- Het onderwerp over het sample is gedurende de proefweek in een met wachtwoord beschermde locatie (HWF VBT-9: Sample 6 (19 t/m 26 juni) ww protected), maar wordt vanaf het moment van bekendmaking geheel openbaar. Zo kunnen degenen die geproefd hebben, alvast discussiëren. Dit voorkomt dat er door deelnemers of niet-deelnemers spoilers worden verstuurd.
- Het wachtwoord krijg je na het indienen van de proefnotitie van het desbetreffende sample
- Wil je eerder het wachtwoord ontvangen, dan kun je dit per PB aanvragen. Let wel: eigenlijk staat dit het principe van blindproeven in de weg, maar we willen niemand iets verbieden.
Verder is het organisatorisch soms lastig om laat ingezonden notities nog op handige wijze te verwerken (ivm thuiskomen, eten en dergelijke). Daarom worden in bij het eerste keer publiceren van de notities alleen de notities meegenomen, die voor maandag om 12:00 uur zijn ingediend.Overige notities worden dan later bijgevoegd.
In het kort:
Inzending notities: graag voor maandag, 12:00 uur
Bekendmaking notities: maandag, ca. 20:00 uur
Demasqué: dinsdag, ca. 20:00 uur
Demasqué
Wat was dit dan? Een flinke bak alcohol? Jong? Oud? Lekker? Te heftig? De meningen over dit sample zijn flink verdeeld. Zoals al door enkelen geschreven werd, heeft deze whisky mogelijk een hoog “like it or not” gehalte.
Waar enkelen het over eens waren, zijn de geur van citrus, banaantjes. Daarnaast werd door anderen ook een licht ziltje of rookje waargenomen.
Om maar met de deur in huis te vallen: het was een vatsample van een Craigellachie 2006, in eigendom van de Whiskydudes. De Craigellachie heeft als vuldatum 04.12.2006 en is aangekocht op 08.12.2015. De whisky is direct bij aankoop in een fresh fill bourbon barrel ge-reracked, vatnummer 900942. Het is de bedoeling dat de whisky nog verder door rijpt op dit vat, de ontwikkeling gaat prima, wordt steeds dieper qua profiel zonder het distillery profiel te verloochenen.
ABV ten tijde van re racken was 65.4% en er zat nog 168 bulk liter in. Tijdens het nemen van de samples was het ABV gedaald naar 62,3%.
Craigellachie ligt in de Speyside, en is in eigendom van Bacardi (die het bedrijf met dochter Dewar & Sons). Craigellachie betekent rotsachtige heuvel. De whisky wordt vooral gebruikt voor de blends van Dewar.
De mout komt van Glenesk Maltings, en is heel licht geturfd (1-2 ppm). Gisting duurt ca. 56 uur. De stills zijn relatief groot, waardoor vooral bij langzame distillatie een fruitig resultaat behaald kan worden. Daar tegenover staat dat er voor de koeling een worm tub gebruikt wordt, die juist de whisky wat zwaarder kan maken. Vandaar wellicht ook de whiskies van Craigellachie naast fruit ook wel eens wat zwavelachtig en granig kunnen zijn. Uiteindelijk heeft alles met het doorlooptempo te maken.
Sponsordram
Deze whisky is gesponsord door de Whiskydudes. Degenen die deze dudes niet kent: het zijn Edwin (Oogadal), Sören (squaadgras) en Peter (Peter87) die er achter zitten. De laatste 2 hadden echter geen clou dat dit werd geproefd

Wanneer in de toekomst flessen beschikbaar komen is nog niet duidelijk. Voor de Whiskydudes insteek kun je een kijkje nemen op de FB pagina, https://www.facebook.com/whiskydudes/
Participeren als bij de casQueteers is niet mogelijk, Whiskydudes zal de vaten als IB op de markt brengen.
Proefnotities
Andre8x8
Geur
Vlak, klein zuurtje, groene appels, citroen, prikt in de neus
Smaak
Scherp, vettig, zout, citroen, heeft water nodig.
Met water, blijft scherp en branderig.
Met nog meer water, blijft scherp, zout.
En nog een scheut, nog nooit zoveel water in een glas whisky gegoten.
Eindelijk wordt de smaak wat zoeter, en wat vetter, ook wat hout en het zuurtje van de groene appels komen nu naar boven.
Afdronk
Lang, zout, later zoeter
ABV
Minstens 60%
Leeftijd
Te jong
Punten
80
Berrysaki
Geur: De eerste keer dat ik hem proefde had ik redelijk wat lijm met wat citroen, kruidnagel en in de verte het zurige van karnemelk in de neus. De tweede keer liet ik hem even staan en komen er diepere tonen van Marmite naar boven.
Smaak/Afdronk: lijm/aceton, in de verte wat custard. Een mond vol alcohol die flink overheerst en mijn mond droog trekt. Veel hout! Wel een lekkere rauwe rand. In de nasmaak zit wat gedroogd gras. Voor mij is de balans tussen smaak en alcohol een beetje zoek. Al vraag ik me af of het niet de combi tussen alcohol een hout is, in plaats van alleen de alcohol.
Wederom een lastige whisky om te raden wat het is. Hoewel het zomaar een jonge Clynelish met hoog abv kan zijn, neig ik toch meer naar een Grain.
Score: 85/100
Caskstrength
K: pale gold
N: Dit ruikt jong, maar karaktervol. Aan de ene kant is er peer, suikerbanaan, poedersuiker en bloesem. Aan de andere kant de zwaardere tonen van granen, kruiden en zelfs wat bouillon en champignons. Later komt er weer wat meer vanille, fruit en zoet opzetten. Als hij langer staat, dan komen steeds meer een biscuit-toon en een hint van noten opzetten. Daarnaast is er gras aanwezig, maar heel licht.
S: Hij is behoorlijk vol en krachtig, met een flinke stoot aan alcohol. Dit is niet verstorend, maar zorgt wel voor een volle bak "zoetbeleving" met banaanschuimpjes, poedersuiker, vanille. Daarnaast versgezaagd hout, biscuit, en steeds nog wel een zwaardere ondertoon van mout en champignons.
F: De finish is lang, licht zwavelig, notig en granig. Biscuit, walnoot, amandel, bouillon, licht vlezig. Daarnaast nog steeds wel fruitigheid, maar in mindere mate. Tenslotte is er een redelijke dosis peper te bespeuren.
Balans: Wellicht geen gemakkelijke dram en geen allemansvriend, maar ik hou wel van een zwaarder distillaat. Het gehalte aan zwavel/vlezigheid in combinatie met graan en noten bevalt uitstekend. Daarnaast is er voldoende fruitigheid aanwezig, zeker in de neus. Leuke dram!
Daveen
Hier werd ik vrolijk van. Op de neus fruitig, vanille, aardbei. Na een tijdje meer banaan en perzik.
In de mond pittig, waxy, fruitig. Ik houd ervan. Al is het pittige misschien net iets te veel. Ik ben wel heel benieuwd. Het deed mij denken aan Imperial en Clynelish, maar dan met vrij hoge ABV.
Defeatless
Neus:
Fruitig, parfumerie, bloeiende heide, een prima geur, maar delicaat. Hint van hooi.
Smaak:
Pfoe.... dat is sterk spul. Maar er springen wel veel florale smaakjes uit. Samen met zuurtjes en kandij. Met water komen deze smaken meer naar voren. Fruitella's herken ik in de smaak.
Body:
Vol en krachtig.
Finish:
medium-lang qua finish. Veel houttonen, licht droog. Weer die Fruitella's.
Commentaar:
Prima whisky, maar iets te timide naar mijn zin. 86 punten. Volgens mij een Ier, maar het kan ook een Lowlander zijn.
Dre
Kleur: Licht geel
Geur:
Leer, zoet, karamel/toffee. Ziltig. Alcohol redelijk prominent. Honing, en ietwat citrus.
Smaak:
Prikkelend, vrij hoog Abv. Zoetig, honing, vrij volle smaak. Best oké maar kan er verder eigenlijk niet héél veel uithalen...
Finish:
Wat peperig, vrij lang. zoetig, honing, hooiachtig iets in de nasmaak. Licht zurig ondertoontje, en uiteindelijk ietwat bitter, hout.
Oordeel:
Poeh, erg lastig dit. Hoog Abv in ieder geval, zeker wel rond de 55%. Caskstrength mogelijk. Wel volle smaak, maar niet heel veelzijdig. Ik vond het lastig om bij deze de geuren en smaken goed te duiden.
Distillery gok: Nou... Als ik dan de Free Your Mind gedachte erbij haal, denk ik dat dit geen Schot is. Heb een aantal Penderyn's op waarbij ook de smaken wat lastig te duiden waren, net als hier. En dus gok ik: een cask strength Penderyn.
Score: zo rond de 84.
edwinedje
Samen proeven dus samen noteren.
Sample 5 heeft een mooie oranje kleur waar sample 6 heel licht geel is.
Sample 5 heeft een lichte lijmgeur en een neus die ik wel herken, maar geen idee aan welke eerder geproefde dram te koppelen.
Het zou me niets verbazen als dit een hele reguliere dram is [Dalwhinnie of zo] of een exoot ala The Belgian Owl.
Sample 5 blijft lang en dik aan het glas hangen met trage tranen.
Bij sample 6 duurt het heel lang voor de tranen komen en deze zijn dan ook vrij smal, waar die van samplpe 5 wat breder zijn.
De smaak van sample 5 heeft een wat scherp randje. Als dit komt door een jonge Whisky ligt dat wel weer in lijn met The Belgian Owl. Sample 6 heeft ook een scherp randje maar ook iets waardoor hij tegen mij tegen staat.
Hoewel sample 5 wat aangenamer blijft hangen dan sample 6 vind ik beide geen drams die in mijn normale straatje liggen.
Ben wel benieuwd naar sample 5, iets minder naar sample 6.
Overall conclusie onder voorbehoud
Sample 5 Maybe vs. Sample 6 - Nay
Emalt
N: Bang! Daar gingen de neusharen, voortaan het glas maar weer langzaam approachen. Ff checken of ik nog wat ruik nu: Zilt, ozon, sigaretten pakje, vanille, citrus, wax/kaarsvet, hout, ietsie zurig?
S: Yep, consistent met de neus zoals te verwachten. Heel fruitige spirit, wagonlading witte peper, spoortje rook, toch ook wel wat vatinvloed in de zin van vanille, ook wat salmiak of zoethout.
A: Langzaam uitdovende witte peper, wat vanille.
Leuke en interessante dram dit. Geen water bijgedaan, na zoveel alcohol geweld moet er echt wel wat tijd tussen zitten voor ik weer wat proef nadat ie verdunt is, en daar is (zoals het er nu naar uitziet) geen tijd voor.
Ik gok dat we hier wel met een schot te maken hebben, en aan de smaken, percentage, leeftijd, etc. denk ik wellicht met een SMWS'r. Maar ja, die hebben zoveel van die jonge 'beesten' die in elkaar verlengde liggen (maar vaak wel heel goed), bedenk daar maar eens wat bij. Jong en (s)lightly peated. Schot

FGG
Kleur : Yellow gold
Neus : Bam! Alcohol! Citrus. En kruiden, peper, thijm, koriander. Een vleugje lijm. Een bekende neus. - 89
Smaak : Scherp. Hoog ABV. Branderig. Lekker zoet. Iets te krachtig voor mij. - 78
Body : Scherp, iets romig. Blijft mooi plakken. - 83
Finish : Medium tot lang. - 82
ABV : Hoog. Tegen de 60%.
Wauw, ondanks de lekkere neus is deze mij te sterk. Lijkt me een CS op bourbon gerijpt. Distillery durf ik niet aan. Misschien iets van Campbeltown, maar da’s meer een gok dan wetenschap.
Score : 83
fjharms
eerste indruk (aan het flesje zelf): rijpe rozijnen en amandelen
N: in de tumbler geen rozijnen meer, maar wat zurige kersen, en een hint van ontsmettingszeep.
Ook met water nogsteeds licht zepig, maar ook beetje muf.
S: enorm prikkelende alcohol gevolgd door bitter hout.
Met een drupje water nogsteeds vers hout, vanille, ook een bittertje en een pepertje
F: nabrandertje en licht drogend
ABV: 55%
Opm: helaas weer in een tumbler moeten proeven waardoor de alcohol eerst een flinke klap geeft, en de neus vrij snel plat slaat.
Ook in de smaak gebeurt er niet veel, hout met een brandertje
Gok: komt dit uit de US? Ik heb geen lijm geroken, dus denk niet aan een single grain. Verder is het vooral hout dat de klok slaat. Dit kan ook aan het gebrekkige glas liggen, maar dit is niet mijn feestje.
Gerritbakker57
Kleur: strogeel
Neus: bloemen en stro, rijpe peer en sherry maar ook kauwgom, rozen en redelijk wat lijm
Smaak: zoet, sherry met stro. Komt redelijk heftig binnen, volgens mij een jonge whisky met weinig hout invloeden.
Finish: peppering en zoet. Droogt mijn tong redelijk uit.
ABV zou zomaar eens hoog, 55 plus kunnen zijn.
Waarschijnlijk zit ik er volledig naast maar ik heb het gevoel dat het een Grain is.
Voor mij 85 punten
Henri
ample 5 en 6 lijkt me een rondje whisky dat zegt: "wij zijn nog niet helemaal af"
weinig uitgesproken geur, beetje banaan, in eerste instantie nog een beetje richting glenburgie/clynelish
licht zuurtje in het begin, later vooral wat wrang
trekt heel droog en alcoholisch weg.
zal toch weer komen omdat het jong zal zijn, waarschijnlijk ook uit een "ander" land
ik zeg: "iets" dat 10 jaar te vroeg op fles is gegaan
wederom zal ik het zeker niet slecht noemen, maar het lijkt gewoon nog niet klaar
Joris
Nose: scherp, peat, heb het gevoel dat er meer in zit maar ik kan het niet plaatsen.
Taste: Zoeter dan de neus doet vermoeden, peat, fruitig. Peat is wel snel verdwenen.
Finish: Korte finish, wellicht door het wat hogere alcoholpercentage. Wel redelijk zoet en weinig peat.
Conclusie: Smakelijke whisky, helaas niet veel tijd gehad om deze te proeven. Valt meer in te ontdekken. Voor nu 85/100.
MacErik
1e indruk: (erg) licht van kleur, gaat een flesje nagelremover open….erg overheersend: water erbij!
Geur: vers fruit, citrus, vers gemaakte bowl (verjaardag van je oma!), manderijnen, druiven
Smaak: Fruitig, hints van banaan, amandel, caramel rozijntjes en appel
Finish: Middel lang, wel prettig / behoorlijk alcoholpercentage: 52-54%
Conclusie: jonge fruitige whisky met pit 83/84 pnt
MaltMuppet
Kleur: stro geel
Neus: witte druiven, heel licht van geur. Zelfs zo licht van geur dat ik er verder echt niets uit kan halen. Na 15 minuten is hij vrijwel geurloos.
Smaak: pepertje, vettig, verder valt er niet veel te proeven.
Hij is wel sterk in de alcohol, ik gok 58%. 70 pt voor de moeite en omdat er ook niets in zat wat tegenstond. Wel jammer dat er weinig geur en smaakbeleving in zat. Mede vanwege het hoge alcoholpercentage en de weinige smaak en geur denk ik dat dit een hele jonge whisky is, jaartje of 5 schat ik.
Mardo
kleur helder geel
reuk: wow, scherp, alcohol, in your face, verder niks. even laten rusten: citrus
smaak: scherp, poe hee, alles verdoofd..... weinig smaak.
afdronk verdovend... ik denk heel veel alcohol..
Met water gebeurd er voor mij ook niet veel. beetje citrus. Dit is helaas niet mijn stijl.
Gokje: geen idee, maar iets jongs met een hoog alcoholgehalte
MBC
Uiterlijk: strogeel
Geur: zeep, grassig, vluchtig, vlak, citrus, lijm
SmaakAfdronk: wrang, warm, pepertje, chocolade, rood fruit, groene appel, suiker water, karamel
Alcohol percentage: 48-50%
Wordt duidelijk beter naar mate deze langer staat, zou dit iets grainigs kunnen zijn?
Score: 82/100
mermur
A: citroen, scherpzuur, kalk
D: tintelende peper, hints van spiritus, drop (van de alcohol)
F: kort, bitterheid van citrusschil, wrange amandel
Deed me in het begin even denken aan de Clynelish 1997 Arc (vooral de vlijmscherpe arrival), maar volgens mij is deze whisky veel jonger met een hoger ABV.
MikerG
de Neus begint met citroen, bitter zomer fruit. nat hout er tussen in, grassig, witte druif. Beetje muf
Op de smaak hetzelfde fruit met wat meer zoete tonen van vanille en caramel.
De finish is een beetje scherp, pepertje die op de achterkant van je tong erbij komt. Op de achtergrond
fruitig en ook wel wat houterig.
best fijne dram al vind ik de hout tonen net even teveel van het goede. desondanks toch 86/87 punten
Blinde gok voor deze : Benromach
Nino
N: fris luchtje, toch weer lijm ( of kan ik ze beter niet tegelijkertijd drinken) alcohol, meubelpoets..
T: goeie genade, dit verwacht je niet na het nosen... BAM! heel zoet, vanille en suikerspinnen gedoopt in alcohol en witte wijn
F: lang en zoet heerlijk!
Ptn: 90 omdat hij zo lekker "in your face" is.
Abv: 61.2
Leeftijd: geen idee...
Note: weet niet of het aan deze dram lag, maar krijg een zware hooikoorts aanval met non stop niezen enz.
In ieder geval einde oefening.
roylubbers
Nose: fris, citrus, gras, vleugje rook doet me een beetje aan Springbank 10yo denken. Taste: oehh, daar zit wat meer rook in dan de springbank 10! Whow, toch proef ik wel dat grassige er doorheen. Net iets te veel alcohol om puur te drinken. Na wat water wordt ie beter te verdragen. Finish: Rook, alcohol, brandt lekker warm. Gokje: De nieuwe Octomore 10yo (vrees dat dit wishful thinking is, maar ik waag een gok) Mijn Octomore 7.2 is in de smaak ook vele malen rokeriger dan op de neus. Na een H2H is de octomore toch wel een stukkie zwaarder en meer richting turf dan deze blinde. Dus dan zeg ik Ballechin Flemish Tour. Niet gehad, maar wel een Ballechin 11yo 2005 CS vW.
RvdB
N: vrij fruitig met groene druiven, groene appels en wat onrijpe ananas, redelijk in balans met wat gember, citroengras en wat witte suiker aroma's. Aan de jonge kant vermoed ik.
T: yep, dit is jong, hoog in alcohol en vrij scherp zonder water. Effe water toevoegen na deze explosie van witte peper, scherpe gember en bittere mout / hout aroma's. Na een dot water issie wat gekalmeerd, maar blijven de scherpe kruiden en het bittere van het hout overheersen. Nose is al redelijk aan het ontwikkelen, echter op de taste is de alcohol -nog- verre van geïntegreerd.
F: harse, harse, harse. Dit heeft echt nog wat tijd nodig.
Squaadgras
Nose: 86
Initial Taste: 86/87
Body: 86
Finish: 85/86
Appel, geel fruit, parfum, bloemen, mineraal/krijt-achtig, aarde/modder, vanille, slagroom, witte peper, eikenhout, melkchocolade. Bourbon-gerijpt, licht ziltig. Behoorlijke prikkelend van de alcohol in de neus. Afdronk flink bitter o.l.v. tannines/houtinvloed. Tijd doet het sample goed: scherpe randjes verzacht. Doet mij denken aan een Bunnahabhain 2005 SMWS die ik heb geproefd, dus... Bunnahabhain - bourbon gelagerd - 58%.
Toontje
Kleur: strogeel
Geur: barley. Fris en een beetje fruitig. Bloemig.
Smaak: barley, verwarmend en een flinke alcoholpunch. Ik proef de twee samples wegens tijdgebrek steeds op dezelfde dag na elkaar en dat helpt me niet om veel smaken te onderscheiden bij het tweede sample.
Afdronk: kort, ik vermoed dat dit een jonge (8yo) barleywhisky is.
Doet me denken aan de Bere Barley van Bruichladdich. 85/100.
Willum
Whoa...een stevige prikkeling in de neus. Die ook bij poging twee en drie zwaar blijft. De neus is fris, zuur (citroen) en licht ziltig maar vooral die scherpe prikkeling overheerst. Bij het drinken is het, weliswaar ietwat heftiger dan bij het ruiken, eenzelfde ervaring; naar mijn mening overheerst ook hier vooral de alcohol. Nasmaak is peperig en licht bitter/zuur.
Voelt nogal ongepolijst en hoekig; ik denk dat er sprake is van een jonge sample die nog wat tijd in het vat nodig heeft. Komt in deze toestand in elk geval niet op mijn wishlist. 80 punten.
Wouter1981
Geur: Lekker! Alhoewel hij best scherp binnen komt, komt er meteen een hele hoop fris fruit binnen. Samen met wat gomrand zoals je dat op enveloppen vindt.
(...beetje off-topic, maar dat soort associaties vind ik altijd mooi. Ik heb er vroeger vanuit mijn werk bij een Direct Marketing bedrijf heel wat enveloppen in mijn handen gehad en dit luchtje doet me daar meteen aan denken. Een ander zou het misschien niet eens ruiken of er iets anders mee associëren, het is allemaal puur persoonlijk en dat vind ik zo geweldig aan whisky. Goed verder met de notes...)
Het scherpe neemt wat af en geeft nog meer ruimte aan fruit, wat gras en zelf wat eucalyptus. Erg lekker, doet me meteen denken richting Clynelish, Imperial, zoiets. We hebben nog geen Schot gehad in sample 1-4, dus hij zit er aan te komen. Of juist helemaal niet natuurlijk.
Op basis van geur verwacht ik een ex-bourbon op CS. Niet te jong denk ik
Smaak: Komt zacht en zoet binnen met veel fruit. Krijgt langzaam maar zeker wat meer peper, maar blijft heel beschaafd. Wordt wat droog door het hout, maar dat past wel mooi bij het zoete vind ik. (nou was daar laatst nav sample 1 volgens mij een mooie discussie over, dus ik ben heel benieuwd of mensen zich bij deze ex-bourbon hieraan storen)
Afdronk: Zo! daar zijn de pepers. Messcherpe afdronk in de keel, maar dat vedwijnt gelukkig snel. Verraad misschien dat hij toch jonger is dan ik dacht. Afdronk blijft daarna in zoetigheid en wat hout best lang hangen, maar dit is mijn minst favoriete onderdeel. Maar zeker geen slechte score hoor.
Oordeel: Super lekker hoor, ik hou wel van dit profiel. Als het geen Clynelish of Imperial is, ben ik benieuwd wat het wel is, want dan heb ik weer een distillery die ik nader moet gaan ontdekken.
86-88 pnt
Wouterk
Nose:
Zoete noten (walnoten). Fruitig. Bloemen. Zeer aangenaam.
Taste:
Meteen een zoete smaak. Stevig ABV (58+%). Olieachtig. Volkoren. Bitter(koekjes). Honing. Redelijk complex. Blijft door ontwikkelen. Komt goed tot z'n recht met een druppeltje water.
Finish:
Lang. Tintelt mooi na. Wederom een bitterzoetje. Zacht leer.
Conclusie: heel moeilijk om dit te duiden, wel een prachtige whisky!
wrc1
Neus : als ik hem uitschonk had hij een scherpe alcohol neus, heel gesloten. Na een half uurtje kwam hij meer open maar deze blijft toch heel scherp, veel alcohol. Lichte toets van marsepijn
Mond : veel alcohol, scherp, peren. Peper
Afdronk : pff deze bevalt me niet. Veel te scherp, veel alcohol. Sample #5 was meer mijn ding
Zjoske
De scherpe alcoholgeur overheerst in het begin, maar als die wat weggetrokken is komen de bloemen en vanille naar voren. Wat grassig ook. Dat laatste zet zich door in de smaak. Ik vind 'm vrij droog, maar heb ook een fris zuurtje, witte peper, wat salmiak en iets kruidigs dat ik associeer met een rucola snoepje zonder suiker. Met uitzondering van het pepertje trekt de smaak snel weg.
Ik vermoed dat deze behoorlijk hoog zit qua alcohol, 57-58% of zo. Verder associeer ik het met rijping in een bourbon barrel en een vrij jonge whisky, rond de 8 jaar.
Whiskyclubspakenburg
Sample 6 - pale gold - 50%
n - some glue, citrus, some fruits - apple & pear, vanilla and some chocolate
t - apple, malty, beer (triple) and honey
f - vanilla, some spices, honey and later grassy
Erg jong en neigt naar single grain whisky of blend.
Waarschijnlijk weer een gevalletje waarbij door de jeugdigheid het abv hoger lijkt dat het in werkelijkheid is. Je kunt dit ook 'niet in balans' noemen. Sorry, voor mij de minste tot nu toe... 78/100
Hij heeft wel veel power en een tijdje in het glas gebeurd er toch nog iets. Daarom bijgesteld van 75 naar 78 punten.
Op speciaal verzoek van Henri; the Belgian Owl

Laurens
Geur:
Alcohol
Smaak:
Peat, zout, zout, zeep
Afdronk:
Medium
Ondanks dat ik het moeilijk vind deze te beschrijven vond ik deze wel erg lekker. Ik denk dat het iets is van een Caol ila of Kilchoman op refill bourbon van en een cask strength van 55%.
Drinkingwhisky
Soort whisk(e)y: Single malt
Alcohol percentage: 57,4% (belletjes blijven iets korter staan dan #5)
Land / regio: Schotland
Distilleerderij / merk: Clynelish
Leeftijd / jaar van distillatie: 10
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Bourbon
Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.2 - pale straw)
Geur: Alcohol keeps prickling the nose - also after a while. Sweet, buttery tones. Vanilla sticks, custard, banana. Very floral as well, but it also has a soury edge ("zure mat", anyone?)
Smaak: Kerrang! What an entrance! Thick, fatty, buttery - I love it! Maybe a bit too pricly on the ABV though, but still great. Oh wait... the alcohol doesn't disappear and stays very much pronounced, which makes it difficult to get the other flavours. I get some citrusy tones, banana, also some freshly sawn pine wood. Pity that the alcohol prevails.
Afdronk: Warm, strong and prickly (very prickly on the tongue and at the back on the roof of the mouth), and lingering - but not with much taste; it's mainly the alcohol.
In één zin: Fierce & young I'd say. Sweet and fruity, but it lacks balance - the alcohol stays on top.
Score: 82
Len
Net als de vorige sample denk ik dat het alcoholpercentage hier redelijk hoog is. Fris in de neus wel. Citrus.
Niet onmiddellijk mijn ding moet ik zeggen. Bourbon barrel zal dit dan zijn, en vermoedelijk een jonge whisky. Doet me denken aan een Glenburgie van the whisky man