"Buitenlandse" (non-Schotland) whisky en toevoegingen?

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
JayDie
Moderator
Moderator

"Buitenlandse" (non-Schotland) whisky en toevoegingen?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Mei 2010, 09:34

Iets om over na te denken... In Schotland is het verboden om geur- of smaakstoffen toe te voegen aan je whisky, anders dan die van het proces. Er mag aan de uiteindelijke drank geen smaakje worden toegevoegd. Dit alles in naam van de SWA - Scotch Whisky Association.

Maar... gelden dergelijke regels ook in het buitenland? De regels zijn niet gekoppeld aan de naam "Whisky". Volgens mij mag ik een drankje brouwen en dit Whisky noemen hier, niet?

Ik kom daarop door het volgende. In "het oosten" (China, Japan, etc) wordt alles nagemaakt. Ze maken zo ook geweldige whiskies. Echter... ik vroeg me ineens af: wie zegt mij dat zij niet smaakstoffen toevoegen?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: "Buitenlandse" (non-Schotland) whisky en toevoegingen?

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Mei 2010, 11:06

JayDie schreef:Maar... gelden dergelijke regels ook in het buitenland? De regels zijn niet gekoppeld aan de naam "Whisky". Volgens mij mag ik een drankje brouwen en dit Whisky noemen hier, niet?

Hé John, vast niet. Als ze al niet eens een formele en/of wettelijke definitie van whisk(e)y kennen dan zal de inhoud daarvan ook vrij zijn.
E.e.a. kan natuurlijk wel aan andere regel- en wetgeving in zaken voedsel en drank gebonden zijn.

Maar ja "het buitenland" (buiten Schotland dan) is ook wel erg veelomvattend. Er zijn al een paar onderwerpen met raakvlakken of overlap.

In Whiskey met hop: Charbay USA staat hierover ook e.e.a. geschreven.
En er is natuurlijk ook een directe relatie met:
Wanneer (en waar) mag men new spirit Whisky noemen?,
Wel of niet Whisky, Scotch of Malt ? en
Waarom verschillende "versies" per land of regio ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Terug naar “Whisky uit overige landen”