HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

De achtste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je de sample?

Peiling eindigde op 29 Nov 2016, 20:00

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
2
8%
80 - 84
6
25%
85 - 89
14
58%
90 - 94
2
8%
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Nov 2016, 18:57

De laatste ronde! Zijn jullie triest, of opgelucht? Kan ook iets anders zijn natuurlijk. Hoe dan ook: nog één keer de mogelijkheid om te vlammen met een ultra-scherpe notitie en een uiterst precieze onderbouwing welke whisk(e)y het kan zijn. Zet jullie schrap! Veel plezier deze laatste week en tot gauw bij de publicatie van notities en het demasqué!

Ten overvloede:

- Dit topic is bedoeld voor een discussie onder de deelnemers van het VBT 8. Meelezen is prima, meediscussiëren niet.
- Aub geen hints/spoilers
- Ingezonden notes worden niet later aangepast

Good luck!

Demasqué

Laatste ronde, laatste kansen! Wie overleeft het slagveld, levert een uitgebreide notitie in, en zet daarbij precies de geproefde whisky juist uiteen? Bijna een ondoenlijke vraag, zo bleek. Er was één hele dappere poging, maar hierbij werd niet de juiste whisky genoemd. Dat geeft ook niet, want het gaat er immers om of hij jullie beviel en of het fijn was deze dram te proeven.

Even los van het tumult over iets dat iemand geproefd leek te hebben, dachten de meesten in dezelfde richting. De omschrijvingen waren niet helemaal hetzelfde, maar een milde turfrook, en iets licht medicinaals zat er wel in. De organisatie was overigens blij toe dat er dit keer geen grain geproefd werd ;). Daarvoor is het begin 2017 weer tijd.

Misschien dat de waargenomen geuren en smaken iets afwijken van vele andere expressies van deze distilleerderij, en dat velen niet helemaal in de goede richting dachten. Toch kan de organisatie verklappen dat drie personen de juiste distilleerderij hebben genoemd. Welke dit is verklappen we pas later (apotheose…).

Deze distilleerderij maakt whiskies die zowel licht geturfd kunnen zijn, als turfbommen. Hij staat echter niet altijd te boek als een distilleerderij met heel veel fruitige (tot aan het exotische toe) en zeer romige whiskies. Ook de aardse en licht medicinale tonen komen vaak wat minder naar voren bij deze distilleerderij. De grassigheid en kruidigheid is dan weer wel een signature, zeker bij in bourbonvaten gerijpte expressies. Dit heeft zijn broertje overigens ook.

Broertje?

Ja, broertje.

Oh, dan is het dus een whisky van een distilleerderij die ook onder een andere naam uitbrengt. Yep, dat klopt! Maar dan kunnen het er nog wel meer zijn. Port Charlotte, Bruichladdich (Moine), zelfs Caol Ila (Port Askaig), of Ledaig. Om het maar te verklappen: het was een Ledaig! En wel deze: Ledaig 1999 The Whisky Cask Company (TWCC). Met andere woorden: een whisky van een hele kleine Zwitserse bottelaar, die nog niet zo veel heeft uitgebracht.

De whisky is op vatsterkte gebotteld, met na ruim 17 jaar nog 51,5% aan alcohol. Deze leeftijd kan er ook mee te maken hebben dat de whisky niet 100% aansluit op het profiel van de jongere varianten die tegenwoordig veelvuldig op de markt komen. We hebben het niet nagevraagd, maar het zou misschien kunnen dat men het turfgehalte in de loop der jaren iets heeft opgeschroefd.
Als dat niet het geval is, dan heeft het vat in meerdere opzichten zijn werk behoorlijk gedaan. De romigheid met vanille (en volgens enkelen kokos) was duidelijk te merken, naast een mooie portie fruit.

Deze dram sluit onze 8 weken proeven af. We hopen dat het iedereen is bevallen, en wellicht tot ziens bij VBT 9!

Proefnotities

caskstrength
Kleur: white wine

Neus: stal, paardenzweet, verse paardenvijgen, verse natte turf. Klinkt allemaal nasty, maar het ruikt prettig. Dat is des te meer het geval omdat het gepaard gaat met mooi fruit, room en groene kruiden. Daarbij kan worden gedacht aan lemon cheese cake, ananas, en perzik. Gezien de cheese cake, natuurlijk ook tonen van room, vanille, maar ook kokos. Munt en een alpenwei vol gras en kruiden lijken het geheel af te ronden. Maar na enige tijd komen er tonen van noten om de hoek kijken, amandel.

Smaak: fluweelzacht en complex. Heerlijk olie-achtig, romig, fruitig, nootachtig en toch geturfd. De fruitigheid ontwikkelt zich meer richting tropisch fruit. We hadden al ananas en perzik, maar daar lijkt iets van passievrucht bij te komen. De geturfde kant is nu iets minder dirty, iets assiger. Toch zijn er nog wel tonen van natte turf. De amandel komt meer naar de voorgrond, ten koste van iets van de kruiden (lijkt meer richting kamille te gaan). Daarnaast een licht aardse kant met venkelzaad en zoethout.

Afdronk: Deze blijft lang hangen, vol room, vanille, zachte turf en de aardse tonen van venkel en zoethout.

22/23/23/22 --> 90 punten
--
Berrysaki
Geur: Mix van peat en de geur van een uitgeblazen kaars. Daar doorheen wat jodium, vanille en citroen.

Smaak/Afdronk: Begint wat waterig, langzaamaan komt de peat er door. Na het doorslikken helemaal. Zelfs een wat zeperig smaakje. Lichte houtsmaak, in de afdronk wat gedroogde peterselie.

Gokje: Ik ben niet heel erg bekend met peated whisky’s, maar ik gok op een whisky uit de stal van Lagavulin. De mate van peat doet me namelijk aan eerdere Lagavulins denken. Maar welke het dan is? Geen idee. Hij is wel zeer aangenaam!
Score: 87/100
--
Daveen
Zwarte peat of witte peat, het maakt niet uit. Sweet peat komt je tegemoet. Samen met hooi, gras en rook. De geur is vrij vriendelijk. Warmt de whisky op, dan komt er een beetje jodium en wordt het meer vers gemaaid gras.
Mijn notes blijven erg beperkt bij peated whisky. In de mond komt de sweet bourbon naar voren, samen met honing, drop, beetje ziltig, met matured peat. Er volgt een peperige finish.

Of dit nou een Lagavulin, Laphroaig of iets dergelijks is, laat ik aan de echte kenners over. De liefhebber heeft weet genoten van een geweldige VBT. Ik ben weer veel wijzer geworden door veel bewuster te proeven en met smaken en geuren bezig te zijn. Bedankt heren!
--
-Roy-
Geur zonder water : niet heel uitgesproken licht zoetig. Een bekende geur. Doet denken aan de Glenfiddich IPA, maar die lijkt wat zoeter.
Geur met water : geen vooruitgang, hij wordt minder uitgesproken.

Smaak zonder water : hoger in de alcohol dan de IPA. Het zoetige blijft.
Smaak met water : met minder alcohol doet hij toch weer meer denken aan de IPA. Hebben jullie een CS fles gevonden?
Smaak met chocolade : hm, is dat groene een of andere plant/groente? Op zich past de chocolade wel bij de whisky, beter als sommige andere combinaties. Het voegt aan de smaak van de whisky niet veel toe, maar doet er ook niet aan af.

Afdronk zonder water : lang en zoet, de alcohol is wat te overheersend, maar voor een niet-rokerige whisky smaakt dit heel aardig. Hij is wat droog in de afdronk.
Afdronk met water : lekker zoet en vrij lang.
Afdronk met chocolade : de chocolade overheerst de afdronk hoewel het zoetige na een tijdje toch wel weer boven begint te komen.

Referentie whisky. Je raadt het al, de Glenfiddich IPA. Deze is toch wat bitterder. Is het een andere whisky uit de experimentele serie van Glenfiddich?
--
Nederland-Paraat
Uiterlijk: Licht geel
Neus: Peaty (Jippy!) voorzien van passievrucht en chocolade
Smaak: Rozijnen, boter, peardrops en graan
Nasmaak: Gebrand leer en jonge bloessem

Opmerking: Lekker drammetje, als ik dan toch een gok ga doen; Jonge whisky, goed in de alcohol, zeker een islay. Dan kies ik voor de Caol Ila 8yo Sansibar for TDWA.

Rating: 84
--
Dre
Kleur: Witte wijn

Geur: Leer, licht turf. Licht rokerig ook, wat geroosterd vlees. En fruitig, citrus, limoen. En ook wat zoetigs, vanille, honingachtig.
Aangename geur en veelbelovend, en geen uitgesproken vreemde geuren deze keer. Ik denk zomaar dat dit een Famous wordt, en eens geen Odd...

Smaak: Lekker hoor, ook nu weer lichte turf, wat salmiak, beetje scherp/peperig. Ook wat fruitig zurigs, citrus. En ook weer zoete tonen, honing. Een mooie balans tussen lichte turf en fruitig- en zoetigheid. Alcohol is redelijk aanwezig, maar lijkt ook weer niet heel hoog. Schat zo laag in de 50.

Finish: In de afdronk komen dezelfde smaken terug als in de body: Wat peperig, turf, beetje rook, zoetig en citrus. Ook wat drogig en hij gaat over naar licht bitter. Opnieuw mooi in balans.

Score: Mooie uitgebalanceerde whisky, waarbij de geur, body en finish mooi op elkaar aansluiten. Karakter, veelzijdig. Ik geef dit een dikke 88 punten.

Opmerkingen: Tja, turf, maar zeker niet zo prominent (zowel in geur als smaak) als een gemiddelde Islay, dus dat is het denk ik níet. "Springbank", kwam gelijk in me op. Met een Abv van ergens laag in de 50 schat ik. Ga ik me dan nog één keer aan een hele specifieke gok wagen? Waarom niet, ik zeg: Springbank 12 Caskstrength.
--
Henri
Peat, zilt, iets muffigs/stoffigs in de neus, karton..
zachte neus, verandert sterk in verloop van tijd
prikkelend in de mond, hoger alcohol in de mond dan de neus doet verwachten
beetje anijs, beetje drop..
doet me denken aan zo'n jonge islay-malt, vaak is het dan laphroaig, lagavulin of caol ila
leuke voor vbt is dan weer als het een port askaig is ofzo, maar die ik op heb herinner ik me iets fruitiger en een licht tikkie vanille te hebben
het muffige in de neus kan ik maar niet matchen.. heel apart.. heeft millstone nu potver ook al een peat-project... haha
Toch ga ik dan maar gewoon voor een caol ila van ergens rond 2003 op sterkte tussen 50-55%
het is vooral vanwege de smaak op finish dat ik m daar t meest naar vind gaan hangen..
hoe dan ook.. weer een leuke dram, ik bewaar nog 2,5 cl voor na de onthulling, bedankt heren!
--
Defeatless
Neus: Daar gaan we weer! lichte peat. Dit keer is het net op het randje volgens mij. Dus verbrande autobanden, asbak en andere longziektes veroorzakers. Daaronder ruik ik bijna niets, behalve, heel gek, banaan. Met water: Gier.....

Smaak: Ja peat, beetje metalig. Deze zit hoog in de alcohol en zal denk ik opknappen van wat water. Met water wordt de smaak beter, maar het blijft een beetje bij de standaard vanille, peat, karamel en hout.

Body: Dat zit wel goed, deze is vrij romig

Finish: Naast asbak merk ik ook wel wat vanille en karamelfudge, duidelijk bourbonvatinvloeden.

Commentaar: Nog iets minder peat en het was te tolereren geweest. Geen idee verder, Bruichladdich ofzo? 75 punten. Wat wel grappig is, is dat met 25 ml in het glas en 3ml water de neus echt gaat stinken als een varkensstal.
--
Roylubbers
Nose: aarde, kruiden, beetje rook, later vind ik het meer peat(?).
Taste: aardige punch, rook/peat.
Finish: kruiden, rook, sinaasappel. Uigeadail batch 1?
--
Turfsmurf
Geur: ah, dit wordt een rokerig slokje. Peat met een dirty randje. Gerookte ham. Tevens inkt.

Smaak: redelijk gepeperd, maar wel lekker vettig. Een bak rook natuurlijk, maar niet over the top.

Afdronk: de rook blijft lang hangen met een klein bittertje. Als de rook wegtrekt blijft een lekker medicinale afdronk over.

Cijfer: 87.

Opmerkingen: een mooie peatbom. Is dit misschien die nieuwe Lagavulin 8?
--
Mardo
kleur: heel licht witte wijn
reuk: rook, redelijk "lichte rook", beetje citroen, gras, maar helaas, met peated whisky overheerst bij mij altijd de rooklucht en ruik ik er weinig naast of onderdoor. Zo ook bij deze.
smaak: licht, geen overheersende peat/rooksmaak in het begin. beetje zoet, Licht prikkelend en olieachtig. Grassig, mout en hout.
nasmaak: duidelijk peat/rook. beetje asbak idee. dan blijft die smaak lang in mijn mond hangen. Ik hou er niet echt van, maar al met al best een aardige whisky voor een rokerige. Misschien zelfs wel lekker in de wintermanden.
Ik heb deze week geen tijd voor nog een sessie, dus ik moet het bij 1x proeven houden helaas.
--
Joris
Neus: Peat, niet overheersend, frisse en fruitige whisky met een zoete en een heel lichte zure toon. Ik meen ook iets kruidigs te herkennen, maar daar kan ik de vinger niet op leggen.
Smaak: Sterker dan de neus doet vermoeden, wel een stuk minder peat dan de neus, verrassend zoet met een zeer smakelijke afdronk die lang blijft hangen.

Naar mijn mening een smakelijke whisky waarbij de neus en de smaak niet heel erg met elkaar op één lijn zitten. Zeer aangename whisky, zowel op de neus als in de mond, dus voor mij is deze 88/100 punten waard.
--
WhiskyclubSpakenburg
Kleur: Pale gold
Neus: oily, peaty, briny - a fishy note, carton, seaweed, chocolate - After Eight, lemon - citrus and earthy
Smaak: ashes, some liquorice and peat
Afdronk: peat, pepper, oily, seaweed, spices - Fisherman's Friend

Gok op jonge Caol Ila.
Wauw, heel smaakvol! Wat mij betreft de verrassing van dit VBT.
Hoop dat deze betaalbaar is 88/100
--
Fjharms
eerste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): rubber
N: rubber, turf, beits, laurierdrop. Na even rondwalsen verdwijnt de rubber en komt er iets medicinaals voor terug.
Heel lichte hint van vanille. Peper. (oud) leer.
S: turf, jodium, medicinale tonen, peper, wat fruitigheid op de achtergrond, de laurierdrop komt ook weer terug.
F: heeeeeeeeel lang, turf, jodium, met een hint van fruit, peper en leer.
Met chocolaatje: het chocolaatje brengt de turf en houttonen nog meer naar voren. Goede combi!
Alc: lijkt me zo'n 52 % op basis van de belletjesproef, maar het sample is toch verrassend mild.
Opm: Erg mooie, complexe whisky. Perfecte uitsmijter van deze VBT!
De combi van turf en medicinale tonen lijkt me te wijzen naar iets van de Islay zuidkust (L/L/A). Daarom er even een Laphroaig CS (batch 8) naast gezet.
Maar die heeft wat meer rood fruit en veel meer ziekenhuis in de neus. De andere batches ken/heb ik niet.
Toch gok ik dat dit een Laphroaig is, weet alleen niet welke.
--
Emalt
N: plastic, vanille, plastic, citrus, banaantje,

M: creosoot?, teer, vanille, zoethout, jong?, kalk, bittertje

F: peat, zoet, lang, plastic, bittertje

Hmm, beetje saai dit, is mis gelaagdheid, en (volgens mij) te 'harde' peat. Tja, wat kan het wezen, over het algemeen associeer ik dit met Peated Bunna of evt. Ledaig. Ik gok op Bunna, Jaartje of 12 en ong. 57,5%. Dit soort peat is niet mijn peat, too much. 82 pts.
--
MBC
Helaas is de geur en smaak nog steeds niet op peil. Ik houd dan ook van deze laatste 2 samples voldoende over om over één of twee weekjes nog eens rustig te kunnen "her tasten".

In ieder geval nogmaals grote complimenten en applaus voor de organisatie van deze VBT en de vele mooie verassingen en extra's die jullie gebracht hebben deze keer !!!

Uiterlijk: strogeel
Geur: rook, turf, bbq, lijm, vlezig, oud hout, zurig, karton
Smaak/Afdronk: turf, rook, branderig, stro, hout, pepertje
Alcohol percentage: 40%

Score: 79/100
--
Bram84
Het einde is nabij en dan verwacht je natuurlijk wel wat vuurwerk om af te sluiten. Een in-to-your-face-dram die het dak eraf laat gaan....

Wat krijgen we in de plaats: eenvoud, subtiliteit, complexiteit, zachtheid... Was aangenaam verrast.

In de neus de subtiele vorm van peat, peren, ananas, perzik, beetje munt. Heerlijke zoete geuren zoals: vanille, abrikoos. Waxy, oily notes.

Qua smaak een mooie mix van wit fruit en peat. De peat overheerst op geen enkel moment de rest van de smaken, maar vormt een goede aanvulling. Zeer aangenaam.
Voelt heerlijk vol in de mond, moet weer aan consistentie van de olie denken; vol en dik in de mond. Ik vind er ook hinten van cashew noten, ananas, smoked wood en een klein pepertje terug.

Finish is lekker lang, subtiel, zacht en zoet... Lekker hoor!

Alhoewel ik mn heil meestal zoek in de dikke sherry bommen, al dan niet peated is dit nou net het tegenovergestelde. Maar wat een heerlijke whisky hoor. Niet zo uitgeproken in your face, maar subtiliteit alom.

Prima afsluiter wat mij betreft... Laatste keer dus tijd voor een klein gokje. Caol Ila?

Bedankt voor een geweldig mooie VBT heren. Weer geleerd om nederig te zijn, verschillende nieuwe smaken leren kennen, de tijd nemen om wat neer te pennen.
--
Bert71
De laatste alweer van de samples... ben er maar eens goed voor gaan zitten.

Neus:
Ik ruik iets granigs, verder het zoet van rozijnen en vanille en iets kruidigs, vooral een pepertje.

Smaak:
Weer aardig wat alcohol, cask strength denk ik, een pepertje, vanille

Afdronk:
middellang, drogend aan de wangen.

Fijne whisky, niet heel erg uitgesproken maar in balans en wel lekker. 86 punten zou ik zeggen...
Ik heb de indruk dat hij me vaag bekend voorkomt, maar kan er de vinger niet op leggen.
--
Kay
Turf. Nogal 'farmy' als een koeienstal. Citroen, witte chocolate, sinaasappel, lichtjes afwasmiddel. Later een flinke moutigheid die me aan deeg en zelfs aan kroepoek doet denken.
Turf, sinaasappel, witte chocolade, loempia en kruiden.
Turf, pure chocolade en iets van parfum.

Eerste indruk was Ledaig door die 'farmy' neus, maar hij heeft ook zo iets aparts dat het me ook niet zou verbazen als dit iets overzees uit India of zo is. Dik schuim, halverwege de 50%. Moeilijk te scoren, hier moet ik echt zin in hebben. 85?
--
Gerritbakker57
kleur; strogeel
neus; stro, eiken, beetje lijm erdoor. Verder wit fruit zoals rijpe peer en fris. Na een poosje komt er ineens zwavel doorheen
smaak; eerst hout en peperig met stro. Vooral kruidig en opnieuw fris en helder. Kruidig met laurier. Voor mij moeilijk om er meer uit te halen.
Nadronk; vooral peperig, niet erg lang
Ik verwacht niet al te hoog in ABV, verder voor mij niks over te zeggen.
--
Andre8x8
Geur:
Turf,het zoete van karamel, Laphroigh?
Helemaal mijn ding !

Smaak:
Turf, medicinaal, jodium, peper en zout, iets vettig, hout

Afdronk:
Turf, medicinaal, jodium, enigszins wrang, hout, tannine

ABV:
48%

Leeftijd:
NAS

Punten:
88

Maar wat is het? In ieder geval niet de Laphroigh CS batch 8, die is voller van smaak.
Gokje, Laphroigh An Cuan Mor
--
Ter Veld
Kleur: helder goud
Neus: bloemige tonen smelten samen aroma’s van was, sinaasappel, honing
Smaak: zacht, met tonen van fris citrusfruit, honing en vanille en een lichte kruidigheid.
De afdronk zacht en lang
--
RvdB
Wooha! Dit is een 'straf bakkie'! Heel industriele neus met aroma's van olie, een 'autogarage' en rubber (?). Daarna smeulend houtskool en een flinke bak kruiden met munt, peper en citroengras. De smaak is vrij dirty, mezcal achtig met veel rook en aroma's van nootmuskaat en weer die peper, maar nu wat zachter. Citrus ook, citroen en limoen schillen en wat witte suiker. Hij eindigt zacht bitter en ook het hout komt door, nu geen smeulend houtskool maar hout in combinatie met rook. Ik vind dit geen typische Islay dram, daar is ie te dirty voor. Maar misschien is ie dat wel!? Kilchoman? Dit sample doet mij het meest denken aan Ledaig.

Abv: 46-48%
Distillery: dit sample doet mij denken aan een Ledaig vW. Als ik moet gokken, zeg ik dit is een Ledaig.
--
Skiddilly
Hieronder staat alweer mijn laatste notitie van het 8ste VBT. Erg bedankt voor het organiseren van een erg leuk en leerzaam VBT. Als de organisatie voor het VBT9 dit VBT wil overtreffen, hebben ze wat te doen

Neus: Frisse turf, sinaasappel, marsepein, honing, natte vilt, ziltig.

Smaak: Turf, peper, leer.

Afdronk: Turf, melkchocolade, bitter, peper

Score: 82

Enige wat voor mij interessant was aan deze Whisky was de neus. Peated whisky vind ik sowieso niet snel erg goed, maar met deze maak je mij niet blij. Als ik een gok moet doen dan zeg is een jonge Talisker met een abv van 55+. Stiekem hoop ik een klein beetje dat Edwin & Paul het allerbeste voor het laatst hebben bewaard, en dat dit een zo befaamde PE is......... Hoef ik daar mijn spaarvarken in ieder geval nooit voor stuk te slaan. Al lijkt me deze kans vrij klein.

Grote dank aan de organisatie voor het sublieme VBT.
--
Peter87
Neus:
In het begin wat chocolade niet ik niet verwacht had. Na tijd en warmte komt het fruit vrij. Wit fruit; peer, wilde perzik, rode appel. Hij is ook kruidig en zilt. Zee en (laurier)drop.
En natuurlijk ook turfrook. Maar totaal niet overheersend.

Smaak:
Meer peated dan de neus. De drop en kruiden zijn ook meer op de voorgrond dan in de neus. Er komt iets zoet kruidigs door. Ik zeg kruidnoten. De vruchten zijn er nog wel maar op de achtergrond. En toch blijft het geheel frissig.

Finish:
Mondvullend met een pepertje op de tong. Weer mooi zilt en kruidig met de kruidnoten en nog minder fruit. Ik blijf zitten met een mooi klein rookje.

87-88 punten.
Ik denk dat dit geen Islay maar een Ier is. En in dat geval ga ik uit van een Connemara met een niet al te hoog abv. Onder de 50%. Ik heb op WB gezocht maar het is niet makkelijk er 1 te vinden die in aanmerking komt. De enige OB die voor mij in de buurt komt is deze Deze? https://www.whiskybase.com/whisky/58471 ... 2-year-old en de IB Ieren zijn meestal undisclosed.
Ik zal er vast helemaal naast zitten als het een Ier is ben ik al erg blij.

TOP VBT jongens. Van de 4 VBT's die ik meegedaan heb is dit verreweg de leukste en beste Ik kijk vast uit naar de volgende van jullie hand.
--
Squaadgras
Color: Pale Straw
Nose: 89
Initial Taste: 89
Body: 89
Finish: 87/88
Comments: Helaas, pindakaas. Ook hier is koning Winter langsgekomen.. met een griepje welteverstaan. Nauwelijks geproefd, en ook vandaag nog niet helemaal top om mij eraan te wagen. Dit zijn de eerste sessie resultaten van een tijdje terug: Wat een aparte afwijkende neus, die elke keer anders lijkt te zijn. Soms positief, soms negatief (zurig), maar nooit afstotelijk. In de neus geuren van: hooi, barbecuesaus, wasabi, Japanse-rijstzoutjes, zeewier (Nori), citrusvruchten, turf, zeezout, honing, vanille, zoute drop, zoethout, witte wijn, en een vleugje benzine. In de mond: zoethout, citrusvruchten, gedroogd fruit, krenten, rozijnen, turf, zeezout, zoute drop, hooi, pure chocolade, gras. Afdronk: gemiddeld-lang: zeezout, turf, pure chocolade, munt, hooi, zwarte peper. Geen idee? Ardbeggiaans, maar dan anders.
Abv: ~ 50%
--
Nigel_Tufnel
Neus: peat, zilt/zout, citrus, pompelmoes, zoet, vanille.
Smaak: peat, citrus, vleugje rook, hout.
Om één of andere reden vind ik het bij peated whisky's moeilijker om allerlei smaken te ontdekken.

Tja, peated. Dit kan uiteraard weer alle kanten op
In eerste instantie moest ik denken aan Lagavulin maar na vergelijking met de 8yo en 12yo CS twijfel ik daar aan.
Toen ik zonet weer even rook moest ik even aan Bowmore denken. Er zit iets fruitigs in.
In ieder geval heeft deze een hoog ABV. 55%?
Uiteindelijke gok ik dan toch maar op iets van Bowmore.
Op een hogshead of wellicht een bourbonvat.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Noxa
Senior
Senior
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 Sep 2015, 09:12

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor Noxa » 15 Nov 2016, 21:33

Ik heb mijn neus er net al even boven gehangen en ondanks de verkoudheid viel me toch al wat op. Maar dat later meer over.
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1735
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 16 Nov 2016, 19:48

Alweer zo'n lekker chocolaatje! Na nr 5 wel mijn favoriet :goedgedaan
Helaas, ze zijn nu alle 8 op (chocolaatjes dan, van de whiskies heb ik nog wat restjes om eea nog eens na te lopen)
Notes blijven nog even wachten tot ik een 2e keer geproefd heb.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Nov 2016, 20:14

Ik heb der zin in.. vanavond mag ik sample 8 voor het eerst een iniemieniepetitpeubeetje in het glas verwelkomen.
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Nov 2016, 20:26

Ik heb vandaag een glendronach 1995, een Macallan 1973 en een Ardbeg supernova gedronken. Ik denk dat ik even wacht met sample 8 :bigsmile
4 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor Nino » 16 Nov 2016, 20:34

Peter87 schreef:Ik heb vandaag een glendronach 1995, een Macallan 1973 en een Ardbeg supernova gedronken. Ik denk dat ik even wacht met sample 8 :bigsmile

En het is ook nog woensdagavond... you know what that means! :Slainte

Morgen is hier sample 8 ook aan de beurt!
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor Dre » 16 Nov 2016, 21:23

Nino schreef:En het is ook nog woensdagavond... you know what that means!

Stierenavond? :bigsmile

Maar on topic: Mijn werk voor deze VBT zit erop, samples tot de laatste druppel op, chocolaatjes op, en laatste notes verstuurd.
Nu is het nog even geduld hebben tot maandag en dinsdag, maar kan wel alvast verklappen dat ik het een hele toffe VBT vond, heel veel nieuwe dingen geproefd en mooie en vreemde uithoeken van het whisky-spectrum mogen verkennen. Niets dan hulde aan de organisatie! :goedgedaan :respect
4 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor RvdB » 16 Nov 2016, 21:40

Hier zit ie in het glas. Toch jammer dat het er weer bijna op zit!
1 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 849
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor RvdB » 16 Nov 2016, 21:41

Peter87 schreef:Ik heb vandaag een glendronach 1995, een Macallan 1973 en een Ardbeg supernova gedronken. Ik denk dat ik even wacht met sample 8 :bigsmile


Standaard woensdag avondje in huize Peter? :smullen
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Nov 2016, 21:45

RvdB schreef:
Peter87 schreef:Ik heb vandaag een glendronach 1995, een Macallan 1973 en een Ardbeg supernova gedronken. Ik denk dat ik even wacht met sample 8 :bigsmile


Standaard woensdagavondje in huize Peter? :smullen


Even verbeterd! :o

Heeft een partij vies spul open staan.. en dan mag ik zelf niet eens klagen :bigsmile !
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Nov 2016, 21:49

Haha :bigsmile ik ben vandaag bij een vriend in België geweest en die heeft zichzelf een beetje uitgesloofd.
Vervelend hoor :cool:

@Sören:
Jij kan het weten. Je hebt zo'n beetje alles geproefd :gnif
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Nov 2016, 21:55

Peter87 schreef:weten. Je hebt zo'n beetje alles geproefd :gnif


:sst

Die Macallan was niet te zuipen zeker... net als de rest. Tijd voor Drendores 2017.
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 16 Nov 2016, 21:55

Toch ook al even geroken en ik begin zowaar iets te herkennen :P
1 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Nov 2016, 22:09

Was idd bende die Macallan.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3198
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-8: Sample 8 (15 t/m 21 november)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Nov 2016, 22:50

Ik heb het hele gebeuren ook maar van me af geschreven.
Heren ik heb genoten en gekokhalst! Super VBT wat mij betreft.

Het nadeel is wel dat de lat voor de volgende VBT's ineens wel heel hoog is komen te liggen.
Desalniettemin, mijn oprechte waardering!
3 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast