HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 22 Jun 2017, 19:49

t/m 54
1
3%
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
3
10%
80 - 84
12
39%
85 - 89
15
48%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Mei 2017, 09:06

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 2 kwijt.

Het demasqué vindt plaats op 13 juni om ca. 20:00 uur.

Demasqué

De notities en waarderingen vlogen alle kanten op. Zwavel, turf, rook, rood fruit, wijn, sherry (PX en Oloroso), jong, oud, Speyside, Ledaig, Amrut, you name it… Het was een lastige dram, die moeilijk te pinpointen was. Daarom wellicht het hoge “love it or hate it” gehalte.

In alle eerlijkheid: ja het was erg lastig, want er zijn twee niet alledaagse vaten gebruikt voor de rijping in deze whisky. Het gaat om de volgende fles: Glen Els Diplomat (Limited Woodsmoked botteling serie).

Glen Els is een merk van Hammerschmiede Spirituosen, een distilleerderij gelegen in de Harz, Duitsland. De naam Glen Els komt van de ligging aan de Elsbach. De productie geschiedt in een koperketel met een inhoud van 250 liter, en wordt doorgaans gelagerd invaten met een inhoud tussen de 100 en 400 liter. Er wordt gemoute gerst gebruikt, die soms – zoals bij deze fles – gedroogd is met houtrook. De lagering geschiedt bewust onder een sterk variabele temperatuur, van ca. 5 tot 30 graden celsius. Mede daardoor is de angels’ share aanzienlijk: 4-10% per jaar. Het zal daarom niet verbazen dat de whiskies, net als bij Aziatische versies, niet echt oud worden, maar snel redelijk wat smaak absorberen.

Daarnaast legt de distilleerderij zich toe op het rijpen in onconventionele vaten. In deze diplomat zijn een first fill Amarone en refill Malagavat (of vaten) gebruikt. Amarone is een wijn die wordt verkregen uit Valpolicella-druiven, die in rieten mandjes in de wind zijn ingedroogd en daardoor geconcentreerder smaakt dan de Valpolicella Classico. Daardoor zijn er mooie rode fruittonen ontstaan in deze whisky. Malaga is een versterkte wijn, die veel raakvlakken heeft met sherry. Daarbij moet nadrukkelijk vermeld worden dat het palet van sherry veelvuldiger is, met verschillende druiven (Palomino, PX, moscatel) en rijpingsmethoden. De malagawijnen worden gemaakt van een combinatie van PX en moscatel, die uit een ander gebied stammen dan de sherry-druiven. Door gebruik van de moscateldruiven, die minder zoet en ingedroogd zijn dan de PX, zijn de wijnen iets minder stroperig zoet.

De proefnotities van de deelnemers:

Amputeck
N: ham, sinaasappel, honing. Verder vind ik hem eerder wat gesloten.

S: jammer genoeg kon ik de smaken die ik waarneemde niet echt een plaats geven. Ik heb nog wat over van de sample, dus ik zal hier nog eens een tweede poging wagen.

A: middellang, drogend, licht bittertje

Andre8x8
Geur
Turf, vanille, sherry

Smaak
Sherry, zoet, vol, vettig, olie, turf

Afdronk
Zeer lang, zoet, vettig

ABV
55%

Punten
87

Schot voor de boeg:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-cask-twc

Aquavitae
"Color
Tawny

Nose
Very modest, especially in comparison with Sample 1. Sourdough bread, white whine vinegar and a litlle caramel. A little water brings out the fresh pears and Nivea creme.

Taste
Raisins, figs and chocolat. The oak aging seems to dominate the distillate, but I really enjoy the taste. I'm guessing this one is not too a high strenght, because it is very potable without added water. A few drops of water converges the chocolat to milk chocolat and let dried fruits shine through.

Finish
Medium to long and very smooth

Comments
A very enjoyable dram. Maybe not the most complex but very much to my liking.

Score
86

Guess
Single Speyside malt, +/- 18 y.o., oloroso cask, 50% abv
"
Berrysaki
"Uiterlijk: Tawny
Geur: Best wel wat barley. Daaronder een noot van vanille en wat noterigs. Erg lastig te benoemen wat ik ruik. In het begin komt er een klein beetje lijm/aceton tussendoor. Als hij even staat komt de geur van Marmite naar voren met wat citrus. Rozijntjes. Er zit ook een klein zuurtje doorheen.
Smaak/Afdronk: begint vettig op de tong, hout, wat lijm, hooi, met een wrange afdronk.

Gokje: I really couldn’t tell.

Score: 86/100
"
Bert71
"Nose
Sinaasappel, zeebriesje, bloemig

Taste
Redelijk zoet, licht pepertje, rood fruit

Finish
Redelijk lang, eikenhout



Niet heel zwaar in het alcohol, gelagerd op een wijnvat?
Aangename whisky, mooi in balans. Zou er best een flesje van willen hebben
87 punten
"
Caskstrength
"Kleur: mahogany

Neus: Vrij complex: aards en fruitig tegelijk. Een zachte rookgeur, zoals in Lapsang Souchong en pu-erh thee. Daarnaast tonen van oud, bijna vermolmd hout, en dunnage warehouse. Dit lijkt bijna om een rijping op een versterkt wijnvat te gaan. Daarnaast wat scherpe alcoholische tonen (toch nog een jonge whisky?), die allengs meer overgaan in rood fruit. Daarbij denk ik aan kersen, framboos, gestoofde pruim, maar ook cassis. Daarnaast ook wat frissere tonen van citrus, en een kruidigheid die me het meeste aan kaneel en anijs doet denken. Later komt er steeds meer vanille op zetten.

Smaak: Goed drinkbaar zonder water, zeer fris met voldoende rood fruit. Kers en framboos voeren de boventoon. Daarna licht vanille, chocolade, nat hout, ingelegde rozijnen en kruidigheid van peper en kaneel.
Finish: Naar het einde toe wordt de balans iets verstoord, en overheersen zuur en wrang een beetje. Tannines, overrijpe druiven, donkere kersen, limoensap, gemberr en kaneel.

Balans/Conclusie: Een niet-alledaagse dram, vanwege de combinatie van aards, licht rokerig zelfs, en fruitig. Het is een jonge, krachtige whisky, met duidelijk zoete fruitige tonen in de smaak, maar een iets wrange en zure finish. Toch erg geslaagd.
"
Defeatless
"Geur:
Glenrothes alert! Zwavel, dikke stink lucht bij de waterzuivering, zo'n luchtje wat mensen associëren met brood ofzo. Bahbah. Niet te doen dit. Er zijn trouwens ook Oloroso vaten misbruikt voor deze ellende.

Smaak:
Kom op jongens..... (15 min later) oké deze wordt ietsje beter. Er zit wat meer zoet in, maar wordt al snel weer zwavelig.

Body:
[hapt naar adem] (15 min later) nog steeds onbestemd

Finish:
:Help (15min later) Een beetje zoet, beetje zuur en dan alle andere vieze smaakjes weer.

Comments:
Nope. Gebeurd niet vaak, maar dit is gootsteen, hooguit 40 punten omdat ik niet meteen over m'n nek ging. Ik gun um een kwartier om bij te trekken, maar anders is het klaar.

Dit zou wel eens die Rothes van WhB kunnen zijn waar iedereen van overliep. Anders kan het ook nog wel eens een Ben Nevis wezen.

Ook na een kwartier werd het niet veel beter. Ik heb um weggegooid.
"
Dre
"Geur:
Sterke alcohol ook hier, grassig, ietwat zurig. Zweem van geroosterd vlees, pure chocola. Kruidig. Fruitig, sinaasappelschil, citrus, perzik.
In combinatie met de donkerdere kleur is mijn eerste indruk: Sherryvat finish.

Smaak:
Ook weer drogig in de mond al, erg aangenaam. Ook best zacht, de sterke alcoholgeur uit de neus komt niet terug in de smaak, Abv niet zo heel hoog, niet boven de 50%. Chocola weer, rood fruit, beetje karamel.

Finish:
Nu een licht pepertje, drogig, middellang. Rood fruit, honing. Verwarmend effect.

Een tweede sessie brengt bij deze whisky geen nieuwe indrukken meer.

Oordeel:
Gezien de kleur, geuren smaken die ik meen herkend te hebben, blijf ik bij mijn eerste oordeel van een sherryvat rijping. Verder vermoed ik dat deze wel aanzienlijk ouder is, en niet zo gek hoog Abv (meer). Wel is deze dram erg verwarmend.
Op de één of andere manier moet ik steeds aan Glenfarclas denken, dus da's mijn distillery gok.
Als score geef ik hem iets lager dan sample #1, ook hier is geur net iets minder dan de smaak/finish door de iets te prominente aanwezigheid van de alcohol, maar kom hier afgerond op zo'n 88 punten.

Al met al een héél mooi begin van de VBT-9, kijk alweer uit naar de volgende twee!
"
Drinkingwhisky
"Soort whisk(e)y: 3 - amber (barnsteen) (1.4 - tawny)
Alcohol percentage: rond de 55,5%
Land / regio: Speyside
Distilleerderij / merk: Glenburgie
Leeftijd / jaar van distillatie: 23
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Bourbon gefinished op een sherryvat

Uiterlijk:
Geur: Oily, fat, sweet tones (vanilla, custard) on the foreground, but ligther red fruits (all kinds of berries) peeking through.
Smaak: Wow, what an entrance! Extremely creamy mouthfeel; buttery. As in the noses again a nice mix of sweet and fruity tones - I'm thinking Little Red Riding Hood with a basket full of redberries, brambles, raspberries... Spiciness as well; cinnamon, white pepper. Wait, did I say nice? No, that's not what I meant - it's a fantastic mix! Lovely balance.
Afdronk: It simply keeps on going… spiciness slowly gaining ground on the fruity and sweeter tones. Some menthol coming forward as well.

In één zin: This is lovely stuff! It gains the majority of point with its taste, finish and balance.
Score: 88
"
edwinedje
"Samen proeven dus samen noteren.

De kleuren van beide samples lijken wel helemaal identiek.
Mooi donkergoud, wat gelijk doet vermoeden dat er Sherry aan te pas is gekomen.

De eerste bevestigt dit op de neus, de tweede iets minder.
Sample twee heeft in de verte ook nog iets caramel achtigs.

Dan in het glas.
De eerste sample hangt vettig aan het glas en heeft hele langzame tranen.
De tweede sample heeft dit iets minder.

Bij het proeven is de eerste sample gelijk weer terug gegaan in het flesje.
Mijn gok is dat dit komt door de Sherry, Hoge Alc % en het feit dat ik een luie drinker ben.
Het sherpe aan de sample is niet mijn ding. Als het idd een 50+% sample is ben ik hier liever op voorbereid.

De tweede sample was iets aangenamer, maar het zou mij verbazen als hij snel aangeschaft zal worden.

Overall conclusie onder voorbehoud
Sample 1 Nay vs. Sample 2 - May(be)
Sample 1 misschien een Glendronach in het hogere 50+% segment
Sample 2 wellicht iets van rond 46%/50%
"
Emalt
"N: Geoxideerde sherry, rozijnen, 'mollig'/zoet, gekookt rood fruit incl. wat meegekookt groen(te)?

S: Erg zoet, PX sherry plaķkerig, erg zware muffe (geoxideerde?) smaken voornamelijk rozijnen, dadels etc.

A: Zoet, droog, lang, en eendimensionaal.

Maar wat is het nu? Glenburgie, jaartje of 12?, 53,5%, 82 pts

Tjemig wat hebben sample 1 en 2 met elkaar te maken? Ik denk complete opposites, de ene lekker fris en licht, de andere donker, plakkerig en wat muffig.
"
FGG
"Kleur: Mahogany
Neus: ABV iets hoger maar niet veel. Sterke, muffe, kartonlucht. Turf. Zoet ondertoontje - 82
Smaak: Sterk. Beetje branderig. Verder iets vlak. Kan weinig herkennen. Muffig. - 80
Body Ruw op de tong, iets branderig - 80
Finish Middel tot lange finish - 88
Overall 83
ABV Iets hoger, ca 50%

De neus deed me denken aan mijn Ledaig 2005 SV, ook de smaak vertoont veel overeenkomsten. Het zou ‘m zo maar kunnen zijn. Ik vind de dram iets te straf voor mij. Muf, sterk, bruut.

Schot voor de boeg: Ledaig. Misschien zelfs de 2005SV.
"
fjharms
"eerste indruk: chemisch
N: Oef, dit is wel andere koek. Iets chemisch (zwavel, rubber?) maar ook iets granigs. Op de achtergrond extra pure chocola. Na wat ademen is het chemische wel minder en komt er iets hout-achtigs voor terug. Na nog wat tijd ook meer sherry-achtige tonen: noten, koffie en (nogsteeds) bittere chocola
S: de alcohol komt flink door. Na wat meer tijd komen de smaken er doorheen: koffie en wat notigs (amandelen, hazelnoten)
Met 2 druppels water ook wat pruimen en iets van specerijen - kruidnagel?
F: Licht drogend, een licht (koffie) bittertje in de afdronk.
ABV: 53%
Opm: Na de allereerste geur (die echt wel even doorbijten was…) komt er iets aardigs uit. Maar blijft iets “dirty” in de neus. Scoort toch wel minder dan sample1.
Gok: Zou een (ouder??) sherryvat (Fino?) kunnen zijn, of Madeira? Zou Highlands kunnen zijn, maar de organisatoren kennende zou het ook zomaar iets heeeeeel anders kunnen zijn… hebben jullie weer een aparte Millstone gevonden?
"
Gerritbakker57
"Kleur: Sherry, stro
Neus: scherp pepertje en zoet, port, rozijnen, kaneel en stro, een mooie neus.
Smaak: mooier ronde tong met het verwachte pepertje. Eerst eikenhout en gras, tijm en leer met een beetje wax misschijn zelfs wel wat rood fruit of rijpe banaan.
Afdronk: maakt de mond wat droog en een pepertje, Blijft mooi hangen.
Ik verwacht een Speyside maar zal er wederom wel volledig naast zitten.
Hier zou ik wel een flesje van willen hebben. Voor mij een 8,7
"
Henri
"boterbabbelaartje in de neus wat me niet direct aan de bourbon doet denken in dit geval, maar aan jonge spirity whisky
zitten in eerste instantie weer veel associaties met de grain, zoals die rare clan denny flessen van de laatste tijd
in eerste instantie weinig fruitig, eerder wat chemisch, maar later komen er wel wat meer fruittonen terug.
je zou hier zomaar zo'n grivan, strathclyde, invergordon van 8-10 jaar kunnen noemen.
toch denk ik dat we het hebben over een single malt, iets in de trant van glentauchers van een jaar of 8, zoals die botteling van dewar rattray.. te jong, te heavy, beetje dat opgefokte idee om maar snel te kunnen bottelen.
84-85 punten dus alsnog zeker niet slecht, maar komt bij mij toch over als spirity
"
Hoogheid2015
"hier ook veel alcohol maar zeer lekker.
Sherry/Kersen . marsmallow en caramel
De finish hier kwam er rokerigheid bij en spek.

super moeilijk te raden ik dacht eerst een glendronach maar kan ook een lichte ledaig of bowmore zijn.. ik gok een bowmore.
"
Joris
"Nose: Muf, oude schoen, druif,
Taste: Zoet, heel anders dan de neus. Redelijk vlak, heeft wat water nodig om iets op te bloeien.
Finish: Kort, niet heel spannend. Wordt na verloop van tijd wat zurig.

Conclusie: Geen hele spannende whisky, kon mij niet enorm bekoren. Weinig complexiteit, ook na de toevoeging van wat water. 75/100
"
JvR
"Smaak: Voor mij de smaken die ik van sherry gerijpte whisky herken

Deze was wat meer toegankelijk dan #1. Een winnaar bij deze twee is er voor mij niet op basis van 1 glas. Ik heb het idee dat #1 wat complexer is, en er dus meer te ontdekken valt #2 is de veiligere keuze in het fictieve scenario dat ik moet kiezen wel flesje ik koop.
"
Laurens
"Geur
Sherry, kruidnagel, aards, rubber, olie, geroosterd brood, karamel.

Smaak
Zoet, zout, honing, bloemen, kersen, karamel.

Afdronk
Medium lang, zilt, karamel, hout.

Ik vind deze sample persoonlijk veel beter te doen dan sample 1. Het rubber deed me denken aan Bunnahabhain en het sherry achtige aan een Glenfarclas 15. Ik denk dat het een Bunnahabhain is die op een sherry vat heeft gelegen.
"
Len
"Lekker dit! Wat 'muf' wel. Volgens mij ruik ik wat vanille. (Eerst bourbonrijping misschien?)

Ik krijg het gevoel dat ik in een oude saloon(of boerderij) zit. Wat leer, karamel. Deze doet me nogal denken aan een sherried glengoyne waar ik nog een bodempje van staan heb.

De finish vind ik top! Lekker zacht en romig mondgevoel.

Een moeilijke start, voor de volgende twee samples zal ik nog wat beter mijn best moeten doen! Eens proberen om op meerdere momenten te proeven deze week!
"
MacErik
"1e indruk: huh, lastig te plaatsen, beetje wijn-achtig?
Kleur: Brons/amber (aantrekkelijke kleur)
Geur: Divertse wijn-hints lijke te strijden om voorang. iets spiritus/alcohol overheerst. Later Chardonnay/Sauternes
Smaak: fruitig, vleugje hout naar droog. Smaak is snel weg
Finish: (te) kort
geschat alcoholpercentage 46-50 %
Score 80/81 (ranking 2/2) redelijke dram, niet bijzonder en zou deze niet kopen (denk ik)
"
MaltMuppet
"Kleur: amber, honing
Neus: bloemig, hooi, muf, licht zoete ondertoon
Smaak: graan, hooi, muf, hout, oud vat, erg droge nasmaak als van een oude wijn.

Schotland, speyside, Glen Grant?
51,2%, 24y
85 pt
"
Mardo
"kleur: koper
neus: fruitig, appel, citrus vruchten. zoetig, mout, vleugje rook? of tabak?
smaak: zoet, kaneel, er gebeurt weer van alles, maar ik weet het gewoonweg niet te benoemen. Licht pepertje. Ik ben zeer benieuwd naar wat dit is. Lekker vind ik dit zeker.
afdronk: redelijk zoet, niet al te lang.
belletjes test voor mij de 2e keer. Ik denk aan 50% Deze whisky scoor ik 86 pnt.
Wat het is? Geen idee, maar het zou weleens een bunnahabhain kunnen zijn. Ik vind hem wat weg hebben van de 12. Wat mij betreft een hele mooie eerste week.
"
MBC
"Uiterlijk: honinggeel
Geur: lychee, zurig, weeig, leer, nat stro, banaan, afgebrande lucifer
SmaakAfdronk: grassig, lychee, houttonen, olieachtig, watermeloen, vlak, zoet, watermeloen, citrus
Alcohol percentage: 40-43%

Zou dit richting een Littlemill of Clynelish kunnen gaan?

Score: 79/100
"
mermur
"A: romig; zoute karamel (deed me sterk denken aan Mona Intense Vla Karamel Zeezout); in het begin hints van nat karton

D: peper, munt, nootmuskaat

F: kort en scherp

"
MikerG
"Neus: Honing, zoete drop, koekjes, nectarine
Taste: smeuïg, zoet fruit, koekjes deeg, weer de honing.
Finish: honing en zoet fruit blijft doorgaan, hout tonen komen erna naar boven

Alcohol percentage voelt middelmatig qua krach aan , rond de 52%.
Mijn idee is dat dit een whisky is die een PX finish heeft gehad.'Geen idee welk merk.

Smaken zijn redelijk zacht en smooth, leeftijd zal denk ik tussen de 10-12 jaar hangen.
"
Peter87
"Neus:

Rozijnen, jeneverbessen, hij ruikt ook naar oude jenever, iets romigs op de achtergrond, boter, en dan slaat hij dicht. Komt na wat tijd terug met honing, heeft nu ook wat dirty jus achtig geurtje.
Bruine suiker.

Smaak:
Weer rozijnen, vrij gesloten verder, na een beetje tijd komt er wat smaak aan. Nou heb ik een keer een Marsala sausje gegeten en daar lijkt het wel op, verder ook weer bitter,

Finish:
Ik blijf achter met sinaasappelschil, en droog. Rozijnen blijven wel aanwezig.

Lijkt me niet oud dit.
Millstone sponsoring?
Mij maak je er iig niet blij mee. 84 punten,
"
roylubbers
"Nose: beetje peat, doet me een beetje denken aan een Langatun die ik geproefd heb. Taste: peat, aarde, Finish: peat Gokje: peaty, Ledaig? 48%ABV
"
RvdB
"N: een wijnerige start, in positieve zin! Fijne fruitige mix van rozijnen, gedroogde abrikoos, donkere druiven en rood fruit gemengd met een flinke portie 'sugary' zoetheid. Lijkt na wat tijd wat hartiger te worden waarbij ik een zoet-zuur saus, wat zwavel en wat 'beafy' aroma's bespeur. Deze heeft geen water nodig.
T: volle, romige arrival waarin de zoet-zuur saus en de zwavel doorzetten, aangevuld met aroma's van vanille en bruine suiker. Later gluurt er wat hout om de hoek, maar blijft mooi op de achtergrond. Prettige whisky dit!
F: blijft lekker wegebben met bovengenoemde smaken. Wellicht niet over complex maar prima in elkaar 'gezet'.
C: wellicht niet voor 'everybody's taste', maar ik houd wel van wat vreemdere whiskies op z'n tijd. Dit kan vanalles zijn, maar tis Schots ;). Ik gok op een wijnvat of wijnvat finish, lekker algemeen :)."
Squaadgras
"Nose: 86
Initial Taste: 86/87
Body: 85
Finish: 83/84
Holyshit Honey! Wat een honingzoete neus zeg. Dit heb ik maar 1 keer in deze mate geroken: Deanston 10yo P.X. Finish (whiskybase-id: 90469). Ook is er vanille, krenten/rozijnen en karamel te herkennen. En LU Bastogne-koeken! Pedro Ximénez-sherry? Na verloop van tijd mineraalachtig, schoolkrijt. Omdat de neus wat alcoholische/spirity aandoet vermoed ik een vrij jonge whisky. In de mond is 'ie vrij vettig, gesmolten boter-achtig, en gaat verder waar de neus eindigde: karamel, krenten/rozijnen en vanille. Een klein ziltje en eikenhout zijn ook aanwezig. Afdronk is gemiddeld en eindigt licht bitter, hier verliest het wat puntjes. Interessante dram, maar daar blijft het ook bij. Enig idee? Nope, al doet het schoolkrijt mij denken aan Kintyre.
"
Ter Veld
"kleur: amber met gouden gloed
neus: fruitig veel druiven en appel
smaak; zoet, warm, weer veel fruit van appel, peer en druif en licht citroen
afdronk: lang
"
Toontje
"Sample 2
Neus: rye, fris, appel.
Smaak: zoet. Meer haal ik er helaas niet uit. Weinig aansprekend.
Afdronk: lang en vol, zoetig.
"
Willem vd K
"K: amber
N: fudge, rozenwater, bebogeen, bosbessen, rozenbottelsiroop,
S: toffee, bosbessenjam, een beetje stoffig, nat karton. Erg zoet allemaal, veel suiker/stroop in de mond.
F: middel lang, droog - een beetje wrang zelfs.
Is dit wel whisky?! Zo zoet, afwijkende aroma's. Het is vast een vreemde finish op een of ander obscuur wijnvat. Jaar of 15 oud, getuigen de finish en stoffige aroma's in de smaak.
ABV +/- 53%.
Lekker, opvallend, maar er mist iets. Iets klopt er niet aan. Niet mijn ding. 81/100
"
WhiskyclubSpakenburg
"Kleur: Amber/orange
Neus: fudge, chocolade, kersen, cassis, yoghurt, oily, rozenbottel, siroop/stroop en amarone wijn
Smaak: fruity, melasse en vis olie! echt een off-note
Afdronk: iets drogend, zoet, klein rozijntje en cassis

Heel vreemde 'dram'. Moest zelfs denken aan rum en armagnac.
Qua whisky dacht ik aan een (heel matige) Arran die ik ooit eens heb kunnen proeven op portvaten. Niet echt gelukt experiment zeg maar. Maar als ik moet kiezen ga ik toch voor een grain.

ABV rond de 50-55%
Score slechts 80/100 door de off-note in de smaak. Neus is wel ok!
"
Willum
"Na sample 1 valt deze me een beetje rauw op mijn dak.
De neus is zoet maar ook bitter. Ik ruik oud hout (oud eiken), granen en zwarte peper.
Bij het proeven komen hout, iets bitters maar ook geconfijte gember, dadels en een klein beetje honing naar voren.
Past minder minder in mijn straatje dan sample 1; hoewel ik na de neus, de smaak een stuk aangenamer vond.

Leuk begin van de tasting....ben erg benieuwd naar de rest van de samples en de bekendmakingen!
"
Wouter1981
"Direct een wijnlucht. Niet zo zeer Sherry of Port, maar meer rode wijn.
Aan de kleur niet eens echt goed te zien, al zit er een licht oranje rode gloed doorheen.
Ruikt wat zurig en in eerste instantie best scherp, maar dat maakt plaats voor rood fruit en suikers.

Komt heel zacht binnen, wel redelijk vol van smaak. Wat hout, waardoor hij drogend in de mond is. Best zoet tevelijkertijd ook en weer het rode fruit.
Niet heel spannend, een beetje een allemans vriend.

Finish gaat verder waar hij gebleven is. Wat pepers van het hout, maar allemaal heel vriendelijk nog steeds. Lekkere rode vruchten maken de finish voor mij het beste onderdeel.

Ik wilde de Arran Amarone Cask gokken, maar kleur en smaaknotities komen niet helemaal overeen. Bij Arran Port Cask komen die overigens wel overeen volgens mij.
Niet heel oude whisky, gefinisht op een rode wijnvat (voor het gemak valt Port daar voor mij vandaag ook onder). 85 pnt
"
Wouterk
"Nose
Zacht, honing, sherry, amandelen, bitterkoekje, gerst

Taste
Ziltig, zoetje, chocola, hint van toffee / caramel, ik schat deze qua alcohol rond de 43 a 46 %

Finish
Medium, zacht, ziltig, zoetje, marshmellow

Conclusie: leuke dram, wat ""milder"" tov #1, zeker niet verkeerd. Een ""vriendelijke"" whisky. Zou me niet verbazen als dit een island whisky is. De geur van deze whisky haalde bij mijn vrouw herinneringen op van de geur binnen de Bruichladdich distillery.
"
wrc1
"Kleur : goud-koper

Neus : pfff niet eenvoudig in het begin. In het begin vond ik hem gesloten en wat zurig. Na enkele minuten kwam er meer neus in. Ik dacht vooral aan zoethout, kleine hint van citrus, donkere chocolade, rozijn, kaneel, port (??). Hier geraak ik niet op uit gesnoven.

Mond : romig, caramel snoepjes, ben er niet zeker van maar ik proef een kleine eiken toets (tannine), droog fruit, pruimen, chocolade, sinaasappel marmelade, gekonfijt fruit.

Afdronk : een iets droge afdronk maar de sinaasappel komt terug. Wel redelijk lange afdronk.

Besluit : ik twijfel echt tussen een px finish of een portfinish. Abv tss 57 en 60%. Een naam durf ik nog niet echt kleven op de sample gezien mijn beperkte kennis. Maar deze kan mij wel bekoren.
"
Zjoske
"Dit is vanwege het wegzetten van #1 uiteindelijk het eerst geproefde sample geworden. Maar eerst die geur. Tsja, ik herken 'm wel, maar kan de distillery niet benoemen. Die muffe geur van kniebeschermers die sinds de vorige training in je sporttas hebben gezeten, met een vleugje verlepte bloemen daarbij, waar ken ik dat van? Argh!

Anyway, na een paar minuten ruikt dat helemaal niet zo verkeerd en de smaak is erg goed. Lekker zacht, zoet, rode vruchten. Een sherry vat derhalve. Zeker geen complexe smaak wat mij betreft, maar dat is helemaal niet erg. Die overgang vanuit de muffe neus is al verrassend genoeg. Juist voor dat effect zou ik kunnen overwegen deze in huis te halen.

Score: 86 punten."

Daveen
Neus: kersen, vanille, winey, zweem van peat
Smaak: zacht, maar tintelt na op de tong. Zoete appel.kaneel, kruidig, beetje notig
Spicy en kruidige finish. Heeft iets weg van Amrut
Bijlagen
ge.jpg
ge.jpg (485.75 KiB) 2340 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Jun 2017, 19:35

Ik vond deze beduidend minder dan sample #1. Zeker niet slecht, maar toch. Ik heb iets in de kast staan dat er heel veel op lijkt. :nat
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 09 Jun 2017, 20:53

Ik niet. Vond #1 wat saai in zijn soort. #2 was ook niet heel spannend, maar is meer mijn ding.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 09 Jun 2017, 21:30

Jongens, het is toch niet de bedoeling om hier op dit moment een waarde oordeel te plaatsen?

Kom anders gezellig in de zandbak spelen
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jun 2017, 21:58

Eens. Graag voor de notities bekend worden gemaakt geen waarde-oordelen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 10 Jun 2017, 12:13

Valt dit onder waarde-oordelen die anderen kunnen beïnvloeden? Dan denk ik dat ik mijn bijdragen aan dit soort onderwerpen voortaan maar achterwege laat. En eerlijk gezegd zie ik dan überhaupt de toegevoegde waarde niet van dit onderwerp voordat er daadwerkelijk over het sample gesproken kan worden.

Doe mij die toegang tot de zandbak maar.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Jun 2017, 13:02

Het zijn simpelweg de spelregels die we vooraf met elkaar hebben afgesproken. Volgens mij heb je je bij deelname daaraan gecommitteerd.

Zie ook: HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ?
Daar staat het zelfs nog extra gearceerd voor de duidelijkheid:
Attentie: Om dit daadwerkelijk een "blind-tasting" te laten zijn waarbij een ieder onbevangen en onbeïnvloed zijn bevindingen kan noteren en delen is het van groot belang dat er een radio-stilte is in de periode van proeven vóór publicatie van de bevindingen en de bijbehorende demasqué van een whisky. Het is absoluut zaak geen mededelingen te doen met een waardeoordeel of die enige kwalificatie of identificatie bevatten. :sst :zwijg

Maar ik snap de verleiding om nu al wat te delen, die heb ik zelf ook, dus ik ben blij dat de zandbak in het leven is geroepen. Ik zie je daar, vergeet je schepje niet :bigsmile
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 10 Jun 2017, 14:03

Tsja, ik doe zo'n VBT nu voor het eerst en ik weet dus niet precies waar die grens ligt aangaande "mededelingen met een waardeoordeel of die enige kwalificatie of identificatie bevatten". Het lijkt er dus op dat die grens ligt bij alles wat meer zegt dan "ik heb sample X geproefd". Prima, dan negeer ik deze onderwerpen voortaan gewoon.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Jun 2017, 14:52

Nee joh, niet zo sip reageren.

Straks na het verstrijken van de deadline en tussen het posten van de notities en de bekendmaking van de whisky en ook daarna wordt het wel interessant en kan je helemaal los gaan hier.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 10 Jun 2017, 21:24

Zojuist sample 2 ingeschonken :Slainte
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 830
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 10 Jun 2017, 22:29

Beide samples geproefd. Leuk om te doen. Hoor tzt graag wat jullie ervan vonden :D
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

EMalt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 Okt 2014, 17:19

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor EMalt » 11 Jun 2017, 12:38

Zo, samples 1 en 2 achter de kiezen, interessante start van VBT-9.

Grtz,
EMalt
0 x

Gebruikersavatar
wrc1
Senior
Senior
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 Jan 2016, 19:49
Locatie: Belgie

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 11 Jun 2017, 21:33

Notes van #2 zijn ingezonden. Kijk al uit naar de bekendmaking van #1 en #2 !!!
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Jun 2017, 19:50

De proefnotities staan aan het begin van dit topic!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Jun 2017, 20:32

Waar de waardering bij sample 1 in het algemeen dicht bij elkaar lag, zijn de meningen over deze sample meer verdeeld. Wellicht speelt de factor tijd een rol. Het organisatiecomité is van mening dat als je deze dram in een schoon glas laat staan, hij steeds beter ontwikkelt.

Wat vonden jullie er verder van?
2 x
Affirmanti incumbit probatio


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast