Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Aug 2009, 21:56

Heeft iemand hier ervaring mee ? De website van de Us Heit Distillery is mooi en overzichtelijk en ook de fles Frysk Hynder whisky ziet er mooi uit.
Het productieproces en de distilleerderij zijn (Schots) traditioneel te noemen en alles wordt in huis gedaan. Ziet er indrukwekkend uit. Ik ben héél benieuwd hoe dat zal smaken !
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 28 Aug 2009, 22:01

Heb geloof ik eens ergens gelezen dat elke fles 'anders' zou smaken. Geen stabiel product?

Vind het jammer dat de Nederlandse whiskies duurder zijn dan de Schotse malts... dat weerhoudt mij er nu van om de Nederlandse whiskies te proberen.

Misschien proberen op de Mitra Whisky Xperience.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Aug 2009, 22:15

JayDie schreef:Heb geloof ik eens ergens gelezen
Dat is wel heel vaag John. Ik kan me er ook weinig bij voorstellen, ... elke fles anders. Hoe zou je dat voor elkaar krijgen ? Bovendien ziet het er heel professioneel uit.
JayDie schreef:Vind het jammer dat de Nederlandse whiskies duurder zijn dan de Schotse malts
Om toch nog even positief te blijven zou ik liever stellen dat het jammer is dat het niet goedkoper is dan een gemiddelde SSMW.
Ik denk dat ik er volgende week maar eens heen moet gaan om zelf te kijken en te proeven....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Aug 2009, 10:42

Piet schreef:Om toch nog even positief te blijven zou ik liever stellen dat het jammer is dat het niet goedkoper is dan een gemiddelde SSMW.

Om positief te spreken / schrijven moet je toch 'niet' vermijden ;-)

Piet schreef:Ik denk dat ik er volgende week maar eens heen moet gaan om zelf te kijken en te proeven....

Ja, lijkt me goed! Ik keek laatst op de site van Zuidam Distillers (Baarle Nassau, NL), maar wanneer je die wilt bezoeken moet je met minimaal 20 personen zijn :( Ben benieuwd wat je van deze whisky vind!

Piet schreef:
JayDie schreef:Heb geloof ik eens ergens gelezen

Dat is wel heel vaag John.

Heb het even voor je opgezocht. Had eerder op een ander forum hier wat over gepost. De uitspraak komt uiteindelijk van Mitra; volgens mij is deze tekst nu enigszins aangepast... Sorry, zal proberen de volgende keer wat concreter over te komen :-)

FYI: Jim Murray geeft deze whisky 87 punten in de Whisky Bible 2009.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 966
Lid geworden op: 03 Aug 2009, 11:30
Locatie: Arnhem
Contact:

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Jock » 29 Aug 2009, 16:13

Ik heb een flesje hier thuis staan. Van een batch van 2008. Het is nog te kort dag om iets echt moois te zeggen over Frysk Hynder. Het is te jong nog. Ik denk dat het over enkele jaren beter zal worden. Hun bier is wel lekker vind ik. En nu hebben ze zelfs een eigen malting wat ik erg kan waarderen.
De andere Nederlands product Millstone is in mijn opinie, beter. Maar Millstone is veel te duur voor wat je krijgt. Het is van Zuidam uit Baarle Nassau en hun Korenwijnen zijn wel van zeer hoge kwaliteit.
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Aug 2009, 21:02

Jock schreef:Het is te jong nog. Ik denk dat het over enkele jaren beter zal worden.
Als het nu niets is dan wordt het niets (maar dat valt mee !). Ik ben er vandaag geweest (kom ik later op terug) en van Aart van der Linde (eigenaar) hoor ik dat het bij de drie jaar lagering blijft omdat ze te klein zijn om dat langer te doen (1ste kwam beschikbaar op 29 okt 2005).
Ik ga ook een proefnotitie maken van wat ik vandaag geproefd heb (en beleefd heb in de distilleerderij).

JayDie schreef:Heb geloof ik eens ergens gelezen dat elke fles 'anders' zou smaken. Geen stabiel product?
Ik denk dat er een misverstand in het spel is. Ze lageren op verschillende typen vaten. Ex rode-wijn, cognac- en sherry. Bovendien wordt er Single Cask (SC) gebotteld. Het cask-nummer staat op de fles en ook het Cask type. Dan spreekt het voor zich dat een sherry cask rijping iets heel anders geeft dan een rode-wijn cask. Bovendien liggen er meerdere casks van elk type. Ook daarvoor geldt dat dan verschillende rode-wijn casks ook een enigszins ander resultaat kunnen geven. Dat is een van de charmes die je bij veel Independent Bottlers (IB) op dezelfde manier terugvindt.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Aug 2009, 22:18

Piet schreef:Ze lageren op verschillende typen vaten. Ex rode-wijn, cognac- en sherry. Bovendien wordt er Single Cask (SC) gebotteld. ... Dan spreekt het voor zich dat een sherry cask rijping iets heel anders geeft dan een rode-wijn cask. Bovendien liggen er meerdere casks van elk type. Ook daarvoor geldt dat dan verschillende rode-wijn casks ook een enigszins ander resultaat kunnen geven. Dat is een van de charmes die je bij veel Independent Bottlers (IB) op dezelfde manier terugvindt.

Hmm... ik vind het persoonlijk niets... De ene whisky van merk X kan erg lekker zijn, maar een andere van het zelfde merk X kan er tegenvallen. Nu is het zo dat er van elke cask ca. 200 flessen op de markt komen. Bij elke koop van een fles Frysk Hynder is het maar afwachten wat je aantreft... Gezien de prijs vind ik dit een te grote gok.

Maar goed... ieder z'n ding :-) Vind het uiteraard wel top dat er whisky distilleerderijen in Nederland zijn en het lijkt me ook leuk deze distilleerderij een keer te bezoeken!

Ga gauw je tasting note lezen!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Aug 2009, 22:44

Zoals ik al schreef ben ik vandaag bij de distilleerderij geweest voor een rondleiding. Gelukkig is de Whisky beter dan de communicatie. Zie de proefnotitie: viewtopic.php?f=86&t=98

Zoals jullie kunnen zien in de voorgaande berichten benaderde ik dit positief. Het bezoek waarvoor ik speciaal naar Bolsward ben gegaan (vandaag, zaterdag dus) liep echter anders dan ik gehoopt had. Communicatie is ook een vak zullen we maar denken. Het begon op de mooie website.
U kunt de Us Heit Distillery vijf dagen van de week bezoeken.
De kosten bedragen € 5,00 per persoon, inclusief een consumptie
in het proeflokaal. Tijdens de rondleidingkrijgt u uitgebreide uitleg
over het productieproces van onze whisky.

Zaterdag: 10.00 tot 18.00 uur (Rondleiding elk uur - reservering gewenst)

Je moet weten, meestal combineer ik dit soort zaken en gaat mijn vrouw mee. Die vind bier en Whisky vies. Dus die gaat hier niet in mee. Geeft niet. Ze wacht, gaat winkelen of wat ook. Echter deze benadering vraagt om een geplande aanpak.

Ik bel dus vanochtend om 10:00 uur om een afspraak te maken voor een rondleiding. Neen niet op elk uur hoor. Alleen op afspraak. Ik: Wanneer dan ? Hij: Om 11:00 uur ?. Ik: Ik moet nog een uurtje rijden en zo. Liever niet. Hij: half drie dan ? Ik: Okay om 14:30 ben ik er.

