HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

De zevende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 02 Nov 2015, 20:09

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
1
3%
Afbeelding - 75-79
1
3%
Afbeelding - 80-84
9
28%
Afbeelding - 85-89
20
63%
Afbeelding - 90-94
1
3%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 32

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Sep 2015, 19:30

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Laphroaig 1997 SMWS 29.163
52.9% - 17yo - Single Malt

vbt7-3040.jpg
vbt7-3040.jpg (336.72 KiB) 2949 keer bekeken

Whiskybase link


Deze fles hebben wij gekocht voor 118 euro, hij was alleen verkrijgbaar voor leden van de Scotch Malt Whisky Society maar is inmiddels uitverkocht.


SMWS schreef:The nose evokes Islay; lobster creels, smoke drifting from distant malting – now a beach barbeque; first course – crab claws, scallops and smoked chowder; second course – pork chops with sage sizzling in a pan. Later, by the dying embers, we share liquorice allsorts; someone gets Germolene on a cut, after falling over rock-pools; sea breezes flow warmly across the machair. Now the best bit – the taste! Toasted marshmallows, peanut brittle, vanilla and iced caramels provide fascinating, mellifluous sweetness – balanced by... well, if we talk about ash, soot, smoke, tarry ropes and feasts of seafood – that’s just not poetical enough – fantastical, magical, transporting...



Blogger tasting notes heb ik niet kunnen vinden voor deze fles (die pas vrij recent in NL is aangekomen).


De proefnotities voor Sample 3

=====
turfsmurf

Geur: turf en wel van het behoorlijk medicinale soort. Ontsmettingsmiddel, motorolie. Even goed graven om daarachter nog wat te ontdekken. Graaf.. Graaf.. Volkorenkoekjes, roestig metaal. Toch wel wat fruit, perzik en ananas. Met water wordt de geur frisser.

Smaak: goed gepeperd. Kuch. Rook natuurlijk en een beetje zeewier. Ook wat eucalyptus lijkt wel. Met een plasje water is het scherpe randje eraf, de smaak blijft lekker stevig.

Afdronk: aangenaam zoet met smeulende briketten. De fruitige ondertoon blijft. Uiteindelijk wint het medicinale in de afdronk. Hier kun je wel even van nagenieten.

Cijfer: 86

Opmerkingen: poeh, een pittig rookbommetje. Nu kon ik dat met dit prutweer best goed gebruiken. Flink medicinaal, wel clean. Hoewel ik dit niet dagelijks zal drinken, vind ik het wel een goed exemplaar in z'n soort.

Gokje: een Laphroaig, of een whisky die verdomd goed een Laphroaig nadoet. Hij is behoorlijk pittig, dus ik denk niet dat het een OB is vanwege het percentage. Een ong. 15-jarige dan, omdat deze mij aan een turboversie van de nieuwe 15-jarige doet denken.
=====

=====
edwinedje

Weer een hele lichte kleur.....bubbeltjes, hangt vet aan het glas en je moet even geduld hebben voor de tranen.

Weer een bekende smaak in mijn mond...en ik wilde dat ik een beter geheugen had

Misschien omdat ik het geduld niet heb om er een drupje water in te doen, of misschien is het mijn ding niet, maar deze gaat het niet worden. [50+%?]

Scherpe smaak in de mond, niet echt aangenaam, maar gelukkig wel weer snel vertrokken... Kan er niet veel van maken behalve dat hij niet in de kast komt, en de rest van de sample in de Living Bottle verdwijnt...
Wellicht eem Single Cask (Blackadder)
=====

=====
-Roy-

Kleur : opnieuw vrij licht
Geur : aha, rook, dit ruikt meer als mijn soort whisky, wat sherry, typisch Islay luchtje.
Smaak : scherper dan verwacht. Voor de derde keer gok ik op een wat hoger alcoholpercentage.
Afdronk : lang, scherp, de rook lijkt plaats te maken voor zout. Niet gigantisch lekker, maar wel interessant.
=====

=====
MBC

Wow deze komt even binnen zeg. Gelukkig dat zowel mijn vriendin als ikzelf dol zijn op rokerige whiskies :). We kennen al heel wat Islay distileerderijen, maar deze lijkt zo anders dan de ons bekende dat we wel erg benieuwd zijn naar de uitslag van deze. Bij deze dan ook maar een klein gokje op basis van deductie van welke Islay distileerderijenhet niet zouden kunnen zijn ;).

Uiterlijk: strogeel
Geur: rook, turf, zilt, gerookt vlees, nat hout, heidehoning
Smaak/Afdronk: asbak, houtvuur, leer, donkere chocola, zoethout, leer

In één zin: Lekkere stevige winter avond whisky. Ontegenzeggelijk Islay (please let it be...). Zou het een Bunnahabain kunnen zijn?

Score: 81/100
=====

=====
MikerG

Neus: banaan, licht turfje, vanille, beetje hout
Taste: meer turf, appel,
Finish: licht turf op de achtergrond beetje kruidig, klein beetje bitter fruit

Best aangename dram. Heb t gevoel dat dit wel eens een bepaalde Kilchoman zou kunnen zijn.
refill bourbon barrel?
=====

=====
Peter87

87 punten

Neus: turf rook natuurlijk, Zilt, fruitig, medicinaal, gebakken vis, beetje rubber, wat romig, verse slagroom

Smaak: as, ziltig als de zee, rubber, medicinaal als antibiotica, dennennaalden, en er rolt wat fruit over m'n tong.

Finish: de rubber die snel vervaagd en dan weer zout en assig. een vuurtje dat net gedoofd is met water, blijft lekker lang hangen met wat zoete fruittonen en blijft assig op de achtergrond.

Ik scoor hem voorlopig 87 opdat ik de neus en finish wel goed vind. Maar in de smaak overheerst de rubber een beetje te veel naar mijn smaak.
Ik denk dat het een Ardbeg is. Toen ik aan het sampleflesje rook deed hij me meteen aan de Perpetuum denken. Maar nu ik ze naast elkaar heb staan vind ik ze verschillend maar toch hetzelfde als je begrijpt wat ik bedoel.
Daarom gok ik op Ardbeg Perpetuum Distillery Release.
=====

=====
GlenPiWi

Kleur: goudgeel
Geur: eerst (rauwe) aardappel, dan turf en limoen
Smaak: lichte spirit (46%?), turfrook met zoet en een zout randje
Finish: lang afdronk, rokerig en kruidig

Mooie whisky die zoeter wordt met water.
Goed gebalanceerd tussen peat en zoet.
Score: 86-87

Jonge whisky (NAS?) gerijpt op bourbon vaten volgens mij.
Bij de eerste tasting session dacht ik aan Islay, Ardbeg Perpetuum
Bij de 2e keer proeven viel mij het zoete op en dacht aan Caol Ila. Maar being open minded:
GOK: Arran Machrie Moor 46%
=====

=====
squaadgras

Color: Pale straw

Nose:
Turf, rook, pruimen, vijg, gedroogd fruit, citrusvruchten, appels, zeezout, drop, kruiden, karamel, honing, siroop

Taste:
Zeezout, zoute drop, turf, rook, kruiden, siroop, gedroogd fruit, pruimen, karamel, honing, zwarte peper

Finish:
Gemiddeld-lang, begint zoet - eindigt licht droog, ziltig & bitter, gedroogd fruit, turf, sigarenrook, kruiden, nootmuskaat, karamel, siroop, gedroogd fruit, zwarte peper, grapefruit

Winner, winner, chicken dinner: Ardbeg Perpetuum Distillery Release, 49.2%

Cijfer: 87/88

Nose: 88
Initial taste: 88
Body: 87
Finish: 86
Price: ?
Presentation: ?
=====

=====
EMalt

neus: zoet, rijp geel fruit, banaan, vanille, houtskool, subtiel medicinaal, jodium, ozon,
smaak: in het verlengde van de geur, vanille, weer dat gele/roze fruit, framboos, banaan, rokerig, gebluste houtskool, teer, medicinaal, jodium, zeezout.
Afdronk: teer, jodium, dovende barbeque, lang en mooi.

Hele mooie subtiele peater waar de rook en het fruit totaal in balans is. Voor mij is dit peat zoals peat bedoeld is, zonder ver pis wedstrijd wie de meeste PPM's in de fles kan stoppen. Omdat de peat zo mooi geïntegreerd is, moet dit haast wel een oudje zijn, rond de 20 jaar. De fruit en medicinale combi doet me heel erg aan de Laffies van de SMWS denken die ik het afgelopen jaar geproefd heb. Het zou dan of de 29.153 van 23 jaar op 49.9% kunnen zijn, of de 29.163 van 17 jaar oud op 52.9%, tenzij ze wel heel lang geleden zijn aangeschaft.

Gelet op de subtiliteit ga ik gewoon voor de 23 jarige 29.153, die gaf ik destijds 90 punten, nu heb ik er 89 voor over (maar dat was destijds max. 2 flessen p.p., dus hoe kan dat Bart???).
=====

=====
defeatless

Neus: Ah een peat whisky. Dus peat, bowmore luchtje, dus geen peat monster. Beetje zoettig. Tja zodra er peat in zit lukt het mij amper meer om iets anders te ontdekken. Met water wordt het iets beter en ruik je ook meer houtinvloeden.

Smaak: Klabam alcohol in your face. Dat deze CS is ruik je er in ieder geval niet aan af. Naast peat proef ik ook zuurtjes. Wat drop. Met water: blijft nog steeds peperig.

Body: Vol en dik. Je krijgt echt een olie achtig laagje om de tong. Dat is dan wel een pluspunt.

Finish: Medium-lang. Peat en zoet zuur. Hint van peper, maar dat is meer de alcohol denk ik. Met water is het nog steeds idem dito.

Comments: 83 punten. Ik houd echt niet van peated whisky alhoewel dit wel topkwaliteit is, vind ik het nog steeds niet zo lekker. Het doet me denken aan een peated speysider. vandaar ook mijn gok: Benromach 10yo 100proof.
=====

=====
mardo

kleur: helder lichtgoud
neus: islay?? Rook, iets zoetig, rook, maritiem, zout,jodium. Hier ben ik niet al te bekend mee. Vooral veel rook en turf. Beetje alsof ik boven een asbak hang.
smaak: turf, rook, grond en weer die asbak. Niet zo jodium/maritiem als de neus deed vermoeden. Vanaf de neus hangt het bordje bowmore boven het glas. Daar doet het me enorm aan denken. De Bowmore 12.Vooral omdat hij ook best zacht is.
Afdronk: rook, asnbak en lang aanhoudend. Dit soort whisky is momenteel niet favoriet bij mij. De rook en asbak smaak is me te overheersend. Ik vind het wel te doen, maar ik zou er niet snel voor kiezen. Misschien later....
Alcohol denk ik 40%
Distileerderij denk ik Bowmore(hoewel dat niet echt open minded zou zijn, maar dit zit de gehele tijd in mijn hoofd)
punten 78
=====

=====
JayDie

Reference: Glenmorangie 10yo
--- ---
Abv: 55/60%
N: PEAT. A drop on my hand first reminded me of making my salted Ardbeg chocolate. It's getting softer. Creamy. Bit like an old house. Earth
T: mouth getting "wrang". High in alcohol.
A: peat, earth. Late in the finish tar-like.
C: don't think an Ardbeg. Laga? Port Askaig-like? I like it!
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: De kleur gaat richting witte wijn, net een tikkeltje donkerder
Geur: Gras, iets zurig, citroen
Smaak: Peper, gras, kruidig.
Afdronk: Peperig in het begin trekt langzaam weg, droogt wel wrang op.
Score: 82
Beoordeling: Heel bekend geurtje, krijg mijn vinger er alleen niet achter wat het nou is. Blijft lekker pittig hangen 46%, en drinkt weg als pittige limonade
=====

=====
WhiskyClubSpakenburg

Neus; vlezig, rook, peat, peper en citrus - grapefruits. Rookworst, sigaren en tabak en kruiden als in fire spices (tijm & koriander).
Smaak; vol met as, citurs, rook en iets peat.
Afdronk; iets drogend, citrus, rook, bitter, iets mint en zeewier.

Weinig turf en veel rook.

Erg lekker slokje! We hebben deze whisky als 4d geproeft na sample 4-6.
Eerste ingeving was Ledaig maar de volgende dag moet ik aan de peated Edradour van the Ultimate denken.
Geen typische Islay maar zoals gezegd gewoon lekker! 85/100
=====

=====
Puf-puF

Geur:
Rubber
Rook
Ziltig
Stro/hooi
Klein zoetje

Smaak:
Kruiden, zout en peperig
Rook
Vanille

Redelijk lange nasmaak
Proef de Peper en spices er weer in terug

Referenties in Islay heb ik Laphroig, Lagavulin en Ardbeg en ik vind deze het meest in de buurt komen van een Ardbeg.

Ik begin rokerig steeds meer te ontdekken en te waarderen. Voor mij is deze whisky 85 punten waard
=====

=====
Ter veld

Kleur : licht geel

Geur: in eerste instantie is de geur medicinaal waarna het over gaat naar turf en rokerigheid.

Smaak: turf, as, rokerig met fruitige tonen.

Afdronk: lange afdronk van rokerigheid
=====

=====
svennie

Wat is dat blind proeven toch leuk maar tegelijkertijd ook zo moeilijk!
Kleur: lichtgeel
Geur: overduidelijke turflucht, ook ietwat hout en iets wat me doet denken aan zure groene appels
Smaak: turf, peperige tinteling

Voorheen was ik niet zo'n fan van peated whisky maar na de tasting vorige week (Amrut peated) en deze moet ik mijn mening toch wel wat bijstellen. Een gokje? Daar ga ik mij nog niet aan wagen wegens te weinig ervaring.
=====

=====
Joris

Neus: Lichte peat, appel, hout, krijg heel in de verte het idee dat ik aan een kampvuurtje zit.
Palet: Heel scherp, vooral de peatsmaak die overheerst. Lichte bitter.
Afdronk: Niet heel spannend, vooral rokerig en droog.

Geen hele bijzondere, maar drinkt zeker lekker weg op een koude avond. 83/100.
=====

=====
RvdB

Nose.
Een autogarage,..op islay,..iets in die trant is de eerste associatie. Wat ruik ik; warm rubber, motorolie of iets van smeer-/kruipolie onder een dikke laag rook. Daarna smeulend stro of hooi. Erg Laphroaig, erg Ardbeg dit.

De eerste slok rolt over m'n tong en vouwt zich uit. Oei! Scherp, zal een jonge whisky zijn!? De droge heide aroma's zetten zich voort, net als de rook,..veel rook en daarnaast komt wat zachte vanille. Heel in de verte, het lijkt wat gedempt en ik moet m'n best doen, maar het lijkt op geel fruit; banaan, perzik?

De finish is zeer drogend en scherp en op de tong waar de rook flink blijft nagalmen. Peperig misschien? Nah, ik blijf bij jong.

Waarschijnlijk te veel voor de hand liggend maar deze whisky lijkt mij de Ardbeg Perpetuum. Sterke overeenkomsten met mijn eerdere ervaring met deze jonge NAS van Ardbeg. Desalniettemin geen dijk van een whisky, de rook overheerst en is eigenlijk het enige echt typerende van deze sample. 82/100.
=====

=====
Oogadal

Weer een listige en lastige uitgezocht. Vindt 'm niet echt goed trouwens.
Neus; pesticiden in lichte vorm, BBQ, as, vanille en vers gras. Na een tijdje granig en secondenlijm, dan gerookte ham, banaan en hé, beetje een schrale lek bier lucht (niet prettig) en een wijn geurtje (Muscat?) Het wordt niet beter want zweetsokken, vochtige kelder en een klamme krant behoren niet tot mijn favoriete geuren. Opvallend dat als je na een kwartier nog een keer gaat nosen je eigenlijk alleen die lekbier lucht en vochtige kelder ruikt... Niet echt mijn ding. 70/100

Smaak; de turf en gerookte ham voeren de boventoon met een randje gerookte zalm. Bananen op de BBQ, veel peper (imho veel te veel) en wat vanille. Out of the blue wordt ie ineens wrang, zelfs ronduit bitter en scherp. Jong spul. 70/100

Finish; die is er gelukkig eigenlijk niet, wat je krijgt doet je snel nog een slok nemen om de finish weg te drukken. Droog, peper (weer veel te veel), ronduit bitter en dan is gelukkig snel voorbij. 60/100

Eindscore; 68/100

Ruwe gok; dacht eerst een Laphroaig QC, maar die is echt veel beter. Naast de Laphroiag kwam ook de Santis Dreifaltigkeit bij me boven borrelen, al is dat een tijd geleden dat ik die heb gehad. Ga toch voor de Santis Dreifaltigkeit.
=====

=====
Tom2

AnCnoc

Dit is volgens mij nog vrij jonge whisky of een NAS

neus Peat - droog
tong Peat
=====

=====
jonker8011

De neus laat slechts turf los, maar bij proeven krijg ik een duidelijke ondertoon van drop en zoethout. De zoetigheid doet chocoladeachtig aan, met iets munt erbij. Het doet me denken aan die Big Peat. In ieder geval denk ik aan een of andere pure malt islay whisky, die ik erg lekker vind.

Score 90/100
=====

=====
Mermur

Kleur: lichtgeel

Geur: rook (open haard)

Smaak: citrus, groene appel, vanille, salmiak, stevige rook

Finish: rook/as, kurkuma
=====

=====
Soundwave

Eerste indruk is een hele fruitige turfwhisky. Met open mind in gedachten zou ik dan gelijk denken aan alles wat dan juist niet van Islay komt. Hakushu? Amrut?
Veel lijm in eerste instantie (alweer), maar langzamerhand komen door het rookgordijn ook frisse fruittonen, vanille en zelfs mijn geliefde boter en wax. Serieus wat Brora-achtige dingen hier gaande, maar zo open-minded zijn we nu ook weer niet (geturfde Clynelish?)peated clynelish. Doet mij ook wat denken aan Flaming Heart, maar het is wel alweer behoorlijk wat jaartjes geleden dat ik de 4th edition heb geleegd. Door de turf een heeeeel klein beetje zwavel en verse vette oesters en zout(e drop). Ben geen visliefhebber, maar in dit geval past het gewoon wel. Denk hier wel rond de 50% te zitten en ik kan er best van genieten op een vrijdagmiddag.
=====

=====
Ben87

Neus: peat, kampvuur, vanillepudding, honing, spek/ham?, toffee/karamel, vleugje verf.

Smaak: aarde, peat, vanille, honing, hout, kruiden, medicinaal, fruit (perzik?, appelsienschil), droog/bitter kantje, vleugje verf.

Afdronk: kruidig, as, beetje droog, peat, aarde, medicinaal, fruit.

Kleur: zeer lichtgeel

Soort wisky: single malt of blended malt?
Distilleerderij: ardbeg, laphroaig, clynelish?
Land/regio: Schotland, islay.
Alcoholpercentage: 48% à 50%
Gebruikt vat: bourbon
Leeftijd: 12-18y
=====

=====
Ruud

Zo, het flesje openen geeft al een aardige indruk van wat ons te wachten staat. Dat belooft veel goeds.

Veel rook, een klein zoetje op de achtergrond.
De kleur is vrij licht, en in combinatie met de smaak heb ik het idee dat deze nog vrij jong is, en zich nog verder kan/moet ontwikkelen. Ook geen CS, want het drinkt toch wel vrij makkelijk weg. 46%?

Over de smaak: alsof je een asbak naar binnen werkt. Veel rook (maar geen turf?), maar daarna is het ook wel een beetje over. Beetje zoetigheid in de verte, maar thats is. Afdronk is ook vrij kort.

Eerste indruk doet denken aan Kilchoman, of Finlaggan (jonge Lagavulin), maar aangezien dit een 'open mind editie' is, zou het me ook niet verbazen als dit nu juist geen voor-de-hand-liggende-islay is, maar een 'peated' van de andere kant van de plas, die denkt mee te liften op het succes van de echte Islays.
=====

=====
Tomh

Kleur:
Lichtgeel

Nose:
Rook, turf, campbeltown-achtig. Meer richting een kampvuurtje. Zoetig, banaan, sinaasappel & vanille. Daar word ik nou blij van..

Taste:
Eerst de zoetigheid, opnieuw banaan, sinaasappel, vanille, zandkoekjes. Daarna de turf.

Finish:
Opnieuw de turf in een middellange zachte finish, daarna een citrus-achtig bittertje.

Score:
88, erg lekker, waarbij de nose fantastisch is. Past goed binnen mijn favoriete smaakprofiel.

Gokjes:
ABV 46 %
Ik verwacht dat deze whisky een leeftijd heeft van zo'n 16 jaar oud.
Campbeltown, bourbon gerijpt. Longrow?
=====

=====
gerritbakker57

Kleur; licht stro, perkament.
Neus; wederom stro, toffe, bourbon en leer met boenwas
Smaak; scherp toontje, beetje lijm, witfruit, en vanille. boventoon is vooral zoet
afdronk; wederom een scherp pepertje en zoetigheid.

Overall geen verkeerde whisky maar voor mij te zoet.
=====

=====
thijs100

Nose: Fairly subtle peat, with some added wood smoke, but the lovely light citrus fruits (oranges, lemon) are the elements that stand out for me. It’s creamy, like lemon yoghurt.
Palate: First sip is a bit acidic. But from the second sip on it shows its true colors. There’s ash and fairly salty licorice, but still also fruity (yellow and sweet), plus there’s some vanilla. And it is pretty gentle. In this case that is also a nice way of saying it lacks some body. While it noses creamy, the palate sadly isn’t.
Finish: Salt and brine. Wouldn’t mind if it had been a bit longer.

Rating: 86

Laat ik eens arrogant doen en er gewoon vanuit gaan dat ik weet welke whisky dit is :P Er is weinig mis met deze Ardbeg Perpetuum, behalve de prijs dan. Een fijne, vrij subtiele whisky.
=====

=====
andre8x8

Geur:
Turf, medicinaal, fudge

Smaak:
Turf, medicinaal, fudge, bitter, gember

Afdronk:
Lang, turf, gember

Score: 89

Alcohol percentage: 54%
Leeftijd: 10 yo

Laphroaig CS
=====

=====
Implar

Kleur: Witte wijn/licht goud

Neus: Eerst en vooral: turf! Een vrij zoete ondertoon: bubblicious kauwgom, snoepwinkel. Ook wat citrus en na verloop van tijd meloen. Een frisse minerale toets.

Smaak: Zout bij de aankomst, clean, mineraal. Barbecue rook met wat groene kruiden die ik niet kan plaatsen.

Finish: De barbecue rook blijft hangen, een klein beetje hout en ietwat drogend mondgevoel.

Lekkere whisky, ik kan er niet meteen een distillery aan koppelen, maar ben wel zeer benieuwd. Lekkere whisky, maar ik vind de neus interessanter dan de smaak.

86/100
=====

=====
Appie

Kleur: Stro geel met een lichte hint richting goud geel
Geur: Sweet Turf Honing peper en een hint van chocolade
Smaak: Olie achtig in de mond, peperig met een hint van sinaasappel
Afdronk: lekkere lange afdronk met wat hout tonen waarbij de turf heerlijk blijft hangen

Wilde gok: een Laphroaig???

Ik mag dit sapje wel
=====

=====
Kay

N: Peat, sweet lime, pepper, gingerbread, orange, caramel, apple, strawberry, minerals and a little curry. With water apple and a little soap.
T: Peat, dark chocolate, lime, gingerbread, orange, pepper, peach and something like mushroom.
F: A very peaty finish, like burnt wood. Dark chocolate, nutmeg and a whiff of egg. Not much fruitiness left.

Een flink geturfde whisky met een aardige bourbon invloed. Bevalt me wel. 86/87 punten.
Hoewel ik met dit thema misschien beter zou moeten weten, gaan mijn gedachten richting de 'usual suspects'. Ledaig en Port Charlotte komen even bij me op, maar m'n best guess is een Caol Ila van een jaar of 10 op cask strength.
=====

=====
Malt Leon

Neus: turf zilt as
Smaak: zoet zuur beetje salmiak turf as.

Rond de 52%
Ik denk misschien een octomore, want er zit veel turf in. maar aangezien het open mind karakter zou een peated buitenlander zijn, maar die wel mout gebruikt van de port Ellen Maltings.
En het moet een raar vat zijn die dat zuur veroorzaakt. Iets van witte wijn of champagne. Ik noem maar iets geks.
=====

=====
Nino

Neus: daar gaat ie dan... eerste indruk is,Leder en zoutig! Turf! Lichte prikkels ook in de neus.
Belooft wat! (Peaty werd even bevestigd door vrouwlief).

Smaak: vertrouwd peaty, vleugje medicinaal ook! Dit is islay ( ja nu echt:p) ppm is niet extreem of toch weer wel.. hmmm heb er nu een Machir bay 2013 naast gezet legt het af hoor!, ook aanwezig Vanille en zoetjes. Bourbon cask

Afdronk: heerlijk! Trekt het vocht uit mn lippen terwijl ze lichtjes tintelen <3 haha yep!
Als ik niks geks doe blijft hij lang hangen.

Score: 88
Opmerkingen: mijn gokjes...54.5%abv cask strength sowieso! Niet bekend met Ardbeg maar misschien zo iets of een Laphroaigh? Denk geen jonge Kilchoman. Als dit een blend van €20 is dan wil ik hier wel 5 flesje van :D
=====

=====
Willem vd K

Kleur: stro/witte wijn
Neus: BAM! Koekoek. Turfbommetje. Rookworst, komkommer, citroensap, houtskool, vanille essence (van die geurstokjes), hansaplast/jodium, anijs en witte peper. Redelijk open en helder. In het begin was de neus heel simpel, maar werd opvallend veel complexer naar verloop van tijd. Ruik ik nou mest? Oh sorry dat is natuurlijk "stable"
Mond: droge, rokerige binnenkomst. Vanille, citroen, kalksteen en witte peper. Goed maar relatief simpel.
Finish: middellang, rokerig, droog. As en zeewier.

Lekker rechtlijnige turfbom. Goed, eigenlijk heel goed, maar niet super complex. Een heerlijke peaty daily dram. 84/100
Nee, hij wordt bij nader inzien toch complexer. Meer dan een daily dram. 86/100

Ik zou het een giller vinden als dit een Finlaggan is. Toch gok ik op een Laphroaig (kan natuurlijk feitelijk beiden goed zijn!). Jaar of 14 oud, 46% single cask IB. Bourbon vat.
=====

Hieronder twee wordclouds met de meest gebruikte termen. In de tweede zijn alleen de termen 'Rook' en 'Turf' weggelaten :)

wordcloud_vbt7_sample3_normaal.jpg
wordcloud_vbt7_sample3_normaal.jpg (115.93 KiB) 3013 keer bekeken

wordcloud_vbt7_sample3_zonderturf.jpg
wordcloud_vbt7_sample3_zonderturf.jpg (123 KiB) 3013 keer bekeken
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 19 Okt 2015, 18:42

Ik ben een dag te vroeg, maar mijn notities zijn weer verstuurd.
1 x

Appie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 Feb 2014, 11:32
Locatie: Utrecht

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Appie » 19 Okt 2015, 19:10

Zeg maar gerust een week te vroeg! :gnif
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 20 Okt 2015, 21:30

Hoppaaa. Die zijn weg
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2155
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 20 Okt 2015, 22:37

Haha,

Ik heb al eens geroken, ... zou de censuurcommissie het erg vinden als ik zeg dat we onze eerste [CENSUUR] hebben.
:bigsmile
Laatst gewijzigd door Matti op 20 Okt 2015, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ja, dat vind de censuurcommissie erg ja ;) (en mjah, dat kan je wel zeggen idd :P)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 22 Okt 2015, 00:10

Snuf snuf. Lekker. Mijn ding? Wie weet. Dit zit in precies in mijn straatje qua [censuur :lekker ]
0 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 22 Okt 2015, 09:21

Appie schreef:Zeg maar gerust een week te vroeg!

Hola, ik schrijf dat op de 19e en in het onderwerp staat: "HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)"
0 x

Gebruikersavatar
Erik Elixir
Senior
Senior
Berichten: 416
Lid geworden op: 23 Mei 2011, 21:31
Locatie: Bunschoten-Spakenburg

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 22 Okt 2015, 12:41

Vanavond lekker proeven met Willem!

Gewoon omdat het weekend is :duimop
0 x

Gebruikersavatar
Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2281
Lid geworden op: 14 Jul 2015, 18:51
Locatie: Hierendaar

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 22 Okt 2015, 14:04

WhiskyclubSpakenburg schreef:Vanavond lekker proeven met Willem!

Gewoon omdat het weekend is :duimop


Hola zeker, nu al weekend... Geniet ervan! :Party
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 22 Okt 2015, 14:24

WhiskyclubSpakenburg schreef:Vanavond lekker proeven met Willem!

Gewoon omdat het weekend is :duimop

Haha, ja je hebt werkpaarden en luxepaarden hẻ? Ik mag morgenochtend gewoon weer vroeg aantreden. Maar goed, proeven zal ik! :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Joris » 22 Okt 2015, 20:15

Willem vd K schreef:
WhiskyclubSpakenburg schreef:Vanavond lekker proeven met Willem!

Gewoon omdat het weekend is :duimop

Haha, ja je hebt werkpaarden en luxepaarden hẻ? Ik mag morgenochtend gewoon weer vroeg aantreden. Maar goed, proeven zal ik! :lekker


En dan morgen niet miepen om een beetje hoofdpijn he :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1729
Lid geworden op: 06 Sep 2014, 21:32

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 22 Okt 2015, 21:02

Er ook al even aan geroken en dat was [CENSUUR] :goedgedaan De geur komt alleen voor mijn gevoel helemaal niet overeen met de kleur :Scratch [CENSUUR] whisky
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 22 Okt 2015, 22:00

Ik denk dat deze sample heel wat critici gaat verbazen. :lekker
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3203
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor defeatless » 22 Okt 2015, 23:04

Zo ik ben d'r ook maar eens voor gaan zitten!
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF VBT-7: Sample 3 (20 t/m 26 oktober)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 23 Okt 2015, 09:15

Joris schreef:
Willem vd K schreef:[...]


En dan morgen niet miepen om een beetje hoofdpijn he :P

Dan ken je mij nog niet ;) 's avonds een vent, 's ochtends een natte krent. Ehh, nee. Anders.

Goed. Het was een waar slagveld maar we zijn eruit gekomen! Zonder in detail te treden maar wàt een line-up! Chapeau! :hoera

VBT7 Proeven met Erik.jpg
VBT7 Proeven met Erik.jpg (382.62 KiB) 3101 keer bekeken


En de heerlijke bonbons hadden we als toetjes :yes
8 x
BAM! - ook op Facebook


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-7”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast