#???

Moderator: Bram84

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: #???

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 23 Dec 2016, 18:24

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen, dus gaan met die banaan!

Geur: amandelspijs (kerststol) en frisse citroentjes. Na een tijdje ook perzik.

Smaak: lekker vettig en zeer smooth. Net een hap slagroomgebak. In de smaak lijkt ook wat hoestsnoep (menthol) te zitten.

Finish: niet heel spectaculair, maar dat vettige/romige mondgevoel nodigt wel uit tot een volgende nip.

Gok: deze doet mij heel erg denken aan de Nikka Coffey Malt. Zou het zijn broertje de Nikka Coffey Grain zijn?

Oordeel: ik lust dit wel. Lekker ontspannen snoepen met een glaasje van dit drankje.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 23 Dec 2016, 23:53

Vanavond ook het blinde sample genuttigd.
Eerst even een uurtje in het glas laten rusten. Natuurlijk wel direct een eerste geur indruk: Lijm en banaan!
Na een uurtje nog eens ruiken, geur lijkt nu opeens een stuk afgevlakt. Glaasje handwarmen, nu komt de geur iets meer opzetten, maar blijft aan de dunne kant.
In het begin is het nog steeds wat lijm en banaan, maar naarmate ik het glas wat opwarmt verdwijnt de lijmlucht, banaan blijft nadrukkelijk aanwezig, nu komt ook vanille door, amandelspijs, citrus. Op het laatst blijft daarvan uiteindelijk vooral de banaan en amandel over.
Geur is aangenaam, maar blijft licht.
De smaak dan, eerste nip: Banaan en kauwgomballen! Lekker, en al veel meer sprekend dan de geur. aanvankelijk licht pepertje maar die verdwijnt na een paar nipjes. Dan komt er ook een zuurtje naar voren, citrus, en specifiek misschien ook sinaasappel. En houttonen. En zelfs lijkt ook wat kokos door te komen. Opeens krijg ik nu associaties met een specifieke zonnebrandcreme die ik ooit eens gebruikt heb voor een paar zonnebank-sessies, Australian Gold... Was ook een mix van vooral banaan en kauwgomballen.
De finish is aanvankelijk het scherpst/peperigst, en banaan. Na de eerste nipjes lijkt de finish wat kort, maar die wordt daarna toch wat langer. Sinaasappel ook weer, en houttonen. In de verte zingt de kauwgomballen zoetheid nog wat rond.

Oordeel: tja, de geur is erg magertjes, geeft nog weinig prijs. De smaak is dan opeens een stukje voller dan je door de geur zou verwachten. En eigenlijk geldt dat ook voor de finish. Het is zeker níet waterig, mede door het redelijke Abv (schat ik), zo richting 50%.
Ik zou hem al met al zo 82-83 punten scoren, geur en smaak is op zich heel lekker en veelbelovend, maar dus wat magertjes al met al, whisky is denk ik nog wat aan de jonge kant.
Een distillery durf ik nog niet te noemen, te weinig bekend nog met de Grains, hopelijk leren we die signaturen gaandeweg een beetje kennen :bigsmile .
0 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 24 Dec 2016, 13:26

Ik heb hem gisteren ook geproefd en ik kan weinig meer toevoegen aan de voorgaande smaak notities. Wat ik wel opvallen vond is dat de geur niet heel erg kenmerkend is voor grain whisky. Ja je ruikt wel lijm, maar zeker niet zo expressief als bij andere grain's. 84 punten wat mij betreft.
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 24 Dec 2016, 14:19

Voor mij is het natuurlijk een beetje makkelijker om in een richting te denken... Om mezelf niet te bedotten, even geen opzoek werk over dit graantje... Gewoon zintuigen hun werk laten doen.
Hier alvast wat bescheiden notes om jullie (nog) niet te veel te verklappen :bigsmile

Wat een heerlijke zoete neus; uiteraard een stevige geur van vanille (had ik ook wel verwacht)
Het zoete van caramel (fudge) en kokosschilfers...
In eerste instantie hetgeen dat grains zo kenmerkt: de lijmgeur waar ik zo verzot op ben, in combinatie met de zoete geuren: heerlijk... Lijmgeur vermindert na een poosje, maar verlaat nooit het glas... Snuffelen, snuffelen....
Je kan jezelf eens goed laten gaan met je neus in het glas, geen enkele prikkel van alcohol.. Deze whisky blijft superzacht in de neus, zelfs na een een diepe snuif. Love it.
Het lijkt me dan ook zeer logisch na het waarnemen van deze geuren, waar deze jonge oude dame heeft in liggen rijpen :lekker
Je verwacht een zoete, zwemerige, volle smaak van vanille in je mond na zo een neusje... En dat krijg je ook, wel met een klein pepertje dat de mond redelijk wat opwarmt bij het walsen van deze whisky.
De finish laat een klein bittertje achter dat ik best wel kan wennen na een poosje.

De eerste proefronde zit erop... (45min)
Lichaamswarmte doet meer dan goed bij het nosen en proeven van deze grain. Voor mij persoonlijk is de neus het beste aan deze whisky (88/89pt)
Smaak en finish blijf ik ietwat op mijn honger zitten... Bij de tweede proefronde ga ik deze eens wat openingstijd geven in het glas en nogmaals opnieuw met m'n zintuigen laten kennismaken.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Dec 2016, 18:35

Nose: 85
Initial Taste: 85
Body: 86
Finish: 85

Initieel veel lijm in de neus. Ook de alcohol is vrij aanwezig. Dennennaalden, oregano, karamel, honing, kruiden/specerijen, sinaasappel, vanille, banaan, kaneel, chilipeper, eikenhout, pure chocolade. Nieuwe geurnotitie: halfvolle melk. Ik gok op een jonge Girvan 2006. Heb het idee dat ik deze whisky al eens op heb maar toen beter beviel.. :lol:
0 x
2 ∞ & →

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 24 Dec 2016, 22:53

squaadgras schreef:Halfvolle melk

Campina? Bruine of wit met zwarte koe... :gnif
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 24 Dec 2016, 23:04

Zure.

Voortaan niet meer afvullen in je roze string s.v.p.

:gnif
4 x
2 ∞ & →

Bert71
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Bert71 » 24 Dec 2016, 23:14

Heb gisteravond de helft van het sample geproefd en vanavond de tweede helft. in de neus is het in eerste instantie moeilijk om naast de lijm iets anders te ontdekken. Een uurtje later komt er enorm veel zoetigheid los. Snoepjes, hubbabubba kauwgom, vanille, banaan, suikerspin.

Dat maakt nieuwsgierig naar de smaak. Toch wel wat alcohol wel meer dan 50% gok ik, vanilletonen een klein pepertje en ook de zoetigheid komt terug. De finish is middellang met zoetigheid en hout. Een aangename dram waardoor ik al zin krijg in de overige samples. 85 punten zou ik zeggen.
0 x

Lowrider76
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Lowrider76 » 25 Dec 2016, 12:12

Gisteren ook geproefd.
Veel vanille en banaan, in de smaak iets van mint, houttonen ook.
De associatie met kauwgom hierboven begrijp ik wel.

Ik had de halfvolle melk notitie al gelezen bij Soren en als ik een proefnotitie lees, dan proef ik het zelf meteen ook, maar ik dacht ook iets weeïgs te proeven, dus ik snap het wel.

In het kort; lekkere neus en smaak, finish wat aan de korte kant.

Ben benieuwd naar de volgende!
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 27 Dec 2016, 00:04

Ik ben er ook aan begonnen. Half mystery sample, geproefd naast deze https://www.whiskybase.com/whisky/77852/girvan-2006-whb op basis van de commentaren. Initieel een felle lijmgeur, na een tiental minuutjes is die zo goed als weg. Ook die zure melk-achtige geur vind ik terug, en iets cake-achtigs. Maar vooral vanille, banaan en ja die kauwgomballen.
De smaak, vanille, banaan en een klein pepertje ook. Lekker romige body!
Vrij korte finish waar ik iets van citrus naar voren voel komen.
Alcohol ergens net onder de 50%? Hij is heel goed geintegreerd, mocht wat meer punch hebben.

De neus is toch heel anders dan de girvan (zuurder, meer lijm), en de finish is korter. De girvan 2006whb is het volgens mij dus niet, wat dan wel... tja geen idee.
Op basis van ronde 1, 83punten. Nog een half sampletje over.
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Dec 2016, 18:33

Ook ik heb nu het mystery sample (half) geproefd.
Ik heb jullie notes niet vooraf gelezen, dus wellicht val ik nu flink in herhaling...

Neus:
Initieel vooral velpon en banaan. Na wat meer tijd ook vers hout en vanille, ook wat puntenslijpsel gevolgd door amandelen. De velpon is ondertussen weg, de banaan niet
Smaak:
banaan, citrus (meer mandarijnen dan sinaasappels), vers hout, vanille, en een hint van peper.
Finish:
eerst lijkt vooral de zoetigheid het langst hangen - amandelspijs met vanille, maar na een paar slokjes komt het pepertje juist terug, en iets fris-zurigs (kwark?) Het mondgevoel is behoorlijk zacht en romig
ABV: ik gok rond de 45%

Geen idee wat het is, mijn grain ervaring moet nu juist van deze proeverij gaan komen ;)
1 x
Afbeelding

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 14 Jan 2017, 19:52

#???

Color: strogeel
Nose: de eerste snuif megaveel lijm (velpon), de eerste tijd haal ik er niets anders uit. Daarna zoetig (suikerspin) en vanille. Ik gok een bourbonvat/amerikaans eiken. Soms komt er iets van een grassige toon door (21)
Taste: veel vanille, pittig zoetje, I like! (22)
Balance: met mijn beperkte whiskykennis zeg ik dat deze whisky prima in balans is, complexiteit valt ietwat tegen (22)
Finish: mediumlang, vrij zacht (21)

86/100; ik gok dat deze rakker niet al te oud is <10 y. Alcohol rond de 52%. Hij kon mij wel bekoren, dank Bram :goedgedaan . Ben zeer benieuwd naar de volgende!
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 16 Jan 2017, 12:49

Toontje schreef: Ben zeer benieuwd naar de volgende!

Beetje doordrinken dan. Sample #1 hebben we ook al gehad. :lekker
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 16 Jan 2017, 14:33

FGG schreef:
Toontje schreef: Ben zeer benieuwd naar de volgende!

Beetje doordrinken dan. Sample #1 hebben we ook al gehad. :lekker

Ik ook hoor, zie het daarvoor bestemde topic ;)
1 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 18 Mar 2017, 19:01

Al iemand die een gokje wil wagen? Deze IB is in 2011 opgericht door ene Mr Hart. Zowel grains, blends en zeker ook single Malts zijn voor deze jongens niet vreemd.
We zoeken een rakker uit the 80ies die vorig jaar op fles is gegaan.... Rarara...
0 x

Terug naar “Grain Tasting 2017”