HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

De zesde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je dit sample?

Peiling eindigde op 16 Feb 2015, 20:07

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
3
12%
Afbeelding - 80-84
9
35%
Afbeelding - 85-89
14
54%
Afbeelding - 90-94
0
Geen stemmen
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 26

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-4 (3 t/m 9 februari)

Ongelezen berichtdoor Tomh » 12 Feb 2015, 01:07

Tomh schreef:Zou het overigens ook kunnen liggen aan het (wel/niet/intensiviteit van) branden van de binnenkant van de vaten?

Soundwave schreef:Lastig, dat zou betekenen dat heavy charred casks die bij veel bourbons gebruikt worden per definitie rokeriger zouden moeten zijn dan niet-bourbons en dat idee heb ik zelf niet. Het heftig branden zorgt vooral voor een krokodillenhuid aan de binnenkant waardoor er nog meer interactie met het hout kan plaatsvinden en de kool die ontstaat kan weer extra onaangename zwavelgeuren e.d. uit de spirit filteren. Ik denk dat dat effect groter is dan een rookgeur die daardoor in het vat zou blijven hangen.

Dank voor de heldere uitleg!

Soundwave schreef:Voor mij is echt een goede les geweest ook om eens een keer echte turf te ruiken en ook brandende turf en te moeten concluderen dat dat iets anders is dan de rook van je BBQ of van tabak, maar die discussie is al in andere topics te vinden op het forum.

Ja vond ik ook erg leerzaam. Ik heb thuis een blokje gedroogd turf, hoopte dat er meer geur vanaf zou komen. Haha
0 x
Afbeelding

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 12 Feb 2015, 08:52

Tomh schreef:Oh nee zo bedoelde ik het niet Rob! Het is wat Peter zegt.

Zo had ik het ook niet opgevat. Maar het viel me op dat sommigen het wel over (een beetje) rook hadden en anderen helemaal niet. Jouw uitspraak bood een mooie ingang om de vraag aan de orde te stellen: zat er nou wel of geen rook in?

Tomh schreef:De 'rook', buitenom de Islay turfrook, is in mijn smaak/reuk beleving sowieso nog een grijs gebied. Waar de een het ruikt heb ik soms m'n reactie van "huh?" Is tevens weer het prachtige aan whisky als je het mij vraagt! :duimop

Helemaal mee eens!
1 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 12 Feb 2015, 09:29

Soundwave schreef:
Tomh schreef:Zou het overigens ook kunnen liggen aan het (wel/niet/intensiviteit van) branden van de binnenkant van de vaten?

Lastig, dat zou betekenen dat heavy charred casks die bij veel bourbons gebruikt worden per definitie rokeriger zouden moeten zijn dan niet-bourbons en dat idee heb ik zelf niet. Het heftig branden zorgt vooral voor een krokodillenhuid aan de binnenkant waardoor er nog meer interactie met het hout kan plaatsvinden en de kool die ontstaat kan weer extra onaangename zwavelgeuren e.d. uit de spirit filteren. Ik denk dat dat effect groter is dan een rookgeur die daardoor in het vat zou blijven hangen.
Voor mij is echt een goede les geweest ook om eens een keer echte turf te ruiken en ook brandende turf en te moeten concluderen dat dat iets anders is dan de rook van je BBQ of van tabak, maar die discussie is al in andere topics te vinden op het forum. Denk ook dat rokers, niet-rokers en ex-rokers dit soort geuren allemaal heel anders ervaren. Zo kan ik (als ex-roker) een bepaalde geur misschien beschrijven als kruidige tabak of shag terwijl een ander die niet rookt daar kruiden+lichte 'rook'+verse houtsnippers van maakt.
edit: de kans is dan groot dat we dezelfde dingen proberen te beschrijven, maar een ander referentiekader hanteren. Betekent dus niet automatisch dat de ene persoon iets wel ruikt en de ander niet.

Zeer waardevolle opmerking! Het hele "probleem" bij ruiken en proeven is natuurlijk de subjectiviteit. Tegelijk maakt dit het ook weer leuk. Maar iedereen's referentie is anders. De een denkt aan "grootmoeder's kast", de ander omschrijft "meubelwas". Het is maar net wat voor associatie je met een bepaalde geur hebt.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 12 Feb 2015, 12:12

Charred casks en rook klopt wel hoor, maak maar eens Jim Beam Devil's Cut open om er direct aan te ruiken, bam, nat verbrand hout! Geur verwijnt overigens na verloop van tijd.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Feb 2015, 12:15

Ja, maar Devil's Cut is nu juist bijzonder omdat het vat nog eens extra wordt uitgespoeld en hij met dat spoelwater verdund wordt, misschien krijg je die smaak wel in die extra stap...

Overigens denk ik zeker dat je af en toe cask char kan proeven, maar heb ook ik daar geen enkel hard bewijs voor :)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 12 Feb 2015, 13:46

Matti schreef:Overigens denk ik zeker dat je af en toe cask char kan proeven, maar heb ook ik daar geen enkel hard bewijs voor :)

Ik proef het in ieder geval soms wel. Of beter... ik denk het dan te proeven :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Feb 2015, 14:25

Is interessant om eens extra in te verdiepen. Tot dusverre ben ik in de 'literatuur' nog niet tegen gekomen dat het toasten en charren van de vaten een rokerige smaak of neus beïnvloed en lijkt het wat dat betreft in het niet te vallen bij de phenolen die in de whisky komen door het drogen van de gerst.
Wel kom ik telkens tegen wat de impact op het hout is vwb de suikers en tanine die er in zitten en uiteraard het filterende effect dat koolstof van zichzelf al heeft. Wellicht zou een grappig experiment zijn om 2 wodka's (of echt een mengsel van niets anders dan water en pure alcohol) te nemen en in de ene fles een staaf licht getoaste eik te stoppen en in de ander een flink verkoold staafje. (beide wel eerst goed afgespoeld, want dat wordt volgens mij bij de vaten ook meestal gedaan voor het vullen toch?) Als het goed is zul je in beide na een tijdje iets van het eikenhout bespeuren. Maar zal de ene ook een beduidend 'rokeriger' profiel hebben dan de ander of niet? Ik durf er mijn geld in ieder geval niet zomaar op in te zetten.
:offtopic
0 x

EMalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EMalt » 15 Feb 2015, 17:32

Zo, net terug van een lekker weekje skiën, blijkt het een Yamazaki NAS te zijn. Wat een tegenvaller zeg, niet dat ik er zover naast zat, maar vooral dat ze dit bottelen :Cry . Ik heb geen seconde aan een Japanner gedacht, en ook nu ik hem voor de 3e keer proef haal ik er geen Japans (o.a. Mizunara) uit. Als ik de samenstelling zo lees, krijg ik het idee dat die 20 jarige casks slecht waren, en dat het zelfs met een winefinish niet lukte, en ze ze toen maar in een NAS hebben gegooid. Ik denk dat daar in ieder geval mijn plank/splinter associaties vandaan komen :Scratch .

Ik had hem nog niet geproefd, dus wat dat betreft weer leerzaam.

Grtz,
EMalt
0 x

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”