HWF VBT-9: VBT Café
-
- Forum goeroe
Re: HWF VBT-9: VBT Café
Wat me wel opvalt is dat de discussies en feedback na vrijgave van de proefnotities en demasqué veel minder is dan de vorige editie(s). Aan de samples zelf ligt dat in ieder geval niet, die zijn weer heel bijzonder! 

2 x
-
- Forum goeroe
Dre schreef:Wat me wel opvalt is dat de discussies en feedback na vrijgave van de proefnotities en demasqué veel minder is dan de vorige editie(s). Aan de samples zelf ligt dat in ieder geval niet, die zijn weer heel bijzonder!
Eens. Er zijn volgens mij meerdere oorzaken:
- de locaties van discussie zijn gewisseld, wellicht is het daardoor wat rommelig verlopen
- een aantal discussies in de discussie verliepen minder aardig
- er bestaat consensus over de smaken dienaren geproefd
- de samples waren niet spannend genoeg
- er was te weinig te zien van de organisatie, die de discussie kon sturen
Het laatste trek ik me aan. Het lukt me dit jaar niet om in de avonden actief te zijn ivm veranderde omstandigheden. Daarom plaats ik updates ook wat eerder dan vorige keer. Sorry daarvoor.
Verder: roept u maar, daar kunnen we van leren!
1 x
Affirmanti incumbit probatio
-
- Senior
Ik mis de focus door twee whiskies tegelijk te doen. Dus wat dat betreft heeft voor mij de voorkeur 1 per week.
Nou begrijp ik dat 8 weken te lang is dus misschien toch maximaal 6 whiskies per VBT. Misschien is het een idee VBT's dichter op elkaar te organiseren.
Nou begrijp ik dat 8 weken te lang is dus misschien toch maximaal 6 whiskies per VBT. Misschien is het een idee VBT's dichter op elkaar te organiseren.
3 x
-
- Forum goeroe
Ik vind 2 whisky's per werk ook teveel van het goede. Het ligt ook een beetje aan mij omdat ik echt weinig tijd heb de laatste weken. Maar als ik 1 sampletje moet proeven denk ik vaak 'ach ff snel'. Nu is de drempel vaak te hoog en kijk ik ertegenop.
Dat ik me minder in de discussie meng komt puur omdat ik simpelweg heel weinig vrije tijd heb.
Dat ik me minder in de discussie meng komt puur omdat ik simpelweg heel weinig vrije tijd heb.
0 x

Whiskydudes
Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!
Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash
-
- Forum goeroe
WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik mis de focus door twee whiskies tegelijk te doen. Dus wat dat betreft heeft voor mij de voorkeur 1 per week.
Daarbij komt, als je een deadline mist er direct twee whisky's onthult zijn.
Daarintegen heb ik het topic van #2 nog steeds niet geopend en nog niet weet wat het is sssst

0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Nino schreef:WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik mis de focus door twee whiskies tegelijk te doen. Dus wat dat betreft heeft voor mij de voorkeur 1 per week.
Daarintegen heb ik het topic van #2 nog steeds niet geopend en nog niet weet wat het is sssst
Snel proeven dan, wat was dat een geweldige Port Ellen zeg!
1 x
-
- Forum goeroe
Wouter1981 schreef:Nino schreef:WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik mis de focus door twee whiskies tegelijk te doen. Dus wat dat betreft heeft voor mij de voorkeur 1 per week.
Snel proeven dan, wat was dat een geweldige Port Ellen zeg!
Ahhh thnx voor de heads up!! Die gaat in de showkast en tzt mooi flippen

1 x
-
- Forum goeroe
WhiskyclubSpakenburg schreef:Ik mis de focus door twee whiskies tegelijk te doen. Dus wat dat betreft heeft voor mij de voorkeur 1 per week.
Inderdaad eigenlijk wel een goed punt ja, 1 i.p.v. 2 samples per week. Dichter op elkaar organiseren zou voor mij niet zozeer hoeven, en bovendien een wel erg grote belasting voor de organisatoren.
0 x
-
- Forum goeroe
Zo, de notes van #7 en #8 ingeleverd, de administratieve kant van mijn eerste VBT zit er op. Ik vond 't erg leuk om te doen. De 2 samples per week is idd ff doorwerken. De eerste 4 heb ik één voor één gedaan, de laatste vier per setjes van 2. Beide vind ik goed te doen, per twee is handiger i.v.m. de deadline (hoewel, het is pas woensdag).
Als 't lukt doe ik de volgende VBT weer mee!
Als 't lukt doe ik de volgende VBT weer mee!

0 x
-
- Senior
Mijn laatste notes zijn ook verstuurd. Ik deed nu voor het eerst mee met een VBT en ben niet dolenthousiast over het fenomeen. Ik merk maar weer eens dat ik het proeven van voor mij nieuwe whiskies eigenlijk veel liever in gezelschap doe om er meteen meningen over te kunnen uitwisselen en te toetsen. Dat werkt in deze setting voor mij een stuk minder goed, wat tevens een reden is voor weinig deelname aan bespreking achteraf.
Wanneer ik in mijn eentje een nieuwe dram drink, dan zit daar een grote component "vind ik dit lekker?" in, zodat ik daar bij toekomstige keuzes rekening mee kan houden. Daarvoor houd ik dan meer meetbare zaken bij als distillery, vatsoort, alcoholpercentage, leeftijd en ppm peat in plaats van geuren en smaken. Dat werkt dus niet echt bij een VBT
Maar ik ben wel blij dat ik heb meegedaan, omdat ik waarschijnlijk zelf niet snel in aanraking was gekomen met deze specifieke whiskies. Dank daarvoor aan de organisatie
Wanneer ik in mijn eentje een nieuwe dram drink, dan zit daar een grote component "vind ik dit lekker?" in, zodat ik daar bij toekomstige keuzes rekening mee kan houden. Daarvoor houd ik dan meer meetbare zaken bij als distillery, vatsoort, alcoholpercentage, leeftijd en ppm peat in plaats van geuren en smaken. Dat werkt dus niet echt bij een VBT

Maar ik ben wel blij dat ik heb meegedaan, omdat ik waarschijnlijk zelf niet snel in aanraking was gekomen met deze specifieke whiskies. Dank daarvoor aan de organisatie

0 x
-
- Forum goeroe
Zjoske schreef:... zodat ik daar bij toekomstige keuzes rekening mee kan houden. Daarvoor houd ik dan meer meetbare zaken bij als distillery, vatsoort, alcoholpercentage, leeftijd en ppm peat in plaats van geuren en smaken. Dat werkt dus niet echt bij een VBT![]()
Geinig, dat is voor mij juist het móóie aan een VBT. Uit je 'comfort zone' stappen, gewoon zonder vooroordelen er blind in gaan en er een eerlijk oordeel over vellen. Ik was voorheen nogal een 'whisky drinker met oogkleppen', als het niet uit Schotland kwam was ik er al bij voorbaat veel minder enthousiast over. O.a. de VBT's hebben me in laten zien dat ik daarmee heel veel moois zou missen. Bovendien vind ik het leuke toetsmomenten, inschatten van het Abv, haal je de soorten en geuren en smaken er een beetje uit... Die geuren en smaken, dáár gaat het uiteindelijk toch juist om?
4 x
-
- Senior
Moet de laatste twee nog proeven, maar vind eigenlijk per 2 drinken wel prima. Misschien is 2 in 2 weken een compromis (lekker Hollands polderen), maar zelfs 2 in een week vind ik wel te doen.
Zeker met dit thema, waarbij de voornaamste koppeling tussen de whisk(e)ys is dat ze compleet niks met elkaar te maken hebben, is dat prima
(geintje) 
Zeker met dit thema, waarbij de voornaamste koppeling tussen de whisk(e)ys is dat ze compleet niks met elkaar te maken hebben, is dat prima

1 x
-
- Top bijdrager
roylubbers schreef:Moet de laatste twee nog proeven, maar vind eigenlijk per 2 drinken wel prima. Misschien is 2 in 2 weken een compromis (lekker Hollands polderen), maar zelfs 2 in een week vind ik wel te doen.
Zeker met dit thema, waarbij de voornaamste koppeling tussen de whisk(e)ys is dat ze compleet niks met elkaar te maken hebben, is dat prima(geintje)
Zou zelf dan liever 1 per week doen

0 x
-
- Senior
Mijn eerste deelname is alvast geslaagd maar voor mij is het soms ook moeilijk om er 2 te proeven in de week. Het is soms behoorlijk druk op het werk waardoor het proeven soms vlug moet gaan. Als er maar 1 zou zijn dan kan ik iets meer tijd nemen om deze te proeven. Maar dit neemt niet weg dat het een fantastische VBT is. Proficiat aan de organisators !!!
0 x
-
- Senior
Dre schreef:Zjoske schreef:... zodat ik daar bij toekomstige keuzes rekening mee kan houden. Daarvoor houd ik dan meer meetbare zaken bij als distillery, vatsoort, alcoholpercentage, leeftijd en ppm peat in plaats van geuren en smaken. Dat werkt dus niet echt bij een VBT![]()
Geinig, dat is voor mij juist het móóie aan een VBT. Uit je 'comfort zone' stappen, gewoon zonder vooroordelen er blind in gaan en er een eerlijk oordeel over vellen. Ik was voorheen nogal een 'whisky drinker met oogkleppen', als het niet uit Schotland kwam was ik er al bij voorbaat veel minder enthousiast over. O.a. de VBT's hebben me in laten zien dat ik daarmee heel veel moois zou missen. Bovendien vind ik het leuke toetsmomenten, inschatten van het Abv, haal je de soorten en geuren en smaken er een beetje uit... Die geuren en smaken, dáár gaat het uiteindelijk toch juist om?
Dat aspect vind ik ook helemaal prima. Ik doe dat echter alleen veel liever met andere mensen om me heen om met de dram in het glas de ervaring te delen. Het individuele aspect van de VBT bevalt me dus niet zo. Whiskies drinken die ik ken kan ik prima alleen, maar nieuwe dingen vind ik meer een sociale gebeurtenis.
0 x
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”