IJsland

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

IJsland

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 12 Jul 2016, 13:31

Na een paar jaar Schotland gaan we dit jaar toch eens naar een ander land: IJsland. Vraagt een collega: "Hebben ze daar ook whisky?"

Ja dus!

Er is een distilleerderij genaamd Eimverk die een whisky maakt die Floki heet.
Ook is er een distilleerderij in de maak: Thoran.

Eens even kijken of een van beide misschien te bezoeken is.
1 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: IJsland

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 12 Jul 2016, 14:07

En Skógar, maar daar kan ik weinig over vinden.

Die Eimverk distilleerderij schijnt te kunnen worden bezocht.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Sep 2016, 17:46

IJsland en drank :Protest

Om te beginnen is het er duur, maar dat had ik al verwacht. Ter vergelijk, een "light" bier (alcohol minder dan een bepaald percentage) kost in een restaurant 400 ISK (zeg maar € 3,50), pils dan meer iets van 1200 ISK. Er zijn trouwens aardig wat IJslandse microbrouwerijen die nog best aardig bier produceren.

Maar dan komt de grap. Drank (alles boven het bepaalde percentage) kan alleen worden gekocht in de staats-drankenhandel Vínbudin, wat iets zal betekenen als 'wijn winkel'. Ergens anders dus niet. De prijzen zijn er, als verwacht, niet mals, maar toch ook weer niet extreem hoog, het aanbod is lang niet slecht.

Bij aankomst op het vliegveld zag ik meteen een fles Flóki. Ik meen 6500 ISK voor een halve liter, een dikke € 50,-. Volgens mij is het eigelijk niet eens whisky. Ze noemen het "young malt". De distilleerderij zou toch al sinds 2009 actief zijn en moet dus makkelijk drie-jarige dranken hebben kunnen maken. Hoe dan ook, buiten de tax-free shop was zo'n halve liter 8500 ISK (€ 66,-), tot zelfs 9690 ISK, maar vrij goed te verkrijgen. Tot onze verbazing vond mijn vriendin in een soevenierswinkel mini's. Die hebben we echt maar op één plek gezien, zelfs op het vliegveld hadden ze die niet. Het is maar goed dat het een mini was, nu hoefde ik in elk geval de 'hele' fles niet meer te kopen (hoe mooi ik 'm ook vind). Het goedje is behoorlijk gekleurd en als ik het zo proef, gok ik op first fill Amerikaans eiken. Oftewel, de Flóki heeft een erg Amerikaanse smaak, een smaak waar ik niet zo veel mee kan. Knetter veel vanille, rozijnen en veel hout. Niet mijn whisky dus.

In Reykjavik hadden ze bij de Dillon Whisky Bar twee Eimverk distillaten op de kaart, maar het is er niet van gekomen om de andere Flóki te proberen.

Van de twee andere distilleerderijen heb ik niks kunnen vinden en ik ben er ook geen producten van tegengekomen. Waarschijnlijk zijn ze te jong om al iets op de markt te hebben.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 20 Sep 2016, 08:40

Dat is waar ook. We zijn ook nog even langs de distilleerderij gereden. De achterkant van een industrie complex. Weinig aan te zien. Wel te ruiken. We zijn niet binnen geweest. Het zag er niet uit of ze bezoekers ontvingen.
0 x

Terug naar “Whisky uit overige landen”