Proeven van mijn samples

Hebben meerdere mensen een sampleset aangeschaft van een ander lid van HWF? Dan kan het leuk zijn om van gedachten te wisselen over de smaak en het oordeel over de whiskies. Let op: geldt niet voor los aangeschafte samples.
Toonzo
Actief lid
Actief lid

Proeven van mijn samples

Ongelezen berichtdoor Toonzo » 16 Jan 2022, 19:43

Dit is een nieuwe avontuur voor me, ik ben dus een echte whisky noob. Ik dronk af en toe wel eens een whisky maar wist niet precies wat en kon het ook niet echt benoemen. Ik ben er nu maar wat meer werk van aan het maken en heb van Roelof een mooie sampleset gekregen met instappers (zie hieronder). Mooie gelegenheid om kennis te maken veel verschillende smaken.

Ik lees deze dagen veel over whisky en zie de mooiste omschrijvingen over smaken. Ik heb meestal wel een beeld een omschrijving van een smaak maar het zelf herkennen en benoemen van is nog wel een uitdaging. Hoe zijn jullie hiermee begonnen? Veel proeven en er uitgebreid de tijd voor nemen denk ik? Geeft het proeven altijd wel ruimte voor discussie of wordt het in de loop van de jaren beter als je meer 'ervaring' hebt?

Dit staat me te wachten:

Aberlour A'bunadh batch #67
Ardbeg An Oa
Balvenie 14-year-old Caribbean Cask
Benromach 10-year-old
Big Peat DL
Bowmore 10-year-old
Bunnahabhain 12-year-old
Clynelish 14-year-old
Cragganmore 1997
Four Roses Single Barrel
Glendronach 12-year-old Original
Glenfarclas 105
Glenlivet 12 Illicit still
Glenmorangie Lasanta
Kilchoman Machir Bay
Lagavulin 16-year-old
Lagavulin 1999
Laphroaig PX Cask
Laphroaig Quarter Cask
Ledaig 10-year-old
Loch Lomond 7-year-old
Macallan 12-year-old
Oban 2000
Port Charlotte 10-year-old
Talisker 2010
Tamdhu 15-year-old
Laatst gewijzigd door Toonzo op 31 Jan 2022, 14:18, 6 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Proeven van mijn samples

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Jan 2022, 19:47

Toonzo schreef:Hoe zijn jullie hiermee begonnen? Veel proeven en er uitgebreid de tijd voor nemen denk ik? Geeft het proeven altijd wel ruimte voor discussie of wordt het in de loop van de jaren beter als je meer 'ervaring' hebt?

Wat je in het begin al erg kan helpen is filmpjes kijken van bekende whisky youtubers zoals Ralfy, terwijl je die dram ook zelf in het glas hebt. Dat kan al erg verhelderend zijn.
Daarnaast kan je natuurlijk ook niks fout doen bij het proeven, wat jij uit een whisky haalt, haal jij uit een whisky. Zo simpel is dat :hoedaf.
1 x
Afbeelding

Toonzo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Toonzo » 16 Jan 2022, 19:51

Ja, dat was een goede tip van je. Filmpje kijken van Ralfy, luisteren wat hij zegt en ondertussen ook zelf ook proeven. Ik blijf het echter nog wel moeilijk vinden. :) Maar wel een leuke ontdekkingsreis.
0 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Jan 2022, 19:59

Hou het simpel voor jezelf. Termen als fruitig en kruidig zijn in het begin al mooie constateringen.
Na een tijdje merk je al dat je verschil tussen groen en rood fruit gaat opmerken.
1 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 16 Jan 2022, 20:41

Begin met lekker niet lekker, maar schrijf hem niet meteen af.. Ik ben enorm teruggekomen op Ledaig en Tamdhu..

Veel plezier met proeven, proeven en nog meer proeven. Ik heb er altijd heel veel plezier in.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 16 Jan 2022, 21:14

Maak het jezelf ook niet te moeilijk en leg de lat niet te hoog. Het gaat erom dat het jouw ‘reis’ is. Ruik, Proef, geniet op de manier die jou past. Er is geen ‘moeten’ in uitgebreide proefnotities schrijven met ingewikkelde of specifieke smaken/sensaties/associaties. Smaaknotities kunnen soms net een wedstrijdje creativiteit lijken, laat je daar niet door van de wijs brengen :goedgedaan Het belangrijkste is dat je geniet. Al het andere is bijzaak!

Als je toch ergens wilt beginnen omdat je het ook leuk/interessant vindt om gedetailleerder te kunnen omschrijven: Houdt het abstract ;)
Stap 1 kan zijn: Niet lekker, beetje lekker, lekker, erg lekker of super lekker. Zoet, zuur, bitter, droog, soepel, dik, dun, scherp, zacht. Sterke geuren of juist milde. Je kunt al heel veel omschrijven met dit soort begrippen.
Stap 2 kan je dingen proberen toe te voegen als fruitig, kruidig, vettig, olie-achtig, floraal, grassig enzovoorts.
Stap 3 kan je onderscheid gaan proberen te maken in fruitsoorten: boomgaard fruit, tropisch fruit, citrusfruit, rood fruit, rijp/onrijp, gedroogd fruit, milde kruiden, pittige kruiden, Arabische kruiden, groene (tuin)kruiden of mediterraans enz enz. Of zelfs al wat concrete namen.

Gaandeweg ga je vanzelf een keer merken dat iets je heel erg doet denken aan meloen ofzo. Niks is daarin goed en niks is fout. Elke geurbibliotheek van iedereen is uniek, subjectief en volledig afhankelijk van wat je in je leven hebt ‘leren’ ruiken. Jij ruikt wat jij ruikt. Eet je nooit abrikozen, zal je ook niet snel die geur/smaak herkennen om maar wat te noemen. Eet je dagelijks een appel en vanille yoghurt dan zal je dat juist heel snel herkennen.
Met ervaring zal je merken dat je sneller, creatiever en specifieker kunt omschrijven en verbanden gaat leggen. Bv. Een ‘typische oude stijl whisky’ die je gaat herkennen omdat je inmiddels veel ouder spul hebt gehad.
‘Discussie’ rond smaaknotities dekt de lading niet vind ik. Iedereen neemt anders waar. Wat ik al zei: niks is goed, niks is fout. Laat je niet van de wijs brengen als iemand het ‘dom’ zou vinden dat je zoethout ruikt. Het kan je overigens ook helpen om smaaknotities van anderen op whiskybase te lezen als je aan een whisky zit. Soms ruik je iets heel herkenbaars en kan je de vinger er net niet op leggen. Als je t dan ziet staan bij iemand denk je ‘JA! Dat bedoelde ik!’ En daar leer je weer van.

En als dat niet komt, ook helemaal niet erg! Als je maar geniet van je borrel! :bigsmile

Ralfy vind ik een sympathieke vent met een schat aan kennis over whisky en andere distillaten. Ik vind zelf alleen wel dat hij in z’n smaak/geur notities erg uit de bocht kan vliegen. Hij heeft, vind ik, soms de neiging om een giga scala aan dingen op te noemen dat het op een punt komt dat ik denk ‘yeah right, neem dr nog 1 of noem er nog 2 en je hebt alle bestaande geuren en smaken wel gehad’ :P
Maar leerzaam is het 110%! Die man bezit waarschijnlijk meer know how dan iedereen hier bij elkaar.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 17 Jan 2022, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 17 Jan 2022, 10:13

Een flavour wheel wil ook nog wel eens helpen als een soort geheugensteun, zeker bij een whisky met een vrij breed geur- en smaakpalet. Deels nuttig als je wellicht niet op een bepaalde geur of smaak kunt komen, maar ook om dingen die je in eerste instantie over het hoofd 'ziet' alsnog te herkennen.

Oh, en 2 of 3 drams naast elkaar proeven kan ook heel verhelderend werken. Als beginner zou ik dan gaan voor een bourbon cask vs. een sherry cask of peated vs. non-peated etc. Als je verder komt wordt het interessant om bijvoorbeeld 2 dingen van dezelfde distillery naast elkaar te proeven. Bijvoorbeeld de Laga 16 naast de distillers edition. En uiteindelijk wordt dat dan single cask bottelingen van een bepaalde vintage naast zustervaten van dezelfde distillatiedatum zetten o.i.d. :nat
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Jan 2022, 11:03

Cask1988 schreef:Iedereen neemt anders waar. Wat ik al zei: niks is goed, niks is fout. Laat je niet van de wijs brengen als iemand het ‘dom’ zou vinden dat je zoethout ruikt. Het kan je overigens ook helpen om smaaknotities van anderen op whiskybase te lezen als je aan een whisky zit. Soms ruik je iets heel herkenbaars en kan je de vinger er net niet op leggen. Als je t dan ziet staan bij iemand denk je ‘JA! Dat bedoelde ik!’ En daar leer je weer van.

Moet ik eens een smaaknotitie geven..... Nee, dan vallen alle heren weer over het feit dat ik kennis van zake heb van de arie van Satan. :gnif :gnif
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Jan 2022, 13:59

defeatless schreef:Moet ik eens een smaaknotitie geven..... Nee, dan vallen alle heren weer over het feit dat ik kennis van zake heb van de arie van Satan. :gnif :gnif

Je hebt overal uitzonderingen natuurlijk :P
1 x
Afbeelding

Tijnsel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tijnsel » 17 Jan 2022, 14:17

Flavour wheel is idd wel een goede tip. Op de Malt website staat wel een aardig artikel met illustraties:

https://malt-review.com/2015/09/10/whis ... ur-charts/
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 18 Jan 2022, 19:44

:hoedaf

Gewoon proeven en voor jezelf beslissen:
Neu, lekker of fantastisch.

Werk voor mij prima.
4 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Toonzo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Toonzo » 19 Jan 2022, 23:20

Aankomend weekend ga ik er weer even goed voor zitten. Het is wel een leuke ontdekkingsreis zo. :Slainte
1 x
Afbeelding

Toonzo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Toonzo » 31 Jan 2022, 07:15

Gisteren de Ardberg An Oa geprobeerd, Dat was wel een rookbom zeg! Lekkere smaak maar de rook was voor mij veel te overheersend. Wel een mooi contrast met de andere fruitige drams die ik eerder heb geprobeerd. Ik weet nu wel dat rokerig niet zo mijn ding is.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 31 Jan 2022, 09:06

Toonzo schreef: Wel een mooi contrast met de andere fruitige drams die ik eerder heb geprobeerd. Ik weet nu wel dat rokerig niet zo mijn ding is.

Als je nog niet zo ervaren bent met peat is Ardbeg wel gelijk vrij heftig. Probeer eens wat milder geturfde whiskies. Bv een Bowmore of een Ardmore ;) dat is een stuk milder allemaal en geeft een heel andere beleving. De Bowmore 10 staat in je lijstje zie ik. Goeie om eens te vergelijken met die heftige rookbommen.
0 x
Afbeelding

Toonzo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Toonzo » 31 Jan 2022, 14:17

Ik was inderdaad bij de wat fruitige blijven hangen en dacht even voor wat contrast te gaan zorgen. Nou, dat lukt wel met die Ardberg! :) Rook was wel duidelijk! Maar inderdaad, nu eerst maar er even er tussenin gaan zitten. De Bowmore is de volgende.
:Slainte

Aberlour A'bunadh batch #67
Ardbeg An Oa
Balvenie 14-year-old Caribbean Cask
Benromach 10-year-old
Big Peat DL
Bowmore 10-year-old
Bunnahabhain 12-year-old
Clynelish 14-year-old
Cragganmore 1997
Four Roses Single Barrel
Glendronach 12-year-old Original
Glenfarclas 105
Glenlivet 12 Illicit still
Glenmorangie Lasanta
Kilchoman Machir Bay
Lagavulin 16-year-old
Lagavulin 1999
Laphroaig PX Cask
Laphroaig Quarter Cask
Ledaig 10-year-old
Loch Lomond 7-year-old
Macallan 12-year-old
Oban 2000
Port Charlotte 10-year-old
Talisker 2010
Tamdhu 15-year-old
2 x
Afbeelding

Terug naar “Proefnotities, scores en discussie over samplesets die via leden van HWF zijn verkregen”