HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 22 Jun 2017, 19:49

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
3%
80 - 84
9
27%
85 - 89
21
64%
90 - 94
2
6%
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Mei 2017, 09:06

In dit topic kunnen jullie zaken rond het proeven van sample 1 kwijt.

Het demasqué vindt plaats op 13 juni om ca. 20:00 uur.

Demasqué

De waardering voor het eerste sample was eensgezinder dan de gedachten/gokjes. Dit geldt niet zozeer voor de belevingen, want die waren nog redelijk eensgezind (hout, fruit, kruiden, alcohol), maar vooral de voorstelling van welke whisk(e)y geproefd werd, lagen uiteen. Er werd door 14 mensen een associatie gelegd met sherry of sherryrijping. 10 mensen vermoedden een grain, en 12 mensen vermoedden een bourbon of een rye. Daarbinnen werd zelfs gediscussieerd over het aandeel tarwe, rogge, of iets anders. Zo zie je maar weer dat het lastig is om blind te proeven…

Zelf probeer ik in mijn notities niet te scheutig te zijn met hints, maar voor de goede lezer had er wel een hint in kunnen zitten. Het was zeker een whiskey, vooral op basis van de associatie met jeneverbes. Dit is wat mij betreft toch wel een karaktereigenschap van een bourbon met rogge in de mash bill. Zo ook nu!

Wat hebben we dan geproefd? Deze Four Roses Small Batch – Limited Edition 2016. Waar er tegenwoordig flink wat bourbonmerken zijn, is Four Roses toch wel één van de klassiekers. De standaardversie mag weinig tot de verbeelding spreken, maar de specialere releases zijn (net als bij andere grote merken) zeker de moeite waard. Four Roses bottelt zo een Small Batch, die al een stuk beter is dan de standaard bourbon.

Eens per jaar wordt een Limited Edition gebotteld, die op verhoogde (vat?)sterkte is gebotteld. Er worden door de master distiller speciale mash bills en gistsoorten voor geselecteerd. Four Roses gebruikt voor deze combinaties vierletterige codes. Als ik me niet vergis staat de tweede letter voor de mash bill, en de laatste voor de giststam die is gebruikt. In dit geval zijn de volgende codes gebruikt:

- OESO: 12 jaar oud, 75% mais, 20% rogge en 5% gemoute gerst.
- OBSV: 12 jaar oud, 60% mais, 35 rogge en 5% gemoute gerst.
- OESK: 16 jaar oud, 75% mais, 20% rogge en 5% gemoute gerst.

De OESO schijnt de belangrijkste component te zijn, die veel fruitigheid meebrengt. Deze wordt in balans gehouden door de kruidigheid van de andere combinaties: OBSV (hoger aandeel rogge) en OESK (langere rijping).

Meningen verschillen, maar het comité is van mening een bourbon te hebben uitgezocht die een verhaal en balans heeft. Voor degenen die hem zouden willen kopen: dit kan. Op moment van schrijven van het demasqué is deze bourbon nog te koop, wel voor een bedrag van meer dan € 100 hoger dan de releaseprijs (zie Whiskybase). Degenen die de serie willen volgen, kunnen in het najaar uitkijken naar de Limited Edition 2017. Richtprijs (obv editie 2016 is € 90).

Tot slot: hulde aan Sören (squaadgras), hij had het helemaal juist!

De proefnotities van de deelnemers:

Amputeck
N: kruidig (in de richting van kruidnagel of misschien anijszaad maar dan minder zoet), gedroogd fruit (rozijnen, abrikoos, vijgen), na een tijdje ruik ik op de achtergrond - helemaal verdoken - ook een hint van gerookt vlees. Iets doet me ook denken aan een rye.

S: komt bij het eerste slokje nogal "scherp" aan (hoog in de alcohol en eerder aan de jongere kant?), maar dat verdwijnt erna gelukkig. Er zit een aangenaam bittertje in en het gedroogde fruit van in de neus keert terug.

A: middellang, drogend, gedroogd fruit komt terug. Mooi in balans!

Andre8x8
Geur
Sherry, zoet, fruitig , citrus

Smaak
Sherry, droog, warm en vol, rozijnen, peper, mint

Afdronk
Lang, rozijnen, mint

ABV
50%

Punten 86

“Free your mind”:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/39837

Aquavitae
"Color
Tawny

Nose
First whiff reminds me of high strenght rum or bourbon. After a few moments this disappears and the smell of solvent takes over. Underneath there is a little burnt bread and a more noticable candy sweetness, like candy peachess and melon bubblegum. A little aeration diminishes the alcohol scents.
With water it becomes much gentler with various fruits (melon, mango and papaya) taking the spotlight but still with a candied edge.

Taste
Indeed a festival of tropical fruits in the onset. Followed by cereals, but not really malty. The sweet candies are ever present but unfortunately also the bitterness of cold black tea. With water the sweetness heads towards perfumed lavender soap.

Finish
The finish is medium+ with the candies duelling with the tannic aftertaste.

Comments
Not really to my taste. Too much imbalance between the extreme fruitiness and coarse bitterness.

Score
77

Guess
Single Grain, +/- 25 y.o., first fill amontillado cask, 58% abv
"
Berrysaki
"Uiterlijk: Auburn
Geur: In het begin een vleugje lijm, daarna veel citroen en het zoete van snoeparmbandjes. Rozijntjes en een vleugje sinaasappel Ruikt erg bekend. De lijm is wel snel weg. O zo frustrerend niet te weten van welke whisky ik deze geur herken!
Smaak/Afdronk: Gelijk weer de snoeparmbandjes en citroen. De sherry invloeden komen duidelijk naar voren. Een klein beetje drop, sherry, gedroogde groene kruiden. En een flinke hoeveelheid alcohol.

Gokje: Ik twijfel tussen iets Aziatisch of een grain. Misschien wel een beetje van beide?


Score: 87/100
"
Bert71
"Nose
Behoorlijk scherpe neus. Lijm, Vanille en citrus. Je ruikt ook de zoetigheid

Taste
Alcohol, pepertje, sherry, houtinvloeden

finish
Vrij lange nasmaak, hout, droogt

tsja, ik zou zeggen een grainwhisky, vrij hoog alcoholpercentage en redelijk jong...
84 punten voor mij.
"
Caskstrength
"Kleur: Russetmuscat
Neus
Complex, zacht en plezierig. Er is invloed van het hout, maar dit domineert het geheel niet, het geheel is goed in balans. Het geeft deze whisk(e)y een mooie tonen van vanille, gezouten boter en versgezaagde planken. Er is echter veel meer: donkere bessen, banaan, sinaasappel, ahornsiroop, zoete kruiden (kaneel, koriander), en melkchocolade met hazelnoten.
Smaak
Volle body, goed in balans. Het palet is minder zoet dan de neus suggereert, maar dat is helemaal geen ramp. Het geheel van (geassocieerd) zoet en droog, met een klein zuurtje, bevalt prima. Qua associaties komen honing, kaneel, kruidnagel en jeneverbes op. Daarna volgt het fruit, met een afwisseling van zoet (banaan, perzik) en zuur (bessen, sinaasappel). The vanillines uit het hout zorgen voor de nodige romigheid, zonder te sterk te zijn aangezet.
Finish
De finish is vooral erg kruidig met jeneverbes, pepper nootmuskaat en kruidnagel. Dit is wat bitterder en droger dan in de smaak, maar zeker niet te sterk. Er is voldoende balans door vanille-ijs, citroensorbet, beses, perziken en hazelnootchocolade.
Comments
Geweldig in balans. Whiskies moeten niet altijd maar mierzoet zijn, er mag best wel een flinke tegenhanger in zitten. Wat dat betreft is deze dram zeker erg geslaagd. Een perfecte drank voor zowel een warme zomerdag als in de winter.
"
Defeatless
"Geur:
Hoog in de alcohol, hout, stro, en bourboncask invloeden. Begint lekker! Er lijkt ook wel iets van laurier / zouthout in te zitten. Ik krijg hier wel een beetje kippenvel van. Er zit een luchtje in wat ik in bourbon's terug vind. Zou me niet verbazen als hier rogge door zit.

Smaak:
Dit is een bourbon op CS of daar in de buurt. Kruiden, vanille, beetje hout. Typische bourbon. Hint van room

Body:
Vol en robuust

Finish:
Lang. Droog, tikkie wrang, maar hersteld zich weer. Hier zijn duidelijk hout invloeden merkbaar. Veel vanille en kruiden als old-spice.

Comments:
Geen water toevoegen, je verzuipt um. 88-89 punten.

Sowieso een Bourbon. Even de Four Roses Single barrel ernaast gehouden, de overeenkomsten zijn er wel, maar de verschillen zijn mij iets te groot. Ook het ABV% is hoger in dit sample. Schot voor de boeg: Makers Mark CS?
"
Dre
"Geur:
Sterke alcohol valt gelijk op, vast wat hoog in Abv. En fruitig, rood fruit, pruimen, kruidig, kaneel. Zelfs na een tijdje ruiken blijft die alcohol nog steeds erg nadrukkelijk aanwezig. Leer ruik ik nu, en een beetje zoet, vanille, honing.
Eerste indruk na ruiken én de kleur: Sherryvat-rijping, of misschien Port?

Smaak:
Prikkelend gelijk, peperig, én fruitig! Stevige jongen, maar zeker lekker! In de body al gelijk drogig in de mond, heerlijk. Kruidig ook.

Finish:
Licht peperig nu nog, drogig, ietwat bitter, houtinvloeden.Zoet, nu ook ietwat snoepachtig... Vrij lange finish.

Eerste bevindingen: Cask strength, Port finish, hoog Abv, tussen de 55 en 60. Misschien ook een vrij jonge whisky.

Een dag later een tweede sessie. En hoe verrassend!
Opeens haal ik er nieuwe dingen uit, die ik meen te herkennen als... een grain?!
Okay, niet echt een lijmlucht in de geur waargenomen, maar:
Nu komt in de smaak/body het zoete veel meer naar voren, dat snoepachtige wat ik doorgaans vooral in grains proef.
Ook in de finish komt dat (nog) prominenter naar voren.

Oordeel:
Hm tja... Dacht ik mijn oordeel na de eerste sessie wel klaar te hebben, begin ik na de tweede sessie opeens weer enorm te twijfelen. Niet over het Abv en de leeftijd, maar of het nu een malt is met Port cask rijping, of stiekem toch een grain op wijn-vat finsish...
Eindgok: Het is een single grain op een wijn/port cask finish, cask strength of in ieder geval tussen de 55-60% Abv, en niet ouder dan 10 jaar... Distillery zou ik hier echt niet aan kunnen koppelen, doe ik deze keer dan ook maar niet.
Qua score:
Ik vind hem érg lekker, geur net iets lager vanwege de iets te prominente alcohol, maar afgerond toch 89 punten.
"
Drinkingwhisky
"Soort whisk(e)y: bourbon
Alcohol percentage: rond de 61,5%
Land / regio: VS
Distilleerderij / merk: Willett
Leeftijd / jaar van distillatie: 7
Gebruikt vat-type, finishing(s), ...: Barrel :-)

Uiterlijk: 3 - amber (barnsteen) (1.3 - russetmuscat)
Geur: Oh, bourbon! Lots of spices; spiced biscuit (Dutch: speculaas), menthol/eucalyptus.
Smaak: Hefty entrance (which is likely with this amount of ABV), though a bit drying (wood) and astringent - to the level that you feel your mouth pull together. Menthol again, together with a bag of oranges.
Afdronk: Orange zest stays lingering, notably in the roof of the mouth. Aniseed and menthol taking over later on.

In één zin: Decent bourbon, but it's not something I'd pour myself quickly - I'm not really much of a bourbon-fan.
Score: 78
"
edwinedje
"Samen proeven dus samen noteren.

De kleuren van beide samples lijken wel helemaal identiek.
Mooi donkergoud, wat gelijk doet vermoeden dat er Sherry aan te pas is gekomen.

De eerste bevestigt dit op de neus, de tweede iets minder.
Sample twee heeft in de verte ook nog iets caramel achtigs.

Dan in het glas.
De eerste sample hangt vettig aan het glas en heeft hele langzame tranen.
De tweede sample heeft dit iets minder.

Bij het proeven is de eerste sample gelijk weer terug gegaan in het flesje.
Mijn gok is dat dit komt door de Sherry, Hoge Alc % en het feit dat ik een luie drinker ben.
Het sherpe aan de sample is niet mijn ding. Als het idd een 50+% sample is ben ik hier liever op voorbereid.

De tweede sample was iets aangenamer, maar het zou mij verbazen als hij snel aangeschaft zal worden.

Overall conclusie onder voorbehoud
Sample 1 Nay vs. Sample 2 - May(be)
Sample 1 misschien een Glendronach in het hogere 50+% segment
Sample 2 wellicht iets van rond 46%/50%
"
Emalt
"N: Vanille, lijm, lichtrood fruit, versgezaagd hout, nagellak remover, lekker fris

S: Vanille, zoet, mais/tarwe, fruitig, heet, simpel.

A: Lang, vanille, wat wrang/bitter wegtrekkend

De neus is mooi, maar op de mond is het allemaal wat simpel/en hard, en mis de spicyness van de Rogge. Daarom denk ik met een wheated bourbon te maken te hebben. Wheated bourbon heeft meer tijd nodig om te 'shinen', daarom gok ik op Makers Mark 46 (46% dus ook).
"
FGG
"Kleur: Burnished
Neus: Sterke neus, voor m’n gevoel een hoge ABV. Vanille, zoete vruchten, bourbon-achtig - 92
Smaak: De smaak bevestigt de neus. Krachtige zoete smaak, zacht ondanks de hoge ABV (schat ik) - 90
Body Romig, blijft lekker op de tong plakken - 90
Finish Lange finish - 88
Overall 90
ABV Hoog, ca 56%

De eerst sample van deze VBT en ik ben meteen onder de indruk. Heerlijke sterke dram met een flink karakter. Voor mijn idee heeft ie af en toe de karakteristieken van een mooie oude single grain. Het zou ook zo maar een bourbon kunnen zijn.
"
fjharms
"eerste indruk: houtzagerij
N: veel vers hout en een dosis parfum. Op de achtergrond iets van lijm, maar ook wat sinaasappelschillen.
Is dit een single Grain? De enorme houtgeur suggereert het, maar de lijm is wel subtiel… Toch eerst maar laten ademen.
Tijdens het ademen gewoon eens af en toe ruiken. En dat levert veel op:
Puntenslijpsel, hout, sinaasappel, perzik, maar ook iets notigs (hazelnoten?), basterdsuiker, kokos, … een enorme geurbak, waar je steeds weer iets nieuws in ruikt.
S: Sinaasappelschillen op een bed van vers hout, fikse dosis vanille, maar ook iets van tropisch fruit (mango, perzik). Ook wat verse gember
F: Initieel romig, maar dan toch ook wel drogend. Licht bittertje in de afdronk.
ABV: ~52%
Opm: Geur en smaak zijn prima in balans.Mooie opener van deze VBT!
Gok: Ik denk toch geen Single Grain, daarvoor zat er niet genoeg duidelijke lijm in. Maar wat het dan wel is? Een dergelijk geparfumeerde houtbak doet me vaagjes ook wel denken aan mijn (ZEEEER beperkte) ervaringen met whiskies vanuit de US/Canada. Maar daar kan ik verder geen zinnige uitspraken over doen.
"
Gerritbakker57
"Kleur: mooie diepe kleur, lijkt een refill sherry vat botteling.
Neus: Stro, honing, foelie en rozijnen, wit rijp fruit en toffee, echt zoet, misschien wel een Ximenez refill
Smaak: opnieuw eerst zoet en een beetje een pepertje, caramel, rozijnen en een beetje chocola.
Afdronk: in verhouding tot de neus vrij kort, een beetje Busman nasmaak en wit fruit
Als ik ook maar eens ga gokken heb ik 2 verschillende opties, of het is een Glendronach of heel wat anders, een mooie Single Grain. Waarschijnlijk zit ik er volledig naast :)
Voor mij een 8,5
"
Henri
"neus in eerste instantie heel zoet, kauwgombal, vettig, cerise, sinaasappel, je zou normaal bijna aan grain denken, maar dan komt later ook dat schilletje door en wat kruidnagel, rye of bourbon..
hoge alcohol, zonder prikkeling in de neus, maar wel op de tong, drogend en wat ""warm"" ook.. als ik een leeftijd zou moeten zeggen dat zeg ik 10-12 jaar, maar gezien ik niet heel bekend ben in de bourbon en het alcohol percentage me toch wel net een klein beetje boven 55% lijkt doet het me licht denken aan bijvoorbeeld de noah's mill.
nu is die ik op heb er echt 1 van 15 jaar, maar zou dit dan wellicht de fles zijn die je nu in de winkel vind?
ik zeg dus gewoon de noah's mill zonder leeftijdsaanduiding.
85-86 puntjes
"
Hoogheid2015
"Dit moet haast wel een bourbon zijn, ik gok een blanton straight from the barrel.
Vanille, peper, zoet en veel alcohol.
"
Joris
"Nose:Zoet, gedroogd fruit, houtsnippers, honing
Taste: Scherp, erg zoet, goede hint van het eikenhout, rijp fruit
Finish: Lang aanwezig, lekker zoet, niet te dominant.

Conclusie: Wat een fijne whisky om mee te beginnen zeg. Ik gok op een whisky met een ABV van ongeveer 46% uit de Aziatische hoek (maar daar zal ik wel compleet naast zitten, er schoot bij mij bij het proeven snel Kavalan te binnen). Lekker zoete whisky, voldoende complex om er lang plezier van te hebben. 92/100
"
JvR
"Geur:
In eerste instantie denk ik aan de geuren van een sherryvat. Deze heeft echter toch wat afwijkends van wat ik van sherry whisky ben gewend. Meer kruidig en heeft wat winters.

Smaak:
Rood fruit, kruidig, mint (wtf?)

De alcohol komt zowel in de neus als smaak flink naar voren.
"
Laurens
"Geur
Bourbon, hout, dennen.

Smaak
Bitter, zoet, bloemig, paardenbloemenmelk, dennen, komijn.

Afdronk
Lang, zoet, kruidig dennen, limoen.

De smaak deed me aan de Menage a Trois denken van Millstone. Hier zit een hele sterke kruidige dennen achtige smaak aan waarvan ik denk dat het Rye is. Ik heb verder nog nooit een rye op. Ik vind deze smaak zelf niet lekker. Deze sample was iets beter te doen maar voor mij overheerst deze smaak te veel. Buiten deze smaak om is het wel een goed whisky. Na een half uur en een uur ging deze smaak wel iets meer naar de achtergrond en opende de whisky zich iets meer.

Ik denk dus dat het een Rye van zo een 46% is die op een bourbon vat heeft gerijpt.
"
Len
"Aan de kleur te zien zou ik zeggen dat hier Sherryvaten gebruikt werden.

In de neus zit alvast iets wat ik niet gewend ben. Eerst neem ik iets zoet waar, wat me doet denken aan kers/cola snoepjes. Misschien is dit geen single malt?

Palate: Het onherkenbare komt terug, samen met een bittere toets. Moeilijk dit, smaken benoemen! Na even in het glas te staan bevallen geur en smaak me meer! Zachter, ik proef wat donkere chocolade.

Lange finish, laat zeker een indruk na! Wel komen de kersjes terug waar ik eerst aan dacht.

Geen evidente start, moeilijk om smaken te herkennen. Volgens mij is hier wel een actief vat aan de pas gekomen.
"
MacErik
"1e indruk bij inschenken: een wat oudere grain, maar dan zonder plaksel geur?
Kleur:mooi amber
Geur: aantrekkelijke zoete hints van chocolade, caramel en toffee. Geen (scherpe) alcohol lucht
Smaak: Sherry, lichte hout-tonen, overgang naar donkere chocolade op hen eind
Finish: niet heel krachtig/middelmatig
Geschat alcohol percentage, niet al te hoog 43-46%, speyside
Score: 85/86. (Ranking 1/1) Lekkere dram!
"
MaltMuppet
"Kleur: amber, honing
Neus: na inschenken lijm, later zoetig, honing, gedroogd fruit
Smaak: eerste slok leer, later zoet, gedroogd fruit, iets bourbon achtigs, finish op oloroso vaten? licht droge afdronk

Schotland, single cask, oloroso vat
43%, 15y
89 pt
"
Mardo
"Kleur: donker, mahonie
neus: Sherry, zoet, heerlijke neus. Ik ruik veel, maar weet het niet goed te benoemen.
Honing, bloemen, speculaas. Lekker ruikt het zeker.
Smaak: Heerlijke, zacht, zoet, sherry invloed. prikkeling van alcohol
afdronk: lekker zoet en zacht. Blijft fijn hangen. gemiddeld dus.
Sample 1 is een heerlijke whisky waarvan ik hoop dat er nog een flesje te scoren is. Ik denk aan 48%, sherry vat gelegen. Welke distileerderij? Geen idee, maar ik denk aan Edradour of Glendronach. Ik scoor hem 88 pnt
"
MBC
"Uiterlijk: donkergeel
Geur: zuurtjes, zoet, honing, vluchtig, sherry, peer, mandarijn, banaan, marcepein
SmaakAfdronk: honing, warm, pepertje, toffee, karamel, wrange nasmaak, marcepein, suiker, banaan
Alcohol percentage: 48%

Score: 82/100
"
mermur
"A: vrij kort en zoet; donkere honing, suikersiroop, karamel

D: drogend; (chili)peper, krent, geblakerd hout, laurierdrop

F: middellang; gemalen koffie, colaflesjes
"
MikerG
"Eerste sample meteen raak. 1e keer dat ik hem proefde overtuigd van het feit dat ik sherry noten in mn neus had...
Maar goed dat dat alleen even een proevertje was en ik hem de 2e keer wat meer tijd gaf..

Mijn notities:
Op de neus, vanille, koekjes deeg, klein beetje lijm, mandarijn,

Taste:
Kauwgomballen, hero cassis, erg zoet :P

Finish:
kauwgomballen, daarna wat meer hout, rode besjes

Redelijk in de alcohol, gok rond 54-55%

Hele rare dram dit. op de neus neig ik naar een grain, maar de smaak slaat me volledig uit het veld...

Schot voor de boeg.: een grain die tussentijds op een ander vat is gegooid
"
Peter87
"Neus:

Bourbon. Vanille, marsepein/amandelvulling, sinaasappel veel sinaasappel, kruidig, in de neus zit een hoog rye gehalte. Hoe langer hoe meer rye eigenlijk. Ook iets van kersen.

Smaak:
Vol, marsepein, sinaasappel, drop, bitter, sinaasappelschil, vrij zoet. Die bitterheid staat me wat tegen.

Finish:
Klein bittertje, amandel, kersen, sinaasappel, kruidig naar het einde, sinaasappelschil,

Het is een rye of een bourbon met hoog rye gehalte. Ik kan hier best een glaasje van drinken met warm weer. Normaal vind ik dit altijd wel lekker maar ik vond hem te bitter.
Geen hoogvlieger. 85 punten.
"
roylubbers
"Nose: beetje lijmig, vanilla, karamel, na een tijdje verdwijnt de lijm en wordt ie wat zoeter. Taste: sinaasappel, vanille, peperig. Finish: zoet en niet heel lang. Gokje: Bourbon, 50%ABV. Of toch een rye?
"
RvdB
"N: whoa, alcohol! Dit schurkt tegen de 55% aan vermoed ik. Rustig snuffelen. Oh, ik vermoed dat we in Amerika / de bourbon sferen zitten. Typische zoete mais (in de verte wat rogge?) aroma's al snel gevolgd door een hele hoop zoetigheid. Maar ook een flinke portie hout!
-met water: nog steeds jong aandoend en agressief. Lijkt wel wat meer de 'sherry'd' kant op te bewegen met aroma's van rood fruit.
T: zo, dit is de Jamin on steroids, of op ABV. Erg zoet begin met aroma's die wat weg hebben van Hubba Bubba kauwgom en een trommel Haribo fruitsnoepjes. Body wordt vrij snel dunner en de smaak snel te bitter, redelijk drogend en houterig.
-met water: oe, kannie niet goed hebben want wordt erg bitter, hele wouden lijken zich in m'n glas te roeren. Nee dit is hem niet voor mij.
F: yep, droog en houterig, redelijk wat tannines.
-met water: waterig, scherp, bitter, bah. Te veel tannines ben ik allergisch voor.
C: ik vermoed een Amerikaan. Een jonge CS bourbon die in een overactief vat gelegen heeft?
"
Squaadgras
"Nose: 88/89
Initial Taste: 88/89
Body: 88/89
Finish: 87/88
Direct na inschenken herken ik in de neus de grainy zoetigheid die ik associeer met het maisbeslag van een bourbon. Ook komen er vleugjes langs van; munt, karamel, rood fruit, sinaasappel, zaagsel, lijm en eikenhout. In de mond is het een feest van; karamel, munt, eikenhout, donkere chocolade/cacao, sinaasappel en vanille. Ook is er wat handzeep te ontdekken (wie is er vroeger niet de mond gespoeld?), gelukkig heerst het niet in negatieve zin, als dat überhaupt mogelijk is. Afdronk is gemiddeld-lang met meer handzeep (wat langzaam wegvaagd), munt, karamel, melkchocolade en eikenhout. We zijn los, en hoe? Dit is geen single malt, no way! Dit moet, dit moet... een bourbon zijn! En laat ik van de Amerikaanse variant nou weinig geproefd hebben; dit gaat lastig worden! Na een vergelijkend warenonderzoek gooi ik er een guestimate uit: Four Roses Small Batch (limited edition 2016), whiskybase-id: 89777.
"
Ter Veld
"kleur: Deep gold
neus: stro, hout, vanille, beetje lijm/ boenwax
smaak: zacht, zoet, vanille
Afdronk: middellang
"
Toontje
"Kleur: barnsteen
Neus: vanille, vleugje lijm, zoet, kauwgombal. Ik gok dat dit een grain is.
Smaak: vanilletonen (bourbonvat?), bubblegum, pittig/peperig, volgens mij een aardig Abv. De alcohol heeft iets teveel de overhand.
Afdronk: peperig, middellang, droog en zoetig.
"
Willem vd K
"K: amber
N: dit schreeuwt Bourbon. Vanille, gebrand eikenhout, abrikozenpitten, houtskool, as.
S: sinaasappel, vanille en een zepige noot. Best zoet en lekker ""dik""
F: nette, gebalanceerde finish. Iets een rokerig tintje.
Prima bourbon, best een ""open"" variant met fruitig karakter. Verder zoals altijd moeilijk te duiden vind ik. Rond de 55% ABV. Ik vind 'm 83/100, jammer van die zeep-note.
"
WhiskyclubSpakenburg
"Kleur: Amber/orange
Neus: mais, abrikoos, marmelade/jam, tabak, aardbeien, vanille en as
Smaak: romig fruit met weer de abrikoos, bloemig - rozen, kruiden en sinaasappel schil
Afdronk: kruisbessen, fudge, vanille en opnieuw romig

Ik ga voor zeker op een bourbon. Waarschijnlijk rond de 55% dus lekker pittig
Ik vind het nog een beetje lastig om bourbons te scoren maar voor nu 85/100 vooral vanwege het fruit in de neus en smaak.
"
Willum
"Meteen aangenaam verrast door de zoete, ronde geur.
Ik ruik grapefruit, vanille, hazelnoot,rozijnen, bruine suiker en iets kruidigs.
De smaak ligt, vooral na het toevoegen van wat drupjes water, in het verlengde van de neus: sinaasappel, rozijnen, kaneel, melkchocolade (de variant die wordt gebruikt voor sinterklazen en paashazen) en aan het einde een beetje drop. Het mondgevoel is prettig olie-achtig. Fijn begin van mijn eerst blinde proeverij.
"
Wouter1981
"Dikke tranen langs het glas, mooie kleur, heerlijke neus.
Sherry en bijbehorende kruidigheid.
Vers gebakken koekjes, zoetig. Zoals ik het ken van bijvoorbeeld Arran of Glenrothes op ex-sherry.
Ook wat mokka en tabak. Erg lekker hoor, belooft veel goeds.

Komt flink pittig binnen, veel pepers, hoog in de alcohol.
Zoet en kruidig. Mooi vol en rond in de mond.
Ook wat sinaasappel en weer wat mokka.

Afdronk is dan weer zacht en vriendelijk, maar wel wat te kort. Eiken en wat zoetigheid. Lekker, had dus wel wat langer mogen duren.

Plezierige whisky hoor dit.
Ik denk ergens tussen de 55 en 60 procent, niet te oud, jaartje of 15. Distilleerderij vind ik erg lastig. 87-88 pnt na de eerste keer proeven.
"
Wouterk
"Nose
Beetje viezig op n goede manier, kruiden gedoopt in diesel, noten, oud station. Apart, maar t bevalt me wel

Taste
Meer kruiden, aards, volgens mij een redelijke abv. 52+ %, een beetje zoet

Finish
Redelijk, de neus komt terug, maar ook een hint van mint

Conclusie: echt geen idee wat dit is of waar t vandaan komt. Apart! Waardeer de whisk(e?)y wel. 85-87 punten
"
wrc1
"Kleur : koper, doet me een beetje denken aan een mooie cognac

Neus : toen ik hem uitschonk vond ik de neus redelijk gesloten. Effen aan de kant gezet en na een 10 tal minuten opnieuw geroken. De neus was direct meer open. Mmm vind ik wel een mooie opener. Duidelijk iets dat ik nog niet veel heb gedronken. Mooie neus van vanille, veel caramel, honing, hout, kruiden

Mond : in het begin vond ik er een kleine bitter/iets scherp inzitten, droog mond gevoel, lichte toets van honing , hout komt er in terug. Vanille, caramel met een verbrande toets, Er komt heel duidelijk een smaak terug dat ik niet zo goed kan omschrijven (bloemen, cassis, iets dat zoet is en plakkerg in de mond,….)

Afdronk : redelijk lange afdronk. Hout komt zeker terug maar heeft me toch een droge nasmaak in mijn mond.

Besluit : ik vermoed dat deze een abv heeft van 46 tot 50%. Een naam kan ik er niet op kleven gezien mijn beperkte kennis maar ik heb ooit eens een rye whiskey gedronken en deze komt in smaak redelijk in de buurt. Ik zal maar een gokje doen : een rye uit canada of amerika.
"
Zjoske
"De eerste helft in het glas geschonken en meteen komt de geur van lijm, banaan, mango en anderssoortige tropische vrucht me tegemoet. Een grain! Maar even een uurtje laten staan dus. Daarna was de lijm wel weg en bleven alleen die vruchten over. Wat mij betreft een typische grain op een bourbon vat (in de grain tasting eerder dit jaar kon ik ook al weinig verschillen ontdekken).

De smaak is romig, wat een vol mondgevoel geeft. Verder wat maïs en (helaas) het wrange bittertje van grapefruit. Da's niet echt mijn ding, dus het is al helemaal onhandig dat dat juist altijd de smaak is die het langste blijft hangen. Zo ook hier. De romige finish is vrij kort, de grapefruit iets langer, maar gelukkig niet overdreven.

Al met al een mooie start! Score ergens in de buurt van de 84."

Daveen
Sample 1:
Neus: Oily, boterig, hazelnoot, vleugje caramel, peer, sinasappels, perzik
Smaak: Ziltig, licht bitter, eiken, koffie, hazelnoot, drop, caramel. Tweede keer was het drop effect minder.
Lijkt mij Oloroso. Scherper dan de GD Parliament die ik open heb staan, maar aangenamer dan de Edradour Ultimate cs. Iets meer alcohol dan de GD denk ik en iets kruidiger. 88-89 pnt
Bijlagen
fr.jpg
fr.jpg (506.47 KiB) 2383 keer bekeken
0 x
Affirmanti incumbit probatio

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor RvdB » 03 Jun 2017, 19:46

Nou, ik heb geproefd! Dit komt wel uit een bepaald deel van de wereld hoor :cool:. Je merkt dat dit in hout gelegen heeft :goedgedaan


:gnif
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 692
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor MacErik » 03 Jun 2017, 19:51

Mooie opening....erg van genoten :smullen
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 03 Jun 2017, 23:04

Dit kon mij wel bekoren. pun intended.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 03 Jun 2017, 23:06

Zojuist deze ingeschonken: ik vind m heerlijk. Ik heb wel een idee van de herkomst.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2659
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Jun 2017, 14:00

Nou de notities zijn de deur uit hoor.

Een bijna 50-50 uitslag met een kleine uitslag naar een kant.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 04 Jun 2017, 23:16

Ik heb de notes van #1 en #2 al op de post gedaan.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 05 Jun 2017, 07:53

Aub geen waarde-oordelen tot aan de inleverdatum, aangezien dat de overige proevers kan beïnvloeden.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 05 Jun 2017, 13:46

5 juni... we zijn los... proeven! :bigsmile
3 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Willum
Senior
Senior
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 Dec 2016, 09:22
Locatie: Strijen

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Willum » 05 Jun 2017, 21:07

Na ruiken, proeven en vooral veel zoeken naar woorden, omschrijvingen die passend zijn, heb ik mijn notities voor samples 1 en 2 verstuurd.
Heb nu de smaak de pakken en kan eigenlijk niet wachten met het proeven van de rest... :lekker en de ongetwijfeld voor mij verrassende onthullingen. Lastig maar leuk om aan mee te doen!
Laatst gewijzigd door Willum op 06 Jun 2017, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
MaltMuppet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 540
Lid geworden op: 03 Feb 2017, 23:28
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor MaltMuppet » 05 Jun 2017, 22:26

Na terugkomst van mijn huwelijksreis de eerste sample maar eens ingeschonken als afsluiter. Kan hem alleen nog niet echt goed omschrijven, ben nog niet zo goed in het benoemen van geuren en smaken... maar lekker is tie wel :bigsmile

Ga mijn best doen om een proefnotitie te maken :D
0 x
The answer may not lie at the bottom of a glass of whisky. But you should at least check!

Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5368
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 05 Jun 2017, 22:32

zojuist de 1e 2 ook ingezonden.. verraderlijk lastig weer..
1 ding is me nu al weer duidelijk, we gaan onszelf komende weken weer goed voor de gek houden met wat we in het glas denken te hebben.. :bigsmile
2 x
Afbeelding

Len
Senior
Senior
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 Jul 2016, 00:20
Locatie: Blankenberge

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Len » 05 Jun 2017, 23:30

Best moeilijk inderdaad...ik doe mijn best :nat
De eerste sample alvast geproefd, ook de eerste echt blinde sample. Ik blijf maar denken aan benamingen voor de geuren en smaken. Notities, voor wat ze waard zullen zijn, komen er bijna aan (hoop ik)!
Ik heb er alvast plezier aan :D
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 06 Jun 2017, 09:37

Len schreef:Ik blijf maar denken aan benamingen voor de geuren en smaken. Notities, voor wat ze waard zullen zijn, komen er bijna aan (hoop ik)!
Ik heb er alvast plezier aan :D

Zeer herkenbaar. Met name de 2e vond ik erg moeilijk te herkennen.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 828
Lid geworden op: 24 Jan 2016, 01:03
Locatie: Eindhoven

Re: HWF VBT-9: Sample 1 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 06 Jun 2017, 12:12

Vanavond de eerste samples eens proeven! Eigenlijk geen ervaring met proefnotities, dus ben benieuwd of ik wat op papier krijg :duimop
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast