#7 Carsebridge 1982 MBl

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

#7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 23:11

image.jpg
image.jpg (6.02 KiB) 2810 keer bekeken

Januari 2016 is de start van een nieuwe bottling serie genaamd The Grainman. Ondertussen al 10 Grains op de markt gebracht, waaronder 2 Carsebridge: Cask 74681 en 74679(degene die wij zullen proeven)
Reacties kunnen vanaf 25 Feb 2017.
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Feb 2017, 00:22

Per abuis al op donderdagavond ingeschonken, maar dat doet er eigenlijk niet zo toe.

Direct na inschenken:
Neus: Lijm, maar minder dan bij de vorige samples. Vanille, wat banaan. Ik ruik iets scherps, pepertje of zo.
Smaak: Lastig. Het pepertje kun je proeven. Complexe smaak.
Body: Licht romig.
Finish: Medium.

Na anderhalf uur:
Neus: Nog steeds een sterke neus. Kruidig. Peper, kruidnagel, nootmuskaat, zoiets dergelijks.
Smaak: Sterk, scherp, kruidig. Pittige dram..
Body: Romig en vol.
Finish: Medium tot lang.

Een pittige dram met een zeer kruidig karakter. Niet eentje die je ff wegtikt. Complex.

Score: 86-90
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor Dre » 25 Feb 2017, 01:01

Geur:
Aanvankelijk zoet en lichtjes lijmgeur, na ca. een uurtje is die lijmlucht helemaal weg: zoet blijft over, vanille, en kreeg ook sterke associaties met rum. Geur is overigens niet héél nadrukkelijk aanwezig.

Smaak:
Redelijk stevig vanwege wat hoger Abv, maar toch uiterst vriendelijk. Zoet, vanille, toffee, karamel, melkchocolade. Na een tijdje steeds meer zoetheid van snoep of kauwgomballen.

Finish:
Nu een licht pepertje, redelijk lang, zoet weer, vanille, karamel. Houtinvloeden. En ook hier later weer die zoetheid van snoep/kauwgomballen.

Conclusie:
Een goede, solide grain, erg aangenaam, zonder echt 'mindblowing' te zijn. De geur blijft iets achter bij de smaak/body, daardoor kom ik gemiddeld genomen op zo'n 87 punten uit.
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor defeatless » 25 Feb 2017, 11:39

Geur:
(half uurtje laten staan) Fruitig, banaan, gedroogde kiwi en citrus. Hint van gras en licht houtig.

Smaak:
Zoet als in zoethout. Vanille en bourbon invloeden. Nog meer bourbon invloeden, nog meer bourbon invloeden. Hout

Body:
Zijdezacht, maar niet zozeer romig of olie-achtig (chill

Finish:
Medium lengte. Gember, zoete bourbon invloeden. Houtig en trekt iets zurig weg.

Commentaar: Daar zat nog wel een litertje of wat bourbon in het vat volgens mij. 88 punten, want ik vond het wel erg lekker. Was deze whisky wat voller en vetter geweest was het zeker 90ptn.
1 x

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 25 Feb 2017, 17:16

Dit is toch wel een lekkere grain hoor 88 puntjes wat mij betreft, en nog even over de invergordon 30yr van de cwc , ik heb een fles open en drink regelmatig een drammetje, en uit de fles vond ik de zwavel echt nihil en vanuit de sample meer aanwezig, toch raar, maar uit de fles geef ik hem echt een dikke 89 punten, love it
1 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor MacErik » 25 Feb 2017, 17:25

Wederom een prima Grain :bigsmile

Direct na inschenken:
N; Lijm (niet echt storend), citroen, gras en vanille
T: lekker pittig, pepertje donkere choco-toffee, chocolade mouse

Na half uurtje (advies Alex)

N: Licht fruitig, sinaasappl en honing
T: stevige " bite" , cappuchino, chocolade mouse en pepertje
F: middellang
Conclusie: Lekkere dram, comples en aangenaam. Lijkt goed in balans. 88/89 pnt!
Bram: weer een prachtige whisky om te proeven, bedankt!
:Pipersmile
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Feb 2017, 19:08

Geur: naast de bekende bijgeurtjes van grain (lijm en metaal) zou ik deze eigenlijk best met een single malt kunnen verwarren. Hij heeft een bepaalde old school geur en fruitigheid naast typische oude-whisky-geuren als tabak en geoliede houten spullen.

Smaak: vol, zoet en zacht. Een zekere midden-oosterse kruidigheid (rozenwater). Dat drinkt wel erg lekker makkelijk weg. Ook sinaasappel en mandarijn.

Finish: boterzacht, zoet en kruidig. Nodigt direct uit tot nog een nip.

Oordeel: deze grain is sneller op dan mij lief is. Hij heeft trekken van een mooie oude single malt. Geen scherpe randjes en de bijsmaken die grain kan hebben zijn hier nauwelijks aanwezig.

Lekker! 89pt.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 26 Feb 2017, 15:22

Op zondagmiddag meteen aan de whisky, niet mn gewoonte ;).
Neus: Eerste indruk, banaan en vanille, klein lijmachtig luchtje ook (snel verdwenen). Blind zou ik dit op de neus waarschijnlijk niet zien als single grain. Verder een zoete fruitige neus met redelijk veel citroen, duidelijk een bourbonvat.

Smaak: Weeral, ja weeral die typische grain smaak. Mooi in balans, behoorlijk wat acohol maar niet teveel. Sinaasappel, mandarijn en cappuccino.
Body is opvallend dun, geen mooie druppels aan het glas.

Finish: Peperig en zoet, sinaasappel, mandarijn en cappuccino. Verder nog iets zurigs wat ik niet kan benoemen.

Commentaar: Klein beetje een tegenvaller voor een 33-jarige. Springt er op geen enkel vlak uit voor mij, 86puntjes.
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor fjharms » 26 Feb 2017, 16:22

N: initieel lichte velpon en een fikse dosis citrusschilletjes, met wat vanille en hout op de achtergrond. Na een half uur is het omgedraaid: vooral hout en vanille, met wat citrus op de achtergrond

S: veel hout, vanille, bijna zoals mijn zelfgemaakte vanille-extract (vanillestokjes die al maanden in rum staan). Ook melkchocola en caramel, en citrus. Heel subtiel bittertje (citrusschilletjes)

F: heel romig, bijna boterig in de mond. Flinke dosis zoete vanille en caramel achter een duidelijke hoeveelheid hout. Na meer tijd komen er ook nog wat specerijen bij, maar blijft vrij zoet. Na wat langer in het glas is het romige minder, en komt er een iets drogend effect bij.

Ook bij deze moet ik toch wennen aan die enorme dosis zoete vanille. Maar omdat er ook wat citrus-bittertjes en wat specerijen bij zitten kan ik deze toch wel waarderen.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 26 Feb 2017, 16:35

Nose: shoepolish, banaan, vanille!!!, lijm die zeer snel op de achtergrond verdwijnt, inderdaad kiwi Alex, na een poosje wat verbrand rubber? Hennep? Stro,
Taste: appelsientjes, vanille, leder, cappuccino, vettig mondgevoel
Finish: zeer licht drogend, middellang, ietsie pietsie pepertje, koffielikeur.

Voor mij persoonlijk valt deze minder in de smaak... Lager ABV, weinig punch...

N: 87
T: 86
B: 86
F: 86
P: 86
P: 87
2 x

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 26 Feb 2017, 20:48

Hmm, weer een lekker snoepje deze Carsebridge.
Neus direct na inschenken wat scherp en een beetje lijm maar vooral vanille, banaan en bubblegum. Alleen al de geur is zoet.
Na een uurtje komt er honing doorheen en wordt de banaan/vanille duidelijk. De lijmgeur is helemaal weg.
Smaak is vooral zoet en een beetje chemisch en wat scherp. Rozijnen en banaan, wederom bubblegum en vanille. Ook een beetje boenwas.
Finish met een pepertje, zoet en de banaan blijft aanwezig. Redelijk lang en een beetje droog.
Overall een mooie dram en een vriendelijke Grain.
Voor mij toch een 88 punten maar niet een alledaagse dram.
Fijn dat ik deze 33 jarige eens heb mogen proeven :goedgedaan
0 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 27 Feb 2017, 11:28

Heerlijk deze Caresebridge. Ik ruik vanille en sinaasappel, toch ook maar heel licht iets van zwavel.
De smaak is raak: vanille, orange, marsepein, caramel, geen overheersende alcohol. Een lekkere en evenwichtige dram. Een typische grain.
87/100
Denk dat ik tijdens de carnaval hier de volgende ook vast ga inschenken :D
Wat zie ik nu, die zoek ik al een tijdje. Tenminste als het om de Invergordon "uit Zweden" gaat. Staat op de Scotch Whisky Auctions en ga ik op bieden :lekker
Willen jullie mij svp mijn gang laten gaan daar...?
Paul had hem in de verkoop maar ik was te laat. Heb ik wel vaker de laatste tijd... :Scratch
Verder gaat het wel goed :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 01 Mar 2017, 22:17

Beetje vertraging opgelopen in het drinken, maar dat had dan wel tot gevolg dat ik er gisteren een paar na(ast) elkaar kon proeven. Voor deze Carsebridge heb ik geen nieuwe inzichten in wat anderen al gezegd hebben. Lijmgeur en nadat die weg is de typische banaan/vanille combo. Deze komt ook in de smaak terug. In de nasmaak zit dan nog een kleine verrassing met dat scherpe pepertje.

Op zich een prima dram, maar ik merk wel dat ik 'm meer van hetzelfde vind na de andere samples. Ik heb het punt bereikt dat ik het wel geloof met dit smaakprofiel. Spoiler alert: ik was in deze blij met de volgende :zwijg

Ik ga ook de voorzichtige conclusie trekken dat ik dit smaakprofiel dan wel lekker vind, maar dat ik de benodigde wachttijd daar niet tegen op vind wegen. Die lijm in het begin is wel een issue en ik heb in het algemeen toch de behoefte aan iets dat ik sneller kan opdrinken.
1 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 04 Mar 2017, 17:53

Zjoske schreef:Op zich een prima dram, maar ik merk wel dat ik 'm meer van hetzelfde vind na de andere samples. Ik heb het punt bereikt dat ik het wel geloof met dit smaakprofiel. Spoiler alert: ik was in deze blij met de volgende :zwijg

Ik ga ook de voorzichtige conclusie trekken dat ik dit smaakprofiel dan wel lekker vind, maar dat ik de benodigde wachttijd daar niet tegen op vind wegen. Die lijm in het begin is wel een issue en ik heb in het algemeen toch de behoefte aan iets dat ik sneller kan opdrinken.


Ik heb 'm nu in het glas en ik ben het eigenlijk wel eens met Zjoske.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast