HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

De achtste "blinde" forum-proeverij.
Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Okt 2016, 00:01

Demasque VBT8 sample 3

Na week de eerste twee sample zijn de smaakpapillen vast goed genoeg opgewarmd, en zal iedereen deze dram blindelings herkennen. Or so they thought… ;)

Over smaak valt niet te twisten, of wel natuurlijk als je jezelf heel serieus neemt ;). In ieder geval kwam deze dram qua score beter uit de bus dan de 1e dram, maar hij had eveneens een vrij grote spreiding in scores. Op basis van de punten die door de deelnemers zijn gegeven in de notities is het gemiddelde 84,4, maar het middelste getal (modus) is 86. Dat betekent dat ook hier meer mensen vrij hoog hebben gescoord, maar een aantal flink lagere score het gemiddelde naar beneden halen.

Maar wat hebben jullie dan geproefd?
Insinuaties/gokken/zekerheden die genoemd zijn: Campbeltown, Islay en Skye zijn genoemd, maar ook de Highlands. Specifieker werden Springbank, Ledaig, Kilkerran, Ardbeg, Lagavulin, Talisker, Benromach en Ballechin genoemd. Enkelen meenden zelfs de botteling te weten: Kilkerran WIP 7 Sherry, Springbank Burgundy of Ledaig 2005 SV.

Maar, klopt dit? Of hebben jullie en masse last gehad van tunnelvisie?

Als je kijkt naar de smaken en sensaties die jullie beleefd hebben, dan ligt het niet zo gek ver van elkaar af (behoudens een niet nader bij naam te noemen deelnemer die rum meende te proeven). Qua primaire smaken kwamen zowel zilt, zoet, zurig als wrang/bitter terug. Wellicht daarom werden de woorden rollercoaster, schizofreen, geen gemakkelijke whisky en dergelijke door jullie gebruikt.

Het centrale woord was peper, gevolgd door turf. Ook werd deze dram overwegend alcoholisch en scherp bevonden. Maar anderen waren er vol van overtuigd dat deze whisky relatief laag op alcohol is (46%). Chocolade en cacao werd vaak genoemd, maar ook rood fruit, sinaasappel, geel fruit, kruiden, en room/pudding/vanille. Ook meende een redelijk aantal proevers aardse tonen (modder, humus) te herkennen. Opvallend weinig is boerderij/farmy genoemd.

En, weten jullie al welke whisky het is? Wij verklappen nog even niets, eerst nog de rijping van deze whisky.

Het vaakst genoemd zijn sherry en rode wijn, maar ook wel bourbon. Eén deelnemer was heel stellig dat het een dubbele rijping van bourbon en iets wijnachtigs was, anderen noemden volledige sherryrijping. De combi van het romige met het gele fruit is een teken van rijping in een bourbonvat. De tonen die daarnaast waarneembaar waren kunnen van de spirit zijn (hoog ABV klopt, jeugdigheid klopt), maar ook van een rijping. Hoewel er een zekere vorm van oxidatie van druiven was waar te nemen (door velen gewoon als sherry aangeduid, of de tonen die je hier in kunt waarnemen) was volgens de organisatie toch nét niet als sherry waarneembaar. Het lijkt er wel enigszins op. Het is een whisky die is overstoken naar een Madeira-vat! Vandaar de kruidige, warme, maar ook wat bittere tonen.

Het bovenstaande gecombineerd leidt tot de onthulling van hetgeen jullie geproefd hebben:

“Op 30 maart 2011 werden eerste klas bourbon vaten afgevuld met heavily peated spirit. De distillery is Undisclosed en de single malt is ‘teaspooned’ met een andere malt. De juiste classificatie is daarmee Blended Malt Scotch Whisky. Maar nu de ontdekkingsreis: we laten het ene vat verder rijpen in een 1st fill Madeira cask (#5538) en de ander in een 1st fill PX cask (#5563). Zo ontdekken we de invloed van deze casks op de whisky, we krijgen goed inzicht in de karakteristieken die de Madeira cask en de Sherry cask brengen.”

We mogen verklappen dat het grootste deel afkomstig is van Ledaig. Jullie hebben één deel van het nog niet afgeronde experiment van de Casqueteers geproefd.

In het kort:

Undisclosed Blended Malt 2011, Ledaig en een teaspoon onbekende single malt.
De spirit heeft 4 jaar op 1st fill bourbon gelegen en is sinds mei 2015 overgestoken naar het Madeira vat op 65,2% ABV. Gezien de ervaring met de Girvan qua ABV zal daar rond de 61-62% van over zijn. Het eerste jaar in een sherry of wijnvat verliest whisky redelijk wat ABV om daarna te stabiliseren.

Hoewel sommigen (al dan niet na onderling contact, hetgeen overigens niet verboden is) de distilleerderij goed hadden, klopte de “op zeker” genoemde fles niet. Wat eigenlijk wel grappig was, is dat één deelnemer de combinatie van rijping in een bourbonvat en in een wijnachtig vat goed had. Qua afkomst zat hij er dan weer een eilandje naast…
Het zal een sport zijn om het zo precies mogelijk te pinpointen, maar de proefnotities laten eigenlijk zien dat velen goed in de buurt zaten! Complimenten aan allen.
Uiteindelijk is Sören (Squaadgras) de enige die de dotjes aan elkaar heeft geknoopt en met wat hulp van hints (geen single malt en ‘not even close”) logisch nadenken, wat geluk, speur- en puzzelwerk de juiste conclusie heeft getrokken! Hulde!!

Sponsordram
3e dram, 3e (gedeeltelijke) sponsoring! De Casqueteers zijn zo vriendelijk geweest om een deel van deze dram te sponsoren. Voor degenen die de Casqueteers niet kennen: dit is een groep enthousiaste Nederlandse whiskyliefhebbers die het idee opgevat hebben om vaten whisky te delen. De Casqueteers bezoeken diverse distilleerderijen, kopen een vat, en geven per vat een aantal aandelen/certificaten uit.


Naast het kopen van vaten van de nieuwere distilleerderijen zijn de Casqueteers op een andere manier vernieuwend bezig. Zoals boven beschreven is een teaspooned Ledaig aangekocht, net als een Madeira- en een PX-vat. In ieder van de twee vaten is de helft van de blended malt overgestoken, om de effecten van de rijping te zien, ruiken, en proeven.

Jullie kunnen nog intekenen! Dit kan hier. http://www.casqueteers.com/product-deta ... erry-2011/

Peated.jpg
Peated.jpg (38.28 KiB) 2871 keer bekeken


Proefnotities

roylubbers
Nose: perzikjes en sinaasappel.
Taste: karamel, peper, coca cola.
Aardige finish, maar kan er weinig van maken…
Gok: sherry-highlander 15yo
--
Nigel_Tufnel
Neus: rode vruchten, honing, appelsien, boter, lichtjes peated.
Smaak: lichtjes peated, zoet, peper, licht drogend en erg vol van smaak met een middenlange afdronk.

Het eerste wat in me opkwam was Campbeltown, Springbank.
Is dit misschien de 12yo Burgundy?
--
-roy-
Kleur : opnieuw redelijk donker

Geur zonder water : lijm, sherry, abrikoos,
Geur met water : de lijm gaat er gelukkig af, wat overblijft kan ik niet helemaal plaatsen. Ik ben niet zeker van sherry, maar port of bourbon is het ook niet.

Smaak zonder water : daar mag wel wat water bij! vanille
Smaak met water : komt aardig overeen met wat ik heb beschreven bij geur.
Smaak met chocolade : nu is het hout duidelijker en de vanille.

Afdronk zonder water : lang en alcoholisch, vanille, hout
Afdronk met water : nog altijd lang, veel hout
Afdronk met chocolade : hout

Ik kom niet zo ver met deze whisky. Het is niet mijn smaak, ik haal er niet zo veel uit. Hij zit denk ik vrij hoog in de alcohol en smaakt wat typisch.
--
Fjharms
eerste indruk: (1 seconde snuffelen aan flesje): gezouten ham
N: rubber, lichte ziltigheid, laurierdrop, hint van vanille, hint van turfrook, ook iets bloemigs.
Met 2 druppels water verdwijnt het rubber en komt er een caramel-randje bij.
S: scherpe alcohol, lichte rurfrook, licht ziltig, heel lichte vanille.
Met 2 druppels water is de scherpte weg, blijft de licht ziltige turf over.
Bij een 2e poging (zonder water) en wat langer wachten: na een half uur in het glas komt het rubber ook heel licht naar voren in de smaak.
F: zonder water: vooral scherpe alcohol, met op het laatst een zoet randje.
Met 2 druppels water is de scherpte weg, maar is de finish niet erg lang.
Met chocolaatje: het chocolaatje brengt zowel de alcohol als de ziltige turf iets meer naar voren, maar de finish blijft vrij kort (er zaten op dit moment 2 druppels water in de whisky)
Alc: 50+%
Opm: Misschien een jonge Talisker?
De geur belooft meer dan de smaak waarmaakt. 2 druppels water halen wel de scherpe alcohol-tonen weg, maar ook een deel van de geur en flink wat van de finish.
--
Soundwave
In het glas. Vrij zware neus, beetje rode wijn finish doet het mij aan denken. Rook, en nu dus automatisch van alles wat mij doet denken aan rode wijn en meer van dat soort tonen: uiencompote, rode wijn azijn, stoofpeertjes, balsamico en gemengd fruit uit blik, maar ook appel en kaneel. Ook wat farmy notes, nat hooi, oude sokken. Armagnac. Ik vind het niet verkeerd, maar ik kan er ook niet heel erg warm van worden. Nu maar hopen dat de smaak niet zo bizar is als sample 1 (deel 2 moest ik helaas overslaan)
Smaak: Bam! Toch wel weer vrij impressive (zonder daar een waardeoordeel aan te geven). Hij is echt mier en mier zoet. Heeft ook een zuurtje en een droge afdronk. Ik hoef dit absoluut niet dagelijks te drinken, maar ik vind dat de smaak bij deze de neus wel heel mooi aanvult. Ik heb maar als te vaak dat ik vooral aan het neuzen ben en minder proef of andersom, maar deze heeft een ‘leuke’ combi. Dat siroop uit dat fruitblik knalt er wel uit, maar bleek ook ananas in te zitten, peper en salmiak. Wellicht ook wel een aardig ABV (>55?) dus de leeftijd vind ik moeilijk in te schatten, alhoewel ik denk dat het toch ook een jonkie is. Na een tijdje in het glas bedaart de neus nog aardig trouwens.
Al met al weer een leuk sample. Ik mis verfijning om het echt hoog te scoren, maar heb mij er wel mee vermaakt. 82pt
--
MikerG
Ok, dit keer lang er over gedaan om te proeven...
Maar niet dat mij dat nu in dit geval helpt..

Neus:
Melkchocolade, manderijntjes, witte druif, nat hout

Taste:
erg romig, zoet fruit, noten, melkchocolade

Finish:
klein beetje kruid erbij en wederom melkchocolade..

Zoveel chocolade.. heeft dit op een chocomel vat gelegen Oog?
Misschien een jonge Ledaig? (alhoewel de Ledaig's die ik ken veel "zwaarder"smaken)
--
Defeatless
DISCLAIMER: ik voel een soort van verkoudheidje opkomen.
Neus:
Fris zoet, dirty randje, spoortje peat, peat, *ruikt nog een keer* peat. Dit is dus net over de grens van wat ik aan kan. Hierdoor krijg ik er minder geuren uit, dat peat gebeuren zit op alle receptoren. Met water: iets meer fruitigheid, maar ook niet veel meer.

Smaak:
Peat dus ja, metaalachtig, pepper. Daarna zoetig. Qua smaak is het me te veel peat. Dit doet me denken aan de whisky die een kerel benoemde als 'Ik proef de eerste kolentreinen weer rijden rondom de staalfabrieken, tijdens het begin van de industrialisatie van Schotland' .
Met water: Wat meer zoetigheid, bourbon vat invloeden (vanille, toffee) en wat houtzaagsel. Maar nog steeds uitgesproken peaty.

Body:
Medium, beetje olie

Finish:
Ja de rest van de avond natuurlijk weer! . Ik zat met het plan om de rest van sample 2 op te drinken, maar daar ga ik natuurlijk niks meer uit halen (misschien een Woodford).
De finish is een beetje zoals de lucht proeft als je aan het einde van je bardienst de asbakken leegt. Maar dan met wat metalige luchtjes eraan.

Commentaar:
Nog net geen Satans anus, maar het zit er niet ver naast. 70 punten. Ik gok een BenRomach.
Het chocolaatje was erg lekker trouwens!
--
Daytona955
2e keer in het glas en roept herinneringen op. Weer die sterke alcohol reuk. ik kan hier weer geen nuance uithalen. Smaak beetje naar caramel zoethout.

afdronk weer die scherpe alcohol smaak..

Ik denk dat dit geen whisky is maar Rum. Heel oppervlakkig waarbij de sterke alcohol toch overheerst. Met een druppeltje water geen enkele verandering. Dit is geen blijvertje voor mij. Omdat ik denk dat dit geen whisky is gaat deze geen punten krijgen.
--
Squaadgras
Color: Tawny
Nose: 89
Initial Taste: 90
Body: 90
Finish: 89
Comments: Mooooooi! Wat mijn straatje is? Dit is mijn straatje.. werd initieel op het verkeerde been gezet toen ik aan het flesje snuffelde: de prachtige sherry kwam aardig door. Maar de sublieme peat wist zich aardig te verstoppen. Dat veranderde snel toen die het glas in ging. BAWAUSIE, u vroeg om turf? Dan krijgt u turf! U vraagt om zeezout? Dan krijgt u zeezout! U vraagt om een bek vol maritieme tonen? Jazeker.. u krijgt een bek vol (..ach laat ook maar!). Gelukkig valt deze distilleerderij in mijn top 3, maakt het 'raden' iets makkelijker. Een aan 100% waarschijnlijkheid grenzende gok: Ledaig (peated Tobermory), en wel gedistilleerd in 2005 en gebotteld -not too long ago- door Signatory Vintage. Warm, warm? Heet!? Nou? M'n bakkus iig. wel.. wat een fantastische klapper is dit zeg, heel je smoelwerk vol! Echt iets wat fantastisch bij deze gure herfstachtige avond past. Turf, zeezout, maritieme notes, zeewier, chilipeper, krenten, modder, pruimen, sherry, sinaasappel, zoethout, zoute drop, abrikozen, eikenhout, honing, karamel, pure chocolade, en een klein zwaveltje (lekker!).
Abv: ~56%
--
Henri
en daar gaan we weer.. een note binnen een minuut of 5-10..
inschenken, ruiken, proeven, ruiken, proeven..
en de notitie gewoon zoals ie nu voor mn neus op papier staat:
direct na inschenken, boter in de neus, zoet, vanille, boterbabbelaar.. in eerste instantie jong en op bourbonvat
gelijk flink scherp op de smaak, wat wrang ook, peated?
sowieso ziltig.. peated bunnah?
oei.. paar minuten verder en de neus veranderd , tonen uit de smaak gaan ook overheersen in de neus..
de dram lijkt nog wat te jong en is nog wat heftig op de tong.. richting 57-58%
al is het A-typisch.. ik ga voor een 8-9 jarige peated Bunnahabhain... famous maar odd tergelijkertijd in het geval van deze dram..
( nog 1 keer snuffelen, zelfs meer rook nu zo lijkt het.., smaak heftig maar niet perse lekker.. ergens tussen 83-85 punten neig ernaar dat dat zelfs kan inkakken naar nog lager.. des te langer deze staat des te minder deze wordt.. en kan het zomaar een hele peated islayer worden/lijken, maar ik blijf maar bij de eerste ingeving en we zien wel.. )
nog een laatste side-note.. qua begin met de bourbon, daar ben ik binnen een paar minuten wel vanaf..
ik zou bijna denken aan een wine-achtige finish, maar sherry cask moet uiteindelijk zeker invloed hebben gehad
gekke dram... hele.. heeeele gekke dram..
--
Dre
Kleur: Donker geel / oranje

Geur: Ah, turf, yeahhh! Oftewel: Naast de turf ook leer, kort ook een beetje lijm weer, fruitig, appel komt langs. Grassig, hooi. Geen scherpe alcohollucht overigens, eerste aanduiding van niet zo'n hoog Abv? En zoet, honing.

Smaak: Bam! Die hakt er even in zeg! Scherp, poeh! Heel peperig, spicy. Hete curry-achtig, het prikkelt direct de tong en brandt goed door in de keel. Gek genoeg krijg ik niet de intiële salmiakkick die ik doorgaans bij een Islay krijg. Nee, dit is geen Islay denk ik zo.
Turf proef ik natuurlijk, En nu komt er ook weer zoet door, suiker?! De verdere nipjes wordt de peperigheid steeds wat minder heftig (papillen zijn lamgeslagen denk ik), maar die wat vreemde suikerige zoetheid blijft aanwezig.

Finish: De finish is ook erg peperig, en turf. Redelijk kort, opnieuw een aanduiding van een wat lager Abv denk ik. Ook zoetig weer, honing. Later blijft de turf en weer die typische suikerige zoetheid nagalmen in de mond.

Score: Hm tja. Een fijne peat hou ik wel van, maar deze kan me toch wat minder bekoren. De balans is wat zoek, de kruidigheid/scherpte is te nadrukkelijk, en dan is er nog die suikerige zoetheid.
Ik kom dan niet verder dan iets van 79 punten.

Soort: Nou, een absoluut uitgesproken whisky is het natuurlijk wél. Zoetheid in een peated whisky wel vaker geproefd, maar niet zo'n suikerige. En die spicy boventoon... Even wat research gedaan op basis van deze kernwoorden, en ik kom eigenlijk maar op één whisky uit die qua notities aan deze kwalificaties voldoet. Ofschoon ik hem nog nooit eerder gedronken heb, kan het in mijn ogen haast niet anders zijn dan:

Amrut Peated Indian, en dan NIET de CS versie maar die van 46%.

Een latere tweede sessie heeft eigenlijk geen nieuwe inzichten gebracht, zelfde ervaringen. Beetje water toevoegen verslapte de dram aanzienlijk, in de geur kwam dan vooral het grassige hooi effect sterker door, ik kreeg zelfs even associaties met een paardenstal...
Het is me duidelijk, ik blijf bij mijn eerdere bevindingen, score en vermoeden.
--
Emalt
N: jodium, rozijnen en ander gedroogd zoet rood fruit, maar vooral ook carboleum in de zon, ozon, en heet zand.

S: Turf, jodium, pleisters, teer, peper, olie, zoetig, erg volle smaak

A: Asbak, heet asfalt, stukje drijfhout, snufje verbrande caramel wat hem wat bitter maakt, lange finish

Tja, dat we een peater (ik durf wel te stellen Islay) op sherry in het glas hebben lijkt me wel duidelijk, maar ja die combo maakt het wel erg moeilijk om er een distillery aan te hangen. Odd is ie niet, famous zou die kunnen zijn. Deze sherry/peat combo is de goede variant, mooi in balans allemaal. gelukkig geen verkeerde suplhur, rot ei, en dat soort smaken.

Ik denk jaartje of 12, fully sherry matured, 57,5%, Port Charlotte. Ik heb er 88 pts voor over, goed spul.
--
Rien68
Met een half dichte kop wat proberen te onrdekken...

Ruikt eerst alsof je boven een pot stopverf staat, daarna komen er wat peat. wax en noten geuren door.
Een diepe snif doet vermoeden dat ie hoog in % zit. de geuren daarna lijken wel zweetvoeten.

Bij de eerste slok krijg je direkt een flinke klap van de alcohol aangevuld met pepertje.
Dan komt er een vleug zilt medisch binnen met wat marmelade. zwavel en miss wel wat wijn tonen.

De afdronk is lang en peperig met een salminiak achtig einde.

Het zal vast iets tussen een Lappie of Laga zijn, maar met deze kop kan het net zo goed iets van De IJsvogel zijn.
--
Peter87
Neus: dit schreeuwt meteen Ledaig! Begint met iets romigs, beetje pudding/bakkersroom. Dan een houtvuurtje en onaangestoken briketten. Kersen en ander rood fruit, wat chocolade en en mooie tabaksgeur.

Smaak: komt binnen met een stevige peper,en wat kruidig. Dan de tabak en bbq smoke. En een zoetje van chocolade maar ook alsof je iets met een honingmarinade op de weber hebt gegooid.

Finish: lekker verwarmend en blijf lang hangen, met een dropje hier en daar wat rode vruchten, bbq smoke en tabak.
Aan het eind een beetje de marinade die ik voor m'n goed doorgebakken speklapjes op de bbq gebruik.

Ik kan niet anders zeggen dan een Ledaig op sherry. 2005 SV
89 punten.
--
Caskstrength
Kleur: russetmuscat

Neus: Plezierig, mild en geurig, met de impressie dat er veel te ontdekken valt. Er zijn genoeg hints van enige zoetigheid, zilt, maar ook een zuurtje van geoxideerde druiven. Het geheel komt zowel licht romig als kruidig (van specerijen) over. De geuren die ik ontdek zijn fruit (zwarte en rode bessen, geoxideerde druiven, maar ook wat van perzik op siroop),redelijk wat turf en een licht asachtige rook, aardse tonen van dunnage warehouse en humus, vanille en licht kokos, en kruidigheid met een gevecht tussen kaneel en tuinkruiden. In het gevecht komt later een toon van mosterd en opzetten. Later is er ook een hele strakke geur van gras en hooi, die in de richting van de geur van ouderwetse boerderijen.

Smaak: Licht zoete start, maar wordt al snel aardig zurig en wat wrang. Dit kan ook het hoge ABV zijn. Dan wat water erbij. Dat werkt. Toch blijft hij een zuurtje en een bittertje houden, met dominantie van een manier van geoxideerd fruit die ik nog niet eerder in een whisky ben tegengekomen. Daarnaast blijven de mosterd en de grasachtige boerderij-tonen aanwezig. Verder: zwarte bes, appelstroop, bittere kruiden zoals in een niet nader bij naam te noemen Duits digistief.

Afdronk: lang, vreemd genoeg wat bitter in het begin en wat milder wordend richting het einde. Hij evolueert van de eerder genoemde smaak van geoxideerde druiven, naar wat zoetere kruiden zoals kaneel, zoethout en een hint van peper.

Balans: een licht schizofrene whisky. De neus suggereert zowel zoet, zilt, zuur als wat bitter, maar de smaak is nog niet zo ver (of te ver) en is wat zurig en drogend, zeker zonder water. Toevoegen van wat druppels water is wat mij betreft een must. Naarmate de finish vordert, komen er meer zoetige en verwarmende specerijen boven drijven. Al met al 22/19/20/20  81 punten.

De bonbon is ook vrij kruidig van aard, en het lichte zoetje er in vormt een goede aanvulling bij de whisky (al zeg ik het zelf).
--
Joris
neus: amandel, appel, kruiden, beetje ziltig
smaak: scherp, kruidig, tabak met een lange nasmaak die minder zwaar is

Voor mij is dit een dram die perfect bij dit weer past, een beetje stroperig mondgevoel en smaken die goed bij de herfst passen. 87/100.
--
Nederland-Paraat
Uiterlijk: Donker koper
Neus: Mooie neus, lichte peat met frambozen, kaneel en krenten
Smaak: Tja, die is wat anders. Het begint met citroen en gedroogd fruit, daarna overheerst de amendel.
Nasmaak: Bitter! Deze komt voort uit de snel verdwijnende smaak gevolgd door eiken
Opmerking: Niets voor mij, qua neus fantastisch. Maar bij het proeven blijft er niets over, dat is jammer.
Rating: 78
--
Oogadal
Neus; bakkie peat, een tikje wrang, een beetje een wijnkelder lucht. Roomboter babbelaars en vanille.

Smaak; BAM!! Volle bek peper zeg! De peat wordt weggedrukt door de peper en het donkere fruit (donkere kersen met namen) Ziltig, maar ook vrij zoet. Dirty randje/modder. Zeewier en rubber en weer die wijnkelder. Vrij hoog op ABV.

Finish; laaaaaannnnggggg! Mooie tonen van het vat, donker fruit, echt zoet donker fruit. Peper (natuurlijk), roest en een tikkie droog in het midden. Tabaksbladeren. Wordt wat wranger op het eind, met weer die wijnkelder/gestampte druiven.

Conclusie; dit is Odd & Famous tegelijk! Mooie dram, niet helemaal in balans, past wel mooi in m'n straatje, 87-88 p voor mij
--
Turfsmurf
Geur: soep. Dirty randje en rubberen tegels. Vleugje net iets te ver doorgerookte ham. Ook zit er iets fris in, een vleugje eucalyptus. Later een vrij old school geur van meubelpoets en oude boeken. Na nog wat tijd fruit (perzik/kersen). Wtf? Nog later komt die frisse mentholachtige geur nogmaals even terug.

Smaak: tintelend als Szechuanpeper. Met wat water wordt hij wat bitterder en is de tinteling minder. De bonbon die ik erbij proefde accentueert de jodium in de smaak. Een goede combinatie (ik ben sowieso wel fan van pure choco met peat).

Afdronk: rokerig en vreemd genoeg nog steeds tintelend op de tong. De rokerigheid blijft wel lekker lang hangen. Met water wordt de afdronk een stuk zoeter.

Cijfer: 87.

Opmerkingen: ik vind deze whisky niet heel toegankelijk/gemakkelijk. Maar wel intrigerend. Ik heb bij de rook in de afdronk een Islay-associatie hoewel de whisky niet echt een peatbom is. Is het wellicht een Bowmore uit 200x? Ik vind hem zeker de moeite waard. Zeker als hij een tijdje staat zijn de ruigste rubberrandjes eraf en komt het fruitige naar boven.
--
RvdB
Hmmm. Home sweet home; Islay(?!). Ow maar dit ruikt bekend; sinaasappel in alle soorten van sap tot schillen en rasp, zwemmend in een medium zoete citroen limoncello. Erg aards ook met droge modder, droog klei, droge bladeren op een heide vergezeld van een smeulende vuurtje van blad en droog hout (bonfire). Love it! De smaak komt krachtig binnen, whoah hoog abv! Water erbij kan deze whisky goed hebben! De smaak opent zich met zachte Lonka toffee, zacht smeltende witte chocolade en wat rasp van melkchocolade. Weer die kenmerkende sinaasappel en citroen aroma's. Jamjamjam!! De finish is aards en rokerig waarbij ik eerder genoemde aroma's nog lang blijf herkennen.


ABV: 56-59%
Vat: Double matured? Double barrel?
Land: Duidelijk Schots!
Distilleerderij: zo'n herkenbaar profiel als dit, dat moet een Lagavulin zijn. Maar welke? De OB's op deze sterkte zijn niet te betalen. Een mooie Laga IB it must be (misschien een all malt blend met vooral Lagavulin erin).
--
MBT
Ook deze weer netjes zonder en met bijbehorend chocolaatje geproeft, geeft wel een leuke extra dimensie. In ieder geval wederom erg veel waardering en applaus voor de origanisatie. Jullie hebben er toch wel erg veel tijd en moeite ingestoken om er een top-VBT van te maken!

Uiterlijk: goudgeel
Geur: zuurtjes, vanille, weeig, ziltig, zuring, nat hooi, banaan
Smaak/Afdronk: pepertje, vanille, zoethout, rood fruit, zuurtje, borstplaat
Alcohol percentage: 55+%

In één zin: Erg pittige whisky die verder niet blijft boeien, nu al bijna weer vergeten hoe die smaakte. Geen straf, maar komt ook niet op de aankoop lijst.
Score: 78/100
--
Daveen
De geur verraadt een rokerige whisky. Ik ruik verbrand hout, maar ook iets zoets wat ik niet precies kan benoemen. Daarnaast ook melk chocolade, waarna het bloemige en nat karton naar voren gaan komen. Uiteindelijk heb ik op het einde een associatie met vochtige was die te lang in de wasmachine heeft gezeten. Niet echt de beste ontwikkeling, al begon deze best mooi.
In de mond begint hij heel peperig, een beetje een asbak. Het zoetige proef je terug, maar hij eindig licht bitter (cacao). Met de oily structuur, maakt dit best een leuke whisky. De geur ontwikkelt zich helaas niet helemaal zoals ik zou willen. Ben wel benieuwd of dat de 2e keer ook weer zou gebeuren.

Het abv zal waarschijnlijk richting de 50% gaan. Het is een prima whisky, maar mogelijk ietsjes te zoet. Waarschijnlijk is het een Islay whisky of mogelijk een Talisker (57 north?). Maar ik kan de herkenbare smaak niet helemaal thuis brengen.
--
Laurens

Geur: peat, bourbon-vat, romig, kruidig

Smaak: peat, citrus, peper, leer

Afdronk: peat, menthol, sinaasappel

Deze doet me heel erg sterk aan een talisker denken. Ik denk dat het misschien de 18 Is.
--
Nino
Neus: direct bij het openen van het sample flesje ruik ik wijn! Kurk, het luchtje wat in de tandarts behandelkamer hangt. Verstopt rooklucht. Na een beetje opwarmen van het glas een sterke/scherpe alcohol lucht, m'n neus slaat gelijk dicht! Zoet, aardbeien, crème brulee,


Smaak: heerlijk! Rode pepers gepaneerd in chilipoeder?! turf..Pure chocolade.
Leer en tabak. Smoky rubber... niks subtiels, gewoon in je face whisky!


Afdronk: lang, heel lang! Zoet/zuur en nog steeds pepers.


Score: 90
Opmerkingen: kalk aanslag in het glas wat ik alleen van kavalan heb gezien! Hoge abv weer zoals het hoort!! 59.9% ik schat hem een jaar of 17! Ik zeg een Ledaig (Tobermory).
--
Willem vd K
Kleur: Koper
Neus: Eerste ingeving is Kilkerran! Deed me er meteen aan denken. Maar met een Kilkerran (WIP 7 Bourbon Wood 54%) ernaast begin ik toch sterk te twijfelen. Mezcal (opnieuw!), onverbrande turf, potgrond, boter, popcorn, groene appel, gras en kaneel. Zeer aparte combinatie. Het is een beetje vegetaal, rokerig onderaan, daarna een vettige body (geboterde popcorn) en bovenop een fris laagje van die appel en het gras. De aroma’s staan mooi los van elkaar en goed te onderscheiden vind ik. Na een paar druppels water ontdek ik toch ook wat zwavel. Niet storend verder. Hey! Nu ruik ik ook iets ziltigs, verse zeelucht. Toch Campbeltown!
Smaak: Turf, fudge, amarene kersen, theebiscuit en popcorn. Lekker zoet. Vrij “crispy”, ietwat scherp en jong.
Finish: Mooi droog, middellang. Lekker.

Ik vind dit in ieder geval super. Lekker ruig en oldschool. Super goed gedefinieerd en toch wat ruwe randjes. Ik hou er van! Doe mij maar een flesje, hoor. 88/100

Zal wel een gevalletje tunnelvisie zijn maar ik blijf bij mijn eerste ingeving. We zijn gewoon in Schotland, Campbeltown. Moet haast de Kilkerran WIP7 Sherry Wood zijn…
--
Bert71
Geur:
Heerlijke neus, mooi in balans
Graan,drop, strandvuur, iets ziltigs, vanille

Smaak:
Weer aardig wat alcohol denk ik. Een pepertje met dropsmaak

Afdronk:
Lekker, plakt een beetje aan de wangen, graan en ook nog wat drop.

Lekkere dram wat mij betreft. Vooral de geur vond ik erg lekker. 85 punten zou ik zeggen
--
Whiskyclubspakenburg
Kleur: Amontillad
Neus: begin iets rauw (misschien zelfs jong), rozenbottel, chipolata, wat bosfruit, subtiel peat!, malty - ontbijtgranen, ik denk ook aan 'roasted barley', mintje en citrus - sinasappel (schil)
Smaak: peaty, oily (typisch Campbeltown), fruity, butter scotch, beetje rook en waxy (van het zalfachtige soort)
Afdronk: beetje droog, pepertje, zou wat langer kunnen voor een nog betere score

Dit moet hem zijn.... Kilkerran Work in Progress WIP 7 Sherry Wood!
Classic whisky! Kwaliteit prijs verhouding heel goed voor € 50,-.
Al een flesje op Dit moet dan weer een 'famous' zijn trouwens.
Score: 86/100
--
Kay
N: Bramenjam, fudge, pure chocolade, turf, roggebrood en peper. Na een tijd nootmuskaat en een klein beetje bloedsinaasappel. Met water erbij wat gedroogde abrikoos en mango.
T: Blauwe bessen, toffee, kers, peper en turf. Ook hier met water erbij weer meer lichtere fruitigheid zoals abrikoos en grapefruit.
F: Kersenbonbons, blauwe bessen, toffee, turf, abrikoos en bloedsinaasappel.

Een stevige Campbeltown whisky met een heel zware wijninvloed. Ik hou hiervan: 88 punten.
Ik weet niet welke het is, maar wat het in ieder geval niet is: Springbank Burgundy, Kilkerran Marsala of Longrow Red. Nog een zwaardere vatinvloed dan die drie. Net zo zwaar als de Hazelburn Sauternes, maar een heel ander profiel. Hazelburn zou wel kunnen omdat de vaten daar meer grip (of eh... vat) op lijken te hebben dan op bv. Longrow.
--
Mardo
Kleur: licht koper
Neus: Rook, Veel rook, beetje citrus, kaneel, maar de rook is overheersend. het eerste dat ik nu
denk is Ardbeg 10. Bij de tweede poging een paar dagen later, ben ik niet meer zo zeker.
Smaak: Peat, Rook, zoet, peperig, redelijk wat alcohol, citroen, kaneel, volgens mij duidelijk waarneembare sherry invloeden. Eigenlijk erg veel smaak ondanks de hevige peat invloeden.
Nasmaak: Ik vind de nasmaak van de rook/peat niet erg fijn. Ik hou er gewoon niet echt van. Maar ondanks deze peat is dit een erg lekkere nasmaak. Zoete smaak blijft lang hangen. Ik vind dit een erg lekkere whisky voor heel af en toe. 86 Punten
--
Bram84
Na een berekend gokje van sample Nr 2 is het de hoogste tijd om de derde in de reeks te laten kennismaken met mijn zintuigen. Een 3tal kwartier ruiken, proeven, walsen, water erbij, lichaamstemperatuur toevoegen,... Deze gaat echt alle kanten uit. Heb aan meerdere drams gedacht bij het proeven van dit sample; een rollercoaster van geuren en smaken.

Bij het openen van het sampleflesje, moest ik instant denken aan een Laimrig. Dit zou natuurlijk te evident zijn, dus deze dram moest aan een nader onderzoek onderworpen worden...

Duidelijke sherry, dadels, vijg en pruim en natuurlijk de rook. Na wat walsen en opwarmen van de dram, merkte ik sporen van gezouten boter, zeste van appelsien, pompelmoes, smoked wood. Waar ik aan moest denken, en jullie verklaren me waarschijnlijk voor gek, is de geur van een gemeenschappelijk zwembad in de ochtend; dat zwemerige, warme, chloorachtig geurtje... Beetje minty.
Naar mijn beleving prikkelde de alcohol een tikkeltje in de neus, maar zeker niet storend.

Qua smaakbeleving: duidelijke aanwezigheid van een cayennepepertje. Niet die waar je mond in vuur van gaat staan, maar het zoete, karaktervol (als ik het zo mag omschrijven) pepertje. Verder kwam de gedachte van BBQ-hot-sauce, het vlezige van gemarineerde ribs naar boven. Alhoewel ik er geen chocolaatje heb bij genomen, toch de volle smaak van pure zwarte cacao die aan de binnenkant van mijn wangen blijft hangen.

Om eerlijk te zijn had ik de finish hoger ingeschat dan ze in werkelijkheid is. Medium lang, ook hier weer dat pepertje, de pruimen (gedroogd), wat medicinaal, duidelijk rook en houtzaagsel in de afdronk waar te nemen.

Recht in mijn straatje? ..... Ja hoor, meer van deze kwaliteit zou ik durven zeggen.
Points of the Belgian jury: 88 (puntje meer had gekund als de finish net wat langer en voller was geweest)

Geen gokje deze keer... Maar 'k hoop dat deze betaalbaar is, want zou wel eens m'n daily dram kunnen worden
--
Wouter1981
Geur:
Campbeltown!
O ja, dit vind ik lekker. Doet me denken aan springbank.
Een beetje zurig, maar nu met zoete vruchten.
Na een tijdje komt de peat toch wat meer naar boven.
Is toch meer dan ik gewend ben van mijn springbanks. Longrow?
Zelfs een beetje richting uigeadail. Het zal toch niet?

Smaak:
Pepers, zoet, fruit, turf.
Forget it, geen springbank, veel meer peat en veel meer oomph! (wat?!).
Misschien een eilandje naar boven? Een islay?
Hij zit redelijk hoog in de alcohol volgens mij.
Geen laphroaig CS, dit is zoeter. Geen uigeadail, dit mist het assige.

Afdronk:
Vrij zacht, na initieel wat pepers. Mooi lang met wat zoet en zuur fruit.
Veel hout op het einde.

Gokje:
Vanwege de rode vruchten dan toch de springbank burgundy.
Erg lekker in ieder geval.
--
Andre8x8
Geur
Na flink wat schudden van het flesje, zurig, lichte turf.
In het glas, sterke alcoholisch, heel in de verte roomboter babbelaars.
De volgende ochtend komt vanuit het lege glas toch weer de turf naar boven.

Smaak
Zonder water hoog alcoholisch, prikkelend, zout en peper
Met water blijft deze prikkelen op de tong, wat hout, maar verder vrij vlak en bitter.
De tweede tasting brengt niets extra's.

Afdronk
Lange wat vettige, romige afdronk. Zwart-wit snoepjes en hout

ABV
60%

Leeftijd
Jong, <10 jaar

Punten
84

De Bonbon met tijm en marjolein is na deze alcohol bom zeer verfrissend. Prima combinatie.
--
Skiddilly
Neus:
Vleugje turf, rozijnen, pruimen, vijgen, opgewarmde appels, melasse, limoen, karamel, chocolade, jodium, kersen

Smaak:
Turf, chocolade, honing, stroop, sinaasappel, pruimen, eik, peper.

Afdronk:
Droog, cacao, turf, sinaasappel, pruim, rum, kaneel, peper.

Score: 86
Single Malt, Sherry Cask, 15yo, 48% abv.
Slecht thuis in de peated whiky’s. Omdat deze erg subtiel is, hoeft het geen Islay te zijn. Ik dacht ergens jodium op te pikken wat me wel weer die richting in drukt. Worden oude vaten van Lagavulin of Laphroaig hergebruikt door andere distillery’s?
--
Berrysaki
Uiterlijk: Tawny
Geur: Hij staat voor mijn neus en het eerste dat ik dacht...he, staat de houtkachel open? Precies die geur van het as in mijn houtkachel. Al kom ik dichter bij het glas en ga ik goed ruiken, dan komt de peat er doorheen. Vervolgens wat vleugen van vanille roomijs, aardbei, amandel en heel even een vleugje jong belegen kaas. Tsjonge...wat een combinatie van geuren!


Smaak/Afdronk:
Wat me als eerste opvalt is dat mijn mond droog trekt. Als bij een stevige rode wijn. De alcohol springt gelijk naar voren, eikenhout is er volgende dat me opvalt. De oeat is overduidelijk aanwezig, daarna komt snel de wrangigheid. Deze whisky smaakt noterig, tonen van zoethout, in de verte wat rozijnen.

In één zin: De neus is een stuk mooier dan de smaak, daardoor verliest hij wat punten.

Als ik zou moeten kiezen...ik vermoed een gepeate whisky uit de stal van Edradour.
Score: 85/100
2 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 2 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 09 Okt 2016, 00:06

hehe eindelijk :bigsmile

wilde vanavond al de 3 sample proeven, maar ja er was geen draadje open :P
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 09 Okt 2016, 10:06

Ook zonder draadje kun je gewoon aftrappen hoor... :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 11 Okt 2016, 13:30

'Gisteren geproefd en vandaag mijn bevindingen toch maar ingestuurd...

Ik vind het een :sst
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 11 Okt 2016, 19:10

Notities verstuurd.
0 x

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 11 Okt 2016, 19:28

ik ga er eerst maar eens aan snuffelen ;)
0 x

Gebruikersavatar
fjharms
Moderator
Moderator
Berichten: 1739
Lid geworden op: 24 Mar 2016, 11:56
Locatie: regio Eindhoven

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor fjharms » 11 Okt 2016, 19:38

Zo, notities voor 3 verstuurd. Zometeen nr 2 maar weer proeven ,als het demasqué is geweest.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 11 Okt 2016, 23:00

bij sample een en twee zat ik er grandioos langs, ik heb het volste vertrouwen dat ik iets goed heb bij sample 3 :hoera
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 11 Okt 2016, 23:25

Bezig aan de derde van de reeks... Notes in progress...
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Okt 2016, 07:19

Ben benieuwd, alleen nog gesnuffeld, kwam niet direct bekend voor. Moet er dus maar wat dieper induiken :bigsmile ..
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 12 Okt 2016, 16:17

Whisky Wednesday!
Sample 3 in het glas. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze helemaal.......

Ik gok op een famous deze keer. (of mag ik dat hier nog niet zeggen?)
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3542
Lid geworden op: 04 Jun 2013, 01:46

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Okt 2016, 17:15

Wouter1981 schreef:Whisky Wednesday!
Sample 3 in het glas. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze helemaal.......

Ik gok op een famous deze keer. (of mag ik dat hier nog niet zeggen?)


Ja hoor. Famous is nog wel breed genoeg, maar zeker ook subjectief genoeg ;)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Gebruikersavatar
Skiddilly
Senior
Senior
Berichten: 348
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 18:33
Locatie: Deurne, Nederland

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 13 Okt 2016, 19:01

Famous dus.........
Voor mij niet 'famous' genoeg dat ik hem met zekerheid kan plaatsen.
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3205
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Okt 2016, 19:47

Ik heb de whisky wel ergens geplaatst.
0 x

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-8: Sample 3 (11 t/m 17 oktober)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Okt 2016, 20:36

:P
Jouw smaak een beetje kennende heb ik een vermoeden. :sst
3 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast