HWF VBT-9: VBT Café

De negende "blinde" forum-proeverij.

Moderators: caskstrength, Oogadal

wrc1
Senior
Senior

Re: HWF VBT-9: VBT Café

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 16 Mei 2017, 19:54

Dit is de 1x dat ik meedoe aan zo een tasting. Ben zo een 2 jaar bezig met whisky drinken maar ik zocht nooit verder in de smaken. Dronk meestal standaard bottelingen.

Nu heb ik de knoop door gehakt en me ingeschreven maar heb dat nog nooit gedaan. Als ik een whisky proef basseer ik me meestal op bestaande notes laat staan dat ik ze nu blind moet proeven en er een note moet aan plakken.

Kunnen jullie me aub een beetje op weg zetten hoe ik dit best aanpak. Proeven jullie meerdere keren van zo een sample, verschillende tijdstippen,..... Kortom : HELP !!!
0 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

fjharms
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fjharms » 16 Mei 2017, 20:02

Het goede nieuws is:
niets MOET :-)

Gewoon opschrijven wat je proeft, wat het met je doet, dat is ook al een proefnotitie. Hoeft zeker niet hoogdravend te zijn, en het is ook niet goed of fout.
Ga gewoon genieten, de rest volgt vanzelf.

Bij het vorige VBT heb ik iedere keer de helft ingeschonken voor de notities, en dan de andere helft bewaard om te proeven bij het lezen van de notities van de anderen. Dan krijg je soms wat "Oh ja, natuurlijk!!!" momentjes ;-)
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 16 Mei 2017, 20:29

wrc1 schreef:Dit is de 1x dat ik meedoe aan zo een tasting. Ben zo een 2 jaar bezig met whisky drinken maar ik zocht nooit verder in de smaken. Dronk meestal standaard bottelingen.

Nu heb ik de knoop door gehakt en me ingeschreven maar heb dat nog nooit gedaan. Als ik een whisky proef basseer ik me meestal op bestaande notes laat staan dat ik ze nu blind moet proeven en er een note moet aan plakken.

Kunnen jullie me aub een beetje op weg zetten hoe ik dit best aanpak. Proeven jullie meerdere keren van zo een sample, verschillende tijdstippen,..... Kortom : HELP !!!

Niet te moeilijk maken voor jezelf en vooral genieten van de hoogstwaarschijnlijk mooie whisky's.. misschien een paar tips: eet vooraf niet iets wat je de rest van de avond nog proeft en pak eens een smaakdiagram oid er bij om je op weg te helpen.

En wat je vooral niet moet doen is bekennen dat je anus (van wie dan ook) proeft.
5 x
Afbeelding

"You live more for 5 minutes going fast on a bike than other people do in-
all of their life" Marco Simoncelli

caskstrength
Site Admin
Site Admin

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Mei 2017, 20:39

Nino schreef:
En wat je vooral niet moet doen is bekennen dat je anus (van wie dan ook) proeft.

Daarvoor heb je behoorlijk wat context nodig (lees: het VBT 8 te hebben meegemaakt) om dit te kunnen duiden. :bigsmile

Inhoudelijk: je kunt er eventueel zelfs drie keer over doen als je net als Francoise nadat je de notities van anderen hebt gelezen, nog eens wilt proeven. Bij het proeven telt in principe alleen het belangrijkste: vind je het lekker of niet. Wil je wat gaan beschrijven, dan kun je een volgend schema aanhouden:

- begin met te beschrijven met welke basissmaken je het sample associeert (zoet, zuur, bitter, zout, umami)
- beschrijf aan welke "hoofdcategorie" iets je doet denken: bijv. fruitig, bloemig, granig/moutig, houtachtig, wijnachtig (bijv sherry), zwavelachtig, etc. Je zult merken dat je zonder dat je het weet een bibliotheek met opgeslagen geur/smaakassociaties hebt. Die zul je wellicht (wederom zonder dat je het weet) gaan raadplegen.
- als je de hoofdcategorie onder de knie hebt, kun je verder gaan met verdere beschrijving van het type dat je proeft: bijv. gedroogd fruit (of rozijn, dadel, gedroogde pruim etc.), boomgaardfruit (appel, peer, etc.), gras, hooi, munt, kruiden, peper, gember, kaneel, hazelnoot, amandel, etc. etc.

Het is leuk om je eigen bevindingen te vergelijken met wat anderen schrijven. Daar kun je stiekem best veel van opsteken.

Succes!
3 x
Paul
Op volle sterkte, niet gefilterd, zonder toevoegingen!
Mijn tasting notes | Afbeelding (alleen voor WB-friends)

wrc1
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 17 Mei 2017, 15:13

Len schreef:We zijn wel meer gewend van Bpost :HitHead
Morgen komen ze, ik voel het!

goed gevoeld Len ! Mijn pakketje is aangekomen.
1 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 17 Mei 2017, 17:38

Ik zal wel weer de laatste zijn dan :o
1 x
Afbeelding

FGG
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 18 Mei 2017, 14:09

wrc1 schreef:Kunnen jullie me aub een beetje op weg zetten hoe ik dit best aanpak. Proeven jullie meerdere keren van zo een sample, verschillende tijdstippen,..... Kortom : HELP !!!

Ik heb ook geen ervaringen met VBT's maar ik kan je wel vertellen hoe ik 't aanpak. Ik denk dat je uit de flesjes wel 2 of 3 drams kan scheneken, ik schenk dus een klein beetje in een glas. Laat 'm even tot rust komen. Vervolgens eerst eens ruiken, flink die gok er in, en noteer wat je ruikt. Sommige mensen herkennen de meest woeste dingen, ik kom vaak niet verder dan wat fruitsoorten, vanille, hout, peper, lijm. Daarna maar eens een nipje, flink rond laten gaan en proberen smaken te herkennen en eventueel te matchen met wat je net geroken hebt. Heb je 't idee dat het ABV hoog is dan zou je een drupje water kunnen toevoegen en het ritueel nog eens herhalen. Check ook even hoe lang de sensatie blijft hangen voor de afdronk. Er is geen goed of fout in wat jij ruikt, proeft en ervaart.

Hopelijk helpt dit wat.
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 18 Mei 2017, 14:29

Wellicht is het een idee dat er niet 40 man WRC1 (goedbedoeld) advies gaan geven hier?

Denk dat hetgeen Nino en Paul aangeven ruimschoots voldoende is voor Bart. ;)
3 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

edwinedje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 22 Mei 2017, 11:26

Len schreef:Ik zal wel weer de laatste zijn dan :o

Net terug van een weekje vakantie en het doosje op mijn buro gevonden... ben ik dan de laatste?
:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

FGG
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 22 Mei 2017, 12:36

edwinedje schreef:
Len schreef:Ik zal wel weer de laatste zijn dan :o
... ben ik dan de laatste?
:Slainte

Ik vrees van wel. :lol:
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-9”