#1 Invergordon TBWC batch 1

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

#1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 27 Nov 2016, 12:33

image.jpg
image.jpg (10.22 KiB) 2433 keer bekeken

That Boutique-y Whisky Company released 252 bottles of this non-age statement Invergordon back in 2012. We know for act that a large portion of the whisky is 41-years old, produced in the very early day’s of Invergordon’s excistence. Good quality stuff as can be expected from TBWC. (Bron: Old Liquor Company)

In dit topic kunnen jullie de reviews, notes, bevindingen en discussies kwijt over de eerste grain van onze tasting. (14/15Jan)

Veel plezier met het proeven!
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 13 Jan 2017, 20:45

Ben even onder een pak sneeuw van + 50Cm uitgekropen (ELSENBORN... Brrrr) om dit topic alvast te openen... een beetje vroeger dan .... maar beter te vroeg dan te laat.... (had nu even tijd...)

De eerste ronde.... zeer benieuwd naar jullie notes!

Have Fun!!!
2 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Jan 2017, 00:01

Mooi daar gaat ie dan!

Geur:
Klassiek lijm luchtje, 5 min later, zoete suikerspin, bloemetjes parfum, maar de lijmlucht blijft overheersen. Na 15 min. een hintje sherry.

Smaak:
Super zoet, lijkt wel bourbon dus ik vermoed een hoog mais gehalte. Lijm smaakje is er ook. Na verloop van tijd komt er ook een beetje een sherry smaakje door. En chocolade na een uur.

Body:
Vol en vet

Finish: Medium tot lang. Zoet als in kandij, wat lijmig en wat hout

Comments: 86 punten. Ik vond het lijm gebeuren wat overheersend, maar al met al geen heel slechte starter.
2 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1036
Lid geworden op: 13 Dec 2015, 05:35
Locatie: Peer

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 14 Jan 2017, 00:10

Verdorie, dacht hier de aftrap te geven. Net te laat :). Alvast mijn bevindingen (van een dikke week geleden):

Neus: Eerste indruk = verf, en geen klein beetje! Wat rode wijn ook. Na enkele minuten is het scherpe eraf. Verfgeurtje blijft aanwezig, neus is vrij zoet, beetje banaan, vanille en na een uurtje speculaas.

Smaak: Moeilijker om iets te benoemen, mondgevoel is goed, redelijk dik. Dat typisch vreemde smaakje van oudere grains, het heeft toch wel iets.

Finish: Hmm warme kruidige finish met vanille.

Commentaar: Dit is een hele mooie start, 88punten voor mij! Had een beetje schrik van het lage alcoholpercentage, maar dat bleek niet nodig. Zit toch veel hele oude whisky in denk ik (35+). Ben alvast blij dat ik net 3 oude Invergordons geopend heb :).
4 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Jan 2017, 09:48

Dat gaat mooi vlot hier! Affijn, mijn bevindingen:

De helft van de sample ingeschonken. Even laten rusten en vervolgens aan de slag gegaan.

Na een minuut of 5:
Neus: wederom lijm vergezeld van grapefruit of sinaasappel. Iets zoetig, niet veel.
Smaak: iets olieachtig, niet veel en de geur van de sinaasappel komt terug in de smaak. Iets van hout achter op de tong.
Body: licht romig
Finish: medium

Na een klein half uur:
Neus: de lijm is er nog, maar iets minder. na flink snuiven komt er iets van anijs naar boven en een geur die me doet denken aan de koolvelden van Noord-Holland. Niet lekker, maar gelukkig ver genoeg op de achtergrond.
Smaak: nog steeds olieachtig, nog romiger, je voelt de whisky dikker worden op de tong. Lijkt op mijn Ardbeg Twenty ervaring alleen minder heftig
Body: licht romig
Finish: medium tot lang

Na ruim een uur de dram uitgedronken, de ervaring is vrijwel gelijk aan die daarvoor.

Wederom geen water gebruikt. ABV was normaal, de dram was heerlijk zacht.

Ook deze bevalt me, iets minder dan het bonus-sample maar ik denk dat ik hier mijn weg wel in kan gaan vinden. Als dit een voorbode is voor de resterende samples dan teken ik er voor.

Score: 86-89
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1736
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Jan 2017, 11:48

Vorige week geproefd, en na inschenken een half uurtje laten staan.
Bevindingen na dat half uur:

N: Vers hout en vanille, hint van romige sinaasappels (crepes flambées). Vleugjes stemgember en nootmuskaat op de achtergrond? De romigheid neemt toe met tijd en temperatuur
S: Vanille met een hint van stemgember, caramel en melkchocola. Romig mondgevoel. Ook hier de sinaasappelcrepes
F: Zacht, zoet, met vooral de vanille caramel en hint van sinaasappels. Met meer tijd en warmte komen de specerijen (gember en nootmuskaat) meer naar voren, wel ten koste van wat romigheid. Wordt iets drogender
Oordeel: Op de rand van te zoet, maar door de gembertonen en sinaasappel toch wel lekker.
Goed begin van deze Grain Tasting!
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zjoske
Senior
Senior
Berichten: 172
Lid geworden op: 01 Jun 2016, 16:58
Locatie: Odijk

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 14 Jan 2017, 11:55

Ik zie dat anderen hun dram behoorlijk lang kunnen laten staan. Ik ben bang dat ik daar nog niet zo goed in ben. Ik weet ook niet of ik daar goed in wil worden eigenlijk.

Eerste wat hier in de neus opviel was de lijm. Daarom heb ik het glas wel een paar minuten laten staan en wat handwarmte toegevoegd. Daarna was die lijm gelukkig weg en kwamen de zoete, weeïge, overrijpe vruchten naar boven. Banaan, mango, lychee? Dat soort tropisch fruit in ieder geval. Heel zoete geur.

Eerste slokje zat iets pittigs in, beetje gember of zo. Daarna werd ie al meteen zachter en heb ik dat pittige niet meer geproefd. In de smaak nog steeds die vruchten van de neus, maar ook vanille en honing. Ik zou bloemetjes zeggen als ie niet zo verdomd zoet was. Creme-achtig, vol mondgevoel.

Tot aan dat moment ging het best goed, maar daarna ging het de verkeerde kant op. Bij verdere sipjes was ik het zoetige en volle snel kwijt en vond ik hem steeds fletser worden. Waar ik bij de eerste slok ook nog vrij lang die mooie smaak in mijn mond had, trok de finish bij de volgende slokken wrang weg. Ik neem aan dat dat de houtinvloeden zijn, die begonnen te domineren. Erg jammer.

Die finish kost hem wat mij betreft een paar punten. Ik zit op 84.
3 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 14 Jan 2017, 14:58

Heb er maar liefst 3 uur over gedaan om deze rakker soldaat te maken...
Een zeer hevige lijmgeur deed me al vermoeden dat ie wat tijd kon gebruiken.. en ja hoor.. na een dikke 2 uur zuurstof kwam dit drammetje helemaal tot z'n recht. Nog een lichte vleug van lijm, vanille gemengd met shoepolish, leder en hinten van sinaasappel.
Na het opwarmen ( dat zeker nodig was ) kreeg deze Invergordon een volle romige smaak die ik best wel kan appreciëren.
De dram was net niet te zoet naar mijn smaak. Het was geen plakkerige zoete stroop, dat niet... maar ie kon wel wat meer diepgang, complexiteit gebruiken. Mondgevoel: vol en romig en na verloop van tijd licht drogend in de holtes van m'n wangen.

Puntjes:
Geur: 88
Taste: 87/88
Body: 87/88
Finish: 87/88
0 x

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Jan 2017, 17:26

Ik heb deze ook net op. In het begin lijm, maar ik vind dat lijm doorgaans een voorbode is van wat lekkers. Ook in dit geval bleek dat te kloppen. Hij had een tijdje nodig, maar toen werd het een erg smakelijke snoeperige dram. Maar niet alleen vanille en frambozensnoep. Er zat ook nog genoeg complexiteit in (papierachtige vatinvloed, gemberpoeder, kaneel en andere kruiden) om een boeiend geheel te vormen.

Het mondgevoel was aan de ene kant lekker romig en aan de andere kant ook een beetje stroef. Dat zal de meer dan een paar jaartjes in het vat wel geweest zijn. Ik vond de drogende vatinvloed merkbaar, maar niet teveel. De zoetheid overheerste niet, maar nodigde toch makkelijk uit om snel een volgende nip te nemen.

Ik vond het een prima begin van de reeks. Als ik deze grain zo proef ben ik toch best blij dat ik nog een paar oude Invergordons heb staan.

Even een score uit mijn mouw schudden: toch zeker 87 pts.
1 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 14 Jan 2017, 17:32

Afbeelding

Invergordon Batch 1 TBWC (41.6%, That Boutique-y Whisky Company, 252 Bts.)

Nose: 88
Initial taste: 86
Body: 86
Finish: 86

Knip-en-plak-basisschoollijm, sinaasappel, vanille, eikenhout, pruimen, karamel, melkchocolade, leer, (tropisch) fruit.

Afbeelding

:bigsmile
2 x
2 ∞ & →

Noxa
Senior
Senior
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 Sep 2015, 09:12

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Noxa » 14 Jan 2017, 18:00

Ai, ik vermoed dat er toch iets met mijn sample was of ik had echt een off day. Ik vond hem zwaar tegen vallen namelijk. En ik ben toch echt een grain liefhebber. De taste Note:

Invergordon TBWC

Neus,
Grain lijm lucht, na een tijdje liqour 43. Caramel en vanille dus. Maar lijm blijft overheersen.

Smaak
Een beetje vlak, iets olie achtigs maar dan in een verkeerde manier. Meubel poets.

Namaak
Droog, vlak en snel verwennen

70 punten

Zelfs na een uur in het glas en opwarmen kwam het niet verder dan 70 punten. Vond er echt niks aan, de laatste slok, inmiddels 2u na het openen van de sample heb ik de laatste slok maar weg gegooid. Zou hij niet goed meer zijn?
1 x

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor MacErik » 14 Jan 2017, 18:11

Vanmiddag eens lekker voor gaan zitten.
Flesje geleegd in het glas en eerst flink snuiven: heel veel lijm, hetgeen ik al eerder oudere Invergordon's heb geproefd ........Komt goed!
Na een half uurtje nog steeds flinke lijmlucht en komt ook iets zoetig door (nog steeds geen slokje!)....gewoon nog even laten staan.
Na ongeveer 50 minuten 1e slokje, vol romig, hints van vanille en wat hout!
Na 75 minuten proef en ruik ik wat fris fruit, smaak nog wat voller, ronder en sherry(?)
Na 90 minuten ruik ik wat chocolade en (Italiaanse Pannatonne-cake). De smaken wisselen elkaar continu af. Zoetigheid overheerst (zeker niet onprettig)
en is.....helaas het glas leeg :Cry
Wat een prachtig begin van de tasting!
De finish had van mij wel langer gemogen....87/88 (langere finish zou puntje extra opleveren!

Vanavond nog maar en grain openmaken(net binnen): Port Dundas 12 Y https://www.whiskybase.com/whisky/91047 ... ar-old-cwc
Ben benieuwd :bigsmile
2 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 14 Jan 2017, 18:13

Noxa schreef: 2u na het openen van de sample heb ik de laatste slok maar weg gegooid.


:o
0 x

andre8x8
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 Mar 2012, 17:01

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 14 Jan 2017, 18:45

Zo de grain tasting is begonnen, maar jammer genoeg bij mij ook een verkoudheid. Neemt niet weg dat ik deze zo blind mogelijk ga tasten, ik heb dus nog niet gezocht naar reviews.

Reuk:
Lijm, zoet

Smaak:
Wat waterig, mier zoet, minuscule pepertje.

Afdronk:
Vrij kort, wat lijm en vettig en daarna wat drogende sherry invloeden.

Overall:
Vrij vlak, had duidelijk wat hoger in de alcohol mogen zitten.

ABV 41.6%

Punten
84%
0 x
Afbeelding

Bert71
Actief lid
Actief lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 Apr 2016, 16:05

Re: #1 Invergordon TBWC batch 1

Ongelezen berichtdoor Bert71 » 14 Jan 2017, 22:25

Vanavond vroeg de sample in een glaasje gedaan, op dat moment was er niet veel meer te ruiken dan een lijmlucht.

Na iets meer dan een uur er maar eens goed voor gaan zitten. Een hele fijne neus deze whisky. Zoet met kauwgom en vanille, maar ook fris met sinaasappel.

Deze smaken komen terug bij het proeven, maar ik proef nu ook de houtinvloeden. De whisky smaakt romig en is wat mij betreft perfect in balans. Toevoegen van water is in dit geval absoluut niet nodig.

De afdronk is middellang waarbij het hout het langst blijft hangen.

Wauw wat een lekkere, romige uitgebalanceerde whisky... 88 punten. Hier zou ik wel aan kunnen wennen.
1 x


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten