HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

De negende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je het sample?

Peiling eindigde op 22 Jun 2017, 19:49

t/m 54
1
3%
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
3
10%
80 - 84
12
39%
85 - 89
15
48%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 31

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Dre » 13 Jun 2017, 19:43

Gaaf, een Glen Els! Heb op een festival al eens wat andere 'Elsen' mogen proeven en dat viel ook al bepaald niet tegen. Leuke distilleerderij, eentje om in het achterhoofd te houden.
Wat betreft mijn bevindingen en gokjes, maar gauw vergeten en door naar samples 3 en 4 :lol: .

En alvast weer de complimenten aan de organisatie, een hele goeie bourbon én een verrassende Glen Els, het meedoen aan deze VBT is nu alweer gerechtvaardigd! :goedgedaan (niet dat ik daar vooraf aan getwijfeld had natuurlijk :bigsmile )
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 13 Jun 2017, 19:47

Oogadal schreef:Geef 'm dan vooral wat meer tijd en vooral warmte Henri. En geen water, dan valt ie uit elkaar :bigsmile


ga ik doen ed, had ik van de week niet gedaan, daar zou wel eens een groot verschil kunnen zitten
want dat is ook de tip die ik meekreeg toen ik wist dat ik een els ging drinken :goedgedaan
0 x
Afbeelding

EMalt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 Okt 2014, 17:19

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor EMalt » 13 Jun 2017, 20:56

Glen Els, uiteraard, gelijk niet aan gedacht natuurlijk. Was mijn 1e, heel leuk om geproefd te hebben, en nooit aan ander land dan Schotland gedacht, dus ze doen iets goed. Verder niet echt mijn cup of tea, but who cares but me :cool: ?

Op naar 3 en 4,
EMalt
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 13 Jun 2017, 21:22

Eerste Glen Els, leuk! Niet direct mijn ding, maar de ervaring is leuk. Danke! Is er nig ander spul van GE dat hoog aangeschreven staat?
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 13 Jun 2017, 21:41

henri schreef:
Oogadal schreef:Geef 'm dan vooral wat meer tijd en vooral warmte Henri. En geen water, dan valt ie uit elkaar :bigsmile


ga ik doen ed, had ik van de week niet gedaan, daar zou wel eens een groot verschil kunnen zitten
want dat is ook de tip die ik meekreeg toen ik wist dat ik een els ging drinken :goedgedaan


en bij deze gedaan.. conclusie.. inderdaad beter dan ik vorige week had
met vbt proef en noteer ik altijd binnen 10-15 minuten en stuur dan de notities is zodat ik mezelf niet aan het twijfelen maak
eerste ingeving is dan belangrijkst,
maar in het geval van de glen els had het door tijd en warmte inderdaad een wat andere notitie geworden.
wel ben ik alsnog niet zo enthousiast als dat ik m in januari had.
eigenlijk zit het er nu precies tussen in, ergens rond 87 puntjes is zeker fair
0 x
Afbeelding

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 13 Jun 2017, 22:23

Geografisch gezien zat ik met mijn Langatun nog aardig in de buurt toch :HitHead (600km hemelsbreed)
Maar zonder gekheid, ga hem in de herkansing zeker wat meer tijd en warmte geven, ben erg benieuwd.
In elk geval een leuke start van de VBT, hulde
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Jun 2017, 01:28

Oogadal schreef:Ik kan er in meegaan dat je iets lekker of minder lekker vindt. Maar om dan ook in het afgeschermde deel gelijk te roepen; 'niet te zuipen, niet te doen, riool' etc vind ik niet ok. Je scoort 'm 40 punten en zit daarmee niet eens op de helft van wat anderen scoren. (en bijna 49 punten onder de WB score)
Vandaar ook mijn opmerking dat het me opvalt dat je alles wat dicht bij je bekende profiel komt kunt waarderen, maar je zo ongeveer alles wat buiten dat beeld valt met de grond gelijk maakt.

Je kunt het ook wat genuanceerder brengen denk ik, da's voor de andere deelnemers ook leuker lijkt me. Of probeer eens anders te proeven, dit is een dram die best veel tijd en warmte (!!) nodig heeft en ik las dat je een kwartier al lang vindt? Even een omschakeling van zo koud uit de fles naar in een glas en de tijd nemen, maar zeker de moeite waard.... ;)


Ja dan houd ik wel m´n mond......

Er is best het een en ander waar ik niet bekend mee ben wat ik niet gelijk met de grond gelijk maak, alleen dit vond ik werkelijk niet te zuipen. En dat zeg ik dan ook. In het afgeschermde gedeelte is het volgens mij de bedoeling dat je kan spuien toch (waarbij jij overigens mij graag aan deel zag nemen....)? Nou dit sample kon me echt niet bekoren. Over sample 3 en 4 heb ik in het afgeschermde gedeelte ook mijn mening laten horen, maar ik zal daarmee proberen de volgende keer ontzettend 'middle-of-the-road te blijven, zodat je precies niks geen mening overhoud.

Wat mijn mening van- en score - over deze whisky is in relatie tot anderen zal me echt aan m'n bout hachelen. Mensen die het lekker vinden, prima! Meer voor jullie! Ik hoef het niet. Wat overigens niet wegneemt dat ik geen sample van deze distillery zal proberen als ik er eens tegenaan loop op een festival, net als ik ook Rum, Jenever, Calavados e.d. probeer om het smakenpalet ook eens iets anders voor te schotelen. Dit is ook de laatste tijd hoe ik mijn flessen koop, eerst proeven en dan kopen.

Dus ja ik heb zo mijn voorkeuren en daar ben ik helder over. Een standaard Benromach vind ik niet lekker, maar je proeft wel dat het kwaliteit is, het destillaat is goed, rijping is goed alleen dat peat moeten ze eruit laten, zoiets zou (mocht ik het ooit nog eens serieus gaan re-viewen) zo rond de 75-80 punten komen. Bladnoch is ook een vergelijkbaar geval.

Back on topic:

Dit sample ligt zo hard qua smaak op (laten we eerlijk blijven) obscure vatinvloeden dat je de rest niet meer meekrijgt. Er zit een stroperigheid aan de whisky die mij doet twijfelen of die vaten wel helemaal leeg waren. Oftewel dit is echt een finish om de smaak, die wat mij betreft behoorlijk mislukt is. Er is nauwelijks spirit invloed in te bekennen.
De geur staat me bijzonder tegen en de smaak en finish ook. Ik kreeg het serieus niet weg, wat mij zelden gebeurd. Meestal is er toch nog iets wat me weerhoud om het weg te gooien (al is het maar dat je duur betaalde alcohol misbruikt). Dit is puur een persoonlijke ervaring en geeft geen waardeoordeel aan wie dan ook. Inderdaad is het totaal niet mijn beleving van whisky en hoop ik niet dat dit iets van een 'stijl' wordt.

TL;DR. ik merk dat ik me aangevallen voel en ik blijf bij m'n 40 punten.
0 x

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor henri » 14 Jun 2017, 07:40

defeatless schreef:.


Alex, even iets anders.. zie dat je je volledige inzending van de 2 op whiskybase plaatst..
denk dat dit voor 99,9% van de WB gebruikers die de 2 pagina's zullen bezoeken wat vreemd overkomt
het is namelijk niet een normale proefnotitie zoals je ze daar nu leest..

bij de borurbon zie je teksten als:
"stro, en bourboncask invloeden. Begint lekker"
"Er zit een luchtje in wat ik in bourbon's terug vind"
"Sowieso een Bourbon.... Schot voor de boeg: Makers Mark CS?""

en bij de els zie je teksten als:
"Glenrothes alert! ..... Er zijn trouwens ook Oloroso vaten misbruikt voor deze ellende"
"Dit zou wel eens die Rothes van WhB kunnen zijn waar iedereen van overliep. Anders kan het ook nog wel eens een Ben Nevis wezen"

staat natuurlijk allemaal een beetje raar op de site van whiskybase, als je een bourbon met bourbon vergelijkt met een bourbonluchtje en daar ook nog een scholt voor de boeg doet naar makers mark
ook komt de glenrothes opmerking van de whb waar iedereen van overliep daar raar over gezien het om els gaat.
je teksten zijn hier bij het VBT wellicht duidelijk waar het om gaat, maar mij lijkt dat ze in dit geval niet op de pagina van whiskybase passen. ;)
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Jun 2017, 07:50

Glen Els! Ja natuurlijk! Dat was m'n tweede gok, na de Ledaig. :HitHead

Nog nooit van gehoord van deze distillery. Mooi om geproefd te mogen hebben. Of ik deze zou kopen? Ik denk 't niet. Maar je weet maar nooit.

Verrassend dit. Dit belooft nog wat voor de resterende samples. Mooi werk, heren organisatie. :duimop
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jun 2017, 07:55

Helaas moet ik even groen worden...

Alex, het volgende:

Je geef aan dat je je aangevallen voelt. Eerder gaf ik ook al aan dat je de zaken ook kunt omdraaien. Edwin (Oogadal) en ik voelen ons aangevallen, en dat op een tamelijk lompe en onheuse manier. Misschien is aanval dan wel de beste verdediging... Wat minder cryptisch:

Dit beoogt een gezellig, beschaafd en leerzaam onderwerp te zijn in een forum dat verder eveneens beschaafd poogt te zijn. Daarnaast mag iedereen zijn mening hebben. Graag houden wij dit zo.

Dit gezegd hebbende moet mij van het hart dat het dit onderwerp en de discussietopics enigszins vervuild worden door jouw overduidelijk en op lompe / platte wijze geformuleerde mening. Dit is niet eenmalig, het gebeurt vaker.

De selectieprocedure van de VBT's die Edwin en ik hebben georganiseerd verlopen als volgt:

- een ideevorming
- een zoektocht in eigen collectie en op whiskybase
- het voorproeven van een aantal samples
- het beoordelen van deze samples
- het maken van een definitieve keuze

Uitzonderingen hierop zijn sponsordrams.

Aangezien dit geen sponsordram is en wij deze hebben voorgeproefd, durf ik toch echt wel te beweren dat dit geen dram hoeft te zijn waar je in dergelijke bewoordingen over moet uitlaten. Nogmaals, je hoeft hem niet lekker te vinden. We vragen echter wel een beschaafde en onderbouwde reactie.

Als dit niet lukt, dan moeten we ons bezinnen op maatregelen, zoals het wegpoetsen van dergelijke bijdragen, of anders. En dat lijkt me niet de bedoeling.

Kortom: zorg aub dat je niet een negatieve stempel drukt op dit onderwerp, zodat iedereen zijn plezier terugkrijgt of houdt.

En nu weer terug naar de inhoud van de discussie over het sample, of op naar sample 3 en 4!
5 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Jun 2017, 13:49

henri schreef:
defeatless schreef:.


Alex, even iets anders.. zie dat je je volledige inzending van de 2 op whiskybase plaatst..
denk dat dit voor 99,9% van de WB gebruikers die de 2 pagina's zullen bezoeken wat vreemd overkomt
het is namelijk niet een normale proefnotitie zoals je ze daar nu leest..

bij de borurbon zie je teksten als:
"stro, en bourboncask invloeden. Begint lekker"
"Er zit een luchtje in wat ik in bourbon's terug vind"
"Sowieso een Bourbon.... Schot voor de boeg: Makers Mark CS?""

en bij de els zie je teksten als:
"Glenrothes alert! ..... Er zijn trouwens ook Oloroso vaten misbruikt voor deze ellende"
"Dit zou wel eens die Rothes van WhB kunnen zijn waar iedereen van overliep. Anders kan het ook nog wel eens een Ben Nevis wezen"

staat natuurlijk allemaal een beetje raar op de site van whiskybase, als je een bourbon met bourbon vergelijkt met een bourbonluchtje en daar ook nog een scholt voor de boeg doet naar makers mark
ook komt de glenrothes opmerking van de whb waar iedereen van overliep daar raar over gezien het om els gaat.
je teksten zijn hier bij het VBT wellicht duidelijk waar het om gaat, maar mij lijkt dat ze in dit geval niet op de pagina van whiskybase passen. ;)


Je hebt gelijk, ik pas even e.e.a. aan!
2 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-9: Sample 2 (5 t/m 12 juni)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 19 Jun 2017, 12:16

Nog even wat complimenten aan 'Wouter1981' en mezelf voor het proeven van de Amarone invloed :bigsmile
1 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast