Mackmyra, Zweden

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Mackmyra, Zweden

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 17 Nov 2009, 19:40

Mackmyra viert haar Lustrum.

Tijdens onze Vakantie dit jaar in diversen Scandinavische landen waaronder Zweden. bezochten wij de meest Noordelijke Whisky Distillery ter wereld genaamd Mackmyra, gelegen in het gelijknamig industrie stadje aldaar.

Mackmyra is niet verwant aan de Schotse en of gallic taal doch betekent ""mug"" ( je weet wel de steekvliegejes.

Sinds de eerste uitgifte van haar Whisky ben ik deze blijven volgen, derhalve met groot genoegen de rondleiding , als ook de Tasting aldaar mogen meemaken.

Mackmyra gebruikt uitsluitend 30 ltr vaten,althans de spirit welke wordt afgevuld in Zweeds eiken vaten, zo wordt beweerd dat meer rijpheid en smaak aan hun whiskty wordt toegekend, hetgeen ook is gebleken in de recensie van Jim Murray Whisky Bible waarin hij Mackmyra maar liefst 96 point toekend.

Na aanleiding van hun 10 jarig bestaan brengt Mackmyra haar special 03 op de markt, in verschillende combinatie,s (verleden jaar werden de special,s 01 en 02 ook al uitgebracht, welke helaas in zeer korte termijn waren uitverkocht)

te weten ex -Bourbon vaten (de reguliere vat maat) ex Sherry vaten ( de reguliere vat maat ) en het kleine vat 30 liter met de geweldige smaak, ik heb deze zelf mogen proeven, en hemels. Jim Murray zei niet voor niets Als de Hemel opnieuw werd gevonden, dat is het hier (Mackmyra)

Mijn persoonlijke smaak notitie,s
smaakvolle whisky pittig en volle smaak met een vleug van vers fruit, zacht karamel,en toch licht rokerig. Door het afvullen in nieuw Zweeds eiken is de kleur goud/geel en zeer helder.

Al met al naar mijn idee een heerlijke whisky die lekker drinkt. Bij de slijterij moeilijk verkrijgbaar maar de Importeur in nederland is Besser&Timmer

Slainte Mhath. Ger
Bijlagen
special03head.jpg
special03head.jpg (33.91 KiB) 12725 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Mackmyra, Zweden

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Nov 2009, 12:20

En ze hebben ook een website http://www.mackmyra.com/

In Nederland beginnen ze rond de € 65 (o.a. te koop bij van Zuylen).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 18 Nov 2009, 17:24

Pat's heeft ze ook en de special zul je ook bij hem wel kunnen bestellen.

Mooi stukkie Ger.
Ik zit al langer te verbazen ( en te azen) over de hoge prijzen die ze bieden voor de preludium 1 en 2.
Moet toch wel iets bijzonders zijn.

Maar als ik nu 5 of 6 koop dan wil ik 1-4 ook hebben ( verzamelaarstik) :HitHead
0 x

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 21 Nov 2009, 19:32

In reactie op de prijs , ik heb goed nieuws, de verkoopprijs van deze (H) eerlijke whisky ligt bij mijn Leverancier op slechts € 54.25 dus Heren (oeps :oops: excuus) natuurlijk allereerst Dames er is ruimte tot onderhandeling. :Bye
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Jul 2012, 20:52

Soundwave schreef:Hectisch en droevige week afgesloten met de Mackmyra Special '07. Tijdje niets van gedronken en moet zeggen dat wat lucht in de fles deze wat mij betreft nog lekkerder heeft gemaakt. Benieuwd of die bijzondere smaak echt van de hjortron/kruipbramen af komt of iets anders is.

Zou natuurlijk kunnen dat je er kruipbramen in herkent maar hoe zou dat van echte kruipbramen af kunnen komen ? Althans als het over whisky gaat.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Jul 2012, 22:37

Piet schreef:
Soundwave schreef:...Benieuwd of die bijzondere smaak echt van de hjortron/kruipbramen af komt of iets anders is.

Zou natuurlijk kunnen dat je er kruipbramen in herkent maar hoe zou dat van echte kruipbramen af kunnen komen ? Althans als het over whisky gaat.

De Special '07 heeft als ik het goed heb (tijdelijk) gerijpt op vaten waar Hjortronvin oftewel kruipbraamwijn in heeft gezeten.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Jul 2012, 23:04

Soundwave schreef:De Special '07 heeft als ik het goed heb (tijdelijk) gerijpt op vaten waar Hjortronvin oftewel kruipbraamwijn in heeft gezeten.

Ohhh :HitHead :HitHead ... zal in elk geval beter zijn dan die ex haring-kantjes :lol:
Mag denk ik wel onder de noemer Exotische Whisky finishes, wat vind jij er van ?

Staat vast nog niet in de lijst Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ? Zelfs een nieuwe categorie daarin !
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Jul 2012, 23:27

Haha leuk, ja daar had ik nog niet aan gedacht. Lastige is ook dat ik alle info moet hebben van vertaalde Zweedse websites. Mijn vrouw heeft het voor mij meegenomen vorig jaar uit Zweden. Of het nou een finish is of volledige rijping is mij nog steeds niet helemaal duidelijk, zo staat er ook (vertaald met google) het volgende:

"we have used first-fill barrels, richly saturated with hjortronvin. The golden berries have ripened slowly in the Swedish nature. To harvest them require their effort, just as the creation of Swedish malt whiskey. Maybe it's just because they taste so good?"

http://www.mackmyra.se/content/vaar_whi ... =special07

Ik vind hem in ieder geval heerlijk! En het is lang niet zo nadrukkelijk aanwezig als bv de Sauternes in sommige whisky's die ik liever links laat liggen.
0 x

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 21 Sep 2014, 21:34

Ik was eigenlijk benieuwd waar in Nederland ik aan Mackmyra kan komen. Ik zie wel eens iets bij slijters staan, maar op internet is weinig te vinden. Ik ben op zoek naar de nieuwe Mackmyra Midnattssol. Tips zijn welkom!
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Sep 2014, 12:52

WhiskyWerner schreef:Ik was eigenlijk benieuwd waar in Nederland ik aan Mackmyra kan komen. Ik zie wel eens iets bij slijters staan, maar op internet is weinig te vinden. Ik ben op zoek naar de nieuwe Mackmyra Midnattssol. Tips zijn welkom!

Dit vond ik toch binnen 30 seconden ;) : te koop bij La Maison Du Whisky.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Sep 2014, 10:13

Goh, dat niemand mij op de vingers heeft getikt omdat Werner zoekt binnen Nederland.
Toch, mocht je wel over de grens willen kijken, ook Abbey heeft hem staan.
0 x
Afbeelding

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 26 Sep 2014, 10:31

Binnen Nederland is hij echt niet te krijgen. Bresser en Timmer importeert niet meer. En in het buitenland kopen maakt m eigenlijk te duur. Dus ja... Jammer.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Sep 2014, 18:57

Ik was hier behoorlijk van onder de indruk op Maltstock, en de fles is echt erg mooi in het echt (ik durf wel te stellen de mooiste nieuwe fles die ik dit jaar heb gezien). Mocht je toch nog een plek vinden om hem voor een redelijk bedrag te kopen, laat het even weten, ok? :)

Whisky.de heeft hem ook, maar verzend niet buiten DE :(
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 26 Sep 2014, 21:31

Dat moet toch geen probleem zijn? Ik heb wel collega's in Duitsland die een fles denk ik wel kunnen ontvangen?
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Okt 2014, 09:20

Als de site klopt zou whiskysite.nl (druiventuin) ze hebben staan:
http://www.whiskysite.nl/nl/overige-whi ... en/zweden/

Ze hebben echt veel daar....
1 x
Afbeelding