Grain Café

Moderator: Bram84

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Feb 2017, 16:54

thijs100 schreef:
FGG schreef:
thijs100 schreef:Ik wil het niet direct eentonig noemen, en echt niet ieder grain is hetzelfde, maar ik durf wel voorzichtig de conclusie te trekken dat grains minder diversiteit hebben dan malt whisky.

Voordeel is dan wel dat, als je van grains houdt, de kans op een 'miskoop' kleiner is. Gaan voor het zekere, geen verrassingen. Da's de andere kant dan.


Meh, voor mij is de diversiteit van whisky juist een groot selling point (misschien wel het grootste), dus dit argument is voor mij niet van toepassing :)

Na inmiddels ook diverse grains geproefd te hebben (ook buiten deze GT) denk ik wel te herkennen wat je bedoelt.
Maar op zich ook logisch, want al veel minder distilleries waarvan eigen bottelingen uit komen. En als je dan ook nog eens niet kan afwisselen met bijvoorbeeld geturfde mout, dan wordt de spoeling nog dunner.
Ik zie het dan ook maar meer als een extra diversiteit van whisky, en om dan zo nu en dan een avondje op de grains over te gaan, niks mis mee hoor. Want die bij veel grains toch (in meer of mindere mate) herkenbare geuren en smaken vind ik dan wel weer best heel erg aangenaam. :smullen
Een paar flessen single grain zou ik er dus best bij willen hebben in de kast.
1 x

Noxa
Senior
Senior
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 Sep 2015, 09:12

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor Noxa » 16 Feb 2017, 17:54

Wellicht dat Sample 6 wat verandering kan brengen in de "uniformiteit" discussie. Maar ik herken wel wat jullie bedoelen, de variatie is wat minder breed dan bij de collega's van de single malt, zo ben ik nog geen peated grain tegen gekomen. Is dat mogelijk trouwens, grain drogen boven een peat vuur?
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3202
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Feb 2017, 00:41

Noxa schreef:Wellicht dat Sample 6 wat verandering kan brengen in de "uniformiteit" discussie. Maar ik herken wel wat jullie bedoelen, de variatie is wat minder breed dan bij de collega's van de single malt, zo ben ik nog geen peated grain tegen gekomen. Is dat mogelijk trouwens, grain drogen boven een peat vuur?


Ja dat is wel mogelijk, in die zin dat het technisch mogelijk is. Je kan mais en graan natuurlijk op dezelfde manier drogen.
Het punt is alleen met een continue still je vrij lastig zit met het op vaten stoppen. Je moet het hele gedoe weer schoon krijgen omdat je andere spirit anders 'vervuild' kan raken.
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3202
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Feb 2017, 21:53

Zo die Carsebridge zit in het glas.
Maar daar is dus wel mee gesteggeld......
No Way dat het vat leeg was toen die spirit erin ging!
0 x

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor FGG » 23 Feb 2017, 10:24

defeatless schreef:Zo die Carsebridge zit in het glas.
Maar daar is dus wel mee gesteggeld......
No Way dat het vat leeg was toen die spirit erin ging!

Geen idee wat je bedoelt, maar bij mij gaat ie morgenavond in het glas. Misschien dat ik 't dan begrijp... :Scratch
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor FGG » 24 Feb 2017, 11:35

FGG schreef:
defeatless schreef:Zo die Carsebridge zit in het glas.
Maar daar is dus wel mee gesteggeld......
No Way dat het vat leeg was toen die spirit erin ging!

Geen idee wat je bedoelt, maar bij mij gaat ie morgenavond in het glas. Misschien dat ik 't dan begrijp... :Scratch


En hij is inderdaad gisteravond in het glas gegaan, volledig in de overtuiging dat het vrijdag was. :domdom
Maar op een donderdagavond smaakt ie ook prima! :lekker
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 26 Feb 2017, 15:39

Door omstandigheden moet ik een kleine inhaalbeweging maken...
Al een half uurtje in m'n glas: #5, #6 en #7
Mijn bevindingen komen eraan... :lekker maar eerst nog een uurtje w8en vooraleer we eraan beginnen...
1 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 27 Feb 2017, 11:54

sch@ker schreef:Wat zie ik nu, die zoek ik al een tijdje. Tenminste als het om de Invergordon "uit Zweden" gaat. Staat op de Scotch Whisky Auctions en ga ik op bieden :lekker
Willen jullie mij svp mijn gang laten gaan daar...?
Paul had hem in de verkoop maar ik was te laat. Heb ik wel vaker de laatste tijd... :Scratch
Verder gaat het wel goed :bigsmile


Ga je gang maar :lekker
Bied wel niet meer dan 175€ incl kosten he, want dan kan je beter die van WN aanschaffen, zelfde inhoud ander label... En nog te koop bij mistermonkeydonkey als ik me niet vergis... Anders https://www.whiskybase.com/whisky/80525 ... on-1972-wn
2 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2000
Lid geworden op: 05 Aug 2015, 14:18

Re: #7 Carsebridge 1982 MBl

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 27 Feb 2017, 11:56

Bram84 schreef:
sch@ker schreef:Wat zie ik nu, die zoek ik al een tijdje. Tenminste als het om de Invergordon "uit Zweden" gaat. Staat op de Scotch Whisky Auctions en ga ik op bieden :lekker
Willen jullie mij svp mijn gang laten gaan daar...?
Paul had hem in de verkoop maar ik was te laat. Heb ik wel vaker de laatste tijd... :Scratch
Verder gaat het wel goed :bigsmile


Ga je gang maar :lekker
Bied wel niet meer dan 175€ incl kosten he, want dan kan je beter die van WN aanschaffen, zelfde inhoud ander label... En nog te koop bij mistermonkeydonkey als ik me niet vergis... :goedgedaan

Maar dat is toch een '73 er? O nee, toch ook een '72er en inderdaad hetzelfde vat. Scherp Bram. Thanks, eerst de WA proberen.
1 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 11 Mar 2017, 11:23

Het einde is bijna in zicht... Nog 2dames vintage 60ies en niet te vergeten de onthulling van het ???-sample.
Gezien de reviews tot nog toe duidelijk 2 kampen... You hate or love it.
Zeer benieuwd naar jullie bevindingen van deze laatste samples met als klap op de vuurpijl de zeer gegeerde JW train collection.
2 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor fjharms » 11 Mar 2017, 12:51

Bram84 schreef:Gezien de reviews tot nog toe duidelijk 2 kampen... You hate or love it.

Hier kan ik me toch niet echt in vinden...
Zeker geen sprake van hate it.
Maar om nou te zeggen love it... ? Nee.... Daarvoor mis ik een paar zaken: variatie tussen de verschillende grains, beetje meer spanning en diepgang. En een uur moeten wachten voor de lijmgeur weg is, dat is ook niet altijd prettig.

Ik zal er best 1 of misschien 2 aanschaffen (De Strathclyde Clan Denny heb ik al staan) maar niet meer dan dat.
Maar ik waardeer nogsteeds dat ik via deze proeverij meer grains heb kunnen leren kennen, waarvoor nogmaals dank! :goedgedaan
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
FGG
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2694
Lid geworden op: 31 Aug 2016, 19:35
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor FGG » 11 Mar 2017, 17:43

fjharms schreef:
Bram84 schreef:Gezien de reviews tot nog toe duidelijk 2 kampen... You hate or love it.

Hier kan ik me toch niet echt in vinden...
Zeker geen sprake van hate it.
Maar om nou te zeggen love it... ? Nee.... Daarvoor mis ik een paar zaken: variatie tussen de verschillende grains, beetje meer spanning en diepgang. En een uur moeten wachten voor de lijmgeur weg is, dat is ook niet altijd prettig.

Ik zal er best 1 of misschien 2 aanschaffen (De Strathclyde Clan Denny heb ik al staan) maar niet meer dan dat.
Maar ik waardeer nogsteeds dat ik via deze proeverij meer grains heb kunnen leren kennen, waarvoor nogmaals dank! :goedgedaan

Hier ben ik 't wel mee eens. Ik vind 't persoonlijk niet erg om ff te wachten en de lijmgeur vind ik wel prettig. Deze tasting heeft een verbreding gegeven aan mijn whisky-pallet en een verdieping op de grains. Voor mij gaan er zeker meer grains komen. Er staan er nu al 3 sinds de eerste sample van deze tasting.

Voor wat betreft het vervolg: het is even de vraag wanneer ik de laatste 2 ga proeven. Op dit moment nog steeds in de lappenmand en morfine houdt me op de been. En dat is niet echt een lekkere combi met alcohol.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor fjharms » 18 Mar 2017, 16:44

Mag #10 nog niet van het slot af?
Het is tenslotte al 18 maart, en op zo'n regenachtige middag is een grain tasting toch wel het beste wat je kan doen! :Proost
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 693
Lid geworden op: 27 Jul 2015, 17:45
Locatie: Amersfoort

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor MacErik » 18 Mar 2017, 17:26

Moet zo nog werken...........morgen pas :Cry
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: Grain Café

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 18 Mar 2017, 18:46

Los vergeten... Ik maak m nu open :oops:
0 x


Terug naar “Grain Tasting 2017”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast