HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 22 Jun 2017, 19:49

t/m 54
1
3%
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
3
10%
80 - 84
12
39%
85 - 89
15
48%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 12 Jun 2017, 22:29

Als ik zo de notities van iedreen lees zou ik bijna denken dat sommige de samples omgewisseld hebben :gnif

Van het weekend nog maar eens proeven en kijken of ik er nog meer uit kan halen...
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 12 Jun 2017, 22:31

MaltMuppet schreef:Als ik zo de notities van iedreen lees zou ik bijna denken dat sommige de samples omgewisseld hebben :gnif

Van het weekend nog maar eens proeven en kijken of ik er nog meer uit kan halen...


iedereen heeft ze omgedraaid of jij hebt ze omgedraaid? ;) :gnif
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 12 Jun 2017, 22:32

henri schreef:
MaltMuppet schreef:Als ik zo de notities van iedreen lees zou ik bijna denken dat sommige de samples omgewisseld hebben :gnif

Van het weekend nog maar eens proeven en kijken of ik er nog meer uit kan halen...


iedereen heeft ze omgedraaid of jij hebt ze omgedraaid? ;) :gnif


Dat laten we maar even in het midden :bigsmile
1 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Jun 2017, 01:01

Ik vind jullie allemaal redelijk mild in je beoordelingen. Ik vond het echt niet te drinken. Zwaar overdone qua finish en ik vond er teveel off-notes in.
Misschien lang de tijd geven om die lucht wat te temperen, maar na een 15 min. werd het er niet heel veel beter op.

Ik denk zelf dat er nog wat half verrotte drank in het vat zat. En de stijl deed mij eerlijk gezegd Ben Nevis / Glenrothes aan. Maar dan dus wel met een beroerde finish.

Zowel Ben Nevis als Glenrothes zijn niet mijn stijl, dit lijkt mij er teveel op.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 13 Jun 2017, 07:51

defeatless schreef:Ik vind jullie allemaal redelijk mild in je beoordelingen. Ik vond het echt niet te drinken. Zwaar overdone qua finish en ik vond er teveel off-notes in.
Misschien lang de tijd geven om die lucht wat te temperen, maar na een 15 min. werd het er niet heel veel beter op.

Ik denk zelf dat er nog wat half verrotte drank in het vat zat. En de stijl deed mij eerlijk gezegd Ben Nevis / Glenrothes aan. Maar dan dus wel met een beroerde finish.

Zowel Ben Nevis als Glenrothes zijn niet mijn stijl, dit lijkt mij er teveel op.

Ik heb de kreten muffig en muf karton gebruikt, ik wilde niet al te negatief over komen.


MaltMuppet schreef:Als ik zo de notities van iedreen lees zou ik bijna denken dat sommige de samples omgewisseld hebben :gnif

Ik zie in een aantal notities kreten als zoet en fruitig. Dat heb ik in deze sample totaal niet herkend. In #1 des te meer.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Jun 2017, 08:30

defeatless schreef:Ik vind jullie allemaal redelijk mild in je beoordelingen. Ik vond het echt niet te drinken. Zwaar overdone qua finish en ik vond er teveel off-notes in.
Misschien lang de tijd geven om die lucht wat te temperen, maar na een 15 min. werd het er niet heel veel beter op.

Ik denk zelf dat er nog wat half verrotte drank in het vat zat. En de stijl deed mij eerlijk gezegd Ben Nevis / Glenrothes aan. Maar dan dus wel met een beroerde finish.

Zowel Ben Nevis als Glenrothes zijn niet mijn stijl, dit lijkt mij er teveel op.


Je kunt het ook omdraaien Alex... Je mag er van uit gaan dat Edwin en ik jullie geen drank voorschotelen die 40 gescoord zou moeten worden.
Wat je vanavond zult zien is dat er een reden is dat deze dram smaakt zoals hij smaakt. Maar hij is gewoon goed te drinken. Het kan je stijl zijn of niet, maar het is niet iets uit een vat waar verrotte drank in zat. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet fair ten opzichte van Edwin en mij.
5 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Jun 2017, 09:37

defeatless schreef:Ik vind jullie allemaal redelijk mild in je beoordelingen. Ik vond het echt niet te drinken. Zwaar overdone qua finish en ik vond er teveel off-notes in.
Misschien lang de tijd geven om die lucht wat te temperen, maar na een 15 min. werd het er niet heel veel beter op.

Ik denk zelf dat er nog wat half verrotte drank in het vat zat. En de stijl deed mij eerlijk gezegd Ben Nevis / Glenrothes aan. Maar dan dus wel met een beroerde finish.

Zowel Ben Nevis als Glenrothes zijn niet mijn stijl, dit lijkt mij er teveel op.


En waar jij iedereen mild vindt in de beoordelingen vind ik jou oordeel, nou, ehh, nogal lomp. Imho echt een 'wat de boer niet kent pruimt ie niet' oordeel. De vorige VBT had je daar ook al wat last van. Wellicht is het een idee om er toch wat meer open minded in te gaan en niet gelijk een conclusie te trekken qua distillery. (waar ik me zeker niet in kan vinden trouwens)
Het lijkt wel alsof alles wat in de buurt komt van wat je in je drankkast hebt staan op je waardering kan rekenen en alles wat daar buiten valt afgeschoten wordt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je beïnvloed wordt doordat er uit de flessen waaruit wij schenken niemand eerst direct uit de fles heeft gedronken... :gnif
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Jun 2017, 10:40

caskstrength schreef:Je kunt het ook omdraaien Alex... Je mag er van uit gaan dat Edwin en ik jullie geen drank voorschotelen die 40 gescoord zou moeten worden.
Wat je vanavond zult zien is dat er een reden is dat deze dram smaakt zoals hij smaakt. Maar hij is gewoon goed te drinken. Het kan je stijl zijn of niet, maar het is niet iets uit een vat waar verrotte drank in zat. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet fair ten opzichte van Edwin en mij.


Inderdaad heb ik jullie hoog zitten qua kennis en kunde op het gebied van Whisky. Zeker de vorige keer met de samples uit eigen vat bleek dat maar weer. Alleen toen zat er ook de Dreifaltigkeit in.
Ik kreeg het echt niet weg en ik snap eerlijk gezegd niet dat mensen het wel lekker vinden, maar dat is uiteraard vanuit mijn perspectief bekeken.

Oogadal schreef:En waar jij iedereen mild vindt in de beoordelingen vind ik jou oordeel, nou, ehh, nogal lomp. Imho echt een 'wat de boer niet kent pruimt ie niet' oordeel. De vorige VBT had je daar ook al wat last van. Wellicht is het een idee om er toch wat meer open minded in te gaan en niet gelijk een conclusie te trekken qua distillery. (waar ik me zeker niet in kan vinden trouwens)
Het lijkt wel alsof alles wat in de buurt komt van wat je in je drankkast hebt staan op je waardering kan rekenen en alles wat daar buiten valt afgeschoten wordt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je beïnvloed wordt doordat er uit de flessen waaruit wij schenken niemand eerst direct uit de fles heeft gedronken... :gnif


Je hebt gelijk dat ik nogal ongenuanceerd ben ja. Maar daarvoor vind ik een VBT ook een uitgelezen kans. Het is niet zo dat je nog een distillery een paar pluspunten kan geven ivm eerdere ervaringen. Wel kun je dus op smaak en geur een associatie krijgen die al dan niet positief is.

Wat betreft mijn drankenkast klopt het inderdaad dat daarin veel staat wat mijn waardering kan verdragen. Ik koop over het algemeen pas nadat ik iets heb geproefd (samples, festivals e.d.) en als die fles me dan zeker bevalt, dan komt er misschien ook wel een andere versie van. Over het algemeen: 'geen tot zeer weinig peat' en 'sherry gerijpt' waarbij er ook weer uitzonderingen vallen.
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Jun 2017, 10:47

Desalwelteplus (niettemin) is dan nog steeds de vraag of je iets op een dergelijke manier zou moeten verwoorden.
Maar goed: in de statistische zin des woords is jouw waarneming de zgn. outlier in dit onderzoek, dus trek ik me er verder niet te veel van aan.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Jun 2017, 10:52

Ik kan er in meegaan dat je iets lekker of minder lekker vindt. Maar om dan ook in het afgeschermde deel gelijk te roepen; 'niet te zuipen, niet te doen, riool' etc vind ik niet ok. Je scoort 'm 40 punten en zit daarmee niet eens op de helft van wat anderen scoren. (en bijna 49 punten onder de WB score)
Vandaar ook mijn opmerking dat het me opvalt dat je alles wat dicht bij je bekende profiel komt kunt waarderen, maar je zo ongeveer alles wat buiten dat beeld valt met de grond gelijk maakt.

Je kunt het ook wat genuanceerder brengen denk ik, da's voor de andere deelnemers ook leuker lijkt me. Of probeer eens anders te proeven, dit is een dram die best veel tijd en warmte (!!) nodig heeft en ik las dat je een kwartier al lang vindt? Even een omschakeling van zo koud uit de fles naar in een glas en de tijd nemen, maar zeker de moeite waard.... ;)
3 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor JvR » 13 Jun 2017, 12:11

caskstrength schreef:
defeatless schreef:Ik vind jullie allemaal redelijk mild in je beoordelingen. Ik vond het echt niet te drinken. Zwaar overdone qua finish en ik vond er teveel off-notes in.
Misschien lang de tijd geven om die lucht wat te temperen, maar na een 15 min. werd het er niet heel veel beter op.

Ik denk zelf dat er nog wat half verrotte drank in het vat zat. En de stijl deed mij eerlijk gezegd Ben Nevis / Glenrothes aan. Maar dan dus wel met een beroerde finish.

Zowel Ben Nevis als Glenrothes zijn niet mijn stijl, dit lijkt mij er teveel op.


Je kunt het ook omdraaien Alex... Je mag er van uit gaan dat Edwin en ik jullie geen drank voorschotelen die 40 gescoord zou moeten worden.
Wat je vanavond zult zien is dat er een reden is dat deze dram smaakt zoals hij smaakt. Maar hij is gewoon goed te drinken. Het kan je stijl zijn of niet, maar het is niet iets uit een vat waar verrotte drank in zat. Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet fair ten opzichte van Edwin en mij.


:duimop
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Jun 2017, 19:10

tadaaaaaa! zie de beginpost :)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Jun 2017, 19:25

Jong, redelijk hoog in de alcohol en gerijpt op een wijnvat, Amarone zelfs!.
Ok, distillery helemaal fout, maar toch een schouderklopje voor mezelf.

Eerste Glen Els voor mij trouwens
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 13 Jun 2017, 19:26

wauw, glen els, ja dat raad je niet zomaar, dat het jong moest zijn had ik dan nog wel verwacht
wat een andere beleving heb ik nu gehad met deze dram
vond m absoluut goed, maar niet zo goed als dat ik hem in januari beleefde.
nu ben je wel nog veel meer aan het snuffelen wanneer je blind proeft, maar ik vind toch een gat van zo'n 3-4 puntjes
enige dat ik me er bij kan voorstellen is dat deze me op een koude januari avond lekker opwarmde en hem daardoor nog prettiger heb ervaren..

dit wordt me een VBT.. 2 niet alledaagse drams voor week 1, well done heren.. ik kijk al uit naar de volgende drams :)

EDIT, ik ga de 2,5 cl van de glen els die ik bewaard heb vanavond nog eens inschenken.
eens kijken of ik er alsnog een beetje tussen in kom met mn oordeel :gnif

Zie overigens dat michael deze ook al eens 89 had beoordeeld
vind je dat nu ook nog steeds mike, of zat je deze keer ook wel iets lager?
qua alcoholpercentage zat je er dicht op, waar ik in dit geval dacht dat het percentage nog wat hoger zou liggen.
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Jun 2017, 19:42

Geef 'm dan vooral wat meer tijd en vooral warmte Henri. En geen water, dan valt ie uit elkaar :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast