HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

De achtste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je de sample?

Peiling eindigde op 15 Nov 2016, 20:00

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
0
Geen stemmen
80 - 84
1
6%
85 - 89
16
94%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Okt 2016, 21:11

Lastig he, zo'n VBT? Allemaal moeilijke drams, niet iedereen haalt ze er zo maar uit. Toch gaan de notities vaak dezelfde kant op en dat is voor velen waarschijnlijk geruststellend. Gaat dat bij sample 6 ook weer het geval zijn? Wij zijn benieuwd.

Wederom ten overvloede, maar toch:

- Dit topic is bedoeld voor een discussie onder de deelnemers van het VBT 8. Meelezen is prima, meediscussiëren niet.
- Aub geen hints/spoilers
- Ingezonden notes worden niet later aangepast

Demasqué

Sample 6, we zitten op drie kwart van VBT 8. Ik kom er nu pas achter hoe toepasselijk het is dat VBT 8 ook 8 samples heeft…
Wat bracht sample 6 ons? Grain? Iers? Single Malt? Bowmore? Speyside? Een Aberlour CWC? We shall see!

Een aantal mensen herkenden wat tonen van lijm. Dit heeft er toe geleid dat de suggestie van een grain of een Ierse whisky is gedaan. Toch vervloog de lijmgeur volgens de meesten, om plaats te maken voor een vriendelijke whisky. In het algemeen een ronde dram, met een licht zuurtje. Rood fruit, stroop, citrus (sinaas, mandarijn), karamel, het zat er volgens de meerderheid in. Wat daarnaast de meesten bijbleef is kaneel. Daarnaast ook werd ook vanille waargenomen. Ook wat meer vlezige en aardse tonen deden hun intrede, plus wat chocolade. Een enkeling meende ook rook te herkennen.

Over een deel van de rijping lijkt er consensus te bestaan: rijping in sherryvaten. Overigens kan dit voornoemde “deel” 100% zijn, maar zeker is het niet. Enkelen vermoedden een initiële rijping in bourbonvaten. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat de gebruikte sherryvaten van Amerikaans eiken gemaakt zijn. Hierdoor kunnen ook tonen van vanille en zaagsel zijn ontstaan.

Eigenlijk zeggen de omschrijvingen het al: het is een single malt. Dit keer is het er weer eentje in de categorie “Famous”. Het is in ieder geval een broertje van een echte famous. Eén persoon heeft dit uitstekend benoemd, anderen hebben deze whisky er ook naast gezet. Het gaat om een broertje van de Aberlour A’Bunadh. In vergelijking hiermee is hij inderdaad wat ingetogener, zachter en heeft iets minder punch. Maar hij geeft in vergelijking meer vriendelijkheid prijs, vandaar dat een aantal proevers het een snoepje noemden. Maar wat was het dan precies?

Eerlijk is eerlijk: Peter had het goed geraden! We hebben deze Aberlour 2009 Creative Whisky Company geproefd. Over de Whisky is niet zo heel veel meer bekend, dan wat op Whiskybase staat. Een typisch aantal van 180 flessen, wat het lastig maakt te pinpointen of het echt een single matured whisky is, of dat hij is overgestoken. Hij heeft voor een jonge whisky al best wat ABV verloren en zit op een gemiddelde sterkte voor een cask strength van iets meer dan 55%.

Hij is helaas in Nederland uitverkocht, maar nog wel in Denemarken te verkrijgen.

Proefnotities

caskstrength
Kleur: russetmuscat

Neus: fris, maar tegelijkertijd ook wat “musty” met tonen van geoxideerde druiven en een licht zuurtje. De neus heeft iets licht lijmachtigs, maar dat vervliegt snel genoeg. Daarnaast is er voldoende rood fruit: morellen, braam, maar ook rinse appeltroop. De geoxideerde druivengeur heeft wat weg van een pakhuis waar drank rijpt, niet zo zeer whisky. Het heeft ook iets licht aards van champignon, en een tikkeltje vlezigheid. Het vat geeft vanille en kaneel prijs, daarnaast ook nat zaagsel of vers hout.

Smaak: Vol, honingzoet, met een flink zuurtje, licht aflopend naar een prettig licht bittere finale. Eerst lijken er tonen van honing op te komen, maar snel genoeg gaat het zurige en licht wrange van geoxideerde druiven overheersen. Er zit nog steeds een champignonachtige aardse smaak aan, met daarna tonen van gember en peper.

Finish: relatief lang, ietwat wrang en drogend, met flink wat gember en peper. Daarnaast appelstroop, morellen, zoete mout, licht vanille en vooral de geoxideerde oloroso-smaak.

Balans: hoewel redelijk aan de strakke kant (zuurtje en bitter), nog goed in balans. Het hout geeft net voldoende zachte tonen af die het een prettig geheel maken.

22/22/21/21 --> 86 punten
--
Berrysaki
Geur: Zeer fruitig met lichte vanille. Perzik en appel. Ruikt goed, iets wat ik best op een warme zomeravond kan drinken. Nu hij wat langer staat komt er wat meer lijm naar voren, hetgeen me doet vermoeden dat het een grain whisky is. Verder een hint van banaan en witte basterdsuiker. Ruikt erg aangenaam hoor!

Smaak/Afdronk: Eik, zoethout, lijm/aceton en wat sherry invloeden. Gedroogde groene kruiden, misschien ook nog wel wat speculaaskruiden. Verder heeft hij wat van het zoete wat me doet denken aan snoeparmbandjes Hij heeft een zeer aangename nasmaak. Yummy, deze mag wel bij mij in de kast staan.

Gokje: Een sherry gefinishte Grain whisky.
Score: 88/100
--
Daveen
dit was weer een mooi sample. Ben heel benieuwd wat hier achter schuil gaat.

De geur is boterig, met citrus, peer, pruimen op sap, suikerpinda's, suikerwafel en licht eiken op de achtergrond.
Bij het proeven is heel zacht prikkelend op de tong en proef ik sherry, chocolade, eiken, sinaasappel. Dit is een hele dikke hap Oloroso? sherry.
Ik moest eerst aan Kavalan denken, maar bij de drogere finish moest ik meer aan een mooie Glenfarclas denken. 87-88 punten voor mij. Denk dat deze whisky nog mooier en vriendelijker wordt naarmate de fles langer open staat. De smaak is nu nog een beetje gesloten.
--
-roy-
Kleur : gelig bruin, niet heel donker

Geur zonder water : de bellentest deed een hoog alcoholpercentage vermoeden, maar in de geur vind ik dat niet terug. Amper lijm, vrij zoet. Niet heel uitgesproken.
Geur met water : licht zoetig

Smaak zonder water : toch alcoholisch, behoorlijk zelfs! Veel sherry ook, of zou ik me vergissen door de alcohol?
Smaak met water : toch wel sherry, ietwat fruitig. Het lagere alcoholpercentage doet deze whisky goed.
Smaak met water en chocolade : de whisky kan niet op tegen de chocolade, deze is veel te overheersend.

Afdronk zonder water : de alcohol blijft lang hangen, het zoetige ook, maar ik ben niet helemaal zeker van de sherry.
Afdronk met water : deze keer blijft de sherry over en lang ook.
Afdronk met water en chocolade : waar is de whisky gebleven?
--
Henri
*Verkouden-modus*. Net in het glas, goed vet aan het glas, lichte neus klein poedersuikerttje in de neus, licht fruit en zoet.
wat langer in het glas kauwgomballen en een parfummetje
mondgevoel/smaak toch weer wat meer rood fruit er bij maar ook wat lijmerigheid
toch nog een grain...?
peperig randje op de bovenkant van de tong.
lange finish, een dram die tijd verdient..
verwacht toch rond 50%
leeftijd waag ik me deze keer niet aan..
Girvan hebben we al gehad.. ik zeg Invergordon
--
Defeatless
Neus:
Dit moet een ouwe zijn. Fris zuur, een beetje menthol, hout zaagsel. Deze moeten we nog even laten wachten, d'r zit zat in. Overigens merk je niks van het hoge alcohol percentage (bellen test). Na wat opwarmen en wachten komen er meer bloemen en wat karamel naar voren. Overall een heel goede neus met een florale boventoon

Smaak:
Zoet, bittertje, licht houtig, room met karamel. Ik herken hier Duitse bitter sinaasappel jam in.

Body:
Zacht als zijde

Finish:
Medium-lang. Wat karamel met room wat blijft hangen. Ook is er een spoortje van eiken terug te vinden.

Comments:
De neus is zeer interessant. Diep, herkenbaar en lekker. De smaak is ook lekker en ontwikkeld zich goed. Had wat meer punch mogen hebben. De finish is er prettig.
88 punten. Ik gok oud, 25 jaar, rond de 50% ABV, Bourbon gerijpt. Het kan wel eens een oude Glen Grant zijn, of een Tomatin.
--
Peter87
Neus: karamel, amandelspijs, framboos, bosbessen en andere (rode) bosvruchten, sinaasappel, mandarijn, appel(moes), kaneel.
Na een tijdje en wat warmte komen de rode vruchten naar de voorgrond met een beetje zuurstok. En toch ook een klein dropje en salmiak ergens ver weg.
Een echt snoepje dus!

Smaak: is een stuk wranger en "donkerder" dan de neus doet vermoeden met een pepertje dat heel mooi komt en gaat. De rode vruchten zijn wat duidelijker en ik krijg mooie leer tonen zoals een oud bankstel. Kruidig en laurierdrop aan de achterkant. Met wat warmte komt er wat karamel terug.

Finish: begint met rode vruchten die langzaam verdwijnen naar de achtergrond om plaats te maken voor het leer dat ook weer zijn tijd neemt voor het verdwijnt. Daarna blijf je achter met iets droogs zoals rucola sla dat heeft. Alleen in veel lichtere mate. En door de hele finish heen blijf ik een soort fris randje houden dat ik niet precies kan plaatsten.

Maarrrrr. Wat is het?! Ik ga deze keer op basis van mijn notes en gevoel een goed onderbouwde gok doen. Ow ja? Ja!
Ik vind deze whisky trekjes hebben van een Aberlour A'bunadh. Alleen vind ik deze jongen een stuk beter in balans. De A'bunadh is een beest dat explodeerd en dit is veel kalmer en subtieler met continue kleine ontploffinkjes. Zoals dat pepertje dat zo mooi komt en gaat bijvoorbeeld.
Oud is ie imho ook niet. Het is een mooie jonge (jonger dan 10 jaar denk ik) frisse sherry botteling (met uitzondering van de leer tonen die hem voor mij dan ook meteen een puntje extra geven). Vooral als je hem tijd en warmte geeft. ABV zit volgens mij ergens in de mid 50's.
Met deze dingen in mind ben ik wat WB speurwerk gaan doen en kom ik uit op deze whisky: Aberlour 2009 CWC .
Waarom? Nou dat zal ik jullie vertellen.
Gezien de voorliefde van de organisatie voor IB's zoek ik het in die richting. Een beetje speurwerk laat zien dat er niet al te veel IB Aberlour uitgebracht word. Als ik er ook vanuit ga dat hij van 2016 is dan is er eigenlijk maar 1 die echt aan mijn criteria voldoet. Hij krijgt wat mij betreft wel slechte cijfers. Voor mij is hij gezien zijn leeftijd, balans en prijs zeker 89-90 puntjes waard.

Mocht ik er echt volledig naast zitten kruip ik stilletjes terug onder m'n steentje.
--
Roylubbers
Nose: zoet, komt me bekend voor maar kan het niet plaatsen, grapefruit? ruik.
Taste: sterk, smaakvol, denk hoog ABV, 50-55%, licht rokerig/peaty.
Finish: Beetje droog, peat.
Gokje: Bowmore Tempest Batch 5 (na proeven van mijn fles is de VBT toch wat minder rokerig. Dus doe maar Batch 4 dan )
--
Turfsmurf
Geur: fruitig, fruitthee (die neppe 'aarbeien'thee). Na een tijdje staan wordt de geur steeds kruidiger.

Smaak: fris, sherryinvloed maar niet heel sterk. Frambozensnoepjes.

Afdronk: nog steeds snoepgoed. Beetje kaneel en tabak op het eind.

Cijfer: 86.

Opmerkingen: iets met een sherryvat, maar misschien geen volledige rijping. Wellicht eerst op bourbonvat gerijpt (vanwege frambozensnoepjes) en later een finish. Deze smaakt mij goed. Even lekker gokken: een Tomatin, jaartje of 18?
--
Dre
Kleur: Donkergeel, koperachtig

Geur: Leer, fruit, rozijnen, duidelijke sherry-invloeden. Ook wat kruidig, kaneel, en zelfs wat tabak. Een aangename geur in ieder geval, die nodigt uit om te gaan nippen.

Smaak: Wat peperig, ook weer de sherry-invloeden, rood fruit. Prikkelend, ik vermoed zeker een wat hoger Abv. Ook chocolade komt door.
Dit is wel een aardig sherrybommetje, ter vergelijk zet ik er gelijk een A’Bunadh naast. Die is toch net wel een slagje heftiger nog, zeker wat betreft Abv%.

Finish: Peperig, wordt wat drogig en neigt naar een klein bittertje. Verder Rood fruit, en pure (en dus wat bittere) chocola.

Score: Ik vind dit echt lekker! Naast de A’Bunadh vond ik hem nèt iets minder, dus scoor ik hem een puntje lager dan die, en kom op een goeie 88.

Opmerkingen: Hm, maar wát heb ik dan gedronken? Sowieso denk ik aan een whisky die op sherryvaten heeft gerijpt. Als Abv denk zo richting de 55. Ik denk niet aan een héél oude, maar ook niet heel jonge whisky (tenzij deze niet in Schotland maar in iets warmere oorden is gemaakt…).
Tja, trap ik er dan in een distillery te noemen? Ach wel ja. Alhoewel ik er tot dusverre nog nooit een geproefd heb, zou dit misschien wel een Kavalan (Sherry Cask) kunnen zijn.
--
WhiskyclubSpakenburg
Kleur: Deep copper
Neus: Fruit, kruiden, citrus - orange, fudge en marsepein. Met water nog wat herbs en bourbon fruit.
Smaak: Fruits - geel fruit, hout en vanille.
Afdronk: Vanille, moutig, noten - nougat, thee en romig fruit.

Hoog abv. Lijkt in eerste instantie een heel complexe whisky maar dat komt er niet uit. De smaak is vol maar dat is eigenlijk ook het deel wat mij het meest tegenvalt. Overall toch prima whisky. Voorzeggingen doe ik niet meer want daar gaat het niet om Moet ik ook nog een beetje leren.
Score: 85/100
--
Kay
N: Cranberry, sinaasappel, caramel en appel. Met water meer snoep.
T: Cranberry, appel, fudge, krenten, spekjes, sinaasappel en peper.
F: Cranberry, appel, toffee, kers, chocolade, banaan en sinaasappel.

Nog redelijk jong met een prominente, iets kunstmatige zoete oloroso finish. Cask strength. 85 punten.
De Glenlivet Nàdurrà Oloroso heeft in mijn herinnering (maar dat is al lang geleden) een dergelijk profiel. Ook een tijdje geleden een Glenburgie 2008 Octave finish van Duncan Taylor geproefd, daar laat ie me ook een beetje aan denken.
--
Rvdb
Deze whisky begint met volle geuren van blauwe bessen, kersen en aardbeien. Ik moet denken aan een bosfruit editie van Healthy People; een dikke en volle sap van vers geperst fruit. Daarna krijg en typische Kerst en kruidkoek aroma's van rozijnen, wat zachte geurende stroop (niet die dikke pannenkoeken stroop maar een light versie) en zoete kaneel. Het mondgevoel van deze whisky is aangenaam ondanks een wat spicy, peperig karakter. Ik voeg iets water toe, vermoed dat ie dat kan hebben! Zo! De zoete bosfruit smaken blijven maar worden vergezeld door een 'wandeling door het bos'; veel aroma's van nat blad, de aroma's van het bos na een regenbui. Verder tabaksblad en in de finish lijk ik wat rook en zelfs wat turf te herkennen. Mooie whisky!

Abv: ca. 54-56%
Cask: sherry, of PX.
Distillery: ik stop met gokken
--
Fjharms
eerste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): vanillestokje
N: flink wat hout, vanille. ook amandelen (marsepein? ). Laurierdrop. kartonrandje (heel licht).
na enige tijd wat meer rood fruit (bessen, aardbeien????? nog nooit eerder geroken in whisky...), maar dat verdwijnt weer naar de achtergrond.
S: amandelen en hazelnoten. vanille. redelijk wat alcohol. Toch ook hier iets licht fruitigs, maar het is te subtiel om te determineren wat voor fruit- toch iets rozijnigs?
F: redelijk lang, voortzetting van de noten en vanille
Met chocolaatje: het chocolaatje brengt de vanille en de noten duidelijker naar voren. Past er goed bij.
Alc: 52 %
Opm: Ik had graag een 2e proefronde gedaan om alles beter in kaart te brengen (en vooral dat fruit beter te herkennen), maar helaas... nu is het mijn beurt om verkouden te zijn.
--
Mardo
kleur: koper
neus: honing, rode vruchten, iets heel duidelijk, maar ik kan niet verzinnen wat....kaneel dus. zoet,
abrikoos.
smaak: honing, kaneel, gras, hout, alcohol ik denk zo een 40-46%.
afdronk: licht, citrus, gras
Lichte makkelijk drinkbare whisky met een toch wel venijnig kort pepertje.
--
Bert71
Neus:
Weer een fijne neus. caramel, graan ,gras citrus

Smaak:
Weer aardig wat alcohol denk ik, drogend aan de wangen. Zoet, caramel, hout, peper

Afdronk:
middellang, zoet en hout blijven me het langste bij.

Lekker, vooral na een drupje water. Gerijpt op een sherryvat. 86 punten zou ik zeggen...
Wat het precies is, dat zou ik niet kunnen zeggen, ben benieuwd.
--
Soundwave
Citrus
Misschien ben ik wel lichtelijk verkouden, maar voor mijn gevoel is deze veel minder expressief dan alle voorgaande samples. Of moet hij gewoon flink op adem komen. In eerste instantie ruik ik namelijk gewoon niet zo veel, behalve veel citrus tonen. Daarna gaat hij langzaam open en komen meer fruitsoorten, banaan en kokos om de hoek kijken.
Smaak is wel weer vrij heftig. Met name zout en bitter en toch ook wel een aardig abv denk ik.
Met wat meer tijd, wordt het een lekkere noser, moet ik toegeven en gaat dat harde citrus weg en blijven de warme toetsen van vanille en koekjes over. De smaak vind ik pas lekker worden na de toevoeging van een klein beetje water.
Geen gokjes deze keer verder, al is het wel een profiel dat ik vaker heb gehad. Misschien schiet mij later ineens nog wat te binnen.
--
Andre8x8
Geur
Bourbon, erg zacht en zoet, snoepwinkeltje van Jamin, vanille, vleugje lijm.

Smaak
Kruidig, peper en licht prikkelend, wat later het zoete van de bourbon

Afdronk
Niet al te lang, iets drogend en bitter, en vervolgens zoet

ABV
54%

Leeftijd
15 jaar

Punten
87
--
MBC
Uiterlijk: goudgeel
Geur: slagroomtaart, koekjes, hout, honing, vanille, cake
Smaak/Afdronk: vol, zoet, slagroom, rietsuiker, marcepein, peper, honing, lychee, olieachtig
Alcohol percentage: 50+%

In één zin: Alsof je een vloeibaar gebakje aan het drinken bent. Heerlijk vol romige smaak en een mooie afdronk. Mooi in balans. De eerste van deze VBt die "potentieel" op een aankoop lijst zou komen te staan. Nu maar hopen dat ie nog verkrijgbaar en betaalbaar is... Verder valt deze zo buiten alles wat ik tot nu toe geproeft heb dat ik er ook compleet geen slag naar zou kunnen maken wat het is. Ik laat me graag weer (aangenaam) verassen.

Score: 86/100
--
MikerG
Neus: Appelsap, sinaasappel, beetje hout, honing
Taste: erg zoet. veel fruit.
Finish: Fruit zwakt wat af, witte peper komt er bij, erg droge finish en ook kort.

ABV gok ik rond de 48%

Qua distillery echt geen flauw benul. Vond hem iets weg hebben van een kilkerran wip daar de zware appel smaak me is bij gebleven van die, maar poeh wat is dit blind proeven moeilijk zeg.
Maar des te leuker!
--
Squaadgras
Color: Tawny
Nose: 87/88
Initial Taste: 88/89
Body: 87/88
Finish: 86/87
Comments: De eerste snelle whiff zegt: "Goedendag mijnheer Karamel!". Wat een verschrikkelijk zoete neus zeg, welke mij meteen doet denken aan een goedje wat een mede-forumlid (Bram84 ) ooit eens onder m'n neus heeft durven te drukken: De Nomad Outland Whisky (alleen heeft die uiteindelijk alleen de koffie gehaald). Typische luchtjes van sherry overheersen (karamel, gedroogd fruit, krenten, rozijnen, winegums, kaneel, sinaasappel en tabak), maar hier en daar lijken ook bourboneske tonen erdoorheen te komen (banaan en vanille). Ook doet het neusje bij tijd en wijle wat granig aan... maar de o-zo-typische single-grain lijmlucht ontbreekt. Ra, ra, ra, wat zal het zijn? In de smaak blijft de ingezette weg voortduren: gedroogd fruit, sinaasappel, winegums, karamel, licht granig (volkorenbiscuits), abrikozen, rood fruit, rozijnen en krenten. Hier wordt hij ietwat wranger (eikenhout) en verdwijnt de speelse zoete karamelsuprise. De afdronk verandert van enigszins zoetig naar licht bitter (bloedsinaasappel). Het hout laat zich hier ook voor het eerst goed zien. Verder zijn ook cacao/pure chocolade, rood fruit, krenten en rozijnen aanwezig. Al met al een leuke dram, al deed een tweede herproeving gisteravond de afdronk weinig goeds, het geheel kakte een beetje in (*excuusmodus aan* kan eraan liggen dat het lijkt alsof er een keeltiefusje aan zit te komen). Qua gok? Na verleden week al het antwoord schuldig te moeten blijven - nu weer. Ik weet het niet.. Regio: nee. Distilleerderij: nee. Sherry: ja (toch zeker een flinke finish?). Balvenie... njet
Abv: ~55%
--
Oogadal
Neus; heel licht granige, zoete (fudge) wheef komt er langs, die is ook zo weer weg. Alleen de fudge blijft. Weggedrukt door bittere chocolade en leer. En niet zo'n beetje ook. Duidelijk sherry vat invloeden; rozijnen uiteraard, kaneel, gedroogd tropisch fruit, kersen. Vleugje mandarijn. Het leer en de donkere, bittere chocolade blijft.

Smaak; afgaand op de neus wordt dit een stevig slokkie. En dat klopt. De bittere chocolade is duidelijk waarneembaar, neigt naar wat wrangig (niet vervelend wrang trouwens) met redelijk wat peper. Chili peper. Best mooi in balans, rood fruit met blok fudge en de leertonen als een Chesterfield. Heeft wel temperatuur nodig, op kamertemperatuur laat ie weinig 'los'... Maar dit is dik in orde, mooie volle smaak, goed in balans.
Doet me denken aan... [CENSUUR]

Finish; volgt de smaak echt in het spoor, mooi rood fruit, donkere kersen en uiteindelijk tonen van leer en tabaksbladeren.

Samengevat; prima gemaakte whisky, welke op een goed sherry vat volwassen is geworden. Voor mij is dit nou typisch zo'n whisky die ik graag als daily/weekly dram op de kaart zou willen hebben. Afhankelijk van de prijs natuurlijk.
Score totaal 88-89 puntjes.
--
Skiddilly
Neus: Verklikt direct zijn lagering op Sherry vaten. Kersen, pruimen, kruidenkoek en tabak, zeker ook een dirty randje. Wat vlezig, ziltig, milde peper en wat melkchocolade.

Smaak: Peper, tabak, kruidenkoek, ook wat vlezig en wat ziltigs.

Afdronk: Pruim, droog, cacao, melasse, helemaal achteraan van die rijstsnoepjes die allemaal een andere kleur hadden, maar exact hetzelfde smaakte.

Erg lekkere whisky en zit te twijfelen of ik nu wel of niet een kleine hint van turf in de neus oppik. Heb trouwens echt geen idee wat dit is.

Score: 89
--
Laurens
Geur:
Sherry-vat, pruimen, kaneel, kruidnagel, vanille custard.

Smaak:
Pruim, kaneel, graan

Afdronk:
Sinaasappel

Ik vind dit een erg lekkere whisky. Omdat er een hoop sherry geur inzit maar ook vanille en sinaasappel in de afdronk gok ik op een dubbele rijping.
--
Emalt
N: Zware Sherry, Gedroogd rood fruit, Banaan, speculaas, vanille

T: Zware Sherry, Rozijnen, Banaan, Chemische smaak als in b.v. Wine Gums , speculaas, kaneel, Witte Peper, maar ook wat jonge tonen van het distillaat.

A: Lang, Droog, beetje vers gezaagde plank

Oh jee, een heel moderne gesherry'de whisky, waarschijnlijk eerst paar jaartjes Bourbonvat gezien of evt. sherry season'd Amerikaans eik. Erg wham/bam in your face allemaal en weinig spannende zaken/smaken aan te ontdekken. Aan de andere kant wel cleane sherry, dus dat is een pluspuntje.

Tja, distilleerderijen die zo in mijn gedachten opdoemen zijn de usual suspects GlenDronach of Aberlour A'bunadh, beide famous. Omdat ik er ook wat jonge tonen uit het distillaat in proef ga voor een Aberlour A'bunadh (alhoewel dat alchohol % techisch eigenlijk niet kan, die zijn hoger dan wat ik hier denk te proeven), geen idee welk nummer doe maar 47 oid . Ik denk rond de 57,5%. En als ik leeftijd zou moeten geven, 8 oid.

Omdat hij mooi clean en toch wel in balans is, geef ik hem 86 pts.
--
Edwinedje
Een Ier?

Hoewel ik de laatste tijd zeer positief over Ieren was, valt deze weer tegen.
Dus het zal we geen Ier zijn

Ik kan er deze VBT niet veel van maken, meer Odd dan Famous.
--
Wouter1981
Disclaimer: herstellende van een verkoudheid en bezig een chronisch slaaptekort op te bouwen naar aanleiding van de geboorte van een prachtige dochter.
Maar toch een fijne whisky gedronken en wat smaken en geuren op papier kunnen zetten.

Neus:
Aangename kruidigheid. Rijpe appels, rozijnen. Warme neus.
Meer malt, koekjes, vanille, suikers.
De neus komt na een tijdje meer 'los', alles wordt wat meer uitgesproken. Meer bloemig/floraal ook.
Spoortje sulphur?
Wordt later wat zurig, maar suiker blijft de boventoon voeren.

Smaak:
Komt scherp binnen. Erg peperig, hout.
Het zoete en maltige komt terug.
Vanille biscuit, wat rozijnen en melkchocolade.
Trekt een beetje droog op de tong.

Afdronk:
Veel zachter dan de binnenkomst. Maar pepers blijven aangenaam hangen.
Nu wat nootjes en hout.
De zoete suikers blijven als laatste over.

Prima whisky. Doet me denken aan Arran, maar ik mis hierbij wat fruit.
Volgens mij zeker sherry invloeden. Hoog abv, richting 60%. Door de pittige binnenkomst verwacht ik een niet al te oude whisky, 10-12y misschien.

De geur vond ik in het begin en midden erg lekker. Het zurige aan het einde wat minder.
Smaak echt prima, ondanks de pittige binnenkomst. Afdronk ook aangenaam.
--
Gerritbakker57
kleur; cognac
neus;heerlijk zoet en met een parfum op de achtergrond, verder leer en kruidig, met vanille en na een tijdje rijpe peer. een mooie complexe, ondanks het zoete, neus.
smaak; zoet, zoet en nog eens zoet met een flinke kruidigheid. Leer, rozijnen, port, bijna ruby en hout met een ijzer gevoel erbij. Opnieuw een mooie complexe dram.
nadronk; in eerste instantie vooral peperig en zoet, daarna nog steeds leer en port tonen.
waardering; voor mij een heel leuke dram, deze zou ik wel in mijn kast willen hebben staan. voor mij een 87 punten
--
Nino
Neus: azijn, marsepein, pure chocolade, kersen
Sinaasappel(schil),krenten, gekonfijt fruit. Kersenbonbons, Bruine suiker.
Karton...

Smaak: Elegante smaak!
Hout, bitter, vanille. Licht pepertje. Chocoladerozijnen. En toch weer iets wijnachtigs


Afdronk: moet een beetje mn best doen om het smaakje te houden! Wel medium lang met een chocolade/vanille finish en toch iets zurig.
Beetje nutty en oily!!


Score: 88
Opmerkingen: subtiele dram wat mij betreft met een combi van fresh fill bourbon en een finish op iets..Oloroso denk ik! Abv 46% leeftijd jaar of 15!
Distilleerderij ga ik niet gokken maar denk wel speyside!
--
Nigel_tufnel
Neus: fris, honing, vanille, nootmuskaat, brood, ananas, appels, snoepgoed, kauwgomballen.
Smaak: zacht, fruitig, een klei beetje hout, zoet, honing, snoepgoed, nootmuskaat.

En wederom geen idee wat dit kan zijn.
Een ABV van rond de 50% en volgens mij een refill of fino vat.
Een recente blended malt? Imperial?
Ik vond 'm in ieder geval helemaal niet slecht.
--
Willem v d K
Kleur: goudgeel
Neus: zeer vegetaal en een tikkie "vies". Toch weer die mezcal (tequila) associatie. Groene bladeren (vlier), mos. Antieke eikenhouten meubels, autogarage, bruine suiker en nootmuskaat.
Mond: Een stuk moutiger dan de neus. Lijkt een heel ander beestje, mooi. Wel dat oldschool viezige karakter. Ook een beetje zurig, als appelazijn. En veel oud, bitter hout. Iets een rokerig einde, houtrook van het vat waarschijnlijk.
ABV 48-50%
Finish: netjes, licht bitter en mooi droog. Niet erg lang.

Dit is zeker weer "odd", een apart beestje. Maar toch erg herkenbaar, al weet ik absoluut niet wat het is. Het heeft wel een beetje een Campbeltown karakter. Maar het is zeker oud, ik gok 22 jaar of ouder. Vat weet ik niet zeker. Het heeft de kruidigheid van Europees eiken maar ik mis de rozijnen enzovoorts die je associeert met sherry. Lekker vind ik het wel! 85/100
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Nov 2016, 22:33

Zo die is verstuurd.
Ik zeg niks, maar ik gok whisky.
1 x

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor MBC » 03 Nov 2016, 10:52

defeatless schreef:Zo die is verstuurd.
Ik zeg niks, maar ik gok whisky.


't zou natuurlijk ook whiskey kunnen zijn ;)
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Nov 2016, 11:25

MBC schreef:
defeatless schreef:Zo die is verstuurd.
Ik zeg niks, maar ik gok whisky.


't zou natuurlijk ook whiskey kunnen zijn ;)


Alles binnen de vorige twee posts kan inderdaad. Het is geen wodka, jenever, gin, rum of een ander distillaat of likeur.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Nov 2016, 11:25

Bier?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 03 Nov 2016, 11:49

Als jij denkt dat er bier in zit, dan nodig ik je van harte uit om dit in je notitie te verwerken Peter :P
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Nov 2016, 11:58

Ik heb al gekkere notes voorbij zien komen.... :gnif
5 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

roylubbers
Senior
Senior
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 Aug 2015, 20:08
Locatie: Enschede

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 04 Nov 2016, 21:07

Pffff, iets in de geur komt me erg bekend voor, maar heb geen idee wat het is :?
Maar ik denk dat ik weet welke het is...

Hij smaakt in elk geval prima
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Nov 2016, 20:38

Notities verstuurd, en kijk nu al weer uit naar maandag- en dinsdagavond...
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 06 Nov 2016, 15:27

Zo!
Sample 5 overgeslagen door verkoudheid en nu eindelijk sample 6 in het glas.

Mocht er iets in de notes terug te vinden zijn over 'baby vomit', zwitsal of poepluiers, dan zou dat zo maar kunnen. :P
Afgelopen woensdag is mijn 2e dochter geboren en sinds gisteren zijn ze thuis.

Hoop dat ik überhaupt nog mijn noties kan gaan versturen, kan zomaar zijn dat mijn ogen straks dichtvallen van vermoeidheid. :nat
9 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Nov 2016, 15:48

Gefeliciteerd!!!

Ik had het er ook maar druk mee, maar nu heb ik iets meer tijd. Dan slaapt iedereen, dus geen geur van babykots of luiers ;)
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1737
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 06 Nov 2016, 16:23

Inderdaad, felicitaties aan Wouter1981 en uiteraard ook aan je vrouw!

Zojuist ook sample 6 notities ingezonden, maar ook hier last van die verrekte verkoudheid. Lastig toch als je neus niet wil meewerken...
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Nov 2016, 19:45

Jullie zetten me wel aan het werk zo in de laatste twee uur voor de vrijgave van de notities. Zijn er nog mensen die willen indienen?
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor Nino » 07 Nov 2016, 19:54

Was inderdaad een beetje last minut Paul.. :bigsmile

Heb nog wel even een bodempje in het glas gelaten zodat ik wat te vergelijken heb en of dingetjes over het hoofd heb gezien..
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 6 (1 t/m 7 november)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Nov 2016, 19:58

Zo lang er niemand nu nog een notitie inlevert, kan het f-vijven weer beginnen :lekker
0 x
Affirmanti incumbit probatio


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten