HWF VBT-8: VBT Café

De achtste "blinde" forum-proeverij.
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF VBT-8: VBT Café

Ongelezen berichtdoor MBC » 27 Nov 2016, 23:02

caskstrength schreef:Over VBT 9 gesproken: uw organisatoren van VBT 8 nemen ook de 9e versie voor hun rekening!
Het is ons zo goed bevallen dat we hier graag mee door gaan.

Hoe het er uit gaan zien verklappen we nog niet. We kunnen wel aangeven dat de VBT 9 rond medio april van start zal gaan, omdat er nog een VGT (virtual grain tasting) van Bram tussen zit. De aanmelding zal nog even op zich laten wachten, maar deze zal tijdig worden aangekondigd zodat iedereen een gelijke kans heeft.

Wow wat een fantastisch bericht zeg :yes ik zet de datum alvast in de agenda.

PS: Ik weet niet of jullie het volgende in overweging willen nemen (huidige opzet is tuurlijk ook prima):
Is het ook een idee om te peilen of het prijsniveau een ietsie omhoog kan? Ten eerste zijn alle whiskies afgelopen jaren behoorlijk duurder geworden en ten tweede geeft het wellicht de mogelijkheid om zo hier en daar een beetje te "upscalen". Persoonlijk vind ik het geen probleem om iets meer te betalen voor een volgende VBT.
Is het ook een idee om het aantal deelnemers uit te breiden? Volgens mij was het nu 42 (3 flessen / 14), maar stonden er erg veel mensen op de reservelijst, wellicht een optie om voor 56 deelnemers (4 flessen / 14) te gaan?

Just my 2 cents ;)
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Nov 2016, 23:11

Of naar samples van 1,75 ml gaan
:zwijg
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Nov 2016, 23:21

Dat is al eens geprobeerd. Was geen succes.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 27 Nov 2016, 23:22

I know
0 x

Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 27 Nov 2016, 23:30

Suggesties zijn altijd welkom. Gezien het aantal deelnemers in deze editie en het gegeven dat Maarten zelfs nog moeite had zijn plek gevuld te krijgen denken wij wel de huidige format van 42 deelnemers met 5cl te handhaven.
Upscalen (beperkt) lijkt mij een goede suggestie, het is zeker correct dat whisky's behoorlijk in prijs zijn geëxplodeerd de laatste jaren. Wellicht dat een poll hierin uitkomst kan brengen, persoonlijk ben ik van mening dat een HWF VBT laagdrempelig dient te zijn en qua kosten de € 50 niet zou moeten overschrijden.
Het idee van 1,2 cl samples lijkt mij zoals Peter aangeeft inderdaad geen goede....
5 x
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Nov 2016, 08:33

Dit was mijn eerste VBT, dus ik ben nog maar een newbie.
Wat ik erg prettig vond was het feit dat het 5cl samples waren. Daardoor kon ik toch meerdere keren proeven - ofwel voordat ik de notes afrondde, ofwel na afloop om te proberen de notes van de anderen te matchen met mijn beleving.
Dus ik ga mee in de stelling dat 1.75-2cl niet prettig werkt.
1 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 28 Nov 2016, 08:39

Het huidige format lijkt mij prima. Een paar euro's extra inleggen ook geen probleem. Wat mij wel verbaasd heeft (maar misschien ligt dit aan mij..) en wat deelnemers wellicht meer op het hart gedrukt kan worden, is structureel mee doen. Ik bedoel, volgens Paul zijn statistieken zijn er 'maar' 18 deelnemers van de in totaal 42 die wekelijks hun notes ingeleverd hebben. Nu snap ik dat een verkoudheidje of druk weekend iets roet in het eten kan gooien, maar kom dit is slechts 42% die wekelijks mee gedaan heeft.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 28 Nov 2016, 08:52

RvdB schreef:Het huidige format lijkt mij prima. Een paar euro's extra inleggen ook geen probleem. Wat mij wel verbaasd heeft (maar misschien ligt dit aan mij..) en wat deelnemers wellicht meer op het hart gedrukt kan worden, is structureel mee doen. Ik bedoel, volgens Paul zijn statistieken zijn er 'maar' 18 deelnemers van de in totaal 42 die wekelijks hun notes ingeleverd hebben. Nu snap ik dat een verkoudheidje of druk weekend iets roet in het eten kan gooien, maar kom dit is slechts 42% die wekelijks mee gedaan heeft.

Echt meedoen en schrijven is geen harde verplichting, hoewel ik je opmerking zeker begrijp. In mijn statistieken zitten de mensen die geen enkele keer hebben overgeslagen. Van de overigen heeft het overgrote deel de meeste rondes wel iets ingestuurd. Er is maar een klein aantal mensen dat niets heeft ingestuurd.

Kleinere samples lijkt me ook geen goed plan. De kosten iets verhogen is denk ik zo langzamerhand onontkoombaar, maar het bedrag dat Edwin noemt lijkt me daarbij wel redelijk.
5 x
Affirmanti incumbit probatio

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 28 Nov 2016, 10:18

Gezien de respons en de reservelijst de afgelopen keer (er waren volgens mij maar enkelen die uiteindelijk te laat waren) denk ik dat 42 deelnemers wel oké is. En wat betreft de 5cl, daar zou ik ook niet aan tornen, zeker voor een blinde tasting heb je volgens mij toch echt wel minimaal twee losse proefsessies nodig om goed te beseffen en beschrijven wat je ruikt, proeft en beleeft.

En verhoging van het budget naar 50 p.p.: Prima wat mij betreft.

Het enige waar ik zelf over zou twijfelen, is of je het in april alweer zou moeten doen (zoals ik hier las). Uiteraard is het vrije keuze (dus ook voor mezelf), maar zeker gezien het VGT (waar ik ook aan meedoe, alweer: eigen keuze, I know) lijkt het allemaal wel erg kort op elkaar te zitten zo.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Nov 2016, 10:43

Lijkt mij juist perfect. 2 per jaar die goed uit elkaar liggen.
Anders krijg je het effect van dit jaar; Wanneer komt het VBT nou weer? Toen hebben Paul en Edwin het uiteindelijk opgepakt anders hadden we minimaal tot April moeten wachten voor VBT 8.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 28 Nov 2016, 10:57

Alles is al gezegd, maar de prijs verhogen vind ik geen probleem. De 5cl vind ik wel erg fijn. Dit was mijn eerst VBT, maar ik heb ook een keer meegedaan met andere tasting via dit forum met 2cl samples. Ik vond dat toch iets te weinig en ook de kans om het nog een keer terug te proeven is er dan ook niet.

De grain tasting skip ik bewust, omdat de grains nog niet helemaal mijn ding zijn. Ondanks dat ik ze tijdens de laatste VBT niet herkend had... Maar ik kan niet wachten op de volgende VBT!

Gelukkig heb ik nog een adventskalender liggen waarbij ik blind het één en ander kan gaan proeven.
0 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 28 Nov 2016, 11:05

Super initiatief!
Sowieso hoop ik er volgende keer weer bij te kunnen zijn.

Voor de rest is alles wel gezegd en sluit ik me aan bij 42 deelnemers en misschien verhogen naar 50 euro.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Nov 2016, 11:30

Die kleinere hoeveelheid per sample is natuurlijk geen reële optie he. Verwees alleen naar een eerdere discussie, zal voortaan weer genoeg smileys toevoegen.

Ik vind een bedrag van 50 euro prima te doen.
Kwaliteit boven kwantiteit.
Was wel super dat er deze keer zoveel gesponsord werd door diverse bedrijven / individuen. Vooral die van Edwin was een mooie exclusieve toevoeging.

Ik heb voor 5 van de 8 noties ingeleverd. Bij de laatste hadden nachtrust en schone luiers neer prio. Dat zal volgend jaar vast beter gaan.
2 x

Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Nov 2016, 11:40

Daveen schreef:De grain tasting skip ik bewust, omdat de grains nog niet helemaal mijn ding zijn. Ondanks dat ik ze tijdens de laatste VBT niet herkend had... Maar ik kan niet wachten op de volgende VBT!

Grappig, ik doe juist om die reden wel mee.
Ik heb nog weinig ervaring met grains, en ik heb pas 1 echt lekkere geproefd (Strathclyde - Clan Denny) maar ik ga ervanuit dat ik nog niet de juiste heb gehad, en wil via de grain tasting ontdekken of dat inderdaad zo is.
0 x
Afbeelding

Daveen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Daveen » 28 Nov 2016, 12:29

fjharms schreef:
Daveen schreef:De grain tasting skip ik bewust, omdat de grains nog niet helemaal mijn ding zijn. Ondanks dat ik ze tijdens de laatste VBT niet herkend had... Maar ik kan niet wachten op de volgende VBT!

Grappig, ik doe juist om die reden wel mee.
Ik heb nog weinig ervaring met grains, en ik heb pas 1 echt lekkere geproefd (Strathclyde - Clan Denny) maar ik ga ervanuit dat ik nog niet de juiste heb gehad, en wil via de grain tasting ontdekken of dat inderdaad zo is.

Die heb ik ook mogen proeven en vond hij deze ook wel lekker, maar het grain karakter is daar toch mogelijk minder omdat die best flink gesherried is. Ik sla de grain nog even over, dan blijft er nog steeds genoeg lekkers over ;-)
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-8”