gestaan komen mooie bloemige tonen naar voren met vanille, banaan, kokos, laurier en lavendel.

Smaak/Afdronk: Friszoete start, daarna wat cognacachtig. Hij verandert flink in de mond. Flinke bite aan het eind.

Geen idee wat het is maar wel leuk om beter te leren kennen!

Score: 86/100
"
Caskstrength
"K: pale gold
N: zeer aansprekend, zoet, romig en fruitig: vanilla, poedersuiker, Griekse yoghurt met honing, verschillende soorten tropisch fruit (mango, ananas, perziken op siroop, limonade), ontbijtgranen en groene kruiden (met name munt).
S: volle body, fruitig en alles wat met zoet geassocieerd kan worden. Maar dat is niet alles, de romigheid is ook duidelijk aanwezig. Qua smaken die ik associeer: weer Griekse yoghurt met honing, vanille, toffee, bramen, en tropisch fruit. Daarbij komt wederom een mooie kruidigheid opzetten. Een milkshake op alcohol?
F: lang en plezierig. Er zit een droog randje en een zuurtje in, dat zorgt voor een mooie balans. In de finish zitten tonen van peper, appelsap, ananas, gepoetst hout (met boenwas) en honing.
Conclusie: een romige fruitbom, maar met voldoende afwisseling om niet te monotoon te zijn. Daardoor erg plezierig, smaakt naar meer.
89 p.
"
Defeatless
"Een licht lijmluchtje wat een grain doet vermoeden. Wel hoog in de alcohol. Verder hangt er een 'stoffige, schimmelige kelder' luchtje aan. Daarnaast houtzaagsel en de klassieke geuren als vanille en toffee.

Smaak:
Oeioeioei, suikerwater.... Dit lijkt haast wel rum zo zoet. Verder nog vanille, karamel, zaagsel. Met water komt het bittere uit de finish naar voren.

Body:
Vettig

Finish:
Lang, hoog in de alcohol, die brand echt na. Licht bitter wat zich ontwikkeld naar niet prettig bitter. Met water wordt het er niet beter op. Met heel veel water komt er iets van het suikerwater naar voren, maar het helpt niet echt meer.

Commentaar:
Ik zet alles op een grain. Ik vind deze niet best. 70 punten, dit is echt te wrang bitter en vermoedelijk ook te jong (of te weinig houtinvloed).
"
Dre
"Kleur: Lichtgeel

Geur:
Fruitig en zoet, citrus, zacht. redelijk wat alcohol. lichtjes lijm, vanille, ook kruidig, kaneel. Geur doet een beetje denken aan een grain...

Smaak:
Pepertje, zoet, honing, vanille. Perzik. Redelijk volle smaak, waarschijnlijk door het hogere Abv.

Finish:
Licht peperig nog, zoet weer. Honing, vanille. Redelijk lang. Ook weer iets perzik-achtigs. Verwarmende afdronk, ietwat houttonen.

Oordeel:
Qua geur deed dit enigszins denken aan een grain, maar in de smaak verdween mijn associatie daarmee. Ik denk toch aan een single malt. Eentje met behoorlijk hoog Abv, zo richting 55%. Redelijk jong nog, Bourbon casks.
Gokje: Een Schotse Lowlander, en dan kom ik op een cask strength Auchentoshan...
Score: Lekker stevig en zoetig, kom op zo'n 87 punten.
"
Drinkingwhisky
"Soort whisk(e)y: Single malt
Alcohol percentage: 56,9%
Land / regio: Scotland
Distilleerderij / merk: Clynelish
Leeftijd / jaar van distillatie: 15
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Bourbon

Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.2 - pale straw)
Geur: Nice sophisticated and balanced nose. Very floral, dough-y, vanilla, custard, icing sugar. Later on it becomes unbalanced due to some sour tones coming forward.
Smaak: The palate is basically a prolongation of the nose, but is discloses a lot more alcohol than you'd expect from the nose. Very balanced at first: light fruity tones (green apple, pear), combined with vanilla and custard. With the second sip I notice a harsh sourness - almost prickly (like fermenting fruit). Not very pleasant, but not very unpleasant either.
Afdronk: Medium-long with a peppery punch, and with some faint hints of Fisherman's Friend coming forward. Oh, and pop rocks! (carbonated candy).

In één zin: Starts off nicely as a balanced an sophisticated dram, but gets taken over by a harsh soury edge - pity.
Score: 84
"
Emalt
"N: vanille, fruitig, rijpe annanas, rijpe banaan, zaagsel, bourbon, houtlijm, prikkelende alcohol,

S: vanille, bananen snoepjes, lading witte peper, zoet

A: vanille, taninnes, drogend, en een klein bittertje.

Hmm, smaakt als een vrij jonge 1st fill bourbon cask vanille bom, waar (helaas) geen enkele vorm van complexiteit in te ontdekken is. Smaakt an sich goed hoor, daar niet van, lekker drammetje voor aan de bar zeg maar. Behalve door de alchohol wordt ik hier verder niet heel warm van.
Ik denk dat het Schots is, 58,5%, 10 yaar oud, open mind he? Edradour ;). 83 puntjes
"
FGG
"Kleur: Pale gold
Neus:Typische grain neus. Lijm, citrus. Een licht nootje, vanille. Echter, de lijm is snel weg. - 87
Smaak: Onverwacht. Iets hogere ABV. Zwaardere smaak dan neus. Chocola en noten. Scherp. - 78
Body : Scherp, licht romig. - 80
Finish : Medium - 78
ABV : 60%

Score: 81

Hij lijkt jong, scherp, hoge ABV, waardoor hij mij iets tegen staat. De neus staat me aan, de smaak is mij te hard en scherp. Als het de leeftijd is dan mag ie van mij nog wat rijpen.
Een gok: bourbon gerijpt, cask strength. Misschien Iers. Maar een Ier hebben we al gehad en 't lijkt dat deze VBT andere landen dan Schotland bezoekt.
"
fjharms
"eerste indruk (aan het flesje): zeer rijpe honingmeloen met hout, zoetig fruit
N: flinke alcohol in de neus (door het glas), maar toch wel duidelijk zomerfruit, met ook wat zoete appeltjes en peer, en wat gele pruimen
S: eerst scherp, dan een fruitig zuurtje, en dan weer het zomerfruit met vanille
F: jong hout met een fruitrand, en een bittertje. Op het laatst ook iets chemisch
ABV: 48%
Opm: deze kan beter tegen de tumbler dan de vorige 2, maar brandt toch flink door. Ik verwacht dat deze in een glencairn wel lekker is.
"
Gerritbakker57
"Kleur: bleek, tegen strogeel aan.
Neus: kamfer, rozijnen, sherry en velpon. Enigszins in lijn met de kleur.
Smaak: zuurstok met lijm, wit fruit zoals rijpe peer. Eikenhout. Wel een frisse smaak.
Finish: pepertje, beetje dragon kruiden, citrus en toch ook weer hout.
Voelt erg jong met weinig houtinvloeden. Overal wel een frisse heldere whisky. ABV rond de 55%
Mijn score is 84 punten
"
Henri
"ik houd het vrij kort
vettig, hoog op alcohol, wit en geel fruit, zoet in de neus
klein vleugje ziltigheid,
kleine tiniteling op de tong en trekt wat droog weg
moeilijke dram, wel lekker, doet me een beetje denken aan linkwood
"
Hoogheid2015
"nose: veel vanille , abrikoos, banaan , suikerspin
taste: custard cake, pepertje
finish: redelijk lang , abv lijkt niet echt hoog 46% gok ik

zal een jonge dailuaine, glenburgie of clynelish zijn ik gok een 1995 glenburgie vw
86 punten.
"
Laurens
"Geur:
Lijm, amandelspijs, hout, dennen, vanille. Na wat langer open te staan komt er tropisch fruit bij.

Smaak:
Zoet, bourboncask, zilt, citroen, melkchocolade, drop.

Afdronk:
Medium, citroen, zoet. Met water wordt de afdronk bitterder. Deze doet me denken aan de Kilkerran 8 CS.
"
MacErik
"Sample 7
1e indruk: alweer behangplaksel? Aceton, banaan?
Geur: aceton blijft (over)heersen. Dan komt iets fruitigs naar boven. Frisante (italiaanse mouserende wijn), hints van honing
Smaak: moeilijk door te komen door scherpe alcohol lucht, toch licht fruit, banaan en dan naar chocolade
Finish: middellang en redelijk alcoholpercentage: hoog 56-58!%
Conclusie: Pittig drammetje maar door de scherpe alcohol lucht geen favoriet 75/76 pnt
"
MaltMuppet
"Kleur: stro geel
Neus: Jammie!! Fruitig, rozijntjes, vleugje appel
Smaak: Fruit, vettig, rozijntjes, klein bittertje

Iets minder zoet dan de neus doet vermoeden. Ik denk een finish op madeira vaten, 50% jaartje of 14. Neig naar iets van Glendronach, maar zal er wel weer compleet naast zitten. 85 pt
"
Mardo
"kleur: licht geel alcohol is schat ik >50%
reuk: zacht, zoet, virgin oak,bourbon oak, citrus, gras. Hele fijne zomerse frisse neus met een vleugje zoetigheid. anijs, alcohol...
smaak: zoet, alcohol prikkel, pepertje, heerlijk mondgevoel, honing, heftig maar wel lekker.
afdronk: niet zo lang...verder wat weinig over te melden. 84pnt
wat het zou kunnen zijn? Ik heb werkelijk geen idee. Auchentoshan?
"
MBC
"Uiterlijk: strogeel
Geur: zuurtjes, honing, kaneel, suikerspin, wentelteefjes, citrus, aarde, muf, stro, amandel, aardappel, kersen
SmaakAfdronk: rood fruit, hout, crème brûlée, slagroom gebakje, drop, laurier
Alcohol percentage: 55%

Voor mij de topper van deze VBT, nu maar afwachten of deze nog (betaalbaar) te koop is...

Score: 87/100
"
mermur
"A: kort en vrij zout, op de achtergrond citrus en ananas

D: vers hout, gember, (chili)peper, vanille

F: laurierdrop, zoute drop, geblakerd hout, bitter randje
"
MikerG
"Neus: Nat hout, witte druiven, bloemen, , scherp randje, beetje wrang
Taste: stuk zoeter dan de neus, vanille, caramel, anijs, mint, wat parfum achtig.
Finish: droogt wat uit, beetje peper erbij, houterig en in de verte een zoetje.

Best redelijke body, gok 55-57%.
Niet mijn meest favo dram eerlijk gezegd, 86 puntjes
Weet niet of deze nog op vat ligt, maar als dat zo is, heeft hij nog tijd nodig.
Gok voor deze is lastig: Isle of Glenmortdale
"
Nino
"N: citroen, druiven, geschaafd hout.

T: peper, hout, perzik.mooie volle smaak, waxy, bitter en droog wit wijntje. grapefruit. After eight chocolaatje.

F: lang en droog met vooral hout, vanille en een bittertje.

Ptn: 88
Abv: 48.9%
Leeftijd: 16yo

Note: lange tranen in het glas is iets wat me opviel.
"
roylubbers
"Nose: begint fris, beetje citrus, moutig, later wat zoeter, mint Taste: sterk in alcohol, wederom citrusvruchten en mout, doet me een beetje aan bruichladdich denken Finish: moutige, wat aardse afdronk, eindigend in vanille. gokje: 55% single malt, kan geen betere gok bedenken dan bruichladdich, ongeveer 15 jaar.
"
RvdB
"N: this is more like it! Frisse honing, citrus, eucalyptus en munt vergezeld met gember en wat witte 'cracked' peper, maar ook groente achtige aroma's van paprika.
T: de honing zet lekker door waarna de munt stevig op komt zetten en weer die paprika, wordt iets 'woody'er' en drogend.
F: een aparte finish. Doet me aan Dufftown denken, een vreemde mix van zoetigheid, maar vooral kruiden en groenten en wat bittere koffie aroma's.
C: 'Weird' whisky. Niet alledaags. Typisch. Vraagt wel wat aandacht maar die kan ze krijgen.
"
Squaadgras
"Nose: 90
Initial Taste: 91
Body: 91
Finish: 89/90
Mooi neusje, ingetogen. Zuurtje van appel. Licht weeïg, als in een peer die net iets te lang ligt. Yoghurt/karnemelk (op een goede manier). Mooie bourboneske tonen, licht pepertje. Citrusvruchten, geel fruit, vanille. In de mond witte chocolade, apart. Mooi vettig. Rozijnen, krenten. Afdronk mooi lang, licht verkoelend, alsof er menthol in zit. Klein beetje eikenhout wat de kop op steekt. Zou evt. nog een refill Fino-sherry cask kunnen zijn. %Abv van rond de 48%? Ik zet al mijn pegulanten (weinig, dure hobby) op Glenturret! Dit is voor mij de winnaar van de VBT, al heb ik qua smaakbeleving liever S8 is mijn glas!
"
Ter Veld
"Kleur: pale staw

Geur: zacht vanille, druiven en verse bloemen

Smaak:
Zoet, zacht, vanille

Finish:
lang en volle finish erg lekkere whisky
"
WhiskyclubSpakenburg
"onquiripe corn - 58%

Neus - bourbon fruit 'all over the place', peer, appel, vanille, hout - hars, honing, chocolade en groene banaan
Eerst rook ik vanuit het flesje en toen moest ik aan een (te) waxy Imperial denken

Smaak - bourbon fruit, praline chocolade, hars, iets was en ananas

Afdronk - iets droog, hars en appel

Super! Een voorbeeld van een fantastische bourbon cask rijping. Heel erg vol met fruit complex maar ik merk dat hij na wat langer in het glas wat ééntoniger wordt. Schat dit 15-17 jaar en op 58%. Doe eens gek BAM!, score: 89/100

Op speciaal verzoek van Henri; Glenburgie!
"
Willum
"Aangename neus. Ik ruik fudge/caramel/boterbabbelaars, vanille, kokos en een klein beetje banaan. Zoete, zachte geuren. Bij het proeven zet dit door en komen ook custard en koekjes naar voren.
Prettige dram voor deze zomeravond; ik vind het een mooi vloeiend geheel zonder vlak of saai te worden. 88 punten. Zou gokken dat dit een speysider is.
"
Wouter1981
"Licht kruidig, maar vooral zoet. Suikerwater.
Na een tijdje wordt hij zo mogelijk nog zoeter! Snoepgoed.
Later meer fruit, perzik uit blik en rijpe banaan.

Smaak:
Zeeeeer scherp, te scherp. Veel pepers, veel hout, het overheerst echt.
Het zoete komt nog wel terug, maar die spelden op mijn tong blijven maar prikken.

Afdronk:
Veel beter, lang, maar ook erg lekker. Wel weer zoet uiteraard.

Geen idee wat dit is of waar ik het moet zoeken.
Gezien de scherpte gaat het om een hoog ABV en een jonge whisky.
Laag in de 80, gered door de afdronk.
"
wrc1
"Ik heb duidelijk last van vakantie stress want ik krijg precies niets op papier. Hierbij toch een poging. Deze is echt gesloten. Eerste snuif levert weinig op : alcohol en iets zoet. Glaasje aan de kant gezet voor 30 min en het laten opwarmen in de hand.

Na het opwarmen nog niet altijd duidelijk, mijn neus laat me in de steek. Peer, appel, kruiden, caramel en een heel kleine citrus toets

Mond : scherp, de alcohol brandt op mijn tong. Appelen, peren, zoet hout, kruidnagel, fruit

Afdronk : redelijke zoetige en kruidige afdronk. Zoete aanzet maat op het einde allemaal kruiden
"
Zjoske
"Wat na de strogele kleur meteen opvalt is de scherpe alcoholgeur. Even voorzichtig aan dus. Helaas kan ik ondanks mijn voorzichtigheid, geduld, handwarmte en drupjes water daarna niet meer ontdekken dan een lichte boter en vanille geur. In de smaak kom ik ook niet veel verder dan een combinatie van wit pepertje in een zoet en (boter)zacht geheel. De afdronk is in beginsel hetzelfde laken een pak, maar na een tijdje krijg ik opeens een beetje drop door.

In het geheel niet onaangenaam, maar ik kan er eigenlijk ook weinig mee. Score laag in de 80 voor mij.

WillemvdK
K: stro
N: honing, citroenessence, vanille, gebrand eikenhout, groene appel, mango, nectarine, kruidnagel, kaneel.
S: BAM! Die komt binnen. Volle, zoete fruitigheid met zoete rode appel, vanille en veel eikenhout met een klein, subtiel laagje was. Ik spot zowel in neus als smaak ietsjes een offnote. Niet storend, geeft 'm eigenlijk wel karakter. Maar het doet mij denken aan kattenbak ;)
F: Medium, zeer droog met veel eiken. Goed.
Dit ligt perfect in m'n straatje. Lekker fruitige Schot uit een goed first fill bourbon vat. Mooie balans, goeie ABV, prima! Zou van mij nét wat "meer" gemogen hebben. 88/100

ABV 58%, 15-16 YO, first fill bourbon, Glenburgie?
Bijlagen
mannochmore.jpg
mannochmore.jpg (464.98 KiB) 3045 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Willum » 26 Jun 2017, 11:32

Niet direct een smaakprofiel waar ik naar zou zoeken maar voor mij een van de toppers in deze vbt. Zacht, zoet maar niet vlak of saai. Denk aan speyside maar zal (gezien de keuzes tot nu) wel iers of Fins zijn.

Erg benieuwd wat dit Is...staat (met stip) op de wishlist.
Laatst gewijzigd door Willum op 01 Jul 2017, 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Jun 2017, 10:13

Hij leek mij vrij jong, scherp. Of een hoge ABV. Dat stond me een beetje tegen. Wel een rijke neus.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 30 Jun 2017, 11:10

FGG schreef:Hij leek mij vrij jong, scherp. Of een hoge ABV. Dat stond me een beetje tegen. Wel een rijke neus.


Eens, behalve die neus. Buiten de alcohol vond ik deze erg gesloten en pogingen om iets van een geurprofiel te ontsluiten zijn bij mij helaas niet gelukt. Gisteren bij een proeverij ook iets gedronken wat hier op leek, waarbij ik dezelfde ervaring had. Dat was (ook??? ;) ) een jongeling op ex-bourbon barrel.
0 x

Gebruikersavatar
wrc1
Senior
Senior
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 Jan 2016, 19:49
Locatie: Belgie

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 30 Jun 2017, 11:45

Zjoske schreef:Eens, behalve die neus. Buiten de alcohol vond ik deze erg gesloten en pogingen om iets van een geurprofiel te ontsluiten zijn bij mij helaas niet gelukt. Gisteren bij een proeverij ook iets gedronken wat hier op leek, waarbij ik dezelfde ervaring had. Dat was (ook??? ;) ) een jongeling op ex-bourbon barrel.


Had hier ook last van, erg gesloten.
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 30 Jun 2017, 12:03

Dat verbaasde mij eerlijk gezegd, ik vond hem nl. behoorlijk uitgesproken. Het zal dus toch wel zo zijn dat de ene geur bij de ene persoon beter binnen komt dan bij de andere.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor FGG » 30 Jun 2017, 14:12

Blijft bijzonder hoe sommige waarnemingen haaks op elkaar kunnen staan.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 30 Jun 2017, 14:30

Yep. Vond ik gisteren op die proeverij dus ook. Ik en een paar anderen roken nagenoeg alleen de alcohol, terwijl de andere helft er wel diverse geuren uit wist te halen.
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 01 Jul 2017, 12:44

Heel lekker! Precies wat ik zoek in een bourbon cask Scotch whisky.

Ok, als ik er Henri-style een distillery in gooi?
Zijn jullie het met mij 'eens' dat we hier met een Schot te maken hebben?
0 x

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 01 Jul 2017, 15:51

Nou ik ben van dit sample ook echt fan, ik vind hem helemaal kloppen boordevol fruit en hij vervlakt niet, wat ik wel heb bij een jonge dailuaine bv. die trekt heel bitter weg en deze is veel beter in balans, de alcohol vind ik ook meevallen gok 46%
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 01 Jul 2017, 17:36

Ik denk dat het juist een heel hoog ABV heeft. Gok op iets van 58%.

Qua distillery zou ik gaan voor een Glenburgie!
Heeft vaak heel mooi vol fruitige bourbon fruits met dit profiel.
Maar zou zo een andere Speyside of Highland distillery kunnen zijn. Bij dit profiel ben je zo afhankelijk van een goed (1st fill??) bourbon cask.
0 x

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Willum » 01 Jul 2017, 17:52

WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik denk dat het juist een heel hoog ABV heeft. Gok op iets van 58%.


Vond het zelf een lekkere sample maar had zelf (itt sample 6 die duidelijk prikkelde aan de neus en bij het drinken) niet direct het idee dat deze een hoog ABV heeft. Waardoor stel je dat dat wel zo is? Ben erg benieuwd of ik dat er ook uit kan halen als ik er meer op let namelijk.
0 x

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 01 Jul 2017, 23:48

WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik denk dat het juist een heel hoog ABV heeft. Gok op iets van 58%.

Qua distillery zou ik gaan voor een Glenburgie!
Heeft vaak heel mooi vol fruitige bourbon fruits met dit profiel.
Maar zou zo een andere Speyside of Highland distillery kunnen zijn. Bij dit profiel ben je zo afhankelijk van een goed (1st fill??) bourbon cask.



ik heb ook de glenburgie ingestuurd maar dan de 46% 1995 van vw, we gaan het zien :Slainte
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor Dre » 03 Jul 2017, 08:29

WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik denk dat het juist een heel hoog ABV heeft. Gok op iets van 58%.

Qua distillery zou ik gaan voor een Glenburgie!
Heeft vaak heel mooi vol fruitige bourbon fruits met dit profiel.
Maar zou zo een andere Speyside of Highland distillery kunnen zijn. Bij dit profiel ben je zo afhankelijk van een goed (1st fill??) bourbon cask.

Yep, ik vermoed juist ook een heel hoog Abv, en die bourbon invloeden herkende ik ook nog wel. Alleen ken ík dan het Glenburgie profiel (nog) niet, hield het zelf juist op een Lowlander...
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 7 (26 juni t/m 3 juli) ww protected

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Jul 2017, 13:16

Qua fruitigheid kan ik me indenken dat mensen aan Glenburgie. Dat gezegd hebbende kijk ik er echt van op dat sommigen er niks uit kunnen halen...., wellicht even wat time & temp..? :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast