Sample flesjes

Alle vormen van samples kunnen hier worden aangeboden of gevraagd, te koop of te ruil. Ook voor bottleshares.

Moderator: AquaVitae

Gebruikersavatar
DiXi
Senior
Senior
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 Dec 2015, 16:52

Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor DiXi » 10 Apr 2024, 15:53

Wil op regelmatige basis met wat vrienden samples gaan uitwisselen. Daarom zijn wij nu op zoek naar flesjes.

Wat is de meest gangbare maat voor zo’n flesje, met voldoende inhoud om echt te proeven? (Zit zelf aan 5 of 6 cl te denken)

Waar kan je deze flesjes (met sealdop) het meest voordelig kopen?
(De bekende sites verkopen enkel per stuk of per 5)

Bedankt!
0 x

Ivan_Butt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 Nov 2023, 15:54
Locatie: Achterhoek

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor Ivan_Butt » 10 Apr 2024, 16:10

Hoi Dixi,

Je zou ze hier kunnen bestellen: http://www.thedutchwhiskyassociation.nl/index.php/winkel/

Samples die ik krijg/koop of deel zijn over het algemeen 2,5/3 cl.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2491
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 10 Apr 2024, 16:21

3cl en 6cl zijn het meest gangbaar hier. Of soms 2cl.
Voor de standaard 3 en 6cl kan je een pb sturen naar Barry1981 op dit forum (zelfde website als hierboven vermeld: http://www.sampleflesjes.nl/).
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1628
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 10 Apr 2024, 19:46

Om een wat complexere whisky echt te leren kennen zou ik voor zeker 3 proefsessies per whisky gaan (met enkele weken ertussen voor enige oxidatie), dus dan zit je inderdaad al snel aan 5 - 6 cl met 1,5 - 2 cl per keer. Als je de flessen echt gaat verdelen dan zou 10 cl ook nog kunnen, tenzij het om (te) veel vrienden gaat natuurlijk. 2 tot 3 cl samples schaf ik zelf vooral aan als het om wat oudere en zeldzamere whiskies gaat, die bij grotere hoeveeheden wel erg duur zouden worden.
0 x

Gebruikersavatar
DiXi
Senior
Senior
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 Dec 2015, 16:52

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor DiXi » 10 Apr 2024, 20:34

Bedankt voor de vlotte reacties!

Wordt inderdaad even kiezen tussen een grotere verdelging (10cl) of twee sessies (6cl). 3cl vindt ik te klein..
0 x

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3204
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor defeatless » 10 Apr 2024, 23:57

Volgens mij is Heliosholland.nl momenteel de goedkoopste.

Voor het beste gebruiksgemak (dus zonder gehannes met een trechter) kies je de medicijnflessen (opening met de maat DIN28).

Binnen mijn vriendengroep kopen we vaak groot in, dus een paar honderd doppen ineens (die met garantiesluiting zijn daar goedkoper dan welke dan ook) En dan een pak of wat van de flesjes. Wij gebruiken zowel 30, 60 als 100ml. 20 kan ook, maar voor een enkele keer proeven is dat toch wat weinig. Je wilt toch minimaal 2 keer proeven voordat je een oordeel velt.

Wel rekening houden met het feit dat je de glazen flesjes prima kan uitkoken en kan hergebruiken, de doppen daarentegen zijn inert. Deze moet je weggooien na gebruik. Wij kopen al snel 3 keer meer doppen dan flesjes. En dat zijn altijd grote dozen vol en heeeeeeeel veel doppen :bigsmile
0 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3982
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Apr 2024, 07:19

0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor Dre » 11 Apr 2024, 08:41

defeatless schreef:Wel rekening houden met het feit dat je de glazen flesjes prima kan uitkoken en kan hergebruiken, de doppen daarentegen zijn inert. Deze moet je weggooien na gebruik.

Niet persé hoor. Hangt er een beetje vanaf wat voor whisky in het sampleflesje heeft gezeten, en hoe lang. Maar als je dat doorzichtige laagje eerst uit de doppen wipt en de doppen daarna ook uitkookt, zijn velen daarna ook volstrekt geurloos geworden en nog prima her te gebruiken (sowieso is er meestal geen direct contact tussen de whisky en de dop, in tegenstelling tot wat we met kurken doen, flessen regelmatig omkeren e.d.). Degenen die wat verkleurd zijn en/of nog wat geur af blijven geven moet je inderdaad direct wegdoen.
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 505
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Sample flesjes

Ongelezen berichtdoor Koning » 14 Apr 2024, 22:03

Dre schreef:
defeatless schreef:Wel rekening houden met het feit dat je de glazen flesjes prima kan uitkoken en kan hergebruiken, de doppen daarentegen zijn inert. Deze moet je weggooien na gebruik.

Niet persé hoor. Hangt er een beetje vanaf wat voor whisky in het sampleflesje heeft gezeten, en hoe lang. Maar als je dat doorzichtige laagje eerst uit de doppen wipt en de doppen daarna ook uitkookt, zijn velen daarna ook volstrekt geurloos geworden en nog prima her te gebruiken (sowieso is er meestal geen direct contact tussen de whisky en de dop, in tegenstelling tot wat we met kurken doen, flessen regelmatig omkeren e.d.). Degenen die wat verkleurd zijn en/of nog wat geur af blijven geven moet je inderdaad direct wegdoen.


Ik heb die ervaring ook. Doppen die op samples met peated whisky hebben gezeten of die er niet meer maagdelijk wit uitzien gooi ik weg, maar de rest is met goed uitkoken volgens bovenstaand recept goed herbruikbaar. Zo opende ik laatst een paar archiefsamples van flessen die ik alweer een jaar of 8 heb geleegd : de smaak was nog precies zoals ik me die herinnerde.
0 x
Afbeelding


Terug naar “Samples gevraagd/aangeboden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast