Ik had er nog nooit van gehoord, dus ik ging eens op zoek. Er zijn een aantal aanknopingspunten:
Royal Duke blended whisky
Hier loop ik op vast. Google weet wel iets over Royal Duke very old Scotch whisky en andere Royal Dukes, maar niet iets dat op mijn fles lijkt.
Southwark distillers ltd London
Er is op moment een 'distillery' in Southwark, London, maar dat is een gin&cocktail club. Verder ontdek ik wel een aantal bottelingen van deze maatschappij, maar wederom niet de mijne. Bij die bottelingen ontdek ik vooral plaatjes en veilingitems, maar helaas geen info over die Southwark distillers.
importeur Hofland-Semeyn b.v.
Hiervan heb ik geleerd dat Jacob Hofland het bedrijf in 1927 heeft opgericht. Over die Semeijn kan ik weinig terugvinden. Tegenwoordig is het ook alleen nog maar Hofland Gin. Kennelijk een vrij grote na-oorlogse onderneming in Nederland.
35%
Whisky en 35%? Dat mocht toch niet? Jawel, want die regel dat whisky pas whisky mag heten als het minimaal 40% is, komt uit de Scotch Whisky Act 1988. Die ging pas in juni 1990 in, dus daarvoor mocht het kennelijk ook whisky heten op 35%.
Al met al heb ik dankzij deze fles best wat dingen ontdekt, maar vooral die Southwark distillers blijft vaag.
Weet iemand wellicht meer? Ik zou bijvoorbeeld wel willen weten welke periode deze blend gemaakt werd. En of Southwark zelf stookte of dat ze hun spirit ergens inkochten (en waar dan?). Kan ik ergens op de fles nog aanwijzingen vinden die ik gemist heb?
De fles gaat overigens gewoon open binnenkort op een proeverij met mijn volleybalteam, dus ik ben niet bijster geïnteresseerd in de waarde, anders dan om tegen het team te vertellen voor hoeveel ze aan het zuipen zijn. Ik ga zelf op moment uit van tientallen euro's en dat vind ik nauwkeurig genoeg. Tenzij je natuurlijk die ene gek bent, die er zoveel geld voor over heeft dat ik in plaats van deze een leuke, oude 91-punter kan opentrekken