Royal Duke blended whisky

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 23 Jan 2019, 22:27

Een tijdje geleden vertelde een vriend van me dat ie nog ergens een oude fles whisky in de kast had staan. Deze had ie heel lang geleden eens van een opdrachtgever gekregen. Hij drinkt zelf niet en vroeg of ik 'm wilde hebben. Tuurlijk wilde ik dat wel. Het was deze:

RoyalDuke.jpg
RoyalDuke.jpg (42.84 KiB) 1903 keer bekeken
RoyalDukeEtiket.jpg
RoyalDukeEtiket.jpg (83.14 KiB) 1903 keer bekeken

Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik ging eens op zoek. Er zijn een aantal aanknopingspunten:

Hier loop ik op vast. Google weet wel iets over Royal Duke very old Scotch whisky en andere Royal Dukes, maar niet iets dat op mijn fles lijkt.

Southwark distillers ltd London
Er is op moment een 'distillery' in Southwark, London, maar dat is een gin&cocktail club. Verder ontdek ik wel een aantal bottelingen van deze maatschappij, maar wederom niet de mijne. Bij die bottelingen ontdek ik vooral plaatjes en veilingitems, maar helaas geen info over die Southwark distillers.

importeur Hofland-Semeyn b.v.
Hiervan heb ik geleerd dat Jacob Hofland het bedrijf in 1927 heeft opgericht. Over die Semeijn kan ik weinig terugvinden. Tegenwoordig is het ook alleen nog maar Hofland Gin. Kennelijk een vrij grote na-oorlogse onderneming in Nederland.

35%
Whisky en 35%? Dat mocht toch niet? Jawel, want die regel dat whisky pas whisky mag heten als het minimaal 40% is, komt uit de Scotch Whisky Act 1988. Die ging pas in juni 1990 in, dus daarvoor mocht het kennelijk ook whisky heten op 35%.

Al met al heb ik dankzij deze fles best wat dingen ontdekt, maar vooral die Southwark distillers blijft vaag.

Weet iemand wellicht meer? Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten welke periode deze blend gemaakt werd. En of Southwark zelf stookte of dat ze hun spirit ergens inkochten (en waar dan?). Kan ik ergens op de fles nog aanwijzingen vinden die ik gemist heb?

De fles gaat overigens gewoon open binnenkort op een proeverij met mijn volleybalteam, dus ik ben niet bijster geïnteresseerd in de waarde, anders dan om tegen het team te vertellen voor hoeveel ze aan het zuipen zijn. Ik ga zelf op moment uit van tientallen euro's en dat vind ik nauwkeurig genoeg. Tenzij je natuurlijk die ene gek bent, die er zoveel geld voor over heeft dat ik in plaats van deze een leuke, oude 91-punter kan opentrekken :lol:
0 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Royal Duke blended whisky

Ongelezen berichtdoor JvR » 23 Jan 2019, 22:43

Ik heb geen idee helaas, maar over de. 35%: dat is Schotse regelgeving hé. Er staat nergens dat het scotch whisky is , dus dan zou het mogen. (Toch?). Als je googelt op 35% whisky vond ik oa een voorbeeld van een whisky blend. Prijs 8e.

Succes met je zoektocht!
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 24 Jan 2019, 00:41

Wat is de inhoud van de fles, 70cl of 75cl ? Kan je op de foto's niet zien, normaal zou hij 75cl moeten zijn.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Jan 2019, 08:53

Wellicht dat deze heer [m/v] je kan helpen aan wat info;

jdoucet @ Jouw lekkerste whisky in 2014

jdoucet schreef:Goh...
Daar vraag je me wat.
Met 3 voorgaande tastings waarin je kreeg:
Royal Duke, Old blend whisky van de 1940er jaren (voor WOII)
En dat zijn dan maar gewone tastings in de club... Het wordt een moeilijke dit jaar...

Geen idee of er op deze tastings alleen geschonken word of ook achtergrond info gedeeld word...

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 24 Jan 2019, 17:11

edwinedje schreef:Wellicht dat deze heer [m/v] je kan helpen aan wat info;

jdoucet @ Jouw lekkerste whisky in 2014

Thanks! Ik heb hem/haar een berichtje gestuurd. Laatste activiteit op het forum stond echter geen timestamp bij, dus geen idee of ie het nog leest.

Tom2 schreef:Wat is de inhoud van de fles, 70cl of 75cl ? Kan je op de foto's niet zien, normaal zou hij 75cl moeten zijn.

Staat er helaas niet op. Dat zou natuurlijk ook wel eens een hint kunnen zijn :D Wellicht is er een keer een wet ingevoerd dat de inhoud vermeld moest worden en hoefde dat daarvoor niet. Eens even zoeken.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 24 Jan 2019, 18:59

Zjoske schreef:Thanks! Ik heb hem/haar een berichtje gestuurd. Laatste activiteit op het forum stond echter geen timestamp bij, dus geen idee of ie het nog leest.

Staat bij zijn [m/v] profiel; jdoucet
Laatst actief:
18 Jan 2019, 09:59
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Whisky uit overige landen”