HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 30 Jun 2017, 19:13

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
4
15%
80 - 84
17
63%
85 - 89
6
22%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 27

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jun 2017, 08:28

Dit is het startonderwerp van sample 4.

We hebben gemerkt dat er weliswaar behoefte is aan het al discussiëren over het sample, als deze geproefd is. Deze discussie vindt nu dusdanig plaats dat Edwin (Oogadal) en ik het idee hebben dat er een te versnipperd landschap ontstaat. We gaan daarom wat andere aanpassingen doen, die vanwege technische redenen pas in kunnen gaan bij sample 5 en 6. Voor sample 3 en 4 vindt er nog een discussie in het gok maar raak-forum plaats.

Alvast de aankondiging van de oplossing:

- Het onderwerp over het sample is gedurende de proefweek in een met wachtwoord beschermde locatie, maar wordt vanaf het moment van bekendmaking geheel openbaar. Zo kunnen degenen die geproefd hebben, alvast discussiëren. Dit voorkomt dat er door deelnemers of niet-deelnemers spoilers worden verstuurd.
- Het wachtwoord krijg je na het indienen van de proefnotitie van het desbetreffende sample
- Wil je eerder het wachtwoord ontvangen, dan kun je dit per PB aanvragen. Let wel: eigenlijk staat dit het principe van blindproeven in de weg, maar we willen niemand iets verbieden.

Verder is het organisatorisch soms lastig om laat ingezonden notities nog op handige wijze te verwerken (ivm thuiskomen, eten en dergelijke). Daarom worden in bij het eerste keer publiceren van de notities alleen de notities meegenomen, die voor maandag om 12:00 uur zijn ingediend.Overige notities worden dan later bijgevoegd.

In het kort:

Inzending notities: graag voor maandag, 12:00 uur
Bekendmaking notities: maandag, ca. 20:00 uur
Demasqué: dinsdag, ca. 20:00 uur

Demasqué

De afsluiter van de eerste helft van het VBT 9 was net als sample 3 een bron voor verschillende meningen over alcoholpercentage, intensiteit van geur en smaak, eventueel geproefde kruiden, en de uiteindelijke waardering. Uiteindelijk is het hopelijk, ondanks dat niet iedereen de dram hoog waardeert, een leerzaam sample geweest.

Om maar met de deur in huis te vallen: we hebben een SPONSORDRAM gedronken (later meer): de Mackmyra Svensk Ek, dus een Zweedse whisky.

Dit is een vrij jonge distilleerderij, die pas vrij recent is kunnen overstappen op age statement whiskies. Mackmyra is in 1999 opgestart, en heeft sindsdien een reputatie opgebouwd als een fruitige, deegachtige whisky, die zoet aandoet. Dit komt volgens de distilleerderij ten dele door het gerst, dat tijdens de lange zomerdagen optimaal kan rijpen. Daarnaast wordt volgens Mackmyra water gebruikt, dat net als op veel andere plaatsen in Zweden uiterst puur is. Meer over Mackmyra valt te lezen op http://mackmyra.com/mackmyra-whisky/.

Gebruikelijk voor Mackmyra is dat ze hun whiskies (gedeeltelijk) laten rijpen in nieuw Zweeds eikenhouten vaten. Zo is dit bij deze whisky ook gedaan, vandaar ook de naam Svensk Ek. Volgens de distilleerderij is het hout redelijk overeenkomstig met het Franse eiken, met tonen van geroosterd brood, maar ook kruiden zoals kruidnagel en kaneel.

Deze whisky is NAS, en jong (maar dat kan ook bijna niet anders...). Waar is dat aan te merken?
Enerzijds aan de lichte (volgens sommigen flinke) aanwezigheid van de alcoholgeur. Dit heeft mogelijk sommigen doen vermoeden dat het hier om een whisky met een hoog alcoholpercentage ging. Anderzijds zijn de deeg- en gistachtige tonen nog wel merkbaar in de whisky, met tonen van bijvoorbeeld appelgebak.

Dit is mogelijk een whisky die een hoog “like it or not”-gehalte heeft.

Of het helemaal bedoeld Was, maar Emalt gokte al op Mackmyra, en squaadgras deed dat later in het topic van sample 3 ook (het betrof een gok over dit sample). Dus een eervolle vermelding voor beiden!

Sponsordram

Deze whisky is gesponsord door Dramtime, net als vorig jaar zij ook een sample sponsorden. Dramtime is één van de bekendste slijters van het Noorden van Nederland, maar heeft natuurlijk vanwege de verkoop online vele klanten in de rest van het land en het buitenland.

Naast deze sponsoring biedt Dramtime deelnemers van het VBT t/m 20 juli 10% korting op bestellingen, als zij gebruik maken van de code VBT.

Als lastste: excuus dat er nu geen foto bij zit, deze volgt uiterlijk morgenochtend.

Proefnotities

Berrysaki
"Uiterlijk: Old gold
Geur: Hij ruikt vrij licht. Vrij bloemig, tikje vanille, wat cederhout. Soms een tikje Maggi. Citroen.
Smaak/Afdronk: Licht in de mond, fruitig, citroen, poedersuiker. Wat gras in de afdronk. Lekkere zomerwhisky.

Gokje: Ik heb een keer eerder en Littlemill gedronken, deze doet me daar aan denken. Zou het er een zijn?

Score: 86/100[/quote]
"
Bert71
"Oei, deze vind ik lastig om te benoemen...

Nose: fijn, geen scherpe alcohol, mout, biscuit

Taste: mineralig, kiezelsteen, chablis

Finish: medium, drogend aan de wang, toch een soort van chablis-achtinge finish.

Mooie dram voor een mooie zomeravond. Ik verwacht een speyside, wellicht niet al te jong meer. ABV van 43%. Gefinished op een wijnvat misschien vanwege de chablis associatie? Deze past wel in mijn straatje: ingetogen, smaakvol. 87 punten.
"
Caskstrength
"Kleur: yellow gold
N: Een vriendelijke, jonge en levendige whisky, met fruitige en kruidige kenmerken. De jeugd zit hem in wat sporen van alcohol, en geuren van gist, deeg, en (appel)gebak. Daarnaast is genoeg fruit te vinden, in de vorm van citroen en appel. Daarnaast vriendelijke tonen van bloemen. Na verloop van tijd komen geuren van eik door, vergezeld van kruidnagel en kaneel.
S: Het palet is initieel iets terughoudend en scherp. Na verloop van tijd wordt hij toegankelijker. Hout domineert de smaak, met versgezaagde planken, vanille, peper, kruidnagel en gember. Het is ietwat aan de drogende kant. Na verloop van tijd komt wat romigheid van vanille en frisheid van citrus en appeltaart om de hoek kijken.
F: Kort tot middellang, met initieel wat peper, langzaam overlopend in kaneel en kruidnagel. Daarna komt de fruitigheid weer opzetten, samen met de broodachtige tonen.
In het kort: een vriendelijke, jonge en fruitige whisky, die al flink wat houtinvloed heeft meegekregen. Lekker als aperitief in de zomer! 84 punten.
Kleur: yellow gold
N: Een vriendelijke, jonge en levendige whisky, met fruitige en kruidige kenmerken. De jeugd zit hem in wat sporen van alcohol, en geuren van gist, deeg, en (appel)gebak. Daarnaast is genoeg fruit te vinden, in de vorm van citroen en appel. Daarnaast vriendelijke tonen van bloemen. Na verloop van tijd komen geuren van eik door, vergezeld van kruidnagel en kaneel.
S: Het palet is initieel iets terughoudend en scherp. Na verloop van tijd wordt hij toegankelijker. Hout domineert de smaak, met versgezaagde planken, vanille, peper, kruidnagel en gember. Het is ietwat aan de drogende kant. Na verloop van tijd komt wat romigheid van vanille en frisheid van citrus en appeltaart om de hoek kijken.
F: Kort tot middellang, met initieel wat peper, langzaam overlopend in kaneel en kruidnagel. Daarna komt de fruitigheid weer opzetten, samen met de broodachtige tonen.
In het kort: een vriendelijke, jonge en fruitige whisky, die al flink wat houtinvloed heeft meegekregen. Lekker als aperitief in de zomer! 84 punten.
"
Daveen
"Deze vind ik lastig te benoemen.
Op de neus zoetig, boterig/vettig, fruitig. Associatie met watermeloen.
Zuur, bitter.... Sinaasappel. scherp, olie'ig en boterig maar toch niet te vol van smaak op één of andere manier. Ik kan er weinig van maken.
Wederom heel benieuwd wat ik heb gedronken.
"
Defeatless
"Neus:
Caramelvla, room, vanilleijs en dat soort zoetigheid! Erg lekkere 'vettige' neus. Heel gek, ook voor mij de eerste keer, maar ik haal hier koekkruiden uit, als in pepernootjes en speculaas.

Smaak:
Kruidig, zoet, 5 spice, inderdaad kruidnootjes, wat hout. Later ook meer bourbonvat invloeden.

Body:
medium-vol.

Finish:
Medium lengte. Inderdaad die pepernootjes. Ik zal wel gek zijn. Wat zoetjes erbij en vanille, room en een licht verdwaalde tannine.

Commentaar:
Nou pepernootjes in de whisky, nieuw voor mij. Ik had een tijdje geleden een Livet vW die ook zo kruidig was, maar verder geen flauw idee in welke hoek ik dit moet zoeken. 87 punten.
Overigens, kan dit ook een Blended malt zijn? Of misschien wel een echt blend?
"
Dre
"Geur:
Wow, dit ruikt erg fris! Bloemig, geparfumeerd, citrus. Fris en fruitig. Ook wat Dreft, en zoet nu, beetje marsepein, vanille. Ruikt wel erg lekker!

Smaak:
Jemig, dit is even omschakelen... de smaak lijkt aanvankelijk totaal niet in lijn met de geur. Vreemde smaak, nog iets van karamel, verder kan ik er aanvankelijk weinig van maken. Wel vrij zacht. Nu toch wat koffie-achtigs, cappuchino. Licht pepertje. Er komt zo af en toe iets zeepachtigs door.

Finish:
Iets nadrukkelijker (maar nog steeds licht) pepertje, soort van zoetig, honingachtigs. Of muffige abrikoos... Opnieuw kan ik de smaken niet echt plaatsen. Wel redelijk lange afdronk. Ietwat bittere nasleep. Houttonen, marsepein.

Bij de tweede sessie kwam deze whisky ietwat minder vreemd door, kon hem nu iets beter waarderen.

Oordeel:
Tja, wat hebben we híer nu weer gedronken... De geur vond ik ontzettend lekker en zeer veelbelovend, waarna de smaak en de finish toch wel behoorlijk tegenvielen. Niet echt in balans deze whisky. Vies? Nee dat ook weer niet. Maar werd er ook niet buitensporig blij van en zou er zeker geen fles van hoeven hebben.
Aangezien ik er weinig specifieks uit kon halen, kom ik alwéér uit op een blend. Maar deze keer aanzienlijk lager in Abv, en ik denk dat deze wel aardig op leeftijd is. Ook door de wat muffige ondertoon in de finish. Laag aandeel graan, die geuren en smaken haalde ik er eigenlijk helemaal niet zo uit.
Mijn score komt uiteindelijk uit op zo'n 82, maar dan vooral omdat de geur het gemiddelde flink omhoog haalt.
"
edwinedje
"Beide samples kleuren lichter dan de voorgaande twee.
Sample 3 heeft een beetje donkergele gloed over zich, waarbij sample 4 meer naar lichtgeel gaat.

Na de missser van sample 1 nu wat langer aan het flesje geroken.
In eerste instantie leek er niets aan de hand, maar bij het verwijderen toch een weeïg luchtje dat ik link met Bourbon.
Dus deze keer maar een heel klein beetje ingeschonken.
Sample 4 geeft helemaal niet zo veel prijs in het flesje.

Bij het proeven van sample 3 had ik een Nee, ja toch wel, wacht ff nee, misschien toch wel gevoel.
Van sample 4 houd ik een heel neutraal gevoel over. Het is er eentje die ik niet zou afslaan indien aangeboden, maar niet snel zelf zal kopen.

Sample 3 smaakt veel dunner dan de wat romiger Sample 4.
Sample 3 deed me denken aan een Tomatin in mijn verzameling zit.
Deze is 12 y/o CS op 58,5%, echter hij mist het kruidige hiervan.

Overall conclusie onder voorbehoud
Sample 3 Maybe vs. Sample 4 - Maybe
Beide zitten waarschijnlijk weer in het 50-55% segment
"
Emalt
"N: wat vanille, stro, granig, sigaretten pakje, prikkelende alchohol, vrij neutraal

S: licht, vanille, hout, niet veel meer, erg 'simpel'

A: vanille, hout, granig, en....niets??

Vreemd, het zal wel aan mij of het moment liggen, maar ik proef en ruik weinig meer dan wat vanille en hout, geen enkele diepgang of complexiteit te bekennen. Dit lijkt wel houtgelagerde Wodka, Jenever, oid, maar dat zal het niet zijn. Het granige in deze dram is nog wel van een 'volheid' dat ik denk dat het om een malt (evt. blend) gaat, en geen single grain, maar of dat in dit geval nu een goed teken is :Scratch ?

Het smaakt als iets jongs <8 yr, met een alcohol Percentage rond de 57%. Ik durf hier met de beste wil vd wereld geen distillery aan te hangen, wellicht MacMyra oid? Not my cup of whisky, 75 puntjes.

Laat onverlet dat ik wel weer nieuwschierig ben wat dit nu weer was."
FGG
"Kleur: White Wine
Neus: Zoet, zacht, chocola, noten. Lekker. Kruidig.. - 90
Smaak: Beetje waterig, er gebeurt niet zoveel. De neus komt iets later terug op de tong. Duidelijk kruidig. Peper. Thijm misschien. - 78
Body In het begin heel dun, later iets romiger. - 78
Finish Ondanks de smaak toch redelijk lang. De kruiden voornamelijk. - 80
Overall 82
ABV Iets hoger, ca 50%

De neus is voor mij een typische Speyside. Vergelijkbaar met een Glenfarclas of een Aberlour. Ik verwachte een hoop voor de smaak, maar die viel ineens tegen. Waterig, weinig spektakel in de mond. Wel lekker, niet spectaculair. De kruiden maken een hoop goed. Shot at the distillery: Glenfarclas. Maar puur op basis van mijn beperkte proefhistorie.
"
fjharms
"eerste indruk: Gemoute barley
N: Granig, maar ook licht bloemig, heidehoning. Na wat rondwalsen komt er zomerfruit bij: perzik, mango. Het granige blijft op de achtergrond wel aanwezig.
S: Zoetig fruit - nectarines, met een honing laagje. Licht prikkelend, maar niet te.
F: Licht romig gevoel in de mond, de finish neigt meer naar citrus, maar dan wel de zoete varianten (mandarijnen, marmelade)
ABV: ~50%
Opm: Past goed bij de zomer! Geproefd terwijl het redelijk warm is...
Gok: Dit soort zoete zomerfruit-bommen met een romig gevoel doet me denken aan een sauternes-finish. Speyside?
"
Henri
"n eerste instantie een raar luchtje, iets heel stoffigs... bijna cornachtig..
later trekt dat wel wat bij, maar het geheel heeft wel wat wrangigs, bitters..
ook licht grassig
ik moet een beetje denken aan ben nevis, bladnoch of tomintoul
maar dit zou ook zomaar eens zo'n vrij nieuw project kunnen zijn, wellicht zelfs nederlands..
wat een moeilijke dram, niet voor iedereen weggelegd, ik denk dat de meningen zeer verdeeld gaan zijn.
ben er zelf ook nog niet helemaal over uit.. kan er niet 1,2,3 een distiller aan verbinden"
Hoogheid2015
"nose/ amandel,banaan perzik
taste/ ook weer de vruchten en beetje bitter wegtrekken
finish/ droog en kort

ik denk een clynelish of een dailuaine, dan maar die laatste 46% abv van wees jong 7 jaar ook 85/86 punten
"
Joris
"Nose: Zachte neus, zoet eiken, fruitsap.
Taste: Scherp, dus waarschijnlijk iets hoger in alcohol. Sherry, simpel palet, iets waterig.
Finish: Middellang, voornamelijk eikenhout, licht zoetje.

Conclusie: Hoogstwaarschijnlijk nagerijpt op een sherry / wijnvat.
"
Laurens
"Geur:
Zout, zee, vanille, citroen, hop

Smaak:
Hout, was, citrus, kaarsvet

Afdronk:
Citrus, vanille

Misschien is dit een rye / bourbon op 50%?
"
MacErik
"1e indruk bij inschenken. Licht en fruitig, licht gouden kleur. Zomers!
Geur: veel citrus, limoen en na kwartiertje caramel/vanille (droge witte wijn)
Smaak: fris, apple, sinaasappelschilletjes, beetje bitter en droog aan het einde
Finish: middellang en aangenaam.
Geschat alcoholpercentage 40-43%
Conclusie: lekker fris voor een warme zomers dag. (82/83 pnt)
"
MaltMuppet
"Kleur: stro achtig
Neus: zoet, grassig, erg zacht. Met een beetje water erbij wordt hij ineens veel scherper kwa alcohol, ook ruik ik ineens citrus vruchten
Smaak: licht peperig, citrus, grapefruit.

Als hij wat langer in het glas zit blijft er niet veel over van de geur. Verder vindt ik het een lastige om te beschrijven.

Iets van een highland, Deanston ofzo. 55%, jaartje of 10 oud denk ik. 84pt.
"
Mardo
"kleur: licht geel/heel licht
neus: citrus, alcohol prikkel, lekker fris, muskaatdruif
smaak: fris, beetje scherp, zomers citrus, honing
afdronk: beetje scherp, droog
"
MBC
"Uiterlijk: lichtgeel
Geur: natte krant, hout, stro, perzik, amandel, lijm, citrus
SmaakAfdronk: stro, vanille, watermeloen, banaan, citrus, kristalsuiker
Alcohol percentage: 43%

Score: 80/100
"
mermur
"A: plantaardige olie, lijm, lichte citrus

D: jute, peper, laurierdrop, salmiak

F: lichte rook (houtvuur)
"
MikerG
"Op de Neus: bitter fruit, gras, vanille, hout, scherp alcohol randje soms
Taste: erg romig, werthers echte, zacht zoete smaak
Finish: na het zoetje komt de peper er redelijk overheen

Na wat tijd wordt ie heerlijk zacht.

Fijne dram, redelijke body en punch heeft ie.
abv rond de 52% gok ik.

Wat voor whisky het is, moeilijk te zeggen, neus hint naar een lowlander, maar de smaak en finish komen daar niet goed door voor mij.
De smaak is best zoet, wellicht is deze heel kort op een px vat gelegd?
Whisky gok: iets uit de speyside, of teaninich ;)
"
Nino
"N: citrus, druiven, vanille? Golden delicious.. kaneel.
T: witte druiven, wijn/champagne, grapefruit, overrijpe appels. Zoethoutje. Niet veel body.
F: kort en vluchtig
Kleur mag niet veel zeggen maar ik ga voor een refill hogsheadje.
Distilleerderij waag ik me niet om een gok te doen..

87ptn krijgt hij van mij.
Abv: 46% max
Leeftijd: 10yo

Hele lastige dram dit, kreeg er niet meer dan bovenstaande uit.
"
Peter87
"Neus:

Grassig, fruit, papaya, citrus, banaantje, vanille kruiden,

Smaak:

Veel bourbon invloed, vanille, citrus, peper, kruidig als ricola snoepjes

Hij heeft echt veel weg van een bourbon zonder dat het op een vervelende manier overheerst.

Finish:

Begint met laurierdrop en meer kruiden, vanille.


Ik denk dat dit een 18 jarige laphroaig is.
Of zou dit toch zo'n bourbon on schotse wijze zijn?
88 punten
"
roylubbers
"Nose: weinig wat ik zo kan benoemen. Taste: niet erg uitgesproken, beetje waterig, misschien een heel klein spoortje peat? Beetje peperige afdronk gokje: 48% verder geen idee
"
RvdB
"N: begint 'bekend', als in Speyside bekend. Wat honing, wat vanille en wat witte suiker, fruitige aroma's van gele en groene appels, peer en ananas, walnoten, mout. Vrij veilig maar niet verkeerd op een warme vaderdag.
T: de neus zet zich eigenlijk 1 op 1 door in de smaak, krijgt gezelschap van wat bittere hout aroma's.
F: weinig aan toe te voegen. NTF liggen vrij goed op 1 lijn. Wordt wel wat te bitter naar het eind toe.
C: een tikke safe, herkenbaar en daardoor eigenlijk weer anders dan z'n voorgangers. Het zou mij niets verbazen als we hier een hele toegankelijke, maar vaak overziene (en misschien zelfs bespotte...) Speysider in het glas hebben.
"
Squaadgras
"Nose: 88/89
Initial Taste: 88/89
Body: 88/89
Finish: 88
Prachtige bourbonesk-gelagerde-neus! Redelijk tot erg complex waarin veel te ontdekken valt: appel, vanille, slagroom, mango, sinaasappel, overrijpe banaan, eikenhout, gras/hooi, en hier en daar een klein beetje musty/dunnage-warehouse. Helemaal niet vervelend! Na verloop van tijd lijkt er iets van suikerspin meer op de voorgrond te treden. In de mond erg zacht, verwacht een %abv van rond de 48-50%, hoogstwaarschijnlijk op natuurlijke wijze ingezakt: ik ga dan ook uit van een (iets) oudere whisky dan de vorige 2 samples. Blijft erg fruitig zowel in de body als in afdronk. Tijd deed het sample nog meer goeds! De afdronk komen wat tannines langs van het vat wat het een klein bittertje geeft; citrus of grapefruit. Initieel kwamen er verschillende distilleerderijen bij mij op: Clynelish (mis het ziltige), Glen Spey (is dit sample te goed voor.. haha), Longmorn, Miltonduff, Tormore, en uiteraard.. Mortlach. Kan ik een veilige aanname doen: zitten we in Speyside?"
Ter Veld
"kleur: pale straw

neus: zacht gemaaid gras, fruitig en bloemig

smaak: zoet, bloemig,

Afdronk: zacht en kort in de mond
"
Toontje
"Geur: zoet, kauwgomballen, zacht, delicaat, bitterkoekjes.
Smaak: ook weer iets grassig. Verder haal ik er opnieuw (net als bij het 2e sample) niet veel uit. Dit is duidelijk niet mijn whisky.
Finish: middellang, licht droogjes.
"
Willem vd K
"K: stro
N: Jif?! Haha. Gras, harde fruitsnoepjes, stroopsoldaatje, groene appel en custard cake
S: vrij zachte binnenkomst met poedersuiker, zaagsel en nat karton, wordt snel en kort iets fruitiger vlak voor de finish
F: redelijk kort maar heel OK. Veel eiken en licht zoet.
We zijn het er redelijk over eens dat het Iers is. Waarschijnlijk geen single cask. Jaartje of 10, max 12. Ex-bourbon. Ongeveer 50%.
83/100
"
WhiskyclubSpakenburg
"Kleur: pale gold
Neus: Bloemig, gebak, honing, fruit, vanille en een beetje zepig
Smaak: Mellow fruit en wat milde kruiden
Afdronk: vanille

Ik zou bij deze sample voor een Ier gaan!
Al mis ik nog de 'peer' in deze whisk(e)y. Trouwens ook nog heel even aan Kavalan gedacht.
Het lijkt me geen single cask daar het een beetje te weinig eigen karakter heeft. Denk meer aan een 'small batch'.

ABV rond de 55%. Misschien 10-12 jaar. Score 84/100.
"
Willum
"Bij de eerst dram een 'dun' neusje; bij de tweede poging (paar dagen later) al meer aanwezig. Er zijn groene druiven, groene appels, thee en beetje abrikoos.
Smaak (meer uitgesproken dan de neus):
Peren, appels, peper en iets licht bitters.
Afdronk:
In het begin prettig vettig maar daarna drogend met iets bitters/hoppigs.

Na de voorgaande drie valt deze op door de wat subtielere geuren en smaken. Ik heb, denk ik, niet echt iets vergelijkbaars op de plank.
Waardering: +/- 81

Weer veel gestaard en notes vergeleken...leuk om te doen.
Voorkeur tot op heden: 1, 3, 4, 2

"
Wouterk
"nose:
(Bitter)koekjes, (groenig, naderhand was dit verdwenen), dessert (custard)

Taste:
Wat je ruikt proef je, beetje olieachtig, wat kruiden, hint van mint

Finish:
Zoet, amandelen, blijft redelijk lang hangen

Ik vond deze samples moeilijker te duiden dan sample #1 en #2
"
Zjoske
"Qua kleur ziet ie wat bleekjes. Daar heb ik niet veel goede ervaringen mee. Na het debacle van sample 3 kostte het al wat moeite om hier weer met open vizier in te gaan, dus ik ben benieuwd. Ik ruik gras en hooi, een licht bloemengeurtje, toefje vanille en gele vruchten. Okee, ik val niet van mijn stoel of zo, maar dit biedt perspectief.

Dan de smaak. Hoe noem je dat netjes? Heel erg gesloten, waarmee ik bedoel dat ik 'm vrij smakeloos vond en er alleen maar hele lichte nuances in kon ontdekken. Pepertje, salmiak, bittertje, kruidig, dat werk. Maar ik moest er toch heel erg mijn best voor doen om er überhaupt iets uit te halen. Beetje water hielp mij ook niet.

Ook deze trekt vooral bitter en kruidig weg, wat dus totaal niet aan mij besteed is. Net als bij #3 heb ik hiervan nog ruim de helft over voor een liefhebber. Wellicht is dit zo'n smaakprofiel dat men 'heel complex' noemt en waarvoor mijn smaakpapillen domweg niet verfijnd genoeg voor zijn.

Score: 75-80"

Andre8x8
"Geur
Weinig geur, zurig, groene appels

Smaak
Hout, drogend, bitter, wat vlak en lager in de alcohol, sherry

Afdronk
Kort, zeer vlak, bitter

ABV
40%

Punten
80

Dit is niet echt mijn ding....
Ik heb #4 zelfs nog een tweede kans gegeven maar jammer genoeg ging er met de tweede tasting nog een puntje af.
"

Drinkingwhisky
"Soort whisk(e)y:
Alcohol percentage: 57,0
Land / regio: Speyside
Distilleerderij / merk: Linkwood
Leeftijd / jaar van distillatie: 18
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Bourbon cask(s)

Uiterlijk: 1 - stro-geel (0.2 - pale straw)
Geur: Very fruity; notably the lighter kind - pear, apple, peach, banana. Yellow raisins, and some fresh tones of lemon pie.
Smaak: Quite creamy mouthfeel. Light (Yellow) fruit again - the banana keeps on calling my name, but now accompanied by eucalyptus. Mmmm, lychees as well!
Afdronk: Medium to long, with the palate lingering on; lychees for the win!

In één zin: Nice dram, lots of yellow fruit and nicely balanced.
Score: 85
"
Gerritbakker57
"Kleur; eveneens strogeel
Neus; komt direct binnen, misschien ook door de temperatuur. eerst lijm, vanille, eikenhout, rozijnen en rijpe peer.
Smaak; mooi rond, rijp fruit en een beetje zeep. Smaakt wat chemisch en zoet. Kan er verder niet heel veel van maken.
Finish; Vooral het chemische blijft hangen, met een scherp nasmaakje.
Geen idee wat ik gedronken heb. Is niet zo mijn ding. Voor mij 82 punten
"
Amputeck
N: Sinaasappel, pompelmoes, maar verder blijft hij vrij gesloten vind ik. Met wat water erbij komt het fruitige wel beter tot zijn recht. Er komt ook een zekere subtiele kruidigheid bij piepen.

S: De sinaas- en pompelmoes-achtige tonen komen terug, samen met gras. Mij lijkt deze dram niet helemaal mooi in balans te zijn. Met wat water lijk ook wat geconfijt fruit te herkennen.

A: Kort. Licht bittertje.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 16 Jun 2017, 21:17

En ook #4 zit op de post.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Jun 2017, 21:47

Benieuwd wat de rest van deze dram vindt.. ik vond hem iig *******. Heb het idee dat ik van hot naar her word geslingerd deze VBT :duimop !
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Jun 2017, 22:02

:gnif :gnif
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor Willum » 18 Jun 2017, 20:18

#4 zojuist geproefd en gemaild. Voor mij tot nu toe de lastigste om onder woorden te brengen.
T is dat een paar mooie vakantiedagen beloven te worden anders zou ik wensen dat het al dinsdagavond was :D
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Jun 2017, 19:32

De notities staan online!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor Nino » 19 Jun 2017, 20:35

caskstrength schreef:De notities staan online!

Bij iemand zelfs dubbel, of is het de bedoeling dat we het twee keer lezen? :D
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Jun 2017, 07:45

For some reason staan mijn notes er dubbel in. Ik denk per ongeluk 2x geplakt of zo.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Jun 2017, 08:13

Hier vallen me met name 3 dingen op:

- Het verschil in perceptie hoe veel geur en smaak er aan zit
- Het verschil in genoemd alcoholpercentage
- Het verschil in waardering

Ik vind het toch nog redelijk makkelijk te duiden, maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 20 Jun 2017, 09:17

Inderdaad erg divers maar toch lees ik veel dat dit toch wel een vriendelijke/toegangelijke whisky is.
Van de tot nu toe geproefde whiskies (?) heeft deze voor mij de minste diepgang. Maar met 84 pnt. absoluut geen slechte!

Ben het met Henri eens dat er weinig mensen zijn die hier iets aan durven te hangen maar misschien komt het doorgat hij nogal algemeen en toegankelijk is? Willem en ik waren het er snel over 'eens' dat het een Ier is. Zijn er nog mensen die dat misschien ook dachten of nu denken?

Benieuwd naar vanavond
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Jun 2017, 09:53

caskstrength schreef:Hier vallen me met name 3 dingen op:

- Het verschil in perceptie hoe veel geur en smaak er aan zit
- Het verschil in genoemd alcoholpercentage
- Het verschil in waardering

Ik vind het toch nog redelijk makkelijk te duiden, maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen.


Ik wil hier even op inhaken:

- Ik blijf het heel lastig vinden om geuren te herkennen en te benoemen, zeker als het, zoals in whisky, verborgen geuren zijn. Ik bedoel, als ik m'n neus boven een appeltaart hou dan ruik ik appeltaart, maar om de geur van appeltaart in whisky te herkennen is een ander verhaal. Je doet een beroep op je geheugen zonder het plaatje er bij.
- Tot nu toe ging het gokken van het ABV best goed, maar ook hier zijn verschillen. Ik heb een Glenburghie staan van 56% die absoluut water nodig heeft, terwijl mijn A'bunadh van ruim 60% prima zonder kan.
- Waardering blijft iets persoonlijks. Je vind iets lekker of niet. Wat voor de één heerlijk is kan voor een ander niet te drinken zijn. Aan de andere kant liggen een hoop smaken aan dezelfde kant.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3042
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Jun 2017, 10:28

FGG schreef:- Waardering blijft iets persoonlijks. Je vind iets lekker of niet. Wat voor de één heerlijk is kan voor een ander niet te drinken zijn. Aan de andere kant liggen een hoop smaken aan dezelfde kant.

Om híer dan weer even op in te haken: Wél grappig om te zien dat we met dit sample ongeveer dezelfde beleving hadden: Geur geweldig, maar in smaak en finish vervolgens een stuk minder om uiteindelijk ook op een gelijk gemiddeld (en wat lager) oordeel uit te komen :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Jun 2017, 10:32

Dre schreef:
FGG schreef:- Waardering blijft iets persoonlijks. Je vind iets lekker of niet. Wat voor de één heerlijk is kan voor een ander niet te drinken zijn. Aan de andere kant liggen een hoop smaken aan dezelfde kant.

Om híer dan weer even op in te haken: Wél grappig om te zien dat we met dit sample ongeveer dezelfde beleving hadden: Geur geweldig, maar in smaak en finish vervolgens een stuk minder om uiteindelijk ook op een gelijk gemiddeld (en wat lager) oordeel uit te komen :bigsmile

Inderdaad een vergelijkbaar oordeel. Toch wel prettig dat er in ieder geval íemand op dezelfde lijn zit als ik. :hoedaf
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Jun 2017, 19:15

Tadaaaaa, het is bekend wat er geproefd is!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 4 (12 t/m 19 juni)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 20 Jun 2017, 19:59

Leuke whisky! Niet heel verrassend maar ik zet er erg ver naast met de ABV.
Met blind proeven doe ik altijd de 'belletjes-test' maar die heeft me nu in de steek gelaten.

Dank voor de sponsoring!
1 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten