HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 22 Jun 2017, 19:49

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
3%
80 - 84
9
27%
85 - 89
21
64%
90 - 94
2
6%
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5372
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 15 Jun 2017, 08:31

Nino schreef: kereltje waar heb je het in godsnaam allemaal over? :HitHead er zit je iets dwars he...? Zeg maar....


haha, nee man, laat gaan, it's all just fun :bigsmile
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Jun 2017, 08:55

Terug on topic dan maar :bigsmile

Zjoske schreef:Okee, ik heb kennelijk ook mijn allereerste bourbon gedronken. Vond 'm dus erg op een single grain lijken, waar ik na de grain tasting eerder dit jaar niet overmatig (maar wel een beetje) positief over gestemd ben. Ik vond bij de single grains vooral de onderlinge variatie niet heel groot. Speelt dat bij bourbon ook?


De variatie is er wel. Al moet die komen van de gebruikte ingrediënten bij het stoken, want bourbon moet wettelijk rijpen in nieuwe vaten van Amerikaans eiken.
Wat EMalt al aangaf, hij heeft eerdere versies van de special release. Deze smaakten in zijn optiek een stuk zwaarder en minder fruitig. Net als bij grain, maar duidelijker weergegeven, kan de producent meerdere soorten graan gebruiken in zijn recept. Dit recept heet de mash bill. In het geval van bourbon is het wel zo dat het aandeel mais minstens 51% moet zijn.

Als je alle andere beïnvloedbare zaken constant veronderstelt (dus ceteris paribus) dan geeft toevoeging van rogge een hogere mate van kruidigheid, om de weeïgheid van het graan in balans te brengen. Toevoeging van gerst brengt wat meer fruitige tonen naar voren. Deze kunnen echter ook voorkomen in rogge (bijv. de naar sinaasappel smakende rye die we de vorige keer hadden).

Daarnaast is hier gebruik gemaakt van verschillende gistsoorten, die elk hun eigen effect hebben. De ene giststam zal een fruitiger resultaat opleveren dan de andere giststam. Ik heb hier alleen niet zo veel kennis van om er dieper op in te gaan.

Tenslotte kan de rijping nog een rol spelen. De lengte van rijping, maar ook het microklimaat waarin het vat ligt, kunnen het hout actiever dan wel minder actief maken. Zo kan het zijn dat sommige bourbons nog vrij licht zijn, maar dat bij anderen het hout gaat overheersen.

Nabrander 1: er zijn uitzonderingen op de regel mbt rijping. Malts of Scotland laat sommige bourbons nog finishen in alternatieve vaten. Zo is voor Heaven Hill ooit een ex-Islay-vat gebruikt, maar ook finishes op sherry- of marsala-vaten. Ik heb de variant op ex-Islay-vaten op, dat gaf wel een heel aparte dimensie en was zeker prettig!

Nabrander 2: er zijn ook nog wheated bourbons, met tarwe. Geen idee hoe verschillend die zijn. Daarnaast heb je ook nog rye en sour mash als stijlen, die ook elk verschillend zijn. Maar je vraag ging over bourbon, dus heb ik het daar maar ff bij gelaten.
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Nino » 15 Jun 2017, 09:12

Blijft toch verbazingwekkend dat er letterlijk een sinaasappel lucht/smaak aan komt waar je niet om heen kan. Oma's zolderkamer luchtje is echt persoonlijk en discutabel.
Ik denk dat als je eenmaal bekend bent met zulke bourbon/rye's dat je hem altijd blind uit de line up kan pikken! Of zijn dat gevaarlijke uitspraken?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Jun 2017, 11:23

Nee hoor. een bourbon of rye pik je er altijd wel uit. Toen ik het pakketje binnenkreeg en aan het flesje rook was het meteen al duidelijk dat het bourbon was.
Na een tijdje in het glas had ik veel rye invloeden (kruidigheid, sinaasappel en een soort frisse scherpte dat rye altijd heeft) dus daarom denk ik bourbon met hoog rye gehalte.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Jun 2017, 11:46

Het gehalte rogge ligt tussen de 20% en 35%, met (vanwege het grootste gebruik van een mash bill met 20% rogge) vermoedelijk een aandeel dat dus eerder aan de ondergrens dan aan de bovengrens zit.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 15 Jun 2017, 12:15

Could've fooled me
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
wrc1
Senior
Senior
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 Jan 2016, 19:49
Locatie: Belgie

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 15 Jun 2017, 14:44

mijn eerste deelname vond ik al goed geslaagd voor sample 1. Mijn gokje was een bourbon/rye uit amerika/canada
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 15 Jun 2017, 15:29

wrc1 schreef:mijn eerste deelname vond ik al goed geslaagd voor sample 1. Mijn gokje was een bourbon/rye uit amerika/canada

Same here. Ik twijfelde tussen een bourbon en een single grain, uiteindelijk bourbon.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten