#2 Strathclyde 2005 DL

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

#2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 10 Dec 2016, 21:36

image.jpg
image.jpg (7.2 KiB) 2232 keer bekeken

This Strathclyde was distilled in November 2005 and bottled in February 2016 from one ex-Sherry Butt ref - DL11062.

In dit topic kunnen jullie bevindingen, notes ,etc neerpennen vanaf 21 Jan 2017 over deze 10yo Single Grain
Alvast een raad van tante Kaat: beetje lichaamswarmte rond het glas kan geen kwaad :smullen

Enjoy!
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 21 Jan 2017, 11:39

Sample 2

Neus: Een vleugje lijm, een beetje peer en veel bruine suiker/rozijnen.

Smaak: Mooi gebalanceerd voor zijn jonge leeftijd, romig en wat sinaasappel. Duidelijk een sherry vat, en toch dat typische grain smaakje.

Finish: Sinaasappel en iets cappuccino achtigs. Maakt snel plaats voor alcohol, die te fel naar boven komt naar mijn mening. Veel te scherpe finish… Paar druppeltjes water erbij gedaan, en dat doet hem duidelijk goed. Het scherpe gaat er voor een groot stuk af.

Commentaar: 84 punten voor het water, 86 punten erna. Ik maak er 85 van.
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 21 Jan 2017, 11:39

Ik was KO gisteravond. Vroeg bedje in... Proeven zal voor vanavond zijn... Notes dus waarschijnlijk ook...
Wel al benieuwd naar die van jullie... Go go go :bigsmile
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Jan 2017, 11:49

Nou dan zal ik de eerste wel weer zijn! :goedgedaan ;)

Neus:
Fruitig, lichte lijmgeur. Houtschaafsel. Lichte tonen van sherry, geen super actief sherry vat, maar waarschijnlijk een 2nd of 3rd fill (dat is normaal voor grain). Er zit ook een vlezig luchtje aan na 15 minuten. Na een half uur komt er een hartige noot door (oloroso?) samen met koffie en chocolade

Smaak:
Zoet, meer sherry tonen, toffee en vanille. Zeker weten dat dit geen finish is? na een half uur en 0,5ml water is de sherry nog voller aanwezig samen met chocolade en koffie.

Body:
Medium. Het is wat romig, maar niet olieachtig

Finish:
Medium. Zoet, sherrytonen, trekt wat droog weg en verdwijnt met houtschaafsel.

Commentaar:
87 punten. Het had iets meer uitgesproken sherry kunnen gebruiken. Verder is de prijs wat aan de hoge kant voor een grain.
1 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor FGG » 21 Jan 2017, 12:46

defeatless schreef:Nou dan zal ik de eerste wel weer zijn!

Hele nacht op F5 zitten drukken. Vanmorgen toch maar ff boodschappen doen en wat denk je?....

:bigsmile

Maar vooruit, de notes:

Ook hier weer de helft van de sample ingeschonken.

Na een minuut of 15:
Neus: Lijm, tabak en heel ver weg wat menthol. Hij lijkt wat rook te hebben.
Smaak: Licht rokerig, in de verte wat zoetigheid. Citrus.
Body: Licht romig.
Finish: Kort tot medium

Na een drie kwartier en een drupje water (3):
Neus: Het water doet ‘m goed. Hij opent mooi en ik kan de tabaksgeur voor een deel omzetten naar honing, maar iets minder zoet.
Smaak: De smaak is vrijwel hetzelfde maar véél voller. De rook steekt iets meer zijn kop op.
Body: Romig, romiger dan de eerste slok.
Finish: Medium tot lang.

Het water heeft de dram mooi geopend waardoor de beoordeling een positieve wending kreeg. Maar tot nu toe vind ik deze minder dan #1 en #???.

Score: 83-86
2 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Jan 2017, 13:09

Heb 'm gisteren ook geproefd, resultaten:

Geur: Eerst wat lijm-achtigs, maar vooral ook rood fruit. De sherry-vat invloeden ruik je alvast terug.Toffee, koffie (cappuchino). De alcohol is aardig aanwezig. En er zit een rokerigheidje doorheen, beetje de brandlucht van een open haard. Ruikt al met al best heel lekker (maar kon dan weer niet tippen aan de Invergordon van de vorige ronde die ik op dezelfde avond geproefd heb).

Smaak: Wow! Vol, warm, duidelijk een wat hoger Abv. Kruidig, maar ook fruitig, citrus nu meer (citroen, sinaasappel). En de karamel en honing komen door. Na een paar nipjes (en dus gewend aan het Abv.) wordt ie zacht en romig.

Finish: Licht peperig nu, licht drogig, rood fruit en chocola komen weer door, en toffee. Middellang.

Conclusie: Lekker man! In tegenstelling tot ronde 1 vind ik hier de geur, body en finish wél met elkaar in balans, niets springt er echt uit. Karaktervolle dram, dit is wel echt mijn straatje, deze gaat richting de 88 punten voor mij! :bigsmile

Overigens, terwijl ik hem aan het drinken was, kreeg ik associaties met de A'Bunadh. Dus ná deze dram alsnog ook maar een A'Bunadh ingeschonken, en die sluit inderdaad naadloos op deze Strathclyde aan, nog nèt even wat heftiger, maar het palet vind ik aardig in dezelfde richting zitten.
1 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Jan 2017, 14:01

Dre schreef:Overigens, terwijl ik hem aan het drinken was, kreeg ik associaties met de A'Bunadh. Dus ná deze dram alsnog ook maar een A'Bunadh ingeschonken, en die sluit inderdaad naadloos op deze Strathclyde aan, nog nèt even wat heftiger, maar het palet vind ik aardig in dezelfde richting zitten.


Ik kan me aardig vinden in je notes, maar de opmerking over A'Bunadh echt niet. Ik heb hier batch #54 staan. Als je die gaat vergelijken dan is deze Strathclyde een proppenschieter en de A'Bunadh een kanon imho.
0 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Dre » 21 Jan 2017, 14:05

defeatless schreef:
Dre schreef:Overigens, terwijl ik hem aan het drinken was, kreeg ik associaties met de A'Bunadh. Dus ná deze dram alsnog ook maar een A'Bunadh ingeschonken, en die sluit inderdaad naadloos op deze Strathclyde aan, nog nèt even wat heftiger, maar het palet vind ik aardig in dezelfde richting zitten.


Ik kan me aardig vinden in je notes, maar de opmerking over A'Bunadh echt niet. Ik heb hier batch #54 staan. Als je die gaat vergelijken dan is deze Strathclyde een proppenschieter en de A'Bunadh een kanon imho.

Zeker is de A'Bunadh een stuk heftiger, scheelt 'slechts' een procentje of 10 in Abv ook, maar ik vind ze qua smaak in hetzelfde straatje zitten (overigens praat ik dan over #53, die zal ongetwijfeld wat van smaak verschillen met de #54). Waarbij de volgorde duidelijk éérst de Strathclyde moet zijn en dan de A'Bunadh. Voor mij werkte het gisteren in ieder geval prima ;) .
1 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor fjharms » 21 Jan 2017, 14:06

Ik was van plan de 2e helft van deze dram vanavond te pakken,met een klein drupje water (nav. verschillende opmerkingen van mede-proevers).
Maar helaas... sinds gisteravond zit mijn keel helemaal dicht, voelt als schuurpapier, proeven gaat niks worden. Waarschijnlijk alleen een hot toddy (op basis van een goedkope dram) :SadHead

Dus maar de notes van vorige week, zonder water (maar wel met tijd en warmte):
N: Rozijnen, rijpe pruimen, op de achtergrond ook wel de alcohol en caramel. Na wat meer tijd komen er ook specerijen bij (kaneel, kruidnagel)

S: alcohol,rozijnen, wat chocolade en caramel, en ook hier komen de specerijen er iets later bij, ook een hint van donker fruit (kersen?)

F: Lang, warmend en heel goed in balans. Zowel het fruitige als het kruidige, zonder ook maar een moment te zoet te worden

Ik vind dit erg lekker spul, de beste tot nu toe!
Als water 'm nog beter maakt, dan verheug ik me al op het moment dat ik weer iets kan proeven!!!!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor MacErik » 21 Jan 2017, 19:06

vanmiddag de 2e sample soldaat gemaakt.

Net als de vorige: eerst even een uurtje laten staan......wel even ruiken natuurlijk: beetje lijm(veel minder als de voorganger!), iets van noten met vleugje caramel.
Na een uurtje ga ik ervoor! :bigsmile

Neus: pietsje lijmgeur. Noten! vleugje sherry en wat zoete tonen, caramel

Smaak: Krachtig vol, zoetig/sherry-fruitig, direct daarna de " explosie" van de ABV, eigenlijk net iets te......om daarna weer terug te keren voor toch een redelijk lange smaakvolle finish,

Maar dan: op advies van de voorganger ;) : met wat druppies water en handwarm: perfect in balans: mooie afwisseling van noten, bitterkoekjes, rozijntjes zowel in geur als in smaak. Wordt er echte beter van!!

Body: Stevig en redelijk romig

Finish: toch nog verrassend lang (langer dan de voorganger!); iets droog aan het einde

Commentaar: met drupjes water: een mooie 86 punten :Pipersmile
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 22 Jan 2017, 17:28

Momommomm, wat een lekker drammetje, ik ken zijn broer de https://www.whiskybase.com/whisky/73430/strathclyde-2005-dh erg goed, ze zitten dicht bij elkaar in de buurt dan wel niet gelijk.. neus/smaak caramel, beetje peper , finish vleugje kerrie..prijs/kwaliteit 88 punten . :duimop
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 22 Jan 2017, 17:38

Nog steeds verkouden, maar toch een poging.
Gelijk ook maar een paar druppeltjes water toegevoegd.

N
Klein beetje lijm, koffie, rozijnen

T
Warm, vol, lekker, pepertje, rozijnen

F
Iets drogend, iets bitter, middellang

Punten
85
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 22 Jan 2017, 18:21

Strathclyde 2005

Eerste indruk geur: beetje mosachtig. Zoute caramel.

Smaak: zoet, caramelachtig. Geconfijte citrusschillen en dennennaalden. De smaak is redelijk drogend. Ook zit er een beetje metaalachtig/kartonachtig iets in de smaak. Dat heb ik ook al gehad bij sommige andere grains (Cambus). De sherry overheerst niet, want de grain heeft genoeg karakter om er doorheen te prikken.

Dit is een ander soort grain dan een North British die veel ronder/romiger is. Deze is wat droger. Wel leuk dat verschil.

Finish: niet heel overdreven lang.

Een bijzondere whisky dit. Je krijgt er een hele boswandeling (naaldbomen, hars) bij cadeau. Ik weet niet of van dat harsige zo enthousiast wordt, maar ik wil deze wel 86pt geven omdat hij lekker anders is.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 22 Jan 2017, 19:37

#2 bevalt me uitstekend. Een fijne winterwhisky, voor mij tot nog toe de leukste.
Neus; weinig lijm voor een single grain. vooral rozijnen en peer, lichte sherry tonen, vers zaagsel. Een mooie open whisky.
Smaak; romig met een pepertje. Heeeel veel rozijnen, zoet maar niet overheersend en natuurlijk de sherry.
Finish; redelijk lang aanwezig, blijft een pepertje, wat nootachtig
Conclusie, 88 punten, een mooie whisky welke ik toch wel wat vaker op zou willen trekken. Gelukkig nog een halve dram bewaard.
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 22 Jan 2017, 20:08

Ben er uiteindelijk toch aan toe gekomen om deze Strathclyde te voorzien van een beoordeling. De eerste keer dat ik 'm blind had geproefd, had ik niet meteen door dat ik een grain in m'n glas had. Ik miste de overduidelijke eigenschap die ik verwacht bij een grain.
Vandaag, een paar maanden later... En wetende wat we in het glas hebben, is het natuurlijk wat makkelijker.
Ik had m destijds op 87pt geplaatst.
Geur: lichte geur van lijm, toffee, zoethout, dennennaalden, eucalyptus.
Smaak: citrus, zeste van appelsien, rozijnen, natte kranten? :Scratch
Finish: niet heel erg lang...

De vergelijking maken met de 2005 DH gaat hier helemaal niet op voor me. De DH is een klasse of 2 hoger dan deze imho. Ook veel meer sherrytonen en veel meer BAM in your face.

Voor deze ronde houd ik het op 86pt. Mijn papillen moeten weer wat wennen denk ik... Is toch even verschieten na 2 weken geen whisky...
Momenteel eentje in m'n glas die ik 90pt scoor en kan me op dit moment niet bekoren :o
Werk aan de winkel dus :lekker
0 x


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten