HWF VBT-9: VBT Café
-
- Senior
Re: HWF VBT-9: VBT Café
Net sample 7 en 8 ingeschonken. Deze avond is het echt van moeten. Ik vertrek morgen avond voor 3 weken naar spanje met de caravan. Nu is het probleem bij sample 7 als het van moeten is, dat het niet lukt bij mij !! Ik krijg potverdorie geen nota op papier. Ga de 2 samples een beetje rust gunnen en later op de avond opnieuw degusteren.
0 x
-
- Forum goeroe
Zjoske schreef:Dre schreef:Zjoske schreef:... zodat ik daar bij toekomstige keuzes rekening mee kan houden. Daarvoor houd ik dan meer meetbare zaken bij als distillery, vatsoort, alcoholpercentage, leeftijd en ppm peat in plaats van geuren en smaken. Dat werkt dus niet echt bij een VBT![]()
Geinig, dat is voor mij juist het móóie aan een VBT. Uit je 'comfort zone' stappen, gewoon zonder vooroordelen er blind in gaan en er een eerlijk oordeel over vellen. Ik was voorheen nogal een 'whisky drinker met oogkleppen', als het niet uit Schotland kwam was ik er al bij voorbaat veel minder enthousiast over. O.a. de VBT's hebben me in laten zien dat ik daarmee heel veel moois zou missen. Bovendien vind ik het leuke toetsmomenten, inschatten van het Abv, haal je de soorten en geuren en smaken er een beetje uit... Die geuren en smaken, dáár gaat het uiteindelijk toch juist om?
Dat aspect vind ik ook helemaal prima. Ik doe dat echter alleen veel liever met andere mensen om me heen om met de dram in het glas de ervaring te delen. Het individuele aspect van de VBT bevalt me dus niet zo. Whiskies drinken die ik ken kan ik prima alleen, maar nieuwe dingen vind ik meer een sociale gebeurtenis.
Vind wel dat dat de enige reden moet zijn om mee te doen aan een vbt hier, en niet om op deze manier aan blinde samples te komen want die kun je tegenwoordig op elke hoek wel verkrijgen.
1 x
-
- Top bijdrager
Nummertje 7 zit in het glas
Persoonlijk vindt ik het wel goed te doen 2 samples per week. Ik doe ze meestal achter elkaar, maar doe dan ook maar de helft. De andere helft bewaar ik voor na de bekendmaking om te kijken of ik de dingen die anderen er uit halen ook kan vinden.
Het is voor mij de eerste VBT, maar dit is zeker voor herhaling vatbaar. Vond de opzet in het begin leuker, omdat je dan ook al tijdens het proeven van gedachten kunt wisselen. Dit vergroot het sociale karakter van de VBT. En in mijn optiek is dit nog steeds blind proeven, aangezien je niet weet wat je in je glas hebt
Snap wel dat het dan weer lastig is dat er op twee plekken gediscuseerd word, wellicht een idee om de twee topics na de bekendmaking samen te voegen?
Wat de opzet de volgende keer ook gaat worden, ik probeer zeker weer mee te doen! Bij deze wil ik de organisatoren dan ook nogmaals bedanken voor de interesante en lekkere whisky's die we hebben mogen proeven

Persoonlijk vindt ik het wel goed te doen 2 samples per week. Ik doe ze meestal achter elkaar, maar doe dan ook maar de helft. De andere helft bewaar ik voor na de bekendmaking om te kijken of ik de dingen die anderen er uit halen ook kan vinden.
Het is voor mij de eerste VBT, maar dit is zeker voor herhaling vatbaar. Vond de opzet in het begin leuker, omdat je dan ook al tijdens het proeven van gedachten kunt wisselen. Dit vergroot het sociale karakter van de VBT. En in mijn optiek is dit nog steeds blind proeven, aangezien je niet weet wat je in je glas hebt

Wat de opzet de volgende keer ook gaat worden, ik probeer zeker weer mee te doen! Bij deze wil ik de organisatoren dan ook nogmaals bedanken voor de interesante en lekkere whisky's die we hebben mogen proeven

0 x
-
- Senior
Ging gisteren eindelijk beginnen aan de samples omdat ik weinig tijd had, halen ze me weg voor een verrassingsfeest... Dat was dus best verassend maar hierdoor heb ik wel nog geen notities 

0 x
-
- (Whisky)Professional
Dank voor alle feedback heren! De keuze voor 2 samples per week is puur gemaakt om nog iets tijd tussen Bram's grain tasting en de zomer vakantie te hebben.
Ons leek het geen goed plan om een break van 6 of 8 weken te hebben tussen de samples. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar 1 sample per week trouwens.
Ons leek het geen goed plan om een break van 6 of 8 weken te hebben tussen de samples. Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar 1 sample per week trouwens.
2 x
-
- Forum goeroe
Ik denk ook dat 1 sample per week het beste past. Verder nogmaals dank voor alle feedback!
0 x
Affirmanti incumbit probatio
-
- Forum goeroe
By the way: de laatste notities zijn online!
0 x
Affirmanti incumbit probatio
-
- Forum goeroe
Defeatless schreef:Sample 7 = 70 pnt.
Sample 8 = 75 pnt.
Ik heb mij weer verbaasd over je notes Alex! 70 en 75 punten, are ya effing serious? Smaak is relatief en persoonlijk, maar een minima/standaard van kwaliteit is dat toch zeker niet.. vraag me echt af wat je hebt geproefd (if any). Want dit spul verdiend het niet om lager gerate te worden dan een JW Red Label..
Wordt het niet eens tijd dat je whisky laat voor wat het is, en een ander distillaat gaat zoeken?

5 x
2 ∞ & →
-
- Moderator
squaadgras schreef:Defeatless schreef:Sample 7 = 70 pnt.
Sample 8 = 75 pnt.
Ik heb mij weer verbaasd over je notes Alex! 70 en 75 punten, are ya effing serious? Smaak is relatief en persoonlijk, maar een minima/standaard van kwaliteit is dat toch zeker niet.. vraag me echt af wat je hebt geproefd (if any). Want dit spul verdiend het niet om lager gerate te worden dan een JW Red Label..
Wordt het niet eens tijd dat je whisky laat voor wat het is, en een ander distillaat gaat zoeken?
Neeeuh, ik hou het nog wel ff bij whisky. Al betrap ik me er wel op ook wel wat meer uitstapjes te maken naar Rum, Cognac, Jenever en Calvados, maar dat is omdat de prijs-kwaliteit daar veelal beter is imho.
Wat betreft sample 8:
Het is redelijk algemeen bekend dat bij peated whisky bij mij alles dicht klapt. Ik kan echt helemaal niks meer proeven. Hooguit of een destillaat niet te doen is. Maar qua geur en smaak houdt het gewoon echt op.
Wat betreft sample 7:
De finish wordt na mate de tijd vordert (vanaf een half uur ofzo) echt heel wrang. Qua smaak vond ik deze whisky toch echt te zoet. Dat samen is mijns inziens een verkeerd vat-beleid. Maar goed, daar zal ik wel redelijk alleen in staan.
Ik verbaas me overigens meer over dat mensen als review zeggen dat ze het niet lekker vinden, of niet zouden kopen. Maar dan toch 80+ punten geven.
Maar goed wat sample 7 betreft zijn wij inderdaad de uitersten qua beleving ja.
0 x
-
- Forum goeroe
defeatless schreef:Ik verbaas me overigens meer over dat mensen als review zeggen dat ze het niet lekker vinden, of niet zouden kopen. Maar dan toch 80+ punten geven.
Iets kan mijn ding helemaal niet zijn, maar dan nog kan je wel de kwaliteit ergens van waarderen
niet mijn smaak betekend niet dat een dram slecht is en dus rond de 70 punten komt.
iets kan 85 punten scoren en niet mijn ding zijn, die toch 85 krijgt omdat ik ook wel proef dat de kwaliteit goed is
iets kan 85 punten scoren en me heel goed bevallen, maar niet hoger dan 85 komen omdat ik hem niet 95 kan scoren puur omdat t "mn ding" is
1 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Wat de uitkomst van de laatste 2 samples ook gaat worden, grote hulde voor de organisatoren om iedere keer (bijna) iedereen op het verkeerde spoor te brengen. Ik vind de VBT veruit de beste cursussen die ik in jaren heb gevolgd

3 x
-
- Moderator
henri schreef:defeatless schreef:Ik verbaas me overigens meer over dat mensen als review zeggen dat ze het niet lekker vinden, of niet zouden kopen. Maar dan toch 80+ punten geven.
Iets kan mijn ding helemaal niet zijn, maar dan nog kan je wel de kwaliteit ergens van waarderen
niet mijn smaak betekend niet dat een dram slecht is en dus rond de 70 punten komt.
iets kan 85 punten scoren en niet mijn ding zijn, die toch 85 krijgt omdat ik ook wel proef dat de kwaliteit goed is
iets kan 85 punten scoren en me heel goed bevallen, maar niet hoger dan 85 komen omdat ik hem niet 95 kan scoren puur omdat t "mn ding" is
Je eerste deel ga ik in mee. Zie ook mijn score voor sample 8. Destillaat is wel oké, de rest kan ik echt niks mee, dat ligt niet aan de productie, dat ligt aan mijn receptoren. Ik onderscheid een Ardbeg niet van een Bowmore, serieus niet. Gewoon omdat het dekentje van peat te dik is.
Waarom dan niet? Als iets echt jouw ding is, waarom of waardoor komt er geen 95 te staan dan? Wie of wat houd je tegen?
0 x
-
- Forum goeroe
defeatless schreef:iets kan 85 punten scoren en me heel goed bevallen, maar niet hoger dan 85 komen omdat ik hem niet 95 kan scoren puur omdat t "mn ding" is
Waarom dan niet? Als iets echt jouw ding is, waarom of waardoor komt er geen 95 te staan dan? Wie of wat houd je tegen?
neem bijvoorbeeld een begin jaren 90 rosebank van signatory van 10 jaar oud op 43%
dat wordt een heel zacht goedje zonder heel uitgesproken geur en smaak, alles blijft een beetje achter en niets schiet er echt boven uit
toch kan ik de smaak ervan erg waarderen, ik houd gewoon van t profiel
maar op kwaliteit komt t niet boven 85 uit. dus ik ga het ook geen 90 geven want daarvoor is de dram ansich te mat
1 x
-
- Moderator
henri schreef:defeatless schreef:iets kan 85 punten scoren en me heel goed bevallen, maar niet hoger dan 85 komen omdat ik hem niet 95 kan scoren puur omdat t "mn ding" is
neem bijvoorbeeld een begin jaren 90 rosebank van signatory van 10 jaar oud op 43%
dat wordt een heel zacht goedje zonder heel uitgesproken geur en smaak, alles blijft een beetje achter en niets schiet er echt boven uit
toch kan ik de smaak ervan erg waarderen, ik houd gewoon van t profiel
maar op kwaliteit komt t niet boven 85 uit. dus ik ga het ook geen 90 geven want daarvoor is de dram ansich te mat
Ja maar als iets dus echt helemaal 'jouw ding' is dan kan dat toch wel gewoon? Als je van 'ansich te mat'-te whisky houdt en daar kippenvel van krijgt, dan is die kwaliteit en dat smaakprofiel samen toch gewoon 90 of zelfs 95 punten?
0 x
-
- Forum goeroe
defeatless schreef:Ja maar als iets dus echt helemaal 'jouw ding' is dan kan dat toch wel gewoon? Als je van 'ansich te mat'-te whisky houdt en daar kippenvel van krijgt, dan is die kwaliteit en dat smaakprofiel samen toch gewoon 90 of zelfs 95 punten?
nee, ook binnen "mijn ding" moet een rating wel normaal zijn en een maatstaf voor de kwaliteit
dus een reële rating voor neus, smaak, body, finish etc en niet een vind ik lekker dus 90, vind ik niet lekker dus 70, das lulkoekbasering voor score
als jij bijvoorbeeld glenfiddich erg lekker vind en daarom de standaard 12yo 89 punten geeft klopt er iets niet
ben je geen fan van caol ila en daarom de standaard 12yo 68 punten geeft klopt er ook iets niet
2 x
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”