Oet Grunn whisky van Alambik in Midwolda

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
alambik
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Oet Grunn whisky van Alambik in Midwolda

Ongelezen berichtdoor alambik » 20 Okt 2011, 22:51

jullie hebben een whisky uit Groningen vergeten, oet Grunn! De laatste liters worden deze dagen gelagerd op een 500 liter sherry cask bij distilleerderij Alambik in Midwolda bij Winschoten. http://www.alambik.nl
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Oet Grunn whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Okt 2011, 23:25

alambik schreef:jullie hebben een whisky uit Groningen vergeten, oet Grunn! De laatste liters worden deze dagen gelagerd op een 500 liter sherry cask bij distilleerderij Alambik in Midwolda....

Als de whisky nog niet beschikbaar is, is het niet zo zeer een kwestie van vergeten.
Maar leuk om te horen over deze whisky.

Is er meer informatie over beschikbaar ? Kan ik op de site niet vinden. Leuke site trouwens :goedgedaan
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

alambik
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Oet Grunn whisky van Alambik in Midwolda

Ongelezen berichtdoor alambik » 21 Okt 2011, 00:14

Ja, de site is pas 2 dagen online en er moet nog heel wat gebeuren.
De wort voor de eerste Groningse whisky is in de nieuwe brouwerij Maallust, in Veenhuizen gebrouwen http://www.maallust.nl/ (ja, dat is in Drenthe :D ) en in onze distilleerderij met open vuur van hout gestookt in een helm destilleerketel van 150 liter en met een maximale snelheid van 7 liter per uur.
Dat geeft een bijzondere aromatische profiel aan deze whisky new made spirit. Namelijk, in vergelijking met een pot stil whisky, welke een sterke mout smaak heeft, is deze fruitiger.
Vaatsterkte van deze new made spirit is, na tweede stookbeurt, 67% en is gelegerd in een 500 liter sherry cask van Highland Park distilleerderij nummer 1550.
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 16 Jan 2012, 19:58

Ik heb tijdens de XL in de Toeter de Spirit kunnen proeven en die vond ik echt lekker.
Meestal ben ik niet zo kapot van nieuw distillaat maar deze was verrassend.
0 x

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 12 Nov 2014, 15:42

Deze whisky is nu op de markt en te bestellen. Heeft iemand er al ervaring mee?
0 x

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 09 Dec 2014, 12:39

Ik ben ook erg benieuwd...de flessen lijken allemaal verdeeld te zijn, hoewel nog niet alles gebotteld is.
Als het goed is hebben ze hem in cafe de toeter, hier in groningen.
dus maar op de fiets om te proeven......
0 x
Afbeelding

M.A.Winters
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor M.A.Winters » 12 Jan 2015, 22:48

Beste allen,

Drie jaar geleden heb ik mij bij Maik van Heerd (van De Toeter) ingeschreven voor twee flessen Whisky oet Grunn.
Vandaag was (eindelijk) de dag dat ik de flessen mocht ontvangen. Uiteraard heb ik de whisky direct geprobeerd. Ik vind lekker kruidig, hoog in alcohol (66%) en vol van smaak, maar voor mij iets te jong.

Ik denk dat er anderen zijn die meer van deze whisky kunnen genieten dan ik, dus bij deze biedt ik de twee flessen aan. Het gaat om fles 197 en 198, waarbij uit fles 197 een klein tasting glas is geschonken.

De flessen kostten nieuw €95 per stuk.

Wie kan ik met deze whiskey blij maken? Foto's (ook van het certificaat) kan ik uiteraard aanleveren.

Groet,
Martijn
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”