Moutmolen distilleerderij

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Nederland-paraat
Senior
Senior

Moutmolen distilleerderij

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 30 Dec 2023, 13:20

Even een nieuw draadje omdat dat beter past dan verder gaan in Het vatenavontuur - 3006 Whisky.

Zoals velen van jullie weten is de hobby aardig uit de hand aan het lopen. In het kort, hoe komen we waar we nu zijn?

In 2013 voor de fun een vat Dalmore new-make gekocht (hebben we nog steeds liggen), maar redelijk snel daarna toch ook een paar vaten er bij gekocht. In 2014 konden we een vat 1987 Caledonian kopen voor een faire prijs, dus dat deden we. Toen moesten we gaan bottelen en kwam in 2016 de eerste botteling onder 3006 Whisky. And the rest is history.

Inmiddels hebben we ca. 90 vaten gebotteld. Zowel onder eigen label als private labeling voor whiskyclubs, slijterijen en andere independent bottelaars. Met prijs/kwaliteit altijd in het achterhoofd. De huidige voorraad bestaat uit 110 vaten verdeeld over Schotland en Nederland.

Door de toename van de stroom uit Schotland werd onze garage te klein, dus een bedrijfslocatie was nodig. Accijns technisch is het interessanter om naast opslag ook een productiebedrijf te huisvesten. Dus ik heb vanaf dag een geroepen dat er ook een destillatieketel komt als er een ruimte is.
Laat het toeval treffen dat we vorig jaar in het lokale gemeente blaadje lazen dat de huur van de winkel bij de molen (Grootschoterweg 17, Budel-Schoot) was opgezegd en dat ze naar een nieuwe invulling zochten. Weet dat dit tot dat moment een combinatie dierenwinkel/veganshop was. De molen is officiëel de jongste van Brabant, maar is eigenlijk een bij elkaar geraapte molen waar alles net niet bij elkaar past, maar het werkt. Het karkas komt uit Venlo en dateert van voor 1700, dus op zijn manier weer bijzonder. De molen is volledig maalvaardig en dat willen ze/we graag zo houden. De molen zelf staat op een stenen belt, hier is ook nog ca. 140m2 aan ruimte beschikbaar. Dit stuk van het pand wordt overgedragen aan een stichting tot behoud.

Afbeelding

Een en een is twee. Wij een distilleerderij, de molen genoeg om te malen, en ook genoeg bezoekers om de molen aan te laten zien. We zijn voor Moutmolen gegaan. Mout en Molen past wel bij ela=kaar, lekker kort, en toch duidelijk. Vergeet daarnaast Maltmill niet ;)

Stookervaring hebben we al een beetje. Ruim vier jaar geleden in contact gekomen met de Bossche Stokers, een tweetal vrienden die als mid-life project een kleine stokerij hebben. Niet om hun inkomen van te voorzien, maar ook als uit de hand gelopen hobby. Samen hebben we een whiskyrecept gemaakt, en iedere keer als ze niets te doen hebben kunnen ze een batch whisky stoken. Ik regel de vaten, betaal wat aan en zorg voor assemblage en verkoop. Begin 2024 komt de eerste release ''Hemel en Hellevuur'', ieder half jaar willen we ca. 250-300 flessen bottelen in een standaard botteling op 48%. Ook willen we ieder jaar een of twee single cask releases op vatsterkte doen. We hebben echt toffe labels laten maken voor dit project.
Hiernaast ben ik begin van dit jaar in Hasselt naar de opleiding distillateur van Syntra gegaan. Ik kan het iedereen aanbevelen die serieus wat wil gaan doen als distillateur. Hij wordt ook in Schiedam gegeven als Hasselt te ver is. De focus ligt daar toch op het distilleren in de breedste zin van het woord. Ontzettend veel geleerd van fruit, persresten enz.

Waar staan we nu met het project?
De winkel en webshop is ingericht en een paar maanden open. We verkopen onze eigen bottelingen, enkele shop exclusives en van vijf Nederlandse stokers die leuke dingen maken ook nog de producten. De winkel is twee dagen per week open, en dat blijft voorlopig zo. We verwachten onze eerste kleine medio februari en daar wil ik ook wat tijd aan besteden. De twee dagen die we nog werkten in loondienst zijn opgezegd zodat we de focus op het bedrijf en de kleine kunnen leggen. Qua stookinstallatie kiezen we voor een all-purpose oplossing, bain marie pot still met optionele bubbelcaps, dephlegmator en gin basket. Alles wordt gemaakt op een 400L capaciteit. Dus

Waar moeten we nog naar toe?
De zwaardere stoomaansluiting, brouw- en stookinstallatie staan op de planning. We willen in mei toch wel een beetje kunnen draaien al zal het in het begin op beperkte capaciteit zijn door de beperkte stroomafnamemogelijkheden.
Daarnaast willen we in de oude molen een proeflokaal inrichten, een extra opslagruimte voor vaten maken en een klein zomerterras voor de fietsers en bezoekers. De ruimte binnen de molen willen we gaan verhuren als heiruimte voor bedrijven. Hoe de inrichting van de horeca wordt weten we nog niet. Dit zal ook nog afhangen van het vergunningentraject waar we al in zitten. Realisatie zal pas het seizoen van 2025 worden verwachten we.

Uiteindelijk willen we rondleidingen en workshops gaan geven. In onze regio is in het seizoen best veel toerisme, maar buiten de natuur bijna niets te doen. Hier willen we verandering in brengen. En aan de andere kant, het zorgt voor inkomsten om de toko van te runnen.

Naast whisky gaan we natuurlijk ook Gin, Jenever, Likeuren en Eau de Vie maken. In de regio is genoeg aanbod van fruit wat niet gegeten wordt. Ik zie het als taak om er voor te zorgen dat het niet verloren gaat. Ik verwacht dat we voornamelijk in het buitenland deze flessen gaan verkopen, maar dat zien we wel.
De productie van spirit dat whisky wordt zal de eerste paar jaar op ca. 2000 liter alcohol liggen. Op volle capaciteit is dat 10.000 liter per jaar. We willen gaan voor een licht geturfde spirit als basis, dus ergens rond de 10ppm. Maar we willen ook een aantal vaten unpeated gaan wegleggen. Dat maakt je flexibeler bij het samenstellen van een eigen of speciale release.
De eerste release verwachten wij over 5 jaar. Dat geeft net even wat meer ruimte om tot een goed product te komen, drie jaar is gewoon te kort. Net even een jaar of twee extra doet erg veel. In de aanloop naar de eerste release komt een work in progress range. Dit wordt niet ieder jaar een vaatje new make bottelen, maar juist whisky bottelen waar een groot deel van het verhaal en gedachtegang van de eerste release in zit.

Afbeelding

Op dit moment hebben we al 9 vaten in de stokerij liggen. Bewust een grote glazen wand laten zetten in de winkel zodat je gelijk alle vaten ziet liggen. Twee vaten zijn met rum, de rest met whisky. Twee bevatten onze toekomstige ''work in progress'' bottelingen, eentje heeft een 2019 t-spooned Ardbeg. De sherrybutts hebben een houseblend (3yo wordt ca. 30% malt, 70% grain) en een premium dutch blend (90% 15yo grain, 10% NL 3yo malt). Dit worden de eerste vaten die we gaan vullen met eigen distillaat.
Misschien dat er nog wat bij komt, maar dat zien we dan wel. Het is de bedoeling dat deze ruimte tot het plafond vol komt te liggen met vaten.

Afbeelding

Los van al deze ontwikkelingen draaien we tot eind januari een crowdfunding campagne om te helpen met het stukje financiering van de stookinstallatie. Je kunt ons helpen door geld te lenen tegen rente en enkele leuke bonussen. Of je kunt intekenen voor een (of meerdere) flessen whisky, of zelfs een vat!

De pitch, het verhaal en meedoen doe je via onderstaande link;
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/3006whisky

Bij vragen kun je altijd een PB`tje sturen of onderstaand reageren zodat de rest er ook nog iets van opsteekt!
24 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Moutmolen distilleerderij

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 16 Jan 2024, 12:05

Nederland-paraat schreef:De pitch, het verhaal en meedoen doe je via onderstaande link;
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/3006whisky

Nu de Cley Distillery Crowdfunding succesvol is afgerond ...
Zijn er wellicht mensen die die boot hebben gemist of misschien nog wat knaken in een oude sok hebben zitten :bigsmile
Dus deze ook nog even onder de aandacht brengen :duimop
7 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

francken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor francken » 16 Jan 2024, 21:34

Door het enthousiasme van onder andere Jop en Karin, hoop ik ook op een gunfactor voor hun.

Succes Moutmolen. :duimop

Tonny
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 17 Jan 2024, 10:00

Mooi gedetailleerd verhaal Jop (en Karin)!
Had dit nog niet eerder gelezen, schijnbaar over het hoofd gezien.
Ik ken jullie uiteraard al vanaf het begin als onafhankelijke bottelaar 3006Whisky. No nonsense whisky met altijd een goede prijs/kwaliteitsverhouding en altijd op vatsterkte gebotteld.
Afgelopen zomer bij de open dag van jullie winkel (op een bloedhete dag) langs geweest en het was erg leuk om te zien en te horen wat jullie plannen zijn.
Een leuke locatie waar ik ook zeker alle potentie in zag. Ben dan ook zeer benieuwd hoe het straks zal zijn als de installaties geplaatst zijn en je in productie bent. Samen met Kees gaan we dan vanaf Flakkee zeker een excursie naar de Moutmolen regelen!

Heel veel succes met de Crowfunding, mijn steun heb je in ieder geval!
3 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 19 Jan 2024, 14:46

Dank allen voor de support, al een aantal bekenden van hier voorbij zien komen! Inmiddels over 2/3 van het doelbedrag, dus al aardig op weg.

Iedereen nog een klein zetje en we zijn er, want de tijd begint toch te dringen. Een kleine twee weken voor de crowdfunding sluit. Dan moet het rond zijn, of moeten wij opzoek naar een plan B.

Mochten we whisky aan het stand halen (lees; als Karin niet aan het bevallen is) dan nemen wij de eerste release van onze Hemel en Hellevuur mee.
Gedestilleerd bij de Bossche Stokers, en over ca. 2 maanden (beperkt) in de schappen. Het is qua stijl vergelijkbaar waar we met het profiel en vatkeuze van de Moutmolen naar toe willen. In het kort; een klein vleugje turf met een vrij dominante rijping op ex sherry vaten. Voor een relatief jonge whisky (3-4 jaar oude vaten gebruikt) durf ik de competitie met menig ander Nederlands destillaat wel aan.
7 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 19 Jan 2024, 15:03

Leuk Jop. Erg benieuwd naar.
Oh, en mocht je Whisky ah Strand niet halen, betere reden dan de geboorte van jullie eerste kan ik me niet voorstellen toch?

Ik zal ook jullie actie nog een keer delen op onze socials :goedgedaan
2 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 27 Jan 2024, 13:55

edwinedje schreef:Nu de Cley Distillery Crowdfunding succesvol is afgerond ...
....
Dus deze ook nog even onder de aandacht brengen :duimop

Ik was het een klein beetje uit het oog verloren omdat het er naar uitzag dat het einddoel niet behaald zou worden.
Dus ik vroeg aan Jop op WahS wat er zou gebeuren als het niet gehaald zou worden...

Dat was niet aan de orde daar ook deze crowdfunding zijn doel heeft gehaald ... :duimop
(en we hebben er eentje op geproost).

Volgende doel voor Jop ... pappa worden :bigsmile
7 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 27 Jan 2024, 16:49

edwinedje schreef:...

Dat was niet aan de orde daar ook deze crowdfunding zijn doel heeft gehaald ... :duimop
(en we hebben er eentje op geproost).

Super om te zien hoe trots hij was als ie er over kon vertellen :goedgedaan
1 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 27 Jan 2024, 20:00

Tof om een aantal bekenden te spotten op whisky aan het strand. Was weer ouderwets gezellig (als altijd).

De funding is gisteren over de 100% gegaan met nog zes dagen op de klok. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee! Nu gaan we in stapjes van €3.500,00 verder tot ???%. Dat geeft ons de ruimte om meer voorraad weg te leggen. Te beginnen met een vatgerijpte Jenever.

Ook goed om te zien dat er een hoop mensen gekozen hebben voor een 10 of 50 liter vat. Wij gaan een peated en unpeated variant maken waaruit de funders kunnen kiezen na drie jaar. Verder gaan wij de eerste jaren sowieso uit eigen destilleerderij geen vaten aanbieden voor verkoop of rijping. Na de eerste releases kijken we hoe we met de voorraad zitten en of we daar iets van kunnen missen.
8 x

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 31 Jan 2024, 17:25

Vandaag de laatste dag van de crowdfunding, met 147% heel veel supporters gekregen die ons helpen!

Naast de installatie kunnen we dus een hoop vaatjes gaan wegleggen. Naast whisky dus ook Jenever (en dat zonder subsidie ;) )
4 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 31 Jan 2024, 19:39

Top Jop! Veel succes met de verdere uitwerking van de plannen :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”