Armorik Single Malt, Breton blended, Bretagne, Frankrijk

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Dec 2009, 15:47

Ruval schreef:Misschien nog een leuke tip. Een zeer goedkope, maar ook jonge whisky uit Frankrijk.
Armorik - 3 jaar oud. (...) Voor de prijs hoef je het niet te laten!

Kom hem tegen voor €21.99 (40% 0,70 ltr; Single Malt uit Bretagne)
en ook Distillerie Warenghem
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 11 Dec 2009, 15:49

Naar aanleiding van een opmerking van Victor in viewtopic.php?f=22&t=359#p1966 over een Armorik whisky uit Bretagne hier wat informatie die ik vond.
.....founded by Leon Warenghem.. dat klikt wel heel Belgisch !

Established in 1900, the Warenghem distillery, founded by Leon Warenghem, distils, ferments and ages various kinds of famously high quality spirits.
The last one is the Breton whisky :
- Whisky Breton W.B., Blended
- Armorik, Single Malt

The Breton whisky is not only distributed via supermarket chains, you will also find it present in Hotels and restaurants.
We must also underline our dedication to export, today Warenghem exports to Germany, Japan, Belgium and the Netherlands.
.........................Moreover each summer you are invited to come and visit the distillery.

Uit Wikipedia: De single malt werd voor het eerst gedestilleerd in 1994 en op de markt gebracht in 1999. Het is de eerste whisky, afkomstig uit Bretagne.

In Nederland wordt de malt aangeboden door van Wees, www.whiskyworld.nl voor € 24,49
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

MnnW
Actief lid
Actief lid

Re: Armorik Single Malt, Breton blended, Bretagne, Frankrijk

Ongelezen berichtdoor MnnW » 29 Dec 2009, 23:35

Armorik is ook verkrijgbaar bij de mitra,
de meeste mitra's kunnen deze bestellen voor je
gezien ze niet standaard assortiment hebben in "buitenlandse"
whisk(e)y.

Ik heb de armorik ook thuis staan en vindt het een
aardige prijs kwaliteit verhouding mits je er een paar glaasjes
uit haalt en dan een tijdje laat staan.

Hij is aardig te vergelijken met een toegankelijke highland variant bijvoorbeeld
0 x
Alias KJ

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 26 Mar 2012, 08:33

Ik heb afgelopen weekend op het WFNN de Armorik Double Maturation 42% mogen proeven 8-)

Ik herkende iets heel specifieks in de neus: purol zalf! :lekker

Armorik, double maturation, is aged for at least 5 years in our traditional oak barrels from Armorique Regional Nature Park, and then transferred to sherry casks for a second aging period. We boil it down at 42° to bring out the richness of its aromas.

Nose: fruity notes (apples and citrus) are accompanied by toffee and slightly woody notes and some marine saltiness.
Palate: a sweet attack and pleasant woody, smoky and peaty (iodine) notes with fruit and heather honey overtones.
Finish: quite long, with flavoursome spicy, iodine and aniseed notes coming to the fore.

Bron: http://www.distillerie-warenghem.com/
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Jun 2014, 17:01

Vorige week ben ik met mijn gezinnetje op vakantie geweest naar Frankrijk. Je raad het al: naar Bretagne. Zeer zeker niet vanwege de whisky, maar heel erg toevallig (eerlijk waar echt toeval) zaten wij op een camping zo'n 10km van de Warenghem Distillery. Ik was eerst van plan om Glann Ar Mor te gaan bezoeken maar dit lag veel verder weg en ze ontvangen geen bezoek dus doe geen moeite ;) Haha

De Warenghem Distillery heb ik wel even bezocht, en ik vond het een erg leuke ervaring! Ik heb wat foto's gemaakt en wilde die toch even met het forum delen. Dus bij deze :)

We werden ontvangen in een klein maar net visitor center. De Franse dame die mij ontving (met nog een paar passanten) hing een leuk algemeen "wat is whisky en wat is single malt" praatje op alvorens we naar binnen gingen. De destilleerderij is zeer klein met maar 1 wash still (a 6000l) en 1 spirit still (a 2400l begreep ik). De stills zijn van koper en van Franse makelij en zijn in wezen armagnac/cognac ketels. Verder lijkt het ontwerp gewoon veel op het Schotse. Opvallend vond ik de naar beneden (!) lopende Lyne arm en de vrij korte condenser. Ze vertelde dat ze circa 7 uur doen over het destilleren van de middle cut. Geen idee of dit veel of weinig is voor 2400 liter. Ze gebruiken 3 hele grote RVS silo's als washbacks voor de fermentatie (ingepakt in glaswol om de temperatuur te beheersen). De dame wilde niet heel veel loslaten over hun productie aantallen, maar ik kreeg niet het idee dat ze enorm veel draaiden. Later liet ze voorzichtig ook los waarom dat was: ze hebben een groot, zeer groot tekort aan vaten. Die schijnen erg moeilijk te krijgen te zijn voor een kleine destilleerderij als zij zijn.

Maar vooral de geur van de destilleerderij vond ik erg opvallend. Het rook verbazingwekkend veel als de bakkerij waar ik vroeger werkte. Een heerlijke melange van graan-achtige geuren en gist. Alles was verder heel netjes en schoon.

Daarna gingen we richting het warehouse. Een fantastische geur van eikenhout en alcohol komt je tegemoet! Ze liet 1 van de 2 hallen zien. Opvallend vond ik vooral dat er een behoorlijk aantal nieuwe eikenhouten vaten stonden naast de standaard bourbon hoggsheads en een paar sherry butts. Die nieuwe vaten zijn in ieder geval van Bretons eiken, en zijn verder gewoon volgens bourbon specificaties begreep ik. Ook hebben ze een leuk project (soort experiment) lopen met diezelfde Bretonse vaten. Nieuwe eikenhouten vaten van eikenhout uit Bretagne. Lokaal hout, dus. Maar deze paar vaten staan in een apart rek, waarbij elk vat een ander specificatie qua toasting/charring heeft. Hier testen ze dus wat met die houtsoort het beste resultaat geeft. Of ze het ooit gaan bottelen wilde ze (uiteraard) niet zeggen.

Ook opvallend was de grote hoeveelheid vaten met grain alcohol. Ze hebben naast hun Armorik single malt namelijk ook 3 verschillende blends in hun portfolio. Een groot deel van de graanalcohol hiervoor produceren ze zelf. De faciliteit waar ze dit doen lag naast het warehouse in een apart gebouw waar ook de botteling plaatsvond. Hier mochten we verder niet kijken, helaas. Wel zei ze dat ze daar ook andere spirits en likeuren maken. Ik vermoed dat ze hier dus ook de graanalcohol maken en een column still hebben staan. Als bezoeker is het de bedoeling dat je hier niet teveel interesse in hebt, en gewoon het romantische praatje over de koperen ketels en eikenhouten vaten aanneemt ;)

Als ik zo even vlug op de labels keek was de verhouding graanalcohol en maltwhisky zo'n 75/25. Het overgrote deel wat ik zag was dus grain. Maar dat zegt wellicht helemaal niets. Ik kon natuurlijk niet alles zien en sowieso slechts 1 van de 2 hallen.

Naderhand kregen we in het visitor center een kleine proeverij. In hele lullige kleine wegwerpglaasjes (van die medicijnglaasjes) kregen we een slokje naar keuze. Ik koos er drie uit. Hun premium blend ("Breizh", naar verluid 50/50 malt/grain), de classic single malt en hun "award winning" Double Maturation. De blend vond ik eigenlijk maar matig voor een premium. Erg jong en dunnetjes. De classic malt vond ik wel opvallend. Redelijk jong maar erg mooi moutig en droog. Het is een NAS maar ze zei dat hij 5 jaar oud is en een mix van bourbon en sherry vaten. Ik vond hem gezien het smaakprofiel vooral heel erg bourbon. De Double Maturation is schijnbaar 3 jaar op NIEUW eiken gerijpt (bretons eiken) waarna hij nog 1 jaar in een sherry butt gelegd wordt. Of dit dan een finish of een double maturation is, jij mag het zeggen ;) Ik vond 'm in ieder geval lekker genoeg om een flesje mee te nemen. Hij is in ieder geval niet gechillfilterd en gebotteld op 46%. Karamel zit er (uiteraard) wel in. Daar deed ze ook niet moeilijk over, dat zit in allemaal behalve in de Classic. Tasting notes volgen!

En dan nu de foto's. Ik was m'n camera vergeten dus ik heb snel wat kiekjes met mijn iPhone gemaakt. Excuus voor de kwaliteit.

Afbeelding
De destilleerderij. Dit is het hoofdgebouw waar we dus niet in mochten. Hier vindt het blenden en bottelen plaats. Dat vond ik het meest interessant maar helaas... Helemaal rechts zie je nog net een stukje van het visitor center. Daar achter ligt in hetzelfde gebouw de ruimte met de potstills en daarachter het warehouse.

Afbeelding
Dit is de mashing installatie. Helemaal bovenin (rood) zie je de molen. Na het malen valt de grist rechtstreeks in een silo, waaronder weer rechtstreeks de mash-tun is gemonteerd. Hierin maken ze zo'n 20.000 liter mash per keer werd mij verteld.

Afbeelding
De washbacks op rechts. Twee zijn er geïsoleerd, eentje niet - maar die zie je op deze foto nog maar net achter het muurtje staan.

Afbeelding
Afbeelding
De stills. Links de wash still, rechts de spirit still. Goed te zien hoe de lyne arms naar beneden wijzen.

Afbeelding
Warehouse #2.

Afbeelding
Sherry butts :)

Afbeelding
Afbeelding
De vaten van nieuw, Bretons eikenhout.

Afbeelding
Het "experiment".

Afbeelding
Hun line-up van whisky's tijdens het proeverijtje. Links drie blends (budget, brand en premium) en daarnaast hun single malts. Allemaal NAS. Vlnr Original (naar verluid 3 jaar oud), Sherry Finish (3 jaar plus 6 maanden op sherry), Classic (zie boven) en Double Maturation.

Afbeelding
Hun paradepaardje, de Double Maturation.
0 x
BAM! - ook op Facebook

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Jun 2014, 18:36

Leuk! Daar ben ik een aantal jaar geleden geweest. Ook een gevalletje van toevallig in de buurt zijn. Was mijn allereerste distillery visit :)

Zulke kleine stills en dan een middle cut van zeven uur, dat is wel fors!
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 18 Jun 2014, 20:36

thijs100 schreef:Leuk! Daar ben ik een aantal jaar geleden geweest. Ook een gevalletje van toevallig in de buurt zijn. Was mijn allereerste distillery visit :)

Zulke kleine stills en dan een middle cut van zeven uur, dat is wel fors!

Is dat zo? Ze had het meen ik over 83 graden Celsius. Maar of dat over de 1e of 2e destillatie ging weet ik niet meer.

Klopt het dat sommige foto's het bij jullie ook niet doen? De links zijn niet dood maar een aantal foto's laden bij mij toch niet. Vreemd.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 19 Jun 2014, 00:15

Willem vd K schreef:Klopt het dat sommige foto's het bij jullie ook niet doen? De links zijn niet dood maar een aantal foto's laden bij mij toch niet. Vreemd.

Klopt :Cry
Ik ga deze zomer naar Normandië / Bretagne .. Eens kijken of we daar in de buurt zitten
Leuk beschreven Willem! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Jun 2014, 08:58

Tomh schreef:
Willem vd K schreef:Klopt het dat sommige foto's het bij jullie ook niet doen? De links zijn niet dood maar een aantal foto's laden bij mij toch niet. Vreemd.

Klopt :Cry
Ik ga deze zomer naar Normandië / Bretagne .. Eens kijken of we daar in de buurt zitten
Leuk beschreven Willem! :goedgedaan

Bij mij doen ze het nu wel weer :)

Warenghem zit in Lannion. Een middelgrote stad helemaal in het noordwestelijke puntje van Bretagne. In de "punt", zeg maar. Wij zaten met het gezin in Perros-Guirec daar vlakbij. Prachtige omgeving!
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 19 Jun 2014, 09:55

Jep hier ook! Oh oke wij waren niet van plan om helemaal naar de punt te gaan dus ik vrees ervoor dat we daar niet gaan komen.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”