#2 Strathclyde 2005 DL

Moderator: Bram84

Noxa
Senior
Senior
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 Sep 2015, 09:12

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Noxa » 22 Jan 2017, 22:17

Mijn tasting notes! Ik had deze fles net gekocht voor dat de tasting bekend gemaakt werd door Bram. Ik ken hem dus al.

Neus:
Lijm (grain) maar zachter, niet meteen schoollijm associatie. Karamel, hout, stro, vanille en ergens in de verte iets van bosvruchten.

Smaak:
Zacht, romig, karamel, vanille maar wel scherp. Later ook bosvruchten en wat tropisch fruit, maar wel heel ver weg. Heel licht iets rook en sherry.

Nasmaak:
Lang, zoet en romig. Gebrande suiker.

88 punten. Jummy stuff! Maar zijn Clan Denny grote broer, iets eerder gebotteld, uit het zelfde jaar scoorde net een tikkie beter.
1 x

Bert71
Actief lid
Actief lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 Apr 2016, 16:05

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Bert71 » 22 Jan 2017, 22:28

Zo, zondagavond en weer tijd voor een grain...

De whisky eerst maar weer eens een dik uur laten ademen. Hoewel er wat minder lijm was te snuiven dan de vorige keer, lijkt me het goed om alle whiskies de komende tijd gelijk te behandelen. Ik heb dus even geduld moeten hebben.

Na een uur ruikt de whisky toch weer heel fijn. sinaasappel, vanille en rozijnen. In vergelijking met vorige week is deze veel minder zoet en ruik je ook duidelijk meer alcohol.

De eerste slok zonder water vond ik redelijk heftig. Scherp en peperig. Ik kan me voorstellen dat je op dat moment aan een abunadh denkt. wat water bijgevoegd en het glas in de hand wat opgewarmd. Mooie whisky weer, je proeft duidelijk de citrus en de rozijnen, het pepertje is helemaal naar de achtergrond verdwenen. Ik proef ook iets nootachtigs en de whisky is een beetje romig.

De finish is niet heel lang. Waar ik heel vaak nog een houtsmaak als laatste ervaar is dat hier niet zo. Uiteindelijk blijft het pepertje het langst hangen.

Wederom een hele fijne dram. Mooi in balans, mooie smaken. In mijn herinnering vond ik de dram van vorige week net iets lekkerder, maar deze verdient zeker 87 punten. Na drie drams voorzie ik al dat er de komende periode toch wat aangeschaft zal moeten worden in het graansegment... Het bevalt gewoon erg goed.
2 x

Gebruikersavatar
Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 622
Lid geworden op: 17 Jun 2015, 21:36
Locatie: Nijmegen

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Toontje » 22 Jan 2017, 23:20

Dit weekend was erg druk, dus iets met minder tijd en gelegenheid gehad om te ruiken/proeven. En dat is juist met deze whisky lastig, omdat hij imho erg delicaat is. C: mooi goud-gele kleur. N: wow, goed! Ik heb 'm even laten staan en ruik helemaal geen lijm. Of toch, een Klein beetje. Wat Bram zegt; als je het niet weet, zal je niet snel doorhebben dat je een grain in je glas hebt. Koffietonen en na een tijd rozijnen. T: citrus, kruidig, rozijnen. F: middellang, zoet. De finish kan me wel bekoren. Geen grain echter die ik op basis van het sample in huis zou halen: 86/100.
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Jan 2017, 00:44

Ik weet niet wat mij overkwam vanavond met dit tweede sampeltje. Ik proef en ruik zo ongeveer niets van deze Strathclyde. Ook niet na driekwartier. Wat een verschil met de 9 jarige cs.! :lekker. Maar ja, die is buiten mededinging.
Ok direct na het inschenken ruik ik wel iets dat mij aan zwavel doet denken. Dit verdwijnt grotendeels weer, wordt dan iets dat op schoensmeer lijkt....
Maar het eerste nipje?
Iets proef ik, maar meer dan ook een heel klein pietsie van een bittertje, kan het niet zijn geweest. Ja, zou koffie kunnen zijn. Ook een heel klein beetje kruidnagel. Waar is/blijft toch die zachte zoetigheid, die vanille...? Na een half uurtje wordt het allemaal niet beter of gedifferentieerder.
Balans? Wat is het verschil tussen iets en niets? In dit geval kan ik het niet uitdrukken.
Het zou natuurlijk ook aan mijn smaak en de reuk van de dag hebben kunnen liggen maar hij viel gewoon tegen...
Mijn waardering?
Tja, ik laat het hier maar bij. Op naar de volgende. North British geloof ik. Zal mij benieuwen.
Maar een leuke ervaring. Dat zeker. Er blijkt toch meer verschil te zitten tussen die grains dan ik dacht...
Tot nu toe een geslaagd experiment wat mij betreft Bram! :goedgedaan
3 x

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Jan 2017, 07:16

sch@ker schreef:Ik weet niet wat mij overkwam vanavond met dit tweede sampeltje. Ik proef en ruik zo ongeveer niets van deze Strathclyde...
...Iets proef ik, maar meer dan ook een heel klein pietsie van een bittertje, kan het niet zijn geweest. Ja, zou koffie kunnen zijn. Ook een heel klein beetje kruidnagel. Waar is/blijft toch die zachte zoetigheid, die vanille...? Na een half uurtje wordt het allemaal niet beter of gedifferentieerder.
Balans? Wat is het verschil tussen iets en niets? In dit geval kan ik het niet uitdrukken.
Het zou natuurlijk ook aan mijn smaak en de reuk van de dag hebben kunnen liggen maar hij viel gewoon tegen...

Totaal niet herkenbaar, en gelijk ook wel weer héél herkenbaar! ;)
In je beschrijving van geur en smaak herken ik me dus totaal niet, zie mijn bevindingen hier ergens in dit topic.
Maar dat je zomaar eens 'op zwart' gaat tijdens het proeven van een whisky heb ik ook wel gehad, afgelopen VBT nog. Één van de blinde samples voldeed ongeveer exact aan jouw beschrijving nu, vooral bitter en verder nauwelijks iets. En dan zag ik de andere notes langs komen, en wat de rest er dan allemaal uithaalde... Wat het toen is geweest, geen idee, had volgens mij niets geks gegeten vooraf. Hoe dan ook, het was bij mij gelukkig eenmalig, hopelijk gaan de andere samples jou ook beter smaken dan. :bigsmile
2 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 24 Jan 2017, 07:26

Dre schreef:
sch@ker schreef:Ik weet niet wat mij overkwam vanavond met dit tweede sampeltje. Ik proef en ruik zo ongeveer niets van deze Strathclyde...
...Iets proef ik, maar meer dan ook een heel klein pietsie van een bittertje, kan het niet zijn geweest. Ja, zou koffie kunnen zijn. Ook een heel klein beetje kruidnagel. Waar is/blijft toch die zachte zoetigheid, die vanille...? Na een half uurtje wordt het allemaal niet beter of gedifferentieerder.
Balans? Wat is het verschil tussen iets en niets? In dit geval kan ik het niet uitdrukken.
Het zou natuurlijk ook aan mijn smaak en de reuk van de dag hebben kunnen liggen maar hij viel gewoon tegen...

Totaal niet herkenbaar, en gelijk ook wel weer héél herkenbaar! ;)
In je beschrijving van geur en smaak herken ik me dus totaal niet, zie mijn bevindingen hier ergens in dit topic.
Maar dat je zomaar eens 'op zwart' gaat tijdens het proeven van een whisky heb ik ook wel gehad, afgelopen VBT nog. Één van de blinde samples voldeed ongeveer exact aan jouw beschrijving nu, vooral bitter en verder nauwelijks iets. En dan zag ik de andere notes langs komen, en wat de rest er dan allemaal uithaalde... Wat het toen is geweest, geen idee, had volgens mij niets geks gegeten vooraf. Hoe dan ook, het was bij mij gelukkig eenmalig, hopelijk gaan de andere samples jou ook beter smaken dan. :bigsmile


Ja, dat zou het kunnen zijn! Had een 1,5 uur te voren nogal kruidig gegeten.
Volgende keer aan denken. Gelukkig had ik er wel bij gezet, dat het ook aan mij(n smaak en reuk) zou kunnen liggen.
Dank in ieder geval :goedgedaan
1 x

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: #2 Strathclyde 2005 DL

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 25 Jan 2017, 21:42

Excuseer voor de late reactie. Afgelopen weekend (volleybal)teamuitje in Groningen en hoewel we met een select gezelschap daaruit ook met enige regelmaat een kleine whiskyproeverij doen, is het op zo'n uitje toch vooral bier wat de klok slaat. Best veel bier eigenlijk, dus moest even bijkomen.

Voor deze ben ik aan mijn experiment begonnen door het sample over twee glazen te verdelen en de tweede een paar uur te laten staan.

In de neus heb ik initieel rozijntjes, toffee, caramel, een citroentje op de achtergrond en wat leer. Na twee uur is dat zuurtje wel weg en is het leer wat prominenter aanwezig.

Bij de eerste slok had ik weer het zoetige van de rozijnen en caramel, maar ook het fris zure van de citroen. Goede combi. Na 2 uur in het glas was dit laatste echter weg en vervangen door een vollere, romigere smaak. Als ik dat zo opschrijf lijkt het een wereld van verschil, maar ik vond de smaken eigenlijk vrij subtiel allemaal, dus ik had niet de ervaring dat het opeens een totaal andere whisky was.

De afdronk vond ik bij het verse sample een stuk aangenamer. Ik denk dat het zurige daar de wat bittere, houterige nasmaak wist te camoufleren, waar dit 2 uur later vervlogen was en dat dus niet meer kon regelen.

Na het tweede sample heb ik ook nog even geproefd van het iets zwaardere Clan Denny broertje ter vergelijk, maar daar kon deze toch echt niet aan tippen. Ik vind dit een prima dram, maar is voor mij gewoon een stevige middenmoter met 84-85 punten.
0 x


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten