Voor de rest wel geslaagd!!
HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)
Re: HWF Virtuele Blind Tasting-6: Sample-1 (12 t/m 19 januari)
Ik heb alles twee x goed gelezen en er staat nergens vermeld op wat voor vaten deze whisky's gelagerd zijn geweest! Ik vind dat wel een beetje slordig hoor! Alle notities nagelezen en nergens een woord over de casks! Sorry hoor, maar voor mij onbegrijpelijk!
0 x
turfsmurf schreef:Of zou het een Craigellachie zijn...
Daar had ik wel eens eerder, tijdens het schrijven van mijn notes, aan mogen denken.
De reden van mijn opmerking was een Cadenhead's tasting waarbij de Small Batch Craigellachie 1994 en Clynelish 1996 na elkaar werden geschonken. Ik vond de Craigellachie beter en zelfs meer Clynelish dan de Clynelish.
Ik vond deze sample in ieder geval zeer smakelijk en schop Craigellachie nog maar een treetje hoger op mijn hou-dit-in-de-gaten-ladder.
0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

turfsmurf schreef:turfsmurf schreef:Of zou het een Craigellachie zijn...
Daar had ik wel eens eerder, tijdens het schrijven van mijn notes, aan mogen denken.![]()
De reden van mijn opmerking was een Cadenhead's tasting waarbij de Small Batch Craigellachie 1994 en Clynelish 1996 na elkaar werden geschonken. Ik vond de Craigellachie beter en zelfs meer Clynelish dan de Clynelish.
Ik vond deze sample in ieder geval zeer smakelijk en schop Craigellachie nog maar een treetje hoger op mijn hou-dit-in-de-gaten-ladder.
Mooi man! Allebei Clynelish 17yo 46% gegokt. Volgens mij had ik voorgaande VBT's ook best vaak dezelfde conclusies en/of overeenkomstige notities. Benieuwd of dat bij de volgende 5 samples ook weer gaat voor komen.
0 x
Notities weer terug gevonden. Dacht dat ik ze op een briefje had staan, maar ze stonden gewoon in notepad:
N: Honey, beeswax, caramel, orange, plum, lime and vanilla. After I'd kept the glass covered for a while suddenly a whiff of flintstone.
T: Beeswax, lime, plum, a little smoke and a light nuttiness like hazelnut.
F: Beeswax, almond, hazelnut, chestnut, lime and a whiff of curry.
In de neus dus toch wel licht iets van zwavel, maar niet meer in die mate dat ik het me nog kon herinneren toen ik de hoofdlijnen naar Matti stuurde.
N: Honey, beeswax, caramel, orange, plum, lime and vanilla. After I'd kept the glass covered for a while suddenly a whiff of flintstone.
T: Beeswax, lime, plum, a little smoke and a light nuttiness like hazelnut.
F: Beeswax, almond, hazelnut, chestnut, lime and a whiff of curry.
In de neus dus toch wel licht iets van zwavel, maar niet meer in die mate dat ik het me nog kon herinneren toen ik de hoofdlijnen naar Matti stuurde.
0 x
Ik heb de notities even vervangen Kay.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Willem vd K schreef:[...] Trouwens, Matti! Wat is nou dat ene speciale aroma waar je het over had?
Ik doelde daarmee op de was / bijenwas / kaarsvet / paraffine tonen, die door een flinke minderheid (een man of 10) duidelijk worden waargenomen (en dus ook door Yapi en mij), maar door een groot aantal mensen ook helemaal niet!
Ik heb nu weer even een beetje in het glas zitten en kan eerlijk gezegd maar moeilijk om die waxy notes heen (overigens is het voor mij meer paraffine dan bijenwas in dit sample). Ik zou me kunnen voorstellen dat het een geur is waar mensen niet aan gewend zijn, en dan men hem daarom niet detecteert. Vandaar dus mijn suggestie om nog iets over te laten om met voorkennis nog eens te ruiken
Met de neus boven het flesje (ik heb nog altijd die verdomde sample niet kunnen proeven) had ik ook gelijk iets van clynelish of... Gelukkig had ik mezelf herpakt en ben het gaan zoeken in een andere richting. Wat het nu uiteindelijk geworden is had ik nooit kunnen raden, van die distillery heb ik nu dus voor het eerst een sampletje staan om te proberen
-zucht- Nu hopen dat ik voor die 2e op tijd ga zijn :/
(deze keer ga ik het lezen wel laten voor wat het is zolang ik het niet geproefd heb
1 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

jdoucet schreef:Met de neus boven het flesje (ik heb nog altijd die verdomde sample niet kunnen proeven) had ik ook gelijk iets van clynelish
Idem, maar er zijn al zoveel types Clynelish gepasseerd bij de VBT dat het mij sterk zou verbazen indien er nog één zou bijkomen. Ik heb hem gisteren meermaals geproefd in kleine hoeveelheden, maar hij kan mij niet bekoren. Toch niet als ik er water in doe. Zonder water valt hij nog mee, maar ook niet genoeg om dit nu echt lekker te vinden.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:jdoucet schreef:Met de neus boven het flesje (ik heb nog altijd die verdomde sample niet kunnen proeven) had ik ook gelijk iets van clynelish
Idem, maar er zijn al zoveel types Clynelish gepasseerd bij de VBT dat het mij sterk zou verbazen indien er nog één zou bijkomen. Ik heb hem gisteren meermaals geproefd in kleine hoeveelheden, maar hij kan mij niet bekoren. Toch niet als ik er water in doe. Zonder water valt hij nog mee, maar ook niet genoeg om dit nu echt lekker te vinden.
Weinig waarschijnlijk ook dat je in een whisky op 46% extra water wil toevoegen
Het leek me toch geen slechte start voor een tasting. Toegankelijke neus iig.
Ze zijn wel erg fier op de sulfer notes... http://www.trbusiness.com/regional-news ... cardi-gtr/
Speciaal
0 x
jdoucet schreef:Ze zijn wel erg fier op de sulfer notes... http://www.trbusiness.com/regional-news ... cardi-gtr/
Speciaal
Ik ben de bron even kwijt, maar een tijdje terug heb ik ergens gelezen dat Craigellachie haar gerst licht sulphury bestelt. Of zeg ik nu iets dat helemaal niet mogelijk is?
0 x
volgens mij ontstaat de zwavel door anti-schimmelbehandeling van sherry casks, niet door de gerst.
0 x
whiksy schreef:volgens mij ontstaat de zwavel door anti-schimmelbehandeling van sherry casks, niet door de gerst.
Dat is ook hoe ik het ken. Maar misschien kan het ook door gezwaveld gerst?
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

whiksy schreef:volgens mij ontstaat de zwavel door anti-schimmelbehandeling van sherry casks, niet door de gerst.
Niet altijd. Bepaalde zwavelverbindingen komen wel degelijk uit de gerst - en volgens mij ook uit de gisting. Het idee is dat het koper van de stills deze verbindingen afbreekt waardoor het niet in de uiteindelijke spirit te vinden is. Maar blijkbaar is dat bij Craigellachie niet zo en zijn ze daar trots op?
1 x
Zwavel kan allerlei bronnen hebben, maar het is voornamelijk de fermentatie (het vergisten van de wort tot mash) waarin het ontstaat. En meer kopercontact tijdens het destilleren betekent minder zwavel in de new spirit. Dat is ook de reden dat wormtub condensers een zwaveliger spirit opleveren (grote diameter buis = minder kopercontact) dan shell/tube condensers (kleine diameter * veel buisjes = veel kopercontact). Ook de snelheid van stoken heeft invloed, want meer tijd in contact met dezelfde hoeveelheid koper levert meer reactie op en dus minder zwavel in de new spirit.
2 x
Matthijs, whiskynerd.
- edwinedje
- Forum goeroe

Heren organisatoren,
Congrats op het scoren van zo'n mooie fles.
Hoewel het profiel niet helemaal mijn ding is/was heb ik slechtere keuzes geproeft via de HWF-VBT...
Uitzonderlijk mooi vind ik de fles zelf / het etiket....
Wel grappig om op Whiskybase te zien dat (op dit moment) de 3 flessen op de own/wishlist mensen van dit forum zijn
Op naar sample 2.

Congrats op het scoren van zo'n mooie fles.
Hoewel het profiel niet helemaal mijn ding is/was heb ik slechtere keuzes geproeft via de HWF-VBT...
Uitzonderlijk mooi vind ik de fles zelf / het etiket....
Wel grappig om op Whiskybase te zien dat (op dit moment) de 3 flessen op de own/wishlist mensen van dit forum zijn
Op naar sample 2.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
Matti, Willem, thanks! Goede uitleg 

0 x
Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-6”