HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

De zesde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 16 Feb 2015, 20:07

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
3
12%
Afbeelding - 80-84
9
35%
Afbeelding - 85-89
14
54%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jan 2015, 15:38

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Yamazaki Distiller's Reserve
OB - 43% - NAS

BTC2014_Flessen-6.jpg
BTC2014_Flessen-6.jpg (132.73 KiB) 3345 keer bekeken

Deze whisky is gesponsord door Intercaves in de persoon van Henk Koersen, waarvoor dank!

Whiskybase link

Deze fles kost online net geen 50 euro en is wijd verkrijgbaar.

Dit zegt Suntory er zelf over:

There are three main ingredients in this single malt :

A "young talent" : whiskies less than 10 year old complementary matured during 6 months in french oak casks, called wine casks used for the maturation of french red wine from Bordeaux Château Lagrange.

An old whisky aged around 20 years in sherry casks, to bring depth and maturity.

A young whisky aged in japanese oak casks, the very rare mizunara casks to enrich the flavors with a japanese spicy note. Today, those precious casks represent only about 1 % of the Suntory's stock of casks.


Blogger Tasting Notes

Caskstrength.net

Nose: A lightness hits first, with subtle vanilla and lemon zest, leading into fresh strawberries, a little milk chocolate and some golden syrup. There is also an emerging spicy/incense note, which develops with the addition of water.
Palate: The fruit becomes more intense, with fresh fleshy white peaches, a hint of raspberry, a dryer oaky note, vanilla essence and a twist of lemon zest. It is vibrant and youthful, but still full of fabulous character.
Finish: Sweeter fruity notes linger, with an overall tannic background.

Overall: A superb start. This encompasses all the hallmarks of the 12 year old Yamazaki, but leads it into a new fresher styling. Very clever whisky making and a steal for the retail price.

Somerset Whisky Blog

Colour: Brightly golden, hint of orange.
Nose: Sweet malt, fudge, some farm notes and the smell of pasta cooking (maybe I’d had pasta for dinner?! I don’t remember). Squashed red berries.
Palate: Sweet and smooth, balanced with the tiniest pinch of spice more towards the end. Medium thickness. Some fairly fresh berries and a wine influence, very light oak.
Finish: Fairly long, fresh grassy malt and summer sweetness.

Water: Not needed. Reduces mouthfeel but heightens the malt notes.

Thoughts: A really easily accessible malt, and to a Scotch drinker it’s definitely a great and recognisable start into Japanese whiskies, they are very similar in style. The wine you find on the nose is less apparent on the palate. Good quality malt well made, and very well priced, look out for it! A solid 87+


Tasting Notes

=====
-Roy-

Geur: zoetzurig en moutig

Smaak: apart smaakje! Hij is een beetje te zuur naar mijn smaak, maar hij is weer aardig zoet en de combinatie smaakt best aardig en het zurige maakt snel plaats voor de andere smaken.

Afdronk: weer zuur, maar dat trekt snel weg, de zoete smaak blijft over. Lange, aangename afdronk.

Hij is best lekker, ondanks dat ik bijna alleen rook drink. Hij komt me een beetje bekend voor, maar hij lijkt niet op iets wat we hebben staan. Scapa komt nog het meest in de richting, maar sample 4 is duidelijk beter.
=====

=====
WhiskyclubSpakenburg

neus: mooi bourbon fruit - apple en peer, oily and wood smoke
smaak: wood smoke, vanilla, pastry en citrus - vanilla
finish: bitter fruit, noten en stroop

Score 86/100

Ook weer een mooie whisky. Ik ga voor een Mortlach! Misschien 18 jaar en op 46% abv. De neus en smaak doen vooral vermoeden dat het een bourbon cask is. In de afdronk wat noten en stroop wat weer op sherry zou kunnen duiden.
=====

=====
MBC

Deze ronde al twee weken van tevoren ingestuurd aangezien we 9 daagjes op Curacao zitten en het geen goed idee leek om de VBT samples mee te sjouwen en bij ruim 30 graden te tasten :). Volgende week zijn we er weer "live" bij en kunnen dan ook met terugwerkende kracht de uitkomst van sample 3 en 4 lezen.

Deze "beginnende" whisky drinkers houden het voorlopig nog bij geur en smaak omschrijvingen en laten de "educated guesses" aan de experts over. We genieten nog steeds gewelding van deze VBT en dan met name van alle commentaren en smaak impressies van iedereen (erg leerzaam).

Uiterlijk: honinggeel
Geur: appel, groen fruit, nat stro
Smaak/Afdronk: banaan, caramel, zacht, houttonen, caramel

In één zin: Frisse, zachte whisky met een heerlijk volle nasmaak.

Score: 83/100
=====

=====
Willem vd K

Hier wist ik me even geen raad mee... Helaas kon ik geen tweede keer proeven vanwege de hoeveelheid (ik had natuurlijk maar 2,5cl en alles al in m'n glas zitten). Ik ben zéér benieuwd wat dit is!!

Kleur: goudgeel
Neus: zware, zoete neus met veel vanille, honing, suikerstroop, druiven, sinaasappelschil, walnoot, witte wijn, natte turf en oud eikenhout.
Smaak: zoete mais, karton, biergist, honing en kaneel. In de afdronk gedroogd fruit, gist en een licht rookje.
Zeer apart beestje, maar wel lekker. Lijkt een beetje twee karakters te hebben. Een fruitigheid wat ondergesneeuwd lijkt door zoetigheid uit ander hout? Best wel complex maar lichtelijk uit balans. 83/100

Ik denk dat dit een Speysider is, en wel een licht geturfde met een finish. Ik gok op wijnvaten. OB op 46-48%, jaar of 12-14 oud. Benriach?
=====

=====
turfsmurf

Geur: beetje maritiem, zakje zoete drop. Stapel herfstbladeren.

Smaak: sinaasappel, tabak, zoete drop. Spoortje rook.

Afdronk: drop? Behoorlijk wat zoet(hout) in ieder geval. Een aangename kruidigheid en rozijnen. De afdronk is prima in orde en houdt het spoortje rook.

Cijfer: 87

Opmerkingen: een elegante gebalanceerde dram met een spoortje rook. Mijn eerste ingeving is Highland Park, want deze vind ik wel wat van de OB 18y weg hebben. Maar dan sterker.

Distillery: Highland Park -> Dark origins?
Vatsoort: refill sherry
Percentage: ergens tegen de 50%
Leeftijd: indien niet Dark Origins, dan rond de 18.
=====

=====
Tomh

We zitten over de helft, ingeschonken na sample 3.

Kleur: goudgeel
Geur: vol! Toffee, gezouten karamel. Rijp exotisch fruit: bananen, ananas, passievrucht. Honing, amandel & walnoot. (In een afgedekt glas ruik ik lijm). Ergens in de verte ruik ik iets wat ik niet geheel kan plaatsen, of toch de gezouten karamel?
Met water komt het zoete meer naar voren.. Vanillethee met honing?
Wat een nose!!
Smaak: minder 'vol' dan ik verwachtte. Ik herken de toffee, karamel (yep, inclusief het zout) ik proef ook het nootachtige, met name het bittertje uit de walnoot. Wel zoet, vooral met wat water. Maar waar is het fruit?
Afdronk: zoet, wat over gaat in walnoot. Daarna zakt hij vrij snel weg.

Gokjes:
Alcoholpercentage : 43 %, water maakt hem wat mij betreft te zwak.
Vattype: Europees eikenhout, misschien met een finish?
Leeftijd: 18-22 jaar (die moét voor die veelzijdigheid toch wel wat ouder zijn?)
Destilleerderij: werkelijk waar geen flauw idee.

Maakt zijn (in mijn ogen complexe) neus niet geheel waar. Met water te slap maar wel een interessante verandering van smaken. Ter vergelijking een Highland park 18 erbij gepakt. Ik denk toch dat dit ondanks het ontbreken van de rokerigheid een smaakprofiel is wat bij elkaar ligt.
Score: 87 punten, door de veelzijdigheid met name. Waarbij de neus zeker een 90+ zou krijgen!!
=====

=====
defeatless

Geur: Fruit en Zoetigheid. Vanille, crème brûlée, anijsmelk, wat houtzaagsel en een zuurtje. Klein beetje sherry zou goed kunnen. absoluut geen peat. VanNelle sinaasappel toffee

Smaak: zuurtjes. Grassig, bitter nootje. Kruidig, met na verloop van tijd gaat het zuurtje naar achter en wordt er plaats gemaakt voor bitterkoekjespudding en andere zoetigheden.

Body: medium niet te dik niet te dun. Lichtjes alcohol driven zoals ze dat noemen.

Afdronk: Zoete zuurtjes, winegum-achtig. En het bittere komt er ook weer in terug, niet onaangenaam.

Commentaar: Wat een neus! fantastisch! Doet me denken aan een blended malt. OF een Ier.
De neus is het beste van deze drank. De rest is zeker ook aan te raden, maar na zo'n fantastische neus toch minder. al met al 88 punten.
3 ml Water op een half sample flesje is overigens teveel :Cry .
Gokje: Redbreast 15 yo.
=====

=====
johan brugge

Bij deze mijn poging om sample 4 te beschrijven:

Neus
1ste poging: euhmm ... euhmmm, hallo geuren? Iemand thuis??
2de poging: euhmm .... ow, hey hier gaan we dan: granen, mout, tikje citrus (domme toch die whisky heeft veel tijd nodig!), vers gebakken brood en na toevoeging van 2 druppels water een beetje bloemen. Maar het blijft toch verdomd hard werken om alles eruit te krijgen!

Smaak
1ste poging: euhmm ... euhmm, hallo smaak? Iemand thuis?? WTF krijgen we nu? Da's de eerste keer dat ik geen jota kan beschrijven van de neus en de smaak. Ik krijg totaal niks door. Is dit weer zo'n fletse blend of zo???
2de poging: euhmm ... aha, redelijk wat granen en mout weer (toch weer geen Lowlander, hè?), hooi, tikje citrus, beetje peper en that's it. Gene vette als je het mij vraagt. (43 %??)

Afdronk
1ste poging: euhmm ... euhmm, hallo afdronk ... dronk ... onk ... ?
2de poging: behoorlijk kort, wat zoet ook maar voor de rest kan ik niet veel omschrijven.

Wadis me da jong?? De tweede keer dat ik hem proefde kon ik gelukkig toch wat meer dingen ontdekken. Ik was al bang dat het aan mij lag. Hij bleef de eerste keer totaal gesloten (OBE??). De tweede keer al heel wat minder. Ik heb nog wat over gelaten om een derde keer te proeven. Wie weet opent hij dan nog veel meer dan nu.
Gokje: Glen Mhor 21yo 1976 Hart Brothers 43 %, om maar iets te zeggen.
=====

=====
henri

ik durf over sample 4 weinig te zeggen, maar laten we iets proberen.

ik vind t een vrij dunne whisky, sowieso ben ik er nog niet 100% uit of ik het lekker vind of niet, haha
komt door een beetje weeig smaakje, iets dat ik vaak met iets van heide en anijs verward wat ik ook vaak heb met diverse speysiders... wel blijft ie aardig doortintelen op de tong en zeker met de finish komen er wel wat zoete tonen door, maar ik vind t erg lastig om qua smaken hier ook maar iets meer over te zeggen. ja mint in de finish wellicht..

ik had toevallig een uurtje geleden een glencadam uit een sample van iemand, deze whisky had dat ook een beetje.
glenlossie kan ook nog,

ik weet het werkelijk niet, kan er niet veel mee, maar vind deze ook niet zo prettig
niet 1 voor in de kast helaas
=====

=====
BWhisky

Referentiedram : Glencadam 10
C: Vol goud
N: Moutig, vrij ‘oude’ neus. Dit lijkt me iets met enige leeftijd. Ik herken iets/een stijl maar kan er voorlopig geen naam op plakken. Licht zurig, humus, bos, … Springbank ?! Lichte rook, licht zurig (iets sherry?) en meaty. Er zit ook een zekere fruitigheid achter , maar die houdt zich wat schuil. Overrijp fruit. Hmmm. Begin nu weer te twijfelen aan Springbank, toch niet campbelltown genoeg die neus. Het begint meer en meer op een oude botteling te lijken… iets floraals en vuil - fruitigs na openstaan. Licht houtig.

Zeer interessante neus, dit is eentje die evolueert met open staan. Zeer complex, i like!

T: Zacht, olie-achtig, houtig, alweer een vlaag van herkenning maar ik slaag er niet in om de stijl/distillery te benoemen. Ook weer dat overrijp fruit. Kruidig en weer wat bos associaties.

F: Meer van hetzelfde, licht wrang en iets drogend, melkchocolade?! Maar ook dat florale blijft lang hangen.

Conclusie: Complex beestje. Zeer lekker maar ook ‘moeilijk’, ik denk niet dat dit een beginnerswhisky is. Vraagt tijd & werk. 88-89pts voorlopig. Zeer interessant.

Gok: Springbank kwam het eerst in me op maar hoe langer ‘ie openstaat hoe minder dit waarschijnlijk lijkt. Tomatin? Die kunnen ook iets ‘vuil fruitigs hebben in hun late 80’s bottelingen. Dit lijkt me iets op leeftijd op cask strength . Ik blijf zitten met een gevoel van herkenning maar kan er geen naam op plakken en dat is de eerste keer deze VBT. Ik ben ook vrij zeker dat m’n gokken niet juist zijn maar ik kan er geen andere namen op plakken..
=====

=====
Peter87

Neus: rook, rood fruit, honing, bruine basterdsuiker

vet mondgevoel

Smaak: waxy, lichte rook, fruitig, kruidig,

Afdronk: waxy, honing, druif, licht rookje op de achtergrond,

De neus heeft wat weg van Glenmorangie The Quinta Ruban.
Ik heb geen idee en ga dus ook geen gok wagen maar het is
Weer een toppertje.
Als er weer een doosje besteld moet worden schrijf me maar vast in :gnif

88 punten
=====

=====
Harrie

Geur: Vrij alcoholisch. In het begin ruik ik niet echt iets onderscheidends. Pas na veel walsen wat fris fruit, beetje vanille en een hele klein beetje kokos. Doet me een beetje denken aan en Balvenie. Tikkeltje donkere zoete sinaasappels, klein mintje (zoals bij een Bunna). Vleugje hout.

Smaak: Niet ‘creamy’ genoeg voor een Balvenie, die toch wel een beetje een vette bek kan geven. Valt dus af wat mij betreft. Ook geen Bunna, of het is met afstand de minst interessante die ik ooit heb geproefd. Ik krijg echter geen smaakherinneringen die me een bepaalde hoek op sturen, geen idee waar ik het moet zoeken.

Afdronk: kort.

Wat betreft het ABV: bij het ruiken en het walsen in de mond vrij hoog (55%?) en de bellentest bevestigt dit wel, maar door de zwakke afdronk denk ik toch aan iets dat echt lager is, in de buurt van de 45%.

Conclusie: De geur uiteindelijk ok, de smaak medium, de afdronk afwezig… Geen slechte whisky maar voor mij wel de minste tot nu toe. Nou had hij met de Craigellachie, de Kavalan en de Auchentoshan ook drie niet onaardige voorgangers, dus dat is lastig opboksen. Op de een of andere manier te weinig onderscheidend/speciaal. Lafjes, haast. Een te hoog ABV voor de meeste blends (ervan uitgaande dat ik de bellentest moet vertrouwen), maar anders had ik wel op een blend ingezet. Of het was gewoon niet mijn (proef)avond…
=====

=====
Emalt

Neus; malty/grainy, sinaasappel, citrus, vanille, nat karton, vleugje tabak

Smaak; malty/grainy, mandarijn/sinaasappel, gedroogd fruit, vanille, roze zuurtje (snoep), vettig mondgevoel

Afdronk; boterig, vanille, sinaasappelschil, dan snel verandering naar grassig, plank, bitter, droog, metalig, lang

Overall; Tja, hmm, wat moet ik hier nu mee aan. Geen vlees noch vis, en de afdronk is het minste onderdeel. Complexiteit is ook ver te zoeken. Is dit wel een Single Malt of toch een Blend? Het geheel stemt me niet heel vrolijk, 76 punten, hoger kan ik niet gaan.
Fast forward naar nr 5 dan maar?

Distillery: Ik kan er met de beste wil geen distillery aanhangen, en ga dus voor een Blend (en hopelijk geen single blend van bv Ben Nevis of Lochside).
lft; oud obv de erg drogende/plank afdronk, 35+ jaar ofzo.
abv;43%
=====

=====
Ruud

Oei, dit is een lastige, lijkt bekend, maar toch ook weer niet, een beetje van alles wat.
Toch een indruk:

Klein zoetje, beetje fruitig, met name sinaasappel in reuk en smaak. Ook abrikoos, beetje vanille.
Goede body, traant mooi in het glas, beetje olieachtig/stroperig.
Naast sinaasappel in de smaak ook beetje floraal, blijft lang 'plakken'
Afdronk middellang, begint zoet, daarna drogend.
Hij lijkt niet heel zwaar, meer dan 46% zou ik hem niet geven.
Leeftijd? Lastig, ik verwacht ergens rond 14.
=====

=====
thijs100

Notities in het Engels dit keer. Dan hoef ik ze straks niet meer te vertalen voor mijn blog :)

Nose: Starts of a bit sour with a metal quality and something mineraly (is that a word?). Then it becomes sweeter with some faint red fruit and something tropical, maybe nectarine and peach. There are also some herbs/spices with coriander and cinnamon. The nose is rather closed though.
Taste: Mouthfeel is watery. Fairly sweet, candy-esque almost. Some caramel and marzipan. Then those get washed away by vanilla and wood spices. Cinnamon and nutmeg. Not bad at all, but a little bit boring.
Finish: Medium-length finish. Dry, slightly bitter and woody with a hint of chocolate and maybe some smoke, although I'm not completely sure.

Rating: 81

Dit lijkt mij een typische instapper. Ik moest direct aan Mortlach denken. Daarom ga ik voor de Mortlach Rare Old. Nu rustig de hints van Matthijs afwachten om te kijken of ik een beetje in de richting zit :)
=====

=====
Appie

Helaas maar een maal kunnen proeven gezien een flinke verkoudheid.

De neus doet wel weer wat maar mijn reukvermogen en smaakpapillen zijn duidelijk nog niet op orde. Ondanks dat vind ik het wel leuk om een kleine sessie te houden nu er weer iets van geur en smaak door dringt om toch een tasting note in te kunnen sturen.

Er is nog ruim voldoende over dus als ik weer volledig op orde ben kan ik er nog eens uitgebreider voor gaan zitten om te kijken wat ik er nog meer uit kan halen. (of kan ontdekken dat wat ik nu toch denk te ruiken en proeven maar vreemd is :P )

So here we go!

Kleur: Goud Geel
Geur: Aceton in het begin na verloop van tijd gaat dit over in Stro, Vanille met een vleug van fruit en Caramel
Smaak: Heeft een Vet/Wax/Olie achtig smaak gevoel met fruit vanille en citrus
Afdronk: Geen hele lange afdronk, lijkt op Groene appel
=====

=====
Roland...

Uiterlijk: stro geel

Geur: Wat 'n geweldige en complexe geur, nog nooit zo veel in 'n whisky geroken! Hoe langer hij stond te ademen des te meer meer geuren! In chronologische volgorde; lijm, zoete banaan, kokos, mango, bos geur in de herfst, walnoten, bloemig.

Smaak: Floraal en fris bloemig, graan, ziltig

Afdronk: Kort tot middellang

In één zin: Wat 'n heerlijke snuffel whisky, voor mij viel er meer met m'n neus te ontdekken dan met m'n mond.
Deze whisky past volgens mij in 'n japans profiel, 43%.
Score:87
=====

=====
Kay

N: Red apple, caramel, blueberry, raspberry and vanilla. A slightly meaty touch. After a while the profile changes towards banana, lime, honey, vanilla and a little peach.
T: Toffee, bramble, pepper, apple peel, orange and a little smoke.
F: Toffee, blueberry and pepper.

Nogal standaard, al wordt de neus wel steeds beter als ie even staat. Score: 85.
Geen single cask, want er zitten zowel sherry als bourbon tonen in. Jaar of 18, 46%. Linkwood, Glengoyne en Mortlach komen in me op, maar ik zou geen geld op een distilleerderij durven in te zetten.
=====

=====
Ter veld

Kleur: Old Gold
Neus: Na het net inschenken van de whisky sterke seconden lijm geur maar, wanneer hij langer staat komen de geuren van appels, gember en ontbijtkoek naar voren.
Smaak: lekker fris
Finish: korte warme afdronk
commentaar: lekkere whisky met mooie kleur waarbij het een kleine olie filter aan de binnenkant van het glas achter laat. mijn punten waardering 87-100 :goedgedaan
=====

=====
andre8x8

Zeer zachte whisk(e)y, zou zomaar een Ier kunnen zijn.

Geur: Karamel, vanille, honing, mango, licht zuurtje

Smaak: Wat vettig, zeer zacht, vanille, honing, zal wat lager in de alcohol zitten

Afdronk: Blijft niet al te lang hangen, eigenlijk kort.

Score:
83

Alcohol percentage: 40%
Leeftijd: 16 yo

Schot voor de boeg:
Bushmills Malt 16 jaar oud

Een lekkere alledaagse doordrink whisky.
=====

=====
gerritbakker57

Ik kom er tijdens deze HWF steeds meer achter dat ik toch maar erg weinig whisky's in mijn geheugen heb :( Hierbij mijn notities voor sample 4. Wel weer een erg mooie subtiele whisky;
kleur; pale, sherry
neus; pruimen, wit fruit zoals peer, kauwgom, pruimen en hars.
smaak; vooral opnieuw veel peer, eikenhout, cake, ander wit fruit en belga kauwgom
nadronk; wit fruit en belga
volgens mij laag in alcohol en jong. niet echt complex
Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn.
=====

=====
Mermur

Kleur: goudgeel

Geur: mix van ex-bourbon en ex-sherry tonen, lichte rook

Smaak:
Arrival: donker fruitzoet (pruim), na enige tijd in glas scherper en later noot/chocolade
Development: in eerste instantie floraal, later hazelnoot/chocola, erdoorheen bittere tonen van rook
Finish: amandel, hazelnoot

Oordeel: Ik heb zelden een whisky gehad die door de tijd in het glas zo veel van karakter veranderde. Ongrijpbaar.
=====

=====
Soundwave

Tsja, nog steeds een aangetast reukvermogen, maar ga het toch maar weer proberen. Eerste indruk is er een van herkenning. Heel veel verschillende appeltjes, peren, marshmellow, gember. Beetje banaan, toffee en muffe kiwihuid, alles omwikkeld met vanille. Een echt fruitmandje weer dus.
smaak: 'welcome to the candyshop’. Lekker op kauwen ook deze! Turks fruit, Klein beetje, Engels drop en nog steeds de Werther’s toffee.

Geur wordt na een tijdje in het glas iets meer richting sinaasappel, grapefruit en een klein beetje zoete tabak.

Ik gok vandaag op een Imperial ’95/’96 +/- 50% Mensen die niet van zoete snoepwhisky houden rennen bij deze denk ik gillen weg ;)

Nagekomen: Correctie Abv toch wat lager denk ik.
=====

=====
JayDie

Glas: Libbey tasting glass
Referentie: Glenmorangie 10yo "The Original"
Abv: 40% bellentest laat me in de steek, bij schudden blijft schuim lang. Abv op basis van smaak
Kleur: goud

N: héél subtiel. Of komt door die durum doner die ik net op heb... de glenmo smaakt 'normaal'. zoetigheid, suikerspin, vers gras, groen, fris, kan er weinig van maken

T: zacht, ook heel subtiel, snoeppapier, iets romig

A: iets zwavel? Kan het niet thuisbrengen, organisch, nieuwe autobanden? Vers snoeihout? Jodium? Medisch? Niet rokerig. Gek!

Comment: mij te subtiel allemaal
=====

=====
whiksy

Geproefd op 23/1, 24/1 en 8/2
Bellentestpoging: abv +/- 50%
Kleur: Goudgeel
Neus: Kruidig, gedroogd fruit, vanille. Droog en zoet. Met water: citrus en anijs. Zowel kruidigheid van sherryvaten als vanille van bourbonvaten... pfff, nog veel te oefenen.
Smaak: Zoet, zouthout, salmiak, mint. Met water: bitter en scherp, compleet anders.
Afdronk: peperig, peperkoek, droog.
De neus deed me erg aan Glengoyne denken, maar de bitterheid die in de smaak (vooral met water) doet me aan een Tamdhu denken. Ik ga voor Tamdhu!
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: goudgeel
Geur: gras, vanille, zoet, sinaasappel
Smaak: Zoet, hout, olieachtig, citroen
Afdronk: bitter, lang aanhoudend veranderd in een zuurtje
Score: 81
Beoordeling: Oudere whisky,laag abv, 40%. Aparte verfrissende smaak, herken er niks aan. Gokje dan maar. Highland regio, aberfeldy 21yo?
=====

=====
Tomcat

Glas: Glencairn
Kleur: Goudgeel
ABV: 55-60%
Neus: Interessant, maar vrij gesloten allemaal. Citroenfrisheid en een bijbehorend zuurtje. Prikkelend van alcohol, peperig. Verder vanille, wit fruit en ik kreeg een hint van iets van kauwgomballen zoetheid. Na toevoeging van water wordt hij wat floraal. Na wat tijd in het glas komen houtinvloeden naar voren vanachter het zuurtje dat naar de achtergrond verschuift.
Smaak: Mout, vanille en vanillekoekjes. Verder het zuurtje uit de neus. Een randje dat me wat Chardonnay witte wijn achtig aan doet.
Afdronk: Flinterdun, deze is zo vertrokken. Het zuurtje blijft wat langer hangen.
Score: 79/100, niet echt my cup of tea. Heel erg gesloten en ik kan er verder bar weinig mee helaas.
Gokken maar: Na het nosen dacht ik aan een Glencadam en op basis van het smaak palet kan ik verder weinig anders bedenken. Een witte wijn of rum vat finish van het een of ander zou me ook niet verbazen.
=====

=====
Dram The Man

Kleur : oud goud.

Geur : Zoet fruit, hout.

Smaak : Veel hout. Honing, bloemen, sinaas en vanille.

Finish : Lang, kruidig en ook hier weer hout invloeden.

Mijn gok : Doet me sterk denken aan een Glenmorangie Nectar d'Or. +/-48%.
=====

=====
I_Spey

Neus: niet scherp, maar medium(d.w.z. licht zoetig), denk zo rond de 43%, op voorhand erg makkelijk te drinken,
beetje (aangenaam!) vettig, in ieder geval niet 'n neus, die héél erg aanwezig is.Maar niet onverdienstelijk!

Smaak: afgaand van de neus een zachte whisky, die zich gemakkelijk laat testen, die niet bij de top behoort, maar beslist ook niet bij de slechtste hoort! Ik zou 'm niet direkt kunnen benoemen, maar nogmaals, hij is zeker niet slecht, integendeel! Géén top whisky, maar 'n 83 - '84 pnt. whisky is het volgens mij wel. Hij prikkelt duidelijk( én aangenaam) op m'n tong. Ja, ik drink um makkelijk en verrassend weg! In tegenstelling tot vele andere tasters, vind ik deze whisky goed te drinken! En is 'tie zeker niet slecht!

Finish: is practisch al geheel in de smaak opgenomen.

Overall: voor mij een bijzonder aardige, smaakvolle whisky, waar weinig aan mankeert.

PS. Wij zijn hier, zonder ook maar één uitzondering te maken( afgezien misschien van de "beginnende whiskydrinkers"), verwend met whisk(e)y's. Veel whiskyliefhebbers drinken al lang géén whisky meer, die beneden de 83/84 punten scoren, terwijl ik daar (dikwijls) nog met plezier van kan genieten!

Nee, géén slechte whisky, alleen een beetje anders(én stukken goedkoper) dan de toppers(die ik bijzonder goed weet te waarderen)!

Ach, wat klets ik nou toch na ruim 45 jaar whisky drinken, wat zegt dat nou eigenlijk! Een hele goede vriend van mij drinkt al meer dan 50 jaar whisky en hij is nog steeds gek met z'n oude Laphroaigs, Lagavulins, Caol Ila's én The Ultimate Selections!
=====

=====
Hieronder een wordcloud met de minstens 3 keer voorkomende termen in bovenstaande notities (groter betekent dat een term meer voorkomt)

vbt6_sample4_wordcloud.gif
vbt6_sample4_wordcloud.gif (36.96 KiB) 3463 keer bekeken
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 31 Jan 2015, 18:08

Ik heb net even stiekem aan sample 4 gesnuffeld.

*CENSUUR* en *CENSUUR* mijn favoriete *CENSUUR*.

Kijk Matti dat scheelt jou weer werk :zwijg
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Tomh » 01 Feb 2015, 17:36

Het lijkt me toch geen spoiler als ik zeg dat mijn neus overuren maakt? :o :zwijg
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 01 Feb 2015, 19:25

RSI aan je neus :lol:

Maar serieus, ik kon dus echt niks met sample 4. Qua determinatie dan hê ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Tomh » 01 Feb 2015, 19:30

Willem vd K schreef:RSI aan je neus :lol:

Maar serieus, ik kon dus echt niks met sample 4. Qua determinatie dan hê ;)


Same here! ;)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Feb 2015, 19:37

:cool:
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1527
Lid geworden op: 08 Jan 2011, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 02 Feb 2015, 00:13

Willem vd K schreef:RSI aan je neus :lol:

Repetitive Sniffing Injury?
4 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 02 Feb 2015, 19:23

Ik ben een dag te vroeg, maar heb net mijn notities verstuurd. Dat kwam beter uit.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 02 Feb 2015, 19:30

Ik heb het ook al geproefd, maar ik weet niet goed wat ik ervan moet denken ...
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1706
Lid geworden op: 30 Okt 2013, 16:32

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Harrie » 03 Feb 2015, 12:03

Ik sluit me volledig aan bij Johan. Gister voor het eerst geproefd maar er moet zeker nog een proefsessie komen om er chocolade van te maken. :Scratch Bij de eerste drie samples had ik na de eerste proefsessie toch wel een richting waarin ik het moest zoeken. En bij de onthulling van de notes van de deelnemers bleek dat ik alledrie keer wel min of meer in dezelfde richting dacht als een groot deel van de anderen. Maar deze sample heeft voor mij *CENSUUR* (of is dit al te veel info, Matthijs? Anders censureer je de laatste regel maar weg).
Laatst gewijzigd door Matti op 03 Feb 2015, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Jup :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Feb 2015, 20:45

Ik dacht na een keer aan het sample flesje te ruiken dat ik ook wel een aardig idee had.
Maar nu hij in m´n glas zit.......
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Feb 2015, 13:35

Wij zijn iig erg benieuwd wat jullie van dit sample vinden. De paar notes die al binnen zijn, zijn erg interessant...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4882
Lid geworden op: 13 Feb 2010, 11:08

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 04 Feb 2015, 13:54

Ik ga vanavond nog een poging doen, denk ik. Ik vind het alleszins moeilijker te omschrijven als de vorige 3 samples.
1 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 04 Feb 2015, 14:59

Matti schreef:Wij zijn iig erg benieuwd wat jullie van dit sample vinden. De paar notes die al binnen zijn, zijn erg interessant...

Is dit al een hint? :lol:
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Feb 2015, 15:00

Nee, meer een constatering :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten