#5 Dumbarton 1987 SWf

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

#5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 22:30

image.jpg
image.jpg (3.88 KiB) 2696 keer bekeken


Via een kennis in Zweden in contact gebracht met de eigenaar van Svensk-whiskyförmedling. Altijd leuk om rechtstreeks te kunnen kopen aan de bron. Later in deze grain-tasting komt deze IB nogmaals aan bod.

Ondertussen m'n brede broeken, pruik en hoge schoenen uit de kast gehaald... 11 Feb 17 is het tijd voor 80ies style.
0 x

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 11 Feb 2017, 12:54

Goed, de sneeuwman staat weer in de tuin. Tijd om weer lekker warm binnen te gaan zitten en hier een start te maken.

Het zal geen verrassing zijn: het begint weer met lijm. Wellicht eens wat verschillende soorten lijm gaan snuiven, zodat we het onderscheid kunnen duiden in de geur tussen hobbylijm, secondenlijm, behangplaksel en Pritt? Zo ver ben ik op moment in ieder geval nog niet en ik houd het op lijm. Na een half rust nog maar eens geroken. Ik meende een vleugje van iets (hazel)noterigs te ontdekken, maar dat werd vrijwel meteen weer overgenomen door de lijm.

Na nog een half uur was de lijmlucht weg en kregen eindelijk de tropische vruchten, banaan en vanille de overhand. Tijd voor een slokje. Lekker vol mondgevoel. Weer die banaan en vanille, maar ook iets bloemerigs. Erg zoet, dus het deed me sterk denken aan zo'n gele boterbabbelaar, die met die zes ruitjes, bestaan al een eeuwigheid. Het scheelt dat we die toevallig in huis hebben, dus dan denk je er wat makkelijker aan. Vanochtend nog even zo'n ding geprobeerd en het heeft er inderdaad wel iets van weg.

Terug naar de whisky. Die smaak beviel me eigenlijk prima. Het fikse alcoholpercentage viel me niet eens zo op. Wat mij betreft mooi in balans met de smaak, die ook lekker in mijn mond bleef hangen. Ik vond niet dat ie water nodig had, omdat ik hem zo al lekker genoeg vond. Had ik wellicht puur voor het onderzoek wel even moeten proberen, maar ik bedacht het me domweg ook te laat.

Hier had ik nog wel glas van gewild om de avond mee door te komen, maar helaas.
2 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Feb 2017, 13:01

Toch, tegen verwachting in, een vrijdagavondnotitie.

Direct na inschenken:
Neus: Jawel, lijm. En fruit, citrus, zoet. Op de achtergond een nootje.
Smaak: Zoet. Duidelijk de aanwezigheid van citrustonen. De scherpte van de ABV is merkbaar.
Body: Iets olieachtig. Licht romig.
Finish: Kort

Na ruim een uur:
Neus: De lijm is naar de achtergrond verdwenen, de nootjes zijn weg. Vleugje vanille. Ik kan verder weinig geuren ontdekken. Vlak.
Smaak: Nog steeds fruitig, iets minder zoet. Nog steeds een merkbare ABV. Ietwat vlak.
Body: Hij is iets romiger geworden.
Finish: Kort.

De eerste neus beloofde veel goeds, veel overeenkomsten met de Invergordon, sample #1. Maar ik vond dat in de smaak niet terug. Na ruim een uur vond ik de neus minder, ook de smaak nam af, allemaal wat vlak. Ik had meer verwacht van een 29-jarige. Nog steeds een lekkere dram hoor, maar de minste van deze casting tot dusver.

Score: 82-85
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Feb 2017, 14:50

Dumbarton 1987 29 Years Old (57,1%, Svensk Whiskyförmedling, C#25236)

Nose: Lots of varnish and glue at first, although after an hour the vanilla is really taking this thing over. There's something candy-esque as well, think sweethearts. And lots of citrus, lemon, lime, kumquats. Some peaches too.
Taste: Oranges, marzipan, peaches and lemonade. And some pine sap and black pepper too, as well as whisper of mint and sweet bubblegum. There's a touch of oak shavings.
Finish: Orange liqueur and mellow oak. Medium in length.

Rating: 86

I like how fruity this is. And it's history in a bottle. I know, I know, that doesn't affect the taste, but it is pretty cool :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 11 Feb 2017, 18:08

De geur is wederom typisch lijmig en zoet (popcorn). Even rustig opwarmen dan maar eerst. Na een tijdje komt er iets heel licht parfumachtigs op de achtergrond kijken. Wel een lekkere frisse geur.

De smaak is lekker rond. Enigszins prikkelend, maar niet eens heel scherp voor z'n 57-nogwat%. Na een tijdje komt er meer citroen en sinaasappel los. Ook iets licht metaligs/kartonnigs, iets wat ik gek genoeg vaker aantref bij grain whisky's.

De finish is een beetje drogend, maar voor z'n 29 jaar valt de vatinvloed best mee. Re-refill?

Oordeel: dit wat mijn eerste Dumbarton ooit, dus dat was leuk. Qua smaak vond ik deze echter wat minder bijzonder dan z'n voorgangers.
85pt.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 11 Feb 2017, 18:20

Neus: Zit een beetje dicht vandaag. Ik merk toch iets uit de lijmcategorie, maar het is slechts een een hintje. Verder behoorlijk wat alcohol, fris en fruitig wel! Banaan/vanille, appel en peer.

Smaak: Zoals gewoonlijk, die typische grain smaak (kan hem nog altijd niet anders omschrijven), maar het is niet zo uitgesproken als bij enkele eerdere (en oudere) samples. Hoe langer hij staat hoe feller het wel wordt. Mondgevoel is vrij dik en romig. Dit is de fruitigste van de samples tot nu toe. Banaan/vanille, appel en peer. Na verloop van tijd komt er ook cappuccino naar boven.

Finish: Lekker verwarmend en vrij lang. Veel fruit opnieuw, appel en een vleugje limoen. Verder cappuccino en suiker.

Commentaar: Iets te scherp in het begin, tijd doet al veel maar een drupje water kan hij wel hebben. De beginnende verkoudheid speelt mij een beetje parten. Qua score zou ik zeggen 85, maar dat is geen referentie momenteel.
1 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Feb 2017, 19:26

Resultaten van mijn proefsessie:

Geur: Ah, de karakteristieke zoete en lijmachtige geur weer! Al wordt deze gaandeweg steeds wat minder. Vanille nu. Alchohol vrij naar de voorgrond. Maar vanille, vooral veel vanille, alsof ik met mijn neus in de vanillevla zit. Wel een hele aangename geur dus, veelbelovend!

Smaak: Poeh, vrij heftig. Peperig, mint, eucalyptus, alchohol behoorlijk overheersend ook. Dit is een beetje een teleurstelling, die veelbelovende vanille zoetheid haal ik nu totaal niet meer terug in de smaak. Behalve het bovengenoemde zit er verder een wat ondefinieerbare smaak aan. Niet heel verkeerd of zo, maar toch ook niet wat ik er (zeker na de geur) van gehoopt/verwacht had. Uiteindelijk wat drupjes water toegevoegd, en dat lijkt te werken: de whisky wordt al gelijk een stuk toegankelijker, ruimte voor meer zoetigheid, honing ook. En na een tijdje komt zelfs toch nog even weer die typerende kauwgomballensmaak tevoorschijn.

Finish: Wat bitter, licht zoetig nu, vanille, houttonen. Licht pepertje nog.

Conclusie: Hm, moeilijk om hier een eenduidige conclusie te trekken. Sowieso vind ik de geur veruit het beste van deze dram, die is erg aangenaam en veelbelovend. Smaak en finish scoren een heel stuk minder, waarbij dan toch weer wat herstel optreedt na wat drupjes water. Maar haalt het dan nog steeds niet bij de geur. Kom ik uit op 83-84 punten, waarbij de geur daar ruim boven zit, en de body en finish daar wat onder.

Ik vind dit de minst goede dram uit de tasting tot nu toe, maar natuurlijk wel een hele leuke ervaring om eens een Dumbarton te hebben gedronken! :goedgedaan
1 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 12 Feb 2017, 15:44

Neus:
Erg zoet, vanille, vleugje lijm

Smaak:
Met een paar druppeltjes water minder scherp en peperig.
Kruidig, zoet, vanille, vrij vlak.

Finish:
Vrij kort, drogend, houttonen, vanille, aan het eind nog wat lijm.

Punten:
83
0 x
Afbeelding

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 12 Feb 2017, 20:29

Had dit sampeltje bij vergissing vorige week al gedronken:
Wat ik ruik is zwavel, iets aceton en vanille.
De smaak vind ik heerlijk, weer vanille, maar ook rozijnen, plumpudding (christmaspudding), mandarijn maar ook caramel (stoppen ze dat er ook in...... ?:Scratch ) en zelfs iets dat op anijs lijkt. Subtiele smaaknuances.
Mooie afdronk. Drankje vind ik in evenwicht, nergens scherp.
In 1 woord top. Zeker voor herhaling vatbaar.
89-90/100
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Feb 2017, 23:50

Onder voorbehoud van een keel met daarin amandelen zo groot als kokosnoten:

Geur:
Bandenplak solutie. Wat frisse fruittonen, na wat handwarmte toffee en karamelstroop. Stroopwafels. Na een uur komt er nog wat chocolade en koffie bij.

Smaak:
Zoet, als in amandelspijs en stroopwafel. Beetje 'heat' van de alcohol. Iets bloemigs. Na 15 min komt het florale meer naar voren.

Body:
Absoluut goed, behoorlijk olie-achtig.

Finish:
Medium-lang. Zoete toffee en weer die stroopwafels. Trekt wat droog weg. Er zijn wat tonen van hout, maar gezien de leeftijd valt dat nog allemaal reuze mee. Voornamelijk toffee en stroopwafel in de finish.

Commentaar:
86 punten. Dit was de eerste keer dat ik duidelijk stroopwafel uit een whisky haalde. Maar misschien dus die verkoudheid die parten speelde.
0 x

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 13 Feb 2017, 01:20

Voor mij een hele nieuwe distilleerderij leuk om te proeven , een hele plezante grain. caramel, peper ; tja 85-86 pnt
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor fjharms » 13 Feb 2017, 13:17

Weekje weg geweest, dus deze pas gisteravond in het glas gehad.

N: initieel velpon en aceton. Na enige tijd ook vanille, en flink wat hout. Ook snoep, behoorlijk wat zoete tonen, naast ook wat puntenslijpsel. Na een half uur is de lijm minder, maar niet weg. Na ruim 1 uur is de lijm weg, wel nog puntenslijpsel en snoepgoed - vanille en caramel
S: Eerste slok na een half uur: flink wat alcohol, maar daarnaast vooral veel zoetigheid. Vanille en snoep, en wat banaan. Na ruim 1 uur: het blijft vooral zoetig wat de klok slaat.
F: Niet al te lange afdronk, en naast wat alcohol vooral zoet snoep

Dit gaat niet mijn favoriet worden. Mij teveel zoet, zoet, zoet... Voor mij momenteel onderaan de lijst van deze Grain tasting.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor MacErik » 13 Feb 2017, 17:11

Beetje laat, maar kwam er niet eerder toe:

na het inschenken...weinig verrassend Heel veel lijm/aceton. later komen wat vanilletonen " naar boven" drijven.
........even uurtje laten staan!

na een uurtje: KLAPBOEM... Heftig!, beetje bitter, sinaasappel, donker bier (guiness), lange finish (mede door de ABV)

Net als bij de anderen: paar drupjes water erbij

Na 1,5 uur: zoete geuren van bitterscotch, smaak: amber bier, krachtig

Zeker geen favoriet deze (wel leuk kennis te maken :hoedaf )

Hou het op 84-85 puntjes

Mvg Erik :Pipersmile
0 x
Afbeelding

Noxa
Senior
Senior
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 Sep 2015, 09:12

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor Noxa » 18 Feb 2017, 21:25

Dumbarton
Neus:
Grain, kauwgum ballen, rabarber compote, gras/hooi. Zoete citrus tonen.

Smaak:
Romig, zoet en vol fruit en dan vooral citrus fruit maar ook een klein beetje banaan.

Nasmaak:
Lang, zoet zomers fruit. Banaan. En iets van koekjes of marsepein.

Ik vind dit erg lekker! 89 punten
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #5 Dumbarton 1987 SWf

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 26 Feb 2017, 16:51

Nose: boenwas, vanille, honing, inderdaad puntenslijpsel Francoise, wherters echte roombollen, lichtjes sherp in de neus.
Taste: mandarijnen, peper, rubber... Niet in overeenstemming met de neus
Finish: peper!!! Lichtdrogend, zeste van appelsien.

Ik ben verrast... Smaakprofiel van de bourbon, vanille, lijmachtige grains.... Een jaartje terug echt m'n ding, maar ik ben bang dat ik er steeds meer van op kijk dat dit niet meer m'n meug is... Hoe voorkeuren toch zo kunnen omkeren :Scratch

N: 87
T: 86
B: 85
F: 85
P: 86
P: 86
0 x


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast