HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

De zesde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze whisky?

Peiling eindigde op 26 Jan 2015, 20:00

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
2
7%
Afbeelding - 80-84
9
32%
Afbeelding - 85-89
16
57%
Afbeelding - 90-94
1
4%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 07 Jan 2015, 15:38

De identiteit van het sample is bekend! Het is:

Craigellachie 19yo (OB, 46%)

Dit is een travel retail botteling (koop maar vast een vliegticket ;)) en gaat voor rond de €120 over de toonbank (voor een literfles).

http://www.whiskybase.com/whisky/63552/19-year-old

BTC2014_Flessen-1.jpg
BTC2014_Flessen-1.jpg (159.76 KiB) 3379 keer bekeken

Deze fles wordt gesponsord door Bacardi Nederland, in de persoon van Davy Knijnenburg (Brand Manager Whisky/Vodka/Gin), waarvoor dank!

Tasting notes (bloggers)
Hij is nog niet gereviewed door de écht grote jongens, maar al wel door een flink aantal iets kleinere:

Whisky Gospel

Nose: This one continue the trend of fruity nose but it’s not as expressive as the 17 and there’s no tropical edge here. It’s creamy, nutty and less sweet with added sour notes of unripe green grapes and granny smith apples. With additional time in glass it becomes sulphury and fruitier.
Palate: Big time sulphur, burnt rubber, struck match bitterness, spices, granny smith apples, nutmeg and lots of maltiness
Finish: Smoldering feeling on tongue, oak, fizzy fruits sweetness and then lingering smoldering and fizzy brimestone feeling deep in throat.
Thoughts: Definitely not what I expected after tasting the 13yo and 17yo. This one is bold and daring. But overall impression? It’s different and nice dram but it’s not for me. It’s less fruity and more sulphury so I still favor the 17yo on it. The official notes call this feisty and I tend to agree with this statement so if you like that kind of whisky, go fly somewhere and buy it.

Whisky Israel

Nose: Nice deep wood, coconut and some flinty notes as well, that become more apparent with time in the glass, sulphur some will say, but it’s not a huge sulphur like rotten eggs or the such, it does very much complement the nose. This is definitely deeper , showing age, and the wood is lovely, on top of fruit (dried pineapple, and some dried mango)
Palate : Getting the sulphur notes more strongly now, with whisky sitting in the glass, at first, then off to fruitier (a bit of exotics) and creamier, with dryness from the oak, and a hefty oaky feel too, waxy even, a bit dirty.
Finish: Long and lovely, with waxy notes, as well as the sulphur and fruit, oak and malty sweetness to connect them all. dirty and lovely. A manly dram.
Bottom Line:
At first I got softer sulphur notes, but with time sulphur gets stronger. I dont mind that as I am quite fond of it, and not very sensitive to it. So, This is really a step up. A very good dram, you should really consider getting a bottle when you fly, if you’re into that sort of dirty sulphur profile.
Score: 88/100

Somerset Whisky Blog

Nose: Although only two years older than the 17yo, it’s quite a step change in nose, there’s much more fruit in this, along with burnt matches (in a good way), a more dunnage feel to the nose.
Palate: The nose follows into the palate nicely, it’s rich and thick with tropical and autumn fruits and custard. Nicely oakey.
Finish: Very long, warming, waxed fruits, puffs of smoke and sweetness. That dunnage style age goes through to the end.
Thoughts: A very enjoyable alternative to the main range, packed with a bit more flavour that holds my interest well.

Scotch and scifi

Nose: Lots of vanilla fudge and stewed citrus fruits, it’s a little lighter on the spices although there is still a touch of pepper. The vanilla is more custardy than the younger releases. There is added and enhanced complexity in the herbal and oak elements of this whisky. We now have some liquorice introduced, and the oak has more of a charred base to it, maybe the older barrels were more heavily charred or it’s just the additional couple of years that has changed this. There is also some sweet shop sherbert on the nose. Some boiled sweets also join in and a touch more tropical in the fruit field. Some light pineapple is introduced with this 19 year old to the younger expressions.
Palate: A little bitter lemon juice on the arrival develops into lots of runny honey. Toffee. Creamy custard. This is a very sweet and desert like palate. Sponge cake. Some aniseed. A touch of poppyseed. A smidge of smoke, some oak, rather chewy and nicely Mouthcoating.
Finish: Dusty oak, reminiscent of dunnage the feel of a dunnage warehouse! Spicy drying oak, vanilla, a touch of wood sour, warming in the lower chest, really nice feelgood feel to this whisky. The finish lasts for a good while, with some vanilla cream coming back later on!
Adding water: Just a few drops added. The nose has become more integrated and vanilla intensive. Creamier in the forefront, with the liquorice notes a touch more prominent and pepper spices enlivened. The palate is juicy! More citrus and pineapple juices are evident with a whole new level of creamy custardy backnotes. There is more sweet shop sweeties in the development and confectionary sugars. The finish also retains these sweet shop sugar notes, icing sugar especially and some herbal throat sweets. Very complex and different.

De proefnotities van Sample #1

=====
Emalt

Neus;
romige eik, bloemig, citrus, ananas, mandarijn, lijm, en beetje tabak, vrij gesloten allemaal.

Smaak;
veel romige eik, vanille, geel fruit zoals Banaan, ananas, vettig mondgevoel.

Afdronk;
kort, veel eik, vanille, romige eik wordt bitter en blijft prominent lang hangen wat jammer is.

Overall;
Hm, niet echt mijn ding, hout overheerst de overige smaken, daardoor beetje te simpel allemaal. niet te lang in het glas laten, hij lijkt snel achteruit te gaan.
Ik gok dat dit een OB Glenlivet 21 jaar op 43% is.

Punten: 82
=====

=====
Turfsmurf

Geur: Zeer fruitig en vettig. Ik krijg associaties met sinaasappel en met boterkoek. Perzik en zandkoekjes. Een boterig/waxy randje aan de geur. Er zit ook een geurtje aan dat me doet denken aan nieuwe gympen.

Smaak: Nog steeds erg fruitig. Een zak jelly beans. Dat komt goed uit, want ik ben gek op jelly beans. Het granige aspect van de geur vertaalt zich in de smaak als havermoutkoekjes. De structuur is lekker vettig en wordt nog vetter met een beetje water.

Afdronk: In verhouding tot geur en smaak iets minder indrukwekkend. Havermoutkoekjes en een beetje boenwas op het laatst.

Cijfer: 89

Opmerkingen: Zo, deze VBT begint goed zeg. Een ware fruitmand. Hier zou ik onverantwoord snel een fles van op kunnen. Er zit ook een boterig/waxy randje aan de geur en smaak en daarmee kom ik op Clynelish uit. Met als tweede keus Ben Nevis. Highlands dus.

-- nog wat ontverantwoord gokwerk --
Distillery: Clynelish
Percentage: 46%
Leeftijd: 17
=====

=====
Roland...

Uiterlijk: licht goud
Geur: kruidig met citrus fruit en vanille
Smaak/Afdronk: peper en kruiden, citrus en vanille, was

In één zin: 't is een zachte, toegankelijke single malt, 17/18 jarige highlander, 46%, op 'n bourbon vat gerijpt.

Gokje: clynelish

Score: 85
=====

=====
henri

Laat ik maar gewoon gelijk blind ( haha, te makkelijk ) in springen, en in random aantekening wat oprakelen..
Op geur lijkt direct in hoofdletters CLYNELISH zich op te doemen ( met een klein vleugje bladnoch twijfel, maar dat verdwijnt snel ).
Vooral door een miniscuul rokerigheidje in de nasmaak denk ik er wel zeker van te zijn.
Floraal, waxxig, hooi, wit en tropisch fruit.
Iets hoger in alcohol, maar niet overdreven veel, rond 50%??
In eerste instantie niet heel uitgesproken, maar na wat rust krijg je ook dat peperige op de tong, middellang van finish al blijft de peperigheid op de tong zeker wel even doorgalmen..
Zou zomaar iets van signatory of C&S kunnen zijn..
Lijkt in het begin niet heel oud, maar met wat lucht komt er wat bij waardoor ik 15-17 jaar zou zeggen.
Mooie dram die ik 86-87 zou geven, maar alleen na wat tijd, lucht en een drupje water
=====

=====
Zeddicus

Uiterlijk: Geur: Rook, Appel, banaan, spekjes (snoep)

Smaak: Rokerig, fuit, druiven.

Afdronk: Lange afdronk, klein pepertje, beetje zoetig daarna wrange druiven

Score: 81

Lekker whisky geen idee waar hij vandaan komt of wel merk het is. Zeer prettige geur en smaak. Maar ik hou wel van een gokje: Bourbon cask, speyside, geen cask strength, eerder 40 of 43%. Druppeltje water word hij niet beter van.
=====

=====
Harrie

Zo, we trappen af. En direct eentje waarvan ik zeker niet direct weet in welke richting ik het moet zoeken. Hij is in elk geval niet al te zwaar, drink vrij makkelijk weg. Ik vermoed dat het alcoholpercentage niet al te hoog is, 40%? In elk geval niet hoger dan 43%. Deze heeft volgens mij liggen rijpen op een bourbon-vat.

Zowel qua geur als qua smaak komt deze mij erg bekend voor, het zou me niet verbazen als ik deze al een keer eerder heb geproefd. Ik herken iets ‘drop-achtigs’ dat ik ook wel eens in Islay-whiskies (met name Bowmore) ben tegengekomen, alleen is deze sample alles behalve rokerig. Hij heeft ook iets dat ik associeer met een Lowlander, al heb ik nog niet overdreven veel ervaring met whiskies uit deze regio.

Maar ik ga voor een Highlander, ik kwam ook iets grassigs/maltigs/heide-achtigs tegen dat mij deze richting op duwt. Maar welke? Geen flauw idee, hoor. Balblair, Blair Athol, Dalwhinnie, Aberfeldy: het kan allemaal… Als ik dan toch moet gokken ga ik voor de Clynelish DB 14yo, in mijn herinnering valt die in dezelfde smaakprofiel.
=====

=====
-Roy-

Kleur: licht
Geur: vreemd! Ik kan de geur niet goed plaatsen. Mijn vriendin noemt het abrikoos, maar ik vind het toch niet echt ruiken als Strathisla.
Smaak: ook vreemd, scherp en toch niet, maar vooral heel erg vies. Mijn vriendin proeft veel abrikoos.
Afdronk: dat gaat dan wel weer. Inderdaad ietwat fruitig.
=====

=====
Peter87

Neus: ziltig, heeft iets maritiems

Smaak: vettig, zilt, later iets olieachtigs

Afdronk: niet zo lang, Drop, kruidig, ook iets vettigs in de afdronk. Is dat was?

Eerste keer dat ik zoiets proef. Er zit iets in de smaak dat ik in meer whisky's heb geproefd en dat ik heel lekker vind maar wat ik niet kan benoemen. iets aparts. Durf niet te zeggen wat het is. Durf ook niet te gokken wat het is of waar het vandaan komt want ik heb nog nooit zoiets geproefd..

Ik ben nog niet ervaren genoeg om scores te geven. Heb het er altijd erg moeilijk mee. Ik zie mensen vaak scores geven van 91 of 92 en dan denk hoe moet je in godsnaam beoordelen wat een 91 of een 92 is. hoe groot is dat verschil op een 0-100 systeem of eigenlijk 70-100 want alles eronder is niet te drinken.
Maar waarom meedoen aan een blind tasting als je het niet tenminste probeert toch?

Mijn score (schiet me er niet op af) is 87
=====

=====
Soundwave

eerste indruk, fruitige en wat granige whisky met veel vanille.
tropisch fruit, mango, frambozen, kokos, hout, duidelijk bourbongerijpt. ontwikkelt zich in het glas. Heeft ook wel wat weg van de Clynelish 14yo OB, zei het wat minder kaarsvet.
smaak: lekker zacht en dikkig mondgevoel, zoete dropsmaak overheerst wat, maar zonder al te bittere afdronk. Beetje Hibiki-achtig ook.

Na wat langer in het glas gaan de vanille en hout wel een beetje overheersen en heft het wat virgin oak trekjes, echter en kwartier later ruik ik juist weer meer zwaardere tonen, blauwe bessen, bosbessen, caramel en een vleugje cacao en zelfs een minuscuul vleugje rook.

Ik vind dit een erg interessante whisky, maar dat zal ook wel weer erg veel met de spanning van het blindtasten te maken hebben. Als het een instappertje is dan zou ik hem meteen aanschaffen. ABV is denk ik iets van 43-46%. Verder vind ik dit typisch zo’n verraderlijk ding wat op een jong actief vat gelegen kan hebben of juist richting de 20 jaar kruipt. Hou het nu maar even op iets van 17yo
=====

=====
BWhisky

Referentiedram : Glencadam 10y (bleker, frisser, fruitiger, jonger)
C: Goud / vol goud
N: Wax, geschaafd hout, mooi vol en rond, lijkt ‘oud’ en doet me qua profiel zelfs even denken aan Clynelish 82, licht spoortje rook (geen turf) , iets meaty misschien ook. Na een tijdje toch ook overrijp fruit (meloen, witte perzik, …). Mooie neus!
T: Zeer zacht, mooi rond, de lichte rook/geschaafd hout ook hier weer. Waxy ook. Hier mis ik het fruit van op de neus wel wat. Toch zeer lekker hoor, mooie voortzetting van de neus (behoudens het fruit dan misschien).
F: licht houtig, peperig, de wax blijft lang hangen, amper drogend.
Conclusie: Dit is een dram die zeker in het smaakprofiel van Bart(Yapi), en bijgevolg in dat van mij, ligt. Vol & waxy. 88 a 89 pts.
Gok: Imperial ’95 , Clynelish ’97, in ieder geval iets van 16-22 jaar op 43%. Gelet op de beperkte sterkte zou ik zelfs durven gokken op een Signatory UCF botteling… tenzij het een OB is natuurlijk..  Zeer mooi begin
=====

=====
I_SPEY

HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1

Kleur: een lichte goud, gele kleur.

Neus: mooie, licht zoetige, zeldzaam zachte sherry neus, lekker fruitig, bloemig, licht moutig en met 'n mooie houtgeur!

Smaak: een hele mooie, zachte, verfijnde smaak heeft deze whisky! Een licht zoete, zachte fruitsmaak.

Afdronk: ja, ik ben absoluut gecharmeerd van deze whisky, er zit namelijk iets zeer "subtiel's" in/aan! Hij verbaast mij eigenlijk een beetje! Alsof ik 'm herken, misschien?

Aanvulling na tweede keer proeven: In dit sampletje heb ik vandaag duidelijk(en eigenlijk proefde ik het de eerste keer al zo'n beetje) bij het opnieuw proeven de smaak van "caramelized brown sugar" ontdekt. En dat maakt deze whisky héél bijzonder!

Score: 86p.
=====

=====
Buddy

kleur: goudgeel helder
reuk: honing, voorjaarsvruchten, aangenaam, een beetje toffee caramel.
smaak: aangenaam, beetje peperachtig, het smaakt als die ruikt,
afdronk: Medium lang in begin zacht met een beetje peper afdronk/na smaak
alcolholpercentage +/-43%?
Vaten: eiken, europees/amerikaans mogelijk bourbon, geen sporen van sherry port of iets anders.
Afkomst: schotland/highlands of speyside geen turf.
lekker lust ik er nog wel meer van. 88 punten.
=====

=====
daytona955

Reuk: oud fruit (overrijp) appel peer

Smaak: hoog alcohol(tussen 50-60%), nougat smaak

Afdronk: Kort weinig indruk

Punt:83/100
=====

=====
defeatless

Neus: Hout en vanille springen eruit. Samen met toffee/caramel (de Van Nelle toffees zeg maar). Zaagsel en hooi (doet me denken aan duivenhok.... :o ). Iets verder snuffelend kom je nog een zuurtje tegen, geconfeite sinaasappelschil en gember.

Smaak: Lichte tinteling van alcohol op de lippen, waarschijnlijk een jongere whisky. Verder een explosie van goedkopere zuurtjes (die dingen die ondanks een verschillende kleur, dezelfde smaak hebben en waarvan je ineens een hele zak op eet). Verder is er nog wat mout aanwezig.

Body: niet zo veel, beetje waterig, maar niet te waterig. Ik vermoed chill filtering, maar niet overdreven veel.
Finish: medium (dat is bij mij max 2-3 min.). Hierin komt een bittere toon naar boven, niet onaangenaam. Verder zijn er die zuurtjes weer.

Overall: aparte whisky 82 punten (te drinken en aan te bevelen, een must have is het niet). Vind ik dit lekker? Ja en nee. Onlangs nog iets vergelijkbaars gedronken daarom mijn gok:

Dailuaine 16yo Flora & Founa
=====

=====
mermur

Kleur: licht goudgeel

Geur:
Vanwege neuspoliepen heb ik nog maar 5-10% van mijn reukvermogen; de geur die wel binnenkwam, deed mij denken aan enkele refill bourbon gerijpte whisky’s die ik in mijn collectie heb. Ik heb mijn vrouw laten ruiken en die meende Mon Chéri bonbons te herkennen.

Smaak:
Arrival: vrij scherp zuur (witte wijnazijn)
Development: florale smaak/geur (lelie) + bijbehorende bitter(zuur)heid, later sporen van peper
Finish: minerale tonen (koolzuurhoudend water/Spa Rood), maar met name floraal (kamillethee)

Oordeel:
Interessant profiel, maar voor mijn (toch beperkte) smaakvermogen te subtiel/ingetogen

Ik ben benieuwd welke whisky het blijkt te zijn.
=====

=====
Tomh

Eerste blind tasting ooit. Had al voorzichtig een tasting note geschreven, maar dat was enkel toen het voor mij heel duidelijk was. Een echte sprong in het diepe.

Kleur: witte wijn
Geur: zoet, perzik, appel (Elstar oid, geen groene appel), honing, citrus (met name sinaasappel) in de verte iets dat me met name doet denken aan de boenwas voor de vloer van vroeger.
Smaak: een stuk minder zoet/ waxy als ik zou verwachten. Kruidig, grapefruit.
Afdronk: wat wrang/ bitter, ik blijf aan grapefruit denken.

Gokjes:
Weinig ervaring hiermee, maar och.. Het lijkt me wel leuk.
Alcoholpercentage : 46% (veranderde weinig met wat water, in mijn ogen vrij toegankelijk.)
Vattype: nieuw eikenhout
Leeftijd : 16 jaar
Destilleerderij: Clynelish

Dit is wel leuk zeg! Alhoewel dit niet geheel mijn smaakprofiel is kon ik er wel van genieten. Geen wauw voor mij, wel een lekkere, degelijke whisky.
Score: 84
=====

=====
WhiskyclubSpakenburg

neus: iets rook, kaarsvet, licht vlezig, witte peper en 'stal'
smaak: citrus - lemon en limoen, gebak en kruidig,
finish: een beetje droog en vanille

Score 87/100

Twijfel tussen Imperial en Clynelish maar dat komt vooral door de laatste BTC waar beide heren Matti en Yapi ook present waren. Ga toch maar voor een Clynelish vanwege de vermeende rook en 'stal' in de neus. De laatste serie Imperial van 1995 heeft deze 'waxy notes' nl. ook. En daar hou ik zo van :D
=====

=====
Nederland-paraat

Neus; gedroogd fruit en peren
Smaak; enigszins verrassend, fruitig en mais
Finish; lang, hooi, mossig en leerachtig
Opmerking; leuke start, ik ben wel benieuwd waar ze het eerste flesje mee hebben afgevuld.

Score: 81
=====

=====
edwinedje

Proefmoment(en)
Vrijdag 16-01 - ca.20:30

Uiterlijk:
Mooie lichtgoudgele kleur.
Blijft dik aan het glas hangen met hele dikke langzame tranen.

Geur:
Hij ruikt bekent. Vleugje Caramel? Dalmore? Balvenie?
Aangenaam aan de neus.

Smaak:
Aangenaam, wel scherp. Kan een druppel water gebruiken maar ik het zonder gedaan.
Denk dat hij wel wat hoger in de alcohol zit...tegen de 50%.

Nasmaak:
Niet lang, wel aangenaam, niet super.

In één zin: Prima te doen... lijkt wel of ik hem ken en het zou mij niet verbazen als hij al eens in mijn glas heeft gezeten.
Score: Hoewel een aangename whisky denk ik niet dat ik hem snel (nog) eens zou aanschaffen.
=====

=====
JayDie

Glas: libbey
Referentie: glenmorangie 10
Abv: 40%
Kleur: mooi goudgeel

N: ruikt herkenbaar (maar waarnaar... al even niet meer dagelijks/wekelijks aan de whisky....) Vuursteen, waxy, Clynelish?, als je lang ruikt wat alcoholisch, spiritus.

T: soft, vuursteen, romig

A: warming, vuursteen-rokerig, scherp (of is dat doordat ik al even niet meer gedronken heb... maar heb het bij die Glenmorangie niet....)
=====

=====
Ter veld

hierbij mijn eerste blind tasting notitie: wat een ervaring om zo eens te proeven:

Kleur: Pale straw 0.2
Neus: Nat Hout, noten en vanille
Smaak: zacht van smaak met wat fruitigs en amandelen
Finish: korte afdronk

commentaar: lekkere toegankelijke whisky
=====

=====
Ruud

In de neus in eerste aanleg een zweempje rook, die snel wordt overheerst door de geur van veel fruit (citrus, sinaasappel en abrikoos) en een beetje grassig/kruidig (pepertje).
Afdronk is zoet en hetzelfde fruit komt terug. Drogend op de tong met een beetje houtinvloed (ceder / eik). Middellang, het zoete blijft hangen, wel met een scherp randje.
Weinig body en daardoor in combinatie met het scherpe randje naar verwachting een relatief jonge whisky (10 tot 12 jaar max). Gezien karakter gaat de eerste gedachte naar een (onbekende) Speysider.
Alcohol op 43%
Wilde gok: Allt-a-Bhaine of Mannochmore?

We laten ons verrassen, dit was een mooi begin.
=====

=====
thijs100

Disclaimertje: net hersteld van een verkoudheid, ik heb het idee dat ik m'n smaak weer aardig terug heb. Ben benieuwd of dat met de bekendmaking van dit sample bevestigd wordt :)

Neus: Aanvankelijk lijm en zurig. Met de hand opwarmen verhelpt dit een beetje. Er komt wat fruit naar voren. Meloen, ananas. Kokos ook. Een beetje grainy en ook eikenhout, of zaagsel. Na een paar minuten iets kazigs.
Smaak: Kruidig, zwarte peper en bitter. Verder valt er weinig positiefs over te zeggen.
Finish: Zuur en kort.

Rating: 75

Misschien zijn mijn smaakpapillen toch nog niet helemaal hersteld, maar de eerste whisky van deze VBT is bepaald geen hoogvlieger. Tweede deel van het sample zal ik over een paar dagen nog eens proeven, als ik zeker weet dat ik volledig hersteld ben.

Dit is een jonge, scherpe whisky (NAS?) gebotteld op een laag percentage, ik denk op slechts 40 procent. Distillery of regio durf ik me nauwelijks aan te wagen. Is het uberhaupt een single malt? Of misschien een matige blend? Is het die whisky uit die lelijke parfumfles die gepromoot wordt door David Beckham? :bigsmile
=====

=====
pieske86

algemeen: een zachte lekkere whisky, echter niet een uitgesproken smaak

neus: amandelen, honing en op het einde fruitig citroen

smaak: niet echt iets kunnen opmerken, zachte smaak niet te veel alcohol, licht geturfd?

Kortom de neus vond ik makkelijker dan de smaak.
=====

=====
Dram The Man

Kleur : Goud

Geur : Fruitig maar geen zoet fruit, eerder groene appel/groene banaan/citrus.

Smaak : Eerst zoet/zuur, lekker kruidig, hout en dan redelijk wat peper.

Finish : Pererig, kort

Mijn gok : Ik denk een jonge Highlander, 46%, op first fill vaten gerijpt.
Doet me aan een Glenmorangie, Balblair of Clynelish denken.
=====

=====
Otje

Neus:
Fruitig, kiwi, rabarber, ananas, wat vernis en vluchtige munt.

Smaak:
Citrus, koriander, munt, citroengras, kruisbessen, licht fruit. Lichte whisky qua smaak, geen zware tonen te vinden.

Nasmaak:
Kort/medium, licht fruit en nieuw eiken of refill bourbon blijft even hangen.

Doet me sterk denken aan (totaal) ongeturfde Hazelburn of een jonge lowlander. Maar m'n wilde gok is Glencadam 10yo 46%, zeker geen CS (belletjestest). Prima lichte whisky met een mooi floraal, fruitig karakter. 84pnt.
=====

=====
Willem vd K

Kleur: goudgeel
Neus: honing, paraffine, perzik, bananensnoepjes, kokos, zaagsel. Met water komt er ook iets mineraals tevoorschijn.
Mond: Minder zoete binnenkomst dan de neus doet vermoeden. Vrij waterig, zelfs. Komt in de mond heel mooi los naar vanille, honing en wasachtige tonen. Weinig fruit, minder dan de neus. Ontwikkeld heel mooi en geleidelijk naar een kruidige, gemiddeld droge, lange finish.
Zeer fijne whisky! Qua stijl past hij volledig in m'n straatje. Wel mis ik nog iets. Een beetje diepte, wat "power". Maar dat ook aan het moment liggen natuurlijk. 85/100

Gok: Highland, Second fill bourbon, ongeveer 20 jaar oud, single cask botteling. ABV 46%. Meest voor de hand liggend is Clynelish. Daarom denk ik dat het dat NIET is. Mijn geld staat op Imperial, zal wel een 95'er zijn! ;)
=====

=====
Banzai

Neus: pfoe, dat is een lekkere binnenkomer en onmiddellijk zo herkenbaar. Zalige, waxy neus met amandeltjes, honing, wat grapefruit en in de verte heb ik ook wat munt. Lovely!
91/100

Mond: prima aanzet, licht romig met citrus en weer die waxiness, vanille, nougat, citrussnoepjes gevolgd door wat peper op de tong, licht kruidig ook.
89/100

Finish: middellange, bitterzoete finish die langzaam wegebt. Zeker niet onaangenaam.
88/100

Conclusie: tja dit kan bijna niet anders dan een Clynelish zijn met die typische wax-flavours. Eén van m’n favoriete profielen. Ik heb bijna 15 minuten aan het glas geroken. Zo lekker. Ook de smaak en finish waren prima maar konden de neus niet helemaal bevestigen. Ik vermoed dat deze 16-17 jaar oud is met een ABV van 48% à 50%. Bourbon barrel. Prima Clynelish (of hebben jullie me weer bij m’n ba**en?!).

Eindscore: 89/100
=====

=====
Kay

N: Honey, beeswax, caramel, orange, plum, lime and vanilla. After I'd kept the glass covered for a while suddenly a whiff of flintstone.
T: Beeswax, lime, plum, a little smoke and a light nuttiness like hazelnut.
F: Beeswax, almond, hazelnut, chestnut, lime and a whiff of curry.

Hoewel hij niet super complex overkomt, vind ik wel het een heel mooi profiel. Ik ga gelijk een 90 geven, prachtige binnenkomer. Ik heb er een Brora 9th Release naast gezien en daaraan kon deze sample zich in intensiteit zowaar aan meten. Dat geeft ook meteen aan in welke richting ik het zoek: Ik gok dat dit een heel mooie Clynelish is. Als deze fles onder de 100 euro zit wil ik er sowieso eentje van hebben.
=====

=====
Jonker8011

In de neus citrusvruchten met een kruidig-ziltige achtergrond.

Ik proef voornamelijk perzik, met vanille in de neus en wat kaneel en groene kruiden.

Finish is voornamelijk honingzoet.

Ik gok op een coastal whisky, 14-16 yo, van bourbon vaten, misschien Clynelish?
Score 85/100
=====

=====
whiksy

Poging tot bellentest: +/- 43%
Uiterlijk: goudgeel, dunne hele trage lopers
Neus: licht, grassig, zoet, granig. Ook iets van anijs?
Smaak: Kruidig, zacht, makkelijk drinkbaar. Beetje salmiak. Tweede keer proeven: er zit een bittertje in.
Afdronk: Granig. Tweede keer proeven: ja, dat bittertje komt weer boven. Grapefruit.

Bij de eerste keer proeven vond ik 'm oké, en dacht ik aan een blend. Nu de tweede keer twijfel ik. Hij doet me sterk denken aan de Tamdhu die ik in huis heb, die heeft ook zo'n bittertje.

Schot voor de boeg op basis van de eerste indruk: een niet-Schotse blend. Een Nikka misschien?
=====

=====
MBC

Helaas nog wat last van een griep nasleep waardoor mijn smaak nog wat van slag is (alles proeft naar peper). Toch (samen met mijn vriendin) een poging gedaan om wat over het eerste sample te roepen.

Uiterlijk: honing geel
Geur: sherry, meloen, honing, heide
Smaak/Afdronk: zurig, drop, prikkelend, citrus

In één zin: Prikkelende citrusachtige whisky met vluchtige smaak, waarschijnlijk niet al te oud en geen hoog alcoholpercentage (40-46%).
Score: 77/100
=====

=====
Appie

En dan blijkt er nog veel te ontdekken... Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat voor een whisky (of voor de overige samples whisky's) dit moet zijn. Toch wat te weinig ervaring, lekker verder gaan met proeven dus.

Ondanks een klein beetje verkoudheid hoop ik dat mijn smaakpapillen mij niet geheel in de steek laten en dit ongeveer overeenkomt met wat er in het flesje zit/zat.
Kleur: Stro geel neigend naar Goud LGeel
Geur: Lichte vanille / Citrus geur. Schoenpoets/Aceton (verdwijnt na verloop van tijd)
Smaak: Zoet fruitig, olie/vettig in de mond met een lichte hint van kruiden. Kleine hoeveelheid turfrook
Afdronk: Rook/Turf overgaand in een fruitige lang blijvende afdronk.
=====

=====
andre8x8

Herstellend van een griep, alle zintuigen zijn nog niet op z’n scherpst.

Geur:
Zoet, vanille, hout, iets aardachtig, laurier

Smaak:
Eerst behoorlijk zout daarna weer datzelfde aardachtige en de laurier

Afdronk:
Redelijk lange afdronk, eerst de zoutige laurier, daarna toch ook de houttonen en de vanille.

Score: 87
Alcohol percentage: 48%
Leeftijd: 18+ jaar

Ik ben benieuwd naar het mystery ingredient. Ik ruik en proef het wel, kan het alleen niet benoemen ;-)
Uitstekende start van deze HWF VBT-6
=====

=====
johan brugge

Wat later dan gehoopt, maar uiteindelijk heb ik toch kunnen proeven. Bij deze mijn notities voor sample 1:

Neus: Lekker. Doet me denken aan een refill sherry. Later ruik ik groene appels zoals bv in Glenfiddich 12yo. Water verandert er niet erg veel aan. Het wordt een beetje fruitiger, maar dat is het dan wel.

Smaak: Weer lekker, maar een beetje licht van body. Licht prikkelend op de tong, licht fruitig zoals in de neus. Ik schat dat dit zo'n 43 % moet zijn. Met water: oei, zeep?? Het fruitige is bijna weg, maar die zeepsmaak blijft in mijn mond hangen. Niet prettig.

Afdronk: Middellang en lichtjes drogend.

Commentaar: Deze is veel beter zonder dan met water. Geen idee wat er gebeurde eens ik water toevoegde, maar de smaak was ineens heel wat minder goed. Jammer. Geen flauw idee welke whisky dit eigenlijk is. Ik gok op een Speysider, maar verder dan dat raak ik niet.
=====

----------------------
Wordcloud met de meest voorkomende woorden in bovenstaande notities:

vbt6_sample1_wordcloud.gif
vbt6_sample1_wordcloud.gif (50.48 KiB) 3492 keer bekeken
----------------------
3 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Jan 2015, 20:55

Het is het waard om hier nog eens te herhalen: we vinden het erg leuk als jullie een mening insturen over het sample (per pb aan mij), maar hier is geen enkele eis voor. Het mogen 3 woorden zijn of een volledig uitgesplitste tasting note, voel je vooral niet gedwongen. We hebben deelnemers van alle ervaringsniveaus, en ieders bijdrage is welkom!

Oh, en nog één ding: let erop dat je voor de onthulling in dit draadje of elders op het forum geen waardeoordelen of al te specifieke kenmerken van de whiskies noemt, dat maakt het voor mensen die dichter op de deadline proeven écht blind. We zullen hier streng op modereren/censureren ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1063
Lid geworden op: 23 Sep 2014, 11:54
Locatie: limburg
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 09 Jan 2015, 21:02

mogen we dan ook pas vanaf 12 januari beginnen met proeven..... :Slainte
0 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Jan 2015, 21:06

Nee hoor, doe vooral je ding :)
2 x
Matthijs, whiskynerd.

EMalt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 Okt 2014, 17:19

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor EMalt » 10 Jan 2015, 16:20

Zo, net mijn notes tav nummer 1 verstuurd. *CENSUUR* :sst .

Grtz,
EMalt
Laatst gewijzigd door Matti op 10 Jan 2015, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen waardeoordelen graag, Ewald :)
0 x

Gebruikersavatar
Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 Okt 2013, 20:42

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 11 Jan 2015, 18:59

Gisteravond eerste sample geproefd.
Volgende week nog eens proeven en dan hopelijk nog iets overhouden voor na de onthulling.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Roland... » 11 Jan 2015, 20:23

Mijn notities zijn ook verstuurd.
Maar nondetju, wat is dit lastig...
Normaal lees je op de doos, het blik of de fles zelf, of hier op 't forum, wat men waarneemt met de neus en smaak.
Dan ga je, volgens mij, onbewust DIE geuren en smaken automatisch ook ruiken en proeven.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
henri
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 5375
Lid geworden op: 10 Apr 2013, 17:02
Locatie: Rotterdam

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor henri » 11 Jan 2015, 22:12

ik ga de notities ook maar gewoon doorsturen. kan maar gebeurd zijn :)
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Jan 2015, 22:23

Roland... schreef:Mijn notities zijn ook verstuurd.
Maar nondetju, wat is dit lastig... [...]

Ja, maar ook leuk! (toch? ;)) Je wordt teruggeworpen op je eigen waarneming, en dat zorgt er (in mijn geval iig vaak) voor dat je nieuwe dingen gaat ruiken/proeven.

Wees vooral niet bang om op te schrijven wat je ruikt en proeft. Er zijn nog 39 anderen die net zo blind bezig zijn als jij ;)
1 x
Matthijs, whiskynerd.

EMalt
Actief lid
Actief lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 Okt 2014, 17:19

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor EMalt » 11 Jan 2015, 22:42

Notes na een 2e keer proeven wat aangepast, en gok gewijzigd. Verder zeg ik maar niets :zwijg .

Grtz,
EMalt
0 x

Gebruikersavatar
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2202
Lid geworden op: 14 Aug 2013, 15:50
Locatie: Hengelo
Contact:

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 12 Jan 2015, 09:04

Een hardnekkig, vervelende verkoudheid hier. Ik sta al meer dan een week droog :Cry Hopelijk op tijd weer de oude, zodat ik sample #1 nog mee kan pakken :)
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: HWF VBT-6: Voorpret

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 12 Jan 2015, 23:29

Sample 1 is voor mij iets totaal nieuws :Scratch
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 Sep 2012, 15:02
Locatie: omgeving Breda

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Roland... » 13 Jan 2015, 09:36

Gelukkig heb ik afgelopen zaterdag sample # 1 ''beoordeeld"...
Ben nu ook zo verkouden als 'n hond. :SadHead
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Matti » 13 Jan 2015, 09:43

Tussenstand: 7 notities binnen inmiddels van sample 1 :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Zeddicus
Senior
Senior
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 Jan 2014, 20:04

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)

Ongelezen berichtdoor Zeddicus » 13 Jan 2015, 09:47

Notities gisteren verstuurd :hoera
0 x


Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast