HWF VBT-9: VBT Café

De negende "blinde" forum-proeverij.
Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Jul 2017, 20:34

Graag gedaan!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 05 Jul 2017, 08:27

Zeker een dikke pluim voor Edwin en Paul, voor de uiteenlopende, gesponserde en voor mij bijzondere whisky´s. heel leerzaam :duimop
2 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor FGG » 05 Jul 2017, 08:46

Heren van de organisatie: hartelijk dank voor deze verrassende en vor mij eerste VBT. Ik heb er van genoten en zal de volgende zeker weer proberen in te stappen.
Dank jullie wel! :hoedaf
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 893
Lid geworden op: 30 Apr 2016, 23:30

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor JvR » 05 Jul 2017, 10:49

Ondanks dat ik bij de meeste samples geen notities heb ingestuurd heb ik er toch erg van genoten. Hartelijk dank voor de organisatie hiervan!

My 2 cents:

- 8 samples was erg tof, maar twee per week was me toch te veel om goed voor te zitten. Omdat ik niet eerder notities heb gemaakt was dat toch iets wat ik serieus wil aanpakken wil ik iets inzenden. Wat ik deed was de helft drinken vooraf, en de andere helft na bekendmaking. In dezelfde week nogmaals uitgebreid tijd vrij maken voor nog eens twee sampleswas lastig. Had ook te maken met een drukke periode voor mezelf..

- Als beginnend whiskydrinker was ik vooral opzoek naar afwijkende 'free your mind' smaken. Afwijkende landen maakt mij minder uit.

- Er waren een paar leuke verrassingen: de bourbon, het vatsample, en de peat/port komen als eerst naar boven.

-De discussie achteraf viel vaak best tegen, waar dit precies door komt weet ik niet.

Conclusie: Ik vond het erg leuk, soms echt ontzettend op het verkeerde been gezet, lekkere dingen geproefd en stof tot nadenken gegeven. Een volgende keer doe ik graag weer mee. :duimop
2 x

Gebruikersavatar
edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2662
Lid geworden op: 10 Jan 2012, 10:05
Locatie: Zaandam
Contact:

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 05 Jul 2017, 12:20

CR#P!

Ik zit gewoon wat te bladeren over de diverse topics... kom ik erachter dat ik gewoon de laatste twee samples gemist heb.
Duurde even voordat ik de eindjes aan elkaar had geknoopt, maar er staan er gewoon nog twee op mij te wachten.
Helaas niet blind meer, maar dat mag de pret niet drukken...
Dat zal mij leren mijn verjaardag vlak voor het einde van een VBT te plannen :P

Heren organisatie mijn hartelijke dank voor deze VBT en de geboden samples.
Indien mogelijk ben ik er een volgende keer gewoon weer bij.

Zoals eerder aangehaald was het voor mij een voordeel om twee samples tegelijk te doen (zie eerder in deze draad).
Of de volgende VBT met een of twee tegelijk is maakt mij niet zo veel uit.
Voor mij zal het makkelijker zijn om twee tegelijk te doen in een e1n per keer sessie, dan voor anderen andersom.

Met betrekking tot de discussie waar ik wat minder zichtbaar ben.
Zoals eerder gemeld heb ik problemen met het benoemen van dit of dat in de whisky.
Dit is meer luiheid en het feit dat ik gewoon liever achterover zit en (al dan niet) geniet dan dat ik er plezier uithaal om de whiksy tot op het bot te ontleden.

Ook na het lezen van proefnotities over dit en dat in de whisky haal ik het er nog steeds niet uit.
En dan bedoel ik de duidelijk herkenbare dingen als Vanille en sinaasappel en zo.
Vage dingen als oma's zolders en opa's schoenzolen blijven subjectief en kan ik al helemaal geen link mee leggen.
(mijn opa en oma hadden een schoenwinkel in Amsterdam... dus alles rook naar leer, schoenen en schoenpoets).

Heren organisatie, nogmaals dank en zoals bij ons een oud familie gezegde gaat;
Gaat zo door, en gij zult spinazie eten tot het uw oren uitkomt!

Op naar de volgende.
Gr,
Edwin
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

EMalt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 Okt 2014, 17:19

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor EMalt » 06 Jul 2017, 22:23

Edwin/Paul, dank voor het organiseren en al het werk wat jullie erin gestoken hebben :hoedaf . Qua line-up was het ook weer een leuke editie, en dan met name het rondje rond de wereld. Met andere woordn, ik heb me prima vermaakt, ik hoop een volgende keer weer van de partij te zijn.

Wat was nu exact de reden dat er 2 per week waren, of is dat al ergens bekend gemaakt en heb ik dat even gemist?

Grtz,
EMalt
0 x

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Jul 2017, 15:27

Wat later dan gehoopt, maar hierbij nog wat plaatjes die de resultaten van de scores per sample weergeven.
De scores lagen af en toe best wel wat uit elkaar, waardoor de best gescoorde whisky wellicht niet voor iedereen ook daadwerkelijk de lekkerste was. Overall was de top 3 echter:

1. Sample 1: Four Roses Small Batch Limited Edition 2016
2. Sample 3: A distillery in Ireland 2002 CWC
3. Sample 7: Mannochmore 2001 64.78 Like an American fruit punch

Daarbij valt op dat de Four Roses redelijk "gelijkmatig" presteerde. Het middelste getal (de mediaan) is ook gelijk aan het gemiddelde. De lage standaardafwijking betekent dat relatief veel mensen in de buurt van het gemiddelde scoorden en/of dat de extreme waarden in de scores relatief beperkt waren. Bij de Ireland CWC en de Mannochmore was dit iets anders, met een paar uitschieters naar beneden.

Wat dat aangaat was de Mackmyra Svensk Ek de meest constant scorende whisky. Wellicht niet heel spannend, maar wel de whisky waar iedereen gemiddeld gezien het meest eensgezind over was.

De rode lantaarn was uiteindelijk toch voor de Glen Els. Hoewel gemiddeld maar 82,1, werd deze door een redelijk aantal proevers met een score boven de 85 beoordeeld. Hieruit blijkt het "love it or hate it"-karakter van deze whisky.

Hopelijk is jullie dit VBT goed bevallen, en hopelijk tot de volgende keer!
Bijlagen
scores.JPG
scores.JPG (60.39 KiB) 1941 keer bekeken
6.JPG
6.JPG (22.08 KiB) 1941 keer bekeken
7.JPG
7.JPG (21.91 KiB) 1941 keer bekeken
8.JPG
8.JPG (21.05 KiB) 1941 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (22.8 KiB) 1941 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (20.59 KiB) 1941 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (21.37 KiB) 1941 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (20.43 KiB) 1941 keer bekeken
5.JPG
5.JPG (21.05 KiB) 1941 keer bekeken
5 x
Affirmanti incumbit probatio

Laurens
Senior
Senior
Berichten: 255
Lid geworden op: 06 Mar 2016, 14:53

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor Laurens » 12 Jul 2017, 16:27

Bedankt voor het organiseren van wederom een interessante proeverij!
Laatst gewijzigd door Laurens op 12 Jul 2017, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor MacErik » 12 Jul 2017, 17:08

Heren,

Dank voor het organiseren en de statistieken. Leuk om alles zo bij elkaar te zien :goedgedaan
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
wrc1
Senior
Senior
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 Jan 2016, 19:49
Locatie: Belgie

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 18 Jul 2017, 00:07

Ik wou jullie nog bedanken voor de mooie tasting. Was er nog niet toe gekomen wegens vakantie maar mijn eerste deelname vond ik geslaagd en het zal zeker de laatste niet zijn !!! Ik heb mijn beperkte kennis wat kunnen uitbreiden. Ik kijk al uit naar de volgende....
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast