Taiwanese (?) Mystery Malt...?

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Tesseljoan
Actief lid
Actief lid

Taiwanese (?) Mystery Malt...?

Ongelezen berichtdoor Tesseljoan » 23 Mei 2010, 21:23

Tesseljoan schreef:Net een interessant verjaardagskadootje gehad: een anonieme whiskey uit Taiwan. Etikettering grotendeels in het Chinees, ik moet het doen met de informatie dat dit een 'Pure Malt' is 'Aged 12 years'. [...]

Hoewel enige aankopen geleden wil ik hier toch op terug komen (zie foto's): ik blijf ervan overtuigd (lees: geloof er geen bal van) dat dit geen 100% Schotse malt is, maar anderen zijn toch van mening dat het geïmporteerde scotch is gebotteld in Taiwan.

Kijk en oordeel zelf:

Afbeelding

Afbeelding
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Taiwanese Mystery Malt...?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Mei 2010, 09:37

Waarop baseer je eigenlijk dat dit uit Taiwan komt? Staat dat nog op een ander etiket? Heb je die onderste (mooie) foto zelf gemaakt of ergens gevonden? Ben wel benieuwd wat dit is!
Tesseljoan schreef:whiskey uit Taiwan. Etikettering grotendeels in het Chinees

:P "Whisky uit Nederland, etiket in het Duits" :P Tsja... het kan :-D

Ik heb even gauw ge-Google'd, en dacht een dopsluiting van Nikka te herkennen (Japan), maar dat was hem toch niet...

Een pure malt was de benaming voor een blend van malt whiskies (dus zonder grain whiskies, zoals in een blended whisky): nu heet dat een "Blended Malt".
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Django
Senior
Senior

Re: Taiwanese (?) Mystery Malt...?

Ongelezen berichtdoor Django » 24 Mei 2010, 09:53

Als ik het zo zie zijn het geen Japanse tekens, maar eerder Chinese.
Het is dus goed mogelijk dat het een Taiwanese botteling betreft.
0 x

Afbeelding

Django
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Django » 24 Mei 2010, 10:30

威士忌 (laatste 3 tekens in goud/bruin) is in ieder geval Chinees voor Whisky :idea:

En het eerste teken na 12 betekent 'jaar'
0 x

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mei 2010, 12:10

De tekens zijn inderdaad Chinees en wel Kanji.

Echter de basis voor Japans-schrift is óók Kanji maar wel aangevuld met specifieke Japans schrift(en), Kana bestaand uit Katakana en Hiragana. Vooral dat laatste ziet er heel anders uit. Ze kunnen maar hoeven niet gebruikt te worden. Vooral een aantal moderne woorden wordt in het Kana geschreven.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Tesseljoan
Actief lid
Actief lid

Re: Taiwanese Mystery Malt...?

Ongelezen berichtdoor Tesseljoan » 24 Mei 2010, 21:11

JayDie schreef:Waarop baseer je eigenlijk dat dit uit Taiwan komt? Staat dat nog op een ander etiket?

Mijn man reist regelmatig naar Taiwan en heeft deze hier gekocht. Heb hem even doorgezaagd, en het komt dus bij de 'distilleerderij' van TTL (the Taiwan Tobacco & Liquor Corporation) vandaan. Ik zet dit tussen aanhalingstekens omdat er zowel traditioneel gefermenteerde dranken (bier, rijstwijn) werden geproduceerd, als gedistilleerde dranken (gedistilleerde rijstwijn, en dus ook whisky), en likeuren. Het was niet mogelijk de fabriek zelf te bekijken, en door het taalverschil was het lastig om echt op de zaken in te gaan.

The Taiwan Tobacco & Liquor Corporation. Zijn jullie bekend met dit bedrijf? Op de Engelse site is inderdaad een export-whisky te vinden, maar dat is niet deze fles.
TTL schreef:Jade Supermacy Taiwan Whisky
700ml by bot, Alc.40% vol
The product is brewed with pure barley and fresh underground water and matured in oak barrel after twice distillation for several years. A unique flavor of spirit comes out by a blending of long aged Scotland whiskey with ex
...en verder gaat het verhaal niet.
Overigens staat op de website van Kavalan dat zij toch echt de eerste whisky zijn die in Taiwan gedistilleerd wordt. Dus dan zit ik er naast en is het toch Scotch?

Heb je die onderste (mooie) foto zelf gemaakt of ergens gevonden?

Dank je, dit is mijn IKEA-salontafel met een zeer gelukkige lichtinval. :)

Tesseljoan schreef:whiskey uit Taiwan. Etikettering grotendeels in het Chinees

"Whisky uit Nederland, etiket in het Duits" Tsja... het kan

Deze snap ik niet helemaal? de voertaal in Taiwan is Mandarijn...

Een pure malt was de benaming voor een blend van malt whiskies (dus zonder grain whiskies, zoals in een blended whisky): nu heet dat een "Blended Malt".

Oh, is dit dan één van de dingen die niet meer mag van de SWA?

威士忌 (laatste 3 tekens in goud/bruin) is in ieder geval Chinees voor Whisky

Het kan helemaal geen kwaad dit in je vocabulaire te hebben. :goedgedaan

En nu willen jullie zeker ook nog weten hoe 'ie smaakt! Ik ben nog vrij beroerd in het maken an tasting notes als ik jullie pogingen zo lees, maar ik kan jullie wel vertellen dat dit een zeer vriendelijke whisky is, een beetje fruitig en zeer zacht, maar daardoor ook een beetje non-descript. Als ik eerlijk ben zou ik deze fles, als hij niet zo'n leuke herkomst had, laten staan...

.... en na twee enorme postings, ga ik mezelf een glaasje inschenken en oefenen op één-lettergrepige postings.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Mei 2010, 21:32

tesseljoan schreef:Zijn jullie bekend met dit bedrijf? Op de Engelse site is inderdaad een export-whisky te vinden, maar dat is niet deze fles.

Over Kavalan single malt hebben we het wel gehad in:
Kavalan Single Malt uit Taiwan
en in
Kavalan whisky uit Taiwan de beste ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

Tesseljoan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tesseljoan » 24 Mei 2010, 21:40

Oeps, niet duidelijk genoeg gepost, sorry. Kavalan is juist niet van TTL, het zijn bij mijn weten twee verschillende bedrijven. Dus als Kavalan claimt de eerste en enige whiskydistilleerder van Taiwan te zijn, dan is de inhoud van mijn TTL-fles dus niet Taiwanees, maar 'slechts' in Taiwan gebotteld.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”