Zjoske schreef:Voor mij de eerste keer deelname en ik kan nauwelijks wachten. Wel even een vraagje. In de algemene info lees ik dat er vanaf ongeveer één week voor de proefnotitie deadline gediscussieerd kan worden over de samples van die week. Er wordt echter ook gelinkt naar een topic 'VBT - Hoe werkt het?', waarin gesteld wordt dat het absoluut van belang is dat er radiostilte heerst in die periode, zodat iedereen daadwerkelijk 'blind' zijn eigen ervaringen kan opdoen.
Dat lijkt mij tegenstrijdig met elkaar. Hoe gaat dit werken in de praktijk?
Ik denk zelf dat ik het juist wel prettig vind om eerst zelf te proeven, dan te lezen wat anderen erin menen te ontdekken en vervolgens teruggaan om te ontdekken of ik met die aanwijzing dat ook denk waar te nemen.
Je mag natuurlijk in de proefweek al wel wat posten, maar juist om het spannend (en "blind") voor iedereen te houden, vragen we iedereen om geen inhoudelijke aspecten te delen, zoals proefnotities of vermoedelijke afkomst. Wel kun je aangeven of je het sample gemakkelijk kon duiden, of niet (of zaken van gelijke strekking).
Je zult zien dat er aan het begin wellicht een bepaalde spanning of nervositeit rond het raden van de juiste distilleerderij kan zijn, maar dat die schroom redelijk snel van je af valt. Het is nl. niet altijd even eenvoudig om de distilleerderij te raden (voor sommigen is het raden van het type whisky al een opgave), dus voel je absoluut niet bezwaard als je de samples niet helemaal kunt pinpointen.