#10 Invergordon 1964 JW

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

#10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 23:50

image.jpg
image.jpg (4.28 KiB) 2599 keer bekeken

Laatste halte van de grain tasting 2017. Hopelijk hebben jullie genoten, nieuwe smaken ontdekt.

Vanaf nu is uitkijken naar het volgend VBT van Paul en Edwin.

Graag verwelkom ik jullie opnieuw in 2018!
Maar eerst eindigen en dat doen we met deze 48yo :o
Reacties vanaf 18 Maart

Enjoy!
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor defeatless » 18 Mar 2017, 19:09

Mooi daar gaat ie dan:

Neus:
D'r zit niet echt veel lucht aan...... Wat hout, gras, vanille, munt en eucalyptus. Maar je moet het met een lampje zoeken.
Ben wat huiverig met water, aangezien je die hele oude whisky's nogal snel verzuipt.

Smaak:
ZOOOOOOWWWWWHÉ! Dat is even 100% het tegenovergestelde van de neus. Een explosie van zoetigheid, vanille, basterdsuiker, hout, potloodslijpsel. Wel is de whisky licht zurig, niet heel storend, maar ik snap wel dat ze niet hebben gewacht tot de 50 jaar.

Body:
Vol vettig en romig

Finish:
Medium. Vanille roomijs en hout.

Commentaar:
Een mooie ouwe! 87 punten. De balans is er niet helemaal, althans niet binnen de neus, smaak en finish. De neus is niet heel interessant, de smaak is 90 punten en de finish is wat vlak en kort. Desalniettemin een goeie grain!
1 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor fjharms » 18 Mar 2017, 20:28

Voor mij juist het tegenovergestelde van wat Defeatless schrijft... neus nog wel een beetje interessant, maar daarna ????

N: initieel minder lijm dan de meeste voorgaande. Wel een forse dosis hout, zaagsel en puntenslijpsel. Na wat tijd komen er specerijen bij - kaneel, kruidnagel, met een zoet randje - donkere basterdsuiker

S: eerste slok na 15 min. Vrij scherp, scherper dan verwacht op basis van ABV. Ook minder zoet dan de geur doet vermoeden. Beetje tannineus, - flink wat hout, met bitters, met op de achtergrond een subtiel zoetje
Toch maar even wat langer gewacht.
Nu is het scherpe eraf, het blijft een enorme houtbak (neigend naar puntenslijpsel) met een bittertje.

F: eerst wel romig , maar wel heel veel hout, hout , hout en hout, trekt op den duur iets wrang weg

De neus belooft toch wel meer dan de smaak waarmaakt. Jammer... dit is duidelijk niet mijn type whisky
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Mar 2017, 02:22

Prachtig hoe geur, smaak en beleving dus kunnen verschillen :lol: .
Ik ben het deels met zowel Francoise en Defeatless eens én oneens, oftewel:
Wat een heerlijke whisky, zowel in geur als smaak!

Geur:
Vlak na het inschenken nog Velpon lijm, maar na een uurtje: Heerlijk zoet, vanille, banaan, hout. De zweem van eucalyptus haal ik er ook uit.

Smaak:
Zoet! Vol, romig. Vanille, banaan. Op de achtergrond een heel licht zuurtje. Wat houtinvloeden. Na een tijdje zelfs een snoepachtige zoetheid.

Finish:
Nu wordt ie zo nu en dan ietwat scherp/peperig, maar totaal niet onaangenaam. Stevig. Lang, warm, zoet. Vanille, banaan, hout-invloeden. Later komt ook in de afdronk die snoepachtige zoetheid erbij, een jellybeans achtige nasmaak blijft over.

Conclusie:
Vooraf (net als vorige week) erg hoge verwachtingen gezien de leeftijd, en deze keer viel het absoluut niet tegen! Ik vond dit een genot om te ruiken en drinken. Mooi in balans (juist), de geur, smaak en finish mooi in elkaars verlengde. Heerlijk vol en zoet, banaan en snoepachtig.
Voor mij gewoon een dikke 90 punten hoor, ik kan hier geen minpuntje aan ontdekken.
Waardige afsluiter van de Grain tasting! :goedgedaan
1 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 19 Mar 2017, 08:33

Ik heb deze head-to-head geproefd met de Caledonian.

Geur: lijkt haast een oude single malt. Deze is meer van de vanille en koek (havemoutkoek en boterkoek) dan de Caledonian.
Ook deze verraadt zijn leeftijd door een instrumentenmakersgeur. Hout, lak en antiek.
Qua geur vind ik de Caledonian interessanter.

Smaak: een klein beetje dun, maar ook deze droogt niet echt uit. De smaak is frisser dan de Caledonian, meer pepermunt/dennenachtige frisheid.

Finish: een aangename indruk van suikergoed (borstplaat).

Oordeel: 89 pt. Dezelfde score als de Caledonian. De Caledonian vind ik qua smaak een tikje minder dan de Invergordon die meer richting koekjes en snoepgoed gaat. Ze lijken best wel op elkaar, maar zijn toch gelukkig verschillend genoeg.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 19 Mar 2017, 11:26

Voor mij geldt hetzelfde als voor Dre, dus ik zal zijn verhaal niet herhalen. Mooie afsluiter.
0 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor MacErik » 19 Mar 2017, 16:33

De laatste.... :Cry

De verwachtingen weer hooggespannen, net als vorige week.
Nu wordt de verwachting meer dan ingelost: wat een heerlijke grain is dit!
3 kwartiertjes laten staan, lekker opwarmen in je handen......WOW!!!: zo is het vast bedoeld!!
Kan wel zeggen dat ik een Grain fan (ben geworden), jammer dat het is afgelopen: maar ik heb voor mijzelf al; een Cambus 25 en een Port Dundas 12 Y opengetrokken. Haalt het trouwens niet bij deze...maar toch, lekker!

Ik ga geen nieuwe termen/beschrijvingen meer toevoegen, fantastisch de beschrijvingen die jullie allemaal geven. Vaak heel herkenbaar als je het "weet" , maar zelf waarschijnlijk nooit opgekomen....... Alles is wel gezegd en sluit me volledig aan bij de beschrijving van Dre.
Voor mij is dit overigens de topper uit de serie met een waardering van 91 punten. :hoedaf

Bram: bedankt voor deze voortreffelijke grain sessie: ik ben echt fan geworden en heb er van genoten. Met name de Invergordons zijn voor mij mooie grains. Wordt nog lastig wat betaalbaar mooi oud spul te bemachtigen.....

Hulde aan Bram, en hopelijk volgend jaar weer wat moois :respect
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Mar 2017, 20:20

De laatste sample van deze prachtige tasting:

Direct na inschenken:
Neus: Uiteraard lijm maar minder dan bij eerdere samples. Zoete fruittonen. Banaan. Hout.
Smaak: Zoet en scherp. Banaan en peper. Bijterig ondanks normaal ABV.
Body: Vol en romig.
Finish: Medium.

Na een uur:
Neus: Minder lijm, minder zoet. Kruidig. Peper, kruidnagel.
Smaak: Heel kruidig. Peper, kruidnagel, nootmuskaat. Iets zachter geworden.
Body: Vol, romig, kruidig.
Finish: Lang.

Een stevige whisky met een volle smaak vol verrassingen: zoet, kruidig, romig. Erg fijne dram.

Score : 88-92
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 19 Mar 2017, 20:35

De afsluiter. Uit 1964, Halleluja dat is 22jaar voor ik werd geproduceerd… Nogmaals bedankt Bram!

Neus: Veel lijm. Wachten dus. Kwartiertje later vanille en banaan zoals wel vaker, maar ook redelijk wat antiek hout, wat zijn leeftijd verraadt. Dit oudje lijkt snel klaar voor een slokje. Later parfum, zoete beertjes (alsof je bij Hariboo bent) en munt.

Smaak: Nice, very nice. Best nog veel alcohol zo lijkt, zou het zeker hoger geschat hebben.
Banaan, vanille, hout, munt. Een beetje the usual weer, met de typische grainsmaak... Mooie balans wel tussen zoet, zurig en een tikje bitter. Complexe 48jarige dus.

Finish: Lang en scherper dan de 44% doet vermoeden. Vanille, banaan, hout, zoete beertjes, peper en cappuccino. Zeer verfrissend ook, dat zal de munt zijn.

Commentaar: Prachtige afsluiter van een mooie ontdekkingstocht door het grainlandschap. 90punten. Heel erg blij met mn 4 open grain’s!
1 x

Gebruikersavatar
Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 622
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 21:36
Locatie: Nijmegen

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor Toontje » 19 Mar 2017, 21:16

Dre heeft al neergepend wat ook ik tegenkwam. Aboluut een geweldige whisky, zowel de geur als (vooral ook) de smaak vond ik top! Ik heb erna nog even een 30-jarige single malt als referentie genipt, maar die kon er bij lange na niet aan tippen. 91/100. Ook hiervoor geldt weer: iemand nog samples van deze? :duimop
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 19 Mar 2017, 21:20

Toontje schreef:Dre heeft al neergepend wat ook ik tegenkwam. Aboluut een geweldige whisky, zowel de geur als (vooral ook) de smaak vond ik top! Ik heb erna nog even een 30-jarige single malt als referentie genipt, maar die kon er bij lange na niet aan tippen. 91/100. Ook hiervoor geldt weer: iemand nog samples van deze? :duimop


Als je 299€ wil neertellen, heb je meteen een grote samplefles.. Veel goedkoper zit er niet in vrees ik
http://maltharry.de/Invergordon-1964/13 ... Train-Line
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: #10 Invergordon 1964 JW

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 19 Mar 2017, 22:31

Zo het laatste sampeltje bekeken, besnuffeld en geproefd.
Wat ik ruik vind ik licht en luchtig zal ik maar zeggen, natuurlijk uiteindelijk wel weer dat typische grain luchtje, dat ik met aceton associeer. Zwavel ook, vanille/banaan en zelfs iets van koffie en tenslotte nog iets zurigs...
Maar dit alles wel (te?) vaag waarneembaar.
Wat ik proef treft me echter vol. Alles wat ik (met moeite ruik) komt in de smaak met volle kracht terug.
Heerlijk. Ik ben het met Alex eens een goede 90er wat betreft de smaak. Een waardige afsluiting van deze tasting althans dat vind ik. En die score was ik geloof ik bij mijn notities in dit verband nog niet tegen gekomen dacht ik.
In mijn herinnering komt nu ik dit schrijf ook steeds de North British terug. Die vond ik ook top.
Hij komt bij mij op twee.
0 x


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast