HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

De zevende "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 19 Okt 2015, 20:20

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
1
3%
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
2
7%
Afbeelding - 75-79
7
23%
Afbeelding - 80-84
14
47%
Afbeelding - 85-89
6
20%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Sep 2015, 19:29

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Glenmoy 10yo
40% - 10yo - Blended Malt - Bottled 1995

vbt7-3036.jpg
vbt7-3036.jpg (126.56 KiB) 3138 keer bekeken


Whiskybase link

Deze fles is n.a.v. de bottelcode op de fles dus waarschijnlijk gebotteld in 1995 (voor de mensen met deeltjes in het sample: een van de kurken was nogal gehecht aan zijn fles ;)).

Wij hebben deze fles gekocht voor €20. Hij is een tijd ook online te verkrijgen geweest, maar ik kan nu geen plekken vinden die hem nog hebben.


Normaal staan op deze plek proefnotites van bloggers, maar die heb ik in dit geval niet kunnen vinden. Zelf ben ik erg gecharmeerd van deze whisky die ik nu juist niet als een beginnerswhisky zou willen typeren, maar als een sapje dat (zeker met het verhaal erachter) tot de verbeelding spreekt...


De proefnotities van sample 1

=====
Turfsmurf

Geur: eerst een beetje lijm, dan plakken vanillecake. Een beetje vettige geur. Boterkoek dan. Ruikt ook lekker houtig: gelakt hout, meubelpoets. Later de geur van versgevallen herfstbladeren.

Smaak: romig vettig, sigarenkistjes. Zoet met een licht bittertje. Zoet als zoethout. Ook een licht medicinaal (olieachtig) kantje. Niet zwaar, maar wel lekker kruidig. Later iets van abrikozenjam.

Afdronk: kruidig en licht bitterzoet. Het zoete blijft achter op de tong hangen. De kruidigheid blijft lekker hangen en de finish is een beetje drogend, maar niet vervelend droog.

Cijfer: 86

Opmerkingen: een aangenaam begin van deze VBT. Dit is een whisky waar ik best een flesje van weg zou krijgen. Ik denk vanwege de houtinvloed/kruidigheid dat deze wel al wat jaartjes erop heeft zitten.

Gokje: Tomatin 18y. 46%.
=====

=====
Oogadal

Nou, de kop is er af, de beer is los! Ik hoop dat de kwaliteit nog wel een paar stappen omhoog gaat want sample nummer 1 is nou niet echt iets wat ik zelf in de kast heb staan of zou willen hebben

Neus; honing, een beetje hooi op de achtergrond en even later komen er heel flauwtjes wat bloemen voorbij. Is ook snel weer weg om plaats te maken voor een beetje waxy, kokos achtige hints. Niet verkeerd voor een vrij jonge whisky die niet al te hoog op ABV zit, ik schat een 43% maximaal. Na een tijdje, eigenlijk vrij snel, kakt de neus wat in en komt er een zweem van natte kranten, vochtig karton voorbij. Jammer. De balans is ineens weg en dat belooft niet veel goeds voor de smaak...

Smaak; Zo! Da's een hap sto, hooi, droog met weer dat natte karton. Totaal geen balans, zoet en wrang tegelijk. Alsof er een pak spijkers in gelegen heeft. Geen diepgang wat voor mij bevestigd dat dit een jonge whisky is, of een NAS.

Finish; Tsja, wat kun je verwachten na voorgaand? Korte finish, in 1e instantie redelijk zoet maar al vrij snel wrang. Totaal niet in balans.

Samenvattend; de neus is nog het beste. Rating 80 punten.

Ruwe gok; lastig, dit soort whisky heb ik (gelukkig) niet in de kast staan. Geen idee....
=====

=====
-Roy-

Kleur: vrij licht, er lijkt een rode schijn in te zitten.

Geur: iets scherp en zoet. Dat zoete lijkt wel sherry, maar niet overduidelijk.

Smaak: opnieuw scherp (wat meer alcohol dan verwacht?) en zoet. Dit lijkt me inderdaad shery.

Afdronk: en die sherry blijft behoorlijk lang hangen.

Dit soort whisky's zijn mij te zoet, dus ik heb er niet enorm veel ervaring mee.
=====

=====
MikerG

Kleur: light gold
Nose: banaan, beetje vanille, maar ook een wat muffige lucht
Taste: creamy, oily. zoet. best smooth eigenlijk
Finish: best wel straf.. een muffe droge finish. niet lang.

Als ik punten moest geven zou ik zeggen 85-86.
Ik denk aan een jonge mortlach van 8-10 jaar van +- 49%
=====

=====
TomH

Sample #1,
Het is weer mijn eerste blind tasting sinds een jaar (vorig VBT), weer even inkomen.

Kleur:
Goudgeel

Nose:
Zoet: vanille, perzik, limoen, peer. Iets bloemig, gras? In de verte iets zoutig, biscuitjes?

Taste:
Minder zoet dan ik aanvankelijk verwachtte. Blijf wel met het gras in m'n hoofd zitten, kamille, limoen.

Finish:
Een bittertje wat vrij lang blijft hangen, grapefruit/ limoen.

Even een kort dejavu met de Craigellachie van vorig jaar, alleen was die wat meer waxy.
Al met al een whisky waarbij de neus veelbelovender was dan de smaak. Naar mijn smaak mag hij in dit profiel ook zoeter smaken.
Score: 81/100

Gokjes:
Lowland, bourbon gerijpt, 46% ABV. Maximaal 16 jaar oud.
Auchentoshan?
=====

=====
Nino

Neus: eerste instantie fris zoet, fruitigheid zoals banaan en danoontjes ( zei ik dat nou echt )
Na een poosje een groente/kruidentuin waar een mooie plens bui op is gevallen!

Smaak: oowja.. totaal niet bekend mee!
Maar allereerst proef ik mint blaadjes.. best wel spicy ook. Na een tijdje in de verte wel dat zoetje van bourbon vat.
Geen turf maar licht gezout/en oosterse kruiden.

Afdronk: wat mij betreft te kort, en blijft niet veel hangen kwa smaakjes.

Score: 80
Opmerkingen: oké ik ben geen doorgewinterde
Whisky baas maar hieronder nog wat gokjes:
Abv max 43%!! En distilleerderij is iets oosters! (Ondanks dat ik dat nog nooit geprobeerd heb)
Age... ik denk heel jong?!
M'n referentie dram (Benromach 10yo) walst er wat mij betreft overheen.
=====

=====
gerritbakker57

Met mijn beperkte kennis toch maar een evaluatie van Batch 1
Een toegankelijke whisky, volgens mij niet erg hoog in alcoholgehalte,
Sherry, pruimen en wit fruit.
kleur geeft aan dat het een refill vat is.
Volgens mij in ieder geval Speyside, misschien een Benriach?
Ik ben benieuwd.
=====

=====
Implar

Kleur: Goud

Neus: Exotisch fruit, vooral ananas. Wat noten en een tikkeltje ziltig. Frisse neus.

Smaak: Eerst hout en peper. Na wat tijd in het glas meer fruit, wat wax.

Finish: Het fruit komt opnieuw pas door na enkele minuten, wat hout, ietwat drogend

Score: 81/100

Op zich vind ik het geen slechte whisky, maar voor mij mist het wat karakter. Hij komt wel open na een tiental minuten. Gokken op een distillery vind ik moeilijk. Ik zou gaan richting Clynelish (Compass Box blend?) of misschien zelfs een Ier.
=====

=====
Peter87

78 punten

Neus: Jong, honing, winegums, appel, na een tijdje wat papier dat net uit de kopieermachine komt

Smaak: scherp, alcohol, zoetigheid en daarna wrang, wat peper, nat karton,

Finish: kort, vettig, Sinaasappelschil, wat honing

Nee niet mijn whisky.
Ik denk ondanks de scherpte dat hij laag in alcohol zit. 40%
Leeftijd: Ik denk NAS
En als ik moet gokken welke whisky het is lijkt het mij na wat Google werk en er ooit eens snel aan genipt te hebben de Glenlivet Founders Reserve.
=====

=====
defeatless

Open minded, maar m'n neus ben ik nog niet helemaal zeker van.

Onder voorbehoud van een halve verkoudheid

Neus: Zoet fruitje, citrus, sinaasappelschil. Klein vuil randje, iets met schimmelige boeken, oude kelder, muffe zolder. Er zit een luchtje aan wat ik herken bij lowland en cambeltown whisky's. Iets met ingeblikt tropisch fruit.

Smaak: Jong zacht, zuurtje als in limoen-achtig. Ook een bittertje als in grapefruit. Dus wel een fruitige whisky. Drop in de verte. Toch blijft het bitterzure flink overheersen.

Body: weinig

Finish: kort-medium. Citrusfruit en dan voornamelijk grapefruit.

Commentaar: Sowieso 40-43% ABV en rond 8-10 jaar oud. Ik durf er geen water bij te doen, bang dat ik de boel verzuip.
Waarschijnlijk een nieuwe NAS expressie van een grote jongen: Glenlivet Founders Reserve? 78 punten.
=====

=====
GlenPiWi

Kleur: goudgeel
Geur: vegetaal, steenfruit, vleugje honing
Smaak: direct proef je dat dit een whisky is op 40-43°ABV, olie, boter en honing
Medium lange afdronk op fruit, honing en lichte Hint van nat karton

Spijtig van het te lage ABV, is daardoor echt niet mijn ding. De spirit is nochtans zeker niet slecht.
Echt een goede beginnerswhisky, niet complex genoeg voor mij.
Zou veel beter zijn op 46° of op cask strength.
Score: 83-84

Volgens mij is dit een Speysider, op bourbonvaten gerijpt, rond de 10-12jaar oud
GOK: Royal Brackla 12yo, 40%, OB 2015
=====

=====
Emalt

kleur: goud
geur: fris, limoen, vanille, bloemen, opent later en word dan ook wat waxy, kruidig/hout
smaak: bloemig, vanille, grainy, drop/salmiak, redelijk wat eik
afdronk: Vrij kort, vanille, romige eik, beetje droog, licht bitter

Gok: 40%, lftd. 18. blend? Er valt weinig te beleven, beetje lafjes allemaal, beestje zonder tanden zeg maar. 82 punten. Chivas Regal of vergelijkbare blend? Mijn 2e gedachte was een nieuwe Royal Brackla 16, maar het neigt toch meer naar een blend.

Als de open mind in deze een blend op 40% alc. was, dan sluit ik mijn mind daarvoor weer.
=====

=====
RvdB

N: fruitmandje! Zoet geel fruit; banaan, rijpe appels, iets mango. Mooie vanille en hout tonen, boterachtig.
T: oei, ietwat scherpe arrival (jong?!), blijft redelijk lang bitterzoet van de vanille en de hout invloeden. Geel fruit komt weer naar voren en duidelijk zoete honing en vanille. Havermout met vanille vla!
F: ebt snel weg met mooie hout tonen. Ietwat bitter.

Vat: actief vat, first fill of refill bourbon.
Alcohol %: 46-48%.
Gebied: speyside.
Leeftijd: 9-10 jaar.
Gok: Glenlivet Nadurra First Fill Selection.
=====

=====
Appie

Daar gaan we dan weer. Op dat hè tsaar weer een mooie VBT mag worden. De voorbereidingen zijn in ieder geval weer top! Hulde aan jullie inspanningen! :hoera :hoera :hoera

Dan het sample, ik weet niet of ik nou verkouden ben of nog wat moet inkomen maar twee kleine momentjes voor de vakantie geven eenzelfde resultaat waar ik maar weinig van kon maken. Er zit een geur in die o zo bekend voor komt maar ik kan het niet plaatsen.

Kleur: licht goudgeel.
Geur: vanille, lijkt me een bourbon vaatje. Ergens komt er na verloop van tijd een zuur iets bij en komen er iets meer geuren los, olie eik
Smaak: lichte hint van turf, wederom een vanille smaak, groene appel
Afdronk: blijft lekker op de tong hangen.

De eerste geur smaak ingeving was een Bruichladdich maar...

Kortom interessant en ik ben zeer benieuwd wat het is.
=====

=====
Ben87

Ik heb sample 1 tweemaal geproefd en dit zijn mijn bevindingen:

Neus: rook, zout, bruine suiker, honing, zeelucht, citrusvruchten (sinaasappel, mandarijn, citroen?)
Smaak: honing, rook, zout/zee, kruidig (peper?), citrusvruchten
Afdronk: rook, vanille, zoethout?, citrusvruchten
(citrusvruchten blijven langer hangen, voor de rest relatief korte afdronk)

Kleur: lichtgeel/lichtoranje

Soort whisky: single malt, ob.
Alcoholpercentage: 40%
Land van herkomst: Schotland, islay?
Distilleerderij: bunna (eirigh na greine?) bowmore?
Leeftijd: 10-12 of NAS.
Gebruikt vat: bourbon?

(Gokje: bowmore 12y, Ob, 40%.)

Eerste echte blinde proeftest, ik ben benieuwd wat het wordt, kans dat ik er ver naast zit is er dus wel.
=====

=====
JayDie

Abv: 46%
Uiterlijk: dikke trage tranen, kurk (?) in flesje
N: Tabak, kaarsenwas, aards/potgrond, kruidig, leer/rokerig, geel rijp fruit, hout (zagen, kloven), gepofte rijst
T: vuursteen, leer, kruidig
A: tikje rokerig, prikkelend, tikje bitter, drogende afdronk
C: voor Springbank vind ik niet dat typisch, voor Highland Park mis ik het honingzoetje. Teveel rokerig voor Clynelish, wat dan...???
=====

=====
Kay

N: Citrus, apple peel, straw, green banana, cigar leaves, peach and a whiff of peat. Eventually honey.
T: Green apple, milk chocolate, hay, green banana, honey, cigar, peach and again a small touch of peat.
F: Milk chocolate, green apple, citrus, peat, straw, cigar ash and honey.

De eerste indruk is nogal standaard, maar er zitten wat subtiliteiten in die in combinatie met elkaar niet zo heel vaak voorkomen. Bunnahabhain, Highland Park, Ardmore en zelfs Port Ellen kwamen in m'n gedachten op, maar bij de laatste druppel was ik er opeens van overtuigd dat het een Glen Garioch van een jaar of 20-25 moet zijn.
De neus neus vind ik een heel mooie ontwikkeling doormaken, de smaak is wel aardig en de finish is matig. Score: 85.
=====

=====
Mermur

Uitdagend begin van VBT7: moeilijk om de dominante smaak te herkennen/benoemen

Kleur: goudgeel

Geur: friszoet (groene appel)

Smaak: friszoet (tweede keer wat meer zuur): synthetische appel? appellikeur?, af en toe wat munt

Finish: overrijpe appels, moutig
=====

=====
Tom2

Vergeten notes te maken bij het proeven, dus wat ik me nog herinner
Zacht
Gras, mineraal, hout (op de tong)
Lange finish

Deed me denken aan een lowlander.
=====

=====
Wouter1981

N: appels, licht vanille, suikerwater, rijpe meloen. Overwegend zoet dus, maar fris en erg licht. Niets overheersend, goede balans. (78pnt)

T: zacht, zoet en licht. Zomer fruit, appelsap. Beetje zout. Weer vrij vlak allemaal. (78pnt)

F: zoetje, als in de vervanger van suiker, kunstmatig dus. Brengt een laagje op tong en gehemelte. Geen bitters, geen droog eiken. Kort. (78pnt)

2 keer geproefd, vrijdagavond en zondagmiddag. Beide keren een beetje verkouden. Misschien lag het daaraan, maar ik vond het een vrij vlakke, vluchtige whisky.
Ik denk daarom aan een grain whisky, een blend of eventueel een Ier of Lowland (3x destilleren)
Maar ik ga voor een grain. Nou drink ik dat eigenlijk nooit, dus het is een gok en ik zou er geen distilleerderij of jaar aan kunnen hangen.
=====

=====
Joris

Hierbij mijn notities voor sample 1 van de vbt. Ik hoop dat het ergens op slaat, altijd lastig zo zonder fles

Sample #1
Fruitig, sherry, heeft wel even de tijd nodig in het glas om te openen. ABV schat ik op ongeveer 43%. Heel in de verte wat eikenhout en chocoladetinten. Lijkt een beetje op een wat jonge Glengoyne.
=====

=====
mardo

Dit is mijn eerste vbt. Best spannend en moeilijk om onder woorden te brengen wat ik ruikt en proef. Ik heb op 2 verschillende momenten geproefd en heb eigenlijk ook 2 verschillende bevindingen. Dat maakt het nog moeilijker. Dit is de middenweg.
Kleur : goud
Neus: zoet, Citrus, sinaasappel.
Smaak: honing, zacht, Eiken. Fris. Toch wel peperig achter op de tong.
Nasmaak: mild en zoet. Niet zo lang.
=====

=====
MBC

We zijn er weer helemaal klaar voor. Aangezien mijn vriendin minstens net zo gek van whisky is als ik proeven we samen. Geeft natuurlijk wel leuke verschillen in smaken, maar ik probeer er toch een soort van samenhangend geheel van te maken. Bij deze de eerste sample dan maar.

Uiterlijk: geelgoud
Geur: zoet, banaan, zaagsel velpon, groene appel, kiwi
Smaak/Afdronk: zacht, muf, karton, peper, vlak amandel, karton, vluchtig

In één zin: Zoet/fris geurende whisky met kartonachtige, grapefruitachtige, weinig spannende smaak die snel vervluchtigt.

Geen flauw idee van land of distileerderij, niets wat we eerder geproeft hebben. Gaat voor ons niet de top whisky van deze BVT worden :).

Score: 70/100
=====

=====
GJR

n: Initieel : Fris, zomers.Citrus, ananas met mango. Graan op de achtergrond. Wordt daarna licht notig. De eerste tonen van fris zoet/zuur verdwijnen wat. Verschijnt een lichte velpon geur wat ik normaal bij single grains terug vindt. Interessante tonen.

t: Beetje dun, waterig zelfs. Hele lichte tonen die nauwelijks naar voren komen. Blijft licht fruitig.

F: Best weer stevig na de zwakke taste,waarbij de taninne overheerst met standaard vanille in de achtergrond.

B: Vrij ongebalanceerd. Leuke frise neus, maar daarna.......

Conclusie : Niet iets waar ik direct warm voor loop, doet me beetje denken aan Auchentoshan, scores 21, 13, 15, 15 = 64 punten.
=====

=====
Tomcat

Glas: Glencairn
Kleur: strogeel, licht goudgeel. Er drijven nogal wat deeltjes in het sample flesje. Na schudden ontstaat zelfs een heuze "haze" aan kleine partikels in het flesje. Mooi, deze is iig niet ge(chill?)filterd.
ABV: mijn interpretatie van de bellen test komt uit op 46-48%. Dat ziet er allemaal al goed uit.
Neus: Mooie ex bourbon vat geuren van honing en fris citroen komen meteen boven. Daarachter hinten van tropisch fruit, ananas en watermeloen. Na een tijdje in het glas boterkoekjes en iets vegetaals zelfs, een toon die me aan een Balblair 2002 doet denken. Na wat water mineralige tonen van natte stenen. Mooie snuffelneus hoor! Het lege glas naderhand ruikt naar drop.
Smaak: Daar zijn de honing en boterkoekjes uit de neus, verder vrij zoetig. Maar ook een licht zurige toon die me aan witte druiven doet denken.
Afdronk: Middellang. Licht peperig van alcohol verder in eerste instantie gelijke tonen als uit de smaak maar daarna zoeter en zoeter totdat deze zeer geleidelijk vertrokken is.
Score: 84/100 zeker smakelijk maar behalve de neus niet heel complex. Met een 8,4 op je rapport kun je je zonder schamen bij oma vertonen.
Gokken maar: Op basis van mijn referentiekader lijkt deze het meeste op een Balblair.
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: Goud geel
Geur: zoetig, vanille, turf, gras, druif
Smaak: Zacht, turf en ook vanille
Afdronk: Zacht en middellang, nog steeds zoetig, klein pepertje
Score: 81
Beoordeling: Lekkere whisky, drinkt goed weg, laag abv 46%?, en al op leeftijd. 15 jaar oud? Merk/type durf ik voor deze whisky niet aan.
=====

=====
Soundwave

Licht gekleurd, erg veel residue in de whisky.
Vanille, honing, lijnzaadolie, lijm, lichte tonen van gebrande koffiebonen, granen en munt. Heeft wel wat van een virgin oak eigenlijk, maar misschien nog wel meer een graanwhisky. Opzich geuren die ik allemaal wel kan waarderen.
Smaak in eerste instantie fris (nog meer munt) en fruitig, maar slaat wel erg snel dood. Geen al te hoog abv. 40-43%
Ik blijf bij iets als Hedonism of anders misschien wel een wat oudere single graanwhisky.
=====

=====
edwinedje

Lichtgele kleur. Blijft dik en lang aan het glas hangen.
Niet echt opvallende neus.

Beetje waterig mondgevoel met een tinteling in de nasmaak.
Ik denk dat het alcohol percentage hoger is dan doet vermoeden 48-50%.

Aangename whisk(e)y om de avond mee te starten.
Zal hem niet snel in de kast zetten.
=====

=====
andre8x8

Geur:
Vanille, marsepein, zoet fruit, mango, peer.

Smaak:
Zeer zacht, amandelen, hooi, wat ziltig en gember.

Afdronk:
Redelijk lang, zoet, vanille, en later ook wat gember.

Score:
85

Alcohol percentage: Niet erg hoog in de alcohol, 46%
Leeftijd: minimaal 15 yo

Lekkere alledaagse whisky.
Referentiedram: Kavalan Concertmaster
=====

=====
Ruud

Niet zo uitgesproken als gehoopt. In eerste aanleg citrus, maar ook een wat muffige ondertoon. Nat gras o.i.d.
Karakter richting Lowlands wat mij betreft. Wat opvalt is de mooie tranen in het glas, lekker oily dus. Af en toe beetje drop. Veel houtinvloed, nadrogend op de tong.
Hoe langer hij staat, hoe meer de fruitige tonen er doorheen komen. De volgende ochtend nog even aan het lege flesje en glas gesnuffeld, en plots veel fruitiger, met name geel fruit.
Percentage valt m.i. wel mee, misschien een keer 46%, vast niet hoger. Leeftijd? Gokje, 12y.
=====

=====
thijs100

Nose: Heathery and floral with light citrus notes in the background. Evolves into more grassy notes and something cardboard-y. Faint ripe apple, apricots maybe. Balanced, but not very rich.
Taste: Slight bitter arrival on the first sip, not a whole lot going on here. Fairly malty, some mashed potato as well. Some citrus. Spices remain in the background, ginger, sandalwood. Drier with water. All-in all, this is not very exciting.
Finish: Fruitier now. The apple returns, but fresher. Drying.

Rating: 81

Mijn beste gok: is dit de nieuwe Aultmore 12? Weer gesponsord door Bacardi misschien?
=====
jonker8011

Verkouden maar toch geproefd, vlak voor de deadline:

In de neus ruik ik anijs, zaagsel en fruit.

Ik proef een wat lichtere whisky, ik denk gewoon op 40%, met inderdaad een fruitig karakter, met sinaasappel en ook rood fruit, alhoewel ik er niet direct de vinger op kan leggen wat het exact is. Op de achtergrond proef ik wel wat graan en kruiden, ik denk aan kruidnagel.

De finish vind ik iets aan de korte kant, het zoete fruit is te snel weg.

Eigenlijk denk ik dat het een blend is, maar een gokje wagen zit er deze keer voor mij niet in.

Score 75/100
=====

=====
Willem vd K

Kleur: goudgeel (er zit wat sediment in, opvallend?)
Neus: Heel fruitig. Vers fruit. Rijpe appels, peer, witte druiven, citroen. Daar achter zit een laagje bijenwas en wat kruidigheid. In het begin ook best wel wat alcohol, doet daardoor wat jong aan. (terwijl de aroma's mij iets anders zeggen)
Mond: Relatief vlakke, waterige binnenkomst. Droog (als in: niet zoet). Ontwikkeld vooral richting hout; amandelen, kaneel, bitterkoekjes.
Finish: Medium droog, medium lang, bitterkoekjes. Hier komt het wassige karakter ietsjes terug.

Gok: Highlands, single cask single malt, ABV 40-43%. Ik denk serieus dat het een vrij oude is, die erg veel angel's share heeft moeten afstaan. Vatsterkte op laag ABV, dus. Ik denk 20-25 jaar oud. Glenlossie? Vooral vanwege de witte druiven. Maar dat blijft een onmogelijke gok natuurlijk.

Gek genoeg was m'n eerste ingeving een blended malt op basis van voornamelijk Clynelish. Dan denk je bv al gauw aan Compass Box. Spice Tree ofzo. Maar met die ernaast is de sample veel minder vol en vooral minder "clean". Vandaar toch een single cask, denk ik.
=====


Een wordcloud van de meest voorkomende termen in bovenstaande notities:

wordcloud_vbt7_sample1.jpg
wordcloud_vbt7_sample1.jpg (106.25 KiB) 3201 keer bekeken
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 06 Okt 2015, 19:03

Notities verstuurd. Ik ben toch zeker niet de eerste? Dinsdag is gewoon een handige avond voor me, dus...
0 x

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Okt 2015, 19:16

Je bent nummer 3, Roy :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Okt 2015, 07:21

Ben van plan dit weekend in ieder geval sample 1 en 2 te proeven. Gaat de goede kant op met de verkoudheid!
En in de loop van de week alvast sample 3 ivm een korte vakantie.

Wat doen jullie trouwens? De hele 5 cl gebruiken om vooraf te proeven? Denk er namelijk aan om wat te bewaren voor na de bekendmaking.
Gewoon om dan alsnog verschillende notes te 'zoeken'
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 07 Okt 2015, 08:49

-Roy- schreef:Notities verstuurd. Ik ben toch zeker niet de eerste? Dinsdag is gewoon een handige avond voor me, dus...


Nee, ik denk dat ik dat was :bigsmile Wat me direct op een idee brengt; is daar een prijs voor beschikbaar :P :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 07 Okt 2015, 08:52

Nummer drie, he nou toch! Dus er drinken ook mensen overdag?
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Okt 2015, 09:22

Oogadal schreef:
-Roy- schreef:Notities verstuurd. Ik ben toch zeker niet de eerste? Dinsdag is gewoon een handige avond voor me, dus...


Nee, ik denk dat ik dat was :bigsmile Wat me direct op een idee brengt; is daar een prijs voor beschikbaar :P :P


Ja hoor een extra flesje sample 1 :gnif
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Okt 2015, 09:23

Wouter1981 schreef:Ben van plan dit weekend in ieder geval sample 1 en 2 te proeven. Gaat de goede kant op met de verkoudheid!
En in de loop van de week alvast sample 3 ivm een korte vakantie.

Wat doen jullie trouwens? De hele 5 cl gebruiken om vooraf te proeven? Denk er namelijk aan om wat te bewaren voor na de bekendmaking.
Gewoon om dan alsnog verschillende notes te 'zoeken'


Ik gebruik 2 keer een klein beetje om te proeven en m'n notities te maken. En ik bewaar nog wat voor na de bekendmaking.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Okt 2015, 12:18

Peter87 schreef:Ik gebruik 2 keer een klein beetje om te proeven en m'n notities te maken. En ik bewaar nog wat voor na de bekendmaking.


Dat zijn dan festival hoeveelheden ;)
Ga dat maar eens proberen idd
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 07 Okt 2015, 13:04

-Roy- schreef:Nummer drie, he nou toch! Dus er drinken ook mensen overdag?

Ik werkproef een week vooruit om een buffertje te hebben voor griepjes, koutjes en andere proefverstorende ongemakken.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Okt 2015, 13:13

Wouter1981 schreef:
Peter87 schreef:Ik gebruik 2 keer een klein beetje om te proeven en m'n notities te maken. En ik bewaar nog wat voor na de bekendmaking.


Dat zijn dan festival hoeveelheden ;)
Ga dat maar eens proberen idd



Ja precies. Zo vind ik het het makkelijkst om tot een goede mening te komen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 829
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 13:31

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor MikerG » 07 Okt 2015, 13:20

Heb zelf ook nog een klein beetje over van sample 1 om na de bekendmaking nogmaals te proeven :)
0 x
Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 852
Lid geworden op: 08 Apr 2015, 10:39

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor RvdB » 07 Okt 2015, 17:01

Twee x een helft. Eerste twee nipjes om te analyseren en de rest lekker wegklokken want er moet ook van genoten worden :).
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 07 Okt 2015, 18:48

Mijn notities zijn ook verstuurd.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2156
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 18:39
Locatie: Turnhout

Re: HWF VBT-7: Sample 1 (6 t/m 12 oktober)

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 07 Okt 2015, 21:51

Ik heb in elk geval het dopje al eens van het flesje gedraaid om eens te snuffelen.

[CENSUUR]!

:bigsmile
Laatst gewijzigd door Matti op 07 Okt 2015, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ja, we zijn erg streng met de CENSUUR-hamer :)
0 x
Afbeelding


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-7”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten