HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-6 (17 t/m 23 februari)

De zesde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 02 Mar 2015, 20:02

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
2
9%
Afbeelding - 85-89
14
61%
Afbeelding - 90-94
7
30%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 23

Matti
Moderator
Moderator

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-6 (17 t/m 23 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jan 2015, 15:38

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Springbank 18yo for The Nectar
10.1996 - 10.2014
58.7% - Refill Bourbon

BTC2014_Flessen-4.jpg

Whiskybase link

Blogger Tasting Notes

Maar eentje, maar wel een lovende :)

WhiskyNotes

Nose: starts with the typical dusty, grainy Springbank note, alongside coastal notes. Vague oily notes (wax candle). A little pepper and mint. Grated coconut. Walnut husks. Over time it becomes clearly fruitier, with lots of gooseberries and rhubarb, strawberries and the lightest tropical touch of papaya. A smoky side as well, not exactly peat smoke but more like toasted oak. Mouth: big and spicy, again quite oily and waxy with lots of briny notes. In a second wave, there are beautiful fruits – bright, lightly tropical again, say sweet oranges, mango and pineapple. Almonds. Green tea. Dusty, earthy smoke. Finish: rather long, on zesty notes, oak spices and that faint smoky edge.
The oily fruitiness works very well with the maritime character and the smoky notes in this Springbank 18. As I said before, an exquisite version of an already really good dram. Now that I think of it, it’s totally in line with last year’s 14 Year Old as well. Around € 140.
Score: 91/100

Tasting Notes Sample #6

=====
jonker8011

Een sterke neus met fruit en bloemen, de appel overheerst. Het is geen lowlander, maar doet er toch aan denken.

Qua smaak is het duidelijk een fruitfeest, sinaasappel en appel vechten om de boventoon. De bloemige neus wordt sterker tijdens het proeven, en ik heb ook het idee wat munt te proeven/ruiken. Deze dram heeft geen honingachtige zoetheid, maar meer een van kandij.

De finish is waar deze dram het laat liggen. De zoetigheid overheerst, de bloemengeur redt het nog net, maar je mist wat finesse/diepgang.

Deze dram is volgens mij cask strength en doet me denken aan de Glengoyne cask strength. Score 80/100
=====

=====
turfsmurf

Geur: een mengsel van rijpe banaan en garagegeuren (motorolie). Natte keien. Bruine basterdsuiker.

Smaak: oef, pittig. Zoet, biscuitjes, maritiem. Wordt wat bitter met water.

Afdronk: licht rokerig, beetje jodium. Zoet, sinaasappeljam. Na wat water wordt de finish net als de smaak bitterder. Na een tijd wachen wordt de finish ineens vrij waxy.

Cijfer: 86

Opmerkingen: deze deed mij eerst aan de Springbank 10 denken, maar dan flink pittiger. Later, toen de wax in de finish kwam vond ik dat het wel een Clynelish kon zijn. Eigenlijk is hij niet zo rokerig voor een Springbank... Maar toch zit er een beetje weeïge typisch Springbankgeur aan. Dan blijf ik maar in Campbeltown.

Distillery: Springbank
Vatsoort: Bourbon
Percentage: 54%
Leeftijd: 10?
=====

=====
-Roy-

Kleur: licht
Bellentest: eens geprobeerd. Bellen snel weg betekent dus cask strength?
Geur: ik ben toch helemaal niet verkouden, maar ik ruik (alweer) weinig aan deze sample. Hij ruikt een beetje muf, maar heeft verder een weinig uitgesproken neus.
Smaak: zonder water scherp, overheersende alcohol, waarschijnlijk cask strength. Met water fruitig. Verder kan ik er eigenlijk niet zo veel uit halen.
Afdronk: erg lang, fruitig, de alcohol blijft lang prikkelen. Als dat weg is, is de fruitge smaak er nog steeds. De smaak komt me weer bekend voor. Misschien is hij wel zo fruitig als een Manochmore.

Deze VBT is een beetje een 'klok en een klepel' editie geworden. Ik haal steeds weinig uit de neus of smaak en wat ik wel oppik komt vaag bekend voor, maar ik kan het niet plaatsen. De meeste samples waren niet mijn ding, de Yamazaki en deze laatste kan ik wel waarderen.
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: stro kleur met mooie dikke tranen
Geur: Vanille, nat gras, appel, spekjes, citrus, eerste vleugje rook
Smaak: Zoetig, kruiden,klein pepertje, gras
Afdronk: Peperig, trekt wel snel weg, enigzins een rookspoortje
Score: 86
Beoordeling: hoog abv, een jonge whisky misschien? Island? Beetje water deed hem goed, langer laten staan maakt hem ook zoeter. Lekker whisky. Geen idee wat het zou kunnen zijn. Tweede proefsessie deed mij zeker naar meer verlangen. Bourbon vat denk ik.
=====

=====
Peter87

Neus: ene keer zout andere keer zoet, vanille, Ananas, pepertje,
Ik weet niet hoe ik het moet noemen maar er zit een beetje een geurtje in die ook in oude jenever zit. waarschijnlijk jeneverbessen. dus kruidig?

Smaak: vettig, drop, kruiden, maar ook fruit

Afdronk: bijna zout, laurier, wax, olie, Aan het eind iets zoets lijkt wel lychee

Geen flauw idee wat het is maar hij bevalt me weer goed.
88 punten
=====

=====
Emalt

Neus; citrus, sigaretten pakje, menthol, wit fruit, vanille, verfrissend

Smaak; stevig, peperig, vanille, peat, woodspices

Afdronk; witte peper, lichte rook, koffie, chocolade

Overall; Niet echt een uitgesproken whisky waar peper redelijk overheerst in de smaak en afdronk. De peper combi met de lichte peat die ik proef doet me denken aan Talisker of wellicht een Highland Park. Het geheel is best lekker, maar het is allemaal (te) weinig complex, en mis wat fruit op de smaak. Toch hou ik wel van lichte peat, en geef ik er 85 punten voor.

Ook al mis ik de karakteristieke heide/honing tonen kies ik toch voor een Highland Park, die kans is net iets groter dan een Talisker denk ik.
lft; 18
abv; 58,5%
=====

=====
henri

nog korter deze keer, ik ga gewoon mee in het voorspelbare ook al wijkt deze af van wat ik over het geheel van deze distileerder ken.. toch vooral door de neus was de eerste ingeving Littlemill.. ( heb zelfs nog getwijfeld aan clynelish.. ) als ik vanwege een bittertje in nasmaak een specifieke gok moet doen:
http://www.whiskybase.com/whisky/52425/ ... l-1989-twa

nou, is dat kort of is dat kort..

bij deze aan jullie gelijk nog even dank voor de organisatie, was weer super :goedgedaan

ook aan alle mede tasters.. leuk om alle inbreng te lezen, we leren weer een hoop van elkaar :goedgedaan

edit op mijn eerste bericht,
weet niet waar mijn smaak en geur die avond was, maar ver weg blijkbaar.. haha

de hele littlemill of clynelish kom ik op terug, maar wat het wel is.. geen idee, het zou ook een campbeltowner kunnen zijn, maar ik durf er gewoon simpelweg geen gok aan te hangen.. ik ga me gewoon laten verrassen :)
=====

=====
Mermur

Kleur: strogeel

Geur: fris, fruitig (redelijk scherp)

Smaak:
Arrival: zuurtjes (framboos?), na enige tijd meer gember, peper; romig mondgevoel
Development: mengsel van (fruit)zuur en bitter, later ook laurierdrop
Finish: bitter (citrusschil), zout

First fill ex-bourbon? (Dit sample deed me denken aan Glenlivet Nadurra of Bowmore Tempest (maar dan zonder de rook))
=====

=====
Willem vd K

Kleur: goudgeel
Neus: Gist, gist, gist. Zei ik gist? Alsof ik met m’n neus recht boven de gisttank van m’n vader’s bakkerij hang. Daar voorbij citrus (citroen) en zure, groene appels. Peersnoepjes. Karton, zaagsel en kokos (hout, dus). Ook iets fleurigs of parfum-achtigs, als „eau de cologne”. Geweldige „open” neus. Met een beetje water lijkt het gist karakter te verdwijnen en komt er een oud/zwaar zuurtje tevoorschijn, in de richting van appel-azijn.
Smaak: Welkom in de snoepwinkel! Wat een zoetigheid! Het hoge ABV helpt natuurlijk ook wel (ik schat tegen de 60%?). De smaak doet me nog het meest aan zoete witte wijn denken: Moscato. Ontwikkelt vrij rap naar een kruidige bitterheid, op het randje qua tannines. Had geen jaartje meer moeten hebben denk ik. Afdronk is lang, droog en heeft aroma’s van ouderwetse zuurtjes (van die harde snoepjes in blik met dat witte poeder erop).
Ja ik vind dit dus geweldig! Op het randje qua houtinvloed, vooral in de ontwikkeling en afdronk, maar de open, frisse fruitigheid in combinatie met dat soort dekentje van gist vind ik prachtig. Een beetje zoals het typische was van een Clynelish. Ik zeg 89/100 - zou makkelijk een 90+ kunnen zijn als’ie wat minder bitter en droog zou zijn maar het mag de pret niet al teveel drukken.

Gok: Speyside, first fill bourbon, single cask op zeker 58%+ ABV. Moet een vrij actief vat geweest zijn, want die hoge ABV verraadt mijns inziens een lage leeftijd (of een niet-Schots klimaat, haha!) - ik gok een jaar of 14 maximaal. Een distilleerderij noemen zou echt onzin zijn. Ik heb géén idee! Het zou hilarisch zijn als dit inderdaad niet Schots blijkt te zijn. Wat in mijn ogen best zou kunnen. Haha! Amrut?!
=====

=====
defeatless

Nose: lichte peat. Fruit, karamel en nieuw eikenhout. Actief vat geweest want het ruikt lekker. Na een paar minuten is dat rookje weer weg. Een geconfeit sinaasappel schilletje. Er zit nog een luchtje aan wat ik niet thuis kan brengen, maar in ieder geval erg aangenaam. Met water erbij komt er wat meer zuur naar boven.

Smaak: Zuurtjes!!! Beetje pittig van de alcohol, water erbij dan maar. Ik meen nu ook een vleugje peat waar te nemen, maar zeer subtiel.

Body: vol, laat een vettig laagje op je tong achter. Een pluspunt voor mij!

Afdronk: lang en fruitig.

Commentaar: dit lijkt wel weer een low-lander te zijn. Maar dat zal dan wel niet zo zijn. Dit is mijns inziens een wat jongere whisky op virgin oak. Well cask strength en un-chill filtered.
Ik heb eerder iets vergelijkbaars op, maar toen twijfelde ik of mijn glas goed schoon was met al deze zuurtjes.
Schot voor de boeg: een andere Auchentoshan IB, om ons te verassen.
=====

=====
Ter veld

Kleur: Goud geel
Neus: De rokerige turftonen, fris en levendig met duidelijke tonen tropisch fruit,
Smaak: in de aanzet een rijke kruidigheid en wat turfrook aangevuld met veel frisse tonen van fruit
Finish: warme afdronk met rokerigheid

mijn punten waardering 85-100 :goedgedaan

helaas de laatste sample van deze hwf virtuele blind tasting. mijn complimenten voor de heren van de organisatie voor de veelzijdigheid van complexe smaken, geuren en soorten whisky's in deze tasting :goedgedaan :goedgedaan :goedgedaan
=====

=====
Roland...

Uiterlijk: licht stro

Geur: licht rokerig, citrus vruchten schil. Met 'n paar druppels water komen winegums te voorschijn

Smaak: gerst, beetje turf, vanille en citrus vruchten. Met 'n paar druppels water wordt het zoeter en frisser met jelly beans en tropisch fruit

Afdronk: middel lang met lichte turf, gerst, licht groenige banaan. Met water neem ik meer tannine waar

In één zin: Lekkere malt volgens mij één of andere Imperial van rond de 50%

Score: 88
=====

=====
WhiskyclubSpakenburg

Kleur: pale gold
Neus: oily, stro, iets rook, wax, citrus fruit, leer, chocolate, veel bourbon fruits notes en coastal invloeden
Smaak: erg vol met bitter fruit, kruidig - peper, volkoren granen en iets wax
Finish: medium drying met vanile en kruiden - peper en kaneel

Bourbon cask +55%. Erg vol maar ik mis wat complexiteit in de smaak en afdronk.
Ik denk dat deze whisky uit Campbeltown komt. Dus een Springbank!
Zou stiekem ook nog een Clynelish kunnen zijn.

Beste VBT ever! Whoehoeeee..... :dancing

Score 87
=====

=====
Ruud

Helaas, de laatste alweer.
Maar wat een fijne zeg, helaas beperkte notities, maar toch:

Zoet en fruitig, vanille maar ook versgemaaid gras en snoepjes. Het florale overheerst.
Een perfecte zondagmiddagdram wat mij betreft, easy drinkable.
In de afdronk komt vooral het zoete terug. Rijp fruit, exotische vruchten en bloemen. Afdronk is helaas niet al te lang.

Een jaar of 15 en een alcoholpercentage van circa 48%.
Speysider lijkt me?
=====

=====
Harrie

Neus: Vrij alcoholisch (50%), beetje lijmig (toch niet een tweede Japanner in deze VBT…?), fris licht fruit: witte druif/appel/citrus. Na een beetje tijd en een paar druppels water komen er ook wel wat zwaardere tonen naar boven, oranje citrus. Fijne neus! Komt me enigszins bekend voor, maar ik krijg nog geen concrete ideeën.

Smaak: behoorlijk alcoholisch (eerder richting de 55%), klein bittertje, zweempje hei/gras (Highlands?), iets zoetigs, karamel/toffee.

Afdronk: warme gloed, er blijft een iets bitters hangen. Ik meen een heel klein beetje rook te ontwaren, maar nauwelijks waarneembaar. Mooie afdronk, op dat onaangename bittertje na.

Conclusie: ABV iets boven de 50%, mooie stroperige tranen. De whisky is mooi in balans, geen opvallende smaken/geuren die er echt uitspringen. Ook wat betreft het vatsoort tast ik in het duister. Een mix van ex-bourbon en ex-sherry, dan maar?
Ik heb in de verste verte geen idee welke distilleerderij/merk dit zou kunnen zijn. Het gokken laat ik deze keer aan anderen…
=====

=====
johan brugge

Neus:
Komt mij bekend voor. Alsof ik dit nog geroken heb, of toch iets gelijkaardigs. Hier gaan we dan: iets 'farmy' (zoals dat zo mooi omschreven wordt), lichte turf, tikje mineralen, heel licht fruitig (zoals meloen).
Met 2 druppels water: Pfoeh, veel meer boerderij dan dit kan je niet krijgen denk ik, groene appels, wat zoeter fruit ook (onrijpe bananen).

Smaak:
Lichte turf weer, mineralen, tikje vettig.
Met 2 druppels water: alles wordt net dat beetje zoeter, meer turf, meer ... (ja, alles meer). Zelfs peper op de tong wordt wat zachter. Na een 10-tal minuten ademen en een iets grotere slok krijg ik een overweldigend gevoel. Iets van 'Pfoeh, jawadde, AMAI'.

Afdronk:
Deze gaat gewoon door zoals in de neus en de smaak. Met water is hij merkelijk langer dan zonder.

Niet slecht, helemaal niet slecht. Dit is zowat het genre whisky dat het dichtst aanleunt bij mijn huidige voorkeur (op de Bowmore na). Er zijn een paar dingen waar ik aan moet denken: Clynelish, Brora en Campbelltown (Springbank). Er zijn elementen, vooral in de neus dan, die mij heel sterk doen denken aan bepaalde versies van Clynelish. Dan bedoel ik die boerderijgeur. Sommige Brora's hebben dat ook trouwens. Die mineralen en zachte turf doen me dan weer denken aan een Springbank. Ik hou het op die laatste. ABV? Ik schat iets van 52 %.
Met zo'n whisky in mijn glas zou ik een avond echt kunnen genieten.
=====

=====
Soundwave

OK, kort snifje en ik denk meteen dat de heren wel eens het beste voor het laatst bewaard kunnen hebben. Althans, de Kavalan vond ik al uitzonderlijk dus misschien ben ik nu iets te voorbarig, maar ik vermoed dat we hier met een delicate oude dame te maken hebben die de 25 misschien al ruim gepasseerd is.
Neus, eiken, karton, appels, frambozen, vanille, bloemen, honing. Hij heeft iets floraals van oude HP’s uit de 80s. Ga voor het eerst deze VBT voorzichtig wat druppeltjes water toevoegen want ook al vind ik de neus verslavend, ik kan maar weinig herkenbaars vinden en hier moet haast wel iets meer verborgen zitten.
Vrij bizar, hoe vaak komt het voor dat je met water een vuurtje aansteekt? Nu is het net alsof er ergens in de verte een kampvuurtje brandt. Ik ruik nu ook krijt, steen, mineralen, gras.
Smaak, oempfff die hakt er behoorlijk in zeg, lippen worden nog vetter dan van de vetste Clynelish en blijven zowat aan elkaar plakken. Nu ook ineens veel meer as en rook en oude snoepjes van opa en oma, citroen, amandel.
Het is totaal niet geloofwaardig natuurlijk, alhoewel ik geen idee heb hoe het geld verdeeld is en wat sponsoren bijdragen, maar als ik dat soort argumenten loslaat zou ik voor een Brora gaan. Verder ex-bourbon >50% en 29yo ofzo.

Bedankt voor de zeer geslaagde VBT!
=====

=====
MBC

Helaas al weer de laatste van deze VBT, we hebben erg van genoten en deze heeft weer een nieuwe aanwinst in onze whisky kast opgeleverd en een boel nieuwe kennis en ervaringen. Waarvan deze laatste zeker niet de minste is. Heerlijke "warme" winter whisky die blijft boeien. Erg benieuwd naar de laatste uitslag, en nogmaals de complimenten voor de gehele orgnisatie van deze VBT!!!

Uiterlijk: strogeel
Geur: bloemig, geel fruit, bananen, zoethout, citrus, abrikozen, mandarijn
Smaak/Afdronk: sinaasappel, bruine suiker, kaneel, perzik, appeltaart, hooi, caramel

In één zin: Met iets water erbij wordt de geur gek genoeg minder complex en spannend; veel zoetgetoonde smaken.

Score: 84/100
=====

=====
Tomcat

Daar gaat ‘ie dan, sample 6 van VBT 6. Helaas de laatste alweer. Gezien de berichten van Matti en Yapi in de aanloop naar de laatste samples van deze VBT konden we wel eens iets extra bijzonders hebben met deze sample. Maar eens extra rustig voor gaan zitten dus!

Glas: Glencairn
Kleur: strogeel, licht goudgeel
ABV: 50+%
Neus: Een heerlijk mooie volle neus, die zich continue evolueert! Eerste snif, sherry invloeden? Tonen van fris wit fruit, de usual suspects citroen en citrus en deze brengen een klein zuurtje. Vanille en roomboterbabbelaars. Een rand turf (wel iets meer dan een randjè dus), maar zeker niet overheersend. Na een tijd in het glas komen mineralige tonen (natte stenen) en daarmee ook een piepklein ziltje naar voren. Daarnaast nat gras, ik dacht eerst vegetaal maar ik houd het op gras. Op zijn minst verrassend! En na toevoegen van water wordt hij floraal, tulpen en rozen. Een werkelijk fantastisch mooie snuffelneus, de geuren blijven zich veranderen en aan je presenteren. En dit alles heel mooi gebalanceerd.
Smaak: Tintelt sprankelend op de tong door het alcohol percentage. Vanille, turf wat meer nadrukkelijk dan in de neus maar nog steeds zeer zeker niet overheersend. Fris wit fruit en ook zoet van rijp rood fruit, aardbeien en bessen.
Afdronk: Middellang tot lang waarbij de turf het meest blijft steken en dus de overhand krijgt. Maar ook het zoet sprankelend en frissige van het rode fruit beklijft. Wat later wat metalig, ijzer(-vijlsel).
Score: Ik aarzel niet om deze klasbak een 90/100 te geven. Zo. Het kan er maar staan. Misschien verdient ‘ie zelfs wat meer. Dit is wat mij betreft echt een topper, wat een fantastische whisky!! Chapeau aan Matthijs en Bart voor deze keuze en wat ben ik benieuwd naar wat dit is. Als deze voor een redelijke prijs nog goed te verkrijgen is, krijgt deze zeker een plekje in de kast.
Gokken maar: Ik heb geen idee maar leeg laten is wat mij betreft wederom geen optie. Het ziltig turfige zou op een Highland Park of misschien wel een Old Pulteney kunnen duiden. Maar ik ga voor mijn eerste ingeving, door de combinatie van bescheiden turf(-rook) en rood fruit (sherry?), Benromach.
=====

=====
Dram The Man

Hier m'n bevindingen van de laatste sample. :Cry

Kleur : Licht goud.

Geur : Eerst zoet, op het einde hout.

Smaak : Redelijk zoet, vanille, banaan. Ook citrus en hout.
Perfect in balans!

Finish : Het zoete en de smaak van het hout blijven aangenaam lang in de mond.

Mijn gok : Op bourbon vaten gerijpt. Hoog alcoholpercentage : +/- 50%. Een Littlemill?
Héél lekker (+90), komt zeker op m'n verlanglijst!
=====

=====
Tomh

Kleur: Strogeel
Geur: Koper, zoet als in perziksnoepjes. Rijp fruit, peer, perzik, zoete appel. Karamel, vanille custard.
Smaak: wauw, zoet, vol. Dubbel fris met een kick! Het fruit komt terug, perzik, appel, gekarameliseerde peer. Rozijntjes, witte druif. Met water nóg zoeter.
Afdronk: lang, zoet, veel houtinvloed. Later wat zoutigs.

Vergeleken met een Glen Keith 1992 vW. Een erg vergelijkbaar profiel! Het sample is qua alcoholpercentage wat hoger, iets 'scherper' in de neus. Misschien door minder contact met zuurstof? De vW is nét wat stroperiger.

Gokjes:
Alcoholpercentage : 53 %
Vattype: ex bourbon
Leeftijd : 22 jaar
Destilleerderij: Glen Keith, of is dit bijvoorbeeld een veel geroemde Imperial '95?

Score: 90 punten! De lekkerste van het VBT, eerste 90-score voor een ongeturfde whisky voor mij. Chapeau voor deze afsluiter!
=====

=====
I_SPEY

Met m'n neus echt in het (prikkelende)glas: flink fruitig, met 'n iets ijzerachtige reuk, gelijk daarna een mooie, zachte turf, onrijpe bananen, alsmede onrijpe, harde appels(je ruikt ze wel - die appels - maar ze zijn nog niet echt helemaal vol van smaak)!

De smaak is(met 'n paar druppeltjes water erbij!) verbluffend lekker: mooie, volle, fruitige, romige mond, miniem doch aangenaam prikkelend en best wel aardig zoet ook.

De afdronk is eigenlijk al in de smaak opgenomen; mooie volle, lekkere, romige, zoete smaak. Met die enkele druppeltjes water erbij is deze whisky gegroeid tot een echte parel! Deze whisky verdient van mij 91 pnt.

Ik was met stomheid geslagen! Was een komplete verrassing voor mij en heb 'm dan ook veel pnt. gegeven! Want dit is vlgns mij echt een "klein pareltje!
=====

=====
andre8x8

Geur:
Turf, peated

Smaak:
Zo die komt even binnen zeg. Flink wat water toegevoegd.
Peper, zout, salmiak en hout

Afdronk:
Redelijk kort, na de zout en peper komt er meer en meer hout naar voren.

Score:
83

Alcohol percentage: > 50%
Leeftijd: 12yo
=====

=====
Appie

En dan is het al weer de laatste van de VBT6, het was een top ervaring. Heren organisatie TOP!!! en bedankt.

Waar kan ik me inschrijven voor de volgende VBT??? :bigsmile

Kleur: Strogeel/goudgeel
Geur: Velpon lijm, abrikoos, vanille/mokka
Smaak: licht vettig mond gevoel. Peperig, droog/bitter, vanille, hout/eik met een vleugje rook
Afdronk: lekkere afdronk die blijft hangen met een pepertje en een vleugje rook
=====

=====
gerritbakker57

kleur; amontillado sherry
Neus; gedroogde vruchten/rozijnen, wit fruit, sherry, karamel, vanille, hout en stro en een beetje ziltig
Smaak; citrus, wit fruit, sherry, botertje of licht olie, hout en een pepertje
Finish; fruit, rozijnen, hout en een pepertje

Een Highland, misschien een Oban???

Bedankt voor de mooie VBT, erg leuke whisky's geproefd :goedgedaan
=====

=====
Kay

N: Peach, mango, toffee, flowers, vanilla, almond, peat and fig. Eventually hazelnut and tobacco. With water some marzipan, banana and... salty crisps?
T: More peat, pretty ashy. Mango, apricot, pepper, almond, dark chocolate, vanilla and a little coffee.
F: Peat, mango, almond and dark chocolate.

Toen ik aan het flesje rook wist ik het al gelijk zeker: Dit komt van Springbank. Hazelburn waarschijnlijk, maar zonder de gebruikelijke sherry. Laat me denken aan de Hazelgrove 2000-2014 Maltman cask 2. Score: 88
=====

=====
JayDie

Geur: fruit, vers gezaagd hout, zaagsel, gesnoeide takken, misschien een tikje rook, sinaasappels, potloodslijpsel,

Smaak: romig/wax, fruitig, vol, pittig, wrang (hoog abv?)

Afdronk: pittig, fruit, vol, hout, zoet, roomboterbabbelaars, tannine... te lang op hout?

Totaal geen clue wat dit is. Veel hout-tonen. Hoog abv, 55+% Op basis van wax roep ik Clynelish, maar daarvoor te weinig waxy imho
=====

Wordcloud van de termen die minstens 3 keer voorkomen in bovenstaande notes. Groter betekent dat een term meer voorkomt.

vbt6_sample6_wordcloud.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-6 (17 t/m 23 februari)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Feb 2015, 19:55

Noties verstuurd.
0 x

Appie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Appie » 17 Feb 2015, 23:50

Neeeeeeee, de laatste :boos :Cry
2 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Feb 2015, 12:06

Last, but not least. :cool:
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 18 Feb 2015, 14:05

Dat bepalen wij wel... ;)
4 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 18 Feb 2015, 15:02

Eindelijk die Malt Mill!
3 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 18 Feb 2015, 15:56

Maar goed dat ik een weekje heb vooruitgewerkt, want mijn neus begint dicht te lopen. :SadHead Wacht eens, dicht en lopen. Dat klopt niet...
Ik meende de distillery te herkennen, maar met moeite. Ik had ook nog een tweede keus die het best zou kunnen zijn.
Het is dus waarschijnlijk een andere distillery. :Tongue

Matti schreef:Last, but not least. :cool:

Waardeoordeel! Censuur!
2 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Feb 2015, 16:01

Least good? Least bad? Least surprising? Least runny? Least brown? Least interesting? Least salty? Least distinguished? Least awkward? Least sherried? Least bourbonied?
4 x
Matthijs, whiskynerd.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 19 Feb 2015, 21:27

Zo. Voor de laatste keer m'n notities ingestuurd.
Ik kan niet wachten tot de volgende VTB.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als bbqen; als je haast hebt moet je er niet aan beginnen

Zie me niet als schuldige. Je hoeft me niet te huldigen.
Wie niet kan delen kan niet vermenigvuldigen.

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 19 Feb 2015, 22:50

Zo mijn laatste notes zijn verstuurd. Qua proeven is de VBT helaas alweer voorbij, maar gelukkig nog een paar dagen 'spanning' tav wat nr 6. is ;) .

Grtz,
EMalt
0 x

Zeddicus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 20 Feb 2015, 17:19

Verstuurd. Ben benieuwd wat het is :)

Alvast bedankt voor deze geweldige :nat
0 x

Ter veld
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ter veld » 20 Feb 2015, 22:30

notitie van de laatste sample verstuurd :goedgedaan
0 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Feb 2015, 13:07

Die van mij is er voor spek en bonen.
M'n strot zit dicht, voelt als schuurpapier, m'n oren spuien bruine meuk en laat ik maar niet beginnen over wat er uit m'n neus komt.....

Maar dat zat er gisteravond al aan te komen, heb m'n best gedaan.

Overigens heb ik er van genoten, wat mijn eerste VBT, maar zeker niet de laatste!
1 x

Erik Elixir
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik Elixir » 22 Feb 2015, 12:39

Helaas gister laatste bevindingen ingezonden...
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 22 Feb 2015, 13:09

had donderdag ingezonden, dacht iets te herkennen
gisteren nog eens geproefd en er helemaal op teruggekomen
ben helemaal blanco, geen idee wat het is
ik ga het rustig afwachten
0 x
Afbeelding

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”