Kaiapoi Distillery, Nieuw Zeeland

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
henrihenrynl
Senior
Senior

Kaiapoi Distillery, Nieuw Zeeland

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 18 Jan 2011, 00:01

kaiapoi whisky

Afbeelding Afbeelding

bij deze verklaar ik dit forumdraadje voor geopend.

:hoera

bespreek hier algemene zaken rondom dit 140jaar oude whiskyhuis,
de kaiapoi distillery, canterbury nieuw zeeland,

een paar feitjes;

- onderdeel van southerngrainspirits.co.nz
- keurmerk van Scotch Whisky Association.
- Master dist. is John Fitzpatrick.
- maker van o.a 13yo single malt.
- 15 en 17yo flessen zijn in de planning.
- geen karamel en non chill filterd.
- limited smallbatch, zo'n 2000 flessen.
- bieden leuke distillery tours aan.

andere links:
http://www.visitwaimakariri.co.nz/new-zealand/main/

John Fitzpatrick werkt sinds 1996 aan de opbouw van een mooie range single malts, waarvan op dit moment alleen de 13yo single malt beschikbaar is, liggen er nog genoeg vaten voor oudere jaartallen. john heeft geen concrete plannen de gehele whisky markt te voorzien, wel zijn er plannen om dit merk naar nederland te halen.

uit Maori betekend kai voedsel en poi is vrij vertaald "beoefende kunst", vrij vertaald naar dit onderwerp; een meesterlijke of vakkundige whisky gemaakt van hoogstaande gerst. kaiapoi, vlak bij Christchurch, is tevens de plaatsnaam in het waimakariri district dat toebehoord aan het canterbury deel van het zuiderlijke eiland. waterbron is afkomstig uit de Waimakariri River die zijn oorsprong heeft in NZ alpen. verder is het klimaat omgekeerd dan de onze, met februari de warmste maanden en july de koudste. de invloeden op de whisky van zeewind en inlands zijn vergelijkbaar zoals in schotland.

naast single malts zijn ze als onder deel van southerngrains ook grootproducent van allerij andere spirits zoals gin en blend whisky. ook importeren ze voor de nederlandse expat, cooymans advocaat en jenevers.

:bottomsup
Laatst gewijzigd door henrihenrynl op 18 Jan 2011, 04:05, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

henrihenrynl
Senior
Senior

Re: Kaiapoi Distillery, Nieuw Zeeland

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 18 Jan 2011, 00:09

mn eerste draadje hier :-P

zijn er forumleden die al kennis hebben gemaakt van deze single malt ? dan hoor ik graag jullie ervaring. :duimop

of leden die interesse hebben, de voorlopige prijzen zijn 90NZD voor een halve liter, wat ongeveer 55 euro is. laat me ff weten hier openbaar of via een prive berichtje of je een flesje met me wilt inkopen of een sample wilt.

ik heb geen idee hoe de import beloopt qua extra kosten en betalen, beetje trial en error dus, als het goed is zijn er al mensen bezig die dit merk naar nederland halen, maar verwacht geen stevige voorraden alles is vrij beperkt leverbaar.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 18 Jan 2011, 10:33

henrihenrynl schreef:prijzen zijn 90NZD voor een halve liter, wat ongeveer 55 euro is.

...ofwel 77 euro voor een 'reguliere' 0.70ltr fles...

Sample zou ik interessant vinden, maar zolang ik niet weet of dat het geld het waard is koop ik zeker geen fles! Sowieso ligt m'n budget grens nu rond de 50 euro, voor een 0.70 (met een uitzondering als ik weet wat ik koop)...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 18 Jan 2011, 10:49

Heb een sampletje thusi staan. en een 0,5 l fles. Was bedoeld voor maltstock 2010, maar kwam te laat binnen.
uiteraard wel even geproefd. Laten we hete r maar op houden dat het nou niet bepaald mijn smaak is. En ook niet de smaak van de rest van het Maltstock team. Maar wel leuk om eens te proeven!
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

henrihenrynl
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor henrihenrynl » 19 Jan 2011, 23:05

Afbeelding
1860s Canterbury Transport. With Mount Cook in the background, an 1860s six-in-hand Brewer's wagon crosses the braided Rangitata River on a northward journey to Christchurch. life is easy when you have a few barrels :)

Afbeelding
a typical kaiapoi foodmarket
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”