Ik was er om even over 2 uur, ruim op tijd. Neen er is net een rondleiding afgelopen. De volgende is om 3 uur. Hoezo 3 uur ? Ik heb toch om half drie afgesproken, vanochtend via de telefoon. Nee hoor 3 uur (later werd dit verklaard met het feit dat je dan eerst een half uur hebt om je welkomsdrank te gebruiken, waarvan ik hier pas voor het eerst hoorde).
Ik nam dus aan dat na de rondleiding een Whisky genuttigd zou worden. Mijn fout. Bij aankomst staat aangegeven dat er een welkomsdrank bij zit, en dat is geen whisky ! Whisky kost € 5,-, of € 2,50 indien in plaats van de welkomsdrank. Niet zo'n punt maar handig om te weten.

Dan maar even de stad in. Terug om kwart voor drie. Dan eerst maar de Whisky proeven, want daar ben ik inmiddels wel aan toe.
Drie uur verzamelen en komt u maar. Camera in de aanslag. Oh O. Er mag hier niet gefotografeerd worden. Waarom niet ? Dat stoort de rondleiding. Oh !? Dat is heel jammer want de productieruimte ziet er goed en gezellig uit, met schilderingen etc. Later zegt de baas dat ik wel foto's kan krijgen maar toen was ik effe niet meer in de stemming.
De rondleiding duurde 30 minuten. Het eerste deel over Bier en daarna 10 minuten over Whisky. Helaas waren er veel onduidelijkheden. Vragen waarop geen antwoord komt:
Gebruikt a hoge of lage-gisting ? Waarom is het 24 graden Celsius in de lager-ruimte (i.p.v. 9) ? Er wordt gedroogd en gerookt met beukenhout. Mogen we de droogvloer zien ? Later blijkt die niet te bestaan. Door al het gedoe nog vergeten te vragen of er wordt bijgekleurd, wat voor water er wordt gebruikt etc.
De fabriek bleek nog kleinschaliger dan ik me had voorgesteld (300.000 liter per jaar). Op ongetwijfeld ingenieuze wijze zijn apparaten gecombineerd. Dat kwam echter niet goed uit de verf. Ook de distillatie gebeurt in de brouwketel, een gecombineerd multi-purpose apparaat. Eesten gebeurt ook ergens in een ketel of bak of iets (ik neem aan een Saladin-box ?). Dat hoorde ik later dus heb ik dat niet gezien.

Omdat mijn behulpzame en vriendelijke geaardheid mij daartoe aanzet heb ik getracht de eigenaar (Aart) duidelijk te maken dat een aantal zaken wellicht voor verbeterde communicatie vatbaar is. Dat werd een vreemd gesprek omdat ik degene was die het allemaal verkeerd had begrepen. Het staat er allemaal duidelijk genoeg. Domme ik. Maar ja, zo zijn lastige klanten vaak. Ik had me voorgenomen, het bier te proeven en als de Whisky in de smaak viel (en dat was zo) in elk geval een fles met het paard en wat proefglaasjes te kopen. Ik baalde echter zo na afloop dat ik me daartoe niet meer kon zetten. Dat heb je als je de wereld probeert te verbeteren. Eigen schuld. Vlug naar huis en dit schrijven... ter lering ?!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Aug 2009, 22:54

JayDie schreef:het lijkt me ook leuk deze distilleerderij een keer te bezoeken!
... Ai we zaten dubbel. Dit is het antwoord. Achteraf had ik liever niet gegaan.
Ook achteraf had ik liever de Whiskyproeverij gedaan. Na mij kwamen er twee groepen voor de proeverij. Tsja, als ik dat geweten had, dan had ik wellicht aan kunnen schuiven. Ik neem aan dat er dan ook meer vragen waren beantwoord.
.......U krijgt dan een rondleiding door de whiskystokerij van “Us Heit Distillery” door de stookmeester
Dat geldt vooral hiervoor:
De fabriek bleek nog kleinschaliger dan ik me had voorgesteld (300.000 liter per jaar). Op ongetwijfeld ingenieuze wijze zijn apparaten gecombineerd. Dat kwam echter niet goed uit de verf.
Laatst gewijzigd door Piet op 29 Aug 2009, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste Quote toegevoegd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Aug 2009, 22:58

He Piet,

raar verhaal daar in Friesland... Toch maar een muurtje erom? :D hahaha. Nja... kunnen we er misschien nog om lachen... Jammer dat het zo 'slecht' bevallen is.

Piet schreef:Camera in de aanslag. Oh O. Er mag hier niet gefotografeerd worden.

Toen ik onlangs in Schotland was mochten we bij Tullibardine wel fotograferen, bij The Glenturret ook niet. Jammer, maar helaas...

Piet schreef:De kosten bedragen € 5,00 per persoon, inclusief een consumptie in het proeflokaal.

Hmm... een cola drinken in het whisky proeflokaal ;-)

Wat wel weer positief is: dat je hier tenminste niet met een groep van 20 personen hoeft te komen, zoals bij de Zuidam distilleerderij. Ook bij Tullibardine moesten we 'inschrijven', met als gevolg dat we alsnog een priverondleiding kregen: alleen m'n vriendin en ik hadden ingeschreven! Relaxt!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Dirk
Actief lid
Actief lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 Aug 2009, 18:35

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Dirk » 30 Aug 2009, 18:57

heb ook de mogelijkheid gehad een fles frysk hynder te openen en ik vond 'm voor een drie jarig niet tegenvallen
vonde de smaak wel vlak, bleef niet lang hangen maar ja wat wil je voor de leeftijd. ik denk als ze 10 jr rijpen dat het een stuk beter drinken is. heb nu nog een dichte fles sherry en een fles op rode wijn vaten staan

voor degene met de rondleiding, da's gewoon jammer want ik denk dat het zeker leuk is een distillerderij te bezoeken, zeker als het kleinschalig is
0 x

Gebruikersavatar
Piet
Moderator
Moderator
Berichten: 8302
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 00:51
Locatie: Vught

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Piet » 30 Aug 2009, 21:17

Dirk, zie mijn opmerking een stukje terug viewtopic.php?f=7&t=96#p293
Dirk schreef:ik denk als ze 10 jr rijpen dat het een stuk beter drinken is
Dit gaat dus niet gebeuren. Het blijft wat dat betreft zoals het nu is. Maar dat vind ik zeker niet slecht. Zie viewtopic.php?f=86&t=98
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Eric
Actief lid
Actief lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 Okt 2009, 09:59
Locatie: Leiden
Contact:

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor Eric » 26 Okt 2009, 10:18

Ik heb een van de eerste flessen geprobeerd maar vond `t niets,natuurlijk 3 jaar oud is erg jong maar ik was destijds erg nieuwsgierig.Daarna heb ik het nooit meer gedronken,zijn er al oudere jaargangen verkrijgbaar tegenwoordig?

Eric.
0 x

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Okt 2009, 10:43

Eric schreef:zijn er al oudere jaargangen verkrijgbaar tegenwoordig?

Nee, en die gaan er denk ik ook niet komen, zie een eerdere post:
Piet schreef:en van Aart van der Linde (eigenaar) hoor ik dat het bij de drie jaar lagering blijft omdat ze te klein zijn om dat langer te doen
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Frysk Hynder whisky, Friesland, Nederland

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Nov 2009, 21:47

Vandaag de Frysky Hinder, distilled 06-03-2006, bottled 20-04-2009, Red Wine cask, cask 256 geproefd. Voor een 3 jaar oude whisky vond ik deze erg smakelijk! Wanneer je deze blind zou proeven zou hij nog wel eens hoog kunnen scoren.

Kijk, ik zou nu deze whisky kunnen zoeken (deze cask, zelfde distillation date), want een andere kan helaas weer anders smaken... Jammer van de, wat mij betreft, wat hoge prijs, zeker voor die onzekerheid die je er gratis bij krijgt. :Tongue
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!


Terug naar “Whisky uit overige landen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten