HWF VBT-7: Sample 6 (10 t/m 16 november)

De zevende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 23 Nov 2015, 20:06

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
17
71%
Afbeelding - 90-94
7
29%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 24

Matti
Moderator
Moderator

HWF VBT-7: Sample 6 (10 t/m 16 november)

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Sep 2015, 19:32

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Littlemill 1989 Cask #1253 Hart Brothers
52.1% - 25yo - Single Malt

vbt7-3043.jpg
vbt7-3043.jpg (346.51 KiB) 3844 keer bekeken

Whiskybase link

Deze fles is, waar hij nog te krijgen is, te koop voor een tientje meer dan zijn zijn oorspronkelijke prijs: rond de 185 euro.

Blogger tasting notes zijn er vreemd genoeg eigenlijk niet, maar op WhiskyBase staan notes van o.a. onze eigen Kay.

De proefnotities van sample 6

=====
WhiskyclubSpakenburg

Neus; veel tropisch fruit, meloen, chocolate en butterscotch. Grape fruits, floraal, potpourri, bieslook en yoghurt, ananas, banaan, stroop en granen als in Brinta-pap.
Smaak; erg bitter, grape fruits, floraal en schil van een sinaasappel. Bloed sinaasappel en vruchtvlees.
Afdronk; nog steeds de grape fruits, mint en chocolade als in After Eight. Thee, fruit en perzik.

Erg mooie whisky. Dit is er één in de categorie van erg hoge kwaliteit en kan ik erg waarderen maar ik zal er nooit een fles van kopen. Helemaal niet voor deze prijs... Ik ga voor een sherried Littlemill. 88/100
=====

=====
Jonker8011

Rood fruit in de neus, doet direct aan een shery vat denken. Bij het proeven krijg ik sterke aardbei, maar wel met caramel als zoetje, en ook iets van tropisch fruit erin, dat ik link aan mango en aanverwante smaken. Ik krijg er ook nog een snufje vanille in, maar dat zou in mijn hoofd kunnen zitten. Eigenlijk dacht ik direct aan de Millstone Sherry cask. Ik heb niet meer staan voor een side by side, dus we zullen wel zien.

Score 85/100
=====

=====
Willem vd K

Kleur: Amber
Neus: Muesli, honing, karamel, passievrucht, mango, banaan en iets vettigs (Griekse yoghurt?). Houtschaafsel, antiek meubelpoets en kruidnagel. Klassieker.
Mond: een beetje een onbestemde binnenkomst, vooral houterige bitterheid. Pas daarna komt het fruit kort om de hoek kijken. Heel zoet fruit zoals banaan, galia meloen en rijpe sinaasappels. Pistache noten! Wow. Maar ook een offnote van kattenbak of natte krant. Niet onplezierig! Maar o zo typisch. Ik denk dat ik al weet wat het is...
Finish: vrij lang, droog en bitter maar met een mooie balans. Rozijnen, gedroogde appel.

Heel erg bijzonder slokje. Een echte proef-whisky, zeer zeker geen drink-whisky. Topper! 89/100

Littlemill! Sherry vat. Zeker 20 jaar oud, CS op 49% ofzo. Single cask IB.
=====

=====
EMalt

Ik ga vrijdag 2 weekjes met vakantie, dus mis helaas de laatste 2 drams mbt discussiëren, raden, etc. Jammer, jammer, jammer, maar vakantie is ook best leuk...

neus: fris, geel fruit zoals rijpe ananas, maar ook gele bloemen zoals narcissen, refill shery tonen?, speculaas, flink was hout ook
smaak: mooi droog, bite van alcohol en hout kruiden zoals kruidnagel, bitterkoekje, Littlemill fruit
Afdronk: lang, vanille, beetje bitter, caramel, menthol, en dat typische Littlemill smaakje

Conclusie: Ook weer een mooie dram, lekker fris en fel
abv: 56%
leeftijd: 22
Schots, en ik krijg Littlemill niet uit mijn hoofd, dus ga ik voor Littelmill op refill sherry
=====

=====
turfsmurf

Geur: sinaasappels en vanillepudding. Na een tijdje steeds fruitiger met abrikozen en citroenen. Nog wat later aarbeien en conifeer.

Smaak: bitterzoet. Boterbabbelaars, karamel, zwarte bessen. Tabak, vijgen en dadels. Ook weer de sinaasappels die ik rook. Is dit een sherryrijping geweest? Ook een heel licht industrieel olieachtig randje. Een stoffige zolder.

Afdronk: prikkelend, heel licht bitter. De sinaas/citrusmix verandert langaam weer in tabak en zwarte bessen. Vervolgens weer naar wat bosachigs/conifeer.

Cijfer: 91

Opmerkingen: voor mij de topper van deze VBT, hoe langer hij in het glas zit hoe interessanter hij wordt. Ik denk dat dit een Littlemill is. Ik had hem eerst niet als zodanig herkend, omdat ik eerst vooral karamel en donker fruit rook en proefde. Maar na wat drupjes water en wat tijd komt de voor mij typische geur die ik met Littlemill asssocieer duidelijk naar boven.

Mocht dit een Littlemill zijn, dan is dit duidelijk een van de betere die ik heb geproefd, juist door die extra invloeden die niet in een standaard bourbongerijpte Littlemill zitten. Zou het misschien 1 van de Hart Brothers Littlemill voor North Sea Bottlers zijn?
=====

=====
Tom2

Nose: dark brown sugar, something bitter in the background, orange
Taste: pencil shavings, orange, lemon zeste,
Finish: lemon zeste, pencil shavings
=====

=====
MikerG

Neus, sherry bom, houterig erna
Taste: stevig, donker fruit, klein zoetje er tussen, raisins,
Finish: best lang en prettig, finish is niet zo sterk als de neus en de taste.
Denk een cask strength van 56% - 60%
86-88 punten
Is dit een a'bunadh? Niet heel openminded maar komt bij mij op als enigste vergelijkings materiaal
=====

=====
defeatless

Nose:
Bourbon-y, Rye, Heel fris luchtje. Is dit die vijfgranen dinges van Zuidam? Staat me zoiets bij, dat leek ook wel een soort bourbon koorenwijn..... Lijm en perzik/nectarine siroop achtig iets. Zeer intrigerende neus. Met water komt er meer kruidigheid naar boven als in een bourbon

Taste:
Vloeibare vruchtensiroop uit blik. Ik zit serieus met kippevel, dit is echt heel lekker! Hint van gist en nieuw hout. Kleine alcoholkick.
Met water komt er meer vers hout, gras en gist naar boven. Maar ook een beetje kruiden.

Body:
Dik, olieachtig en ook heel erg vol en romig mond gevoel!

Finish:
Zacht, medium, maar wel weer heel erg zoet en siropig. Blijft zich ontwikkelen. Helaas een beetje een anti-climax.

Comments:
Bourbon geen idee welke. Alhoewel het lijkt me ook weer sterk aangezien het toch niet echt Bourbon is, maar zo heel veel ervaring heb ik dan ook niet met Amerikanen. Of, maar dan is deze fles woensdag ochtend nog van mij: https://www.whiskybase.com/whisky/58150 ... ain-whisky
=====

=====
Mermur

Op basis van één keer proeven; tweede helft bewaar ik tot na de onthulling.

Kleur: lichtbruin

Geur: vrij zuur (azijn, zuurkool)

Smaak: chocolade, houtzuur, peper, wrang/drogend (te lang getrokken thee)

Finish: scherp
=====

=====
JayDie

Reference: Glenmorangie 10yo The Original
C: full golden brownish, ABV? 46%
N: Liquid fruit bomb! Almond cake (spijs), himbeeren
T: Sweet arrival, lots of fruit, bit sherry
F: Fruits, sherry, full body
C: Very nice one!!! No distillery guess this time...
=====

=====
GlenPiWi

Kleur: goud
Geur: honing, caramel ( werthers bonbons), vanille, hooi, granig, appel
Smaak: abrikoos, caramel, zoet
Finish: zoete pompelmoes met een vleugje peper

Lekkere whisky die wel water kan verdragen.
Op bourbonvaten gerijpt, meer dan 20jaar oud, ABV iets boven de 50%, Littlemill volgens mij
GOK: Littlemill 1992 WhB, 53,8%
Score 88-89
=====

=====
-Roy-

Kleur : vrij donker, beetje rood-achtig
Geur : sherry met op de achtergrond wat fruit
Smaak : sherry, behoorlijk! Na een tijdje komt er wat fruitigs naar voren, maar de sherry blijft sterk overheersen. De eerste keer proefde ik wat BenRiach-achtige scherpte, maar de tweede keer totaal niet
Afdronk : sherry, ook hier wat fruit, misschien iets bloemigs op de achtergrond
=====

=====
MBC

In het kader van het beste voor het laatst bewaren is dat voor ons in deze zeker het geval. Wow, wat een heerlijke whisky. Please laat deze betaalbaar en vindbaar zijn.

Uiterlijk: goudgeel
Geur: sinasappel, sherry, kiwi, gras, peper, groene appel, denneachtig
Smaak/Afdronk: olieachtig, banaan, perzik, vers hout, marsepein, peper, mout, rozijnen, leer
Alcohol percentage: 46%

In één zin: Heerlijk complexe geuren die overgaan in een smaakexplosie met telkens nieuwe smaakjes (voor ons de topper van deze VBT).

Score: 88/100
=====

=====
svennie

Verkoudheid is er helaas weer. Toch nog iets proberen proeven.

Rood fruit, sherry, zoet en iets kruidig wat me doet denken aan peperkoek.
=====

=====
gerritbakker57

Hierbij mij bevinding van Sample 6. Mooie whisky!
kleur; cognac
geur; stro, beetje kauwgum, eikenhout en vanille
Smaak; perzik en wit fruit, opnieuw eikenhout, vanille en karamel
Nasmaak; pepertje, vanille en hout
Misschien een glendronach?
=====

=====
Soundwave

Proeven slaan we door de te hete soep over vandaag, maar de neus is al goud waard. Vanille, gedroogd fruit/rozijnen, houtzaagsel, hooi, munt. Heeft wel wat van een oudere Japanner met een hoog abv (>50). Zowel bourbon als sherryvaten? Deze en de vorige laten wat mij betreft alle overige vier ver achter zich. Is dit weer een toppertje uit Taiwan? Zijn er weer 50cl flesjes aangeschaft van iets bijzonders? Ik stop het snel weer terug in het flesje en laat mij verrassen de komende dagen
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: Goudgeel
Geur: Zoet, gras, vanille, banaan, rozijnen, kaneel
Smaak: Sherry, rozijnen, pure chocola,
Afdronk: Pittig, klein pepertje
Score: 85
Beoordeling: 52%, drinkt lekker weg. Volgens mij heeft deze een sherry vat gezien. Hij komt mij niet echt bekend voor.
=====

=====
mardo

Neus: eerst alcohol, dan bekend!!! speculaas, beetje lijm, kaneel, chocolade en donkere vruchten als in sherry vat.
smaak: mmm, lekker, lekker zoet, vruchten, anijs, zacht met chocolade.sherry.
afdronk: zoet en zacht,
Dit vind ik een heerlijke whisky, topdram, alcohol 43 of 46%
Geen idee wat het is, hij doet me denken aan een Macallan of een Glendronach.
Gezien de open mind, ga ik voor een Kavalan.
88 punten.
=====

=====
Ter veld

Kleur : gold

Geur: lijm, vanille en na toevoegen van een paar ddrupjes water fruitig

Smaak: fruitig en zoet

Afdronk: zeer aangenaam en lekker
=====

=====
squaadgras

Color: Chestnutoloroso Sherry

Nose: Gedroogd fruit, rood fruit, pruimen, sinaasappel, honing, karamel, toffee, vijg, leer, een vleugje verf & lijm.

Taste: Bosbessen, framboos, gedroogd fruit, bloedsinaasappel, karamel, siroop, honing, toffee, zwarte peper, zoete drop, nootmuskaat, kruiden, zeezout, grapefruit, melkchocolade.

Finish: Lang, begint zoet - eindigt licht droog & ziltig, gedroogd fruit, bosbessen, sinaasappel, kruiden, eikenhout, grapefruit, karamel, melkchocolade, leer, zeezout.

Nose: 90
Initial taste: 90
Body: 91
Finish: 89

Winner, winner, chicken dinner: Mooi spul, de beste van de reeks. Ik gok op een Littlemill op sherry gelagerd. Jaartje of 20-25? Rond de 52%, cask strength. Heel veel te ontdekken, zoetje, zoutje, zuurtje & een bittertje. Ik vind het leuk, ik vind het lekker: 90 punten.
=====

=====
RvdB

De laatste VBT alweer, jammer zeg! Het is voorbij gevlogen, maar heb lekkere drams gedronken en ik heb zo’n voorgevoel dat we een mooi sluitstuk in ons glas hebben zitten.

N: wauw wat een volwassen, complexe neus. Geuren zijn mooi in harmonie. Gesuikerde sinaasappel en rode besjes, zoete verse rozijnen, vanille, hout tonen.
T: vol mondgevoel en uiteenlopend van zoet naar zuur, heerlijke volle smaak. Zoete sinaasappel met wat zurige appelmoes, havermoutpap met verse vanille gemixed met mooie hout tonen.
F: plakkerig, blijf de smaak aan m’n tanden en gehemelte proeven. Langzaamaan drogend en overgaand naar subtiele hout tonen.

Vat: sherry
Abv: 48%-50%
Regio: Speyside
Distillery: geen idee!
=====

=====
edwinedje

Zoetige lijmachtige neus
Volgens mijn vriendin cognac (invloeden)

De smaak kwam mij bekend voor, maar toen ik hem naast mijn Buffalo Trace Bourbon zette was het "close but no cigar".

Dit is een "Whisky" die ik niet snel in huis zal halen, maar geen probleem mee zou hebben als ik hem ergens voorgezet zou krijgen.

:usa ?
=====

=====
Malt Leon

Neus: sherry aarde wasverzachter meubel poets
Smaak: zoet chocolade peper
53,5%
Komt me bekend voor maar het kan alle kanten op om dat de sherry een groot aandeel heeft in de smaak.
Ik gok een highland, maar welke geen idee.
=====

=====
andre8x8

Geur:
Zacht, bourbon, vanille

Smaak:
Zacht, vanille, banaan, hout, een vleugje maggi

Afdronk:
Zoete afdronk en redelijk lang

Score: 88

Alcohol percentage: 54%

We misten nog een bourbon in deze vbt, maar het zal wel een single malt zijn met een bourbon finish.
Met een zeer open mind en een brede glimlach: kavalan solist ex-Bourbon
=====

=====
Ben87

Neus: mango, sinaasappel, vijgen/dadels, gebakken appel, bruine suiker, beetje vanillepudding, gras.

Smaak: terug fruitig, sinaasappelschil, donkere chocolade, citroencake, beetje hout, vleugje munt, peper.

Afdronk: fruit, peper, hout, beetje rook, kruidig (gember), chocolade (bitter).

Kleur: licht sherry

Soort wisky:
Land/Regio:
Distilleerderij: Benriach?
Alcoholpercentage: 48-52%
Leeftijd: 10-15y
Gebruikt vat: Refill sherry? Actief (nieuw, first fill) bourbon vat?

Beetje verkouden, eenmaal kunnen proeven, wel heel lekker precies.

Zeer fruitig, beetje sherry...
=====

=====
Nino

Neus: heerlijk boeket fruit, rood fruit kersen en frambozen. Rozijnen/krenten,noten.

Smaak: vettig in de mond, zoet. Licht rokerig en een pepertje! Bitter?

Afdronk: blijft verdacht lang hangen, peperig en dan zoet!

Score: 85
Opmerkingen: niet mijn daily dram, maar dat is persoonlijk. Abv 49.5% m'n eerste slok deed me denken aan een Glendronach.. maar dat peperige komt me niet bekend voor! Geloof niet dat het alleen maar sherry is..
Ik laat me nog 1 keer verassen bij deze vbt!

Bij deze wil ik iedereen ook bedanken en met name matti en yapi!
Kan oprecht zeggen dat ik wat geleerd heb.
Thnx.
=====

=====
Appie

Helaas de laatste alweer, heren wederom heel erg bedankt het was weer een genot.

kleur: diep goud geel
Geur: vanille, kokos, citrus (grapefruit) na verloop van tijd een lichte zweem van leer
Smaak: Vanille waarin de kokos terug komt met een licht pepertje
Afdronk: middellang, lekker vanille met een lichte fruit toon.
=====

=====
Oogadal

Na de hele week met verstopte neus te hebben gezeten op de valreep in ieder geval de helft van het sample beoordeeld. De rest bewaar ik voor als ik echt weer 100% 'vrij' kan nosen en tasten

Neus; zonder water. Het eerste waar ik aan denk is Clynelish, Craiggelaichie of een Ier; fris, vooral floraal en toch een beetje 'dirty'. Limoen, vers gras, butterscotch, vanille, creme brulee en melk chocolade. Lekker hoor. Na een tijd in het glas stro, granig, maltig en witte wijn..(?)
Die voeren even de boventoon en dan ruik ik ineens rozijnen, pruimen, pijptabak en menthol! Cool! =Die had ik niet (meer) verwacht! De rozijnen (van die lichte) en de pruimen zijn ook weer net zo snel weg als ze kwamen.
Met water; het frisse komt iets naar boven. Zonder water vind ik 'm beter. Meer body en wat zoeter. Lekker.
90/100

Ik onthou me van notes over smaak gezien de toestand van m'n keel

Obv neus neig ik naar een Ier, maar hij heeft ook weg van de Craiggelachie 23 yo en dat is een compliment.
Grain schiet ook nog heel even door m'n hoofd, maar de grains die ik ken hebben dat kenmerkende zoete vleugje. Dat heeft deze niet. ABV schat ik rond 50% en de leeftijd 15-18 jaar.
=====

=====
Peter87

86 punten

Neus: bekend, sherry, wat citrus (mandarijn), kruiden,

Smaak: vettige smaak, kruidig, pepertje. drop, wat wrang

Finish: laurierdrop, lychee, citrus, basterdsuiker, klein beetje romig,

Ik heb even snel kunnen proeven dus niet al te uitgebreide notities. Niet geweldig maar ook geen rotzooi. Geen gok. Daar heb ik niet genoeg tijd voor gehad. Ik ben er benieuwd naar.
=====

Een wordcloud van de meest voorkomende termen:

wordcloud_vbt7_sample6.jpg
wordcloud_vbt7_sample6.jpg (126.85 KiB) 3896 keer bekeken
0 x
Matthijs, whiskynerd.

defeatless
Moderator
Moderator

Re: HWF VBT-7: Sample 6 (10 t/m 16 november)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Okt 2015, 11:09

Vraagje over sample 6:

Kan ik aan het vul-niveau van het sample aflezen in welk type fles de whisky zat?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Okt 2015, 13:52

Misschien wel, maar misschien ook niet ;)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 11 Nov 2015, 22:10

Notities verstuurd.
0 x
Afbeelding

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 11 Nov 2015, 22:45

Mogen we in dit topic wel iets dieper op de materie in gaan? Zonder complete smaaknotities te noteren? Of is het mondje dicht? :sst
0 x
2 ∞ & →

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Nov 2015, 22:56

Gezien de gemengde reacties op mijn voorstel in het bar-draadje stel ik voor dat we het voor nu even bij het oude laten en na deze VBT een topic openen om tot een besluit te komen voor eventuele veranderingen mbt het al dan niet openlijk discussiëren voor de publicatie van de notities.

Akkoord?
2 x
Matthijs, whiskynerd.

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 11 Nov 2015, 23:11

Okido, check.
0 x
2 ∞ & →

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 12 Nov 2015, 13:12

Proeven is alweer 3 weken geleden maar kan hem nog goed herinneren :gnif

En dat is wederom geen 'waardeoordeel'...
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 12 Nov 2015, 18:26

Voor deze heb ik extra mijn best gedaan, ik heb mijn langste notes tot nu toe geschreven. ( toch wel 3 regels) :goedgedaan
3 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 12 Nov 2015, 21:30

Zit tandenknarsend te wachten tot de verkoudheid voorbij is, ben er nou wel klaar mee!

Heb me voorgenomen NIET te proeven (dus ook niet te scoren) zolang de neus dicht zit. (onder lichte 'dwang' van Bart ;) )
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 12 Nov 2015, 21:45

net even aan sample 6 geroken. Censuur :bigsmile
1 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 12 Nov 2015, 22:13

Erg benieuwd. Zit in het buitenland & sample 6 staat 2500 km verderop, zondagavond heul laat of maandagmiddag moet het er van komen.
0 x
2 ∞ & →

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Nov 2015, 19:28

Notities verstuurd.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 15 Nov 2015, 21:09

sh.., wilde er echt voor gaan zitten vanavond, maar mijn tong verbrand aan de soep haha. Wordt dus alleen de neus beoordelen dit keer :)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Nov 2015, 21:11

Die proefsessie liep dus... gheghe... als het ware.. pffff... in de soep? ;)
3 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-7”