HWF VBT-8: Sample 4 (18 t/m 24 oktober)

De achtste "blinde" forum-proeverij.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF VBT-8: Sample 4 (18 t/m 24 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 16 Okt 2016, 20:27

Zo, weekje vier alweer, we zijn bijna op de helft! Hopelijk is het iedereen tot nu toe bevallen, en heeft hij/zij er wat van opgestoken en wellicht wat nieuwe whiskies, smaken of invalshoeken gevonden.

Hopelijk lukt het schrijven van de notities. Wederom veel plezier bij het proeven en maken van notes. Voor de zekerheid een korte herinnering:

- Dit topic is bedoeld voor een discussie onder de deelnemers van het VBT 8. Meelezen is prima, meediscussiëren niet.
- Aub geen hints/spoilers

Demasqué
Zo, al weer tijd voor de finish van de eerste helft! Op naar de thee? Echt niet! Only whisky counts.

Het bleek een lastige dram. Om maar meteen met de deur in huis te vallen heeft niemand het geraden. Is dit een schande? Nee hoor, want zoals we eerder al hadden vastgesteld zijn de proefnotities leidend. Deze leken zeker in verhouding tot andere weken wel redelijk met elkaar in overeenstemming. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Jullie hebben een Schotse single malt geproefd. Er is door enkelen geschreven over lijm, of iets “grainy”, waardoor is gesuggereerd dat het om een blend zou gaan. Dat is op zich geen onlogische gedachte, maar iets te kort door de bocht. Een lijmachtige geur kan eveneens gevolg zijn van een chemische reactie (ik zou later even nader onderzoek moeten doen om de precieze benaming te geven) van suikers en een andere indeling van foreshots en de middle cut. Een distilleerderij waarbij proevers wel vaker een lijmgeur ruiken is Clynelish. Deze was het echter niet.

Voor de rest was er eensgezindheid over de fruitigheid, het graan en het gras die in de sample te proeven waren. Sommigen proefden daar karamel bij, anderen gedroogd fruit. Ook meenden enkelen een lichte ziltigheid te bespeuren. Typische combinatie? Misschien.
In welk vat of welke vaten zou de whisky gelegen hebben? De meningen waren verdeeld: zowel bourbon- als sherryvaten zijn genoemd, maar ook een combinatie. Om eerlijk te zijn weten we niet 100% zeker hoe deze whisky is gerijpt, maar er zit in ieder geval een sherryrijping in.
ABV en leeftijd waren over het algemeen redelijk hetzelfde: redelijk hoog op alcohol, flinke leeftijd. Dat klopt.

Maar waarom hebben jullie het dan niet geraden? Wederom geen ramp, want er zijn wel meer distilleerderijen die dit profiel hebben. Deze komen uit diverse Schotse streken. Toch werd meestal gedacht aan een distilleerderij uit de Speyside of Lowlands.
Helaas. Het is een Highland-whisky. Om eerlijk te zijn is deze distilleerderij toch wel bekend onder de freaks als een distilleerderij met een fruitig profiel. Ik herinner zelf alleen een mooie Rare Malt van deze distilleerderij uit de Highlands.
De laatste hint die we hebben gegeven met het hogerop zoeken, slaat op de naam. Als je op grote hoogte bent, ben je (tenzij je zweeft of vliegt) meestal op een berg. De naam van de distilleerderij betekent “the house of the hill”.

Maar wat hebben jullie dan geproefd?
Qua smaak: famous. Qua distilleerderij: tamelijk odd.
Het is deze Teaninich 1993 Cadenhead Wood Range – Sherry cask. Hij werd op een leeftijd van 22 jaar met een vatsterkte van 51,9% gebotteld. Er zijn 258 flessen gebotteld.

De vatsterkte in combinatie met het aantal flessen doet vermoeden dat (tenzij deze botteling een cask share betreft, waarvan we geen bewijs hebben) dat het gebruikte vat een hogshead is geweest. Zou het een butt zijn geweest, had de angels’ share ca. 4% tot 4,5% moeten zijn. Als we rekenen met een vochtverlies bij vullen van een sherryvat van ca. 5% en een angels’ share van 2% per jaar, dan heeft deze whisky mogelijk een jaar of 9 in een sherryvat gerijpt en dus ca. 13 jaar in een bourbonvat.

De whisky is nog te koop. Aangezien het geen sponsordram is, verwijzen we naar de info van de fles die te vinden is op Whiskybase.

Proefnotities

rien68
N, honing vanille hout en peper
T, honing vanille eik vleug banaan leer en peper
F, vanille noten tabak? caramel en peper

Eerste vermoeden een Dufftown...
--
roylubbers
Nose: vanille, citrus,
Taste: Peper, citrusvruchten, spoortje rook?!
Finish: geen rook meer, citrus en peper, met een vleugje vanille.
Lowlands single malt 15yo 48%ABV
--
Emalt
N: vanille, banaan, hooi, framboosje, aardebeitje, vers hout

M: vanille, banaan, rijpe ananas, maar ook licht rood fruit, en een mandarijntje. Er kloppen ook wat tropische smaken aan, maar die willen niet echt doorbreken, verder een mooi wit pepertje.

A: vanille, ananas, licht rood fruit a la framboos, aardbei,licht bitter, tabakje?, en drogend.

Tja, moeilijk, moeilijk. Deze dram is, wat mij betreft, mooi in balans, en in de mond ook lekker 'fel'. Mooie smaken allemaal, maar het is net alsof er nog iets mooiers op de deur klopt, maar net niet wil doorbreken.

Ik denk dat dit een jaartje of 20 is, gerijpt op refill sherry, 53,5%, en dan de distillery, wild guess Imperial/Glen Keith oid. Mooi spul, odd is het niet, 88 punten.
--
Roy
Kleur : aha, ik heb een keer iets anders te melden dan "vrij donker". Deze is flink geel.

Geur zonder water : beetje scherp, wat granig en een beetje weeiig zoet.
Geur met water : hm, muf, te veel water? Zou ik het alcoholpercentage dan verkeerd hebben ingeschat?

Smaak zonder water : en we hebben weer een alcohol bom (ik begin de bellentest door te krijgen). Er blijft weinig over met de scherpe alcohol smaak. Het zoetige uit de geur herken ik wel, verder haal ik er niet veel uit.
Smaak met water : juist dat zoetige weer. Ik meen het te herkennen, ik kan het alleen niet plaatsen.
Smaak met water en chocolade : de whisky valt in het niet bij de chocolade.

Afdronk zonder water : vrij lang, alcoholisch en droog.
Afdronk met water : middel en zoet.
Afdronk met water en chocolade : ook van de afdronk blijft niet veel over.
--
Defeatless
Neus:
Fruitig, zurig, fruitella, vanille en room, ooowh dit ruikt bekend..... maar geen idee waarnaar. Verder nog spekjes (die snoepjes) en een klein beetje hout. Qua geur zeg ik: Bourbonvat

Smaak:
Zurig, doet met denken aan een Dailuaine. Na het zurige komt er ook nog een kleine bite, het lijkt wel een beetje op augurkensap....... Verder blijft het bij wat zurige snoepjes, Napoleon snoepjes zeg maar. Niet onaangenaam maar wel odd.

Body:
Duidelijk non chillfiltered dus vol en romig

Finish:
Medium-lang. Weer een zuurtje zoals in die zure-matten, maar na een tijdje komt er een zoetje boven. Dat doet me denken aan een roomboterbabbelaar.

Commentaar:
Niet onaangenaam, maar hij blaast me ook niet van de stoel. Ik heb een keer zulke zurige whisky op en dat was een Dailuaine van de archives, en ook die van Kintra was wat zurig. Deze waren beide op sherry. Naast 85 punten zeg ik: Dailuaine op een bourbonvat.
--
Gerritbakker57
Kleur Pale sherry,
Neus; eerst veel lijm en dan bubblegum, vervolgens wit fruit zoals peer of perzik. Stro en eikenhout. overheersend zoet.
Smaak; scherp en zoet, veel te ontdekken. Specerijen en zeewier. Eikenhout. Ziltig met kersen en een beetje kaarsvet of jodium. kersenbonbons met zeezout.
Finish; naast het pittige blijft de ziltige bonbon hangen, je kunt er nog wel even van nagenieten.
Dit is wel een whisky die mij bevalt. 87/100 Geen idee wat het is maar ik ben wel benieuwd.
--
Henri
apart neusje, zacht, zoet, een appeltje erbij, iets conac/rum achtigs lijk ik ver in de achtergrond op te pikken..
er zit iets in die neus wat ik erg lijk te herkennen maar ik kan het nog niet echt een plaats geven.
lijkt ook wel iets grainy in te zitten zelfs..
mondgevoel is in eerste instantie wat dun, krijgt wat zoet en een heel klein bittertje, licht ziltje op de tong, wellicht iets hoger op de alcohol, maar dat kan ook lijken door de tinteling op de tong.
potverdikkeme deze is lastig..
met wat tijd krijg je wel meer zoetig fruit.. maar ook steeds meer een zuurtje ernaast..
erg vervelend dat ik hier mn vinger maar niet opgelegd krijg, vooral vanwege zo lijkt het de herkenning van de neus..
ik denk dat ik de wilde gok maar eens ga doen dat dit een blend is die alweer even geleden gebotteld is.. er zou zelfs een dosis grain door de blend heen kunnen zitten..
moeilijk... heel moeilijk... maar daarom ook heel leuk..
--
Kay
Hierbij mijn notes voor sample 4:
N: Vanille, perzik, citrus, marsepein, caramel. Licht prikkelend. Later appelmoes, beschuit en een klein beetje banaan.
T: Perzik, amandel, vanille, caramel, appel en chili peper. Met water erbij wat zoet deeg.
F: Meer caramel. Perzik, appel, amandel, cacao, mout en deeg.

Zowel bourbon- als sherryvaten, waarschijnlijk een officiële botteling dus. Odd vind ik deze absoluut niet, dus wellicht is deze 'famous'. Lekker, maar ook niet heel bijzonder. 85 punten. Laat me aan Glenlivet denken, dus vanwege het thema gok ik op de Cypher.
--
Joris
Neus: fris kruidig, peterselie
Smaak: Sterk, fris, citrus, appel met een lange afdronk

Lekkere frisse whisky, wat hoog op ABV, doet mij denken aan een Glengoyne (maar dat zal het vast niet zijn ). 88/100
--
Fjharms
eerste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): zoete velpon
N: vanille, flink wat alcohol, caramel, melkchocola, zomerfruit (appel, peer)
na een half uur in het glas komt er wat meer hout naar voren, en raakt het zomerfruit wat weg.
S: vanille, melkchocola, alcohol, vrij drogend.
na een half uur in het glas komt het fruit dat uit de neus is verdwenen juist een beetje in de smaak - frisse appeltjes.
F: redelijk lang, maar vooral vanille en alcohol.
na een half uur in het glas wordt de finish iets frisser, en minder alcoholisch
Met chocolaatje: het wat vettige van de melkchocola zorgt dat het sample minder drogend is in de mond.
Het chocolaatje zelf is mij te zoet (ik hou meer van puur )
Alc: 50+%
Opm: Eigenlijk kan ik hier niets zinnigs over zeggen... de lijmlucht aan het begin (die vrij snel verdween) zou kunnen wijzen op een single grain (heb ik bij sample 2 geleerd),
maar mijn ervaring met single grain is nog te beperkt om andere tekenen te herkennen. Er gaat echter ook geen ander belletje rinkelen...
--
Turfsmurf
Geur: kruidig en sinaasappelmarmelade. Beetje boullion. Ricolasnoepjes.

Smaak: kruidig en bosachtig. Moutig. Wat water erbij maakt hem wat weeïg, dus dat is blijkbaar niet nodig.

Afdronk: aangenaam dropachtig zoet. Vrij drogend. Kruidigheid blijft lekker lang hangen.

Cijfer: 86.

Opmerkingen: de kruidige geur en het tabaksblad in de geur deed mij eerst een beetje aan Highland Park denken. Ik kon echter niet veel rook in de afdronk ontdekken. Ander plan: de kruidigheid in de geur en smaak deden mij ook een beetje aan Glen Garioch denken. Doe die dan maar. Leeftijd zou ik niet weten. Het moutige in de smaak leek wat jong, maar ik vind hem eigenlijk toch vrij houtig/kruidig en denk dan dat ie toch zo'n jaartje of 20 zou kunnen zijn.

Ik vind hem in ieder geval prima te nippen.
--
Nino
Neus: typische sherrybom a la Glendronach!
Marsepein, chocolade (muffin) donkerrood fruit, pruimen, rozijnen. Venkel en anijs.

Smaak: eerste wat ik proef is hout! Daarna wordt hij steeds zoeter en wat bitter, wat niet erg is want dat geeft hem iets extra's. Peper, chocolade volle smaak, oliëg (oily?) rozijnen.

Afdronk: lang zoals voorgaande samples (kwaliteitjuh!) Als de pepers weg zijn nog steeds een laag chocola door de mond! Without a doubt sherry.

Score: 90
Opmerkingen: dit is het type whisky die ik vorig jaar niet kon pruimen en na een paar samples begin dit jaar (gekregen van één van de organisatoren) totaal bekeerd ben! Ik zeg een single cask Glendronach... vraag me niet welke!
Leeftijd ca 20 jaar oud. 56.7% abv.
--
Andre8x8
Het is zondagmiddag, een zonnetje, de houtkachel aan, golf op de tv, de ideale tijd voor een nosing en tasting, oftewel tijd voor de HWF-VBT #4.

Geur
Sherry, zoet, vanille, prikkelend, hout

Smaak
Drogend, hout, sherry, zout, vanille

Afdronk
Lang, hout, drogend, drop

ABV
50 %

Leeftijd
15 jaar

Punten
84
--
Peter87
Neus: hout, marsepein/amandel karamel, en kersen daarna citrus, appel, banaantje, peer
En gras, fris en net gemaaid. Vooral de 2e keer. Ook kandij suiker en ook een klein azijnzuurtje.
Als je hem goed opwarmt wat ziltig.

Smaak: lekker pepertje, hout, gras, kersen, sinaasappelschil, kruiden en wat drop aan de achterkant.

Finish: lekker lang met zoute drop dat overgaat naar fruit. perzik, honing, en toch wat droog. En ik blijf een waxinelichtje houden.

Complexe dram met alles erop en eraan. Famous? Er is van alles door m'n hoofd geschoten maar ik kan er geen distillery aan koppelen.
Odd? Ook geen idee. Maar misschien dat ziltige?
Abv ergens in de mid 50's, en de leeftijd.... Tja. Ik denk 20-25yo
89 punten.
--
Berrysaki
Geur: Erg licht, ik moet goed ruiken om er wat uit te halen. Suiker, citroen, ontbijtkoek, in de verte was sinaasappel, groene appel.

Smaak/Afdronk: in het begin wat zoetheid van caramel, dan komt er een zuurtje van citroen, afdronk met wat laurier. Koekjesdeeg, amandel.
De afdronk is niet zo lang, maar er blijft wel een aangemaakt zoetje hangen. Dit vind ik een lekkere whisky voor een zomerse avond. Mijn favoriet van deze VBT tot nu toe.

Gokje: Rond de 16 jaar oude Mortlach met een lichte sherry finish.
--
Nickolaas
Geur: sherry invloeden (iets van rozijnen/ boerenjongens, gedroogde dadels) wat lijmigs, wat notigs, oranje fruit (sinaasappel).

Smaak: sherry-invloeden vermengd met fijn fruitige tonen (ook hier proef ik weer oranje fruit-achtige sjizzel).

Finish: zoet, goed, fruit.

Overall: ik vond dit echt een fijn glas whisky. Ik haal er persoonlijk veel Glendronach-hints uit. Volgens mij niet ver boven de 40% abv. Het beestje leek best wel veel op een sample dat ik laatst heb gehad. Dus, daar gokken we dan maar gewoon op. De Berry's All Malt. Lekker specifiek en er waarschijnlijk goed naast . Ik scoor em 89/100.
--
Bram84
De tijd ontbrak me deze week om 'op m'n gemakje' een gedetailleerd waarde oordeel te vellen.
Niets insturen is geen optie, dus bij deze:

Raar beestje dit. Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden.
Een boeket van stro, gekruid hooi, wat grassig. Voor de rest dennennaalden, tropisch fruit; ananas. Ik merk ook sporen van Ricola kruidenbonbons, een stapel kranten die wat vocht hebben opgeslorpt. Verder aardse tonen.

De geur is wat ik het meest aangename vind in deze dram. Qua smaak een licht pepertje, terug wat hooi, tropisch fruit en voor de rest is het me wat oppervlakkig. Volgens mij ook een laag ABV <46

In de finish vind ik na een tijdje (2-3min) een wat rottend nasmaakje. Zeer bizar. Voor de rest duidelijk de witte peper en terug hinten van ananas. Peper overheerst me net wat te veel in de afdronk.

Geen hoogvlieger voor mij: 85/86 Ptn
--
Bert71
Neus: caramel, hopjes, lijm
Smaak: Weer aardig wat alcohol denk ik. Zoet, caramel, sinaasappel? Hout
Afdronk: Lang, weer hopjes.

Ik vond het weer een moeilijke dram qua tasting. Weer een grain misschien?. Wel lekker 85 punten zou ik zeggen.
--
Willem vd K
Kleur: goudgeel
Neus: Lijkt in eerste instantie wel (zeer goede) grappa! Druivensap, vooral. Sigarenkistje, leer, stoffige zolder, oei hij wordt ineens ouder. Hè? Nu ruik ik juist nieuw hout. Beetje Bourbon achtig. Ook een beetje was of boter. Met water pik ik wat cola en gedroogd fruit op.
Smaak: oef! Goed hoog ABV. Fruitig, scherp. Druivensap met kaneel. Fruitcake, maar dan niet erg zoet. Droogt snel in de mond. Ietsjes rokerig ook, van het vat denk ik.
Finish: beetje rokerig, houtrook. Niet erg lang. Droog en bitter.

Ligt het aan mij of is dit een schizofrene whisky?Dit is een heel raar geval. Een kind met grijze haren. Sommige eigenschappen verraden een jonge whisky (beetje scherp, hoog ABV van zeker 58+), andere eigenschappen juist oud (sigarenkistje, stoffig). Aan de ene kant doet'ie me denken aan Amerikaans eiken, andere kant Europees eiken. RAAARRRR. Een Amerikaanse single malt op (charred) nieuw eiken met finish op sherry vat? Haha. Geen idee.

Hij ontwikkeld wel mooi in het glas en kan wat water hebben. Kan er weinig negatief over zijn. Maar echt helemaal geweldig vind ik het ook niet. Interessant wél! 82/100
--
WhiskyclubSpakenburg
Kleur: Deep copper
Neus: iets waxy, beetje rook (wood smoke?), heel romig fruit - chipolata, new oak, peper, even komen er rozijnen voorbij en een luchtje wat me aan een voederbak doet denken - stro?
Overigens refereren de rozijnen naar sherry maar is verder alles bourbon cask. Beetje vreemd en zeker niet in balans.
Smaak: fruity - peer, pepertje, citrus, malty en veel geel fruit - zelfs een beetje banaan
Afdronk: droog, kruidig, mintje, warming, citrus en malty

Interessant en lekker. Moest eerst aan Schotse whisky denken. Met name aan Mortlach. Door de volwassen neus en minder goede smaak mis ik de balans voor een kwalitatief goede Schot. Ik ga daarom voor een Kavalan. Overigens scoor ik de meest (CS) Kavalan whiskies ik die heb kunnen proeven een stuk hoger.

Score: 85/100
--
Mardo
kleur = donker geel
reuk: zoet, banaan, honing, stroop, cake, fantastisch lekkere neus. Fruitig, jam, caramel.
Smaak: zacht, caramel, toffee, mout, honing. Niet heel veel alcohol(43 - 46%)
Nasmaak: licht, zacht, zoet, verwarmend. Geen idee wat het kan zijn, maar ik vind hem lekker.
87pnt.
--
MikerG
Neus:
Bitter fruit, witte druif, grassig

Taste:
Citroen, caramel, erg romig, beetje hout,

Finish:
Zoete finish die over gaat naar wat meer hout achtige smaak en eindigt met een bittertje

Ik denk dat deze dram rond de 46% zit.
Body van de whisky is nog prima. Lekkere whisky, doet me denken aan Littlemill

Als ik zou moeten gokken zou dit wellicht een lowland whisky kunnen zijn.
--
RvdB
Hmm mooie complexe neus, erg fruitig en volle geur. M’n neus neemt me mee op een tropische ontdekkingsreis waarbij onder meer banaan, sinaasappel, rode appel, mango, nectarine en kokos de revue passeren. Verder maken we op deze tropische ontdekkingsreis een tussenstop in een houtwerkplaats waar veel aroma’s van hout, houtzaagsel en lijm rondvliegen. Al met al een mooie, complexe en fruitige neus. De neus doet de smaak al een beetje verklappen. Oh! Zachte arrival zeg! Mooie ontwikkelingen op de tong. M’n tong wil ook meedoen in deze tropische ontdekkingsreis en laat me smaken ontdekken van frisse honing, een siroop dat wat weg heeft van mais, poedersuiker, aroma’s van zoete gedroogde fruit partjes (banaanchips, mango, papaya, kokos). Deze tropische ontdekkingsreis eindigt met wegebbend zoet en wat zacht bittere aroma’s van hout, granen en kruiden (toefjes peper en nootmuskaat?).

Resume: mooie whisky! Dit kan best weleens oud spul zijn, of spul waarbij het hout enorm veel invloed gehad heeft op het destillaat. Dit kan Schots (Speyside?) zijn, maar ik neig meer naar een Ier.

ABV: 48%.
Cask: ex-bourbon.
Distillery: Iers!(?) of Speyside, maar met beide ben ik niet zo bekend dus laat ik me verrassen door de uitkomst dinsdag!
--
Ter Veld
Kleur: Yellow Gold

Neus: in de neus geuren van hout, wax, lijm, maar ook vleugje bruine suiker volgens mij

Smaak: olieachtig met een scherp randje.

Finish: lange warme afdronk

* lekkere whisky met een mooie uitstraling en balans
--
Daveen
Fruitig, licht zoet, citrus, nectarines, abrikozen, hint van drop, nutty, amandel
Licht bitter, dikke taaie vlezige structuur, citrus is nog steeds aanwezig. De rest van het fruit is erg rijp en vol van smaak. Heerlijk in balans!. Finish is bijzonder lekker en middellang. Er blijft een soort donkere houtsmaak achter.
Dikke 89 punten, maar dat kan nog hoger worden. Mortlach? door de dikke structuur.
--
MBC
En weer een geheel nieuwe geur en smaak sensatie t.o.v. de eerste 3. Mooi hoor om zoveel zeer verschillende samples bij elkaar te zoeken. Wederom complimenten aan de organisatie.

Uiterlijk: lichtgeel
Geur: zurig, fris, bloemig, citrus, vanille, citrus, lijm, groene appel
Smaak/Afdronk: vol, zacht, romig, zoet, rijpe banaan, warm, vanille, hout, zwarte thee
Alcohol percentage: 43-46%

In één zin: Nergens slecht, maar springt er voor mij ook nergens boven uit. Beetje "middle of the road" whisky (voor zover die uberhapt bestaan). Wederom een niet wetenschappelijke gok: een mortlach?

Score: 82/100
--
Dre
Ondanks een verse (gelukkig niet ál te zware) verkoudheid toch maar een poging gewaagd met sample #4. Geur en smaak zullen niet helemaal in topvorm zijn maar zónder verkoudheid zat ik er ook al drie keer behoorlijk naast dus weinig te verliezen .

Kleur: Goudgeel

Geur: Eerste indruk: Fruitig! Vluchtig komen allerlei fruitige aroma’s langs, appel, lichtjes banaan, meloen, rood fruit, rozijnen, citrus, ananas. Ook wat lijmig, rubber. En kruidig, kaneel. Ook zoete aroma’s komen door, basterdsuiker, honing. En op het einde van de tweede sessie zelfs een lichte rokerigheid.
Al met al zeer volle en rijke geur, erg aangenaam ook.

Smaak: Prikkelend! Wat peperig, kruidig, lijkt wel op een wat hoger Abv. Verder zoet, honing weer, basterdsuiker. De fruitigheid uit de geur haal ik niet echt terug in de smaak, het kruidige en zoete wel. Ofschoon ik dit goedje op zeker nog niet eerder gedronken heb, krijg ik toch direct een bepaald soort herkenning door, ik moet spontaan aan The Balvenie denken.

Finish: Die prikkelende peperigheid komt ook in de afdronk terug. Middellang. Wat drogig, zoet weer. Neigt dan naar een beetje bitter. En wat verderop lijkt dan toch nog wat fruitigs door te komen, helemaal definiëren kan ik het niet, lijkt dan het meest op sinaasappel(schillen).

Score: Deze dram bevalt me zeer goed! Ik hou het voor nu voorzichtig op een 87, maar wil hem zeker nog eens proeven als ik helemaal verkoudheidvrij ben, wie weet pakt het dan nog wel hoger uit.

Soort: Tja, zoals gezegd kreeg ik tijdens het proeven direct associaties met The Balvenie, dus daar hou ik me dan maar bij. Gezien het volgens mij wat hoger Abv zou dit wel weer een caskstrength kunnen zijn, in ieder geval sterker dan 46%. Verder meen ik wel wat sherryvat-invloeden te proeven, maar niet uitsluitend. Ik denk aan rijping op verschillen vaten, waaronder dan ook sherry én bourbon.
Als ik bovenstaande bij elkaar raap zou het kunnen duiden op één van de TUN-bottelingen van Balvenie…
(Trap ik er toch weer in om specifiek iets te benoemen )
--
Nederland-Paraat
Uiterlijk: Goud-geel
Neus: Granig,honingdauw en rum
Smaak: Tja, die is eigenlijk exact het zelfde als de neus.
Nasmaak: Nectar, eiken en kruidnagel
Opmerkingen: Een bekend smaakprofiel, maar waar komt hij dan vandaan? Zuidam is de eerste associatie. Maar deze zit wat hoog in de alcohol, iets wat ze niet vaak doen.
--
Oogadal
Neus; gras, granig, tikkie wrang met wijn/sherry vat invloed, hout, kruisbessen/kersen. Deze heeft tijd en warmte nodig! Dan komt er framboos, weer gras, vanille en zoethout door.

Smaak; Koud overheerst vooral peper en gras, verder niet veel. Met warmte ook framboos, kruisbes, kardemon en witte druiven. Is een tikkie wrang, wordt snel wat drogend.

Finish; relatief lang, wat ziltig met fruit, wat wrang opdrogend met tonen van licht gekleurd fruit, ik kan er de vinger niet helemaal opleggen, abrikoos-perzik, dat soort beetje weeïge vruchten.

Complexe rakker dit. Heeft echt warmte en tijd nodig, koud is het eigenlijk niet te hachelen. Kan ‘m wel waarderen, 88-89 p.
--
Squaadgras
Color: Chestnutoloroso Sherry
Nose: 90
Initial Taste: 90
Body: 90
Finish: 89
Comments: Na de eerste snuf is het mij meteen duidelijk: dit gaat een lastige opgave worden! Een prachtig & interessant neusje die vooral oud aan doet. Ouder dan 'ie misschien wel is; licht muffig met waarneembare houtinvloeden. Ook het alcoholpercentage gaat tricky worden dit maal: hoog.. of laag? Initieel lijkt er een abv-gedreven (petit) vleugje nagellak in het glas rond te zweven? Welke overigens na verloop van tijd verdwijnt, en een waar fruitboeket van sinaasappel, appel, abrikozen, perzik & rode vruchten doet onthullen. Tijd ontrafelt ook iets ziltigs, iets maritiems.. Complexiteit? Daar is geen tekort aan. Dit is, andermaal, goed spul. Ook in de mond doet deze dram het goed, begint zacht - met karamel, melkchocolade en gedroogd/rood fruit - en verandert langzamerhand naar een ziltige fudge van bloedsinaasappel, karamel, krenten & rozijnen. De afdronk is ditmaalgemiddeld-lang. Het lijkt zo bekend, en dat is wellicht de valkuil. De ziltige bek die ik na deze dram overhou doet mij terugdenken aan een Glen Keith, gedronken tijdens een andere blind tasting. Toch gok ik dit maal anders: Old Pulteney. Licht muffig, eikenhout, een vleugje nagellak, gedroogd fruit, rode vruchten, sinaasappel, Fruittella, appel, abrikozen, perzik, vanille, karamel, melkchocolade, krenten, rozijnen, zeezout, maritieme ziltigheid.
Abv: ~50%
--
Skiddilly
Erg lastige deze. Ik heb geen noemenswaardige aanknopingspunten kunnen vinden om een nuttige gok naar de distillery te durven doen. Hieronder mijn beknopte notitie, ik zal proberen om voor het volgende sample eens iets meer tijd te maken.

Neus: Gerst, banaan, chocolade, gedroogde vijgen, marasquinkersen (die hele rode uit siroop), bubble gum, sinaasappelschil, kaneel

Smaak: Vanille, sinaasappel, melkchocolade, mango, kersen, nootmuskaat.

Afdronk: nootmuskaat, kersen, hop, speculaas.

Score: 87
--
Nigel_Tufnel
Neus: balsamico, vers hout, citrusvruchten, munt, groene appels, honing.
Smaak: fruitig, boter, honing, licht bitter, Schweppes, pompelmoes, munt. Een middenlange afdronk.

Helemaal geen idee wat dit kan zijn. Het is nog moeilijker om dit te pinpointen.
Volgens mij gerijpt op een bourbon vat. Relatief jong van leeftijd met een hoog ABV.
De neus heeft voor mij wat weg van een bourbon gerijpte BenRiach of is het misschien een blended malt?
Ik vond 'm in ieder geval niet onaardig.
--
Wouter1981
Geur:
Appels, gras.
Wordt zoeter en creamier.
Fris fruit, zacht, perzik, meloen.
Wat gomrand zoals aan een envelop. Heel licht zelfs wat krantenpapier.
Later komen er wat milde sherry kruiden, een spoortje mocca.
Gedroogde vruchten, abrikoos, wat sinaas.
Nog later wordt het bloemiger.
Erg lekker hoor, vind de ontwikkeling erg mooi.

Smaak:
Zacht en zoet begin.
Dan komen er wat pepers van het hout.
Volle smaak van vers fruit en gedroogd fruit.
Papier en gomrand komt terug, maar niet storend.
Melk chocolade.

Afdronk:
Zacht, maar aangenaam lang.
Wat mocca en lichte kruiden.

Volgens mij is het geen al te hoog abv. De lichte sherry invloeden doen me een refill sherryvat vermoeden.
De fruitigheid in de geur doen me denken aan Imperial, maar daar heb ik eigenlijk te weinig van op om daar specifiek op te gokken.
Dus dat doe ik deze keer maar niet.
--
Laurens
Geur: alcohol, kokos, grond, krenten, vanille, bourbon vat, sherry vat.

Smaak: scherp, alcohol, honing, zilt, marsepein.

Afdronk: honing

Ik werd bij deze whisky echt alle kanten heen gegooid en ben benieuwd wat het is. Als ik moet gokken zou ik het op een coastal speyside houden in een bourbonvat die een finish heeft gehad op een sherry vat. Het zou ook op een new french oak vat gelegen kunnen hebben of iets compleet anders kunnen zijn. :P
--

Staat onverhoopt jouw notitie er niet tussen, dan laat het me gerust weten (stuur dan de notities het liefst opnieuw).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF VBT-8: Sample 4 (18 t/m 24 oktober)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 19 Okt 2016, 11:05

Notities verstuurd.
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Okt 2016, 21:37

Zo ik heb ook mijn verhaaltje ingediend.
Ik mag denk ik wel zeggen dat we te maken hebben met een odd toch?
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Okt 2016, 22:04

Damn, nu ook 1e poging, deze komt mij zoooooo extreem bekend voor, maar ik kan er gewoon niet op komen. Driving me crazy!
0 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Okt 2016, 22:09

interessante sample. ook mijn notities ingediend. Tot nog toe een erg leuke VBT :goedgedaan
0 x

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 23 Okt 2016, 19:52

Notities klaar! De aroma's zijn voor mij zo klaar als een klontje (tot zover m'n neus en tong me konden vertellen), maar waar dit vandaan komt is mij een raadsel.
3 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Okt 2016, 20:50

Koekoek. Deze sample vertelt twee verhalen? Huh? :Scratch
0 x
BAM! - ook op Facebook

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 24 Okt 2016, 10:23

defeatless schreef:Zo ik heb ook mijn verhaaltje ingediend.
Ik mag denk ik wel zeggen dat we te maken hebben met een odd toch?

Jij wel Alex. :bigsmile
1 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 24 Okt 2016, 11:05

Is het al 20:00?
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 24 Okt 2016, 19:49

:bliss geduldig vol ongeduld afwachten
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Okt 2016, 19:52

Als ik niet last-minute-inzendingen binnen krijg, kunnen jullie F-vijven.
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 24 Okt 2016, 19:54

Ik zit maar te F5-en en de tijd gaat er helemaal niet sneller van :(
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Okt 2016, 19:54

nog 6 minuutjes...
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Okt 2016, 19:56

caskstrength schreef:nog 6 minuutjes...

Ahhh nog steeds die precisie van een Zwitsers uurwerk :cool:
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 24 Okt 2016, 19:57

Dre schreef:
caskstrength schreef:nog 6 minuutjes...

Ahhh nog steeds die precisie van een Zwitsers uurwerk :cool:

;)

Plus: iedereen de mogelijkheid geven nog (net) tijdig te kunnen inzenden en meegenomen te worden.
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”