Whisky uit Ethiopië

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
OpiumX
Senior
Senior

Whisky uit Ethiopië

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 29 Mar 2013, 11:35

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een rondreis Ethiopië geboekt en vroeg me af of daar ook gedestilleerd en/of gebrouwen wordt. Weet iemand daar meer van? Indien er zoiets is, zou ik daar wel eens willen kijken en shoppen...

Frank
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Ethiopië?

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Mar 2013, 12:56

In Uganda kunnen ze er iig wel wat van!

Nee, serieus, ik zou het niet weten. Ik wilde je bovenstaande docu niet onthouden, die is namelijk best boeiend.
0 x
BAM! - ook op Facebook

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 29 Mar 2013, 14:16

Zeer interessant! Maar een goedje waar je blind van kunt worden vanwege industriële chemische componenten/ingrediënten ga ik toch maar niet proeven... Ik weet wel dat ze in Ethiopië een soort oer-bier maken, waarbij de granen eerst worden gekauwd. Het menselijk speeksel zou de fermentatie ten goede komen door het omzetten van zetmeel etc. Kijk, als ik dat tegen kom ga ik het wel proeven.

Frank
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 29 Mar 2013, 14:47

OpiumX schreef:Zeer interessant! Maar een goedje waar je blind van kunt worden vanwege industriële chemische componenten/ingrediënten ga ik toch maar niet proeven... Ik weet wel dat ze in Ethiopië een soort oer-bier maken, waarbij de granen eerst worden gekauwd. Het menselijk speeksel zou de fermentatie ten goede komen door het omzetten van zetmeel etc. Kijk, als ik dat tegen kom ga ik het wel proeven.

Frank

Die chemische (giftige) componenten zitten in elk alcoholdestillaat. Je hoort ook vaak genoeg dat mensen vergiftigd worden, blind worden of zelfs dood gaan door illegaal gestookte wodka. Dat krijg je als je de foreshots (eerste beetje van je destillatierun) gaat opdrinken. Dat zijn de meest vluchtige stoffen uit je brouwsel en dat bevat o.a. methanol en dat is giftig. In feite zit dat dus ook in bier en wijn alleen in zulke kleine hoeveelheden dat het geen kwaad kan. Maar als je het dus gaat destilleren dan krijg je bijvoorbeeld alle methanol uit 200 liter gefermenteerd brouwsel in 1 fles, ja, dan ben je de spreekwoordelijke sjaak ;)

Maar blijf er maar goed ver vandaan idd haha :D Veel plezier in Ethiopië trouwens! Ga je op een georganiseerde rondreis (djoser, shoestring, etc) of eigen initiatief?
0 x
BAM! - ook op Facebook

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 29 Mar 2013, 14:54

Willem vd K schreef:Die chemische (giftige) componenten zitten in elk alcoholdestillaat. Je hoort ook vaak genoeg dat mensen vergiftigd worden, blind worden of zelfs dood gaan door illegaal gestookte wodka. Dat krijg je als je de foreshots (eerste beetje van je destillatierun) gaat opdrinken. Dat zijn de meest vluchtige stoffen uit je brouwsel en dat bevat o.a. methanol en dat is giftig. In feite zit dat dus ook in bier en wijn alleen in zulke kleine hoeveelheden dat het geen kwaad kan. Maar als je het dus gaat destilleren dan krijg je bijvoorbeeld alle methanol uit 200 liter gefermenteerd brouwsel in 1 fles, ja, dan ben je de spreekwoordelijke sjaak ;)

Maar blijf er maar goed ver vandaan idd haha :D Veel plezier in Ethiopië trouwens! Ga je op een georganiseerde rondreis (djoser, shoestring, etc) of eigen initiatief?

Ik ga met Shoestring. Die organisatie bevalt me prima! Ik heb een lichte fysieke handicap maar ben tegelijkertijd avontuurlijk ingesteld. Daardoor moet er nog weleens rekening worden gehouden met de beperkingen en met Shoestring heb ik wat dat betreft prima ervaringen. Met dezelfde organisatie eerder al naar Egypte, Nepal en Jordanië geweest en dat ging prima! Ik heb dus ook alle vertrouwen en heel veel zin in deze rondreis naar Ethiopië!

Frank
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”