HWF VBT-8: Sample 7 (8 t/m 14 november)

De achtste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je de sample?

Peiling eindigde op 21 Nov 2016, 20:00

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
3
13%
75 - 79
4
17%
80 - 84
8
33%
85 - 89
9
38%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 24

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF VBT-8: Sample 7 (8 t/m 14 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Nov 2016, 19:57

We zijn inmiddels aangekomen bij de voorlaatste week. Nog even doorzetten en we zijn er! De dagen worden korter, eerder tijd voor een verwarmende dram. Maar voorzichtig proeven, gun je dram de tijd.

Ook nu nog even:

- Dit topic is bedoeld voor een discussie onder de deelnemers van het VBT 8. Meelezen is prima, meediscussiëren niet.
- Aub geen hints/spoilers
- Ingezonden notes worden niet later aangepast

Good luck!

Demasqué

We naderen het einde. Tijd voor op z’n minst nog één “odd” sample? Want dat was het, afgaande op jullie beschrijvingen. Er werden exotische whiskies genoemd (Hammer Head, Amrut Naarangi), likeuren (gemengd met Grand Marnier of Cointreau, of Glayva) of er werd zelfs gedacht dat het helemaal niet om whisky ging. Maar was deze wel zo odd?

Toegegeven: deze whisky zal niet standaard in ieders kast (komen te) staan, maar verdient zeker zijn respect. Het is namelijk een voorbeeld van wat er met de ingrediënten en een zorgvuldig proces gedaan kan worden. Vergelijk het enigszins met Lambiek-bieren, die door spontane gisting en rijping een zurig karakter krijgen dat je bij geen enkel ander soort bier zult tegenkomen.

In tegenstelling tot de scores, en de proefnotities van sommige andere weken, waren jullie het redelijk met elkaar eens over wat er geroken en geproefd werd. Citrus, met name sinaasappel, werd als nr. 1 genoemd. Daarnaast veel kruiden, die bij deze tijd van het jaar passen en goed toegepast kunnen worden in peperkoek, Christmas cake, pepernoten, en dergelijke. Chocolade kwam ook voor in enkele notities, net als hars, takjes, sukade, en een wasachtige toon.

Met name het spicy karakter verraadt toch wel enigszins waarmee we hier te maken hebben: rye whisky. Deze whisky is van 100% rogge gemaakt, 100 proof (50% alc.), 100 maanden oud, 100% small batch, 100% gemalen door Nederlandse molens, 100% gedistilleerd in kleine pot stills, 100% gerijpt op nieuw Amerikaans eiken en 100% handgemaakt.

Jullie raden het al, het gaat om de Millstone 2004 100 Rye Whisky. Wederom een geheel natuurlijk en krachtig product van eigen bodem.

Sponsordram

Ook nu geldt dat de dram gesponsord is door Zuidam Distillers! Zelf licht Zuidam toe dat er gebruik is gemaakt van 49% Gemoute rogge en 51% ongemoute rogge. Vanwege het feit dat rogge een moeilijk verwerkbare graansoort is, is het uitzonderlijk dat deze whisky in een pot still gedistilleerd is. Millstone geeft zelf aan dat de 100 Rye bekend staat om zijn volle kruidige karakter. Dat hebben we inderdaad meegemaakt!

Vermeldenswaardig is dat Zuidam Distillers met zijn Millstone-range is uitgeroepen tot “World Distillery of the Year” door de Wizards of Whisky onder leiding van Dominic Roskrow. Daarnaast is de 100 Rye uitgeroepen tot “World Other Grain Whisky of the year” bij dezelfde awards. Tenslotte is ook de 10 yo uitgeroepen tot “European Whisky of the year”. Al met al een prestatie om trots op te zijn, en waarmee de organisatie Zuidam Distillers van harte feliciteert! Zie overigens ook de foto onderaan.

Proefnotities:

caskstrength
Kleur: chestnut oloroso sherry

Neus: amai zeg, dat is een ontzettend kruidige (censuur)! Zou dit van het distillaat komen, of van de rijping? Ik ruik van alles: jeneverbes, steranijs, zelfs wat foelie, kurkuma en nootmuskaat. Daarnaast doet het me denken aan Engelse orange marmalade, met van die stukjes sinaasappelschil er in. Daarnaast komen mooie tonen van haardhout en hars naar boven. Daarnaast iets van vanille en zaagsel, maar heel licht. Er zit ook iets groens in, dat me doet denken aan het groen van de kersttijd. Tenslotte bittere cacao.

Smaak: nog steeds erg kruidig, redelijk vol in het begin, naar een licht drogende finale. Het kruidige en harsachtige domineert het palet. Ten opzichte van de neus lijken de kruiden/specerijen wat zoeter, zoals van kaneel. Citrustonen van sinaasappel- en mandarijnlikeur komen terug, samen met het hout en wederom cacao. In combinatie met de chocolade komen meer tonen van boenwas naar boven.

Finish: lang en verwarmend. Tonen van Christmas pudding, maar dan met veel specerijen. Daarboven een flinke scheut sinaasappellikeur, plus wat geraspte schil. Er zit eveneens een licht pepertje in.

Balans: van begin tot het einde is hij redelijk het zelfde: kruidig (specerijen), sinaasappel, en wat hout. Op zijn tijd zal deze mij zeer zeker blijven smaken. Geen alledaagse dram, maar vol karakter.

22/21/21/22 --> 86 punten
--
Berrysaki
Geur: Als ik ergens geen fan van ben is het de kunstmatige geur sinaasappel. Diegenen die ‘Jaffa cakes’ kennen, weten wel op welke geur ik doel. De geur alleen al zorgt voor een totale afkeer van alles wat er op lijkt. Wouter1981 en Daveen beginnen vast te lachen als ik dit schrijf. Het doet me namelijk denken aan een zekere Glen Elgin die ik geproefd heb maar dan in het kwadraat! De geur van kunstmatige sinaasappel vind ik zo sterk dat ik geneigd ben dit niet te willen drinken. Maar ja...alles voor de proefnotities he!
Tussen de overdaad aan sinaasappel door ruik ik citroen, chocolade en tsja...ik ga maar een slok nemen.

Smaak/Afdronk: Sinaasappel, vanille, lichte eikenhout.

En verder...: Het zal vast aan mij liggen hoor, maar dit vind ik echt niet lekker. Zoals je al raadt...iets met sinaasappel. Overigens wel leuk om een keer geprobeerd te hebben. Of hij ‘famous’ is kan ik niet zeggen, ‘odd’ is hij zeker wel!
Score: 50/100
--
-Roy-
Kleur : bruinig geel

Geur zonder water : een typisch luchtje dat ik wel herken, maar niet zo kan plaatsen, het lijkt wel kruidenlikeur of zo. Er lijkt wel iets van drop in te zitten, dat ruik ik normaal nooit. Pompoen, appel, allemaal geuren die ik normaal niet ruik.
Geur met water : nog sterkere kruidenlikeur lucht en meer lijm.

Smaak zonder water : gatverdarrie! Zo interessant als de neus is, zo slecht bevalt de smaak. Iets van kruidige sherry per kilo.
Smaak met water : de smaak gaat er met water iets op vooruit, maar het blijft niet mijn whisky. Qua smaken verandert er niet zo veel.
Smaak met chocolade : zit er nu weer munt in de chocolade? Geen grote veranderingen.

Afdronk zonder water : kort en kruidig.
Afdronk met water : idem
Afdronk met chocolade : idem

Aha, ik kan toch geuren herinneren, dit heeft wat van Glayva, dus dan zal ik iets herkennen van kruiden en honing.
--
Henri
kruidkoek, gember, vanille, beetje rye, citrus, bakje specerijen, confijt, een licht houterig wrangetje en wat munt
al heeft het wel wat off-tonen hier en daar, je zou dit wel onder een bourbon kunnen scharen..( zal het ook wel zijn )
Mindfuck!
ik mis wat toontjes, maar dit komt in de buurt van een hammer head van pradlo uit tsjechie die ik ooit op heb..
dit is niet dezelfde versie die ik ook op heb als het al zo is, maar het lijkt er in een hoop toontjes wel op..
dus ik ga maar gewoon voor de gok dat dit een hammer head is
iets anders zou ik hierbij niet snel kunnen noemen, dus dan maar waar het me aan doet denken :)
--
Kay
Mijn notes van deze week:
N: Geconfijt fruit zoals in een kerstcake: sinaasappel, citroen en misschien zelfs cocos. Lange vingers! Sinaasappelschil. Met water erbij wat virgin oak. Apart.
T: Citroen, sinaasappel likeur, geconfijte kers en cocos. Water doet 'm echt geen goed.
F: Citroen, mandarijn, cocos en vanille.

De neus is raar maar best nog lekker, maar daarna wordt het minder.
Raar spul, zou me niks verbazen als dit geen single malt is én ook nog eens niet uit Schotland komt. Daarom gok ik op een ehhh... grain uit ehhh... Duitsland? Lage ABV. 83 punten.
--
Defeatless
Neus: Wat! Dit lijkt een Erdradour. Zo'n ouderwetse waar iedereen in spuugt. Dit is bloemig, gesuikerde ananas, perzik, banaan, en nog een luchtje waar ik ff geen naam bij weet. Dit alles wordt keurig netjes omhuld door Dreft.
Zelfs mijn vriendin moest 'to-the-rescue' komen. Die zeg als je fruit, aardbei of kiwi gaat glazuren of karamelliseren. Lijkt me ook wel in de buurt komen.

Smaak: Zurig fruit, zoettig. Het zit wat hoog in de alcohol ik denk dat het met water opgaat knappen: Maar dat viel tegen..... Wordt er niet heel veel beter van.

Body: Wat dunnetjes.

Finish: Medium-lang. Hier ook weer het zoet-zure fruit wat geglazuurd wordt. Samen met hout, vanille en wat suiker.

Commentaar:
Geen idee wat dit is. Lijkt op een ouderwetse whisky met zeepsmaak zoals Erdradour voorheen wel had, maar er was nog zo'n distiller. Hoog in de alcohol 55-60% leeftijd rond de 10 jaar, verder geen flauw idee. 84 punten, omdat het me niet heel erg bevalt eerlijk gezegd.
--
Dre
Kleur: Koper

Geur: Hm, dit is weer even heel wat anders dan voorgaande samples! Eerste indruk: Lavendel. Geparfumeerd. Witte wijn eventjes, en dan vooral anijs! En mint. Na een tijdje moet ik ook aan roggebrood denken. En na een paar nipjes krijg ik bij de geur een associatie met nieuwe vloerbedekking, alsof ik door de Carpetright wandel… Na een tijdje komt ook de scherpe alcohol door. Laat ik zeggen een aparte geur, zeker niet een whiskygeur zoals ik die gewend ben.

Smaak: Zo, flink peperig/scherp gelijk! Weer even wijn, anijs ook weer, ook zo’n geparfumeerd smaakje, en mint. Na een tijdje komt er ook een zuurtje terug op de achtergrond. Redelijk Abv, ik schat ergens tussen 46 en 50%. Bij de smaak heb ik hetzelfde als de geur, het lijkt niet op whisky zoals ik die doorgaans drink en dus ken.

Finish: Qua smaak redelijk kort, maar bepaalde tonen blijven nog heel lang nasudderen in de mond. Peperig sowieso weer, ook weer dat geparfumeerde, mint. Zo moet het ongeveer zijn als je toch eens je Listerine per ongeluk doorslikt. En hout. Die smaak van mint en hout blijft heel lang hangen, precies zoals van die Oral-B houten tandenstokers…

Score: Eerlijk gezegd is dit absoluut niet mijn ding. Ik proef en ruik héle herkenbare dingen, alleen wel dingen die ik eigenlijk helemaal niet met whisky associeer. Ergens tussen 70 en 75 punten voor de moeite. Het was ook weer geen straf om te moeten drinken, maar vrijwillig zal ik dit goedje niet meer hoeven drinken.

Opmerkingen: Gezien de hele specifieke geuren en smaken maar eens wat speurwerk gedaan. Land van herkomst lijkt mij de Verenigde Staten (zo gepland, organisatie? Precies in de week van de presidentsverkiezingen? ;-)). En wat dan precies? Ik haalde er zeker in de geur rogge uit, dus het zou een rye kunnen zijn. De sterke anijs- en mint geur en smaak duidt dan weer juist op een Bourbon. Die specifieke houterige nasmaak lijkt me afkomstig van virgin oak, dus een extra bevestiging (voor mezelf althans) dat het waarschijnlijk om een Amerikaans product gaat.
Dus: Hetzij een bourbon, hetzij een blend van bourbon en rye whisky. Merk ga ik niet noemen, ik heb geen verstand van bourbons en/of rye’s, en afgaande op dit sample zal dat dan ook nog wel even zo blijven.
--
Nederland-paraat
Uiterlijk: rood-koper
Neus: Wacht, dit is geen whisky in mijn boeken dit schreeuwt Jenever (of Gin, net waar het vandaan komt). Volop jeneverbessen, anijs en eau de vie.
Smaak: Ja hoor daar zijn ze weer de jeneverbessen voorzien van bloesem, vanille en eikenhout.
Nasmaak: Jeneverbessen, bloesem, banaan en eikenhout

Opmerking: educated guess; Jenever (Genever, Gin, wat je wilt). Lekker in de alcohol, toch niet typisch voor Jenever. Daar zou een Bourbon beter bij passen, maar daar heb ik geen vergelijkingsmateriaal van staan.

Rating: nah, daar waag ik me niet aan (als het een whisky is; 71)
--
Peter87
Neus: zo! Cointreau on steroids! Mandarijn Sinaasappel, sinaasappelschil, kaneel, kruidnagel, vanille, honing, ontbijtkoek. Man man, wat een sterke neus met alles erop en eraan.

Smaak: veel soepeler als de agressieve neus doet vermoeden. Nog steeds erg veel sinaasappel met schil en kruiden, vanille, dropje.

Finish: vet en mondvullend met 3 keer raden, sinaasappel en schil, noten, honing, kruiden, eucalyptus?. Blijft lekker lang en niet té aanwezig hangen.

Nou dit gaat er wel in. Het is een rye of een bourbon met een heel hoog rye gehalte. Maar mijn money is on rye. Geen hoog abv en toch zoveel geuren en smaken. Echt een sinaasappel bom. Welke rye het is weet ik niet. Ik ken er niet genoeg en er zijn er te veel om een gecalculeerde gek te doen zoals vorige keer. Maar als ik enigszins in de buurt zit met m'n notes ben ik meer dan tevreden.
86-87 p.
--
Nickolaas
Wat een vreemde, uitgesproken whisk(e)y zeg. Zeker in de neus. Ik weet zeker dat ik dit nog nooit heb gehad, want anders had ik dat zeker onthouden.

Neus: marsepein, pepermunt, sinaasappel, mandarijn, oh ja, pepermunt, iets van naaldboom, euuhh.. pepermunt, gedroogde abrikoosjes, volgens mij bespeur ik ook iets van pepermunt, gestoofd fruit. Mijn god, wat een pepermunt-achtige zaken.

Smaak: fruitig als in mandarijntjes uit blik, spoortje mint (maar veel minder dan in de neus) , pepertje.

Finish: drogend, lang, ook hier mandarijntjes uit blik.

Mijn gok: ik heb echt geen flauw benul. Ondanks de kleur denk ik niet aan een sherry-finish. Ik weet echt niet wat de specifieke minttonen in de neus veroorzaakt. Ik denk aardig in de ABV (rond de 55%). Niet te oud (rond de 10 jaar) denk ik, echt geen idee welke regio.

Tof om te proeven, vond het zelf erg uitgesproken. Weet niet of ik er totaal kapot van ben, maar score het toch 85/100.
--
Turfsmurf
Geur: Sukade!. Dit is de eerste keer dat ik een whisky zo sterk naar zoiets citrusschilachtigs vond ruiken. Op de achtergrond ontbijtkoek/speculaaskruiden en Earl Grey thee.

Smaak: wederom een citrusschilexplosie. Ook wat sherryachtige invloed. Iets licht pepermuntachtigs ook.

Afdronk: drogend, sterke thee en speculaaskruiden. Zou deze sample expres tegen te tijd van de Sinterklaasintocht zijn gepland?

Cijfer: 87. Ik vind dit best een leuke whisky. Geen daily dram material, maar als ik eens zin zou hebben in iets aparts, zou deze het goed doen. Odd indeed.

Opmerkingen: een spectaculair aparte whisky. Zo kom ik ze niet vaak tegen. Deze gaat meer richting een leuke kruidenlikeur dan wat ik tot nu toe van whisky heb geproefd. Ik ben een soortgelijke whisky al eens eerder tegengekomen, al was die niet zo extreem als deze: de Glen Garioch 22y van Kintra. Zou dit ook een Glen Garioch zijn?
--
Roylubbers
Nose: alweer iets wat me zo bekend voor komt, maar wat ik niet kan benoemen. Sinaasappelschillen, citrusvruchten, kruidig.
Taste: hout, beetje droog.
Finish: Medium lang, kruidig
Gokje: Korte sherry finish, rest op ex-bourbon gelegen. ABV 50%
--
Mardo
kleur: koper
reuk:rode vruchten, zoet, boenwas, vruchtencake, citrusvrucht, veelbelovend, jemig wat is het toch moeilijk om te omschrijven wat ik ruik....Iets heel duidelijk en ik kan er niet opkomen hoe ik het moet noemen. Maar serieus lekker. rozijnen?, eerder bloemen...
smaak: Zacht, caramel, chocolade, koffie, hout, redelijke punch.
Afdronk heerlijk zoet en beetje bittere chocolade. Deze whisky wil ik hebben. Ik hoop maar dat het een "normaal" verkrijgbare whisky is.
Topper voor mij. 88 pnt
--
Soundwave
Toen de samples binnen kwamen heb ik snel even aan alle flesjes geroken en deze vond ik toen van alle er het meest uit springen. Ik dacht dat ik sinaasappellikeur in mijn handen had. Vandaag met nog steeds dezelfde verkoudheid (en brakke hoofd) ruiken uit een glas. Nog steeds veel sinas en citrus verder pistache? macarons? Bladpeterselie (wtf?) erg apart. ABV rond de 60% denk ik wel, smaak is echt een wegtrekker met een lading laurier die ik alleen in Edradour heb gehad. Geen idee verder. Is dit een gekke Amrut ofzo?
--
Ter Veld
kleur: burnished
Geur: erg fruitig met o.a. abrikozen, rozijnen, banaan, en een vleugje mint of pepermunt
Smaak: abribozen rozijnen geprakte banaan
Afdronk: middellang
--
Bert71
Neus:
Het eerste wat me in de neus springt is een citrusgeur. Sinaasappelschillen, appel, verder sukade en caramel. Het ruikt wat mij betreft ook naar eau de cologne, een reukwatertje voor oudere dames...

Smaak:
Weer aardig wat alcohol denk ik, heel scherp, peper en ook het citrusachtige

Afdronk:
middellang, zoals wel vaker blijft me een houtsmaak bij.

Dit is geloof ik niet helemaal mijn whisky. Ik vind hem te scherp. Hoewel hij naar een paar uurtjes staan wel aanmerkelijk beter werd. 82 punten zou ik zeggen...
--
WhiskyclubSpakenburg
Kleur: orange
Neus: Orange en bourbon whiskEy.
Smaak: -
Afdronk: -

Excuus mijn hoofd staat er niet naar om serieus te proeven deze ronde.
Alleen even aan het flesje geroken en dat nodigde ook niet echt uit....
Er is een Amrut waar ze sinaasappelschillen door gedaan hebben. De Amrut Naarangi.
Deze heb ik nooit kunnen proeven maar het zou toch niet?
De geur van 'orange peel' is te overheersend. Maar de geur (enkel uit het flesje) doet me toch meer denken aan bourbon.
--
Andre8x8
Geur:
Dennenappelen, zuur fruit, sinaasappel, citrus

Smaak:
Zo, dit is odd ! Ik weet niet wat ik proef maar dit is lekker !
Lychee, bijna chemisch
Een complete fruitmand

Afdronk:
Niet al te lang
Lychee

ABV:
57.5 %

Leeftijd:
11 jaar

Punten:
88

Glenmorangie 2004 SMWS 125.72 (Strawberry delight)
--
Noxa
Neus
Direct uit het flesje sherry. Daarna een uur laten staan en dan ruik ik heel wat anders. Munt, marsepein, plastic, snoepjes, citrus fruit, boter, gras. Complexe neus maar vooral erg zoet.

Smaak
Zacht, zoet, fruitig. Niet zo veel alcohol. Citrus vruchten met pomolo voorop, verder perzik en abrikoos. Witte chocolade. Grassig of blad groen en weer wat chemisch/plastic wat ik Niet thuis kan brengen. Vooral super fruitig.

Nasmaak
Fris zoet een middel lang. Wederom maar nu ook een beetje vanille. Zoethout en een beetje munt.

Commentaar
Niet helemaal mijn straatje maar dit is wel lekker! Zeker an odd one. Leuk voor de afwisseling. Ik geef hem 87 punten.
--
MBC
Helaas geveld door verkoudheid... mijn eerste notitie na het proeven was "schoonmaakmiddel en spiritus", dat was voldoende signaal dat mijn reuk en smaak gevoel even weg is (ik hoop maar dat het daaraan ligt). Als hulplijn mijn vriendin ingeschakeld wiens smaakgevoel een stuk beter is dan de mijne momenteel. Dus alsnog onze inbreng voor deze sample. Heb in ieder geval de helft achtergehouden om het over één of twee weekjes nogmaals te herproeven.

Uiterlijk: diepgoud
Geur: marcepein, honing, abrikoos, vijgen, madeira(?)
Smaak/Afdronk: honing, olieachtig, boterbabbelaars, amandel
Alcohol percentage: 40%

Score: 83/100
--
Emalt
N: Wow!! Sinaasappel schillen likeur!!! Ehm, ff luchten. Zuur, lijm, dan paar kilo kaneelkussentjes (bruin met rood streepje), vanille, vers hout, en rare geur van ander soort drank.

S: Sinaasappel schil, zoet, vanille, rogge, en weer een rare smaak van een ander soort drank, een beetje wrang ook.

F: Vanille, zoet/droog, spicey, beetje bitter

Erg weird dit, maar ergens toch ook herkenbaar. Ik kan me voorstellen dat gedachten naar Bourbon of Rye gaan, maar dat kan het toch niet zijn lijkt me, die overheersende sinaasappel geur en smaak ben ik zelden eerder tegengekomen, zou het aan het vat/finish liggen? Wat kan het dan zijn, iets van Millstone (mag dat, 2x?), de Rye of een tig (3 of 5)granen iets oid? Het lijkt me in ieder geval geen (single) Malt te zijn, of is het iets op Virgin Oak? Twijfel, twijfel

Dit is teveel uit balans op de neus en smaak om het lekker te vinden. Mocht het onverhoopt een Bourbon of Rye zijn, dan is dit toch een gemiste kans, er zijn zoveel (bijna alle) betere (according to my smaak pallet dan he ). Nah, rond de 57%, jaartje of 5, meer dan 76 punten heb ik er niet voor over. Ik ga dan toch voor een Millstone Special No. 6, dat kom redelijk overeen met mijn gedachten.
--
Nigel_tufnel
Neus: appelsien, mandarijn, citrus, zeste, boenwas, vernis, terpentijn, naaldbos, rood fruit, zoet/zurig.
Smaak: appelsien, vernis/beits, caramel, licht drogend, hout, terpentijn, denappels.

Is dit een grain/bourbon? Of iets op een wijn/madeira vat?
Ik zou niet kunnen zeggen wat dit precies is...
Een ABV van rond de 48%
ik ben benieuwd. Een echte topper is dit voor mij alvast niet...
--
Daveen
Ik ben heel benieuwd naar hetgeen hier achter schuil gaat.

Die neus.... Waar ruikt dit naar? Heb ik dit eerder geroken? Anijs, Leer, schoonmaakmiddel, groene appels, mint, beetje medicinaal en jodium.
In de mond heeft hij een hele dikke vettige smaak, maar trekt uiteindelijk je mond flink droog. Ik krijg de smaak van eiken, leer, wijnachtig, kersen, chocolade en citrusvruchten.

Dit lijkt mij een whisky die een hele mooie tijd in het vat heeft gezeten en/of op een heel actief vat is geweest. Hij heeft een hele aparte neus, maar eenmaal in je mond vergeet je dat snel. Het is een whisky die je bezig houdt. De smaak had voor mij veel weg van cognac, maar had veel meer diepte dan van die paar glazen cognac die ik gehad heb. Ik durf er eigenlijk nog geen cijfer aan te hangen, want ik wil hem eerst nog eens proeven. Ben erg benieuwd naar het demasqué.
--
Edwinedje
Een Ier?

Hoewel ik de laatste tijd zeer positief over Ieren was, valt deze weer tegen.
Dus het zal we geen Ier zijn

Alweer? Yup, ik had sample 6 & 7 verkeerd om in de kast staan,
In eerste instantie had ik de vorige poging terug gegooid in het flesje, dus had ik meer dan genoeg om nu nog een keer te proeven.

Hoewel ik nu voorbereid was op wat komen ging, vind ik het nog seeds geen aangename sample.
Heb wel iets minder ingeschonken, en wat langer laten staan...
Wellicht dat een druppel water uitkomst had kunnen bieden [Hoge % Alcohol - tegen caskstrength aan].
Maar daar ben ik te lui voor [en Max was net met zijn bloedstollende eindsprint bezig].
--
MikerG
Ben verkouden, maar desondanks toch geprobeerd.

Neus: Panettone, kruiden, lijm.
Taste: krenten, kruidnagel, donker fruit, hout tonen
Finish: Druiven, peper komt erbij

De neus voor mij is echt niet goed. Net of er rozijnenbrood in de blender is gedaan en dat in het glas is gegoten.

Smaak en finish zijn wel stuk beter dan de neus
N: 71
T: 80
F: 84

Totaal geen idee wat dit is dus ga ook niet gokken
--
RvdB
Woohoo, wat is dit? Is dit wel whisky? Ik ruik sinaasappels en mandarijnen, heul veul sinaasappels en mandarijnen. Het is bijna te veel en ik twijfel een aantal seconden of we hier niet op het verkeerde been gezet worden en een cointreau en/of grand marnier aan het zuipen zijn . Het lijkt ook wel of ik verder niks anders meer kan detecteren dan zoete, oranje citrusvruchten. Nou proeven maar! Weer die sinaasappels en mandarijnen (dôhh) maar ik lijk nu ook wat honing zoetheid te krijgen en iets dat lijkt op roggebrood en hele donkere granen, donkerder dan volkoren. Proef ik daar ook iets rood fruit? Nah, ik weet het niet. In de finish lijkt het of er wat hout aroma's naar voren komen..
Overall; vreemd doch, interessant sample maar lekker vind ik het niet.

Abv: ca. 46%
Cask: rye, of een blend met voornamelijk rye.
Distillery: ik stop met gokken ;)
--
Bram84
Het zit er bijna op spijtig genoeg. Zo dadelijk in de laatste rechte lijn richting nummer 8. Sluiten we af met een kaboem?

Nummertje 7 is weer speciaal hoor heren... Ik waande me in een pot marmelade die open werd gedaan in een boomgaard van appelsienen, nectarines,... Heerlijke citrus geur. Nooit eerder zoiets waargenomen in een whisky.
Een hele fruitmand in mijn neus. Voor de rest merk ik hinten van boenwas, chocola (pims), beetje lijmachtig en toch ook gemaaid gras... Waarschijnlijk waren ze aan maaien toen de appelsienen werden geplukt
Geur is op z'n minst zeer speciaal en krijgt een puntje extra voor z'n originaliteit.

Kwestie smaak terug die appelsienen, maar de gedroogde versie. Gekonfijt fruit, licht bitter... Een beetje vaster en ik zou het zo op m'n boterham smeren. Ook een licht pepertje waarneembaar.

De afdronk is in dezelfde lijn dan de neus en smaak. Orange o'clock

Zeer verrassende dram was dit! Of ik m direct zou kopen, waarschijnlijk niet, maar ben wel tevreden hem geproefd te hebben. Was zeker geen straf. Voor originaliteit een dikke 10; trouwens zo voor de eerdere 6 samples ook hoor.
--
Fjharms
eerste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): citrus
N: grapefruit, citroen, aceton, vers hout. opvallend citrus zuurtje in de geur!
Na even rondwalsen gaat de aceton naar de achtergrond, en wordt de citrus iets meer sinaasappelschil.
Die geur is zo dominant dat ik even niets anders tegenkom. Na enige tijd wordt het nog sterker - zit hier cointreau of grand manier bij??
Na nog langer wachten komen er boterbabbelaars bij, romigheid, maar nogsteeds de sinaasappelschil.
S: ook sinaasappelschil in de smaak, maar ook wat vanille en vers hout.
Na wat wachten ook hier wat romigs - boterbabbelaars.
F: blijft weer die sinaasappelschil, maar al met al niet heel erg lang
Met chocolaatje: de zoete caramel van het chocolaatje past goed bij de sinaasappel. Het brengt ook het hout iets meer naar voren.
Persoonlijk vind ik het chocolaatje zelf te zoet.
Alc: 48 %
Opm: Het zal waarschijnlijk aan het laatste restje verkoudheid liggen, maar ik vind 'm vrij eenzijdig, ik kom niet voorbij de sinaasappelschil en de associatie met grand manier. Ik heb geen idee wat het is.
--
Squaadgras
Color: Tawny
Nose: 81
Initial Taste: 80
Body: 76
Finish: 71
Comments: De neus wordt overheerst door mierzoete, naar goedkope Vitamine C-tabletten-ruikende, sinaasappellikeur.. en als ik ergens niet van houd: likeur en goedkope Vitamine C-tabletten en... ach laat ook maar. Gister heb ik dit sample al eens in m'n glas gegoten, met pijn en moeite enkele nipjes genomen, maar uiteindelijk, met een voldaan gevoel, terug de fles ingesmeten. Dit is niet mijn ding, en dit gaat niet mijn ding worden. Onder het mom van de VBT heb ik S#7 vandaag toch nog maar eens de kans geven. Misschien levert een herkeuring wel een positiever beeld op wanneer je er 'vooringenomen' induikt met het idee: *geluid van een dooie aasgier met kokhalsreflexen maakt*! De neus geeft ook een bak met zoete tonen als karamel, gedroogde abrikozen/fruit en marsepein prijs. En een raar soort deegbeslag - niet bestaande uit gerst, maar meer uit rogge en mais. In de mond blijft de sinaasappellikeur-armada doorwerken, aangevuld met een licht wrang & zurig wegtrekkend mondgevoel. Daarnaast: eikenhout, grapefruit en pure chocolade/cacao. De afdronk is gemiddeld (mij te lang) en geeft niet bijzonder veel weg. Voornamelijk een wrange, greasy, bitterheid die blijft hangen, welke niet bijzonder aangenaam is. Het overheersende sinaasappellikeurtje is nu weg, er komt meer cacao tevoorschijn, net als: eikenhout, chilipeper en grapefruit. Wat zal het zijn? Bourbon (met relatief hoog rogge-invloed) of Rye? Helaas met beide varianten te weinig ervaring; ik gok eens op een Rye i.v.m. lichte herkenning van geuren & smaken uit een Rye IPA (Beavertown 8 Ball Rye IPA). Of toch een Noah's Mill... nee? Leuk om geproefd te hebben (en wat mij betreft een goede VBT keuze > maakt veel los schat ik zo), maar niet om in de kast te zetten. Erg benieuwd naar de overige reacties.. en sample 8, de afsluiter!
Abv: ~48%
--
Laurens
Geur aquaviteau, munt

Smaak jonge takjes net als in beujolais primeur en ook munt

Afdronk -

Ik vind deze niet lekker en had ook moeite om er iets anders in te herkennen.
--
Gerritbakker57
Kleur; Cognac
Neus; vooral lijm, daarna rozijnen en vanille, een beetje de geur van roze koek. Ook leer en vurenhout. Aan het eind ook wat abrikoos.
Smaak; begint scherp en peperig, met sherry tonen. Kruidig met leer. Opeens laurierdrop. Voor mij te scherp en vlak in smaak.
Finish; het scherpe blijft lang hangen en overstemt. Leer en boenwas. Wat wit fruit en vanille.
Ik vind dit een bijzonder sample maar niet het mooiste. Voor mij een 84 punten
--
Skiddilly
N: Rogge, veel rogge, vanille, honing, eiken, sinaasappel, peper.

S: Sinaasappel, honing en rogge.

A: Droog, vanille, honing sinaasappel, en peper.

Score: 87

Ik dacht aan een Single Grain of een Bourbon. Ik heb ooit een Single Grain van North British gehad die ook zoveel rogge in de geur had. Millstone heeft bij haar 5 Grain, de Korenwijnen, en Ménage à Trois ook dat rogge geurtje. Geen idee wat het precies was overigens

Aan het begin van de week al geproefd. Inmiddels zit mijn neus dicht en ruik ik het verschil tussen kaas en cervelaat niet meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF VBT-8: Sample 7 (8 t/m 14 november)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 07 Nov 2016, 21:03

ik zit nog na te genieten van sample 6 ;)
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Nov 2016, 22:20

gerritbakker57 schreef:ik zit nog na te genieten van sample 6 ;)

Doortanken!!! :bottomsup
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 10 Nov 2016, 23:19

Zo, sample #7 ook achter de kiezen en notities verstuurd.
Ik kijk nu alweer reikhalzend uit naar de andere notities :bigsmile
0 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 10 Nov 2016, 23:55

Dre schreef:Zo, sample #7 ook achter de kiezen en notities verstuurd.
Ik kijk nu alweer reikhalzend uit naar de andere notities :bigsmile

Met jou denk ik velen, een mening heb ik er wel over. Mooi die blinde samples :duimop
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 11 Nov 2016, 00:54

Dit wordt inderdaad een leuke om over te discussiëren ja!

Mijn notes zijn in ieder geval binnen.
0 x

Noxa
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Noxa » 13 Nov 2016, 20:31

Deze heeft toch wel mijn interesse gewekt. Ik ben heel benieuwd naar de beleving van anderen en naar de demasqué.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 13 Nov 2016, 21:35

Met de inzendingen gaat het nog niet zo soepel als de eerste paar weken. Ik zit pas op 13. Laat dus maar komen! Als er morgen (te) veel inzendingen komen, haal ik wellicht de 20:00 uur niet. Maar dat zien we dan wel.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Ter veld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ter veld » 13 Nov 2016, 21:35

net verstuurd :hoedaf
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 13 Nov 2016, 21:54

Mijne komt morgenmiddag/avond helaas pas. Scuza :oops:
0 x
squaadgras @ whiskybase | 2 ∞ & →

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 13 Nov 2016, 22:34

Postduif is weer onderweg :nat
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 13 Nov 2016, 22:38

Ik dacht gisteren ruim op tijd in te sturen, maar toen ik hem in mij glas had dacht ik: Morgen nog eens proeven, het leek alsof mijn palet in de war was door wat ik eerder gedronken had, maar dat was dus niet het geval :Scratch .

Iig zijn de notes verstuurd.

Grtz,
EMalt
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Nov 2016, 08:21

Ik hoop mijn notes begin van de avond te kunnen opmaken en versturen.
Ik had eerder een poging gedaan maar kon er toen helemaal niets mee - kwam door de verstopte neus, die nu nogsteeds niet helemaal open is...
0 x
Afbeelding

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 14 Nov 2016, 16:27

Notes zonet binnen. F5 :bigsmile
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Nov 2016, 17:22

Notes toch maar verstuurd.
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”