HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

De achtste "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je de sample?

Peiling eindigde op 11 Nov 2016, 20:00

t/m 54
0
Geen stemmen
55 - 59
0
Geen stemmen
60 - 64
0
Geen stemmen
65 - 69
0
Geen stemmen
70 - 74
0
Geen stemmen
75 - 79
1
4%
80 - 84
9
36%
85 - 89
15
60%
90 - 94
0
Geen stemmen
95 of meer
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Okt 2016, 19:39

De eerste helft van het VBT zit er op. We zijn al een aantal weekjes bezig, en hebben al wat verschillende drams mogen proeven. Wat zal de tweede helft brengen? Nog meer odd of toch ook famous? We zullen zien.

Wederom veel proef- en puzzelplezier gewenst. Wederom:

- Dit topic is bedoeld voor een discussie onder de deelnemers van het VBT 8. Meelezen is prima, meediscussiëren niet.
- Aub geen hints/spoilers

Demasqué

Wordt de tweede helft gemakkelijker dan de eerste? Als sample 5 een graadmeter is, dan is het antwoord “nee”. Ondanks de vele positieve berichten (waarvoor het organiserend comité jullie dankt) riep ook deze whisky geen massale herkenning op. Wellicht maar goed ook, want dan wordt het niet zo gauw saai!

Er werd gisteravond gediscussieerd of er nu wel of niet en masse rozijnen te proeven waren in deze dram. Deze zouden van een PX-rijping afkomstig zijn. Smaak is persoonlijk, de één is wat gevoeliger voor bepaalde smaken dan de ander. Ook associeert de één een bepaalde smaak met iets anders in zijn “smakengeheugen” dan de ander. Toch zat er overwegend een herkenning van gedroogd fruit in.
Dit zou deze whisky echter tekort doen, er is nog meer in te ontdekken. Zout, vlezig, zuurtje, stroop, sinaasappel, bloemig, chocolade en deeg kwamen ook allemaal in de notities voor. Al met al ingrediënten voor een redelijk gebalanceerde whisky.

Qua ABV zaten de meesten juist: het is een whisky op 46% alcohol.

De erkenning was ook helemaal niet verkeerd. Op basis van de scores in de notities scoort deze whisky tot nu toe als op één na beste (na de Teaninich). De heersende mening was erg lekker tot een goede degelijke whisky. Toch waren er ook proevers die niet zo van deze smaak gecharmeerd waren. De neus werd overwegend zeer positief beoordeeld, de afdronk iets minder (kort).

Maar wat was het dan voor een whisky? Een Speyside? Een Bunnahabhain? Een blend? Of toch een niet-Schotse whisky? Veel is genoemd. Dit keer zijn er mensen die het goed hebben geraden – de één wellicht wat bewuster dan de ander ;).

De whisky die we geproefd hebben is de Millstone 12 yo Sherry Cask. Een whisky van eigen bodem dus (althans voor de meeste deelnemers aan het VBT). Aan distilleer- en botteldatum te zien is de whisky ouder dan 12 jaar, zelfs ruim 15 jaar. De filosofie erachter is dat de whisky moet voldoen aan het gewenste smaakprofiel. De vaten worden daarom persoonlijk uitgezocht door Patrick van Zuidam.
Meer informatie is te vinden op http://whisky.zuidam.eu/nl/products/mil ... y-cask.htm.
Zoals jullie kunnen lezen is de whisky na rijping op refill vaten overgestoken in Oloroso-vaten in plaats van PX-vaten. Hierdoor ontstaat ook een beetje dat vlezige en ziltige karakter.

Sponsordram
Deze dram is jullie aangeboden door Zuidam Distillers, eigenaar van het whiskymerk Millstone en daarnaast producent van andere dranken zoals jenever, gin, rum en likeur. Het bedrijf is opgebouwd door Fred van Zuidam in 1975, nadat hij al jaren in de industrie had gewerkt. In de jaren ´90 zijn de zonen ook betrokken geraakt in het bedrijf, en onder leiding van Patrick van Zuidam is men begonnen met het distilleren van whisky.

Daarmee is Zuidam Distillers een pionier op het gebied van stoken van whisky in Nederland. Maar niet alleen binnen de landsgrenzen vindt de whisky zijn weg. Daarnaast hebben de whiskies van Millstone al regelmatig gouden medailles tijdens internationale wedstrijden ontvangen (zie ook onderstaand).
Zuidam Distillers experimenteert graag met graansoorten, rijping en zelfs met geturfde whisky. Zo werd voor Whisky in Leiden 2016 een whisky uitgebracht die in vaten afkomstig van Islay hadden gerijpt.

Patrick van Zuidam legt in het kort zijn visie op het maken van whisky uit:

1. Veel aandacht voor het brouwproces
a. Het maken van een heldere wort (net zoals in veel Japanse distilleerderijen enin tegenstelling tot de meeste Schotse distilleerderijen)
b. Lange fermentatie onder koele (temperatuurgestuurde) omstandigheden
c. Gebruik van zowel brouwers- als distillateursgist
2. Langzame distillatie in pot stills
3. Rijping in de beste vaten die men kan vinden. Als voorbeeld: de gebruikte sherryvaten zijn geen zogenaamde seasoned casks (vaten waar speciaal voor het maken van whisky een tijd lang sherry heeft gerijpt*), maar 50 tot 100 jaar oude solera sherryvaten waarin voornamelijk Oloroso-sherry heeft gerijpt.
* dit is mogelijk omdat er momenteel een overcapaciteit in de sherry-productie is en men met dit soort aanvullende activiteiten nog geld kan verdienen.

Voor degenen die toevallig recent de Millstone 1996 Oloroso 19 yo hebben kunnen bemachtigen: Patrick beschouwt dit als de beste Millstone die hij tot nu toe gebotteld heeft.

Awards, die de 12yo sherry cask in de wacht heeft gesleept:

2012, SILVER MEDAL, International Spirits Challenge, London. 2012, GOLD MEDAL, Wizards of Whisky competition, London.
2012, BEST EUROPEAN WHISKY, Wizards of Whisky competition, London.
2013, BEST WORLD WHISKY, Whisky Advocate Magazine USA.
2014, SILVER MEDAL, World Whisky Awards, Whisky Magazine, London.
2015 International Spirits Challenge: Millstone 12 yo Sherry Cask “Silver Medal”
2015 Wizards of Whisky awards: Millstone Single Malt Whisky 12 yo Sherry cask “Gold Medal”
2015 International Spirits Challenge: Millstone 12 yo Sherry Cask “Silver Medal”
2015 Wizards of Whisky awards: Millstone Single Malt Whisky 12 yo Sherry cask “Gold Medal”
2016 Wizards of Whisky awards: Millstone Single Malt Whisky 12 yo Sherry cask “Gold Medal”
2016 Wizards of Whisky awards: ZUIDAM DISTILLERS/MILLSTONE WHISKY "BEST WORLD WHISKY DISTILLERY"
2016 ADI competition USA, Best International Whisky

Proefnotities

caskstrength
Kleur: deep copper

Neus: harmonieus en complex geheel van sinaasappel en gedroogd fruit zoals gestoofde pruim en rozijn, appelstroop, een licht vlezige geur van leer, blanke tabak en miso soup. Naast deze geur van oxidatie volgt een milde en vriendelijke backbone van graan met een kleine vleug vanille. Daardoorheen een zomerwei met bloemen.

Smaak:Mild en soepel mondgevoel, zeer drinkbaar, en slechts nauwelijks drogend richting het einde. Hierin overheersen de sherry-gedomineerde smaken van rozijn, leer en miso soup. Erg lekker. Daarna doet sinaasappelsap zijn intrede. Ook licht drogende tonen van gember, kaneel en pure chocolade.

Finish: relatief kort, iets grassiger dan eerder. Droog stro, leer, tutti frutti, gember, chocolade.

Balans: goed gebalanceerde whisky met fraaie, maar niet overheersende rijping. Het is een fruitige, licht vlezige, bijna zilt aandoende whisky met een mooie kruidigheid in de finale.

22/22/21/22 --> 87 punten
--
Joris
Neus: zacht, agave, zoethout
Smaak: Zoet, appel, chocola

Ik vond dit wel een lastige whisky. Op het begin vond ik de neus veel weghebben van een tequila. Heb het idee dat ik deze al eens eerder heb gedronken, maar kan de vinger er niet op leggen. Over het algemeen gewoon een lekkere whisky 82/100.
--
Berrysaki
Geur: De neus begint wat vettig met geuren van donkere honing. Erg aangenaam, veel zachte geuren. Bloemen, eigen, gedroogde kruiden. En tsja...hoe zal ik zeggen. Een van mijn katten heeft wel eens op de bank gepist. De scherpe geur van ammoniak die ik dan ruik, die ruik ik ook hier in. Verder vind ik er de geur van Marmite in terug (zelfde scherpte?).

Smaak/Afdronk: Begint waterig op de tong. Pas na het doorslikken komen de smaken los. Eik, oy
Gokje: Ik kan hier echt niets zinnigs van maken. Ben er ook nog niet uit of ik hem echt lekker vind of niet. Wat het is? I really couldn’t tell...
Score: 85/100
--
-roy-
Kleur : gelig

Neus zonder water : niet erg uitgesproken, wat bloemig
Neus met water : dit is alleen voor de smaak, want het alcoholpercentage is volgens mij niet heel hoog. De neus wordt nog wat minder uitgesproken. Ik reuk nu alleen nog wat weeiig zoets, een beetje een 'Ierse neus'.

Smaak zonder water : eerst wat scherp, daarna zoet
Smaak met water : nog steeds eerst wat scherp, daarna zoet
Smaak met chocolade : aardige combinatie tussen de munt in de chocolade en de licht zoetige whisky.

Afdronk zonder water : lang en zoet
Afdronk met water : lang en zoet
Afdronk met chocolade : de chocolade overheerst nu de afdronk.

Dit lijkt een Ierse whiskey te zijn, iets van Kilbeggan of zo of natuurlijk een minder bekende.
--
Peter87
Neus: rozijnen! Een emmer vol. Ik ruik PX. Gedroogde vijgen, gedroogde pruimen (the good kind :gnif ) honing, zwarte kersen, donkere basterdsuiker, maple syrup. of moet ik gewoon stroop zeggen? Ik kan niet anders dan aan pannenkoeken denken. Maar ook tonen van leer en tabak. De neus is aan de ene kant in your face en toch ook weer niet. Je moet er wel induiken om voorbij de rozijnen te komen. Allemaal donkere tonen
Ow jee. Na een tijdje krijg ik vleesjus.

Smaak: weer die emmer rozijnen, witte peper, chocolade,drop, leer, zoethout,
Mondvullend en meaty na een tijdje.
Warmte zorgt ervoor dat de peper scherper word.


Finish: die rozijnen aint going nowhere. En dan ineens iets fris-ish als in druiven(sap)
Als de alcohol wegtrekt is het gewoon een PX finish. Rozijnen, vijgen, honing, chocolade.

Ik heb het gevoel dat ik met een oude sherry botteling te maken heb. En dan bedoel ik niet perse oude whisky want hij heeft nog best scherpe randjes hier en daar. Maar de geuren en smaken zijn die van ouderwetse sherry whisky's.
Je moet hem niet te warm maken want dan gaat de peper overheersen. maar tijd en lucht doen hem goed.
87-88 punten
--
Defeatless
Neus:
Oei! das lekker! Bloemen veld (de hortensiakwekerij achter mijn opa's huis om precies te zijn). Wat hartigs en een zilt luchtje. Rauw gerijpt rood vlees. Als je de sherrykorrels van een vat in je handen knijpt, krijg je ook zo'n luchtje, moet haast wel een sherryvat aan te pas zijn gekomen. KAASWINKEL!!!! Dat is dit luchtje! (krijg ik nu een prijs? Deze is zelfs voor mij nieuw)
Dit kan neustechnisch nog richting Mortlach en Ben Nevis gaan.

Smaak:
Super lekker! Zacht zoet, lucht zuurtje, roomboterbabbelaars, die rode fruitella verder nog wat karamel met room. Maar het zoet-zuur fruitige blijft de boventoon houden.

Body:
Zijdezacht

Finish:
medium. Hierin komen wat houttonen naar voren, samen met wat vanille. Maar de boventoon blijft gevoerd worden door zoet-zuur fruit.

Commentaar:
89 punten. Dit was zeker 90/91 geweest als de finish wat meer punch had gehad. Ik durfde hier geen water bij te doen, bang dat ik um verzoop. Verder een ijzig goede whisky, op leeftijd (minimaal 20 jaar). Ik schat eerlijk gezegd rond de 46-50% ABV. Vermoedelijk een Speysider. Maar ik durf hier geen naampje aan te hangen. (zul je zien is het deze)
--
Henri
vage sample.. nummertje 5..
deze dram veranderd non-stop zo lijkt het
gelijk na het inschenken een bak zoetigheid in de neus, met vanille en toch ook rood fruit, licht kruidig
met de smaak iets dat ik altijd nat karton noem, lijkt of ik iets van rye waarneem, maar dan niet met de citrus zoals bij bourbon, zou dit wellicht uit ons eigen landje kunnen komen..?
geur is na 5 minuten in het glas volledig verdwenen en ook de smaak is bijna weg.
maar daar gaan we, na 10 minuten krijg je weer wat terug, die muffigheid..
ook wel wat vettig..
ik ga zó de plank misslaan op deze dram..
zit iets heel eigenaardigs op de achtergrond, iets parfummigs ofzo..
gezien ik nul-komma-nul idee heb en geen kant op kan met deze dram... Millstone..
hebben we tenminste weer wat om te lachen..
heb nog steeds geen idee, maar gezien ik het over ons eigen landje had...
wilde bijna nog zeggen "ed je bent toch niet weer sponsor voor sample 5 he..
nu je bunna al pushen..
--
Turfsmurf
Geur: een mooie cleane sherryrijpingsgeur. Ook een fruitige hint, als winegums.

Smaak: licht hartige sherry. Beetje soep en leer. Lekker kruidig, niet te scherp.

Afdronk: een beetje bittere hartige afdronk. Licht drogend. Vervolgens wat bruine suiker/stroop. Nodigt uit tot een volgende nip en nog een en...

Cijfer: 86.

Opmerkingen: zou dit misschien een recente Bunna XII kunnen zijn? Ik vind hem prima wegnippen. Geen megasherrykanon, maar toch is de invloed goed merkbaar.
--
Roylubbers
Nose: rode wijn? Rood fruit,
Taste: knalt lekker binnen, weer rood fruit, best zoet, klein bittertje.
Finish: medium lang, rode wijn blijft hangen met rood fruit, misschien toch port? Later wat gember.
Gokje: doet me denken aan de Auchentoshan Distillery Cask en Blood Oak die ik heb staan. Obv die ervaring, >10yo, redelijk veel wijn gezien lowlands. Die gember kan ik niet plaatsen.
--
Joris
Neus: zacht, agave, zoethout
Smaak: Zoet, appel, chocola

Ik vond dit wel een lastige whisky. Op het begin vond ik de neus veel weghebben van een tequila. Heb het idee dat ik deze al eens eerder heb gedronken, maar kan de vinger er niet op leggen. Over het algemeen gewoon een lekkere whisky 82/100.
--
MBC
Qua diversiteit is deze VBT nu al onovertroffen. Erg genieten van alle nieuwe geuren en smaken. Eén ding kan ik nagenoeg met zekerheid zeggen en dat is dat ik geen enkel sample goed ga raden... maar zoals al vaker aangegeven gaat het niet om het einddoel maar om de reis daar naartoe. Oftewel heerlijk genieten van geuren en smaken en erg leuk om te vergelijken hoe anderen dezelfde whiskies beleven.

Uiterlijk: goudgeel
Geur: verbrand hout, rubber, vlezig, lijm, muf, houtskool, weeig, mokka, koffie
Smaak/Afdronk: vanille, bittertje, bruine suiker, mokka, caramel, marshmallow, pepertje
Alcohol percentage: 43-46%

In één zin: Erg spannende geur die zich ook steeds meer ontwikkelt. Smaak niet zo veel diepgang als de geur belooft. Geen flauw idee naar wat het kan zijn (grain?) maar wel nieuwsgierig.

Score: 84/100
--
Daveen
Op de neus hazelnoot, rozijnen, lemon, scherpe bitterheid, maar ook een beetje botterige karamel.
In de mond is hij boterzacht op de tong, daarna licht prikkelend. Hij is fris en fruitig, maar het is lastig te benoemen wat ik nu precies proef. Perzik, sinaasappel en een beetje nootjes?!
Doet mij een beetje denken aan Imperial, maar dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
--
Fjharms
erste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): maggi
N: Initieel kruidig: tijm, laurier. ook licht ziltig (beetje maggi), en ook specerijen (verse gember). Na even rondwalsen meer vers hout, vanille, rozijnen; amandelen, en chocolade .
Na nog wat meer tijd komen de amandelen meer naar voren, en komt er ook walnoot bij. Het kleine beetje maggi is nu helemaal weg.
S: licht scherpe alcohol, vers hout, rozijnen, amandelen, hint van verse gember en fijne kruiden.
F: rozijnen en amandelen, gevolgd door kruidige tonen. Best lang. Fijn gevoel in de mond.
Met chocolaatje: Erg lekker chocolaatje, maar het vlakt de smaak van de whisky wel wat af.
Alc: 50%
Opm: Lekker spul zeg! Dit lijkt me een sherryvat.
Daarom er even een Glendronach 11yo PX vat ernaast gezet. Maar die heeft toch niet die kruidigheid, minder notigheid, en meer zomerfruit, en meer rozijnen...
Dus eigenlijk heb ik wederom geen idee wat het is. MAAR... Ik weet wel dat ik hier graag een flesje van zou willen hebben
--
Soundwave
Ik ruik honing, vanille, wax, boter, naaldbos, lijnzaadolie, beetje karton en stof. Dit kan bijna niet iets anders zijn dan Clynelish volgens mij. Mijn favo distillery (althans, 1 van de). Als dit geen Clynelish is, dan heb ik in ieder geval iets nieuws om er aan toe te voegen misschien. Heb nu last van tunnelvisie, maar het lijkt op de 14yo. Zowel bourbon als sherry vaten denk ik bij betrokken geweest, wat langer in het glas komen er meer warme kruidige tonen naar voren. Smaak is smooth en chewy, geen al te hoog abv. Afdronk is wel ietsjes minder, maar al met al kan ik hier prima van genieten. Tis in ieder geval de minst vreemde tot nu toe volgens mij.
--
Mardo
REUK: zoet, honing, iets van gras?? uhhh, iets aziatisch, maar ik kan het niet thuisbrengen, maar wel heel duidelijk aanwezig. Veelbelovende geur. ketjap manis ofzoiets. Zoethout, salmiak, drop. Ik ruik heel veel, maar ik kan het meeste niet benoemen op dit moment. In ieder geval een erg spannende neus.
tweede keer: gember, mout, zoethout, anijs, laurier, drop.
SMAAK: zacht, mout/hop, bitter, biersmaak. Niet veel alcohol, ik denk 40% de smaak is niet zoals de neus mij deed vermoeden.
2e keer: zacht, drop, bier, licht pepertje, bitter.
AFDRONK: kort, bitter. bier. hout.
Heel aparte whisky, ik heb nog nooit zoiets gedronken volgens mij. Lekker? Daar ben ik nog niet van overtuigd......
--
RvdB
Het geheel aan geuren begint vrij zoet met een combinatie van aroma's van melk en pure chocolade, vanille crème en karamel saus. Verderop komen er gedroogde sinaasappel partjes en krenten doorheen en ook kruiden als kaneel, kruidnagel en wat zoetige gember. Mooie complexe neus! De smaak zet de zoete toon voort en met name rood fruit sap en van die gesuikerde sinaasappel partjes met chocolade voeren de boventoon. Later én in de finish bittere aroma's van droog blad, droog oud hout en wat houtrook. Prima whisky, vond 'm erg smaakvol.

Vat: Port? Burgundy? In elk geval een rood wijn vat.
Abv: 46-48%
Distillery: Ben Nevis? Blair Athol?
--
WhiskyclubSpakenburg
Kleur: Burnished
Neus: Cactus, lychees, fruit, veeeel fudge en brandnetel. Speculaas, honing, dadels en kruiden - kruidnagel. Mint, laurier wat een beetje neigt naar een vlezige smaak en wat noten.
Smaak: Stroop, klein beetje sulpher, bosfruit - framboos en wie kent hem nog: Hubba Bubba kauwgom.
Afdronk: Pruim, vijgen, mint, tabak en een beetje droog.

Niet complex maar 'gewoon' lekker.
Ik denk aan een Millstone. Dat komt vooral door het 'vette' gehalte in de neus wat mij doet denken aan brandnetel.
Het heeft te maken met de (voormalige) vorm van de stills. Bunna heeft bv. ook van die korte dikke stills.
Score: 86/100
--
Skiddilly
Neus:
Eerst rozijnen, appelstroop en kersen, met op de achtergrond karamel en iets vlezigs. Vervolgens bloedsinaasappel, basterdsuiker en nootmuskaat. Ergens ver weg wat ziltigs. Nadat hij een tijd heeft gestaan ruik ik wat wijnachtigs.

Smaak:
Rozijnen, bloedsinaasappel, kersen en kaneel

Afdronk:
Subtiel wat droogzoete tonen, sinaasappelschil, cacao, kruidenkoek, peper.

Score: 88
Ik denk aan een Highland Single malt whisky, tussen 40-46%. Rond de 15-20yo en Sherry Cask, misschien zelfs een Wijnvat. Behalve in de neus kon ik niets wat op wijn lijkt herkennen, dus ga uit van een Sherry Cask. Glengoyne misschien?
--
Kay
N: Een typische deeggeur die me aan Glen Els en Millstone laat denken. Daarover een deken van GlenDronach-achtige (PX?) sherry: kersen, sinaasappel en toffee. Die on-Schotse toon is na een minuut nagenoeg weg, maar dan zit ik al lang en breed in m'n tunnel.
T: Rozijn, sinaasappel, toffee, mocca, kers, koekjes en peper. Die deegtoon zit nu meer op de achtergrond. Caskstrength doet zijn naam hiermee voor het eerst geen eer aan: Dit is zeker niet boven de 46%.
F: Chocolade, toffee, rozijn, kers en sinaasappel.
--
Gerritbakker57
Kleur; goudgeel, sherry
Neus; perzik, lijm, stro en vers gras. na een kwartiertje ook wat rozijnen en wat meer fris gras.
Smaak; zoet, wit fruit, gras en bubblegum
Afdronk; zoet met een pepertje, niet heel erg lang
Naar mijn gevoel niet hoog in alcohol, misschien een Kavalan als verassing?
Niet helemaal mijn whisky maar een fijne dram voor een zondagavond
--
Bert71
Het lijkt wel hoe langer hoe lastiger te worden. Ik vind sample nr. 5 een hele fijne dram maar razend moeilijk te omschrijven.

Neus: gemaaid gras (en dat rook ik vooral in het glas de ochtend nadat ik hem voor het eerst had geproefd). Ook iets zoetigs, caramel. Mooie neus.

Smaak: voor het eerst deze tasting wat minder alcohol naar mijn idee. Misschien wel slechts 40% Ik proef hout. Minder zoet dan ik had verwacht, licht pepertje.

Afdronk: pepertje op de tong, hout, licht drogend. Middellang

Geen idee waar ik het moet zoeken deze dram. Ik weet wel dat ik hem lekker vond. Gerijpt op sherry denk ik. 86 punten.
--
MikerG
Ok hier gaan we dan, over de helft van deze leuke tasting!!

Neus: witte druif, zoete appel, hout, en meen zelfs koekjes te ruiken.
Taste: beetje olie achtig, erg zachte zoete smaak, drop, en hout.
Finish: hout profiel blijft hangen, zachte zoete finish ook met wederom drop.

Ik denk dat deze redelijk laag in ABV zit. 40-46%.

welke whisky het is, geen idee. Iets in me zegt kintyre whisky
zou hier blind 86-87 punten voor geven.

Degelijke dram, mist body
--
Nickolaas
Neus: sherrytonen, sinaasappel, abrikoos, ander oranje fruit, appeltje, boenwas, caramel, vleugje tabak, iets bloemigs, ook wat prettig frissigs.

Taste: zoet, sinaasappel, ander fruit.

Finish: niet te lang. Begint zoet en wat verderop drogend.

Gok? Geen flauw idee qua distillery. Volgens mij wel een single malt, niet te hoog in de abv, (refill)sherry, rond de 15 jaar. Gelet op het zoete profiel misschien Speyside?
86 punten.
--
Ter veld
Kleur: deep Gold

Neus: zoethout, fruitig en druiven,

smaak: zacht aan het begin daarna een mooie body met onder andere hout

Finish: middel lang
--
Dre
Kleur: Goudgeel, koperachtig

Geur: Eerste indrukken: Rubber, leer. Dan meer sinaasappelschil, honing, kruidig. Nu komt een koffiegeur door, caramel, toffee. Koffiegeur wordt steeds sterker, cappuchino. Ergens zit er overigens ook nog iets van een grain in de geur...
Na verloop van tijd wordt de geur steeds aangenamer, komt de koffie ook steeds sterker door.

Smaak: Tijd om te nippen dan maar. Oeh? Licht peperig, maar wat vooral gelijk opvalt is de bittere ondertoon. Beetje zoetig op de achtergrond, honing. Maar bitterheid overheerst, en ook weer wat koffie invloeden. Er overvalt me een gevoel dat ik zelden heb bij whisky drinken: Eigenlijk heb ik geen zin meer om verder te drinken... Niet dat het ronduit vies is of zo, maar die bitterheid bevalt niet en maakt hem soort van saai, moeilijk te definiëren.
Maar aangezien we onze taak tijdens dit VBT serieus nemen, nip ik toch gewoon vrolijk door. En toch enigszins terecht, nadat ie langer in het glas zit, wordt het ietwat beter, iets fruitiger, sinaasappel. Maar bitterheid blijft overheersen.

Alcohol is niet erg prominent, ik denk dat het Abv niet al te hoog ligt, misschien zo rond de 46.

In combinatie met de chocola erg goed overigens, maar volgens mij lag dat vooral aan het chocolaatje .

Afdronk: Alweer BITTER! Licht peperig, ietwat aan de korte kant. Ook weer koffie, en wat zoetigs.

Een tweede sessie maar besloten hem eerst even een tijdje in het glas te laten, en ook in de hand opwarmen. En dat helpt wel, de bitterheid neemt nu af, waardoor de koffie- en zoete invloeden wat meer naar voren komen.
Vervolgens nog wat water toevoegen, en zie daar: Nu wordt het écht wat beter, honingachtige zoetheid, chocola, wat fruitigs.

Score: Heel lastig dit. Aanvankelijk heel laag, ik had helemaal geen zin om verder te drinken, het was bitter en daardoor ook wat saai. Alhoewel ie op de geur dan wel weer veel goedmaakte, al gelijk. En met wat hulp werd het dan toch ook in smaak beter. Laat ik heel mild zijn en hem al met al 78 punten geven, maar van deze zal ik nooit een fles kopen.

Opmerkingen: Tja, wat hebben we voorgeschoteld gekregen? Het was vooral bitter, het was koffie-achtig, in geur wat granig even, ook tijd en opwarmen hadden invloed, alcohol niet al te sterk, niet bepaald scherpe randjes. Mijn eerste gedachte gaat daarom eigenlijk direct uit naar een blend.
Welke en waarvandaan laat ik even in het midden aangezien ik totaal onbekend ben in de blends (waar ik dus maar even van uitga).
--
Emalt
N: Rozijnen, Rijpe Banaan, leeg sigaretten pakje, Eik

S: Rozijnen, Vanille, Zoet, Romige Eik, Moutig, Vleugje Karton/Stro

A: Zoet, Verse Tabak, Vanille, Lang en trekt wat bitter weg alsof er sinaasappelschil in zit.

Dit is een saaie whisky in mijn beleving, er gebeurd weinig. De smaken doen me denken aan een Bourbon gerijpte whisky met een PX finish, en bourbon gerijpt met sherry finish bevalt me zelden. Als ik een gokje zou moeten wagen zou ik inzetten op een re-racked GlenDronach van een jaartje of 12 op 55,4%. 83 punten heb ik er voor over.
--
Oogadal
Neus; een hele vettige bak vol rum rozijnen! Sultana’s, die lichte, niet die hele donkere. Vanille in de zin van bakkersroom vanille met daar een stokje kaneel wat aan het oplossen is. Dit ruikt precies zoals mijn oma vroeger een toetje maakte met rijst, volle melk, room, vanille, rozijnen en kaneel, met hier nog een scheutje Cointreau lijkt het wel. Het valt me niet mee om door die muur van rozijnen heen te komen trouwens… Met wat geduld en focus komen er ook vijgen, kersen en wat stroop door. Appelstroop. Wat lichte tabakstonen.

Smaak; geen verrassing; rum soaked rozijnen, beste bak peper, wat vettig. Wat drop en chocola. Dat is het wel. Ik kan er de vinger niet helemaal opleggen, maar ondanks dat ik ‘m best lekker vindt is ie me toch wat te dun. Zou me vrij snel vervelen deze. Denk dat ie op vatsterkte een klap beter zou zijn.

Finish; ook hier geen rare dingen; weer die bek rozijnen….! Lekker zoet, wat vijgen en opdrogend met chocola.

Conclusie; lekkere dram, jammer dat ie afgewaterd is want ik heb het gevoel dat het op vatsterkte een totaal ander verhaal zou zijn. Hij past in m’n straatje maar ik mis echt punch. Overal 85 p.
--
Bram84
Leuk kleurtje, mooi goud geel. Is haast honing.
Ook weer een rare rakker dit hoor. Ik weet weer niet van welk hout pijlen maken. Moeilijk.
Eerst dacht ik dat er een 1jarige grappa in m'n glas zat. Het zoete van druif was prominent aanwezig. Ook hinten van peer, caramel, zoethout en honing.
De eerste slok: licht, oppervlakkig... Dus opwarmen is de boodschap hier. Op de tong weer de zoete toetsen met een licht pepertje. Duidelijk karamel.
In afdronk het pepertje duidelijk merkbaar, er blijft het zoete van stroopwafels bij me hangen.

Volgens mij geen SM, maar een blend dit keer. Helemaal geen slechte zelfs. Is een drammetje om ongecompliceerd voor het haardvuur weg te slobberen, zonder meer. (Even je woorden gepikt Tom
Volgens mij is deze rakker ook laag in ABV.
En toch blijft de gedachte van een grappa spelen in m'n hoofd

Leuk sampletje dit weer. Heb totaal geen benul, dus gokken zit er niet in.
Afhankelijk van de prijs voor deze dram. Kan dus puntje meer of minder worden: 85pt
--
Andre8x8
Geur
Groene appels, sherry, noten, zoete tonen, rozijnen, boterbabbelaars

Smaak
Vettig, zout, hout, zoet, sherry, boterbabbelaars

Afdronk
Redelijk lang, hout, iets drogend, bitter

ABV
46 %

Leeftijd
15 jaar

Punten
86
--
Nigel_Tufnel
Hierbij de tastingnotes van sample 5:
Neus: bruine suiker, shoe polish, balsamico, siroop, gedroogde pruimen, rozijnen, noten, caramel.
Smaak: kruidig, peper, lichtjes zoet, hout, drogend. Niet zo vol van smaak, vrij dunnetjes.

Wederom geen idee wat dit kan zijn.
Sowieso een sherry vat of vaten. Met een vrij laag ABV.
Is dit een blend? blended malt?
Deze is in ieder geval niet echt m'n ding.
--
Laurens
Deze was voor mij moeilijk te proeven aan gezien ik behoorlijk verkouden ben.
Ik heb hem op een betere dag een keer kunnen proeven en ga er nog eens voor zitten als mijn gezondheid dit weer toelaat.
Eindelijk toch de beloofde chocolade melk , ik ben benieuwd wanneer de finlaggan, famous grouse en Glen talloch aam de beurt zijn. Ik vond dit zelf een hele lekkere whisky en wanneer deze binnen budget is ga ik er hier zeker een van aanschaffen.


Geur:
Bourbon met een ander vat misschien een port.

Smaak:
Chocolade melk, caramel, butterscotch, amandelspijs .

Afdronk:
Caramel

Ik heb geen idee wat het was, misschien de eerste bourbon die ik lekker vind en misschien wel een Bunnahabhain...
--
Nino
Neus: zurig, amoniak, meubelpoets, drop. Rokerig.
Wijn/port en een vol doosje rozijnen


Smaak: pepertje, rook, bitter.. tabak, kaneel.
Chocola.


Afdronk: middel lang, heel vluchtig ook.


Score: 88
Opmerkingen: eentje met karakter! Smakelijk maar moeilijk te peilen... ben benieuwd of het aan mij ligt. Distillery? Geen idee en gaat het ook niet om (Talisker?)
--
Squaadgras
Color: Chestnutoloroso Sherry
Nose: 88/89
Initial Taste: 88/89
Body: 87
Finish: 85/86
Comments: Kauwgombalzoet; ultradikke P.X. Sherry (of een hele wauze sherry-imitatie-wijnfinish) - dat was het eerste wat door het koppie schoot nadat ik het neusje in het glas drukte. De geur verraadt veel zoetigheid: Tuttifrutti, gedroogd fruit, honing, krenten, rozijnen, abrikozen, pruimen, vijg & definitely: appelstroop.. Maar ook een zuurtje van appel en sinaasappel lijkt door het glas te dwalen. In de mond is de appelstroperige smaak & dikte ook te vinden. Zo nu en dan lijkt er een dirty randje aan te zitten (of meaty), en een klein zwaveltje door te laten. De afdronk is duidelijk niet de sterkste kant van deze whisky, gemiddeld-lang, en licht wrang & bitter (bloedsinaasappel). Wellicht ietwat teveel tannines van het hout opgenomen (een oudje)? Ik zou dit maal geen specifiek gokje durven wagen, ik weet het gewoonweg niet! Dan maar zo: een P.X. Sherry gelagerde Speysider. Leuke dram, al laat 'ie het op body & afdronk liggen.
Abv: ~52,5%
--
Edwinedje
Bourbon?!
En zo ja, hoe meer ik er drink hoe minder ik het vind.
Gelijk terug in het flesje gekieperd.

En zo nee,
Dit had ik ook met een van de eerste 3-4 samples, maar ik moet dus even uitzoeken welke :-)
Dan zou het de Grain kunnen zijn als die toch op de juiste plek in de line-up stond.

Of het is gewoon iets totaal anders... :bigsmile ...maar niet voor mij.
--
noxa
Oh snap notes vergeten in te sturen. Bij deze:
Sample 5
Neus
Sherry, hout, gras/hooi, zoet hout. Heel licht toffee en in de verte een klein pluimpje rook?
De neus lijkt een laag abv te voorspellen

Smaak
Inderdaad een laag abv. Zacht, zoet, sherry, rood fruit maar ook wat frisse appel smaak. Zachte karamel. Niet heel uitgespyroken allemaal maar wel aangenaam. Ook een beetje stoffig, oude kelder idee stoffig.

Finish
Zachte bosvruchten maar dan opeens wat hout. Smaak is wel snel verdwenen.

Commentaar
Allemansvriend dit, zacht, zoet en fruitig. Één die je schenkt aan een beginner. 83 punten
Ik dacht aan Macallan 12yo om een wilde gok te doen.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1737
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 25 Okt 2016, 19:50

Ik mag toch wel zeggen dat tot dusverre dit het lekkerste.....
....
Chocolaatje was :D
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 25 Okt 2016, 22:11

Ik ga alvast zonder te proeven blind een rating geven op basis van de stijgende lijn deze VBT.
Even kijken, sample 4 ging richting de 87/88 punten voor mij, dus dan geven we sample 5 maar 89 punten. :gnif
Blijft er mooi wat ruimte over voor sample 8 om af te sluiten met 92 punten! :hoedaf

Ga hem voor de vorm morgen maar eens proeven (Whisky Wednesday!)
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Okt 2016, 21:38

Zojuist deze eens geproefd.
Ik heb er wel een mening over.

Chocolaatje was wel erg lekker inderdaad!
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Okt 2016, 21:43

Woodford?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Okt 2016, 21:49

Peter87 schreef:Woodford?


Nee iets anders, maar ook redelijk obscuur, zal er wel weer een paar km naast zitten denk ik :lol:
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 26 Okt 2016, 21:57

Ik ben benieuwd....
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 829
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor MikerG » 28 Okt 2016, 15:55

Wordt volgens mij weer een leuke waar iedereen op mis gokt..
interessante dram om blind te proeven, das 1 ding wat zeker is :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Okt 2016, 11:06

Kan zijn Mike, ik kan er nog weinig zinnigs over zeggen omdat er pas een handjevol notities binnen is. Daar komt hopelijk snel verandering in. Kom maar op met jullie bevindingen!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 29 Okt 2016, 11:22

Toch ook maar eens aan geroken :D
0 x

Gebruikersavatar
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 610
Lid geworden op: 02 Jan 2014, 20:22
Locatie: Weesp

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor MBC » 29 Okt 2016, 12:47

De mijne zijn voor deze week al weer per postduif onderweg :dancing
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Okt 2016, 22:12

Nino schreef:
Dre schreef:
Nino schreef:Haha kon het proberen toch!! Goed opgelet Andre, jij krijgt een sticker :goedgedaan :bigsmile

Thnx man, ik hoopte eigenlijk op een ballon maar een sticker ben ik ook blij mee

Zometeen ook maar de tweede sessie van sample #5...

Volgende keer!
Maar zonder spoilers.. vind het een lastige die #5
Jij niet? :Scratch

Mwoah, eitje eigenlijk :gnif
:Help
3 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 852
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor RvdB » 29 Okt 2016, 22:19

Zo. Op. Notes klaar. Dit was weer,.. uh..,ja whisky :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 30 Okt 2016, 12:24

Sample 5 gaat hem niet worden ben ik bang.
Verkouden :Help

Gelukkig had ik mijn score al doorgegeven :P
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-8: Sample 5 (25 t/m 31 oktober)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 30 Okt 2016, 20:22

Eerste S5-sessie zit erop, morgen nog maar eens proberen. :bigsmile
1 x
2 ∞ & →


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten