Interessepeiling: Tamdhu share
Moderator: AquaVitae
Re: Interessepeiling: Tamdhu share
Leuk heren! Ik heb ook jullie toegevoegd aan de openingspost - inmiddels zitten we al op 20cl, gaat de goede kant op dus!
1 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

Leuk initiatief, tot nu toe slechts een handvol independent Tamdhu's geproefd. Zet mij er maar op voor 3 cl.
0 x
Ik ken Tamdhu vooral van de bottelingen van van Wees en die associeer ik vooral met caramel, rood fruit en kaneel. Enig idee of de meer donkere bottelingen in deze set ook nog iets van dat karakter hebben of dat die meer richting de donkere, drogende sherry-finishes gaan waar bijvoorbeeld Signatory (bv. Mortlach 2007 en 2010) en Adelphi (bv. Benrinnes 2006 en 2009) recent een handje van hebben?
0 x
Durf het eerlijk gezegd niet te zeggen Rob, van de Cigar Malt kan ik het alleen aangeven dat die wel meer dat profiel heeft maar "what's in a name" natuurlijk ook daarbij.
Ik ben zelf ook wel benieuwd Wellicht dat Wouter/Casketje hier nog wat op kan aanvullen aangezien hij oa. de laatste dalbeallie en society botteling heeft geproefd tijdens zijn bezoek in Mei..? Vwb zijn tasting note op WB over de Dalbeallie is hij in ieder geval vrij 'breed' qua smaak:
Anyway, ik zou zeggen neem een setje mee en proef ze naast elkaar - dat is in ieder geval ook wat ik zelf ga doen omdat ik zelf ook erg nieuwsgierig ben..!
@David: leuk dat je meedoet, ik heb je op de lijst gezet!
Ik ben zelf ook wel benieuwd Wellicht dat Wouter/Casketje hier nog wat op kan aanvullen aangezien hij oa. de laatste dalbeallie en society botteling heeft geproefd tijdens zijn bezoek in Mei..? Vwb zijn tasting note op WB over de Dalbeallie is hij in ieder geval vrij 'breed' qua smaak:
Generally Tamdhu's special releases are NAS, including the Cigar Malt, but as I discovered during the event that does not mean the whisky tastes young. We were able to taste a number of selected single casks, most of which were between 8 and 10 years old, and I have to say: some of them could really fool me into thinking they were 15-18 years old. You don't really realize how casks develop and how different they can be until you taste them side-by-side. Anyway, really enjoyed the day together with Sandy (the Distillery Manager) and Jake (the blender who was responsible for this Dalbeallie and the Cigar Malts).
Onto the dram: during the day itself we got a dram of this towards the end of the day, when quite a lot of heavily sherried whisky was consumed already and it didn't really stand out then. However, now that I've re-tasted it at home I have to say it's a very nicely balanced dram that has a bit of everything: fudginess, dark red fruits, a bit of leather even and a few old books as well. I had to do a double take when I saw this was 60%+ because it certainly doesn't nose or drink like that.
Anyway, ik zou zeggen neem een setje mee en proef ze naast elkaar - dat is in ieder geval ook wat ik zelf ga doen omdat ik zelf ook erg nieuwsgierig ben..!
@David: leuk dat je meedoet, ik heb je op de lijst gezet!
1 x
Specifieke smaak notes zijn vaak heel persoonlijk heb ik al geleerd, daarom hou ik het liever vrij algemeen. Wat Mermur beschrijft (karamel, rood fruit en kaneel) zijn IMO smaken die niet uit het distillaat komen maar uit de sherryvaten, dus ik vind het moeilijk die specifiek aan Tamdhu toe te schrijven. Verder heb ik geen enkele van de drams die hij opnoemt zelf gedronken, maar ik kan wel zeggen dat beide Tamdhus heel mooie voorbeelden zijn van moderne sherry drams, en dat er steeds een mooie balans is tussen de fruitigheid, het hout en een zekere zoetigheid - een balans waar die specifieke blender steeds naar streeft. Hun single casks moeten die balans trouwens ook hebben, anders worden ze zo niet gebotteld. Spijtige aan de single cask is dat hij hopeloos overpriced is (op de dag zelf waren de mensen van Tamdhu het daar trouwens ook over eens) maar toch verkoopt het dus geef ze ongelijk.
2 x
Jimbeau schreef:Anyway, ik zou zeggen neem een setje mee en proef ze naast elkaar - dat is in ieder geval ook wat ik zelf ga doen omdat ik zelf ook erg nieuwsgierig ben..!![]()
Ja, the proof of the pudding is in the ... Schrijf mij maar op voor een 2cl setje.
1 x
Casketje schreef:Spijtige aan de single cask is dat hij hopeloos overpriced is (op de dag zelf waren de mensen van Tamdhu het daar trouwens ook over eens) maar toch verkoopt het dus geef ze ongelijk.
Ja was ook een beetje een impulsaankoop hier - vooral omdat ik ze niet eerder van +20yo had gezien. Noem het FOMO/impuls/nieuwsgierigheid.. ik denk voor de meesten hier wel herkenbaar om zo af en toe eens wat triggerhappy te zijn
Ik heb je erbij gezet Rob, hopelijk bevallen ze je

Laatst gewijzigd door Jimbeau op 03 Sep 2024, 18:19, 3 keer totaal gewijzigd.
2 x
Top andre! je staat er ook bij.
Zojuist de 15yo alvast in flesjes gedaan en er was nog net 1cl over die daarmee een aperitiefje is geworden voor ondergetekende
Daarme is hij dan nu voor de complete set 'vol'. Mochten er nog mensen interesse hebben in een setje van 7 wil ik er eventueel nog wel 10 a 15 cl van versamplen.
Ik zal alle deelnemers vanavond even een PBtje sturen voor de details van de verdere afhandeling
Zojuist de 15yo alvast in flesjes gedaan en er was nog net 1cl over die daarmee een aperitiefje is geworden voor ondergetekende
Daarme is hij dan nu voor de complete set 'vol'. Mochten er nog mensen interesse hebben in een setje van 7 wil ik er eventueel nog wel 10 a 15 cl van versamplen.
Ik zal alle deelnemers vanavond even een PBtje sturen voor de details van de verdere afhandeling

2 x
Vandaag even bij Jimmy geweest. Een groot deel van de samplesets stonden al klaar, en het zag er goed uit. Ik kwam zelf alleen langs voor de Cigar Malt. Maar Jimmy zou Jimmy niet zijn als ik niet naar huis ging met een extra sample.
2 x
Ik krijg de setjes helaas niet meer voor het weekend 'afgevuld' en ben dit weekend een paar dagen van huis. Ik verwacht ze begin komende week te kunnen versturen!
5 x
Zojuist de laatste flesjes afgevuld. Dan kan het in doosjes en morgen met de postbode mee.
Ik heb stiekem al een beetje geproefd en de eerste indruk is erg goed. Heb nu al zin om hier eens goed voor te gaan zitten!
Mocht er nog iemand interesse hebben in een setje van de 'overige' 7 laat het me gerust weten.

Ik heb stiekem al een beetje geproefd en de eerste indruk is erg goed. Heb nu al zin om hier eens goed voor te gaan zitten!
Mocht er nog iemand interesse hebben in een setje van de 'overige' 7 laat het me gerust weten.

5 x
- HammerHead
- Whisk(e)y goeroe

edwin5 schreef:Neem je tijd dat lekkers loopt niet zomaar weg.
Dat hoop je dan maar. Pakket is binnen
En nu was ik pas 4 uur na bezorging thuis... Toch maar even een klachtje ingediend en met terugwerkende kracht nog eentje voor eergisteren.
0 x
Vandaag de set bij Jimmy opgehaald. Was weer gezellig kerel. Dank voor de babbel, de bak koffie en het 'extraatje' (al kan het zijn dat dank daar wat minder op z'n plaats is
...)!
...)!
0 x
Terug naar “Samples gevraagd/aangeboden”